1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2009
jatkui
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on käsittelyssä valtioneuvoston
oikeuskanslerin kertomus viime vuodelta, ja arvoisa oikeuskansleri
on läsnä. Tässä kaksi asiaa,
joihinka haluaisin kiinnittää huomiota.
Eilisessä budjettikeskustelussa todettiin Suomessa
olevan erittäin vaikea sisäilma- ja homeongelma,
ja se tulee esille tässä apulaisoikeuskanslerin
tarkastuksessa Kotkan käräjäoikeudessa.
Apulaisoikeuskansleri teki tarkastusmatkan, ja tämä kertomus
on varsin laajasti näissä asiakirjoissa. Tämä kertomus
johti toimenpiteisiin ja lopputulokseen, joka oli sellainen, että käräjäoikeus
muutti ja muuttaa uuteen osoitteeseen, ja tästä on
jo päätöksetkin tehty, koska toimipiste, missä se
toimi, oli nimenomaan sisäilman näkökulmasta
täysin väärä ja asianomaisten
ja siellä työskentelevien ihmisten terveyden kannalta
ongelmallinen.
Nyt ongelmana on tietysti myös se, että tällaisia
tarkastuksia ei pystytä tekemään kaikkiin
homeongelmallisiin kohteisiin, jotka ovat valtionhallinnon alaisina.
Tiedämme toki, että kunnan kiinteistöissä ei
tällaisia tarkastuksia juurikaan tehdä, ja se
on ongelma kuntatalouden näkökulmasta niin kuin
palvelutkin yleensä.
Toinen asia, arvoisa puhemies, johonka haluan kiinnittää huomiota,
on valtionhallinnon laillisuusvalvonnassa verkkokalastuksen rajoitukset
Saimaalla.
Maa- ja metsätalousministeriö tiedusteli toukokuussa
2009 oikeuskanslerin lausuntoa siitä, voidaanko asetusluonnoksen
3 §:ssä mainitut pyydysten käyttöaikaa
ja rakennetta koskevat rajoitukset säätää kalastuslain
31 §:n nojalla ottaen huomioon perustuslain asianmukaisen
momentin asettamat vaatimukset sekä perusoikeuksien rajoittamisen
yleiset edellytykset. Tämä koskee siis sitä,
että Saimaalla pitää rajoittaa verkkokalastusta
saimaannorpan suojelun hyväksi. Tämä aikahan
on 15.4.—30.6. vuosittain.
Tästä käytiin aika laajaa keskustelua
myös tässä salissa, tästä vastauksesta,
jonka Oikeuskanslerinvirasto antoi maa- ja metsätalousministeriölle.
Ministeriö ilmoitti ensiksi, että asetuksen antamismahdollisuutta
ei ole. Kuitenkin tässä Oikeuskanslerinviraston
vastauksessa viitataan kalastuslain 31 §:ään,
jonka puitteissa tämä asetus olisi voitu antaa
jo 2009, jos olisi haluttu. Nyt tämä asia on ollut
lainsäätämismuodossa täällä eduskunnassa,
ja maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnön mukaisesti
se asia on sitten edennyt — siihen liittyy erinäisiä näkökulmia.
Kuitenkin painotan tätä, että tämä vastaus
ja se informaatio, mikä silloin annettiin, oli kielteisempi
tämän asetuksen soveltamismahdollisuuksien näkökulmasta,
siis kalastuslain 31 §:n nojalla tapahtuvan asetussäännöksen
antamisen näkö-kulmasta, kuin mitä tosiasiassa
Oikeuskanslerinvirasto oli vastannut.
Kaiken kaikkiaan tämä on tärkeä asia,
koska saimaannorpan suojelu ja tulevaisuus on vain Suomesta riippuva
asia, ja tuo asia, suojelu, on edelleenkin kesken.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2009 sisältää useita
mielenkiintoisia ratkaisuja ja päätöksiä.
Saan aina silloin tällöin palautetta tavallisilta
kansalaisilta oikeuskanslerin — yhden ylimmistä laillisuusvalvojistamme — toiminnasta.
Kansalaiset nimittäin ovat usein sitä mieltä, että laillisuusvalvoja
ei riittävän voimakkaasti puutu selkeisiinkään
epäkohtiin, vaan hän esittää kanteluihin
vain käsityksiään, jotka eivät
käytännössä johda mihinkään
konkreettisiin toimenpiteisiin. Saamistaan moitteista huolimatta
virkamiehet jatkavat vanhalla tutulla tyylillään
viranhoitoaan. Näin on, vaikka monesti virkamiehiä syytetään
teoista, jotka ovat todella moitittavia ja jotka tulisi viedä edelleen
viranomaisten tarkempaan tutkimukseen.
Arvoisa puhemies! Viime aikoina julkisuudessa on puhuttu paljon
vaalirahoitukseen liittyvästä epäasiallisesta,
jopa rikoksen tunnusmerkistöt täyttävästä,
toiminnasta. Onneksi viranomaiset ovat lopultakin alkaneet suhtautua
riittävällä vakavuudella vaalirahoituksen
karkeisiin epäkohtiin, joita liian pitkään
ovat katsoneet läpi sormiensa. Nyt tätä vaalirahoitusmarkkinoilla
rehottavaa maan tapaa on paljon vaikeampi kitkeä kuin olisi
ollut vaikkapa kymmenen vuotta sitten, kun lainsäädäntöä tältä osin
viimeksi uudistettiin. Edistystä on tapahtunut, koska useat
väärinkäytösepäilyt
ovat johtaneet asiaankuuluvaan poliisitutkintaan ja jopa syyteharkintaan.
Arvoisa puhemies! Julkisuudessa on ollut vuosikausien ajan tietoa,
joka liittyy esimerkiksi johtavien virkamiesten ylenpalttiseen kestitykseen,
golfin pelaamiseen ja matkusteluun virka-aikana. Nämä maan
tavat kuten myös virkamiesten kaksoisroolit yritysmaailman
tehtävissä ja julkisissa viroissa tulisi saada
nykyistä läpinäkyvämmiksi. Suomessa
käsittääkseni vain ministeritasolla kerrotaan
avoimesti niistä sidonnaisuuksista, jotka on syytä tietää silloin,
kun henkilö osallistuu korkealla tasolla yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.
Mielestäni sama käytäntö pitäisi
laajentaa koskemaan myös muita johtavia virkamiehiä ja myös
poliittisia päätöksentekijöitä ja
erityisesti kuntatasolla, jossa osallistutaan julkisten rakennushankkeiden
urakkatarjouskilpailuista päättämiseen
ja muihin merkittäviin julkisiin hankintoihin. Tällä hetkellä useissa
kunnissa lisätään erilaisten ostopalvelusopimusten
käyttöä ja toimitilojakin vuokrataan
yksityisiltä kiinteistösijoittajilta jopa kymmeniksi
vuoksiksi eteenpäin. Tällaiseen päätöksentekoon
osallistuvilla luottamushenkilöillä ei saisi olla
minkäänlaisia sidonnaisuuksia ostopalveluja tai
kiinteistöpalveluja tuottaviin yrityksiin. Toivoisinkin,
että tulevaisuudessa tämäntyyppisiin
epäkohtiin kiinnitettäisiin aikaisempaa enemmän
huomiota, nyt kun kuntalakia ryhdytään uudistamaan.
Ilmoitusten tekemisen kaikkien keskeisten päätöksentekijöiden
sidonnaisuuksista pitäisi olla lakiin perustuva velvollisuus
eikä perustua pelkkään suositukseen,
kuten asia on nyt kirjattu kuntalakiin, sillä suositukset
hyvin harvoin johtavat minkäänlaisiin käytännön
toimenpiteisiin.
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että kaikki epäilyt
maan tapana olevista lahjuksista aina saatettaisiin poliisitutkintaan
ja että poliisitutkinta vietäisiin myös
loppuun asti ja mahdollisimman usein syyteharkintaan ja tuomioistuinkäsittelyyn,
sillä pikku lahjat muuttuvat usein suuriksi lahjoiksi — ihmisluonteen
tuntien. Vain järeät toimenpiteet voivat johtaa
nykyisen rumalta näyttävän ja tuntuvan
maan tavan muuttumiseen. (Ed. Johannes Koskinen: Ei se ole maan
tapa!) Suomessa ainoana oikeana tavoitteena pitää olla
nollatoleranssi aina silloin, kun kysymys on virkamiesten ja poliitikkojen
lahjusepäilystä.
Toivon, että arvoisa oikeuskansleri puuttuu näihin
epäkohtiin aina silloin, kun se vain lain mukaan on mahdollista.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tein oikeuskanslerille tästä lainsäätämisen
tasosta viime kerralla pari kysymystä, joihin hän
varmaankin vastaa, mutta nyt tämä ajankohtainen
aihe, joka oikeuskanslerin toimesta eilen tuli esille, kiinnostaa
tietysti meitä kansanedustajiakin.
Ensinnäkin ministerithän antavat tämän
ilmoituksen sidonnaisuuksistaan, ja kuten äskeisessä puheenvuorossa
sanottiin, kunnallishallinnossahan tätä ei ole,
ei ole luottamushenkilöitten osalta eikä ole johtavien
virkamiesten osalta. Kuitenkin siellä valmistellaan kaavat,
myös maakuntakaavat, jotka sitten aikanaan tulevat ympäristöministeriöön
vahvistettaviksi, ja tarvittaessa sitten voi vielä valittaa
korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Mutta kunnallishallinnossa meillä on putsaamatta
tämä asia, joka tämän Juhantalon valtakunnanoikeuskäsittelyn
jälkeen tuli ministereille, ja tähän
asiaan kyllä pitäisi puuttua. Sehän ei
ole yksistään eikä nimenomaankaan oikeuskanslerin
asia, mutta tämä on eduskunnan asia ja kulloinkin
istuvan hallituksen asia, että tähän
todella puututaan.
Oikeastaan, kun nyt nämä sidonnaisuudet annetaan,
olisi mielenkiintoista tietää, millä tavoin oikeuskansleri
seuraa käytännössä ensinnäkin
sitä, onko sellaisista luottamustehtävistä erottu, jotka
maakuntien tai muuten valtion rahan näkökulmasta
ovat sellaisia, että ministerin ainakin pitää siinä tilanteessa
jäävätä itsensä, jos
hän edelleen on näitten elimien hallinnossa mukana, ja
se minusta ainakin on yleisohjeena annettu, että näistä pitää erota,
ovat ne sitten Raha-automaattiyhdistyksen hallintoon liittyviä yhteisöjä tai
Veikkauksen yhteisöjä tai sitten maakuntahallintoa
tai kunnallista hallintoa, joissa ministerin objektiivisuus saattaa
käytännössä vaarantua.
Se, miten valtioneuvoston istunnossa tai sitä ennen
pystyy seuraamaan tätä tilannetta, on se asia,
johon nämä sidonnaisuusilmoitukset on tarkoitettu,
mutta se ei poista tietenkään sitä suomalaisen
oikeuskäytännön ja oikeudenmukaisuuden
periaatetta, että jokainen meistä itse huolehtii
siitä, että hän jäävää itsensä tilanteessa,
jossa hän kokee, että hänen objektiivisuutensa
saattaa vaarantua tai hän on asiaan tai henkilöön
sellaisessa suhteessa, että hänen on jäävättävä itsensä.
Tämä keskustelu, joka tässä on
nyt käytännössä alkanut, on
erittäin tervetullut, ja meidän kansanedustajien
ja myös meidän, jotka olemme kunnallishallinnossa
mukana, on huolehdittava siitä, että tässä tapahtuu
selkeä parannus, koska se on ainoa tapa, jolla tätä poliittista
luottamusta saadaan Suomessa aikaan.
Olisi nyt, arvoisa puhemies, mielenkiintoista tietää,
millä tavoin oikeuskansleri näkee tämän tilanteen
tästä eduskuntatason näkökulmasta
ministereitten osalta mutta myös niin, miten näitten asioitten
hoitamatta jättäminen kunnallishallinnossa saattaa
heijastua niihin maakuntakaavoihin ja muihin, jotka tulevat valtioneuvoston
päätettäviksi.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla ottamatta kantaa ed.
Tiusasen saimaannorppanäkemykseen. Saimaannorpan suojelu
on edennyt äärimmäisen hyvin mutta vapaaehtoisella
pohjalla. Tuo työ, mitä mahdollisesti lainsäädännön
pohjalta on tehty, ei olisi koskaan saavuttanut sitä tasoa,
elleivät paikallinen elinkeinoelämä ja
kalastajat olisi vapaaehtoisuuteen suostuneet. Se etenee äärimmäisen
hyvin.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kansalaisten oikeusturva on tärkeä,
ja sitä pitää huolellisesti vaalia. Laki
lähtee siitä, että kansalainen on syytön
niin kauan, kunnes hänet syylliseksi on todettu. Tänä päivänä kuitenkin
tietovuodot, tahalliset tai tahattomat, ovat korkeimmasta poliisijohdosta
ja oikeuslaitoksesta aika yleisiä, ja se heikentää ihmisen
oikeusturvaa, se vaarantaa jopa uraa. Se on mielestäni
asia, johon pitää hyvin vakavasti paneutua, koska
keltainen lehdistö on viime aikoina teilannut aivan liian monta
hyvää ja viatonta ihmistä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä oikeuskanslerin kertomuksessa vuodelta
2009 on erittäin mielenkiintoinen esimerkki sivulla 215.
Otsikkona on "Työpaikkailmoituksen syrjivyys". "Kaupungin
ympäristötoimi oli työpaikkailmoituksessaan
hakenut paikkakuntalaista tradenomiopiskelijaa toimistotöihin ympäristötoimistoon.
Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi kaupunginhallituksen tietoon käsityksensä,
jonka mukaan työpaikkailmoitus oli siltä osin
kuin työnhakijan oli edellytetty olevan paikkakuntalainen
ristiriidassa perustuslain 6 §:n 2 momentissa
ja yhdenvertaisuuslain 6 §:n 1 momentissa säädettyjen
syrjintäkieltojen kanssa - -." Tätä vasten
on hyvin mielenkiintoista se, että näihin poliittisin
perustein tapahtuviin virkanimityksiin ei tässä maassa
kukaan uskalla puuttua, ja toivoisinkin, että näihin
poliittisiin virkanimityksiin kiinnitettäisiin jatkossa
enemmän huomiota.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Paajaselle huomio takaisin siitä,
miten hyvin saimaannorpan suojelu on hoidettu: On selvää,
että edelleenkin näillä alueilla, jotka
ovat olleet tämän vapaaehtoisen kalastuskiellon
piirissä, on niin kutsuttuja valkoisia läiskiä,
myöskin nimenomaan niillä seuduilla, missä poikastuotantoa
on. Tältä osin tilanne ei ole ollut tyydyttävä.
Nyt on siirrytty myös siihen tilanteeseen, että koko
organisaatio on siirretty pois Metsähallitukselta Etelä-Savon
elyyn, mikä tuo uuden tilanteen, kun nämä kaikki
aikaisemmat sopimukset joudutaan irtisanomaan ja tekemään uudet
sopimukset, ja tällöin ihan teknisesti tämä tilanne
saattaa olla ongelmallinen.
Puhemies:
Vielä ed. Pulliainen. Sen jälkeen joudumme
valitettavasti keskeyttämään tämän
asian käsittelyn.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Myöskin ed. Paajaselle: Kun laillisuusvalvonta on
nimenomaan puuttunut tähän asiaan, niin se on
kannustanut ryhtymään toimenpiteisiin niitten
perälautojen säätämiseksi, jotta
varmistetaan, että se saimaannorpan suojelu todella käytännössä kaikissa
tilanteissa onnistuu.