Täysistunnon pöytäkirja 86/2012 vp

PTK 86/2012 vp

86. KESKIVIIKKONA 26. SYYSKUUTA 2012 kello 14.02

Tarkistettu versio 2.0

16) Laki autoverolain 6 §:n ja ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta

 

Arja Juvonen /ps(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Öljypohjaisia polttoaineita käyttävät autot ovat sekä maailmanlaajuisesti että myös Suomessa merkittävä haitallisten hiilidioksidipäästöjen lähde. Jatkuvasti kasvava autokanta ylläpitää ja saattaa jopa lisätä näitä ongelmapäästöjä, vaikka kehittyvä teknologia onnistuukin vähentämään autokohtaisia päästöjä. Merkittävän avun ongelmapäästöjen vähentämisessä voi tulevaisuudessa tarjota sähköauto, koska sen käyttövoima eli sähkö on päästöistä puhdasta ja ympäristöystävällistä — sähköautoistahan ei aiheudu ajon aikana lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Näin voidaan vaikuttaa tervehdyttävästi suurten kaupunkien huononevaan ilmanlaatuun ja yleisemminkin vähentää liikenteen päästöistä osaltaan johtuvaa maapallon ilmaston lämpenemistä.

Lainsäätäjällä onkin tärkeistä ympäristösyistä täydet perusteet suosia sähköautoa. Samaan suuntaan vaikuttaa myös tietoisuus siitä, että globaalin öljytuotannon rajojen saavuttaminen lähestyy koko ajan. Valtiovallan vahvasti positiivisesta suhtautumisesta sähköautoihin tarjoaa esimerkin Viro, jossa valtio tukee vahvasti sähköautojen ostajia, maksimissaan jopa 18 000 euron avustuksella ja 1 000 euron arvoisella pikalaturilla.

Esitän tässä sähköautoaloitteessa sitä, että sähköauton ensirekisteröintiin liittyvä 5 prosentin autovero poistetaan kokonaisuudessaan. Samoin on perusteltua keventää 1,5 sentin päiväkohtaista käyttövoimaveroa alimpaan käyttövoimaveron tasoon eli 0,5 senttiin eli siihen samaan, mikä se on esimerkiksi tällä hetkellä jo sähköhybridiautossa.

Valtioneuvoston liikennepoliittisen selonteon mukaan julkisen sektorin roolia uuden teknologian kehittämisessä ja käyttöönotossa tulisi kasvattaa. Uusissa ratkaisuissa päästöjen ja energiatehokkuuden tulee olla keskeisenä arviointiperusteena. Merkittävänä tilaajana esimerkiksi sähköautoteknologiassa valtiolla voisi olla tärkeä rooli sen liikkeen alkuunpanijana, jonka myötä vähäpäästöinen teknologia tulisi todelliseksi vaihtoehdoksi myös kuluttajille. Panostukset sähköautojen kehittämiseen ovat kuitenkin olleet ponnettomia verrattuna esimerkiksi Norjaan, jossa sähköautoon siirtymistä kannustetaan erilaisilla eduilla, kuten vapautuksilla ruuhka- ja pysäköintimaksuista ja mahdollisuudella käyttää bussikaistaa. Myös autovero on siellä nolla.

Miksi Suomessa ei ole vielä ryhdytty edistämään sähköautoilua? Olisi toivottavaa, että kaikki ymmärtäisivät latauspisteiden ja latausverkoston pikaisen kehittämisen ja rakentamisen tarpeen sekä kaavoituksen joustavoittamisen merkityksen esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla juuri koskien näitä latauspisteitä.

Viime elokuussa saimme kuulla, kuinka elinkeinoministeri Jyri Häkämies kommentoi haluansa poistaa tilapäisesti tämän sähköautojen autoveron ja arvonlisäveron. Tämä ministerin kommentti oli mielestäni todella hieno, ja hyvin positiivisin mielin jään odottelemaan nyt sitten tämän asian kehittymistä ja jatkoa.

Jari Lindström /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tämä edustaja Juvosen tekemä lakialoite on äärimmäisen kannatettava. Tämänhetkisessä tilanteessahan on selkeä ristiriita, jos kerran halutaan ympäristöystävällisempiä autoja: tässä käyttövoimaverossa on tämmöinen kummallisuus, että sähkö- ja bensiini- eli hybridiautoissa se on 0,5 senttiä ja sähköautoissa 1,5 senttiä. Tämähän on ihan selkeä ristiriita, ja siihen ilman muuta pitäisi puuttua, jos kerran halutaan ympäristöystävällisempiä autoja.

Tietysti tämä hybridi on jonkunlainen välivaihe, ja edustaja Juvonen mainitsi tuossa puheessaan nuo latauspisteet. Latauspisteistä pääsen tämmöisen kätevän aasinsillan kautta semmoiseen hankkeeseen, joka meidän seudulla on ollut käynnissä, eli biohybridihankkeeseen, jossa on tavoitteena tämmöisiä energiaitsenäisiä maatiloja perustaa. Olen käynyt itsekin paikan päällä katsomassa ja ollut semmoisen auton kyydissä, mihin sähkö on otettu itse tuotetusta sähköstä. Tavallaan se tapahtuu niin, että mädättämällä, tislaamalla tai puristamalla tehdään biodieseliä ja sitten sitä moottori polttaa sähköksi ja siitä saadaan sitten sitä sähköä siihen autoon.

Eli kyllä tässä on paljon potentiaalia, kun vain ymmärretään tämän asian tärkeys.

Arja Juvonen /ps:

Arvoisa puhemies! Kyllä Lindström puhui ihan asiaa tässä. Eihän sähköautojen määrä Suomessa ole vielä suuren suuri, vaan viime vuoden loppuun mennessä liikenteessä oli hieman yli toistasataa sähköautoa, joten tämän aloitteen tarkoituksena olisi todellakin innostaa ihmisiä Suomessa siirtymään vähäpäästöiseen liikkumiseen.

Yhtenä esimerkkinä täytyy kertoa omasta kotikaupungistani Espoosta, joka aloittaa Suomen ensimmäisen sähköbussiliikennöinnin tässä syyskuun—lokakuun aikana. Bussilinja 11 ajaa todellakin Friisilästä Matinkylän kautta Tapiolaan. Tarkoitus on hankkia kaikkiaan kuusi sähköbussia tänne Espooseen koekäyttöön. Tämä on todella hienoa, että ollaan tällä tavalla pääkaupunkiseudulla kehittämässä päästötöntä liikennettä.

Jari Lindström /ps:

Arvoisa puhemies! Näitä autoja on tosiaan vielä vähän liikenteessä, ja niiden hinta on yksi ongelma. Tekniikan kehityksen myötä, eli kun nämä akut kehittyvät, hinta todennäköisesti putoaa sitä kautta, ja hinta putoaa todennäköisesti myös sitä kautta, että kun valmistusmäärä rupeaa kasvamaan, niin hinta putoaa. Eli kyllä tässä tulevaisuus on ilman muuta näissä sähköautoissa.

Keskustelu päättyi.