12) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain,
         julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain ja
         kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Anna Kontula /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin varsin laajassa esityksessä huomiota
            yhteen kohtaan, nimittäin työttömän
            velvollisuuteen ottaa vastaan kokoaikatyötä, jos
            työmatkoihin kuluu maksimissaan 3 tuntia. Nopeasti laskienhan
            kokoaikatyössä se tarkoittaa hyvinkin 11 tunnin
            työpäiviä. Jos tämä työntekijä,
            joka työttömänä nyt joutuu tämän
            velvoitteen piiriin, sattuukin olemaan pienen lapsen yksinhuoltajavanhempi
            ja lapsi nukkuu sen ajan, mitä pienet lapset normaalisti
            nukkuvat, eli 14 tuntia vuorokaudessa, joista todennäköisesti
            noin 2 tuntia siellä päivähoidossa iltapäiväunilla,
            niin lapselle jää aikaa olla hereillä yhtä aikaa
            isän tai äidin kanssa 1 tunti vuorokaudessa. Tässä ajassa
            ehtii ehkä syödä aamu- ja iltapalan,
            pukea, riisua, laittaa yöpuvun päälle,
            pestä hampaat, aamulla pestä hampaat ja pestä naaman.
            Siihen ei enää mahdu sellaisia asioita kuin iltasadun
            lukeminen, leikkiminen, päivän tapahtumista keskusteleminen,
            itkeminen, kiukuttelu, jotka kaikki, niin me ajattelemme, ovat sellaisia
            asioita, jotka kuuluisivat jokaisen lapsen oikeuksiin, joihin jokaisella
            lapsella pitäisi olla mahdollisuus yhdessä vanhempiensa
            kanssa.
         
         
         Lisäksi tässä säännössä se
            työmatkaan kuluva aika, joka on maksimissaan 3 tuntia,
            lasketaan kotiovelta työpaikkaan. Siinä ei oteta
            huomioon päivähoitoon viemiseen ehkä kuluvaa
            aikaa. On hyvin tavanomaista, että päiväkodin
            kautta kiertäminen lisää sitä työmatkaa
            sillä puolella tunnilla. Tällöin se yksi
            tunti valveillaoloaikaa sulaa kokonaan niihin päiväkotiinmenomatkoihin.
         
         
         Minusta oleellinen kysymys on, onko tällainen säännös
            millään lailla pienen lapsen kannalta kohtuullinen.
            Ehkä hurjinta minun mielestäni oli, että kun
            tästä asiasta eräässä viranomaistapaamisessa
            kysyin, niin kävi ilmi, että tämä näkökulma,
            mitenkä tämä laki toteuttaa lapsen oikeutta
            vanhempiinsa, ei ollut tullut kolmikantaneuvotteluissa millään
            lailla esiin. No, sehän on tietysti luonnollista — kolmikannassa
            edustettuina ovat työntekijät ja työnantajat
            ja valtio, mutta ei siellä kukaan puhu niiden lasten puolesta.
            Siitä huolimatta minä olin hyvin hämmästynyt
            siitä, että tätä kysymystä ei
            oltu edes sivuttu neuvotteluissa.
         
         
         Tässä meille tulevassa lakiesityksessä säännöksestä voidaan
            poiketa työ- ja elinkeinotoimiston arvion pohjalta, jos
            siihen on pätevä syy. Se on hyvä asia,
            ja se osoittaa, että TEMissä löytyy kuitenkin
            sellaisia virkamiehiä, joilla on ymmärrystä siihen,
            että ihmisten tilanteet ovat hyvin erilaisia ja joskus
            säännökset voivat olla todella kohtuuttomia.
            Meidän lainsäätäjien näkökulmasta
            kuitenkin se, että tällainen asia jätetään
            yksittäisen virkamiehen harkintavaltaan, on vähän
            hasardia. Emmehän me voi millään lailla
            vaikuttaa siihen, millaisia ihmisiä siellä on,
            millaista harkintaa kentällä sitten tehdään.
            Ja me tiedämme, että työvoimahallinnossa
            työkkärien ihmiset, jotka näitä päätöksiä tekevät,
            tekevät niitä aika kovan paineen alla jo nyt ja
            että siellä ei mitenkään aikaa
            inhimilliselle harkinnalle ja yksilölliselle pohdinnalle
            tulevaisuudessa ole ainakaan enempää kuin tänä päivänä.
            Tästä syystä vetoaisin hallituspuolueisiin,
            tai niihin kolmeen hallituspuolueen jäseneen, jotka vielä tässä ovat
            salissa, että vakavasti harkitsisivat sitä, voisiko
            tätä harkintaa erityisesti pienten lasten vanhempien
            osalta nostaa myös sinne ihan lain tasolle, ettei se jäisi pelkästään
            harkinnan varaan.
         
         
         
            
            Ensimmäinen   varapuhemies   Pekka    Ravi:
            
            Edustaja Lindström. — Ministeri Ihalainen,
               jos sopii, niin kuunnellaan nämä puheenvuorot.
               Jos tulee vastattavaa, niin sen jälkeen.
            
            
          
         
       
      
         
         Jari Lindström /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä ensinnäkin
            on hyvää se, että tällä pyritään
            nyt keventämään työnhakijan
            velvollisuuksia muun muassa niin, että hänen ei
            tarvitse enää esittää todistuksia
            tai selvityksiä työ- ja elinkeinotoimistolle,
            vaan tämä työvoimapoliittinen lausunto
            annetaan työnhakijan itse ilmoittamien tietojen perusteella.
            Täällä tunnustetaan, että tässä otetaan
            tietoinen riski siitä, että joku voi käyttää tätä tietoisesti
            hyödyksi antamalla vääriä tietoja,
            mutta lähtökohtaisesti tämä on
            positiivista, että luotetaan ihmisiin.
         
         
         Mutta sitten aivan tämä sama asia itseänikin kiinnostaa
            tässä esityksessä kuin edustaja Kontulaa
            tuossa äsken eli tämä työn vastaanottamisvelvollisuuden
            laajentaminen. Tämä kolmen tunnin määritelmä — minulle
            on ainakin tällä hetkellä vielä täysin
            epäselvää, mitä tämä tarkoittaa.
            Tarkoittaako tämä sitä työmatkaa,
            joka on kotiovelta kotiovelle? Onko se se kolme tuntia? Sitäkö se tarkoittaa?
            Ja toisekseen, tähän on jätetty tämmöinen
            takaportti, että tämä ohjaisi näitä työttömiä kokeilemaan
            kohtuullisen työmatkan päässä olevaa
            työtä, ja sitten jos hän toteaa, että tämä ei olekaan
            minulle sopiva, niin hän voi sitten etuuksia menettämättä erota
            siitä työssäkäyntialueen ulkopuolelta
            tarjotusta työstä. Olenko ymmärtänyt
            tämän oikein? Näinhän täällä lukee.
            Eli tässä on tavallaan sekä keppiä että porkkanaa.
            Mutta tämä tulkinta siitä, mitä tarkoittaa
            tämä kolme tuntia per päivä,
            kotiovelta kotiovelleko? Ja jos se jää se tulkinta,
            niin kuin kuvittelen, yksittäisen viranomaisen tehtäväksi,
            niin toivon, että aina kun tulee rajatapauksia, niin se
            tulkitaan työttömän eduksi.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun me puhumme työttömyydestä ja
            työttömyyden hoidosta — en tiedä,
            mutta minä henkilökohtaisesti olen joutunut muuttamaan
            työn perässä useampaankin kertaan, vaihtamaan
            paikkakuntaa ja hankkimaan uuden kodin, jos olen saanut hyvän
            työpaikan. Asiat muuttuvat kyllä sillä tavalla.
            Tietysti sanotaan, että se ei kuulu enää tähän
            päivään, mutta kyllä se, kuulkaa,
            kuuluu. Jos työpaikat eivät ole siellä,
            missä ihmiset ovat, niin ihmisten on mentävä sinne,
            missä työpaikat ovat. Näin se vain on,
            jos halutaan elää. Tietenkin siinä voi
            inhimilliset tekijät ottaa huomioon ja täytyykin
            ottaa huomioon, mutta kategorisesti ei voi sanoa, että ei
            voisi käydä työssä kauempana vaikka
            jollakin toisella paikkakunnalla, jos kerta työssä pitää olla.
            Mutta kun saadaan työ toiselta paikkakunnalta, niin tärkeää on
            korvaaminen sille ihmiselle, joka sinne töihin menee. Nyt
            oletetaan, että töihin pääsee
            henkilö, joka on ollut työttömänä,
            on pitkäaikaistyötön. Hän saa
            työpaikan ja saa siitä palkkaa 1 580
            euroa, joka on muuten aika yleinen ensimmäisen työpaikan
            tai aloittavan työpaikan kuukausipalkka aika monella alalla.
            Jos siitä ostaa sitten junalipun ja käy esimerkiksi
            Vaasasta Seinäjoella töissä, se on 400 euroa
            per kuukausi. Siinä ei kovinkaan paljon auta se, että siitä saa
            jonkinlaisen verohuojennuksen tai että se tulee vuoden
            päästä.
         
         
         Tässä, arvon ministeri, on se kohta, jossa
            valtion pitäisi tulla apuun. Nämä työmatkat
            pitäisi antaa tähän päälle,
            jos kerta pitkän matkan päästä siellä töissä käy,
            jotta työssä käyminen taas kannattaisi
            sille ihmiselle, jotta ei tehtäisi niitä pitkiä työpäiviä ja
            pitkiä työmatkoja siten, että siitä joudutaan
            vielä maksamaan enemmän kuin siitä, että maataan
            kotona ja syljeksitään kattoon. Nämä työnteon
            esteet täytyy pystyä tästä maasta poistamaan.
         
         
       
      
         
         Tuula Peltonen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Te-toimistoja koskevat uudistukset ovat varmastikin
            välttämättömiä, koska
            tehtävänkuva on hyvinkin paljon muuttunut kaiken
            kaikkisesti. Tässä esityksessähän
            siirretään myös byrokratiaa työ-
            ja elinkeinotoimistoilta työttömyysetuuden maksajien
            hoidettavaksi ja karsitaan lausuntomenettelyä, jotta näitä resursseja
            te-toimistoissa voitaisiin suunnata tehokkaammin työnvälitykseen,
            ja sitten tähän liittyy näitä työttömyysturvajärjestelmän
            toimeenpanoa yksinkertaistavia muutoksia. Eli erittäin
            hyviä, selkeyttäviä ja tosiaankin tehokkuutta
            lisääviä muutoksia sinänsä.
         
         
         Jos ajatellaan näitä työvoimapoliittisia
            lausuntoja, joita te-toimistot antavat, niin niitten määrä on
            kasvanut koko ajan, jopa niin, että vuonna 2000 niitä annettiin
            1,7 miljoonaa ja viime vuonna niitä annettiin jo 2,2 miljoonaa.
            Tästä näemme muun muassa tämän
            muuttuneen työmäärän. On hyvin
            järkevää tietenkin silloin, että näitä niukkoja
            resursseja käytetään järkevästi
            ja muun muassa niitten lausuntojen osalta voidaan toimia hiukan
            toisella tavalla.
         
         
         Puhemies! Tämä esitys lisää myös
            nuorten kouluttautumista, sillä esityksen mukaan koulutusta
            vailla olevan nuoren on aloitettava opinnot myös silloin,
            kun koulutukseen hakemista ei ole edellytetty työttömyysetuuden
            saamiseksi mutta nuori on kuitenkin hakenut opiskelemaan ja saanut
            opiskelupaikan. Elikkä tässä on myös
            hyvä lähtökohta tämän
            koulutuksen osalta nuorelle, ja koulutusta vailla olevan nuoren
            oikeutta työttömyysetuuteen työllistymistä edistävän
            palvelun ajalta selkeytetään. Erittäin
            hyviä asioita.
         
         
       
      
         
         Eero Suutari /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä työn vastaanottamisen
            velvollisuuden laajentaminen sinne kolmen tunnin etäisyyteen
            on varmaan sellainen asia, joka tuolla valiokunnassa tullaan käymään
            läpi.
         
         
         Haluaisin ministeriltä etukäteen kysyä sitä asiaa,
            että onko olemassa mitään tietoa siitä,
            ovatko työnantajat halukkaita ottamaan töihin
            vastahakoista työntekijää, joka perustelee,
            että on pitkät matkat töihin. Tai sitten:
            onko tämä nähty ongelmana toisinpäin,
            että joku, joka ei halua ottaa töihin, olisi kärsinyt
            tästä asiasta, jos työntekijä olisi
            tullut työllistetyksi mutta itse kieltäytyy siitä asiasta?
            Ja miten paljon sitten tällä saataisiin kuitenkin
            niitä, jotka mielellään ottaisivat vastaan töitä vaikka
            kauempaakin ja saisivat näin lähetteen mennä kysymään
            työpaikkaa?
         
         
       
      
         
         Anna   Kontula /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Suutarille toteaisin, että kyllähän
            töihin meno yli kolmen tunnin työmatkojen päähän
            on mahdollista ihan nytkin, ei sitä ole missään
            kielletty. Se, mitä tässä tehdään,
            on, että nyt lisätään sen velvoittavuutta.
         
         
         Edustaja Tolppanen ehti jo lähteä, mutta jäljelle
            jääneille huomauttaisin kuitenkin, että perheissä on
            usein muitakin ihmisiä kuin se yksi työtön
            henkilö. Kun työsuhteet erityisesti pienten lasten
            perheissä ovat usein pätkittäisiä ja
            lyhyitä, niin koko perheen repiminen paikkakunnalta toiselle
            työn perässä on usein kohtuutonta ja
            joskus jopa mahdotonta sen takia, että muilla perheenjäsenillä saattaa
            olla sitoumuksia sille lähtöpaikkakunnalle. Sen
            vuoksi tällainen ajattelu, että kyllähän
            sitä nyt työn perässä pitää muuttaa,
            on aika ongelmallista. Samalla muistuttaisin myös, että ihmisethän
            liikkuvat työn perässä nykyään
            paljon enemmän kuin aikaisemmin, jos jätetään
            nämä suuret siirtotyöläiskaudet
            pois, kun Suomesta on matkustettu meren yli, niin että ei ole
            oikeastaan montaakaan aikaa, jolloinka suomalaisten työmatkat
            olisivat olleet niin pitkät kuin mitä ne ovat
            tänä päivänä.
         
         
       
      
         
         Eero Suutari /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiitän edustaja Kontulaa siitä ojentamisesta,
            että en olisi ymmärtänyt tätä asiaa
            aikaisemmin, mutta nyt tuli sitten varmaan ymmärretyksi
            paremmin. Itse kokeneena tässä asiassa kuitenkin
            voisin sanoa sillä tavalla, että nuorena, jolloin
            minullakin oli vuosikas ja kaksivuotias lapsi, lähdin sitten viikoksi
            muualle töihin, kun sain lähetteen työvoimatoimistosta,
            ennen kuin perustin oman yrityksen.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Ja sitten ministeri Ihalainen. Vastauksia, olkaa hyvä.
            
          
         
       
      
         
         Työministeri Lauri Ihalainen
         
          Arvoisa puhemies! Täällä on vain
            toinen toistaan parempia puheenvuoroja.
         
         
         Ensinnäkin tämä työn vastaanottovelvoitteen laajentaminen:
            Täytyy nyt muistaa, että meillähän
            nykyisinkin on 80 kilometrin alueelta otettava työtä vastaan.
            Tämä laajennus siis kolmeen tuntiin edestakaisin
            ja osa-aikatyöntekijöillä kahteen tuntiin
            toki voi merkitä muutakin kuin 80:tä kilometriä,
            mutta sittenhän siinä on sekin reunaehto, että pitää olla
            julkinen liikenne mahdollista. Oletan, että tämä ehto
            on monessa kohti sellainen, joka ei varmaan kaikilla aloilla pysty
            täyttymään, mutta tämä haluttiin
            kuitenkin tietoisesti tähän kirjata.
         
         
         Tänäkin päivänähän
            työtä tarjotaan te-toimistoissa oman työssäkäyntialueen
            ulkopuolelta. Meillähän pitäisi olla
            itse asiassa kaikki Suomen työpaikat ja miksei eurooppalaisetkin
            työpaikat jotenkin yhtä aikaa nähtävillä,
            että ihmiset pystyvät katsomaan työpaikkoja
            myös sen oman työssäkäyntialueen
            ulkopuolelta. Tämmöistä tarjontaahan
            tehdään, ja aika moni, kun me nyt olemme seuranneet
            näitä tilastoja, tarttuu myös tähän työssäkäyntialueensa
            ulkopuoliseen työhön.
         
         
         Sitten edustaja Kontula on siinä oikeassa, että kyllä tässä lainsäädännössä on
            kuitenkin lähdetty siitä, että jos on
            pätevä syy tai on tiettyjä erityisiä perusteita,
            niin tästä voidaan poiketa. Ellen nyt ihan väärin
            muista, niin voimassa olevassakin laissa jo määritellään
            joitakin asioita, tai ainakin meidän ohjeessa, mitkä tällaisia
            tekijöitä ovat, jotka liittyvät perheeseen
            tai sellaisiin esteisiin, jotka ovat päteviä.
            Eittämättä sitten niitä arkipäivän
            tulkintoja tehdään te-toimistoissa, mutta siihen
            on tämmöinen luukku avattu, joka mahdollistaa
            tämmöisten inhimillisten, perheitten huoliin liittyvien
            asioiden osalta myöskin poikkeusmenettelyjä. On
            hyvä, että se mahdollistuu.
         
         
         Sitten tässä on hyviä puolia tämä byrokratian purkaminen,
            ja senhän idea on se, että me saamme näitä käsipareja
            siihen palvelu- ja ihmisten auttamistyöhön enempi
            ja vähempi niitten papereitten pyörittämiseen,
            ja se menee ihan oikeaan suuntaan tässä mielessä.
         
         
         Sitten laajemmin ottaen tämä kysymys on juuri
            näin, että kyllä tämä pendelöinti
            on se, joka kasvaa. Etäisyydet kasvavat, pendelöinnin
            merkitys kasvaa ihmisten hakiessa työtä sieltä,
            missä sitä työtä on, ja minä otan
            nyt vain esimerkin tästä kuuluisasta Uudenkaupungin
            tilanteesta, jossa siis on tämmöinen positiivinen
            ongelma. Siellä on 700 työpaikkaa nyt vuoden sisällä avattu
            autotehtaalle, ja ensi vuonna he palkkaavat lisää,
            siirtyvät kolmivuorotyöhön. Heidän
            ongelmansa ei ole ollut niinkään rekrytointi — siinäkin
            oli vähän pulmia — mutta ongelma on se,
            että sillä alueella ei ole kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja
            tai tilapäisasuntoja, joihin ihmiset voivat muuttaa, tai
            siellä ei ole hyvää joukkoliikennettä lähialueilta
            tehtaalle kolmivuorotyöhön. Juuri näitä pulmia
            me koetamme nyt ratkoa, sitä, miten tämä ongelma
            ratkaistaan.
         
         
         Otan Salon sen takia toiseksi esimerkiksi, että kun
            Uudenkaupungin autotehdas kävi rekrytointimatkalla Salossa,
            niin sehän tarkoittaa, että ihmisillä menisi
            neljä tuntia vuorokaudessa matkustamiseen. On aika mahdoton
            urakka pitkän päälle istua neljä tuntia
            autossa ja käydä Uudessakaupungissa töissä.
            Se vaihtoehto salolaisille työttömille olisi kuitenkin
            se, että sinne syntyisi joko tämmöistä vuokra-asuntotuotantoa
            tai tilapäistä asuntotuotantoa, joka mahdollistaisi
            olemisen siellä paikan päällä.
            Käy raskaaksi olla neljä tuntia päivässä autossa,
            ja se on monelle kynnys, jota ei pysty ylittämään.
         
         
         Tässä on moninaisia pulmia tämän
            ympärillä, mutta minä olettaisin, että tämä muutos
            on sillä tavalla kuitenkin kohtuullinen ihmisten kannalta.
            Ajatus olisi tietysti se, että me tarjoamme työtä tietoisesti
            myöskin sen oman työssäkäyntialueen
            ulkopuolelta, ja toivon mukaan siihen pystyvät ihmiset
            tarttumaan. Mutta ymmärrän hyvin nämä huolet,
            joita tässä on nyt esitetty. — Kiitoksia.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.