4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ajoneuvolain, tieliikennelain
ja autoverolain 3 §:n muuttamisesta
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä esitetään
muutettavaksi kolmea lakia eli ajoneuvolakia, tieliikennelakia ja
autoverolakia. Lakimuutoksella uudistettaisiin ajoneuvoja koskevien
säännösten ja määräysten
antovaltuudet sekä tarkistettaisiin liikenne- ja viestintäministeriön
sekä Liikenteen turvallisuusviraston välistä ajoneuvojen
teknisten vaatimusten norminannon työnjakoa. Muiden ajoneuvojen
kuin autojen ja niiden perävaunujen teknisiä vaatimuksia
koskevien yksityiskohtaisten normien antovaltuudet siirrettäisiin
Liikenteen turvallisuusvirastolle.
Jatkossa Liikenteen turvallisuusvirasto antaisi liikenne- ja
viestintäministeriön sijasta yksityiskohtaiset
tekniset määräykset moottoripyörille, mopoille,
traktoreille, liikennetraktoreille, tiellä käytettäville
moottorityökoneille ja polkupyörille sekä näiden
ajoneuvoluokkien perävaunuille.
Ajoneuvoteknisten vaatimusten norminantovaltuuksien siirto on
tarkoitus toteuttaa kahdessa vaiheessa. Nyt toteutettavaksi ehdotetussa
ensimmäisessä vaiheessa autoja ja niiden perävaunuja
koskevien teknisten vaatimusten antovaltuudet jäisivät
pääosin ennalleen ja niistä säädettäisiin
pitkälti nykyisessä laajuudessaan liikenne- ja
viestintäministeriön asetuksella. Kuitenkin autojen
ja niiden perävaunujen muuttamista koskevien säännösten
antovaltuudet siirrettäisiin jo tässä vaiheessa
kaikkien ajoneuvojen muutossäännösten
antovaltuuksien siirron mukana Liikenteen turvallisuusvirastolle.
Liikenteen turvallisuusvirastolle siirrettävistä teknispainotteisten vaatimusten
antovaltuuksista huolimatta jatkossakin kaikkia ajoneuvoja, niiden
osia ja ominaisuuksia koskevista keskeisimmistä perusvaatimuksista
säädettäisiin edelleen lain tasolla.
Norminantovaltuuksien muutosten lisäksi ajoneuvolakiin
toteutettaisiin eräitä muita täydennyksiä ja
päivityksiä, jotka koskevat pääasiassa ajoneuvon
osia ja ominaisuuksia sekä erikoiskuljetuksissa ja työmailla
maansiirtoon käytettäviä ajoneuvoja.
Norminantovaltuuksien päivityksen yhteydessä tieliikennelakiin
tehtäisiin erikoiskuljetuksiin ja ajoneuvojen kuormaamiseen
liittyviin säännöksiin tarkistuksia.
Erikoiskuljetuslupaa ja erikoiskuljetusten suorittamista koskevat
keskeiset säännökset lisättäisiin
tieliikennelakiin. Norminantovaltuuksien tarkistukseen liittyen
autoverolain 3 §:ssä oleva valtuus ajoneuvojen
muutoksissa säätää osien prosenttiosuuden laskemisesta
annettaisiin liikenne- ja viestintäministeriön
sijasta valtioneuvostolle. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
ensi vuoden alusta.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi vielä: Näiden
teknispainotteisten ajoneuvonormien siirtämisellä Liikenteen
turvallisuusviraston vastuulle ja norminantovaltuuksien päivityksellä tehostettaisiin
teknisten vaatimusten nopean kansainvälisen kehitystahdin
myötä seuraavien kansallisten säädöstoimien
toteuttamista sekä yksinkertaistettaisiin kansallisia norminantotoimia
ja edistettäisiin ajoneuvovaatimusten valmistelussa vuorovaikutusta
sidosryhmien kanssa. Näen ehdotetut muutokset niin viranomaisten
kuin kuluttajienkin kannalta varsin toivottuina parantamaan pitkälle
teknisten ajoneuvonormien hallintaa ja ylläpitämistä. — Kiitos.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uskon, että on hyvä, että tätä kokonaisuutta
myös jossain välissä tarkastellaan. Valtiovarainvaliokunnan
liikennejaosto tapaa puolen tunnin päästä Trafin
koko johdon. Nimittäin on tullut myös esille tässä lupa-
ja valvontajärjestelmässä kenties jonkun
verran semmoista byrokraattista soveltamistilannetta ja muun muassa
autoveron osalta nyt erittäin paljon sitä, että ihmiset
eivät ole huomanneet, että perintään
liittyen on ollut kovin varhainen kirje, ja sen jälkeen
ei mitään perintätoimia, elikkä myös
tätä järjestelmää voisi
kehittää. Myöskin esimerkiksi VR:n puolella
on huomattu, että asentaja, joka liikauttaakin veturia
suljetulla varikkoalueella, joutuu käymään
erittäin tiheissä ja laajoissa terveystarkastuksissa.
Esimerkiksi maantieliikenteen raskaan kaluston tai linja-auton kuljettajien
osalta vaatimukset ovat ihan toista luokkaa ja, sanotaan, järkeenkäypiä.
Eli varmasti tätä kokonaisuutta, uskon, havaintojen pohjalta
on myös ministerin kanssa mahdollista käydä läpi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puheenvuorolistaan.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerranhan on kyse EU:sta
tulevasta lainsäädännöstä ja
sen kansallisesta soveltamisesta.
Kysymykseni koskee sitä, miksi autot ja niiden perävaunut
jätetään tässä vaiheessa
muutoksen ulkopuolelle. Eikö olisi tarkoituksenmukaista
tehdä koko muutos kertarysäyksellä eikä jättää mitään
häntiä ministeriöön? Vai halutaanko vaiheittaisella
muutoksella vain turvata jatkuva lainsäädäntötyö ja
siten taata veden riittävyys byrokratiamyllyssä?
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Tässä yhteydessä on
varmaan syytä nostaa esille myöskin Trafin eli
Liikenteen turvallisuusviraston nyt tällä hetkellä noudattamat
käytännöt.
Nimittäin Liikenteen turvallisuusvirasto myöntää erinäisiin
ajoneuvoihin erinäisiä vaatimuksenmukaisuustodistuksia,
muun muassa vaatimuksenmukaisuustodistuksia, joilla on hyvin suuri
arvo ja merkitys silloin, kun autoja tai ajoneuvoja rekisteröidään.
Trafilla on tullut käytännöksi, että siellä arvioidaan
näitten todistusten antamiseen liittyvät kustannukset
aika erikoisella tavalla näin yrittäjien, autoilijoitten
ja muiden yrittäjien, näkökulmasta. Monet
yrittäjät ovat saaneet erittäin isoja
laskuja, siis euromääräisesti isoja laskuja
sen jälkeen, kun ovat muun muassa tällaisen vaatimuksenmukaisuustodistuksen
Trafilta saaneet. Joskus on esimerkkejä siitä,
joitakin esimerkkejä, että Trafi on laskuttanut
täsmälleen samasta A-nelosesta, joka on sisällöltään
aivan sama, päivämäärä vain
on vaihdettu ja se diaarinumero, satoja euroja, joskus ehkä jopa
tuhansia euroja samasta paperista samalle yrittäjälle
uudelleen ja uudelleen.
Tämän minä halusin saattaa nyt tässä keskustelussa
myöskin ministerin tietoon, että ehkä siellä Trafissa
pitäisi joitain tuloskeskusteluja käydä tämän
osalta.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä perusajatus on tietysti
aivan oikea tässä, mutta minä ihmettelen
samalla tavalla kuin edustaja Kivelä, minkä tautta
tästä nyt on autot ja peräkärryt
jätettävä sitten tämän
ulkopuolelle. Minun mielestäni Trafilla on sitä osaamista
ja tietoa siinä, ja siinä suhteessa olisi nyt
asia kertaheitolla laitettava järjestykseen. Toivonkin,
että tätä asiaa vielä tarkasteltaisiin
ja ministeri perehtyisi oikein perinpohjaisesti, kävisi
keskusteluja tämän asian johdosta.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan ensi vuoden
alusta Liikenteen turvallisuusvirasto antaisi yksityiskohtaiset
tekniset määräykset moottoripyörille, mopoille,
traktoreille ja liikennetraktoreille, moottorityökoneille
ja polkupyörille sekä näiden ajoneuvoluokkien
perävaunuille.
Liikennetraktorilla tehtävät kaupalliset kuljetukset
ovat liikenneluvan piirissä muutamia poikkeuksia lukuun
ottamatta. Tämän vuoden heinäkuun alusta
siirtymäajan päättymisen jälkeen
myös tavallisella traktorilla tehtävät
kaupalliset kuljetukset tulivat lähtökohtaisesti
liikenneluvan piiriin. Oikeastaan, milloin sitten tarvitaan liikennelupa
traktorilla kuljettamiseen ja milloin tarvitaan liikennetraktori?
Se, mitä saa kuljettaa traktorilla, on aiheuttanut paljon
sekaannusta niin yrittäjille kuin yksityisillekin.
Arvoisa ministeri, onko tämän jälkeen
Trafi se, joka tietää tarkalleen, mitä saa
kuljettaa tavallisella traktorilla ja milloin sitten taas tarvitaan liikennetraktori
ja millaiset ovat ne ammattipätevyydet, jotta saa kutakin
kulkuneuvoa kuljettaa? Voitaisiinko tässä yhteydessä myös
selventää sitä, mitä saa tehdä siis
traktorilla ja milloin tarvitaan se liikennetraktori?
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin, Liikenteen turvallisuusvirasto
antaisi nyt sitten jatkossa määräykset
hyvin monille kulkuneuvoille: moottoripyörille, traktoreille,
liikennetraktoreille, moottorityökoneille, polkupyörille,
mopoille ja ajoneuvoluokkien perävaunuille. Täytyy
sanoa, että Trafin tehtävät kasvavat
todella voimakkaasti, Trafi alkaa olla kuin valtio valtiossa, ja
tulee kysymykseen se, mitkä ovat Trafin voimavarat. Todella
minullekin on tullut sellaista tietoa, että aika kalliiksi
käyvät asiakkaille nämä erilaiset
asiapaperit, mitä sieltä saadaan.
Olisin kysynyt sen perään tai oikeastaan ministerille
saattanut tiedoksi: Toivottavasti nyt tiedottaminen sitten myös
paranee, koska minullekin on tullut muun muassa tästä liikennetraktori- ja
maataloustraktoriasiasta kysymyksiä, että mitä voi
ajaa, voiko ajaa myös naapuriapua ja tarvitaanko siihen
erilliset luvat. Sitten myös tästä kuorma-autokuljettajan
ammattitutkinnosta on tullut kysymyksiä. Esimerkiksi tämmöiset ääniteknikot,
jotka ajavat myös sivuhommanaan kuorma-autoa — pitääkö heillä olla
tämä koulutus? Ilmeisesti pitää olla,
vaikka he tekevät päätyönään
ihan muuta. Eli tämän tiedottamisen osuuden nyt
pitäisi toivon mukaan tulevaisuudessa Trafissa olla tehokkaampaa,
jotta kansalaiset tietäisivät, mitä tekevät,
ja tekevät oikein.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Pari kysymystä ministerille vielä.
Nyt meillä on puhuttu paljon normitalkoista, ja siinä yhteydessä joku
ministeri, taisi olla pääministeri, totesi, että meidän
tulisi Suomessa säännellä ja säätää lainsäädännössä velvoitteita ja
normeja vain juuri sen verran, mitä välttämättä EU
vaatii. Tämä koski nyt lähinnä maa-
ja metsätaloutta ja maatalousministeriötä.
Mutta minua kiinnostaa nyt kuulla, onko ministeri perehtynyt tähän
asiaan, mennäänkö tässä normituksessa
nyt aiempaa pidemmälle eli meille tulee lisää normeja
vai ollaanko normitusta vähentämässä.
Toisekseen, olen erittäin huolissani siitä,
että tässä esityksessä nyt norminantojakoa
muutetaan, kun aiemmin lainsäädäntöä alemmanasteiset
säädökset olivat lähinnä liikenne-
ja viestintäministeriön toimialaa. Nyt ne siirretään
sitten Liikenteen turvallisuusvirastolle. Kun aiemmin liikenne-
ja viestintäministeriö antoi asetuksia, jotka
perustuivat eduskunnan säätämään
lakiin ja siihen valtuutukseen, niin nyt tällä ollaan
valtuutus siirtämässä sitten Liikenteen
turvallisuusvirastolle. Kysyn ministeriltä: piileekö tässä hänen mielestään
mitään vaaraa siitä, että Liikenteen turvallisuusvirasto
ottaa liikaa valtuuksia ja valtaa käsiinsä?
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Hemmilän ja aikaisempien
puheenvuorojen käyttäjien lailla ajattelen, että lakia
säätävän valiokunnan eli liikenne-
ja viestintävaliokunnan on syytä hahmottaa tätä kokonaisuutta.
Me olemme myös valtiovarainvaliokunnan puolella joutuneet
jonkin verran kosketuksiin tämän Trafi-maailman
kanssa, esimerkiksi juuri äsken viittaamani suljetun varikkoalueen
asentaja, jonka pitää käydä tiheissä terveystarkastuksissa
ja psykologin tutkimuksissa ynnä muuta — niiden
järkevyys. Samoin ammattiautoilijoilta on varsin paljon
tullut näitten vaadittavien lupien ynnä muiden
maksuista palautetta.
Se, mihin erityisesti on nyt kyllä syytä kiinnittää huomiota,
ja se on varmasti ministerin johdolla juuri oikea tapa, on hahmottaa
tämä kokonaisuus. Trafi eli suomalainen liikenneturvallisuusvirasto
ja sitten meidän Liikennevirasto: mikä on tämä kokonaisuus
liikennepolitiikan järjestämisessä? Ei
voi olla niin, että se koordinaatio ei ole kunnossa, ja
ei voi olla esimerkiksi niin, niin kuin on tapahtunut, että yhtäkkiä Trafi myöntää,
huolimatta eduskunnan kannanotoista, ohi Liikenneviraston valmistelun
esimerkiksi megarekkojen kokeilulupia jonnekin Kaakkois-Suomeen
tai jonnekin Pohjois-Suomeen ja sen jälkeen ihmetellään,
että anteeksi, kestävätkö sillat
vai putoavatko sillat.
Eli tämä kokonaisuus pitää olla,
eli tässä nähdään,
että ei voi turvallisuudesta päättää,
jollei tunne ja päätä rakenteista, ja
päinvastoin. Tämä kokonaisuus on varmaan
syytä, tämä napanuora, arvioida, miten
se saataisiin pelaamaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Juuri tätä kokonaisuutta
minäkin tässä peräänkuulutan
ja lähinnä perustan sen siihen, mitä Trafi
tällä hetkellä jo vaatii liikennöitsijöiltä,
minkälaista koulutusta ja minkälaista koulutusta
omistajakuljettajille ja myöskin työntekijöille.
Nämä koulutukset ovat erittäin kalliita,
ja ne vievät aina yhden työpäivän.
Paitsi että sieltä on ihminen pois töistä,
sen lisäksi se maksaa erittäin paljon.
Siellä on myös sellaisia kummallisuuksia. Kerron
lyhyen esimerkin: Ihmiseltä, joka oli omistajakuljettaja,
vaadittiin, että hänen pitää mennä ensiapukoulutukseen.
Hän oli käynyt ensiapukoulutuksen noin vuosi takaperin,
mutta tämä koulutus ei Trafille kelvannut sen
takia, koska ei voi tietää, minkälaista
koulutusta sillä kurssilla annetaan. Sen jälkeen
hän joutui menemään Trafin koulutukseen,
ja siellä oli täsmälleen sama kouluttaja
ja sama kurssi, minkä hän oli käynyt
silloin vuotta aikaisemmin, mutta hän joutui maksamaan
sen ja auto oli pois ajosta sen päivän, elikkä se
tuo aikamoiset kustannukset.
Eli kuka valvoo sitten tätä valvojaa, ettei
tämä valvominen mene aivan yli? Siinä täytyy
olla jonkinlainen järki siinä toiminnassa. Pitää katsoa myöskin
sitä, mikä takaa sen yrittämisen mahdollisuuden
ja mikä takaa sen toimeentulon mahdollisuuden ja milloin
tämä sääntely ja erilaisten valvomisten
siirtäminen sinne tai tänne kasvaa esteeksi sille
varsinaiselle toiminnalle, mitä esimerkiksi yrityksissä tehdään.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäki puuttui ihan tärkeään
asiaan, eli tämän koordinaation täytyisi
toimia. Kyllähän ministeriön on oltava
se ykkösnyrkki, joka on myös eduskunnan ja hallituksen
valvonnassa, ja vasta sitten virkamiehet tekevät näitä erilaisia säädöksiä ja
sääntelyä.
Itse olen kuullut ihan samaa, mitä edustaja Tolppanen
kertoi, että monet kuljetusyrittäjät
kokevat hieman turhauttavana, kun käydään
näitä kursseja toisensa jälkeen, pienen
tauon jälkeen, itsestään selviä asioita
monille näille kuljettajille, jotka ovat olleet vuosia
jo ammatissa. Tässä on juuri tämä byrokratian
vaara, jos Trafia ei riittävästi valvota.
Toinen asia, jonka ilmeisesti taksiyrittäjät
tulevat kokemaan erittäin hankalana, on tämä kilpailun
avaamisasia. En tiedä, mistä sylttytehtaasta tämä on
alun perin tullut, mutta sehän oli jo meillä esillä 2005,
ja Ruotsissa, missä tätä dynamiikkaa
haettiin, on käynyt niin, että taksien tariffit
ovat 40 prosenttia Suomea kalliimpia. Tuntuu, että sieltä virkamiespuolelta
erityisen paljon näitä asioita tuodaan esille
ja syötetään ja varsinkin silloin, kun
ministeri vaihtuu.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kun kerran tässä lain käsittelyn
yhteydessä sallitaan myös pohdinta näistä ammattikuljettajien
vaatimuksista, haluan tuoda myös taksiyrittäjän
näkökulman esille.
Trafihan tavallaan valvoo näitten taksiluvan saajien
koulutusta tai on kuulemani mukaan kilpailuttanut ne koulutukset,
joissa kuljettajia koulutetaan, ja tässä talossahan
on hyväksytty sitten tämmöisiä lievennyksiä,
että esimerkiksi suomen kielen vaatimus ei ole sitä tasoa,
että välttämättä siinä ammatissa
pärjäisi.
Kuulemani mukaan useat taksiyrittäjät ovat huolissaan
myös siitä, että Trafissa on niin, että niistä kokeista
pääsee läpi, kunhan tarpeeksi monta kertaa
menee tekemään sen saman kokeen. Elikkä nytten
enää taksinkuljettajalta ei vaadita minkäännäköistä paikka-
tai osoitetuntemusta, vaan he tekevät sen kokeen, vaikka
kuusi kertaa saman paperin, kunnes läpäisevät
sen. Tämä on kuulemani mukaan tehty helpottamaan nimenomaan
maahanmuuttajien pääsyä tälle alalle,
ja hyvin huomattava osa niistä, jotka taksialalla tällä hetkellä autoa
ajavat, on maahanmuuttajia.
Ei siinä mitään, se on hyvä,
että me luomme työpaikkoja ja muita, mutta meidän
ei pidä tahallamme pilata jotain toimialaa sillä,
että me laskemme rimaa tarkoituksella, ja olisinkin ministeriltä kysynyt:
onko jatkossa myös taksiyrittäjällä toivoa
siitä, että se ammatti pysyy arvossaan ja että Trafissa
ja muualla pidetään huoli myös näiden
työntekijöitten pääsyvaatimusten
noudattamisesta? Kaikilla tulisi olla samanlaiset lähtökohdat
sille alalle, ja siinä mielessä semmoinen vääränlainen
positiivinen suhtautuminen ei ole kenenkään edun
mukaista.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä Trafin
toiminnasta: Minun henkilökohtainen käsitykseni — joka
on kokemusperäinen, ja tiedän, että monet
ammattiautoilijat yhtyvät tähän — on
se, että Trafin toimintaa ei valvo kukaan. En tiedä,
missä on syntynyt päätös vaatia
tällainen ammattipätevyystutkinto jopa kymmeniä vuosia
ammattimaisessa liikenteessä toimineilta kuljettajilta.
Niillä viiden päivän kursseilla ei ole
saavutettu Suomen liikenneturvallisuuden kannalta yhtään
mitään edistystä. Olen aivan saletti
tästä. Ne ovat ihan liirumlaarumia, joka maksaa
todella paljon, mutta ne ovat hyvä bisnes näitten
koulutusten järjestäjätahoille. Minulla
on ihan henkilökohtainen kokemus tästä,
ja voisin kertoa siitä hyvin pitkäänkin,
mutta ajanpuutteen vuoksi jätän sen toiseen kertaan
nyt.
Tämä ammattipätevyystutkinto maksaa.
Se maksaa yritykselle vähintään 1 000
euroa, kun usein ei menetettyä työaikaa, sitä työpanosta, jonka
näitten viiden päivän aikana yritys menettää,
lasketa lainkaan. Sitten sen lisäksi tulevat varsinaiset
kurssimaksut, jotka ovat toinen 1 000 euroa. Hyvin pienenkin
yrityksen, ihan mikroyrityksen, jossa on siis enintään
kymmenen työntekijää, kustannukset voivat
nousta yli 10 000 euroon. Tällainen kustannusten
vyöryttäminen ennestäänkin hyvin
vaikeassa kilpailutilanteessa ja kannattavuuskriisissä taistelevalle
alalle on aivan kohtuutonta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, oletteko tietoinen siitä,
että jos henkilö on työttömänä työnhakijana
työvoimatoimistossa ja on ammatiltaan autonkuljettaja, hän
ei saa työpaikkaa, ellei hän hanki tätä ammattipätevyystutkintoa,
ja että työttömälle työnhakijalle
ei kukaan maksa tätä tutkintoa, hän joutuu
maksamaan sen työttömyyspäivärahoistaan? Se
raha on löydyttävä, jos hän
haluaa tehdä ammattiaan vastaavaa työtä jatkossa.
Tässä on kyllä semmoinen kohta, johon
toivoisin, että arvon ministeri voisi puuttua. Jonkinlainen
helpotus täytyy tulla ja kenties valtiolta jotakin apua
siihen, että ihmiset pääsevät
takaisin työelämään. Jos työpaikkoja
on tarjolla, mutta niiden eteen me rakennamme tällaisia
barrikadeja, ollaan kyllä aikamoisella tiellä,
sellaisella tiellä, joka vie tätä maata
vain entistä pahempiin syövereihin kuin missä se
jo tällä hetkellä on.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Risikko, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Olen todella kiitollinen siitä,
että tämä kirvoitti näin teidän
kielenkantojanne ja tuli näin monipuolinen keskustelu.
Itse asiassa tässä tuli hyvin paljon sellaisia
liikennepolitiikan ja liikenneministeriön asioita, joista tällä hetkellä meillä on
pöydällä asioita. Tämä itse
lakiesitys on hyvin tekninen. Siinä vähän työnjakoa
muutetaan, ja mielestäni ei siinä ole mitään
huolta siitä, että nyt jotenkin lapsi menisi pesuveden
mukaan, vaan kyllä siinä on selvästi mietitty
työnjakoa paremmaksi, jotta Trafi voisi tehdä nopeammin
joitakin sellaisia asioita, jotka saattavat ministeriössä viedä kauemman
aikaa.
Mutta kun täällä kysyttiin, minkä tähden
ei sitten kaikkia viety, ja toiset olivat sitä mieltä,
että vietiin liikaa, niin tässä se tasapaino
nyt sitten tietenkin onkin, että osa vietiin, osassa nyt
muutettiin työnjakoa, ja nyt arvioidaan sitten, kuinka paljon
tarvitaan mahdollisesti jatkossa muuta työnjakomuutosta.
Mielestäni aina, jos lähdetään
kansalaisesta ja yleensä näistä lupienkin
ja normienannon tarvitsijoista, niin kyllä meidän pitää lähteä tietysti
asiakkaasta, että asiakas saisi mahdollisimman hyvää palvelua,
laadukasta palvelua ja mahdollisimman nopeasti.
No, sitten täällä tuli monia muitakin
semmoisia asioita, joita te nostitte huoliksenne. Sen verran nyt
sanon edustaja Alatalolle, joka täältä jo poistui,
että ollos huoleton, tyttös valveill’ on, elikkä vaikka
tässä nyt on vaihtunut ministeri, niin kyllä tässä ihan
hereillä ollaan. Elikkä näitä asioita,
mitkä siellä ovat nyt pöydällä,
kyllä ihan tarkkaan harkitaan, ja aika suuri osa, yllättävän suuri
osa, näistä liikennepuolen asioista tulee EU-direktiivien
kautta. Ja aivan niin kuin edustaja Rajamäki tietää pitkällä kokemuksella,
ne liikennepuolen asiat ovat semmoisia, että niissä ei paljon
sitten sooloilla. Totta kai me pyrimme miettimään,
mikä olisi kansallisesti kaikkein järkevintä.
Kun edustaja Hemmilä käytti erittäin
tärkeän puheenvuoron, kuorma-autoilijan tyttärenä ja
itsekin kuorma-autoa kuljettaneena tiedän, että se ei
ole mikä sattuu -peli, jonka kanssa mennään millä sattuu -osaamisella,
vaan totta kai siellä pitää olla sitä ammattipätevyyttä.
Mutta ovatko nämä säädökset
sitten sellaisia, mitä nyt halutaan? Olin juuri Trafissa
käymässä pari viikkoa sitten ja ajattelin
itsekin, että pitää nyt vähän
tarkastella uudelleen sitä, mitä sille voisi tehdä,
koska siitä on tullut palautetta, ja Hemmilä nosti erinomaisen
tärkeän asian esiin.
Haluan teille myöskin kaksi asiaa nyt ilmoittaa, joita
nyt tässä selvitetään.
Täällä monikin edustaja otti puheeksi
yleensäkin nämä säännökset.
Nyt tehdään siis sellaista selvitystä,
että kun meillä aika monesta tuutista tulee näitä erilaisia
määräyksiä ja meillä liikenneyrittäjiin
kohdistuu hyvin paljon erilaista lainsäädäntöä,
niin olen nyt pistänyt pystyyn selvityksen sitten siitä,
ovatko ne yhdessä kohtuuttomia yrittäjille. Ja
nyt kun ollaan myöskin esimerkiksi taksiyrittäjille
tekemässä uutta lainsäädäntöä,
niin nyt pitää arvioida vähän
sitä, ovatko nämä kaikki yhdessä liikaa
yrittäjille, mikä vie sitten sen yrittämisen
mahdollisuuden ja kannusteen, niin että tätä tarkastellaan.
Toinen selvitys, jonka olen pistänyt pystyyn, on se,
että kun meille tuli tähän joukkoliikenteeseen
näitä muutoksia, meillä vapautettiin
kilpailulle esimerkiksi linja-autoliikennettä, niin nyt pitää kyllä sitten
katsoa, että ei jää jotain katvealueita
eli miten me pystyisimme koko Suomessa pitämään
sen henkilöliikenteen sellaisena, että se ihan
oikeasti siellä pelittää. Ja nyt kun näitä muutoksia
tuli, niin nyt on jo alustavista tutkimuksista tiedossa, että kyllä syrjäseuduilla
ja maakunnissa nimenomaan näitä liikenneongelmia
on ja yleensäkään kaiken kaikkiaan ei
liikennöinti onnistu ihan niin kuin haluttaisiin, mutta sitten
suuremmissa kaupungeissa tämä kyllä pelittää.
Mutta kaiken kaikkiaan minä koen, että liikenneministeriöllä ja
aikaisemmalla tehtävälläni on erittäin
suuri merkitys siinä, että esimerkiksi ikäihmiset
pääsevät liikkeelle. Mietitäänpä sitä, että kun
me puhumme sosiaali- ja terveysministeriössä,
että ikäihmisten pitäisi pysyä kotona mahdollisimman
pitkään, niin totta kai tarvitaan liikennettä,
että viedään palveluja. Toisaalta niiden
ikäihmisten pitää päästä sieltä välillä poiskin,
niin että kyllä tässä paljon
tällaista synergiaa on eri ministeriöiden välillä,
ja toivon, että totta kai myöskin täällä valiokunnassa
sitten katsotaan näitä eri lainsäädäntöasioita,
ja yhdessähän tätä tehdään. — Kiitos.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja vielä puhujalistaan.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ministerin linjaukset ovat juuri oikeita,
ja asioissa edetään oikein, mutta on pakko tässä kohtaa
kyllä palauttaa tiettyjä asioita ja esittää nöyriä toiveita
siitä varsinkin ministerin suuntaan ja ministeriön
suuntaan, että voisimmeko me tehdä joitakin aktiivisia
aloitteita EU:n suuntaan niin, että tällä sektorilla
voitaisiin järkeistää asioita.
Meillä on 18-vuotiaita ammattiautoilijoita, jotka ovat
16-vuotiaasta asti tehneet ammattia kaivurinkuljettajana. Heillä on
yrityksessä sukupolvenvaihdos tulossa, ja isä jo
toivoo, että no nyt, kun poika täyttää 18
vuotta, niin hänen ei enää tarvitse kuljettaa
sitä kaivuria sinne työmaalle. Mutta Suomen ottaessa
haltuun viimeisen EU-lainsäädännön
se tarkoitti sitä, että tälle isälle
tuli kolme vuotta kakkua lisää. Poika ei voikaan
ammattikuljettajan statuksella viedä sitä kaivuria,
jota hän voi 16-vuotiaana siellä työmaalla
ajaa ja sen kanssa toimia, ei voikaan kuljettaa sinne työmaalle.
Meillä on tässä kulttuurissa niin
paljon tehtävää, ja nyt toivoisinkin,
että vaikka ministeri on täältä pois
lähtemässä, niin korva vielä kuulisi, että haastaisimme
EU:ta siitä. Me podemme koko ajan nuorisotyöttömyyden
ongelmia, ja me tuomme niitä esiin. Tällä karkasi
taas kolmen vuoden päähän yrittäjäperheissä olevilta
nuorilta ammattiautoilijan status, elleivät he sitten armeijan
kautta ota sitä samalla kertaa mukaansa. Meidän
on pakko reagoida siihen, että työn tekemisen
mahdollisuuksia ei saa estää EU-byrokratian ja
-säädösten kautta tulevalla lainsäädännöllä kotimaisessa
liikenteen harjoittamisessa. Meidän on pakko reagoida tässä maassa,
joka on pitkien matkojen maa. Me olemme aivan erilainen kuin Keski-Eurooppa.
Kun meillä liikutaan eri lailla, meillä liikenteenharjoittajien
toiveet, ammattitaito ovat jo vanhastaan korkealla pohjalla, niin emme
me tarvitse sellaisia rajoitteita, joita EU:sta tulee tiheällä alueella
olevien liikenteenharjoittajien osalta.
Toivonkin, että nämä seikat huomioitaisiin. Jos
se ei juuri nyt tähän sovellu, niin josko kuitenkin
18-vuotias henkilö Suomessa, jolla luonnollisesti on jo
ammatillinen liikenteen harjoittaminen ehkä ollut poikkeusluvan
kautta mopokortilla, nuori suomalainen, voi ajaa raskaampaa ajoneuvoa
kuin ehkä 21-vuotias ajokorttinsa perusteella, kun se on
traktorin perässä. Onko sillä suurta
eroa, etteikö hän voisi ajaa myös rekkaa tai
kuorma-autoa ammatikseen?
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Meidän on Suomessa syytä olla äärimmäisen huolestuneita
siitä, onko meillä tulevaisuudessa enää ammattimaisessa
liikenteessä kuljettajia. Tämä 21 ikävuoden
vaatimus, jotta voi saada kuorma-autoajokortin, on kyllä ihan älytön,
ja se ei vastaa tulevaisuudessa niihin tarpeisiin, mitkä meillä yhteiskunnassa
on, mutta aika näyttää.
Mutta minä haluaisin vielä — erittäin
hienoa, että ministeri on aitiossa kuuntelemassa — yhden
huolenaiheen nyt lausua täältä, ja tämä koskee
tätä norminantojaon uudistamista. Elikkä valtuussäännöksiä muutetaan
niin, että Liikenteen turvallisuusviraston määräyksillä asetettaisiin
jatkossa yksityiskohtaiset tekniset vaatimukset koskien polkupyöriä ja
vastaavia muita moottorittomia ajoneuvoja, L-luokan ajoneuvoja — eli
moottoripyöriä ja mopoja — ja T-luokan
traktoreita ja muita ajoneuvoja, liikennetraktoreita, moottorityökoneita
sekä näihin ajoneuvoluokkiin kuuluvien ajoneuvojen
perävaunuja. Nyt annetaan kyllä Trafille valtuudet
antaa teknisiä määräyksiä,
ja nyt toivon, että olisi sitten Trafilla joku valvoja,
joka valvoisi, ettei siellä käytetä mielivaltaa,
mikä valitettavasti välillä tulee mieleen,
kun näitä Trafin määräyksiä on
seurannut.
Keskustelu päättyi.