9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kiinteistöverolain
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Pentti Kettunen /ps:
            		
         
         
         Herra puhemies! Lähetekeskustelussa on hallituksen
            esitys numero 158/2014 vp, joka tarkoittaa kiinteistöverolain veroprosenttien
            korottamista. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kiinteistöverolakia.
            Kiinteistöveroprosenttien ala- ja ylärajoja ehdotetaan korotettavaksi
            siten, että yleisen kiinteistöveron veroprosenttien
            vaihteluväli nousisi 0,60—1,35 prosentista, siis
            maksimissaan, 0,80:een siis alaraja ja yläraja 1,55 prosenttiin.
            Tämä tarkoittaa siis yleistä veroprosenttia,
            johon kuuluvat muun muassa loma-asunnot, ja yleisten asuinrakennusten
            veroprosenttien korotukset olisivat pienemmät. Ennen kaikkea
            tämä yleinen veroprosentin korotus on todella
            rökälekorotus. Jos oikein laskin, se on yli 30
            prosenttia. Sehän tarkoittaa sitä, kun keväällä hallituksen
            esityksestä nostettiin kiinteistöjen verotusarvoja,
            että tämä prosentti vielä kiihtyy,
            siis sekä verotusarvojen korotukset että nyt prosenttien
            korotukset. Se tarkoittaa kyllä yllätystä ensi
            vuonna kiinteistöverolapun saajille.
         
         
         Minä ymmärrän sen, että siinä suhteessa,
            kun nyt hallitus jo tietää, että muun
            muassa Suomen EU-nettojäsenmaksu tältä vuodelta
            kohoaa jo yli miljardin, rahantarve on kauhea eli puoli miljardia
            täytyy löytyä rahaa lisää.
            Se otetaan valtionavusta kunnille, ja kunnille pitää saada
            tilalle rahaa. Tähänhän tämä homma
            perustuu. Mutta onko tämä oikein kiinteistönomistajia
            kohtaan, nimenomaan niitä omakotitalossa asuvia, pienellä eläkkeellä olevia,
            kituuttavia mummoja ja ukkeja kohtaan? Näitä nyt
            rangaistaan näistä asioista. — Kiitos,
            herra puhemies.
         
         
       
      
         
         Osmo Soininvaara /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin perusteltua nostaa
            kiinteistöveroa ja sekä näitä ylä-
            että alarajoja. Toisin kuin sanotaan, kiinteistövero
            ei itse asiassa nosta asumisen hintaa, koska se vastaavasti niin
            sanotusti kapitalisoituu näitten asuntojen myyntihintaan. Se,
            joka on tulossa asuntomarkkinoille, pystyy tämän
            jälkeen ostamaan asunnon halvemmalla ja sitten maksaa siitä vastaavasti
            kiinteistöveroa. Se tietysti nostaa asumiskustannuksia
            niiltä, jotka ovat jo ostaneet sen asunnon vanhaan hintaan. Sen
            takia tässä maassa pitäisi tehdä sopimus
            siitä, että kiinteistöveroa nostetaan
            hitaasti mutta varmasti ja aika paljon ja että tuleva nousutahti olisi
            kaikkien tiedossa, koska tämä on hyvä vero sen
            takia, että se ei haittaa taloudellista toimintaa ja maapohja
            on se viimeinen asia, jonka tästä maasta voi viedä ulkomaille.
            Se kuuluu niin sanottuihin haitattomiin veroihin.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, tässä esityksessä on kummallinen
            ja erittäin arveluttava kohta. Sen perusteluissa sanotaan,
            että tarkoituksena — ja se toteutuu sitten toisessa
            laissa — on rahastaa tämä kiinteistöveron
            nousu valtiolle. Tähän asti kiinteistövero
            on ollut kuntien vero, ja nyt tämä siirretään
            valtiolle. Tämä ei ole se arveluttavin kohta,
            vaan se, että tästä alarajasta tuleva
            hyöty lasketaan kuntakohtaisesti sillä tavalla,
            että niiltä kunnilta, jotka tämän
            takia joutuvat nostamaan sitä alarajaa, otetaan se korotus
            pois. Tämän seurauksena tulee semmoinen tilanne,
            että jos meillä on kaksi kuntaa, joilla vuonna
            2015 on molemmilla yleisenä kiinteistöveroprosenttina
            0,80, joka on se uusi alaraja, mutta toisella on viime vuonna ollut
            0,60, joka on vanha alaraja, niin näistä kahdesta
            kunnasta, joilla on täsmälleen sama kiinteistöveroprosentti,
            toinen saa pitää ne rahat itsellään
            ja toiselta otetaan se korotuksen vaikutus valtiolle, jolloin joutuu
            itse asiassa maksamaan valtiolle veroa siitä, että on
            ollut edellisenä vuonna matala kiinteistövero.
         
         
         Minulla on semmoinen käsitys, että jos tämä kohta
            lähetettäisiin perustuslakivaliokuntaan, niin
            se ei tulisi sieltä myönteisellä lausunnolla
            takaisin. Ei näin voi tehdä, varsinkin kun tämä laki on
            tarkoitettu pysyväksi, niin että tästä hamaan ikuisuuteen
            tämä kunta maksaa sitten valtiolle vain sen takia,
            että vuonna 2014 sillä oli matalampi kiinteistövero.
            Tämmöistä lainsäädäntöä ei
            nyt kertakaikkisesti voi tehdä. Merkittäköön pöytäkirjaan,
            että kerrankin olen Espoon puolella, mitä en ole
            tässä lainsäädäntöelimessä koskaan
            ennen ollut.
         
         
       
      
         
         Lea Mäkipää /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ihan yleisesti on todettava, että tämä kiinteistövero
            oli ennen niin sanottu katumaksuvero ja esimerkiksi haja-asutusalueen
            ulkopuolinen jäi siitä vallan vapaaksi. Mutta
            nyt tämä tosiaan rokottaa aika paljon. Liittyen
            siihen, mitä edustaja Soininvaara sanoi, niin on se pointti
            otettava, että monet köyhät kunnat ovat
            joutuneet nostamaan näitä kiinteistöveron
            alarajoja jo tähän saakka maksimiinsa. Täällähän
            on, että Espoo joutuu sitten 20 miljoonaa pulittamaan lisää,
            koska on, ainakin tuon iPadin mukaan, 43 kuntaa, joilla tähän
            saakka on ollut alle 0,80 prosenttia tämä kiinteistövero,
            ja nyt nämä 43 kuntaa joutuvat sitten ainakin tähän
            0,80:een nostamaan.
         
         
         Mutta vielä jos puhutaan yleisesti, niin tämä tavallansa
            kohdistuu niin, on se sitten keskellä kylää tai
            tuolla maan korvessa, että ne maan korvessa olevat asujat
            eivät hyödy tästä kiinteistöverosta
            mitään muuta kuin sen, että ollaan iloisia veronmaksajia
            ja aurinko tai kuu paistaa, mutta sentään sitten
            niillä, jotka tätä kiinteistöveroa maksavat
            tuolla keskellä kylää, on siellä kadut, sähkövalot
            ynnä muut. Jos mietittäisiin, mikä on tämä kiinteistöveron
            kohtalo, niin jotta se tulisi oikeudenmukaisesti, siinä pitäisi
            ottaa kyllä huomioon tämä maaseutu ja,
            sanotaan, niin sanottu kaupunkiasutus.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.