11) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta
         ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun
         lain ja lähetetyistä työntekijöistä annetun
         lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Työministeri Lauri Ihalainen
         
         Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävä hallituksen
            esitys liittyy tilaajavastuulain uudistamiseen. Tilaajavastuulakiahan
            edellisen kerran uudistettiin täällä eduskunnassa
            2012 koskien rakennusalaa, niin kuin hyvin varmaan muistamme. Nyt
            esitetyt muutokset koskevat siis kaikkia aloja, tämä ei
            rajoitu siis rakennusalalle. Tilaajan vastuuta kehitetään
            myös tämänkin uudistuksen jälkeen
            seuraavissa jatkoaskelissa muun muassa siten, että julkisia
            hankintoja koskevan lain valmistelussa lähdetään
            siitä, että jos toistuvasti on laiminlyönyt
            tilaajan velvoitteitaan, niin voidaan poissulkea julkisista hankinnoista.
            Mutta kun tätä uudistusta ei kannata viedä erikseen,
            vaan meidän kansallisen uuden hankintalain valmistelun
            myötä, joka on nyt vireillä ja joka valmistuu ensi
            keväänä, varmaan sitten seuraavan hallitusohjelman
            kynnyksellä, niin tätä uudistusta valmistellaan
            siihen yhteyteen, osana siis hankintalain kokonaisuudistusta.
         
         
         Menettelyt, joilla turvataan työehtosopimuksiin perustuvat
            palkkasaamiset, liittyvät hallituksen rakenneohjelmaan.
            Tämän hallituksen rakennepoliittisen ohjelman
            mukaan myös neuvottelu- ja sopimusjärjestelmistä ja
            työriitojen sovittelujärjestelmistä on
            tarkoitus työmarkkinaosapuolten kesken neuvotella ja niitä kehittää,
            ja siellä yhtenä osana näitä neuvotteluja
            on kysymys siitä, miten vähimmäispalkkoja
            alittaviin palkkoihin ja alipalkkaukseen liittyviin pulmiin puututaan.
            Näitä neuvotteluja on sovittu käytävän
            vielä tämän syksyn aikana, ja nyt työuraneuvotteluissa — toivottavasti
            ne saadaan pian päätökseen — varmaan
            tähän teemaan sitten järjestöjen
            puolella keskitytään.
         
         
         Tilaajan selvitysvelvollisuutta esitetään
            nyt muutettavaksi sopimuskumppanin verovelkatietojen ja eläkevakuuttamista
            koskevien tietojen osalta. Nämä muutokset liittyvät
            lainsäädännön selkeyttämiseen
            ja julkisen verovelkarekisterin hyödyntämiseen.
            Jatkossa pyrittäisiin ensisijaisesti siihen, että tilaaja
            täyttää selvitysvelvollisuuden verojen
            osalta verovelkarekisteriä hyödyntäen,
            ja siinä on monta hyvää puolta. Jos yrityksellä on
            julkisen verovelkarekisterin merkintöjä, verovelkaa,
            on tilaajan jatkossa pyydettävä selvitys verovelan
            määrästä. Pelkkä verovelka
            ei ole tietenkään este sinänsä yritysten
            välisten sopimusten tekemiselle.
         
         
         Toisaalta laissa säädetään,
            että jos tilaajan on täytynyt tietää,
            ettei sopimuskumppani tule noudattamaan lakisääteisiä velvoitteita,
            voidaan hänelle määrätä korotettu
            laiminlyöntimaksu, joka on arvoltaan korkeimmillaan 65 000
            euroa. Näin ollen, vaikka verovelkaisen yrityksen kanssa
            voidaan tehdä sopimuksia, täytyy tilaajan aina
            arvioida, onko yritys tosiasiallisesti kykenevä ja halukas
            hoitamaan yhteiskunnallisia velvoitteitaan.
         
         
         Eläkevakuuttamista koskevien tietojen osalta lakeihin
            kirjattaisiin yksityiskohtaiset säädökset siltä osin
            kuin on kysymys lähetetyistä työntekijöistä.
            Lisäksi selvitysvelvollisuutta täydennettäisiin
            velvollisuudella selvittää sopimuskumppanin lakisääteisen
            työterveyshuollon järjestäminen. Ne ovat
            siis kaksi uutta asiaa, jotka tilaajavastuulain kautta tulisivat.
         
         
         Niin kuin totesin, näitä laiminlyöntimaksuja on
            tarkoitus nostaa tasoltaan. Kun laiminlyöntimaksuhan on
            nyt 1 700—17 000 euroa, se nousisi 2 000—20 000
            euroon, ja tämä korotettu laiminlyöntimaksu — kun
            on sitten näitä vakavampia tilanteita — joka
            nyt on 16 000—50 000 euroa, nousisi 20 000—65 000
            euroon.
         
         
         Lisäksi lähetettyjä työntekijöitä koskevaan
            lakiin lisättäisiin työn teettäjän
            eli tilaajan tiedonantovelvoite omalle sopimuskumppanilleen ja yrityksen
            kautta lähetetyille työntekijöille niistä viranomaisista,
            jotka Suomessa valvovat ja neuvovat lähetettyjen työntekijöitten
            lain noudattamista. Tämä hanke tietysti liittyy
            isompaan kokonaisuuteen eli hallituksen harmaan talouden torjunnan
            ohjelmaan, jonka tavoitteena on se, että vuositasolla saadaan
            valoisan talouden piiriin 300—400 miljoonaa euroa, ja näillä näkymin
            ollaan näitä tavoitteita nyt vuosittain saavutettukin.
         
         
         Tämän uudistuksen pohjimmainen tarkoitus on
            se, että ennalta ehkäistään
            tämäntyyppisiä ongelmia, ja toisaalta
            sitten tällä uudistuksella halutaan suojata niitä yrityksiä,
            jotka hoitavat velvoitteensa, jotta heidän kilpailukykynsä säilyy,
            ja myöskin tarkoituksena on, että työntekijät
            saavat ne työehdot, joita kuuluukin saada, ja yhteiskunta
            ne verotulot, joita tästä tulee sen seuraamuksena.
         
         
         Tärkeä osittaisuudistus, jonka olemme nyt hallituksena
            esittämässä eduskunnan käsiteltäväksi. — Kiitoksia.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
            tarkoituksena tilaajavastuulain kohdalla vähentää yrityksille
            harmaasta taloudesta ja epäterveellisestä kilpailusta aiheutuvia
            haittavaikutuksia. Lisäksi tarkoitus on tukea laillista
            yritystoimintaa ja tervettä kilpailua. Nämä ovat
            erittäin hyviä tavoitteita. Tässä hallituksen
            esityksessä kuitenkin nämä kaksi pääasiaa,
            missä tässä nytten muutoksia tehdään, koskevat
            nimenomaan juuri näitä tilaajavastuulain säännösten
            muuttamisia joiltain osin sekä tämän
            lähetetyn työntekijän osalta olevia joitain pieniä muutoksia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olisin halunnut nostaa esille nimenomaan tämän
            Suomeen lähetetyn työntekijän aseman.
            Tällä hetkellähän hänen kohdallaan
            tulee noudattaa suomalaista työsopimusta ja Suomen lain
            säädöksiä esimerkiksi työajan,
            vuosilomien ja vähimmäispalkkojen osalta. Lisäksi
            he ovat oikeutetut esimerkiksi siihen, että työnantaja
            maksaa matkat ja asunnon. Kuitenkaan lähetetty työntekijä ei
            maksa veroa Suomeen kuin vasta kuuden kuukauden jälkeen. Elikkä alle
            kuuden kuukauden työsuhteesta verot tilitetään
            esimerkiksi Virosta lähetetyn työntekijän
            osalta Viroon.
         
         
         Nytten tässä hallituksen esityksessä halutaan ikään
            kuin parantaa tätä tilannetta siten, että esityksessä ehdotetaan
            lähetetyistä työntekijöistä annetun
            lain mukaista työn teettäjän huolellisuusvelvoitetta
            laajennettavan. Ehdotuksessa sanotaan, että työn
            teettäjän tulisi antaa ulkomaalaiselle työsopimusosapuolelle
            kirjallisesti tieto lakia valvovasta ja neuvovasta viranomaisesta. Elikkä käytännössä
            tässä nyt
            ainoastaan käsketään tätä työnantajaa
            antamaan paperi, jolloin työntekijä voi ottaa
            yhteyttä tahoon, joka kertoo, että tämän
            pitää saada suomalaisen työehtosopimuksen
            mukaista palkkaa ja niin edelleen. Eikö niin?
         
         
         Ongelman tästä tekee mielestäni se,
            että hallitus, joka haluaa torjua harmaata taloutta, ei
            lainkaan puutu siihen, että tämä kuuden
            kuukauden sääntö muutettaisiin joiltakin
            osin. Esimerkiksi vuokratyöntekijöiden veromenettelyhän
            on se, että vuokratyöntekijä — hänkin
            voi olla lähetetty työntekijä, mutta
            hänet luetaan vuokratyöntekijäksi, jos
            hän tulee Virosta Suomeen, jos hänellä on
            suomalainen työnjohto, suomalaiset esimiehet täällä — maksaa
            veronsa Suomeen ensimmäisestä työpäivästä saakka.
            Nytten tämä lähetetty työntekijä,
            joka usein on aliurakointia tekevän ulkomaisen yrityksen
            työntekijä, ei maksa lainkaan veroa Suomeen. No,
            nyt kun me tiedämme, että Viron kaupparekisterissä on
            lähes 30 000 yhtiötä, joissa
            on vastuuhenkilönä suomalainen yritys tai suomalainen
            yksityishenkilö, niin eikö ole hyvin luonnollista
            se, että tällä tavalla tavallaan kierretään
            näitä Suomeen maksettavia veroja?
         
         
         Nimittäin yksi iso epäkohta, jota hallitus
            ei ole huomioinut, on se, että tämä palkan
            polkeminen on erittäin helppoa tämän
            työntekijän kohdalla, koska verottajalla ei ole
            oikeutta ilmoittaa esimerkiksi mahdollista alipalkkaepäilyä työsuojeluviranomaiselle.
            Mitä hyödyttää antaa lappu kaverille,
            jos ei siitä kuitenkaan voida ilmoittaa eteenpäin?
            Siinä mielessä toivoisin, että hallitus kiinnittäisi
            huomiota tämmöiseen asiaan ja laajentaisi tätä säännöstä siten,
            että nämä alipalkkaepäilyt ilmoitettaisiin
            työsuojeluviranomaiselle ja näihin voitaisiin
            jollain lainsäädännöllisellä tavalla
            puuttua voimakkaammin. Lähetetty työntekijä ei
            välttämättä saa suomalaista
            palkkatasoa täällä, vaikka se työsopimuksessa
            lukee. Tästä on hyvin paljon keskustelua erityisesti
            talonrakennusalalla.
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus tekee
            konkreettisia toimia harmaan talouden kitkemiseksi ja vähentämiseksi
            ja suomalaisen työvoiman puolustamiseksi ja rehellisten
            yritysten pärjäämiseksi, rakennusalalla
            erityisesti, mutta toivoisin, että hallitus ottaisi hiukan
            järeämpiä keinoja, kuten esimerkiksi
            tämän kuuden kuukauden menettelyn osalta, mikäli
            siihen löytyisi joitain säädöksiä,
            että sitä voitaisiin jollakin tavalla muuttaa,
            jotta verot saataisiin Suomeen. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Jari Lindström /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin, tämä on
            ihan hyvä lakiesitys, koska kaikki esitykset, mitkä puuttuvat
            tähän harmaaseen talouteen, ovat tervetulleita.
            Me olemme ryhmänä monesti esittäneet
            näitä omia vaihtoehtojamme, muun muassa tätä Hollannin
            mallin mukaista ketjuvastuuta, josta tässäkin
            esityksessä on mainintoja. Sekään ei
            ole aivan aukoton, sielläkin on ongelmia, mutta tämä on
            hyvä lähtölaukaus siihen tilaajavastuuseen,
            mitä me olemme peräänkuuluttaneet. Me
            olemme lisäksi esittäneet myös tätä ulkomaisten
            yritysten rekisteröintivelvoitetta sekä sitten
            avin ulkomaalaistarkastajien sakotusoikeutta, ja toivoisin, että näitäkin
            asioita sitten jossain vaiheessa mietittäisiin.
         
         
         Mutta se, mistä oikeastaan halusin tässä ministeriltä kuulla
            mietteitä, on Rakennuslehti 4. päivä syyskuuta
            2014. Verotusneuvos Markku Hirvonen kertoo siellä ongelmasta,
            jossa hän peräänkuuluttaa säädösmuutosta
            ja joka on sisällöltään tämmöinen,
            että ulkomaalaiset yritykset velvoitetaan toimittamaan
            ennakonpidätys tai perimään lähdevero
            Suomessa tehdystä työstä maksetuista
            palkoista riippumatta siitä, onko yrityksellä täällä kiinteä toimipaikka.
            Tämä on hänen mielestään
            ongelma, ja hän lyö aika rumat luvut pöytään.
            Hänen mielestään me menetämme
            yli 600—700 miljoonaa euroa, kun tähän
            ei voida puuttua. Toivoisin ministeriltä jonkinlaista kannanottoa
            tähän Hirvosen ulostuloon.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, jatkan siitä,
            mihin edustaja Lindström jäi, eli jos tähän
            asiaan ei puututa, niin tämä mahdollistaa sitten
            tämän Caymansaaret-menettelyn. Se vain valitettavasti
            on näin sitä kautta, että jos ei ole
            tätä kiinteää kotipaikkaa, niin
            silloin pystytään taas sitten kierrättämään,
            ja se on harmaan talouden kaikkein suurin muoto ehkä.
         
         
         Mutta kaikkinensa tämä lakiesitys on erittäin hyvä,
            erittäin kannatettava. On hyvin paljon mahdollista, että tässä tullaan
            puuttumaan ihan huomaamatta myöskin ihmiskauppaan, kun
            kiristetään näitä lakeja, ja
            se on erittäin hyvä asia.
         
         
         Tosin täällä sanotaan näin,
            että esimerkiksi tilaajan selvitysvelvollisuutta täydennettäisiin
            velvollisuudella selvittää sopimuspuolten lakisääteinen
            työterveyshuolto ja sitten sen lisäksi lähetettyjen
            työntekijöitten osalta myöskin yksityiskohtaiset
            säännöt sopimuskauden ajalta näistä työnantajan
            velvollisuuksista sen mukaan, mitä Euroopan unionin sääntelyn
            perusteella ei voida edellyttää heidän
            työnantajaltaan. Eli jos ei heidän työnantajallaan
            ole velvollisuutta hoitaa näitä velvollisuuksia,
            niin miten ne sitten hoidetaan? Miten se valvotaan, että ne
            tulevat kuitenkin hoidettua, jos kerran EU-säädös
            ei sitä vaadi?
         
         
         Toinen asia, mitä jäin ihmettelemään,
            kun on tämä 10 000 euron raja: onko nyt
            näin, että se on jäämässä sinne,
            että jos on verovelkaa alle 10 000 euroa, niin
            sitä ei tarvitse ottaa huomioon, kun näillä veloilla
            on kuitenkin taipumus kasvaa kuten lumipallolla eteenpäin?
            Erittäin hyvää tässä on
            sen sijaan se, että sanktiot nostetaan nyt kunnolla, jotta
            siitä olisi myöskin yrityksille jonkinlaista haittaa,
            jos näitä asioita ei hoideta.
         
         
         Mutta kaksi asiaa: jos Euroopan unionin säädösten
            perusteella työnantajan ei tarvitse hoitaa tiettyjä sosiaaliasioita
            ja tiettyjä työterveyshuollon asioita ja vakuuttamisasioita
            ennen muuta, niin miten ne sitten hoidetaan?
         
         
       
      
         
         Anna Kontula /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Näen tämän esityksen
            sinällään erittäin positiivisena, mutta
            haluaisin tuoda esiin muutamia semmoisia heikkouksia, jotka liittyvät
            siihen tapaan, jolla meillä pyritään
            harmaata taloutta torjumaan.
         
         
         Ensimmäinen iso ongelma on, että näyttää siltä,
            että niistä vuoden 2011 hallitusohjelmassa mainituista
            harmaan talouden vastaisista toimenpiteistä ainoastaan
            tai pääsääntöisesti
            ne, jotka liittyvät jollakin lailla ruohonjuuritason työvoimavaltaiseen
            toimintaan, ovat ehtineet konkretian tasolle. Sen sijaan kaikki
            isoon rahaan kohdistuvat uudistukset ovat jääneet
            pyörimään joihinkin toimikuntiin, taikka
            niistä on tehty mietintö, joka ei ole johtanut
            mihinkään toimenpiteisiin. Oikeastaan ainoa poikkeus
            tästä on siirtohinnoitteluun liittyvät
            yritykset, jotka taas jumittavat sitten oikeusasteissa. Ja niin
            kauan kuin me ymmärrämme harmaan talouden nimenomaan
            työvoimavaltaisena toimintana, me emme tosiasiallisesti
            kohtele meidän verokikkailijoita tasavertaisesti emmekä pääse
            myöskään käsiksi isoihin rahoihin.
         
         
         Sitten, mitä tulee tähän työvoimavaltaiseen harmaaseen
            talouteen, sen osalta minusta iso ongelma on, että ei ole
            ymmärretty sitä, että todellinen harmaan
            talouden torjunta onnistuu vain niissä tilanteissa, joissa
            myös työntekijä itse on mukana harmaata
            taloutta torjumassa, joissa työntekijällä on
            mahdollisuus ja intressi antaa sen tyyppisiä tietoja, joiden
            kautta viranomainen pääsee kiinni harmaaseen talouteen.
            Niin kauan kuin meidän toimenpiteemme ovat yksiselitteisesti
            kontrollia eivätkä pyri parantamaan sellaisten
            työntekijäryhmien asemaa, jotka eivät
            ole tällä hetkellä siinä asemassa,
            että voisivat vaatia itselleen eläketurvaa, työttömyyspäivärahaa
            ja muita etuuksia, joita virallinen työnteko tuo tullessaan,
            me emme pääse kovin pitkälle harmaan talouden
            torjunnassa.
         
         
         Minun nähdäkseni meillä nimenomaan
            palkkatyön puolella kaksi isoa harmaan talouden tekijöiden
            ryhmää ovat toisaalta sellaiset suomalaiset, jotka
            tekevät kuutamourakoita varsinaisen päätyön
            rinnalla ja jotka mieltävät tämän
            harmaan talouden ikään kuin lähelle talkootyötä, osana
            sitä vanhaa suomalaista kulttuurista perinnettä,
            jossa naapuria autetaan, ja sitten se huomattavasti isompi ryhmä koostuu
            sekä siirtotyöläisistä että sitten
            niistä suomalaisista, jotka jostakin syystä ovat
            niin riippuvaisia työnantajastaan tai ulkona meidän
            virallisista työmarkkinoista, että heillä ei
            ole mahdollisuutta vaatia itselleen virallista työsuhdetta,
            virallisesti maksettavia palkkoja. Jos me vertaamme yritysten veroparatiisikikkailua
            sellaiseen työntekijään, jolle maksetaan
            pimeästi, niin se keskeisin ero näiden kahden
            harmaan talouden muodon välillä on se, että tämä työntekijä häviää useimmissa
            tapauksissa myös itse silloin, kun hän on mukana
            osana harmaata taloutta, toisin kuin nämä ison
            rahan toimijat. Ja tällöin poistamalla niitä esteitä,
            jotka estävät työntekijöitä puuttumasta omaan
            paikkaansa harmaassa taloudessa, me synnytämme sen intressin,
            jolla harmaata taloutta vastaan pystytään toimimaan,
            viranomaisten tiedonsaantia helpottamaan.
         
         
         No, minä itse ehdin tutkia rakennusalan työntekijöitä,
            sekä siirtotyöläisiä että suomalaisia, kolmen
            vuoden ajan ennen tähän taloon tulemista. Siinä erityisesti
            kiinnitin huomiota siirtotyöläisten kohdalla tähän
            riippuvuuteen työnantajasta ja siihen, miten se syntyy.
            Siinä on muutamia tekijöitä, joidenka
            yhteisvaikutuksesta nämä ihmiset ovat useimmiten
            sellaisessa tilanteessa, että poliisi ja verovirkamies
            ovat heille pahempi uhka kuin se työnantaja, joka kohtelee
            jollakin lailla huonosti.
         
         
         Ensimmäinen tekijä näistä on
            se, että toisin kuin suomalaiset tai Suomessa asuvat maahanmuuttajat,
            nämä ihmiset ovat vuorokauden ympäri
            jollakin lailla — kontrolli on vahva sana — kuitenkin
            riippuvaisia työnantajastaan. Se direktio-oikeus ei pääty
            niiden työtuntien sisälle, vaan useimmiten asuminen,
            ruokailu, liikkuminen on järjestetty työnantajan
            toimesta. Me tässä talossa olemme   vielä  voimakkaasti,   osittain  myös vasemmistopuolueet,
            pyrkineet velvoittamaan työnantajaa hoitamaan myös
            näihin muihin työnteon edellytyksiin, asumiseen
            ja elämiseen työajan ulkopuolella, liittyvät
            seikat näiden työntekijöiden eteen, missä meillä on
            ollut hyvä tarkoitus, mutta se on johtanut siihen, että nämä ihmiset
            ovat työnantajansa valvovan silmän alla 24 h. Sehän
            tietysti tarkoittaa, että mihinkään sellaisiin
            toimenpiteisiin, jotka jollain lailla kyseenalaistavat tai luovat
            ryppyjä tähän suhteeseen, on hyvin korkea
            kynnys.
         
         
         Toinen seikka, mikä liittyy osittain edelliseen, on
            se, että nämä ihmiset ovat pääsääntöisesti kaikkien
            niiden turvaverkkojen ulkopuolella, joiden varassa suomalainen työntekijä pystyy
            puuttumaan kohtaamaansa huonoon kohteluun taikka jollakin lailla
            epäedullisiin työsuhteisiin.
         
         
         Edelleen meillä on sellaisia ammattiliittoja, joihin
            ei edes teoriassa voi liittyä jäseneksi, jos ei ole
            Suomessa vakituisesti asuva henkilö. Niissäkin
            tapauksissa, joissa nämä ihmiset ovat ammattiyhdistysliikkeen
            jäseniä, mahdollisuus saada sitä kautta
            sellaista apua, josta todella olisi hyötyä, on
            melkoisen heikko. Heillä ei tietenkään
            ole mahdollisuutta pääsääntöisesti
            suomalaisen sosiaaliturvan ja terveyspalvelujen piiriin, hiukan vaihdellen
            toki riippuen siitä statuksesta, millä he täällä ovat,
            ja siitä ajasta, kuinka pitkään he täällä ovat.
            Ja sitten meillä on esimerkkejä siitä,
            että heillä ei myöskään
            ole kovin suurta syytä olettaa, että he saisivat
            viranomaisten taholta sellaista suojelua, jota useimmat suomalaiset
            kuvittelevat saavansa.
         
         
         Esimerkiksi Olkiluodon tapauksessa siihen aikaan, kun minä sitä tutkin,
            poliisille oli tehty erilaisia Olkiluodon työntekijöiden
            kohteluun liittyviä ilmoituksia yhteensä 10 kappaletta.
            Näistä suurimmassa osassa tutkinta oli keskeytetty
            syyttäjän toimesta sillä perusteella,
            että resurssit eivät riitä ja tässä on
            näitä kielivaikeuksia ja muutenkin on kulunut
            jo niin paljon aikaa, että kaikki osapuolet ovat ehtineet
            lähteä pois maasta, ja täytyisi tehdä erilaisia
            apupyyntöjä ja muuta. Pari oli vielä käynnissä.
            En tiedä, onko sen jälkeen tullut tuomiota tai
            edes oikeuskäsittelyä yhdestäkään.
         
         
         Miten voi kuvitella, että nämä ihmiset
            uskovat suomalaiseen viranomaiseen, jos joka kerta, kun he yrittävät
            saada tässä maassa oikeutta, todetaan, että sori,
            meillä ei resurssit riitä? Mukana oli esimerkiksi
            semmoinen tapaus, jossa työnantaja oli ottanut työntekijöiltä eurooppalaiset
            sairausvakuutuskortit pois, jotta nämä eivät
            olisi päässeet lääkäriin.
         
         
         Kolmas tekijä riippuvuuden ja suomalaisten turvaverkkojen
            puuttumisen lisäksi on kulttuuristen ja kielitaitokykyjen
            puuttuminen. Minä asuin siellä parakissa yhdessä 20
            puolalaisen kanssa, ja sinne oli tunnollisesti jonkun säännöksen
            mukaan toimitettu ohjeistusta siitä, mitenkä heidän
            pitäisi asioida suomalaisen viranomaisen kanssa. Ohjeet
            olivat suomeksi, yksikään niistä puolalaisista
            ei puhunut kunnolla edes englantia. He olivat taitelleet niistä koristeita
            kattoon, kun eivät läpysköille muutakaan
            käyttöä keksineet. Edelleen meillä on
            oletus a), että ihmiset osaavat lukea ja ottavat vastaan
            informaatiota kirjallisessa muodossa, ja b), että he myös
            ymmärtävät ottaa sitä vastaan
            joko suomeksi tai englanniksi. Näistä kumpikaan
            oletus ei pidä yksiselitteisesti paikkaansa silloin, kun
            puhutaan sellaisista työntekijäryhmistä,
            jotka tulevat ympäri maailmaa tänne töihin.
         
         
         Minä toivoisin, että nyt kun harmaasta taloudesta
            on meillä puhuttu vakavaan sävyyn jo pitkälti
            toistakymmentä vuotta, niin kohta olisi edessä se
            vaihe, jolloinka me pystyisimme keskustelemaan myös siitä,
            mitenkä työntekijöiden oikeudet, työntekijöiden
            mahdollisuus puolustaa omaa asemaansa kytkeytyvät yhteen
            sen kanssa, että meillä tosiasiallisesti on mahdollisuus
            taistella harmaata taloutta vastaan ja pitää sitä kautta huolta
            veropohjastamme.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vielä haluaisin kiinnittää tässä lakiesityksessä siihen
            asiaan huomiota, että kun nyt edellytetään,
            että myös lähetetyille työntekijöille
            kerrotaan se, mitkä säädökset
            ovat, se on erittäin hyvä asia, mutta onko tässä sitten
            kiinnitetty huomiota siihen, että niitä säädöksiä myös
            noudatetaan? En tiedä, onko nyt kysymys siitä,
            että arvoisa ministeri istuu siellä eikä Hakaniemessä,
            kun vaikuttaa siltä, että ammattiyhdistysliikkeen
            puolella varsinkin pääluottamusmiehet tuntuvat
            olevan varsin hampaattomia puuttumaan tällaisiin asioihin.
            Onko teillä keinoa siihen, miten saadaan sitten nimenomaan
            ammattiyhdistysliike ja luottamusmiehet myöskin lähetettyjen
            työntekijöiden puolelle ja seuraamaan sitä asiaa,
            että heille esitetyt säädökset
            ja heitä koskevat säädökset
            tulevat työpaikalla noudatetuiksi?
         
         
         
            
            Ensimmäinen    varapuhemies   Pekka   Ravi:
            
            Keskustelu on... — Anteeksi, totta kai ministeri haluaa
               vastata näihin, ilman muuta. Olin vähän ajatuksissani,
               anteeksi nöyrimmästi, mutta kuitenkin aika on
               rajoitettu.
            
            
          
         
       
      
         
         Työministeri Lauri Ihalainen
         
         Kiitoksia, arvoisa puhemies! Koetan lyhyesti.
         
         Ensinnäkin kiitoksia näistä kaikista
            rakentavista puheenvuoroista, ja lyhyesti haluaisin kuitenkin niihin
            reagoida. Sehän on totta, että alle kuuden kuukauden
            työsuhteessa näitä verovelvoitteita ei
            tarvitse toteuttaa.
         
         
         Tänään meillä istui juuri äsken
            tämän harmaan talouden ministeriryhmä saman
            kerroksen kokoushuoneessa, ja mentiin lävitse tätä koko ohjelmaa,
            jossa on yli 35 toimenpidettä, ja niistä oikeastaan
            yksi on sellainen, jota ei nyt panna toimeen. Muut joko on toteutettu
            tai ovat työn alla, eli kuitenkin sen ohjelman toimeenpanoa
            ollaan viemässä aika päättäväisesti
            eteenpäin. Siellähän on paljon eri ministeriöiden
            vastuualueilla olevia asioita. Siinä yhteydessä keskusteltiin myös
            näistä ulkomaisten yritysten rekisteröintivelvoitteista
            Suomeen. Kyllä me otimme tuolla sen nyt esille, olisiko
            se se keino, jolla tähän joku tolkku saataisiin
            aikaan, ja siinä sitten pyydettiin virkamiehiltä selvityksiä,
            mitä tässä voitaisiin tehdä ja
            mitä toimenpiteitä se edellyttää,
            eli on se nyt sillä tavalla hyvin ajankohtainen kysymys tämä teidän
            esityksenne.
         
         
         Sitten ehkä on hyvä sanoa lähetettyjen
            työntekijöitten osalta, että meillähän
            on EU:n lähetettyjen työntekijöiden toimeenpanodirektiivi
            valmistunut, jonka kansallinen soveltamistyö on nyt meillä menossa,
            ja se tuo sillä tavalla vahvistusta, että sieltä lähetettävästä maasta
            täytyy tilaajan saada enempi selkoa niistä työntekijän
            työehdoista, siellä olevista velvoitteista, ennen
            kuin se aloittaa työnsä Suomessa, ja tämä tulee
            vahvistamaan, tämä auttaa vähän
            siihen ongelmaan, josta täällä nyt on
            paljon puhuttu, miten voidaan sitten sitä päätä valvoa
            tai saada tietoja enempi näiltäkin osin.
         
         
         Sitten edustaja Kontula puhui asiaa ja sydämellä tästä siirtotyöläisten
            asemasta. Te käytitte tätä sanaa, jossa
            tavallaan sitä direktiivivelvoitetta ulotetaan sitä työtä laajemmalle.
            Tämmöistä varmaankin tapahtuu, ja tunnistan
            hyvin esimerkiksi Olkiluodon työmaan ongelmat, joita siellä on
            ollut näiden ehtojen valvonnassa, ja niistä ottakaamme
            opiksi.
         
         
         Mutta kun täällä puhuttiin, että tarvitaanko niitä kovia
            toimenpiteitä, niin kyllähän tässä merkittävin
            ehkä on kuitenkin ollut rakennusalalla tämä kysymys
            tunnistinkorttiin sidotusta veronumerosta. Se on ollut erittäin
            tehokas toimenpide, ja tämän hankkeen kolmannessa
            vaiheessahan nyt sitten selvitetään, pitäisikö tämä veronumero
            ulottaa muihinkin aloihin kuin rakennusalaan. Lähinnä on
            mietitty kuljetussektoria, hotelli- ja ravintola-alaa.
            Se ei ihan pulmaton ole näillä aloilla, mutta
            se on nyt työn alla.
         
         
         Toinen liittyy sitten siihen, miten tämmöistä alipalkkausta
            ylimalkaan voitaisiin suitsia, mikä on monessa mielessä tärkeä asia,
            ja se on niin ikään nyt valmistelutyön
            kohteena, niin että kyllä täällä tämmöisiä on
            tulossa.
         
         
         Yksi kova toimenpide oman ministeriöni kohteena on,
            että Kilpailu- ja kuluttajavirastossa on perustettu
            kartelliyksikkö, seitsemän henkilötyövuotta
            sijoitettu sinne, ja sen ainoa tehtävä on katsoa,
            että tässä maassa ei synny kartelleita. Siellä puhutaan
            isoista rahoista, siellä puhutaan isoista asioista. Meillä on
            aika paljon nyt resursseja pantu tämäntyyppiseen
            tutkimustyöhön. Kaiken kaikkiaanhan me vuositasolla
            laitamme tähän harmaan talouden torjuntaan 20
            miljoonaa euroa. Kaikki ne melkein menevät henkilötyövuosiin,
            ja meillä on 350 ihmistä palkattu tämän harmaan
            talouden torjuntaan Verohallintoon, eri ministeriöihin
            tekemään tätä harmaan talouden ennakoivaa
            työtä. Se on aikamoinen resurssipanostus, jonka
            hallitus on halunnut tehdä tämän tärkeän
            asian hoitamiseksi.
         
         
         Ehkä tässä joitakin vaihtoehtoja
            ja joitakin kysymyksiä.
         
         
         Niin, sitten ehkä edustaja Tolppasen kysymykseen siitä,
            miten näitä oikeasti sitten valvotaan ja ovatko
            luottamushenkilöt ja työsuojeluvaltuutetut mukana
            tässä. Toivon mukaan ovat, koska muutenhan tämä valvonta
            ontuu, jos näin ei tehdä. Kyllä meillä puutteita
            lähetettyjen työntekijöitten työehtojen
            valvonnassa on edelleenkin. Vaikka lainsäädäntöä on
            kehitetty, kuitenkin siinä käytännössä meillä on
            vielä paljon aukkoja ja pulmia. Mutta tämä on
            nyt yksi askel, ei viimeinen, tässä hankkeessa,
            jonka nimi on terveet työmarkkinat ja työehtojen
            ja pelisääntöjen hyvä noudattaminen
            Suomessa.
         
         
       
      
         
         Anna Kontula /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain tästä veronumerosta,
            joka sinällään varmasti on positiivinen
            uudistus ja on vähentänyt harmaata taloutta, mutta
            siihenkin liittyy se kiertämisen mahdollisuus. Esimerkiksi
            sitä kautta, että ainoastaan osa palkoista ilmoitetaan
            verottajalle, on mahdollisuus edelleen ylläpitää aika
            laajaakin harmaata sektoria siinä veronumerollisten työntekijöiden
            ohessa. Luulen, että siellä on myös muita
            kikkailumahdollisuuksia, joista minun korviini ei vain ole vielä kantautunut tietoa.
         
         
         Tästä minä koetin sanoa, että niin
            kauan kuin oletetaan, että myöskään
            sillä harmaan talouden työntekijällä ei
            ole intressiä paljastaa sitä toimintaa, ja tällaisia
            rakenteita pidetään yllä, me emme tosiasiallisesti
            pääse kiinni sinne.
         
         
       
      
         
         Jari Lindström /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Jatkan ihan tästä samasta
            asiasta kuin edustaja Kontula. Nimenomaan näin, että jos
            ei niitä veroja makseta, ei auta, vaikka olisi minkänäköinen veronumero.
            Tämän verotusneuvoksen viesti oli nimenomaan se,
            että vaikka on tehty erittäin hyviä toimenpiteitä,
            käännetty arvonlisävero, tilaajavastuulain
            uudistaminen, tämä veronumero ja sitten viimeisimpänä tämä urakka-
            ja työntekijätietojen ilmoitusvelvollisuus, ne
            eivät auta, jos se järjestelmä vuotaa.
            Se oli tavallaan se viesti, joka verotusneuvokselta tuli, ja uskon,
            että hän on tässä aikamoinen
            asiantuntija.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puheenjohtaja! Olisin jatkanut tätä samaa
            asiaa vielä, kysynyt ministeriltä sitä,
            jota aikaisemmassakin puheenvuorossa jo kysyin: onko tälle
            kuuden kuukauden säännölle tehtävissä mitään,
            koska sitä kauttahan käytännössä pystytään
            aika paljon kiertämään niitä työntekijöitten
            palkkoja ja varsinkin heidän ansiotasoansa? Täytyy
            myös muistaa se, että jos sitä veroa
            ei tänne Suomeen makseta, emme me pysty oikeastaan valvomaan,
            miten paljon he niitä veroja sinne lähettävään
            maahan maksavat. Vai pystymmekö valvomaan? Onko mitään
            tilastoja siitä, kuinka paljon näitä kuuden kuukauden
            niin sanottuja vapaamatkustajia on olemassa, jotka eivät
            tänne veroa maksa ja rakennusalalla työtä tekevät?
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Ja vielä ministeri Ihalainen.
            
          
         
       
      
         
         Työministeri Lauri Ihalainen
         
          Arvoisa puhemies! Pyrin hankkimaan näitä tietoja,
            niitä varmasti on, niitä on tilastoitu, niin että tulette
            niitä saamaan, samoin kuin mielelläni toimittaisin
            nyt koko tämän harmaan talouden toimenpideohjelman
            semmoisen tablitsan, missä on kerrottu, että mikä on
            tehty, mikä on työn alla, mikä ei ole
            vielä liikkeellä, niin että saisitte
            semmoisen hyvän kuvan siitä, mitä nämä toimenpiteet
            käytännössä ovat.
         
         
         Sitten korostaisin vielä sitä, että tähän
            jatkotyöhön liittyy myös kysymys ryhmäkanteen
            ulottamisesta muun muassa työoikeudellisiin asioihin. Se
            on oikeusministeriön agendalla oleva asia, ei mikään
            helppo, mutta se on myös selvityksen kohteena. Ja tämä liittyy
            siihen, että on myös paljon ulkomaisia työntekijöitä,
            jotka haluaisivat kertoa, mutta he pelkäävät,
            ja he eivät uskalla. Täytyy olla joku toinen toimija,
            joka sen kanteen pystyisi nostamaan hänen puolestaan, se on
            minun vankka käsitykseni.
         
         
         Tässähän voisi olla tämmöinen
            köyhän miehen mallikin, joka olisi sellainen,
            että jos on työntekijä, joka ei tässä kohtaa
            saa nyt tämmöistä kanneoikeutta suoraan
            siihen toimenpiteeseen, niin olisiko joku kolmas taho, joku viranomainen,
            jolle se esitys tehtäisiin, ja se viranomainen harkitsisi
            sen kanteen nostamista. Meillähän kuluttajapuolella
            tämmöisiä jo on. Että tässä olisi
            erilaisia mahdollisuuksia, mutta tämä on nyt työn
            alla oleva asia.
         
         
         Mitä tulee tähän, että saataisiinko
            se kuuden kuukauden sääntö niin kuin
            supistettua, niin mielelläni vastaisin, että kyllä,
            koska tässä on selvä aukko, mutta tämä on
            sitten meidän verolainsäädäntöömme
            liittyviä asioita, ja siitäkin puhuimme tänään,
            että pystyykö tälle asialle nyt jotain tekemään,
            koska tämä on selvästi pulma ja siitä kohtaa
            vuotaa. Että kyllä te olette ihan oikeassa kohdassa
            nyt kiinni.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.