5) Hallituksen esitys laiksi Suomen perustuslain muuttamisesta
sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Kyseessä on Suomen uuden yhtenäisen
perustuslain ensimmäinen muutos, ja lyhyt esittely on varmasti
paikallaan. Kyseessä on siis first amendment, niin kuin
Rapakon takana sanottaisiin.
Perustuslain kieltoa luovuttaa tai siirtää Suomen
kansalainen vastoin tahtoaan toiseen maahan ehdotetaan tarkistettavaksi.
Tästä ehdottomasta kiellosta on jouduttu toistuvasti
poikkeamaan toimeenpantaessa rikoksentekijöiden luovuttamista
koskevaa kansainvälistä ja Euroopan unionin sääntelyä.
Perustuslain säännös on näin muodostunut
harhaanjohtavaksi, sillä todellinen oikeustila ei enää vastaa
ehdotonta Suomen kansalaisen luovutuskieltoa. Se ei vastannut sitä myöskään
perustuslakia säädettäessä.
Oikeastaan tässä tuntee piston sydämessään,
että tuo kysymys olisi täytynyt ottaa tarkemmin
fiilattavaksi jo perustuslakia säädettäessä,
mutta sen jälkeinen kehitys, tiivistynyt rikosoikeudellinen
yhteistyö sekä yleismaailmallisesti että Euroopan unionissa,
vauhdittaa tämän muutoksen tarvetta. Ei ole perusteita
sille, että Suomen kansalainen voisi käydä jossakin
toisessa maassa tekemässä kohtalaisen vakavia
rikoksia ja voisi sitten vapautua rikosoikeudellisesta vastuusta
sillä, että palaa kotimaahansa. Pitää olla
mahdollisuus joutua teoistaan vastuuseen rikosoikeudenkäyntiin toisessa
maassa. Yleiset kansainväliset sopimuksethan sitten mahdollistavat
henkilön palaamisen rangaistusta suorittamaan kotimaahan,
jos niin tahtoo.
Samassa yhteydessä perustuslakiin tehtäisiin kaksi
muuta yksittäistarkistusta, jotka koskevat eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen
sijaisen valitsemista ja Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan
läsnäolo- ja puheoikeutta eduskunnan täysistunnossa.
Nämä ehdotukset perustuvat uuden perustuslain
seurantatyöryhmän mietintöön
viime vuodelta. Sen mukaanhan vuoden 2000 maaliskuun alusta voimassa
ollut uusi perustuslaki on osoittautunut toimivaksi eikä sen perusratkaisuihin
kohdistu muutospaineita. Eräitä yksityiskohtia
haluttiin muutettavaksi tai niiden tarkistamista harkittavaksi,
ja tämä tarkistusehdotus on juuri nyt esittelyn
kohteena.
Hallituksen esityksen mukaan perustuslain säännöstä Suomen
kansalaisten luovuttamisesta tai siirtämisestä vastoin
tahtoaan toiseen maahan muutettaisiin siten, että luovuttamisesta
tai siirtämisestä voitaisiin säätää tavallisella
lailla. Edellytyksenä olisi, että tällainen
luovuttaminen tai siirtäminen tapahtuu rikoksen johdosta
tai oikeudenkäyntiä varten taikka lapsen huoltoa
tai hoitoa koskevan päätöksen täytäntöön
panemiseksi. Suomen kansalainen voitaisiin luovuttaa tai siirtää vain
sellaiseen maahan, jossa hänen ihmisoikeutensa ja oikeusturvansa
on taattu.
Kuten viittasin, perustuslain nykyisen säännöksen
mukaan Suomen kansalaista ei saa vastoin tahtoaan luovuttaa tai
siirtää lainkaan toiseen maahan. Kielto on ehdoton,
ja lakiehdotukset, joissa mahdollistetaan kansalaisen luovuttaminen
toiseen valtioon ilman hänen suostumustaan, on hyväksyttävä perustuslain
säätämisjärjestyksessä.
Tällaisia poikkeuslakeja ovat muun muassa laki rikoksen
johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä sekä
laki
kansainvälisen rikostuomioistuimen perussäännön
voimaan saattamisesta.
Myös Euroopan unionin rikosoikeudellinen yhteistyö on
johtanut laajentuneeseen mahdollisuuteen luovuttaa Suomen kansalaisia
toisiin unionin jäsenvaltioihin. Tätä uutta
ehdotusta koskeva lähetekeskustelu oli pari viikkoa työmatkani
aikana. Ihmettelen käytyä eduskuntakeskustelua
siitä, että siinä katsottiin, että tämä rikoksentekijän
luovuttamismahdollisuus toisi isoja, vakavia ongelmia kansalaisten
oikeusturvaan elikkä ikään kuin mielivaltaisesti
voitaisiin lähettää Suomen kansalaisia
muihin maihin tuomittavaksi. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ministeri. — Pyydän edustajia pitämään
palaverinsa täysistuntosalin ulkopuolella. — Olkaa
hyvä, ministeri.
Tällaisessahan ei ole kysymys, mistään mielivallasta,
vaan kysymys on vakavista rikoksista, joissa on mahdollisuus sitä luovuttamista pyytää
ja
yleensä juuri rikosoikeudenkäyntiä varten,
jotta voidaan selvittää tapausten kulku, ja toisessa
maassa tehdystä rikoksesta joutuu vastuuseen samoilla periaatteilla
kuin omassa kotimaassaan tehdystä rikoksestakin.
Kansalaisten odotukset yleensäkin Euroopan unionin
rikosoikeudelliseen yhteistyöhön ovat suuret.
Tarvitaan rajat ylittävää yhteistyötä,
jotta se vakava järjestäytynyt rikollisuus, joka
nimenomaisesti ylittää rajat, saadaan suitsittua
ja sille pitävämpiä esteitä.
Yksittäisen jäsenvaltion ponnistelut ovat aika
keveitä eivätkä johda tuloksiin silloin
jos meillä on ylikansalliset laajat rikollisorganisaatiot,
jotka pyörittävät sitten niin huumekauppaa,
ihmiskauppaa kuin laajaa taloudellista rikollisuuttakin. Tarvitaan
toimivia keinoja sitä vastaan, ja yksi kohta on myös,
että ylimitoitetusta kansalaisten suojelusta siirrytään
sellaiseen järjestelyyn, jossa yhdenvertaisemmin joutuu
vastuuseen myös sellaisista rikoksista, jotka henkilö on
käynyt tekemässä toisessa maassa. Pelkästään
kansalaisuuteen kytkeytyvän ehdottoman luovuttamiskiellon
voimassa pitämiselle ei ole asiallisesti esitettävissä sellaisia
painavia perusteita kuin ehkä aiemmin, kun ihmisten kanssakäyminen
yli rajojen oli huomattavasti vähäisempää.
Toisena tarkistuksena on siis apulaisoikeusasiamiehelle sijaisen
määrääminen. Eduskunnan oikeusasiamiestä koskevia
säännöksiä muutettaisiin ehdotuksen
mukaan niin, että apulaisoikeusasiamiehelle valittaisiin
myös sijainen neljän vuoden toimikaudeksi. Muutoksen
tavoitteena on turvata Oikeusasiamiehen kanslian toimintakyky ja
ratkaisukapasiteetti erilaisissa poikkeuksellisissa tilanteissa.
Sijainen astuisi hoitamaan apulaisoikeusasiamiehen tehtäviä vain
silloin, kun apulaisoikeusasiamies olisi muutoin kuin lyhytaikaisesti
estynyt hoitamasta niitä, tai nimitysmenettelyn ajaksi,
kun tehtävä olisi täytettävänä.
Käytännössä tällaisten
tilanteiden ennakoidaan jäävän melko
harvinaisiksi.
Kolmas tarkistus koskee Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajaa.
Perustuslakiin lisättäisiin säännös,
jolla mahdollistettaisiin Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan
läsnäolo- ja puheoikeus eduskunnan täysistunnossa
silloin, kun eduskunta käsittelee tarkastusviraston sille
antamia kertomuksia. Eduskuntaan kuulumattomalla henkilöllä ei
ole läsnäolo- ja puheoikeutta eduskunnan täysistunnossa,
ellei asiasta perustuslaissa nimenomaisesti säädetä.
Nykyisin ministereiden lisäksi vain eduskunnan oikeusasiamies
ja valtioneuvoston oikeuskansleri saavat olla läsnä ja
osallistua keskusteluun täysistunnossa käsiteltäessä heidän
omia kertomuksiaan tai muutoin asiaa, joka on tullut vireille heidän
aloitteestaan. Viime vuosien kokemukset eduskunnan oikeusasiamiehen
ja oikeuskanslerin osallistumisesta täysistuntoon ovat
puoltaneet tämän mahdollisuuden laajentamista
Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajaan. Ehkä tämä myös
korostaisi tarkastusviraston kertomusten käsittelyn tarkkuutta
tässä talossa. Toivottavasti näihin huolella
laadittuihin kertomuksiin entistä paremmin syvennytään
ja niiden käsittelyyn tulisi ikään kuin
tällaista lähetekeskustelunomaista syvyyttä juuri
tämän pääjohtajan läsnäolon
ja keskusteluun osallistumisen kautta, voitaisiin paneutua jopa
yksittäisiin tapauksiin täällä suuren
salin keskustelussa ja siten antaa evästystä valiokuntakäsittelylle.
Tarkoituksenahan oli, että uutta perustuslakia ei kovin
usein avattaisi, mutta näistä syistä kolmeen
tarkistukseen on lähdetty. Juuri tuoreeltaan on käynnistelty
keskustelua siitä, johtaako mahdollisesti Euroopan unionin
perustuslaillinen sopimus sen kaltaisiin muutoksiin jäsenvaltioiden
ja Euroopan unionin toimivallassa, että olisi Suomen perustuslakiin
syytä kirjata nykyistä tarkemmin tai selkeämmin
se Suomen ja Euroopan unionin välinen toimivallanjako,
johon sopimuksen voimaan tullessa päädytään.
Tätä on parempi arvioida siinä vaiheessa,
kun perustuslaillisen sopimuksen sisältö on tiedossa.
Pidemmällä aikavälillä on varmasti
niin, että Suomen perustuslakiin tarvitaan lisää selkeyttäviä säännöksiä juuri
Euroopan unionin jäsenenä toimimisesta, mutta
tarvitaanko sellaisia määräyksiä jo
tämän perustuslain muutoksen myötä,
on tosiaankin vielä avoin kysymys, mutta sitä on hyvä samalla
pohtia kun tehokkaasti pyritään vaikuttamaan myös
siihen, minkälaiseksi tuon sopimuksen sisältö lähikuukausina
muotoutuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota vain yhteen ainoaan
asiaan, joka liittyy tähän luovuttamiseen vastentahtoisesti.
Arvoisa oikeusministerikin äskeisessä puheenvuorossaan
perusteli tätä perustuslain muutosta sillä,
että kansainvälinen kanssakäyminen on
muuttunut merkittävästi. Siis toisin sanoen se on
muuttunut sen jälkeen, kun perustuslaki säädettiin
voimaan tulevaksi muutama vuosi sitten. Mitä onkaan tapahtunut
sen jälkeen? 11.9.2001 tapahtumat ovat merkinneet juuri
päinvastaista. Nimenomaan päinvastaista. Jos sitä haluaa
tilastoida, niin se näkyy lentoyhtiöitten konkursseina ja
asiakaskatoina jnp. Siis toisin sanoen kysymys on aivan kokonaan
jostakin muusta.
Kun arvoisa oikeusministeri hämmästelee täällä käytyjä keskusteluja,
niin tämä tarkoittaa käytännössä erittäin
vakavaa vetoomusta perustuslakivaliokunnalle, että se mietinnössään
inhorealistisesti, rehellisesti kuvaisi ne todelliset syyt, kuvaisi
myöskin sen, onko sellainen valtio tässä pääasiallisen
sisällön kuvauksen ensimmäisen kappaleen
lopussa oikeusturvaltaan ja ihmisoikeuksiltaan oikea valtio, joka
pitää tuhansia vankeja ryhtymättä syyttämään,
rikostuomioistuinmenettelyyn, ylipäätään
yhtään mihinkään.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olisin kahteen asiaan tässä yhteydessä kiinnittänyt
huomiota.
Ensimmäinen on kysymys siitä, mihin oikeusministerikin
puheenvuorossaan viittasi, eli tulisiko Suomen perustuslakia muuttaa
EU:n uuden perustuslaillisen sopimuksen johdosta. Tämä on asia,
joka tulee tietysti tarkasteltavaksi myöhemmin tarkemmin,
mutta omalta osaltani korostaisin sitä, että tässä suhteessa
tulisi mielestäni edetä hyvin pidättyvästi
eli tekisimme perustuslakiimme muutoksia vain, jos ne todella olisivat välttämättömiä,
emme omaehtoisesti kiirehtisi EU:n huomioimista perustuslakimme
alkupykälissä. Kantani perustuu siihen, että mikäli
me oman perustuslakimme alkupykälissä huomioisimme
painavasti Suomen EU-jäsenyyden, se saattaisi antaa aiheen
Euroopan tasolla sellaiseen oikeudelliseen tulkintaan, että olisimme
jotenkin omaehtoisesti alistaneet oman perustuslakimme EU:n perustuslailliselle
sopimukselle.
Toinen asia, herra puhemies, johon tässä yhteydessä kiinnitän
huomiota ja joka ei koske varsinaisesti tätä asiaa
mutta johon tämä asia antaa hyvän aiheen,
on se, että olisin oikeusministeriltä kysynyt — kuten
olen useasti aikaisemminkin tehnyt — miten etenee se asia,
että virolaiset konnat voitaisiin luovuttaa kotimaahansa
kärsimään vankeusrangaistuksia, joita
heille on Suomessa tuomittu. Mehän tiedämme, että istuessaan
näitä rangaistuksia Suomen vankiloissa he verkottuvat
siellä suomalaisten rikollisten kanssa ja näin
itse asiassa parantavat mahdollisuuksiaan jatkaa rikollista uraansa
Suomessa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on Suomen perustuslain
muutos, ja siitä tietysti voisi toivoa laajaa keskustelua
tässä vaiheessa, kun se on lähetekeskustelussa,
vaikka muutoskohteita tässä hallituksen esityksessä on vain
kolmelta osin.
Oikeusministeri Koskinen otti tuossa äsken kuitenkin
esille myös tämän laajemman asian eli mahdollisen
tarpeen Suomen perustuslain muuttamiseksi sillä tavalla,
että se ottaisi myös avoimesti huomioon Euroopan
unionin ja sen jäsenyyden. Kun on viime aikoina käyty
keskustelua ja todettu asiantuntijoiden toimesta, että noin
80 prosenttia Suomen päätösvallasta on
Euroopan unionilla, ja kun nyt uuden unionin perustuslakisopimuksen
mukaan muun muassa valtuutuslausekkeilla unionin viralliseksi toimielimeksi muuttuvalle
Eurooppa-neuvostolle annetaan valtuus Euroopan unionin perustuslakisopimuksen muuttamiseen
eräiltä osin, niin kysymys on hyvin aiheellinen.
Tietysti sen asian osalta, mikä näkyy unionin
perustuslakisopimuksen ensimmäisen osan artiklasta 10,
jonka mukaan unionin perustuslaki on kansallisen lainsäädännön
yläpuolella, mutta monien muidenkin asioiden osalta löytyy
kyllä perusteita käydä keskustelua myös
siitä, olisiko hallituksen syytä vakavasti ryhtyä valmistelemaan
myös perustuslain muutosta siltä osin, että meilläkin
rehellisesti tunnustettaisiin, että Euroopan unioni ei
ole ihan mikä tahansa kansainvälinen järjestö,
jollaiseksi se meillä täällä käsittelyssä vielä mielletään.
Herra puhemies! Kun tämä ei ole nyt tässä asiassa
esillä ja auki, niin en siihen syvemmälle mene.
Nyt on käsittelyssä uuden perustuslain, 1.3.2000
voimaan tulleen perustuslain, ensimmäinen muutosesitys.
Totean, että tarvetta eräisiin muihinkin muutoksiin
tässä olisi siltä osin, mitä täällä on
tehty jo aloitteita eduskunnassa ja mitä on noussut muutoin
esille, olisi toivonut, että hallitus olisi sisällyttänyt
myös niitä muutoksia tähän esitykseen.
Mutta tässä on nyt vain nämä kolme
muutosta, ja kaksi niistä on mielestäni varsin
selviä, sinänsä eivät ehkä mitenkään kiireellisiä,
mutta kuitenkaan eivät ongelmallisia.
Mutta tämä Suomen kansalaisten luovuttaminen
ulkomaille on periaatteessa todella merkittävä asia.
Samanlaista esitystä tai suurin piirtein saman sisältöistä esitystä hallitus
esitti 90-luvun puolivälissä, ja tuolloin perustuslakivaliokunta, niin
kuin tähän hallituksen esityksen sivulle 3 on kirjoitettu,
katsoi, että kansalaisen oikeus pysyä kaikissa
tapauksissa omassa maassaan on niin perustavanlaatuinen oikeus,
ettei siitä poikkeamismahdollisuutta ole syytä avata
perustuslaissa. Tuolloin vuonna 95, siis kahdeksan vuotta sitten,
eduskunnan perustuslakivaliokunta yksimielisesti muutti hallituksen
esitystä, ja eduskunta sen muutoksen yksimielisesti hyväksyi
niillä valtiopäivillä, ja sitten myöhemmin
se on vahvistettu, kun koko perustuslaki on uudelleen käsitelty. Eli
silloin, 90-luvun puolivälissä, eduskunta, jossa
meistä aika moni oli täällä mukana,
vielä yksimielisesti totesi, että Suomen kansalaisuus
merkitsee suomalaiselle erittäin paljon ja isänmaa
on arvokas jokaiselle kansalaiselle siitä huolimatta, että häntä epäillään
rikoksesta.
Nyt hallitus tarjoaa tätä muutosta eduskunnan käsiteltäväksi
tavattomalla kiireellä. Tämä perustuslain
muutoshan on tarkoitus saada voimaan ennen vuoden loppua, ja syy
on se, että edellinen hallitus sitoutui EU:n puitepäätökseen,
jolla sitouduttiin eurooppalaiseen pidätysmääräykseen ja
jäsenvaltioiden väliseen luovuttamismenettelyyn,
ja kun tuohon sitouduttiin, niin silloin sitouduttiin siihen, että Suomen
laki on siinä muodossa ensi vuoden ensimmäinen
päivä, että suomalainen, Suomen kansalainen,
voidaan luovuttaa toiseen unionin jäsenmaahan.
Siis tapahtui taannoin sellainen mielestäni vakava
virhe, että perustuslain vastaisesti Suomi sitoutui unionin
puitepäätökseen, joka edellyttää perustuslain
muuttamista, ja nyt olemme siinä tilanteessa kovalla kiireellä marraskuussa
käsittelemässä näin perustavaa
laatua olevaa perustuslain muutosta. Tämä on julistettava
kiireelliseksi ja sitten hyväksyttävä sen
myötä ennen joulua, jotta se saadaan vuodenvaihteessa
voimaan.
Puitepäätökseen yhtyminenkin on tietysti
tapahtunut eduskunnan tieten, ja täällä taisi
tietyissä asioissa vain ed. Aittoniemi olla edellisellä kaudella
tätä menettelyä vastaan johdonmukaisesti.
Itsekin kritisoin tätä, minusta; Suomi on sellainen
maa, jossa voitaisiin tutkia ja tuomita suomalaiset rikolliset eikä lähettää heitä
muihin maihin.
Mutta tällä tiellä nyt ollaan ja tätä perustellaan
henkilöiden liikkuvuuden lisääntymisellä ja
tosiasiallisten siteitten höltymisellä ja muilla tällaisilla
hyvin abstrakteilla käsitteillä tässä hallituksen
esityksessä. Kuitenkin kysymys on todella merkittävä ja
vakava.
Herra puhemies! Mielestäni tähän
hallituksen esitykseen liittyy sellainen puute, joka tietysti valiokunnassa
on syytä erityisen vakavasti ottaa käsittelyyn.
Nimittäin selkeästi ei ainakaan pykälissä ole,
enkä perusteluistakaan löytänyt, sellaista säädöstä,
joka ehdottomasti kieltäisi edelleenluovutuksen. Sallitaanko
pieni esimerkki: Täältä Suomesta löytyy
Suomen kansalainen, joka on syyllistynyt vaikkapa Englannissa johonkin
rikokseen, toisessa unionimaassa, ja sitten Englanti pyytää häntä luovutettavaksi
sinne. Kun Englannilla ja Yhdysvalloilla on vahvat poliittiset ja muut
siteet muun muassa Irakin sodan osalta, niin jos tämä suomalainen,
vaikkapa Ossi Pikkulato, olisi Osama bin Ladenin tietynlainen apuri, aivan
varmasti Yhdysvallat vaatisi hänen luovuttamistaan Englannista
edelleen Yhdysvaltoihin, ja jos hänet luovutettaisiin tätä kautta
Yhdysvaltoihin, häntä saattaisi kohdata siellä kuolemanrangaistus.
Näin tämä asia voi edetä tietyssä tilanteessa.
Itse en ole varma, minkälainen rikoslainsäädäntö on
eri EU-maissa, niissä EU-maissa esimerkiksi, jotka ensi
vuoden vappuna tulevat unioniin jne., eli minkälaiset rangaistusasteikot
ja vankilaolot jne. siellä nyt ovat eli voidaanko turvata
niin, että Suomen kansalaisella olisi oman kansakunnan
lainsäädännön perusteella edes
kohtuullinen turva, vaikka ollaankin Euroopan unionissa ja se tietyn
turvan kansalaisilleen antaa. Euroopan unionin perusoikeudet eivät
vielä ole laintasoisia, tulossa vasta.
Herra puhemies! Tämä on mielestäni
hyvin tärkeä kysymys kokonaisuudessaan, tämä Suomen
kansalaisuuden merkitys meille suomalaisille, edelleen siitäkin
huolimatta, että rikolliset täytyy tietysti saada
kiinni ja varsinkin, jos on terrorismiin sotkeutunut, sitäkin
varmemmin, mutta siitä huolimatta turva on kansalaiselle myös
se, että hänet tutkitaan ja tuomitaan kotimaassa.
Ministerikin vielä totesi, että tässä on
aina rikoksesta kysymys, mutta tänne hallituksen esityksen
perusteluihin sivulle 9 on kirjoitettu, että "Näin
ollen Suomen kansalainen voitaisiin velvoittaa osallistumaan toisessa
maassa muuhunkin kuin rikosasian oikeudenkäyntiin". En,
herra ministeri, ymmärrä, mitä tämä lause
tarkoittaa. Mihin muuhun hänet voitaisiin velvoittaa kuin
rikosoikeudenkäyntiin?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aikaisemmissa puheenvuoroissa on tullut esille
tämän asian tärkeys ja vakavuus. Tässä todettiin, että vuonna
94—95 perustuslakivaliokunnalla on ollut tiukka, selkeä kanta
tässä asiassa: kansalaisten luovuttamattomuus
on ollut tärkeä lähtökohta,
oikeus pysyä Suomen kansalaisena Suomessa. Tähän
myös ed. Pulliainen viittasi, siihen, mitä on
sen jälkeen maailmassa tapahtunut. Myös ed. Kankaanniemi
puheenvuorossaan viittasi siihen, että nimenomaan syyskuu
2001 on ollut tällainen muutoksen vaihe. Voisi todellakin lähteä siitä,
että tämä asia katsotaan erityisen tarkoin
tässä eduskunnassa ja mietitään
niitä ketjutusmahdollisuuksia, joihinka myös ed.
Kankaanniemi viittasi, tässä terrorisminvastaisessa
taistelussa. Lakiehdotuksessa on maininta turvallisesta maasta,
jossa ihmisen ihmisoikeudet ja oikeusturva on taattu, ja tämän
lauseen pitävyys pitäisi katsoa hyvin tarkoin,
ennen kuin lähdetään hyväksymään
hallituksen esitystä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Ehkä muutamaan jo tehtyyn kysymykseen
ja kommenttiin vastaus ennen keskustelun jatkumista.
Ed. Pulliainen piti dramaattisena muutosta 15. syyskuuta. Varmastikin
lentoliikenne rajojen yli väheni, mutta sen jälkeenkin
rajat ylittävä rikollisuus on porskuttanut erityisen
vahvasti Euroopassa. Sen kasvulukuja tuo terrori-isku ei lainkaan
hillinnyt, pikemminkin päinvastoin.
Euroopan unionin puolella luovutuksen helpotuksista, pidätysmääräyksen
kaltaisesta instrumentista, oli periaatepäätökset
jo olemassa. Jonkun verran niiden käytännön
käsittelyaikatauluja vauhditettiin tuon tapahtuman johdosta
mutta muutoin toteutettiin jo ennen päätettyjä poliittisia
linjauksia. Tätä ennen on ollut voimassa jo Pohjoismaiden
luovutussopimus, elikkä nykyinen perustuslaki on sanamuodoltaan
vastoin myös sitä, mikä on vuosikymmeniä ollut
tilanne Pohjoismaiden välillä ja myös
pidempään jo vanhan luovutussopimuksen perusteella
nykyisen EU:n alueella.
Ed. Zyskowicz kyseli jälleen kerran virolaisten rikollisten
luovuttamisesta Viroon. Nythän on kymmenistä henkilöistä jo
tehty nämä vastentahtoiset luovutuspäätökset
Suomesta, taikka tässähän ei ole kysymys
luovutuksesta vaan rangaistuksen siirtämispäätöksestä.
Viron hallitus, oikeusministeriö, ei ole antanut suostumusta, vaan
se on auki sikäläisessä hallinto-oikeudessa. Jostakin
syystä siellä mahdollistetaan niistä päätöksistä valittaminen
vielä vastaanottajamaassa, mikä esimerkiksi meillä ei
ole mahdollista eikä yleensäkään
tämän sopimuskonstruktion puolesta ole mahdollista.
Toivottavasti ihmisoikeustuomioistuimeen tehdyn valituksen tultua
käsitellyksi myös tämä Viron
hallituksen ratkaisutoiminta vauhdittuu ja siellä voitaisiin
tarkistaa linjaa siinä, tehdäänkö niistä asioista
ylipäänsä valituskelpoista päätöstä.
Mutta nämä syyt ovat sitten johtaneet siihen,
että heitä käytännössä ei
ole vielä siirretty Viroon rangaistustaan suorittamaan
vastaanottajavaltion suostumuksen puuttuessa.
Ed. Kankaanniemen puheenvuoron johdosta täytyy nyt
avata vähän tätä perusproblematiikkaa.
Jos edellytetään, että Suomen kansalaiset aina
tuomittaisiin Suomessa myös ulkomailla tekemistään
rikoksista, se jättäisi valtaosan rikoksista kokonaan
tuomitsematta. Meillä ovat vain törkeimmät
rikokset sellaisia, joissa on universaalisuusperiaate, että voidaan
Suomessa tuomita myös maan rajojen ulkopuolella tehdyistä rikoksista.
Yleensäkin rikosoikeudessa on aika vahvana se periaate
jokaisessa maassa, että asia käsitellään
rikoksentekomaassa, jossa on paras tieto, on todistajat paikalle
saatavissa, on tehty tutkinta.
Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin edellytykset ovat
parhaat rikoksentekomaassa. Tämä on hyvin tärkeä periaate,
jota sitten loukkaisi se, että on hyvin jyrkkä kansalaisten
luovutuskielto. Niissäkin tapauksissa, joissa Suomessa
voitaisiin käsitellä ulkomailla tehty rikos, käytännössä sen
ratkaisu hyvinkin usein osoittautuisi mahdottomaksi. Paikalle ei
saataisi todistajia, ei saataisi näyttöjä,
ei saataisi tosiseikastoa selville. Osoittautuisi mahdottomaksi
saada henkilöä rikosoikeudelliseen vastuuseen
sellaisesta teosta, jonka hän vaikkapa jopa tunnustaisi,
mutta siitä huolimatta ei voitaisi näistä syistä tehdä täällä ratkaisua
asiassa.
Kansainvälisissä sopimuksissa mahdollistetaan
juuri tämä edelleenluovutuksen kielto. Sekä itse
sopimusmääräyksissä voi olla
sitä koskevia kohtia että sitten, kun tehdään
yksittäinen luovutuspäätös,
siihen voidaan sisällyttää edelleenluovutuskielto.
Näin juuri on menetelty näiden uusienkin EU-instrumenttien
osalta, että on mahdollistettu eteenpäinluovuttamisen
kieltäminen juuri siinä tarkoituksessa, että voidaan
varmistua siitä, että tällaisesta oikeusvaltioperiaatteesta
ei myöskään omien rajojen ulkopuolella
luovuta asiaa käsiteltäessä.
Ehkä tuossa olivat keskeisimmät kohdat, joihin
keskustelussa kaivattiin vastauksia.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri Koskiselle kommenttina: Kun
on kysymys perustuslain muuttamisesta ja kun viimeaikainen keskustelu
lainsäädännöstä on
keskittynyt mitä suurimmassa määrin tarkkarajaisuuteen
ja selkeyteen — käyttääkseni
näitä slangisanoja — on äärimmäisen
tärkeätä, arvoisa oikeusministeri, että kun
perustelee korokkeelta perustuslain muutosta, on tarkkarajainen
ja selkeä ilmaisuissa. Jos te tarkoitatte jotakin kansainvälistä rikollisuutta
perusteena, puhukaa silloin vain siitä älkääkä puhuko yleisellä tasolla,
jolla on kaikki kansainvälinen fyysinen ja muu toimeliaisuus.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Perustuslakivaliokunta otti vuonna 95 kantaa
tähän asiaan, kun se poisti sen lauseen hallituksen
esityksestä. Valiokunta korostaa, "ettei tehty muutos vaikuta
poikkeuslakina säädettyyn lakiin rikoksen johdosta
tapahtuvasta luovuttamisesta Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä",
eli meillä on perustuslakivaliokunnan suhteellisen tuore
kanta tässä suhteessa.
Sitten totean, että meillä on menty kyllä pikkuisen
rajan yli. Muistaakseni viime kaudella säädettiin
laki, että Venäjällä tehdyt
lapsiin kohdistuneet seksuaalirikokset voidaan tuomita Suomessa.
En tiedä, miten asia on edennyt tai onko joku tapaus ollut,
mutta myönnän kyllä, että ministeri
on viisaampi kuin meikäläinen näissä.
Ulkomailla tapahtuneitten rikosten osalta on vaikeuksia, mutta tähänkin
asti on tietysti kyllä pärjätty, vaikka
Suomen kansalaisilla on ollut Suomen lainsäädäntö turvanaan.
Sitten edelleenluovutuskielto: Totesitte sanatarkasti kahteen
kertaan, että kansainvälisessä sopimuksessa
ja jokaisessa luovutuspäätöksessä voidaan
asettaa edelleenluovutuskielto. Mielestäni pitäisi
nyt saada perustelut sille, miksi se ei ole perustuslaissa sellaisena
kansalaisen perusturvakysymyksenä. Se on tavattoman keskeisen tärkeä asia
näinä maailmanaikoina.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tällaisessa kansainvälisessä sopimuksessa
juuri mahdollistetaan jäsenvaltiolle edelleenluovutuskiellon
käyttäminen. Sen voi sitten eduskunta käytännössä ratkaista
voimaansaattamislakia käsitellessään
tai sitten täällä edelleen mahdollistaa
sen, että yksittäistapauksessa asetetaan kielto
tai suorastaan velvoitetaan edelleenluovuttamiskiellon käyttöön.
Tässä mielessä aina palaa tähän
taloon ja eduskuntaan, lainsäätäjän
käsiin, tuo yksityiskohtaisempi sääntely.
Mitä tulee vuoden 95 tilanteeseen, silloin oli voimassa
vanha perustuslaki. Meillä oli satojen pysyvien poikkeuslakien
verkko, ja juuri niistä pyrittiin eroon perustuslakiuudistuksessa.
Tämän jälkeen poikkeuslakeja tarvittaisiin
ylipäänsä vähemmän
ja silloinkin, kun niitä tehdään, ne olisivat
ajallisesti tai muutoin rajattuja. Sen kanssa on ristiriidassa se,
että tässä ollaan jo ennen uutta perustuslakia
pysyvissä sopimuksissa, joissa mahdollistetaan kansalaisten
luovuttaminen, ja uuden perustuslain aikana niitä sopimuksia
on tehty ja tehdään lisää. Siinä mielessä tämä perustuslain
kohta ei ole voimassa olevan oikeustilan mukainen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Olen mielenkiinnolla kuunnellut sitä,
millä tavoin oikeusministeri nyt arvioi sitä perusteellista pohdintaa,
jota perustuslakivaliokunta ja suuri sali tekivät 95 ja
sen jälkeen, kun näitä asioita on pohdittu
nimenomaan luovuttamisen osalta. Niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi,
jotenkin jäi korvaan soimaan ministerin esittelypuheenvuorossaan
käyttämä perustelu siitä, että kansalaisten matkustus
tai liikkuminen on lisääntynyt, mikäli nyt
ymmärsin oikein ministerin sanoman. Minun mielestäni
me olemme nyt ehkä pikkasen liikaa taas rähmällään
EU:n säännösten ja ohjeistusten edessä,
eli minkä takia meidän pitää ikään
kuin etukäteen ilman mitään, sitaateissa
sanottuna, uhkailua tai muuta vastaavaa lähteä muuttamaan näitä säännöksiä,
jotka on katsottu Suomessa ihan hyviksi?
Arvoisa puhemies! Kun arvoisa ministeri puhui koko ajan yleisellä tasolla
luovuttamisesta rikoksen johdosta, jäin vain pohtimaan
sitä, että monessa maassahan on kansallista lainsäädäntöä,
jossa jokin sellainen teko on kriminalisoitu, jota ei ole esimerkiksi
Suomessa kriminalisoitu. Tuntuu vaan oudolta, että kaikissa
tilanteissa luovutusmahdollisuus olisi, mikäli olen ymmärtänyt
oikein.
Eräs asia, joka perusteluissa nimenomaan 9 §:n
perustelujen osalta on todettu: Jäin miettimään
vain sitä, kun täällä puhutaan
myöskin todistajien luovuttamisvelvollisuudesta, miten
todistajansuojelu on järjestetty jossakin maassa, koska
on aika ymmärrettävää, että nämä ovat aika
usein vakavia rikoksia, joista on kyse. Jos suomalainen todistaja
luovutetaan vieraaseen maahan todistelua varten, saattaa olla kyllä,
että jos ei minkäänlaista pohdintaa ole
suojelusta, tämä henkilö voi joutua aika
vaikeaan tilanteeseen. Toisaalta voi käydä myöskin,
millä lopullisesti taataan se, että tässä luovutetussa
maassa turvataan ihmisoikeudet ja luovutetun oikeusturva.
Mielestäni perustuslakivaliokunnan — en tiedä,
onko tämä lakivaliokunnassa — joka tapauksessa
tulee hyvin tarkasti harkita näitä seikkoja, onko
meillä aihetta vielä tässä vaiheessa
ja näin nopealla aikataululla muuttaa voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka esitti, että voisi tulla
luovutetuksi sellaisesta rikoksesta, joka Suomessa ei lainkaan ole
rikos. Tällainen ei ole mahdollista. Kansainvälisissä sopimuksissa
ja samoin EU:n puitepäätöksessä on
rajattu luovutusmahdollisuus vain osaan rikoksista luetteloperiaatteella
ja joissakin sopimuksissa rangaistuksen pituuden mukaan, kuinka
vakavasta teosta luonteeltaan on kysymys. Näissä on
nimenomaan katsottu, että on kyse sellaisista teoista, jotka
kaikissa maissa ovat rikoksia. Erityisesti se voidaan selvittää luovutusta
päätettäessä.
Tämä EU-sääntely ei suinkaan
ole pitkälle menevä. Se perustuu vastavuoroisuuteen.
Kysytäänpä toisin päin: Pidättekö hyväksyttävänä sitä,
että jonkin toisen maan kansalainen käy Suomessa
tekemässä vakavan rikoksen, vaikkapa törkeän
pahoinpitelyn tai raiskausrikoksen, palaa kotimaahansa ja saisi
loppuelämänsä elää täysin
vapaana rikosoikeudellisesta vastuusta sen takia, että palaa
kotimaahansa, josta kansalaista ei luovuteta tämän
oikeuskäsittelyn suorittamiseksi?
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä perustuslain muuttaminen
on vakava ja iso asia, enkä yhtään epäile,
ettei hallituskin samaa mieltä olisi. Siitä huolimatta
suhteellisen uutta perustuslakia nyt muutetaan ja ilmeisestikin
vielä sellaisessa tilanteessa, että EU-maiden
päämiehet aikanaan Tampereella sopivat, että terrorismia
vastaan ruvetaan yhdessä taistelemaan oikein aktiivisesti,
ja sitten annettiin Suomelle myös velvoitteeksi säätää näitä lakeja.
Sitten kävi ilmi, että Suomen perustuslakihan
on näiden kanssa ristiriidassa. Nythän olemme
siinä tilanteessa, että itse asiassa hallitus
on jo antanut eduskunnan käsittelyyn sen varsinaisen lain,
jolla yksityiskohtaisesti säädetään
tästä luovuttamisesta, ja nyt vasta tulee tämä hallituksen
esitys perustuslain muuttamisesta. Tätä kyllä kovasti ihmettelen
enkä halua uskoa, että kysymys olisi siitä,
että hallitus ei kunnioittaisi perustuslakia.
Mutta kun tämä laki nyt on käsittelyssä eduskunnassa,
niin ihmettelen vähän tätä äskeistä ministeri
Koskisen vastausta, koska kyllä selvästi käy
ilmi se, että jonkin teon ei tarvitse olla Suomen lain
mukaan tuomittava ja rikollinen, vaan riittää,
että se on tekopaikassa rikollinen, ja sitten voidaan sillä perusteella
luovuttaa. Paikkansa pitivät tietenkin nämä luettelot
ja nämä asiat näistä rikoksista,
mutta ihan lain sanamuodon mukaan kyllä voidaan, jos hallituksen
esitys hyväksytään, tulla luovutetuksi
teosta, joka ei Suomessa ole rangaistava.
Olen myös aika huolissani siitä, millä tavalla käytännössä sitten
virkamiehet lakia täytäntöön pannessaan
toteuttavat sen, että vahtivat, että Suomen kansalaista
ei esimerkiksi luovuteta kolmanteen valtioon, jossa voi olla kuolemanrangaistus,
tai miten esimerkiksi 15-vuotiaan lapsen luovutuksessa katsotaan,
että siinä maassa, missä oikeutta käydään,
sitä käydään kielellä,
jota lapsi ymmärtää, ja siellä ovat
paikalla sosiaaliviranomaiset eivätkä pelkästään
poliisit ja syyttäjät. Ihmettelen kyllä kovasti,
miten käytännössä virkamiehet
näitä sitten valvovat.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Koskinen omassa alustuspuheenvuorossaan
myöskin nosti esille kysymyksen, pitäisikö Suomen
perustuslaissa tavalla tai toisella tehdä myöskin
viittaus Euroopan unioniin. Epäilemättä tämä keskustelu
on virinnyt Suomessa sen vuoksi, että parhaillaan on käynnissä hallitustenvälinen
konferenssi, joka on viimeistelemässä Euroopan
unionille perustuslakia, ja se todellakin on perustuslaki nimenomaan
unionin tasolla, vaikkakin Suomen tasolla, jäsenvaltion
tasolla, kyseessä on kansainvälinen sopimus. Kyseessä on
kansainvälinen sopimus jo pelkästään sen
vuoksi, nimenomaan Suomen kannalta kansainvälinen sopimus,
että me emme käsittele tätä tulevaa
perustuslakia täällä eduskunnassa, kun aikanaan
ratifiointiprosessi käynnistyy, perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Silti olisin sitä mieltä, että Suomessakin
voitaisiin omaksua tästä Euroopan unionin perustuslaista
juuri se nimi, mitä siitä käytetäänkin,
eli "Sopimus Euroopan perustuslaista".
Mutta, arvoisa puhemies, kysymys siitä, pitäisikö meidän
perustuslaissamme olla viittaus unioniin, on relevantti. Sen tekee
juuri ajankohtaiseksi tämä perustuslakikeskustelu
unionin tasolla, mutta kuten ed. Kankaanniemi täällä toi esille,
on itsestäänselvää, että merkittävä osa lainsäädännöstä,
meitä sitovasta lainsäädännöstä,
tehdään tänä päivänä eurooppalaisella
tasolla, ylikansallisen toimijan Euroopan unionin toimesta, jossa
me suomalaiset tietysti olemme mukana päättäjinä,
päätöksentekijöinä,
ja on kyse uuden tyyppisestä kansainvälisestä järjestöstä. Vaikka
tämä on kansainvälinen sopimus, niin Euroopan
unioni ei ole perinteinen tyypillinen kansainvälinen järjestö,
vaan sillä on sui generis -luonne, ainutlaatuinen luonne.
Se ainutlaatuinen luonne tulee tietenkin siitä, että tämä on
globaalitasolla ensimmäinen esimerkki järjestelmästä,
jossa käytetään ylikansallista valtaa,
ylikansallista sekä lainsäädäntövaltaa
että myöskin tuomiovaltaa. Tämän
sui generis -luonteen perusta on tietenkin siinä, että tässä on
kyse jaetusta suvereeniteetista. Tietysti viimekätinen
toimivallan anto unionille tapahtuu jäsenvaltioiden tasolla.
Tämä niin sanottu kompetenssi-kompetenssi tässä on
taustalla, mutta sillä toimivallalla, joka unionille on
annettu, unioni on tässä suhteessa suvereeni lainsäätäjä ja
juuri siltä osin se on myöskin suvereeni tuomiovallan
käyttäjä.
Arvoisa puhemies! Juuri tämän vuoksi pidän hieman
yllättävänä sitä, että meidän
perustuslaissamme ei tähän liittyen mainintoja
ole. Ongelmana ei ole se, mihin ed. Kankaanniemi täällä viittasi,
että unionin lainsäädäntö käy
suomalaisen kansallisen lainsäädännön
edellä. Tämähän on ollut jo
lähtökohta 1953, kun Hiili- ja teräsunioni perustettiin,
ja 1958, kun Euroopan talousyhteisö käynnistyi.
On ollut lähtökohtana koko ajan eurooppalaisessa
integraatiossa se, että kun luodaan tämmöinen
ylikansallinen toimija, niin sen lainsäädäntövalta
ja sen toimeenpanovalta käy ylitse kansallisen lainsäädännön.
Muutenhan, arvoisa puhemies, tällä ylikansallisella
toimijalla ei olisi merkitystä. Sen merkitys on juuri nimenomaan
siinä, että se ylittää niissä kysymyksissä, joissa
toimivalta on annettu, kansallisen lainsäädännön.
Tilanne ei ole tässä suhteessa muuttunut, ja sen
vuoksi tämä paine tehdä maininta perustuslakiimme
ei ole uusi, mutta asetelma on kuitenkin sen kaltainen, että meidän
täytyisi tunnistaa minun näkemykseni mukaan myöskin omassa
perustuslaissamme tämä uuden tyyppinen vallankäyttömuoto,
ylikansallinen vallankäyttömuoto, jossa Suomi
on aidosti mukana.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä näihin perusteluihin,
joita täällä ministeri Koskinen esittelypuheenvuorossaan
toi esiin ja joita myöskin on kirjattu tähän
ehdotukseen: Kyllähän tietysti paljon on muuttunut
vuoden 95 jälkeen ja on olemassa Euroopan unionin neuvoston
puitepäätös ja myöskin tämä kansainvälinen rikostuomioistuin
on tullut jne.
Mutta jotenkin tässä kuitenkin paistaa se,
että ei tarpeeksi avoimesti kerrota, että on paljon muutakin
tapahtunut, kuten syyskuun 11. päivä, jonka jälkeen
monet periaatteet ovat kyllä joutuneet maailmassa kyseenalaisiksi.
Minusta olisi rehellisempää kyllä tässä yhteydessä,
jos se millään tavalla asiaan liittyy, tuoda esiin
myös se, että kysymyksessä on myöskin
niin sanottu terrorisminvastainen taistelu ja siihen liittyvät
yhteystyökuviot myöskin luovutusasioiden osalta.
Tietysti tässä on ihmisoikeuksien toteutumisen
kannalta kohta, jossa todetaan "jossa hänen ihmisoikeutensa
ja oikeusturvansa on taattu". On tietenkin tärkeä asia,
millä se voidaan taata, että luovutus todella
kaikissa olosuhteissa ainoastaan ja vain tapahtuu maahan, jossa
nämä keskeiset oikeudet on taattu.
Ed. Pulliainen muun muassa viittasi siihen, mitä guantanamon
tukikohdassa tapahtuu tällä hetkellä perusoikeuksille
niiden vankien osalta, joita siellä säilytetään,
kun oikeutta kai jollain tavalla käydään.
Ne toimet ovat hyvin kyseenalaiset suomalaisen ja eurooppalaisenkin
oikeustajun kannalta.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Meillä on muutamia tapauksia, että Suomessa
on henkilö tehnyt murhan — tai kun asia on jäänyt
tarkemmin tutkimatta, saattaa olla tappo tai murha, mutta joka tapauksessa
surmannut toisen henkilön — ja ennen kuin rikosta on
ehditty selvittää, henkilö on palannut
kotimaahansa ja se kotimaa ei ole koskaan luovuttanut henkilöä,
vaikka kuinka hyvät näytöt syyllisyydestä on
osoitettu. Tällaisia maita on Pohjois-Afrikassa; saattaa
olla muuallakin.
Tämän keskustelun pohjalta herää kysymys, pidättekö tätä oikeana,
että henkilö tekee vakavan rikoksen muussa kuin
omassa kotimaassaan, sen jälkeen palaa kotimaahansa, ja
kun on ehdoton luovutuskielto, ei koskaan vastaa teoistaan.
Euroopan unionin kohdalla, jossa on asetettu peruskriteerit
oikeusvaltion toiminnasta ja demokratiasta ja on yhdenmukaistettu
lainsäädäntöä esimerkiksi
prosessioikeuden osalta ja kaikki jäsenmaat ovat Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen valvonnan alaisena, on katsottu, että pitää mennä pidemmälle,
niin että tällä yhteisellä alueella,
missä on yhteiset työmarkkinat, yhteiset kaupan
ja vapaan liikkumisen alueet, voidaan ja pitää mennä eteenpäin
myös rikosoikeuden alalla, jolloin sillä alueella
tehdyistä rikoksista joutuu vastuuseen eikä voi
mennä rajojen taakse piiloon vastuuta.
Minusta tämä on niin itsestäänselvää,
että ei tarvitsisi perustella, mutta tässä salissa
täytyy näemmä sitä koettaa nyt
juurta jaksain selvittää. Kun me annamme ihmisille
oikeuksia yli rajojen, annamme vapaampia mahdollisuuksia toimia
yli rajojen, siitä pitää seurata myös
vastuu, että joutuu vastuuseen laittomista teoistaan, rikoksista.
Tässä on vielä vaatimaton tämä eteneminen.
EU:n pidätysmääräyksessä,
joka on siis yksinkertaistettu luovutussopimus, on nimenomaan lueteltu
vain sellaisia vakavimpia rikoksia, jotka kaikissa jäsenmaissa
ovat rangaistavia tekoja, eikä jouduta soveltamaan tätä pidätysmääräystä sellaisiin
tekoihin, jotka luovuttavassa maassa eivät olisi lainkaan
rangaistavia.
Niin kuin viittasin, jo silloin 95, kun perusoikeusuudistusta
tehtiin, oli olemassa kansainväliset sopimukset, joissa
Suomi valtiona sitoutui luovuttamaan myös kansalaisiaan
oikeudenkäyntiä varten. Mutta silloin oli yleinen
tapa, meidän suomalainen omaperäinen valtiokäytäntö,
että on olemassa pysyviä poikkeuslakeja elikkä pysyvästi
tehdään aukko perustuslakiin ja sen mukaisesti
kansainväliset sopimukset jatkuivat voimassa ollen. Tästä nimenomaan
haluttiin eroon eduskunnan yksimielisillä päätöksillä perustuslakiuudistuksen
yhteydessä, niin että minimoidaan näiden
poikkeuslakien käyttö ylipäänsä ja
silloinkin, kun käytetään, ei olisi pysyviä poikkeuksia,
pysyviä aukkoja perustuslaissa, sen perusoikeusjärjestelmässä.
Tämän vuoksi tämä asia olisi
pitänyt oikeastaan hoitaa jo silloin perustuslakiuudistuksessa, mutta
kun sitä ei silloin kirjoitettu toisin, niin nyt on korkea
aika, kun kansainvälisten sopimusten joukko on laajenemassa,
kirjoittaa myös perustuslaki siten, että asioita
voidaan säätää tavallisella
lailla tarkkaan vaalien sitä ja huolta pitäen siitä,
että oikeusvaltiotakeet, oikeusturvajärjestelmän
suoja, pitävät myös luovutuksen kohteena
olevassa valtiossa. Nämä seikat huomioon ottaen
eduskunnan käsissä on sitten lailla säätää niistä poikkeuksista,
niistä mahdollisuuksista, milloinka kansalainen kuitenkin
voidaan luovuttaa toiseen maahan. Korostan: Erikoisoikeudenkäyntejä varten
rikoksen johdosta tai lapsenhuoltotapauksissa ei suinkaan toimita
siten, että lopullisesti heilutettaisiin rajalla kättä eikä tänne ole
palaamista, vaan kysymys on oikeudenkäynnistä siellä,
ja näiden samojen maiden kanssa on sopimukset, joiden mukaan
henkilö halutessaan pääsee kotimaahan
suorittamaan esimerkiksi vankeusrangaistuksen, jos sellaiseen tuomitaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ministeri Koskinen oli perustuslakivaliokunnan jäsen
vuonna 95, kun perustuslakivaliokunta yksimielisesti oli vastakkaista
mieltä kuin ministeri Koskinen tänään.
Myönnän, että maailma on muuttunut ja
Suomi on muuttunut ja Suomen kansalaisuus on näköjään
menettänyt likipitäen kokonaan merkityksensä ja
unionikansalaisuus on se, joka ratkaisee tässäkin
asiassa. Mutta edelleen kannan huolta muun muassa tästä edelleenluovutuksen
ongelmasta, joka ei ratkea itse perustuslaissa.
Ministeri Koskinen, kyllä minun mielestäni meidän
on tunnustettava, että perustuslailla ja tavallisella lailla
on merkittävä ero edelleen ja tulee olla. Tietyt
perusoikeudet kansalaisille pitää turvata nimenomaan
perustuslaissa. Tässä on nyt siitä kysymys,
turvataanko vaiko ei, ja jos ei turvata perustuslailla vaan tavallisella
lailla, jota voidaan hyvin helposti täällä ja
nopeasti ja yksinkertaisesti muuttaa, mihin se sitten johtaa. Tässä jää edelleen
hyvin hataralle pohjalle perustelut, kun puhutaan vaan, että ihmiset
eivät enää ole oikeastaan mihinkään
kiintyneitä. Eivät todella olekaan, valitettavasti,
mutta kannattaisi ehkä meidän lainsäätäjinä pohtia
tätä asiaa kuitenkin hieman syvällisemmin
kuin hallituksen esityksessä on tehty.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ministeri Koskinen käytti tässä esimerkkinä tapausta,
jossa pohjoisafrikkalainen henkilö on tehnyt murhan tai
tapon Suomessa, enkä minä nyt oikein ymmärrä,
miten Suomen perustuslain muuttaminen tähän liittyy.
Mahtaako se näihin tilanteisiin auttaa yhtään
mitenkään, että sieltä sitten Suomeen
luovutettaisiin?
Edelleenkin kyllä tässä jää suuri
vastuu toteuttaville virkamiehille ja hallitukselle valvoa, miten
näitä säännöksiä noudatetaan,
millä tavalla sitten tarkistetaan, valvotaan ja vahditaan
se, että kun Suomen kansalainen, luovutetaan oikeudenkäyntiin
johonkin valtioon — esimerkiksi 15 vuotta täyttänyt
lapsi, niin kuin tämän hallituksen esityksen mukaan
voidaan tehdä — siellä todella sitten
noudatetaan hänen kannaltaan tällaisia oikeusturvan
takaavia oikeudenkäyntimenettelyitä. Miten on
esimerkiksi silloin, jos Suomen kansalainen ei haluakaan lähteä?
Käytetäänkö samoja menetelmiä kuin
nykyään ulkomaan kansalaisilla, jotka eivät
halua lähteä Suomesta? Huumataanko nämä Suomen
kansalaiset sitten vähän ennen oikeudenkäyntiä?
Lyly Rajala /kd:
Arvoisa puhemies! Olen ministeri Koskisen kanssa ehdottomasti
samaa mieltä, että ulkomaalaisen rikollisen täällä tekemät
rikokset tulee saattaa vastuuseen, samalla tavalla myöskin
Suomen kansalaisen muualla tekemät rikokset. Tämä tosin
hämmentää. Olemme täällä kansan
edustajia. Olen lähes varma, että suuri osa Suomen
kansasta ei tiedä, mitä perustuslakivaliokunta
asiasta pohti vuonna 95.
Sen sijaan suurempi osa Suomen kansaa tietää,
että meille tuli uusi, juuri ensimmäistä kertaa
muutoksen alla oleva perustuslaki, joka tuli voimaan 1. maaliskuuta
2000. Koska tämä on ensimmäinen kerta,
kun sitä ollaan muuttamassa, varmasti kansalaisille...
Tuossa viime viikonloppuna juuri tuolla kotikonnuilla oli tällaisia
EU-keskusteluja, joissa oli asiantuntijoita Brysselistä ynnä muualta.
Suurta ihmetystä aiheuttaa nimenomaan se, että kaikki
tapahtuu näin yhtäkkisellä, nopealla
aikataululla. Suomi on kuin sylikoira. Kaikki tapahtuu, kun EU antaa
ohjeet. Se tässä suurta hämmennystä tuolla
kansalaisten keskuudessa aiheuttaa, että nimenomaan perustuslakiin
ollaan tekemässä muutosta.
Keskustelu päättyy.