Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi muun
muassa kokonaan uusi sähköisen viestinnän
tietosuojalaki. Tällä esityksellä pantaisiin myös
täytäntöön henkilötietojen
käsittelystä ja yksityisyyden suojasta sähköisen
viestinnän alalla annettu direktiivi. Esitys on huomattavan
laaja ja erittäin merkittävä. Tämä uudistaa
sähköisen viestinnän tietosuojan ja antaa
entistä vahvemmat keinot parantaa tietoturvallisuutta.
Esityksen tavoitteena on turvata entistä paremmin sähköisen
viestinnän luottamuksellisuus sekä yksityisyyden
suoja sähköisiä viestintäpalveluita käytettäessä ja
tarjottaessa.
Lailla on erittäin merkittävä tietoyhteiskuntaulottuvuus.
Ehdotettu laki tarjoaa hyvän lähtökohdan
uusien sähköisten palveluiden kehittämiselle
ja laajalla käyttöön ottamiselle. Ensisijaisesti
hallitus kuitenkin pyrkii esityksellä takaamaan sen, että kansalaisten
perusoikeudet toteutuvat. Siksi lailla varmistettaisiin se, ettei
kukaan voisi käsitellä, miten sattuu luottamukselliseen sähköiseen
viestintään liittyviä tunnistamistietoja,
siis tietoja siitä, kuka viestii kenen kanssa, milloin
ja mistä. Kuten kaikki hyvin tiedämme, asia on
tälläkin hetkellä mitä ajankohtaisin.
Esitykseen liittyy merkittäviä viestinnän
luottamuksellisuuteen ja yksityisyyden suojaan liittyviä perusoikeudellisia
kysymyksiä. Näiden valmisteluun on paneuduttu
huolellisesti ymmärtäen, että perustuslakivaliokunta
joutuu vielä tekemään esitystä käsitellessään
monia merkittäviä linjanvetoja. Esityksellä myös
laajennettaisiin käsittelysäännöt
koskemaan kaikkia tahoja, jotka käsittelevät toisten
tunnistamistietoja. Tällaisia tahojahan ovat muun muassa
yritykset ja yhteisöt, joiden verkoissa viestintää välitetään. Jos
esimerkiksi yrityksen tietohallinnolla on pääsy
työntekijän viestintätietoihin, on perusteltua se,
että tietohallinnolla on myös samat velvollisuudet
kunnioittaa yksilön yksityisyyttä kuin teleyrityksenkin
työntekijällä.
Myös viime aikoina julkisuudessa olleet tunnistamistietojen
käsittelyyn liittyvät väärinkäytösepäilyt
vaativat selkeyttämään ja terävöittämään
lakia. Esityksessä ehdotetaankin myös teleyrityksille
tunnistamistietojen käsittelytietojen tallentamista kahdeksi
vuodeksi. Silloin näihin väärinkäytöksiin
voidaan entistä tehokkaammin puuttua ja ne todeta jälkikäteenkin.
Tämä myös korottaa kynnystä lähteä ylipäänsä käsittelemään
tunnistamistietoja.
Käyttäjän tiedonsaantioikeuksia teleyrityksiltä omaan
viestintäänsä liittyen ehdotetaan parannettaviksi.
Käyttäjä voisi saada itselleen liittymänsä tai
päätelaitteensa sijaintitiedot. Samoin käyttäjä saisi
myös täydellisen yhteyskohtaisen erittelyn soittamistaan
puheluista. Alle 15-vuotiaan tai vajaavaltaisen osalta puhevaltaa
käyttäisivät vanhemmat tai holhooja.
Tilaajalla olisi aina oikeus saada yhteyskohtainen erittely käyttäjän puheluista
kolme viimeistä numeroa peitettyinä.
Esityksessä merkittävää uutta
sääntelyä esitetään
matkapuhelinten sijaintitietojen hyödyntämiseen.
Tämä niin sanottu paikkatieto voi olla luonteeltaan
varsin arkaluontoista, ja tiedon väärinkäyttö voi
loukata puhelimen käyttäjän yksityisyyttä.
Tästä syystä tätä ei
tulisi koskaan voida hyödyntää ilman
paikannuksen kohteena olevan suostumusta. Poikkeuksen tästä säännöstä muodostaisivat
esityksen mukaan alle 15-vuotiaat lapset ja holhouksen alaiset henkilöt.
Esityksen mukaan vanhemmat voisivat paikantaa alle 15-vuotiaan lapsen
ilman tämän suostumusta. Alle 15-vuotiaiden lasten
yksityisyydensuojasta on oltu huolestuneita julkisuudessa. Tässä keskustelussa
tuntuu ehkä unohtuvan se tosiasia, että näinkin
nuorten lasten vanhemmilla on vastuu lastensa hyvinvoinnista ja
turvallisuudesta. Voisipa sanoa näin, että heillä on
suorastaan velvollisuus olla selvillä lastensa olinpaikasta,
olipa siihen sitten käytettävissä kännykän
kaltainen apuväline tai ei.
Tässä yhteydessä tietysti voisi myös
korostaa perheiden ja kodin roolia uusien toimintatapojen omaksumisessa,
ja pitäisinkin tärkeänä sitä,
että kodeissa keskusteltaisiin lasten kanssa paikantamisen
ehdoista ja toteuttamistavoista.
Suomi on ensimmäisenä liikkeellä paikantamispalvelujen
sääntelyssä. Nyt esitetty alaikäisiä koskeva
sääntely on herättänyt laajaa
huomiota maailmalla, ja voin sanoa näin, että tätä Suomen
omaksumaa linjaa tullaan varmasti seuraamaan tarkoin Euroopassa
ja ehkäpä laajemminkin.
Viime aikoina erityisesti roskaposti ja erilaiset virukset,
madot ja tunkeutumiset ovat vakavasti haitanneet sähköistä viestintää ja
ajoittain jopa estäneet täysin sähköisten
viestintäpalveluiden käytön. Esityksellä annettaisiin
teleyrityksille ja esimerkiksi yritysten tietohallinnosta vastaaville
paremmat mahdollisuudet torjua tietoturvaloukkauksia ja poistaa
tietoturvallisuuteen kohdistuvia häiriöitä.
Myös tämän esityksen tietoturvallisuutta
koskeva sisältö on herättänyt
huomiota kansainvälisesti. Suomen tarkoituksena on esitellä tätä mallia
Euroopan unionissa, ja toiveenamme on itse asiassa se, että tämä lähestymistapa
omaksuttaisiin muissakin maissa. Joka tapauksessa tietokonevirusten,
matojen ja roskapostin torjunnassa laaja kansainvälinen
yhteistoiminta on välttämätöntä.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyyn tuleva laki on siis
monelta osin erittäin ajankohtainen. Tämä selkiyttää tunnistamistietojen
käsittelysääntöjä sekä viestinnän
luottamuksellisuuteen ja yksityisyyden suojaan liittyviä perusoikeudellisia
periaatteita käytännössä. Kyseessä on
esitys, joka vaatii mielestäni eduskunnalta huolellista
perehtymistä, ja vaikka tämä laki tulisikin
saattaa mahdollisimman pian voimaan, ei tällä todellakaan voi
olla niin kiire, että käsittely tästä syystä jäisi millään
tavalla pintapuoliseksi tai puolihuolimattomaksi, eli toisin sanoen
toivon, että eduskunta käyttää lain
käsittelyyn juuri niin paljon aikaa kuin huolellinen valmistelu
vaatii.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Otan ilolla vastaan tämän
hallituksen esityksen sähköisen viestinnän
tietosuojalaiksi. Vaikka Suomea pidetään maailmalla
tietoyhteiskuntakehityksen edelläkävijänä,
tietoyhteiskunnan peruslainsäädäntö on
Suomessa edelleen monelta osin pahasti retuperällä.
On jo korkea aika koota sähköisen viestinnän
tietosuojaa koskevat lait yhteen, jotta paitsi alan yritykset myös
kansalaiset näkevät, mitä oikeuksia ja
velvoitteita heillä oikein on.
Hallituksen esitys ei ole kuitenkaan vielä läheskään
valmis. Toivonkin, että esitystä pystytään
valiokuntakäsittelyssä täsmentämään
vastaamaan paremmin vallitsevaan todellisuuteen. Käyn valiokuntakäsittelyn
pohjaksi läpi joitakin yksityiskohtia, jotka kiinnittivät
minun huomioni niinä muutamina päivinä,
joita meillä edustajilla näinkin laajan ja monisärmäisen
lakiesityksen pureskeluun on ennen tätä ensimmäistä käsittelyä.
En mene teknologisiin yksityiskohtiin, kuten viestintäverkon
ja lisäarvopalvelun erikoisiin määrittelyihin,
jotka eivät vastaa kyseisten termien suomen kielen käyttöön
viime vuosina vakiintuneita merkityksiä.
4 §:ssä viestin tunnistamistietojen ja paikkatietojen
luottamuksellisuudesta säädetään,
etteivät viesti ja siihen liittyvät tunnistamistiedot
ole luottamuksellisia, jos viesti on saatettu yleisesti vastaanotettavaksi.
Tämä on tunnistamistietojen osalta pulmallista,
koska anonyymina esiintyminen julkisissa keskusteluissa ei olisi
enää mahdollista. Kyse on vastaavasta asiasta
kuin oikeudesta osallistua mielenosoitukseen, siis väkivallattomaan
mielenosoitukseen, naamioituna. Anonyymit verkkokeskustelut ovat
usein monelle ainoa keino ottaa julkisesti kantaa itselleen jostain
syystä arkoihin asioihin. Esimerkiksi mielenterveysongelmista
voi olla hyvin vaikeaa keskustella omalla nimellä. Suomeen
Turkista paennut kurdi voi puolestaan vaarantaa Turkkiin jääneiden
sukulaistensa turvallisuuden, jos hän kertoo verkossa kokemuksistaan
Turkissa omalla nimellään. Siksi näiden
tunnistamistietojen julkisuus on tässä yhteydessä ongelmallinen
kysymys.
5 §:ssä säädetään
vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto
henkilölle, joka saa haltuunsa viestin tai vastaavaa tietoa,
joka ei ole hänelle tarkoitettu. 3 ja 4 momentissa tätä täsmennetään tehtäviensä puitteissa
näitä tietoja saaneisiin henkilöihin.
Tässä olisi hyvä nostaa erityisesti esiin ne
tilanteet, joissa tietosuojan alaista tietoa joutuu nimenomaan tämän
tietosuojalain vuoksi henkilöille, joille tieto ei periaatteessa
kuulu. Viittaan erityisesti 11—14 §:ään.
6 §:ssä käsitellään
viestien ja tunnistetietojen suojaamista. Tämän
pykälän tulisi mielestäni olla paljon
täsmällisempi, jotta se vastaisi tarkoitustaan,
sillä tässä muodossa jo peilin hallussapito
olisi laitonta, jos sitä käytettäisiin
peilikuvaksi muutetun viestin lukemiseen. Valitettavasti en tullut
ottaneeksi mukaan t-paitaa, jossa tätä demonstroidaan
erittäin käytännönläheisesti.
7 §:ssä tarkastellaan evästeitä sekä muita
palvelun käyttäjän tietokoneelle palvelun
käytöstä tallennettavia tietoja. Pykälän
henki on mielestäni oikea, eli evästeitä saa
käyttää vain, jos se on välttämätöntä,
ja silloinkin ainoastaan palvelun vaatimassa laajuudessa. Haasteena
tässä tulee lähivuosina olemaan se, että suuri,
ellei suurin, osa tällä hetkellä käytössä olevista
verkkopalveluista rikkoo näitä periaatteita eli
tätä lakia, siinä vaiheessa, kun se astuu
voimaan.
8 §:ssä on puolestaan mielestäni
pieni miina. Sen mukaan viestin vastaanottaja voi käsitellä viestiä ja
sen tunnistamistietoja vapaasti. Yksinkertaista ja eleganttia, mutta
verkossa on syntynyt varsin hienostunut kulttuuri, joka antaa eettiset
pelisäännöt toisilta saatujen viestien
käsittelylle, lainaamiselle ja edelleen välittämiselle.
Sen sijaan esitetyn pykälän mukaan viestin vastaanottaja
voisi tehdä saamalleen viestille ihan mitä lystää,
lähettää sen vaikka sellaisenaan omissa nimissään
eteenpäin tai hieman vääristellä sitä ja lähettää sen
muka suorana lainauksena kolmannelle osapuolelle. En valitettavasti
osaa sanoa, miten tämän miinan voisi tyylikkäästi
purkaa, mutta toivoisin, että tähän kiinnitettäisiin
valiokuntakäsittelyssä erityistä huomiota.
9 §:ssä käsitellään
tunnistetietojen käsittelyä palvelujen toteuttamiseksi
ja käyttämiseksi. Valitettavasti pykälässä ja
siihen liittyvässä 36 §:ssä viranomaisten
tiedonsaantioikeudesta ei oteta lainkaan kantaa ennalta maksettuihin
liittymiin, joita ei voida yhdistää yksittäiseen
henkilöön. Tarkoitan esimerkiksi näitä paljon
puhuttuja prepaid-puhelinliittymiä, joita rikolliset ovat
oppineet nopeasti käyttämään
hyväkseen. Toivottavasti tähän saadaan
myös valiokuntakäsittelyssä joitain apuja.
15 § on mielestäni sinänsä erittäin
ansiokas, koska se käsittelyä koskevien tietojen
tallentamisessa tuo mukaan sen, että myös tiedon
käsittelystä tulee jäädä tietokantaan
tieto eli periaatteessa minulla olisi mahdollista nähdä,
kuka ja miksi on käsitellyt minua koskevia tietoja. Esimerkiksi viranomaistietokannoissahan
asia ei aina ole näin. Valitettavasti 15 §:ssä ei
ole kuitenkaan mitään pelisääntöjä sille,
millä ehdoilla näitä tietoja olisi saatavissa
esimerkiksi kuluttajan käyttöön, jotta
asiakas- tai verkkopalvelun käyttäjä näkisi, miksi
hänen tietojaan on sieltä haluttu käsitellä.
18 § edellyttää paikkatietopalvelun
käyttäjältä suostumusta paikkatiedon
käyttöön. Suostumus on esityksen mukaan
voitava myös perua helposti, mutta entä suostumuksen
antaminen uudelleen? Tähän liittyy myös
ongelmia, sillä jo tieto siitä, suostuuko esimerkiksi
matkapuhelimen käyttäjä antamaan kussakin
tilanteessa tietoja sijainnistaan, voi olla hyvin henkilökohtainen tieto.
Haluammeko me kaikki esimerkiksi puolisomme tietävän,
missä me olemme tällä hetkellä,
vai haluaisinko minä esimerkiksi ostaa palvelun, joka välittää hänelle
tiedon, että me olemme jossakin muualla? Eli onko se yksityistä tietoa, haluanko
minä, että minusta kerrotaan tietoa? Ruvetaan
menemään jo aika pitkälle.
Lopuksi haluan vielä kiittää esityksen
laatijoita esityksen 26 §:stä, joka käytännössä kieltää mainosroskapostin
eli niin kutsutun spammin. Hallitus on näin toteuttamassa
yhden tärkeimmistä vaalilupauksistani. Pykälän
2 momenttia soisin kuitenkin hieman täsmennettävän,
sillä sana "muuta" siinä alussa voi tarkoittaa
lähes mitä "muuta" tahansa, esimerkiksi satoja
nimiä sisältävää osoitteistoa.
Se ei ole yhtään sen vaikeampaa tai automatisoidumpaa
kuin viestin lähettäminen yhdelle vastaanottajalle.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys
määrittelee eräitä tietoyhteiskunnan
peruspelisääntöjä, perusrakenteita.
Siksi se mielestäni kuuluukin paitsi esityksen mukaisille
valiokunnille myös tulevaisuusvaliokunnan toimenkuvaan,
ja siksi ehdotan, että hallituksen esitys laiksi sähköisen
viestinnän tietosuojalaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi lähetetään puhemiesneuvoston
esityksen lisäksi lausunnolle myös tulevaisuusvaliokuntaan.
Keskustelu päättyy.