35) Hallituksen esitys laiksi sosiaalisista yrityksistä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on yksi
osa hallituksen työllisyysohjelmaa ja pyrkii omalta osaltaan
helpottamaan rakennetyöttömyyden purkamista ja
auttamaan vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä ihmisiä löytämään
niin sanottuja hieman pehmeämpiä työmarkkinoita, jotta
he voisivat työllistyä. Tässä laissa
on lähdetty siitä, että sosiaalinen yritys
rakennetaan ennen muuta yrityspohjaiseksi, koska työpaikkojen
kasvu ei varmastikaan tulevaisuudessa tapahdu julkisella sektorilla,
vaan ennen muuta yrityksissä. Tavoitteena on, että jo
olemassa olevat yritykset voisivat ryhtyä sosiaalisiksi
yrityksiksi, jos ne päättävät
työllistää 30 prosenttia yrityksen koko
työntekijämäärästä pitkäaikaistyöttömiä ja vajaakuntoisia
henkilöitä. Toisaalta myös kansalaisjärjestöt,
jotka tällä hetkellä tekevät
usein tietyntyyppistä projektitoimintaa, voisivat muuttaa oman
toimintansa yritystoiminnaksi, mikäli uskovat, että sillä on
pysyvämpiäkin markkinoita.
Vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
aika suuren osan työllistymisvaikeudet ovat herkästi näkyvissä työttömyystilastoissa
ja erilaisissa tutkimuksissa. Jokainen pystyy varmasti asian huomaamaan
katsomalla ympärillensä omalla paikkakunnallaan
ja vaikkapa haastattelemalla sosiaalitoimistojen tai työvoimatoimistojen
henkilöstöä. On aika selvää,
vaikkakin raakaa sanoa, että jos ihminen esimerkiksi on
ollut vuoden työttömänä ja on
reilusti yli 50-vuotias pitkäaikaistyötön
ja hänen taustallaan on vaikkapa merkonomin koulutus ja
toimistovirkailijan työ, hän ei ole samalla viivalla
työhönottotilanteessa 30-vuotiaan saman koulutuksen
omaavan, mutta jo muutaman vuoden työssä olleen
ihmisen kanssa. Työnantajien asenteet vaikeuttavat esimerkiksi ikääntyneemmän,
pitkään työttömänä olleen
ihmisen työllistymistä, vaikka sinänsä saattaa
olla niin, että näiden kahden ihmisen osaaminen
on aivan samalla tasolla.
Mutta vaikka talous kasvaisi myönteisimpien ennusteiden
mukaisesti ja työpaikkoja syntyisi samassa suhteessa, siitä huolimatta
pitkään työttömänä olleiden
ihmisten tilanne säilyy vaikeana, samoin kuin vajaakuntoisten.
Koveneva kilpailu kansainvälisesti kiristää työnantajien
työhönoton kriteereitä ja työnantajat
pyrkivät välttämään
kaikkia mahdollisia riskejä. Sitä kautta on arvioitavissa,
että myös vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
tilanne ei helpotu niin paljon kuin esimerkiksi ikärakenteemme
saattaisi sinänsä matemaattisesti osoittaa työpaikkojen
kysyntäpuolella, vaikka varmasti tulevien vuosien työvoimasta
poistuva ihmisjoukko on suurempi kuin sinne tuleva ja sitä kautta
työnantajatkin joutuvat jonkun verran miettimään
uudelleen rekrytointikriteerejänsä.
Muutama viikko sitten julkistettiin Vaasan yliopistossa tutkimus
Pohjanmaan työnantajien työllistämisasenteista.
Sen tulokset kertovat oikeastaan aika oireellisesti niistä tulevaisuuden haasteista,
joiden edessä olemme. Tutkimuksen kohteina olleista pohjanmaalaisista
yrityksistä 40 % suhtautui hyvin kriittisesti
pitkäaikaistyöttömiin. Vajaakuntoisiin
yritykset suhtautuivat hieman positiivisemmin, mutta silti vain
reilusti alle 30 prosenttia oli viime vuosien aikana työllistänyt
vajaakuntoisia henkilöitä. Tällä lailla
pyritään siihen, että meille syntyisi
uusia sosiaalisia yrityksiä ja sitä kautta myös
vähän uudenlaisia työmarkkinoita, joilla
olisi muunkinlaisia arvoja kuin puhtaasti voimakkaat tehokkuuden
arvot. Toisaalta sosiaalinen yritys voi toimia hyvinkin tehokkaasti
ja hyvin kannattavasti. Se ei mitenkään tule automaattisesti
suljetuksi pois. On ehkä selkeästi merkkejä näkyvissä siitä,
että sosiaaliset ja ekologiset näkökohdat
liiketoiminnassa huomioon ottavat yritykset voivat saada näistä näkemyksistä itselleen
kilpailuetua, koska monet kuluttajat tekevät valintoja
myös eettisin perustein ja haluavat olla tukemassa tietyn
tyyppistä toimintaa. Tällaisessa tilanteessa sosiaalisen yrityksen
status voi olla ennemminkin yritykselle ilmeinen kilpailuetu.
Myös yhteisötalouden järjestöt
ovat viime vuosina luoneet monenlaisia palveluja, jotka usein rahoitetaan
julkisen rahoituksen kautta ja ovat EU-varoin tuettuja projekteja.
Ne ovat paikanneet monenlaista palvelutarjonnan puutetta. Monien
erilaisten lähipalvelujen tarve tulee tulevaisuudessa kasvamaan
väestön ikääntymisen myötä.
Sitä kautta voidaan olettaa, että joillakin järjestöillä,
ei varmastikaan kaikilla, jotka tällaisia projekteja ovat
tehneet, mutta joillakin laajemman toimintakentän omaavilla
järjestöillä, on mahdollisuus vakiinnuttaa
omaa projektitoimintaansa sosiaaliseksi yritykseksi.
Sinänsä sosiaaliset yritykset ovat koko Euroopan
mittakaavassa varsin uusi asia. Ihka ensimmäiset perustettiin
70-luvulla, mutta oikeastaan vasta viime vuosikymmenellä tällaisia
yrityksiä tuli enemmän. Voisi sanoa, että sosiaalisista
yrityksistä on myös hyvin monenlaisia käsityksiä, että melkeinpä on
niin monta määritelmää sosiaaliselle
yritykselle kuin on tämän tyyppistä toimintaa
toteuttavia tahojakin. Sen vuoksi laissa myös määritellään
se, minkälainen sosiaalinen yritys on, jotta kun puhumme
tämän tyyppisestä toiminnasta, tietäisimme,
mitä se sisällänsä pitää.
Tämän lakiesityksen mukaan sosiaalinen yritys
toimii tavanomaisin liiketaloudellisin periaattein aivan kuin mikä tahansa
kaupparekisteriin merkitty tavaroita tai palveluita markkinoille tuottava
liikeyritys. Sosiaalinen yritys pyrkii voittoon ja maksaa työehtosopimuksen
mukaista palkkaa työntekijöillensä. Voisi
sanoa, että sosiaalinen yritys on yritys yritysten joukossa.
Erityispiirre tulee siitä, että yritys työllistää vähintään
30 prosenttia työntekijöistään
vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä.
Lisäksi yrityksen tulee olla hyväksytty työministeriön
ylläpitämään sosiaalisten yritysten
rekisteriin. Tämä siksi, että silloin
kun yritys on sosiaalinen yritys, se voi saada hieman pitkäkestoisemman
työllistämistuen kuin muut yritykset tällä hetkellä.
Esimerkiksi vajaakuntoisten henkilöiden kohdalla tuo tuki
olisi kolme vuotta ja pitkäaikaistyöttömän
kohdalla kaksi vuotta. Sen lisäksi niin sanottu jäähysääntö,
joka työllistämistuissa on, voitaisiin työvoimatoimiston
harkinnalla ohittaa silloin, kun kyseessä on sosiaalinen
yritys.
Tätä lakia on kritisoitu siitä, erityisesti
työnantajajärjestöjen puolelta, että tähän
on otettu mukaan myös pitkäaikaistyöttömät.
Tässä keskustelussa on usein sanottu, että missään
muualla maailmassa pitkäaikaistyöttömät
eivät ole tällaisen lainsäädännön
piirissä, mutta haluaisin korjata tätä käsitystä,
koska se ei pidä paikkaansa. Meillä on olemassa
tällainen järjestö, joka on Euroopan
sosiaalisten yritysten ja työllisyysaloitteiden ja sosiaalisten
osuuskuntien kattojärjestö. Sen sisällä näkyy
aivan selvästi, että myös muualla työllistetään
pitkäaikaistyöttömiä sosiaalisiin
yrityksiin näin samoin tuin ja kriteerein. Monessa muussa
maassa ei kuitenkaan käytetä sanaa pitkäaikaistyötön,
vaan puhutaan laajemmin ihmisistä, joilla on heikompi työmarkkina-asetelma,
mutta kohderyhmä on täysin sama.
Olemme lähteneet siitä, että pitkäaikaistyöttömän
kohdalla tukijakso olisi hieman lyhyempi kuin vajaakuntoisen henkilön
kohdalla, koska voidaan olettaa, että se tuottavuuden alenema, jonka
pitkä työttömyys on saanut aikaan, menee työtä tekemällä nopeammin
ohi. Sen sijaan, jos on kyse vajaakuntoisesta henkilöstä,
tuottavuuden alenema saattaa olla pysyvä.
Tällä pyritään siihen, että näitä yrityksiä syntyisi.
Voisi sanoa, että suurin riski, mikä tähän
lakiin liittyy, on se, että suuressa mittakaavassa kuitenkaan
sosiaalisia yrityksiä ei synny, mutta se mielenkiinto,
joka erityisesti vammaisjärjestöjen taholta on
tätä lainsäädäntöä kohtaan,
kertoisi kyllä siitä, että jonkin verran
näitä sosiaalisia yrityksiä syntyisi.
Haluan kuitenkin korostaa sitä, että tämä on
vain yksi väline monien välineiden joukossa, ei
varmastikaan mikään ihmelääke,
mutta antaa mahdollisuuden niille tahoille, jotka haluavat luoda
sellaisia työpaikkoja, joissa muillakin kuin 120-prosenttisilla
työntekijöillä olisi mahdollisuus antaa
oma panoksensa yhteiskunnan kehittämiseen.
Normaalin työllistämistukijärjestelmän
kautta kestot tulevat määritellyiksi asetuksilla
eli ne eivät suoraan lainsäädännöstä tule.
Kyse on siis siitä, että vajaakuntoisen kohdalla
tuki olisi maksimissaan kolme vuotta ja pitkäaikaistyöttömän kohdalla
kaksi vuotta. Jos on yhdistelmätukikelpoinen pitkäaikaistyötön,
silloin muutosta ei sinänsä tapahtuisi, mutta
jos on yhdistelmätukikelpoinen ja vajaakuntoinen, silloin
ensimmäisen vuoden korotettua tukea voisi saada kaksi vuotta ja
sen jälkeen siis työvoimatoimiston harkinnalla.
Jos normaali yritys ryhtyy sosiaaliseksi yritykseksi, se ei
saa mitään muuta erityistä tukea. Sen
sijaan, jos enemmänkin yhdistyspohjalla toimiva taho, jonka
tarkoituksena erityisesti on työllistää heikommassa
työmarkkina-asemassa olevia ihmisiä, päättää ryhtyä yritykseksi
sen sijaan, että se on nykyisin hoitanut näitä asioita
esimerkiksi projektien kautta, niin se voi saada työllisyyspoliittista
projektitukea tällaisen sosiaalisen yrityksen perustamiseen.
Tästä on myös lehdistössä ollut
jonkin verran virheellistä tietoa, koska on ymmärretty,
että projektituki koskisi myös liiketoimintaa,
esimerkiksi investointeja, mutta sinne se ei luonnollisestikaan
ylety, vaan olisi hyvin pienimuotoista ja enemmänkin liittyy siihen,
miten yritystoimintaa lähdetään liikkeelle
laittamaan tai mitä erityisiä tarpeita on sen vuoksi,
että työntekijä on vaikkapa vajaatyökykyinen.
Kilpailuvirasto on todennut omassa lausunnossansa, että sosiaaliset
yritykset toimivat paikallisesti ja silloin, jos jotakin kilpailuvääristymää uhkaa
tulla, se on paikallisesti havaittavissa. Koska tämä on
uusi laki, on tärkeää, että katsomme
tätä myös kilpailun näkökulmasta
ja teemme arviointia siitä, syntyykö vääristäviä tilanteita, mutta
itse en oikein jaksa uskoa siihen, että työvoima,
joka ei ole kaikkein kilpailluinta, yhtäkkiä muodostaisi
suuria kilpailuhaittoja. Voisikin kysyä, onko teoreettinen
mahdollisuus kilpailun vääristymisestä tullut
suomalaisessa yhteiskunnassa niin pyhäksi asiaksi ja kaiken
muun ohittavaksi arvoksi, että se ylittää herkästi
länsimaisissa yhteiskunnissa oikeastaan jo vuosisatoja
keskeisenä olleen periaatteen, jonka mukaan pidetään
huolta toisista ihmisistä. Tämä väline
pyrkii olemaan yksi sellainen keino.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On tietenkin hyvä, että tällaisia erilaisia
keinoja haetaan. Siinä mielessä tämä on myönteinen
asia, mutta muutama kysymys heräsi.
Ministeri mielestäni sanoi, että työpaikat
syntyvät yksityisissä yrityksissä. Kyllä työpaikat tänä päivänä syntyvät
lähinnä julkisella puolella. Työpaikkojen
lisääntyminen tapahtuu julkisella puolella, ja
tästä seuraakin kysymys, voiko kunta perustaa
sosiaalisen yrityksen. En ole tätä koko esitystä lukenut.
Voi olla, että esityksestä se ilmenee, mutta alkutekstistä sitä ei
näkynyt.
Toisena asiana huomautan vielä, että yleensä näissä sosiaalisissa
yrityksissä palkkataso on vaarassa jäädä alhaiseksi,
vaikka tässä puhutaan työehtosopimuksista.
Jos ollaan minimipalkoilla työssä, niin palkkataso
on silloin kyllä todella alhainen.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Työpaikat ovat syntyneet
viime aikoina palvelusektorille, liike-elämän
palveluihin ja sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä esimerkiksi
rakentamiseen. Mutta voisi sanoa, että sosiaali- ja terveydenhuollonkaan
puolella kaikki eivät ole syntyneet julkiselle sektorille,
vaan yrityksiin. Enemmänkin ajattelin asiaa tämmöisenä pitkän
aikavälin tavoitteena, niinkään tällä hetkellä tapahtuvaa kehitystä,
vaan sitä, mikä meillä on kymmenen vuoden
aikavälillä edessämme, eli yritykset
on se pääasiallisin työllistäjä suhteessa
siihen kasvuun, mitä julkisellakin puolella voi tapahtua. Mutta
mikään ei estä kuntaa tai seutukuntaa
perustamasta sosiaalista yritystä. Itse asiassa se olisi
toivottavaakin, koska monella alueella vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
työllistymismahdollisuudet ovat muuten aika ohuet. Meillä on
kuntia, jotka ovat olleet jo kiinnostuneita perustamaan tällaisia
yrityksiä.
Palkkatasosta: Laissa on haluttu erityisesti säätää se,
että maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa,
koska jos maksettaisiin muunlaista palkkaa, niin silloin ennemminkin
nämä kilpailuvääristymät
olisivat todennäköisempiä kuin silloin,
kun maksetaan työehtosopimuksen mukaista. On totta, että usein
työllistämisprojekteissa palkkataso on alhainen,
koska siellä tehdään sellaista työtä,
joka ei ole muutoin tavallaan hinnan puolesta niin kilpailukykyistä.
Mutta oikeastaan se riippuu toimialasta. Sosiaalinen yritys voi
toimia sellaisellakin sektorilla, jolla työ on hyvin palkattua.
Mutta useimmiten, jos ajatellaan palveluammatteja tai tällaisia
lähipalveluita, joita projektien kautta on toteutettu,
silloin kyllä palkkataso, ikävä kyllä,
on ollut aika alhainen, mutta kuitenkin selvästi työehtosopimusten
mukainen.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslaki velvoittaa työnantajat
ottamaan nykyistä paremmin huomioon vailla täyttä työkykyä olevien
ihmisten oikeuden työhön ja yhdenvertaiseen kohteluun.
On huolehdittava, että ihmisarvo toteutuu myös
tämän asian osalta.
Pitkään työttömänä olleiden
ja vajaakuntoisten mahdollisuudet saada työtä avoimilta
työmarkkinoilta ovat varsin heikot. Vuonna 2002 Suomessa
oli työvoimatoimistoissa 67 000 vajaakuntoista
työtöntä työnhakijaa. Pitkäaikaistyöttömiä oli
työnhakijoina 147 500, joista osa tilastoitiin
myös vajaakuntoisiin. Nyt käsiteltävänä olevaan
lakiesitykseen sisältyvä sosiaalisten yritysten
toimintaedellytysten parantaminen merkitsee vaikeimmin työllistyvien
tasa-arvon ja sosiaalisten oikeuksien lisääntymistä avaamalla heille
uusia mahdollisuuksia ansiotyöhön.
Liian helposti ja liian suuressa määrin yhteiskunnassamme
on syrjäytetty oikeudesta työhön toimintarajoitteisia
henkilöitä, jotka kuitenkin olisivat erilaisin
tukitoimin ja järjestelyin työhön kykeneviä ja
työhön halukkaita. Työelämässä mukana
oleminen on tärkeä oman elämän
hallinnan ja yhteiskuntaan liittymisen keino. Koko yhteiskunnan
etu on osittainkin työkykyisten työllistäminen
ja työkyvyn parantaminen. Sosiaalisten yritysten tukeminen
on odotettu lisä hallituskauden aktiiviseen työvoimapolitiikkaan.
Tärkeää on, että laki sosiaalisista
yrityksistä kohdistuu myös mielenterveyskuntoutujien,
kehitysvammaisten ja vammaislain piirissä olevien työmahdollisuuksien
parantamiseen.
Julkisuudessa on nostettu esiin kysymys, onko sosiaalisten yritysten
mukana syntymässä työmarkkinoiden jako
a- ja b-toimialoihin ja a- ja b-työntekijöihin
sekä vahvistuuko ammattialojen eriarvoisuus. Tämän
välttämiseksi on täysin selvää,
että kunkin alan työntekijöille maksetaan myös
sosiaalisissa yrityksissä kunkin alan työehtosopimuksen
mukaista palkkaa, kuten lakiesityksessä velvoitetaankin.
Sosiaalisten yritysten saaman tuen oikeuttamiseksi ja epäselvyyksien
välttämiseksi on oltava todella selkeät
säännöt siitä, että työnhakijan henkinen
ja fyysinen vajaakuntoisuus on niin suuri, että hänen
palkkaamisensa oikeuttaa tähän tukeen. Tämän
varmistamiseksi tarvitaan yhä tiivistyvämpää yhteistyötä työvoima-,
sosiaali- ja terveystoimen sektoreiden ja viranomaisten välillä.
Toimintarajoitteisten työllistymisen onnistumiselle on
ratkaisevaa yritysten saaman tuen lisäksi se, että pidetään
huolta työelämän korkeasta laadusta,
työturvallisuudesta, monipuolisesta kuntoutuksesta, työpaikkakoulutuksesta
ja hyvästä työkulttuurista ja -ilmapiiristä.
Arvoisa puhemies! Laki sosiaalisista yrityksistä on
hyvä ja tarpeellinen uudistus kaikkein vaikeimmin työllistyvien
aseman parantamiseksi.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kotikaupungissani Oulussa toimii nyt
käsittelyssä olevan lakiesityksen ehdot täyttävä yritys.
Tervatulli Oy perustettiin Oulun kuurojen yhdistyksen toimesta periaatteella "kun
kukaan ei meitä auta, me autamme itse itseämme".
Perustamisvuotena 1997 Oulun seudun työikäisten
kuurojen työttömyys oli noin 60 prosenttia. Muun
muassa kierrätykseen ja asuntorakentamiseen keskittyvä yritys
on ponnistellut itsensä keskisuureksi yritykseksi. Tällä hetkellä yritys
työllistää 38 ihmistä ja kuurojen
työttömyysaste on saatu Oulun seudulla alle 10
prosenttiin. Hyvää tietoa antaa myös
se, että Tervatulli Oy:lle myönnetyt yhdistelmätuet
ovat johtaneet useimmiten pysyvään työsuhteeseen.
Hallituksen esitys sosiaalisista yrityksistä on kannatettava
ja kauan odotettu. Tärkeintä on, että Suomessa
opitaan uusi käsite. Se on tehty muualla Euroopassa jo
useita vuosia sitten. Lakiesityksen periaate siitä, että sosiaalinen
yritys toimii liiketaloudellisin periaattein kuten kaikki muutkin
yritykset, helpottaa meitä hyväksymään
sosiaaliset yritykset elinkeinoelämän kumppaneina. Toivon
mukaan tämän lakiesityksen tultua voimaan ei yhdenkään
sosiaalisen yrityksen tarvitse käydä turhauttavia
kierroksia työvoimatoimistojen tai te-keskuksien luukuilla
selitellen kummajaista nimeltään sosiaalinen yritys.
Arvoisa puhemies! Isovanhempani ovat kuuroja. Pappani työllisti
itse itsensä puuseppänä, yksityisyrittäjänä.
Mummuni työskenteli yksityisen yrityksen pesulatyöntekijänä eläkepäiviin saakka.
Me jokainen tiedämme, ettei vammaisella ihmisellä ole
tänä päivänä tasavertaisia
mahdollisuuksia työelämässä.
Ankara työttömyys ja työn kiivas tahti
vaativat uusia työllistymismuotoja, välivaiheen
mahdollisuuksia, lähemmäs normaaleja työmarkkinoita.
Sosiaalinen yritys, jonka työntekijöillä on
samat oikeudet ja velvollisuudet, aivan sama, työehtosopimuksen
mukainen palkka ja aivan samanlaiset työmahdollisuudet,
on uusi avaus. Lakiesityksen mukaiset yritykset eivät vääristä perinteisten
yrityksien välistä kilpailua, eivät tee
tarpeettomiksi toimivia työpajoja ja -keskuksia eivätkä ratkaise
kaikkia työttömyyden kovia ongelmia.
Isovanhempani eivät rasittaneet kunnan sosiaalitoimea.
Periaatteesta "kun kukaan ei auta meitä, me autamme itse
itseämme" löytyy meille päättäjille
selkeä viesti. Suomessa on liian monta esimerkiksi kuuroa,
jotka kykenevät loistaviin työsuorituksiin. Turhan
usein heille on annettu tyly eläkepäätös
tai työttömyyskorvaus. Juuri näistä me
päättäjät olemme yhteisesti
huolissamme. Yhteiskunnan kannalta lakiesitys on työttömyyttä helpottava,
työvoimapulaa keventävä ja taloudellisesti
kestävä. Meillä on varmasti monta työhalukasta,
mummuni ja pappani kaltaista kädentaitajaa, työttömänä ja
turhautuneena.
Kiivasta keskustelua on julkisuudessa aiheuttanut yhteiskunnan
tuki, jonka piiriin sosiaaliset yritykset tulevat kuulumaan. Palvelutyönantajien
johtaja Markku Koponen ehti lausumaan, että työllistämistukiviidakkoa
pitäisi ennemmin karsia kuin luoda uusia tukimuotoja. Hän
on aivan oikeassa. Tästä näkökulmasta
voinkin onnitella lain valmistelua, koska esityksen mukaan sosiaaliset
yritykset olisivat oikeutettuja nykyisiin työllistämistukiin,
mutta pidemmälle aikajaksolle. Tämä on
kädenojennus sosiaaliselle yritykselle, joka työllistäessään
vajaakuntoisia ottaa suuremman riskin kuin tavallinen yritys. Vajaakuntoiselle
tai pitkäaikaistyöttömälle yhteiskunnan kohtuullisen
pieni panostus on mahdollisuus pysyvään työpaikkaan
ja on uusi ote elämään. Jos tämä halutaan
katsoa taloudellisesta näkökulmasta, me kaikki
säästämme jokaisen ihmisen kohdalla.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ei tässä vaiheessa
ota kantaa vajaakuntoisen pysyvään tukeen, siis
henkilön, jolla on vamma, sairaus tai vajavuus. Lakiesityksen
mukaan sosiaalisten yrityksien rekisteriin ovat oikeutettuja vain
ne yritykset, joilla on vähintään 30
prosenttia tukeen oikeutettuja työntekijöitä.
On toivottavaa, että hallitus kiinnittää huomiota
tulevissa esityksissään hallitusohjelman mukaisesti
vajaakuntoisten asemaan sosiaalisissa yrityksissä. Vajaakuntoinen
on 36 kuukauden tukijakson jälkeen yhä vajaakuntoinen,
esimerkiksi kuuro, sokea tai muu aistivammainen. Työllistettyjen
osuuteen tulisi lukea aina yrityksen palveluksessa olevat vajaakuntoiset,
olivatpa he tuen piirissä tai eivät. Näin
sosiaalinen yritys säilyttäisi oikeuden käyttää sosiaalisen
yrityksen statusta ja olisi oikeutettu tukeen muiden vajaakuntoisten
ja pitkäaikaistyöttömien kohdalla. Tukijakson
jälkeen vajaakuntoinen olisi yhteiskunnan maksuvelvoitteista
vapaa, pysyvästi työllistetty sosiaalisen yrityksen
työntekijä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että hallituksen esitys käsitellään
eduskunnassa hyvässä hengessä ja laki
saadaan voimaan mahdollisimman pian.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen esitystä voi
kaikkineen pitää varsin positiivisena. Erityisen
hyvä se on vammaisten näkökulmasta. Olen
henkilökohtaisesti hyvin tyytyväinen, että siinä on
huomioitu myöskin kehitysvammaiset, kun olen aikoinani
itse elänyt sellaisessa perheessä, jossa oli kehitysvammainen,
joka pääsi aina silloin tällöin
myöskin ikään kuin osallistumaan työelämään,
ja se oli hyvin tärkeää henkisesti. On
hyvä, että se on tässä erikseen
huomioitu.
Mitä sitten tulee pitkäaikaistyöttömiin,
niin siinä mielessä kaikki toimenpiteet, joilla
työttömyyttä Suomessa yritetään
vakavasti alentaa, ovat tervetulleita. Se, kuinka paljon tämä todella tulee
vaikuttamaan, on sitten mielenkiintoista nähdä.
Kuten hallituksen esityksestä käy ilmi, Ruotsissa
1 400 henkilöä on vähän
vastaavan tyyppisissä tehtävissä töissä.
Meillä sitten jää nähtäväksi,
kuinka paljon todella näitä sosiaalisia yrityksiä syntyy,
mutta voi olla, kuten ministeri sanoi, että ainakin kun
vammaisjärjestöt ovat osoittaneet kiinnostusta,
niin siellä voi olla työllistämispotentiaalia.
Mitä sitten tulee tähän kilpailutilanteeseen, niin
siitä täytyy kyllä se todeta, että kun
ministeri sanoi niin, että olisi yllättävää,
jos näistä nyt yhtäkkiä tulisikin
kovia kilpailijoita, niin se varmaan onkin, mutta se kyllä riippuu
aika paljon siitä, millä tasolla tämä julkinen
tuki on. Ilmeisesti se tällä tasolla, jos olen
oikein ymmärtänyt, ei ole niin suuri, että se
kokonaan muuttaa näitä tilanteita. Mutta kun olen
ollut vuosia mukana työpajatoiminnassa ohjausryhmässä puheenjohtajana
Vammalassa, niin me olemme hyvin aktiivisesti toimineet sen puolesta,
että tämmöistä kilpailua paikallisten
yritysten välillä ei synny, vaan pyritään
tekemään erilaisia töitä. Minä toivon, että tämäkin
veisi siihen tilanteeseen, ja sitä voidaan sitten tosiaan
paikallisesti aina katsoa ja sillä tavalla nähdä,
koska ei tietenkään ole viisasta, että tässä nyt
viedään leipää joltain yritykseltä ja sen
yrityksen työntekijöiltä.
Pehr Löv /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Först
vill jag hjärtligt tacka minister Filatov för
att hon och staben har fått den här lagen hit
till riksdagen. Den är en mycket välkommen lag.
Ensin haluan kiittää ministeri Filatovia siitä, että hän
on tässä vaiheessa saanut tämän
lain tänne eduskuntaan. Se on erittäin tervetullut
laki. Keskusteltiin hänen kanssaan viime kautena tästä mahdollisuudesta
saada laki sosiaalisista yrityksistä, ja silloin se ei
vielä ehtinyt, mutta nyt se on tosiaan tullut ja se on
todella tarpeellinen.
Det är så att alla mår bra av arbete.
Det här gäller i synnerhet de handikappade och
förstås också de långtidsarbetslösa
som ofta har ett hinder för arbete. Det är bra
för alla att ha ett ändamålsenligt programnummer
för dagen och jag skulle vilja påstå att
arbete är den bästa tänkbara rehabilitering
som finns. Känner man sig nyttig så mår man
mentalt bra och då producerar man också mera.
Därför är de sociala företagen
ofta mycket produktiva företag.
Vi vet att skyddsarbetet inte räcker till för
alla handikappgrupper, det är inte tillräckligt
motiverande. Vi vet också att de sociala företagsförsök vi
har haft i Finland, med EU-stöd framför allt, lever
med konstgjord andning en tid men när stödet tar
slut så självdör de. De kan helt enkelt
inte fungera enligt företagsprinciper, de kan inte generera
vinst på grund av att de har handikappade arbetstagare
i sin tjänst, och det är helt förståeligt att
det är på det sättet.
Det här för nu också med sig att
tredje sektorn på ett aktivt sätt verkligen kan
komma med som en sysselsättare och det är jag
glad för för där har vi en potential
med en viss form av idealism som ger en hel del till det finska
välfärdssystemet.
En sak tänkte jag ändå fråga
ministern i detta skede: Hur har man tänkt sig stödet
till normala företag? Deras förutsättningar,
möjligheter och vilja att också i framtiden sysselsätta
handikappade får ju inte försämras i
och med den här lagen. Det här får inte
bli en sluss in i ett b-lag utan också normala företag
borde härefter kunna sysselsätta handikappade
och också få stöd för att kunna
ta emot handikappade.
Puhemies! Työ antaa meille kaikille mielihyvää,
ja vammaisille varsinkin ja pitkäaikaistyöttömille
mielekäs tehtävä päiväohjelmassa
on varsin kuntouttava ja tärkeä, ja se lisää mielihyvää ja kaikkea
tätä. Tiedämme myöskin, että vammainen
ei pysty samoihin suorituksiin, elikkä se tietää sitä,
että sosiaaliset yritykset, jotka tähän
asti ovat toimineet tuen varassa, ovat kuolleet kerta kaikkiaan
sen takia, etteivät ole olleet kannattavia. Sen takia tarvitaan
nyt tämmöinen erityislainsäädäntö,
joka on varsin tervetullut.
Tässä on myöskin hyvää se,
että nyt kolmannen sektorin työllistäjiä tulee
mukaan. Ne ovat Suomessa erittäin suuri voimavara, mitä ei
ole käytetty tällä alalla riittävästi
hyväksi.
Haluaisin kuitenkin vielä kysyä ministeriltä, millä tavalla
tullaan tukemaan niin sanottuja tavallisia yrityksiä ottamaan
edelleen vastaan vammaisia, koska on ihan selvää,
että sosiaaliset yritykset eivät tule riittämään
ottamaan kaikkia vastaan. Tulevaisuudessa on erittäin tärkeätä,
että myös vammaiset ja pitkäaikaistyöttömätkin
voivat olla mukana myöskin niin sanotuissa normaaleissa
työpaikoissa, mutta se edellyttää tiettyä tukitoimintaa
näissäkin. Millä tavalla tätä nyt tullaan
kehittämään, että tästä ei
nyt tule putki b-joukkueeseen sosiaalisten yritysten kautta?
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Myös minä toivon, että tämä lakiesitys
saa asiallisen kohtelun eduskunnassa ja valiokuntakäsittelyssä toki.
Lain tarkoitus on hyvä, ja ne henkilöt, joita
lain kautta pyritään työllistämään,
ansaitsevat toki erityisen huomion.
Arvoisa puhemies! Kuitenkin aivan lyhyellä tutustumisella
tähän lakiesitykseen, todella lyhyellä,
tässä ääneen aprikoin muutamia
asioita, mitkä mieltäni oikeasti tässä asiassa
askarruttavat.
On sanottu, että tämän lain tarkoitus
ei ole korvata nykyisiä toimintamuotoja, kuten työpajoja, suojatyötä,
kuntien ja vammaisjärjestöjen järjestämää toimintaa.
Eli meillähän on olemassa työkeskuksia
jne. Itsekin olen niiden palveluja käyttänyt hyödykseni,
ostanut työkeskuksessa tehtyjä töitä alihankintana
omaan yritykseeni. Tiedän, että siellä tehdään
hyvää työtä ja kaikki on ok. Usein
palvelu on ollut ehkä vähän edullisempaa kuin
jostain muualta ostettu, mutta se on toinen seikka ehkä.
Nyt tässä haen oikeastaan sitä, mitä uutta
faktisesti siihen olemassa olevaan, jo mahdollistavaan tilanteeseen
tämä lakiesitys tuo. Se tuo sen, että osakeyhtiömuotoinen
yritys esimerkiksi rekisteröityy sosiaaliseksi yritykseksi
ja pystyy palkkaamaan vajaakuntoisia, saa siihen tuen. Sitten toisaalta
ovat pitkäaikaistyöttömät. Käsittelen
tavallaan pitkäaikaistyöttömiä ja
vajaakuntoisia tässä vähän eriaikaisesti.
Ensiksi vajaakuntoisista.
Nimenomaan haen tässä sitä, mitä ihmeellistä ja
uutta, lainausmerkeissä ihmeellistä, tämä lakiesitys
sosiaalisista yrityksistä tuo tullessaan suhteessa näihin
nykyisiin mahdollisuuksiin. Myöskin on se ongelma, että kun
yritys rekisteröityy sosiaaliseksi yritykseksi ja palkkaa
vajaakuntoisen ja saa tukea siihen lakiesityksen mukaan kolme vuotta,
mitäs sitten, kun se kolme vuotta on kulunut? Ilmeisesti
sitä on jotenkin harkittu. En ole niin tutustunut tähän
lakiesitykseen, mutta tällä tutustumisella minun
mielestäni ollaan varsin hankalassa tilanteessa yrityksen
näkövinkkelistä ja toisaalta työllistetyn
vajakuntoisen näkövinkkelistä. Jos se
tukimuoto ei jatku, kuitenkin hän on vajaakuntoinen eikä ole
verrattavissa ehkä normaaliin työntekijään.
Tämä on hankala tilanne. Tässä yhteydessä kysyisinkin
ministeriltä, onko tässä asiassa jotain
harkintaa jo tehty.
Vajaakuntoisen työllistämistä haluaisin
kuitenkin myös siltä osin aprikoida ääneen,
että jotta yritys voi rekisteröityä sosiaaliseksi
yritykseksi, tietyn prosenttimäärän henkilökunnasta
pitää olla vajaakuntoisia. Minusta se on epäkohta.
Aivan kuten ed. Löv totesi, kyllä yrityksellä pitäisi mielestäni
olla mahdollisuus saada tukea, jos yritys palkkaa — vaikka
10 henkilöä tai 20 henkilöä työllistävä yritys — vaikka
vain yhden vajaakuntoisen. Se ei saisi olla näin kategorisesti sanottu,
että jos on 10 työntekijää,
niin 3:n heistä pitää olla vajaakuntoisia — jos
muistan oikein, että prosentti oli 30 — yritys
ei muuten täytä sosiaalisen yrityksen kriteereitä eikä sitä kautta
saa tukea vajaakuntoisen palkkaamiseen. Kyllä pitää mielestäni
olla mahdollisuus myöskin yhden vajaakuntoisen palkkaamiseen
saada tukea. Tämä on mielestäni epäkohta.
Toisaalta pitkäaikaistyöttömien kohdalla,
kun rakennetyöttömyyden torjuminen on yksi keskeisimpiä asioita
hallitukselle ja koko eduskunnalle, myöskin oppositiolle,
niin erilaisia ratkaisuja pitäisi pitkäaikaistyöttömyyden
torjumisessa todella löytyä. Mielestäni
kun tässä on esitetty sosiaalisille yrityksille
ne määräajat, kun ne palkkaavat pitkäaikaistyöttömän,
niin yhtä lailla kuin vajaakuntoisen kohdalla, jos joku
yritys palkkaa pitkäaikaistyöttömän,
vaikka vain yhden henkilön, olisi hyvä, että sekin
yritys saisi tässä lakiesityksessä olevat
aikarajat mahdollistavan tukipaketin. Tässä haen
sitä oikeastaan, minkä takia on niin tiukasti
vedetty se, että kun pyritään työttömyyden
torjuntaan kovilla ja erilaisilla konsteilla, yrityksen pitää rekisteröityä sosiaaliseksi
yritykseksi
ja työllistää x määrä pitkäaikaistyöttömiä,
jotta se saa jonkun tuen. Miksi ei voi työllistää vaikka
yhden pitkäaikaistyöttömän saadakseen
sen tuen, joka tässä paketissa niillä aikarajoilla
ollaan tarjoamassa?
Olen myöskin miettinyt sitä, että toki
pitää silkkihansikkain, jos ja kun lakiesitys
hyväksytään, hoitaa markkinatilanne ja
mahdollinen markkinoita vääristävä tilanne.
Kyllä oikeasti kilpailutilanneasia on yrityselämässä kovaa,
ja siihen voi kohdistua kritiikkiä. Jossain pienessä kaupungissa,
jossa on vaikka kaksi saman alan yritystä ja toinen on
sosiaalinen yritys ja toinen on ilman mitään tukia
toimiva yritys, voi kyllä tulla hankalia tilanteita, ja
keskustelua oikeasti saattaa tulla joillain paikkakunnilla, ja erityisesti voi
nousta kova keskustelu, jos on pieni paikkakunta kysymyksessä,
ja tulla ongelmia.
Arvoisa puhemies! Kuten alussa sanoin, lähtökohtaisesti
suhtaudun tähän esitykseen varsin myönteisesti,
mutta niin kuin sanottu, tämäkin lakiesitys pitää sisällään
monia hankalia asioita ja semmoisia asioita, joihin pitää toden
totta tutustua ja joita pitää aprikoida valiokunnissa.
Varmasti se sen jälkeen, tutustumisen jälkeen — ehkä se
jo nytkin on — havaitaan hyväksi.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä jo on tullut
esille, laki on erittäin tervetullut. On hyvä,
että sosiaaliset yritykset voivat vakiinnuttaa toimintansa.
On myös hyvä, että nämä rinnastetaan
nimenomaan normaaliin yritystoimintaan.
Kuitenkin puhumme tässä vajaakuntoisista ja vammaisista.
Ajattelemme välittömästi fyysisiä vammoja.
Haluaisinkin kiinnittää tässä huomiota
nimenomaan mielenterveyskuntoutujien rooliin. Tässä ehdotuksessa
todetaan, että mielenterveyslain mukaan kunnan tulee huolehtia
alueellaan mielenterveyspalvelujen järjestämisestä osana
kansanterveystyötä ja sosiaalihuoltoa, ja samalla
viitataan mielenterveyskuntoutujien klubitalotoimintaan, joka antaa
heille mahdollisuuden siirtyä työelämään.
Mielenterveysongelmat ovat kuitenkin voimakkaasti lisääntymässä.
Ne varmasti aiheuttavat erityisiä ongelmia sosiaalisissa
yrityksissä. Kysyisinkin ministeriltä, miten on
ajateltu mielenterveyskuntoutujien rooli sosiaalisissa yrityksissä,
ja onko se jotenkin erityisesti huomioitu.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Kun valmistelimme tätä lakia,
pohdimme erityisesti mielenterveyskuntoutujien tilannetta. Se, miksi
mielenterveyssyistä esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
vielä jäivät tämän lain
ulkopuolelle, johtuu siitä, että koska tämä kohdentuu
henkilöihin, jotka ovat työttöminä,
ja on yksi työllisyydenhoitoväline ja resurssit
ovat rajalliset, niin olisi sinänsä hiukan ristiriitaista tästä työttömyyden
hoidon näkökulmasta ottaa eläkkeellä olevia
ihmisiä näiden samojen tukimuotojen piiriin. Mutta
taustalla on ajatus, josko tulevaisuudessa esimerkiksi mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeellä
olevan
eläkettä voitaisiinkin käyttää ikään
kuin työllistämistukea. Se olisi se rahoitusjärjestely,
koska silloin hän saisi paremman toimeentulon, olisi kartuttamassa
meidän yhteistä hyvinvointiamme. Varsin moni työkyvyttömyyseläkkeellä oleva
tekisi mielellään työtä, mutta
ei vaikkapa voimakkaamman kehitysvammaisuuden tai mielenterveydellisten
syiden vuoksi välttämättä jaksa
sitä 100-prosenttista tai jopa 120-prosenttista työpanosta
antaa, jota työnantajat tänä päivänä vaativat.
Sen vuoksi tätä jatkoselvittelyä tehdään.
Ed. Löv ja muutama muukin puuttuivat tähän mahdolliseen
pysyvään tukeen tai muille yrityksille suunnattuihin
tukimuotoihin. Tällä hetkellähän,
jos mikä tahansa yritys palkkaa pitkäaikaistyöttömän
henkilön, se voi saada maksimissaan vuodeksi työllistämistuen.
Jos palkkaa erityisen pitkään työttömänä olleen,
joka on yhdistelmätukikelpoinen, silloin voi saada vuodeksi
korkeamman yhdistelmätuen ja sen lisäksi vielä toiseksi vuodeksi
työmarkkinatuen tasoisen tuen. Jos tavallinen yritys palkkaa
vajaakuntoisen työntekijän, silloin vajaakuntoisen
kohdalla tämä työllistämistuki
voidaankin myöntää kahdeksi vuodeksi.
Elikkä näissä kestoissa on variaatioita,
mutta voisi sanoa, että kuitenkin käytännössä resurssien
vuoksi on ollut kyse lähinnä puolen vuoden työllistämisjaksoista.
Se johtuu siitä, että aikanaan esimerkiksi työvoimatoimistot,
kunnat ja ne, jotka työllistävät ihmisiä,
kolmannenkin sektorin toimijat, tottuivat siihen, että tukea
myönnetään puoleksi vuodeksi. Nyt kun
lainsäädäntö mahdollistaa pitkäkestoisemman
tuen, sitä ei aina ihan täysipainoisesti osata
käyttää niin pitkäkestoisena
kuin mahdollisuus olisi. On harkinnassa tai valmistelussa se, olisiko
mahdollista rakentaa sellainen tukimuoto, joka kohdistuisi kaikkiin
yrityksiin ja olisi mahdollisesti pysyvä vajaakuntoisen
henkilön kohdalla. Mutta vajaakuntoisuuttakin on niin hyvin
monenlaista ja on monenlaisia työtehtäviä.
Valtaosa meidän vammaisista ihmisistämme työllistyy
avoimille työmarkkinoille ilman minkään
sortin tukea.
Minulla itselläni on aika hullu kokemus siitä, että kun
nuorena tyttönä hain yhtä kesätyöpaikkaa,
haastattelun jälkeen työnantaja kysyi minulta,
että niin, ei sinulla sattuisi mitään
vammaa olemaan. Olin tietenkin varsin hämmästynyt
siitä, minkä takia työnantaja kysyy tällaista.
Sanoin ensin, että ei, ei minulla mitään,
ja sitten keksin, että ai niin, minulla ei ole peukaloita,
minkä jälkeen työnantaja sanoi, että erinomaista,
loistavaa. Minä jouduin sitten nuorena tyttönä hakemaan
työvoimatoimistosta paperin, joka kertoi, että olen
vajaatyökykyinen. Tämä työnantaja
sai silloin 70 prosenttia palkastani, mikä oli aika kohtuutonta,
koska minä vastasin siellä työpaikassa
puhelimeen eivätkä siinä peukalot haitanneet.
Suu toimii aivan normaalisti.
Siinä mielessä näitä kilpailuvääristymiä saattaa
syntyä sitä kautta enemmän kuin sitä kautta, että ne
kohdennetaan tiettyihin yrityksiin, joiden erityisenä tehtävänä on
työllistää pitkäaikaistyöttömiä.
Mutta jatkotyötä tehdään ja
pohditaan, olisiko mahdollista löytää sellaiset
kriteerit, jotka mahdollistaisivat pidempikestoisen tuen, mutta
kohdentuisivat juuri niihin vajaakuntoisiin, joilla on oikeasti
tuottavuuden alenema suhteessa siihen työhön,
mitä he tekevät, eikä niin, että sitä käytettäisiin
tällaisena kermankuorintajärjestelmänä.
Sitten kilpailunäkökulmasta: Itse asiassa
yritin sanoa sitä, että useimmiten ne, jotka näkevät nämä tuet
kilpailua vääristävänä,
istuvat kyllä kahdella jakkaralla, koska usein nämä samat
tahot sanovat, että ei pitkäaikaistyötöntä tai
vajaakuntoista voi työllistää, koska
hänen tuottavuutensa on niin alhainen, että eihän
sellaisen työntekijän kanssa pärjää,
kun pitää maksaa työehtosopimuksen mukainen
palkka. Sitten kun on olemassa tuki, joka mahdollistaisi sen tuottavuuden
aleneman kompensoinnin, sitten yhtäkkiä tuet vääristävätkin
kaiken kilpailun. Pitäisi oikeastaan päättää,
kummasta on kysymys: täysipainoisesta työntekijästä,
jolloin tuki vääristää kilpailua,
vai vajaakuntoisesta tai ihmisestä, jonka tuottavuus on
jostakin syystä alentunut, jolloin tuki tavallaan kompensoi
sitä tuottavuuden alenemaa, mutta tässä näkemykset
menevät ristiin. Oli oikeastaan aika mielenkiintoista huomata, kun
lausuntoja tästä laista luki, että tuli
hyvin ristiriitaista palautetta erityisesti työnantaja-
ja yrittäjäjärjestöistä siinä mielessä,
että esimerkiksi Teollisuus ja Työnantajat oli
sitä mieltä, että on väärin
kirjata lakiin, että näissä yrityksissä pitää maksaa
työehtosopimuksen mukainen palkka, vaan pitäisi
olla mahdollista maksaa alempaa palkkaa. Sen sijaan Suomen Yrittäjät
sanoivat, että on turhaa kirjata lakiin, että siellä pitää maksaa
työehtosopimuksen mukainen palkka, koska heidän
mielestään pitää automaattisesti
maksaa ja sitä ei tarvitse kirjata lakiin. Elikkä tämä kertoo
hyvin erilaisesta ajattelusta täällä taustalla.
Näistä yrityksistä vielä:
Kolmannen sektorin mukaan saaminen on varsin tärkeää,
koska siellä on usein halua työllistää myös
niitä kaikkein vaikeimmassa asemassa olevia. On tietenkin
ymmärrettävää, että yritys,
joka pyrkii toimimaan kilpailluilla markkinoilla, pyrkii mahdollisimman
tuottavaan tulokseen, mutta sen sijaan järjestöillä on
myös tällaista sosiaalista mieltä. Silloin,
jos niiden erityistarkoitus on työllistää pitkäaikaistyöttömiä,
ne voisivat saada tämän erityisen projektituen
tähän toimintaansa ja yrityksen liikkeellelaittamiseen.
Mutta yritysten työllistäminen on siinä mielessä ongelmallista,
että siellä ei useinkaan ole sitä omaa
rahaa. Jos ei se muutu yritystoiminnaksi, niin nämä ovat
vaikuttavuudeltaan oikeastaan sitä kaikkein kehnointa aktiivista
työllistymispolitiikkaa, koska vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi,
jos rahaa ei ole jatkotyöllistämiseen, se tuki
kun loppuu, silloin loppuu myös työsuhde.
Tässä sosiaalisessa yrityksessä on
oikeastaan yritetty hakea tällaista vähän
siltä väliltä -ratkaisua. Elikkä tuen
kesto on pidempi kuin minkä normaaliyritys voi saada, ja
sitten työvoimatoimiston harkinnalla varmistetaan se, että nämä yritykset
eivät kuori kermaa päältä ja
poimi tavallaan kaikkein parhaita vajaakuntoisia tai kaikkein parhaimmin
valmiuksin varusteltuja pitkäaikaistyöttömiä ja
sitten saa hyvin pitkäkestoista tukea. Silloin kun tuottavuuden
alenema on, työvoimatoimisto voi jatkon myöntää,
ja vajaakuntoisen kohdalla silloin tuki olisi kuusi vuotta peräkkäin,
jolloin puhutaan jo aivan eri mittaisista työllistämisjaksoista
kuin tällä hetkellä. Uskon, että se
auttaa ihmisiä kerryttämään
tulevan ajan eläkettänsä, auttaa heitä paremman
elämisen alkuun ja tuo edes hiukan pidempää suunnitteluvaihetta
elämään.
Mikä sitten ehkä on se uusin idea: Olen usein sanonut,
ettei tässä sinänsä mitään
hirvittävän ihmeellistä ja uutta ole,
mutta tämä helpottaa monen toimijan mahdollisuutta.
Esimerkiksi Tervatulli Oulussa on joutunut usein kilpailemaan siitä,
saako se tehdä tällaista tai tällaista,
missä ne kilpailun vääristämisen
rajat kulkevat ja miten verottaja suhtautuu, miten työvoimatoimisto suhtautuu.
Mutta tämä turvaa sen, että kun täytetään
tietyt kriteerit, silloin suhtaudutaan samalla tavoin, samanlaiset
tuet ovat ikään kuin valmiiksi plakkarissa olemassa
tällä yrityksellä.
Ehkä osa teistä muistaa, että silloin
kun tässä talossa tehtiin naisyrittäjyyslainaa,
niin sanottiin, että ei sellaista tarvita, koska tässä maassa on
olemassa normaali yritystukijärjestelmä ja naiset
voivat saada sieltä omaan yritystoimintaansa aivan samoin
ehdoin tukea kuin tähänkin asti. Mutta kun luotiin
naisyrittäjyyslaina, niin syntyi kysyntää tuolle
lainalle, syntyi asiantuntijoita, jotka osasivat paremmin tukea
naisten yrittäjyyttä ja tunsivat ne alat, ja sitä kautta
päästiin yritystoiminnassa eteenpäin.
Ehkä tässä sosiaalisessa yrittäjyydessä on
hieman samasta kyse, että kun meillä on selkeä lainsäädäntö,
joka määrittää, mitkä ovat
oikeudet, mitkä ovat velvollisuudet, niin moni toiminta
helpottuu, mutta voi syntyä myös markkinoita tämän
tyyppisille yrityksille ja niiden tuotteille. Uskon, että ainakin
vanhusväestön lähipalvelujen puolella
kysyntää tulee tulevaisuudessa olemaan niin paljon,
että meillä yhteiskuntana on ennemminkin vaikeuksia
vastata niihin palveluihin, ja ei ole kyse siitä, että mentäisiin
julkisen sektorin perinteiselle tontille, vaan ennemminkin voidaan
tuottaa niitä täydentäviä, vähän
kevyempiä palveluja, joita monet mielellänsä käyttäisivät
mutta joita tällä hetkellä ei yksinkertaisesti
markkinoilta ole saatavissa.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Itse suhtaudun hieman varauksellisesti tähän
hallituksen esitykseen. Toivottavasti asiantuntijakuulemisten yhteydessä valiokunnassa
sitten itsekin saan hiukan asian vahvistusta.
Kuitenkin yksi asia, joka minua tässä mietityttää,
on vastaava, mitä ed. Mäkinen omassa puheenvuorossaan
totesi, se että vajaakuntoisten osalta tukea saa ainoastaan
sosiaalinen yritys. Tässä kohtaa minua on askarruttanut
muun muassa se, millaista alueellista eriarvoisuutta tämä saattaa
aiheuttaa. Onko tätä ministeriössä mietitty,
kun ajatellaan, että pienimmillä paikkakunnilla
ei välttämättä synny ollenkaan
sosiaalisia yrityksiä? On oletettavaa, että suuremmilla
niitä varmaankin syntyy. Jos pienemmällä paikkakunnalla
halutaan työllistää vajaakuntoinen, käytännössä silloin
tukimuoto ei ole käytettävissä samalla
tavoin kuin sosiaalisen yrityksen osalta.
Toinen asia, jonka olisin myös toivonut tähän toisella
tai tavalla huomioitavan, on mielenterveyskuntoutujat, joita ed.
Cronbergkin omassa puheessaan toi esille. Mitä yleensäkin
tulee työllistymiseen, niin parhaana vaihtoehtona pitäisin ehdottomasti
sitä, että vajaakuntoiset voitaisiin työllistää avoimille
työmarkkinoille. Minusta tässä edelleenkin
on pelko siitä, että me luomme tietyllä tavalla
a- ja b-luokan työpaikat, a- ja b-luokan yritykset. Saattaa
olla tietenkin, että pelko on aiheeton, ja ehkä kun
tätä lakia käytännössä sovelletaan,
voidaan sitten puuttua näihinkin kysymyksiin ja vielä tarkentaa
myöhemmin lakiin liittyä epämääräisempiäkin
ilmaisuja.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ministerin sinänsä oikein
hyvässä vastauspuheenvuorossa yksi asia jäi
vielä mielestäni ehkä vastaamatta. Puheenvuorossani
otin esille tämän tilanteen, mitä tapahtuu
sen jälkeen, kun määräaika täyttyy,
miten käy yritykselle ja toisaalta tälle työllistetylle?
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä kokoomuksen edustajat Holmlund
ja Mäkinen kyseenalaistivat, mitä tämän
lakiesityksen kautta saadaan uutta. Minun mielestäni tämän
kautta saadaan uutta välivaihe, joka esimerkiksi pitkäaikaistyöttömille
voi olla hyvinkin merkittävä. Tällä hetkellähän
tiedetään, että julkisen sektorin ja
ehkä yrityspuolenkin ongelmana on se, että tukijaksot
ovat varsin lyhyitä ja on vaarana se, että tapahtuu
tällaista ketjuttamista tai joko pieniä pätkiä työelämässä ja
jälleen syrjäytyminen. Minun mielestäni
tässä nimenomaan nykyistä työllistämistukea
pitempi jakso auttaa pitkäaikaistyöttömien
kohdalla. Vajaakuntoisista toivon, että heidän
osaltaan tätä asiaa vielä mietitään
ja ennakkoinformaation perusteella työministeriössä sitä pohditaan.
Kysyisin vielä ministeriltä, kun tiedän
ja tekin tiedätte, että Oulussa toimii tällaiset
ehdot täyttävä yritys, millä tavoin
näitä nyt toiminnassa olevia sosiaalisia yrityksiä kohdellaan
lain tultua voimaan lähinnä näiden tukien
kohdalla. Heillä on työntekijät palkattuna,
mutta ovatko he yhtä oikeutettuja näihin tukiin
ja muihin?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tässä on tullut hyviä näkemyksiä.
Itse asiassa tämän lain historiahan on, niin kuin
jo sanottiin, edellisellä hallituskaudella, ja silloin
lähdettiin rakentamaan sitä siitä näkökulmasta,
että pyritään turvaamaan pitkäkestoisempia
työrupeamia niille ihmisille, jotka ovat olleet oikeastaan kokonaan
työelämän ulkopuolella. Esimerkiksi silloisen
sisäministeri Itälän kanssa hyvässä yhteistyössä rakensimme
tätä konseptia, mutta aika loppui kesken edelliseltä hallitukselta,
ja olen itse iloinen, että voin tätä nyt
esitellä, koska silloin pidin sitä hyvin tärkeänä.
Sitten tämä alueellinen tasa-arvoisuus: Voisi kysyä,
mikä on alueellinen tasa-arvoisuus tällä hetkellä.
En usko, että tämä laki sinänsä ainakaan
vaikeuttaa alueellisen tasa-arvon toteutumista. En näkisi
sitä välttämättä niin,
että suurissa kaupungeissa syntyy enemmän sosiaalisia
yrityksiä kuin pienillä paikkakunnilla, koska
tiedän, että monessa hyvinkin pienessä kunnassa
on itse asiassa sen tyyppistä toimintaa, joka voisi kehittyä sosiaaliseksi
yritykseksi. Oikeastaan tunnenkin sellaisia paikkakuntia, joissa
on kilpailun ja tuetun työn ja työllistymisen
välillä tätä rajamuotoa haettu
ja oltu sitä mieltä, että heidän toimintamahdollisuutensa
paranevat, kun tällainen laki tulee.
Mitä tulee näihin jo nyt itseään
sosiaalisiksi yrityksiksi kutsuviin toimijoihin, niitähän
on hyvin monenlaisia. On sellaisia, jotka toimivat enemmän
yrityspohjalla, mutta sitten on myös sellaisia, jotka toimivat
enemmän järjestöpohjalla ja projektiluonteisesti,
ja silloin jos tällainen yritys täyttää nämä kriteerit:
on yritys, työllistää tietyn määrän
joko pitkäaikaistyöttömiä tai
vajaakuntoisia, niin silloin voi saada tämän kestoiset
tuet kuin tässä laissa lähdetään.
Mutta tietenkin, jos siellä on jo nyt valmiiksi ollut työntekijä, joka
on ollut vaikkapa puoli vuotta työllistämistuella
töissä, niin silloin se lasketaan siitä puolen vuoden
alusta eikä niin, että saa kolme vuotta sen päälle,
mutta voi saada tavallaan kaksi ja puoli vuotta plus kolme vuotta,
jos tilanne on sellainen, että tuo tuottavuuden alenema
oikeasti on olemassa ja työvoimatoimisto sen jatkon harkitsee.
Sitten, mitä ylipäätään
tuen jälkeen: No, suomalaisilla varmasti tulee hyvin monenlaisia
kohtaloita niin kuin työllistämistuissakin. On
niitä tilanteita, että työsuhde jatkuu
aivan normaalisti, vaikka ihminen olisi vajaakuntoinen, koska hän on
oppinut työnsä ja on vakuuttanut työnantajan siitä,
että on hyvä ja kykenevä ihminen, koska
ei vajaakuntoisuus auttamatta ihmisestä tee tuottavuudeltansa
alhaisempaa. Niin kuin tässä sanottiinkin, valtaosa
työllistyy avoimille työmarkkinoille jo nyt ilman
minkäänlaisia tukia. Tämä järjestelmä onkin
enemmän tehty niille, joilla on vaikeuksia työllistyä ja
jotka ehkä sitten usein työnantajankin ennakkoasenteet
kohtaavat, niin kuin tämä Pohjanmaalla tehty tutkimus,
josta aikaisemmin kerroin, osoittaa.
Mutta jos ajatellaan suomalaisia työmarkkinoita ja
kuuden vuoden työrupeamaa, jonka tämä laki
mahdollistaa vajaakuntoiselle ihmiselle, niin se on kyllä aika
pitkä työsuhde. Itse en ole koskaan ollut niin
pitkässä työsuhteessa. Näkisin, että se
ainakin tuo vakautta näihin tilanteisiin ennemminkin kuin
vaikeuttaa tilannetta, mutta kyse on varmasti myös yrityksistä.
Toiset pystyvät jatkamaan työsuhdetta, vaikka
tuki loppuu, mutta joissakin tilanteissa, ikävä kyllä,
sitten käy niin, että samalla tavalla kuin mikä tahansa
työllistämistyö päättyy,
kun työnantajalla ei ole varaa pitää työntekijää jatkossa,
niin tässä myös se riski on olemassa
näiden tukijaksojen päättymisen jälkeen.
Nämä tavallaan antavat mahdollisuuden osalle
ihmisistä olla ehkä pysyvämmin työmarkkinoilla,
mutta osalle ne muodostuvat varmasti tällaisiksi läpivirtaustyöpaikoiksi.
Jos ajatellaan, että esimerkiksi pitkään
työttömänä ollut ihminen on
kaksi vuotta töissä ja pystyy osoittamaan, että olen
hyvin kykenevä, niin se pitkäaikaistyöttömyyden
mukanaan tuoma ennakkoluulo hälvenee, mikä työnantajilla
on, mutta myös ne ehkä työhön
tarttumisen ongelmat, mitä pitkään työttömänä olleella
ihmisellä on, poistuvat sinä aikana, kun tekee
töitä. Olen itse usein sanonut, että jos
ihmisellä on joku vamma, joka aiheuttaa vajaan työkyvyn,
niin se kestää ja se tavallaan seuraa koko elämän.
Mutta pitkäaikaistyöttömyyden aiheuttama
tuottavuuden alenema menee ohi töitä tekemällä,
se ei ole ikuista, ja sen vuoksi myöskään
tuen ei tarvitse olla ikuista, mutta vajaakuntoisten kohdalla tätä pysyvääkin
tukea pohditaan, miten se voitaisiin rakentaa.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Moilanen-Savolainen täällä totesi,
että käymme keskustelua siitä, tuoko
lakiesitys mitään uutta tullessaan. Siis sinänsä minä en
ole halunnut leimautua näissä keskusteluissa mitenkään
tämän lain vastustajaksi, vaan nostanut esiin
niitä epäkohtia, mitkä tällä lyhyellä tutustumisella
itselleni ovat tulleet, tai asioita, mitkä ovat tulleet
mieleen, mitkä voisivat olla epäkohtia. Kun valiokuntakäsittelyssä kuulemiset
ovat menossa, niin sitten varmaan sieltä tulee paljon lisää viisautta.
Arvoisa puhemies! Toteaisin vielä kuitenkin sen ääneen
tässä lopuksi omalta kohdaltani, että varmasti
tämän eduskuntakäsittelyn aikana itsellenikin
selviää lopullisesti se, mitä vielä tässä mietin,
miksi ei yrityksen, jos se haluaa työllistää kaksi,
kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, minkä tahansa
lukumäärän, vajaakuntoisia, pitää rekisteröityä sosiaaliseksi
yritykseksi. Jollekin yritykselle se voi olla niin iso kynnys, että se
ei tee sitä. Tämä voi mennä jossittelun
puolelle, mutta tähän asiaan minä haen
vielä vahvistusta itselleni, ja toisaalta pitkäaikaistyöttömien
kohdalta. Varmasti se vahvistus tulee valiokuntakäsittelyssä.Kuitenkin
nämä tuet, mitkä sosiaalinen yritys saa
pitkäaikaistyöttömien ja vajaakuntoisten
työllistämisessä, ovat jotain muuta kuin yritys
saa, jos se ei ole sosiaalinen yritys, elikkä ne aikarajat
ovat niin sanotusti paremmat. Tämä nyt on vielä,
mitä minä mietin, mutta arvoisa puhemies, nämä asiat
varmasti selkenevät viimeistään valiokuntakäsittelyssä.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Aikarajat ovat pidemmät sen vuoksi,
että syntyisi työpaikkoja vajaakuntoisille ja
pitkäaikaistyöttömille. Sillä pyritään
rohkaisemaan yrityksiä siihen, että ne pitävät
huolen, että osa niiden työntekijöistä täyttää nämä kriteerit.
Muutoin toki mikä tahansa yritys voi käyttää näitä samoja
tukia, mutta ne ovat kestoltaan hieman lyhyemmät. Tällä pyritään
synnyttämään niitä pehmeämpiä työmarkkinoita.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Moilanen-Savolaiselle toteaisin sen verran, että mielestäni
on kyllä paikallaan tässä salissa suhtautua
aivan kriittisestikin hallituksen esityksiin, ja suosittelen sitä myös
hallituspuolueiden edustajille. Erityisesti katson aina hieman tarkemmin
ja hieman tiukemmalla linssillä silloin, kun on kyse yritystoiminnasta
ja on olemassa myös riski, että kilpailu jollain
tavalla vääristyy. Sinänsä en
kylläkään vastusta kyseistä hallituksen
esitystä, mutta toivon, että tässä pikkuhiljaa selviää sellaisia
kysymyksiä, mitä itselleni on jäänyt
avoimeksi.
Olen aivan samaa mieltä ministeri Filatovin kanssa
siitä, että pitkäaikaistyöttömän
osalta työllistämistuki ei voikaan olla jatkuva,
eikä sen tulekaan olla sitä, vaan pitkäaikaistyöttömän osalta
periaatteessa sen esteen pitäisi poistua työn
aikana tai työ ikään kuin opettaa siihen,
tulee poistamaan sen, mikä on ollut aikaisemmin esteenä.
Mutta sen sijaan vajaakuntoisten ja vammaisten osalta pitäisi
mielestäni pyrkiä sellaiseen ratkaisuun, jossa
tuki olisi pysyvä silloin, kun vamman laatu on pysyvä ja
tavallaan on hyvin oletettavaa, että se tulee mukana koko
elämän. Mielestäni se loisi myös
tavallaan turvaa vammaiselle ja vajaakuntoiselle siinä,
että hän voisi edelleen jatkaa työsuhdettaan
pysyvänä, ei pelkästään
niin, että hän sai sen työpaikan, joka olisi
mahdollisesti kolme vuotta hänellä, vaan myös
niin, että työpaikka olisi jatkuva ja mahdollisuudet
siihen.
Asia, mihin itse olen törmännyt, on lähinnä sen
laatuinen, että vammaisilla nuorilla on ongelmia ensimmäiseen
työpaikkaansa pääsyn suhteen. Vaikka
he ovat hyvin päteviä, koulutettuja, innostuneita
työstään, jo pienikin vamma saattaa olla
este töihin pääsylle. Sillä,
että saa ensimmäisen työpaikan, ikään
kuin myös lunastaa asemansa työmarkkinoilla, on
ikään kuin varteenotettava työntekijä.
Tämä on mielestäni sellainen kynnys,
mitä pitäisi madaltaa; ja pitäisi tavallaan
auttaa sen ensimmäisen työpaikan löytymistä.
Se voi tietysti olla sosiaalinen yritys, mikä madaltaa tätä työpaikan
löytymistä, mutta silloinkin kyllä toivon,
että ei tule muodostumaan kaksijakoisuutta, että hän
on sosiaalisen yrityksen työntekijä eikä normaalin
yrityksen työntekijä. (Puhemies koputtaa)
Ihan lopuksi vielä se, jos saan sanoa, että hiukan
minua vierastuttaa tämä nimi "sosiaalinen yritys".
Onko vastakohtana sitten epäsosiaalinen yritys?
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Holmlundille voisin vielä todeta,
että tässä salissa on ilmeisesti tarkoitus
myös näistä asioista keskustella. Toinen
esittää kritiikkiä, ja toinen voi puolustaa.
Minä ainakin olen tähän lakiesitykseen
tutustunut niin perusteellisesti, että olen valmis tätä puolustamaan.
Ed. Holmlundin puheenvuoron loppuosassa kyllä päästiin juuri
siihen, mistä on kyse, eli tässä madalletaan kynnystä.
Tämä on tavallisen, lainausmerkeissä normaalin
yrityksen ja sosiaalisen ehkä työpajan, tuetun
työllistymisen, välimaastossa, ja tämä on
mielestäni juuri oikea ele siihen suuntaan, että vajaakuntoiset
ja pitkäaikaistyöttömät pääsevät vapaille
työmarkkinoille.
Minä vielä lisäisin ed. Mäkiselle,
kun kysyitte, miksi näitä lukuja ja prosentteja
on kirjattu niin tarkkaan, että mikä tahansa yritys
voi kirjautua sosiaalisen yrityksen rekisteriin, jota työministeriö tulee
ylläpitämään. Minun mielestäni
sen ei tarvitse olla mikään suuri kynnys, kunhan
täyttää nämä ehdot.
Mutta me edustajien kanssa jatkamme varmaan keskustelua valiokunnassa.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan vielä tuli mieleeni yksi
asia. Nyt kun ajatellaan, että käytännössä sosiaaliseksi
yritykseksi rekisteröityminen vaatii 30 prosentin osuuden
pitkäaikaistyöttömiä ja vajaakuntoisia
tai vammaisia työntekijöitä, mitä tapahtuu
silloin, jos syystä tai toisesta ei ole saatavilla sellaista työvoimaa,
tavallaan sosiaalisen yrityksen edellytykset tavalla tai toisella
romuttuvat tai ne eivät täyty? Mitä silloin
tapahtuu? Pitääkö yrityksen anoa poistoa
rekisteristä, vai mitä voidaan käytännössä tehdä,
jos sellaista asiantuntevaa työvoimaa ei kerrassaan ole
sillä hetkellä työmarkkina-alueella?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tässä laissa on määritelty
myös se, kuinka kauan henkilö, joka on saanut
tukea, säilyy vielä sen kiintiön piirissä,
jotta yritys voi olla olemassa. Se ei ole aivan päivästä kiinni,
että kun tuki loppuu, sinä päivänä ei
enää voida laskea kyseistä henkilöä kiintiöön,
vaan voidaan laskea nämä ihmiset kiintiöön
pidemmän aikaa. Sillä pyritään turvaamaan
sitä, että heitä työllistettäisiin
myös sen jälkeen, kun tukijakso loppuu, mikäli
yrityksellä on siihen taloudelliset mahdollisuudet.
Niin kuin sanoin, pysyvää tukimallia ollaan etsimässä.
Minkälainen se sitten voisi olla, onko se sosiaaliturvamaksujärjestelmän
kautta tai onko se jossakin muussa? Mutta vaikeudet ovat siinä,
että ihmisten tuottavuuden alenema on niin hyvin erilainen
riippuen vamman laadusta. Silloin, jos tehdään
pysyviä ratkaisuja, kilpailun vääristymisen
uhat ovat huomattavasti suurempia kuin tällaisissa ratkaisuissa,
joita tehdään kuitenkin hieman lyhyemmällä aikaperspektiivillä.
Minusta on ilahduttavaa huomata, että sillä puolella
salia ollaan huolestuneita siitä, että työsuhteet
eivät ole pysyviä, kun useimmiten enemmänkin
on vaadittu joustoa työelämään.
Sinänsä, jos täällä saisi
taputtaa, melkeinpä voisin aplodit näistä puheenvuoroista
antaa.
Keskustelu päättyy.