11) Hallituksen esitys laiksi kuorma- ja linja-autonkuljettajien
ammattipätevyydestä
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Koetin lueskella tuossa iltapäivän
tai käydyn äskeisen keskustelun aikana tätä hallituksen
esitystä, joka pohjautuu direktiiviin. Kyllä tässä vähän ajatuksia
heräsi niin, että on tainnut valmistelemassa olla
semmoinen väki, joka ei ole ymmärtänyt
tästä asiasta oikein pöläyksen
pöläystä tai ainakaan kokonaisuutta ei
ole kunnolla ymmärtänyt.
Ensinnäkin lain nimi on minun mielestäni harhaanjohtava.
Tässä puhutaan ammattipätevyydestä elikkä tämä on
hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä.
Siitä voi sanoa heti jo, ettei tässä puhuta
mistään ammattipätevyydestä. Kenties
parempi nimike olisi alalletulopätevyys. Se voisi olla
parempi nimike. Se voisi olla semmoinen, joka oikeasti tarkoittaa
sitä, mistä tässä esityksessä puhutaan.
Samaten tässä on vähän ristikkäisyyksiä tämän
direktiivin kohdalla ja tämän lakiesityksen kohdalla.
Direktiivissä puhutaan selvästi henkilöliikenteestä ja
tavaraliikenteestä ja ne ovat niin kuin jakona. Meillä Suomessa
on jostain kumman syystä tähän otettu nyt
sitten tämmöinen erityinen jako laiksi kuorma-
ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä.
Minun mielestäni tässä on turhanaikainen jako,
jonka pitäisi olla sen direktiivin mukainen, jolloin käsiteltäisiin
asioita aina samoilla nimillä eikä sekoitettaisi.
Suomessahan tällä hetkellä koulutetaan
autonkuljettajia parisentuhatta aikuiskoulutuskeskuksissa ja toisen
asteen koulutuksena. Puolustusvoimat kouluttaa noin 1 600
vuodessa, joista alalle tehdyn kyselyn mukaan jää vain
pari sataa, joka määrä on todellisuudessa
jäämässä. Heitä kaikkia
tietysti tämä koskee. Työnantajapiirit ovat jossain vaiheessa puhuneet,
että tarvittaisiin noin 3 500 kuljettajaa alalle
vuosittain. En tiedä, kuinka tarkka ja kuinka hyvä määrä se
on, mutta se osoittaa sen, että aika paljon sitä koulutusta
kuitenkin tulevaisuudessa tarvitaan.
Tässä esityksessä on mielestäni
myös ristiriitaa siinä, että tässä esitetään
tutkintojen hyväksyjiksi opetushallituksen kautta joitain
toimielimiä, jotka toimivat muissakin tämmöisissä ammatillisen
koulutuksen tutkintoja järjestävissä laitoksissa.
Kun kyse on kuitenkin tämmöisestä alasta,
jota hyvin harvassa paikassa Suomessa opetetaan, niin miten tämä toimielinten
kohtaanto oikein onnistuu ja tämmöisen ylimääräisen järjestelmän
luominen? Minusta nuorisoasteella ammattiosaamisen näyttöjen
toimielimet kokeiden järjestäjänä eivät
oikein toimi. Elikkä meillä on kuitenkin voimassa
oleva järjestelmä, jossa ajokorttitutkinnot ja
kaikki muut Ajoneuvohallintokeskus tekee nyt juuri. Kun viideksi
vuodeksiko se lupa myönnettiin uudelleen, miksei sitä voitaisi
sitten sille linjalle laittaa kokonaisuudessaan? Kun he hoitavat
rekisterien ylläpitämiset ja kaikki muut kuljetusalaan
liittyvät asiat, niin menisi suoraan kerralla perille eikä niitä tarvitsisi kierrättää
sitten
monen eri laitoksen kautta.
Samalla kertaa voisi miettiä, onko todella niin, että joudutaan
ottamaan sitten tämä koulutustarve sieltä opetusministeriön
kehyksestä tai työministeriön kehyksestä,
nyt kun työministeriö järjestää tätä kuljettajakoulutusta
ammatillisena aikuiskoulutuksena, joka on huomattava määrä — tällä hetkellä toista
tuhatta muistaakseni tulee kuljettajia sitä kautta. Kun
siellä on valmiit järjestelmät, täällä Ajoneuvohallintokeskuksen
kuviossa, niin nyt tehtäisiin tämmöinen uusi
järjestelmä tähän hommaan ja
se söisi tietenkin rahaa. Ammatillisen aikuiskoulutuksen varsinaiseen
koulutukseen jäisi aika huomattava aukko, jos tämä cap-koulutus
rahoitetaan sieltä opetustoimen tai työhallinnon
kehyksestä. Arvioitu aloituspaikkavaje olisi noin 500 ammatillisessa
aikuiskoulutuksessa. Se on kohtalaisen iso määrä,
jos se joudutaan tiputtamaan nyt jo alhaisesta koulutustasosta.
Se täytyy huomioida, että tämä sama
cap-koulutus ja sama ammattipätevyys, millä nimellä se
tässä nyt kulkee, jouduttaisiin antamaan myös
sotilaskuljettajille, vuosittain parille tuhannelle. Se ei ole ihan
pieni raha, minkä siihen puolustusministeriö joutuisi laittamaan
myös.
Kun tässä kuitenkin lähtökohtana
on se, että liikenneturvallisuus paranee, niin sitten sitä seikkaa
voi myös ihmetellä, miten tässä esityksessä puhutaan,
että linja-autonkuljettajien alaikärajaa tietyin
ehdoin voitaisiin pudottaa 18 vuoteen ja samaten ilmeisestikin yhdistelmäkuljettajien.
Ensimmäinen
ajoneuvo, jolla kuljettaja lähtee liikenteeseen, olisi
sitten 60-tonninen yhdistelmä tai 50 henkilöä kyydissä pitävä linja-auto.
Ei istu minun mielestäni oikein kyllä. Tämänhetkisiä ikärajoja,
jotka varsinaisesti tuossa direktiivissäkin on mainittu,
21 vuotta ja 23 vuotta, mielestäni ei pitäisi
muuttaa mihinkään. Kun otetaan huomioon, että tässä cap-opetuksessa
ajo-opetuksen määrä periaatteessa on
vain 20 tuntia ja sama on uudessa ajokorttiasetuksessa, niin on
40 tuntia ajo-opetusta ja siitä voitaisiin vielä nipistää 8 tuntia
simulaattorilla annettavaksi. Elikkä kyllä uusi
kuljettaja tietyin ehdoin aika pienellä tuntimäärällä voisi
tuolla liikenteessä olla. En kyllä näe
tätä mitenkään järjellisenä hommana.
Kun lueskelin tätä paperia, löytyi
semmoinen erikoinen kohta, jonka mukaan ne, jotka jäävät tästä ulos
eli joiden ei tarvitse tätä koulutusta käydä,
ovat kuljettajat, jotka tekevät hommaa talkoona. Itselläkin
sattuu olemaan linja-autokortti, ja olen tehnytkin sitä työtä jonkun
verran, mutta tiedän, että tuolla on mailla ihmisiä,
joilla on yhdistelmäkortti tai linja-autokortti, ja he
eivät ole kuin joskus satunnaisesti ajaneet. Tarkoittaako tämä,
että jos lähtee koulun luokkaretkiä ajamaan
talkoolla, ei tarvitsekaan enää sitten käydä tämmöisiä koulutuksia
eikä mitään muuta? Kun urheiluseurojen
autoja yleensä talkoilla ajetaan, siinä ei vaadita
näköjään mitään
pätevyyttä.
Arvoisa puhemies! Ei liikenneturvallisuuden tarvitse siinä hommassa
olla ollenkaan tärkeimpänä asiankohtana,
vaan riittää, kun on joku, jolla jonkunlainen
lappu on ja jonkinlainen romu on. Minusta siinä kuljetetaan
kuitenkin tämän maan tulevaisuutta aika monessa
paikkaa ja isoja määriä vuosittain. Kyllä ihmettelen,
että tänne tämmöinen talkookuvio
on pantu. Toivoisin, että se sieltä kyllä lasketaan
ulos, että ei voida katsoa näin tästä lähtien.
Autonkuljettajat voisivat olla näköjään
talkoissa; vaikka ne nytkin tuntuvat monen mielestä olevan
suoranaisissa talkoissa, niin entistä enemmän
sitä käytettäisiin hyväksi niin,
että kaikki tekevät vain talkoita. (Ed. E. Lahtela:
Se on eläkekuskeja varten!) — Aivan, näin
on. Ed. Lahtela kyllä on ihan oikeassa, että kun
sairauseläkeläiset kokevat ihmeparantumisia ja
muut eläkeläiset tervehtyvät myös,
kun eläkepaperi tulee, niin ehkäpä näitä varten
sitten tämä tulevaisuudessa on, koska tämä pätevyys
ei koske nyt kortin omaavia eikä alalla olevia. Se on tulevien
sukupolvien asia.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä on
siis hallituksen esitys laiksi kuorma- ja linja-autonkuljettajan
ammattipätevyydestä. Esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki kuorma-auton-
ja myös linja-autonkuljettajan ammattipätevyydestä.
Ed. Rönni jo voimakkaasti tätä arvioi,
onko todellakin kyseessä laki, jolla säädetään
ammattipätevyydestä vai alalletulopätevyydestä.
Tämän lain mukaan ammattipätevyys
koostuisi kuljettajan perustason ammattipätevyydestä ja säännöllisestä jatkokoulutuksesta.
Perustason ammattipätevyys olisi saavutettavissa koulutuksella.
Kuorma-autonkuljettajana toimimisen vähimmäisikärajat
olisivat 18 ja 21 vuotta ammattipätevyyskoulutuksen kestosta
ja ajokortin luokasta riippuen. Vastaavasti linja-autonkuljettajalla
nämä niin sanotut harmonisoidut ikärajat olisivat
vastaavasti 20 ja 23 vuotta. Erikoista täällä tietysti
on se, että esityksessä ehdotetaan otettavaksi
rajoitetusti käyttöön linja-autonkuljettajan
alempi ikäraja Suomessa tapahtuvissa kuljetuksissa, eli
ikärajan alentaminen 18 vuoteen edellyttäisi,
että tämmöisen perustason ammattipätevyyden
lisäksi olisi suoritettu kolmivuotinen linja-autonkuljettajan
ammatillinen peruskoulutus.
Tässä on vielä äärimmäisen
kiire tällä asialla, kun vaatimus ammattipätevyydestä hallituksen esityksen
mukaan koskisi jo 10. päivä syyskuuta 2008 lukien
linja-auton ajokortin ja 10. päivänä syyskuuta
2009 lukien kuorma-auton ajokortin suorittavia ja alalle ryhtyviä kuljettajia
eli siihen mennessä pitäisi jo tuo koulutus järjestää ja
pätevyyksien olla tämän esityksen mukaisia.
On pakko kysyä, kun näin merkittävästi
koulutusajat ja laajuus vielä venyisivät ja on
arvioitu, että koulutuksen järjestäisivät
erikseen opetukseen hyväksytyt koulutuskeskukset, joita
olisivat ammatilliset koulutuslaitokset ja autokoulut, yhteiskuntako
tämän maksaa. Tällä hetkellä koulutusta
on annettu, niin kuin ed. Rönni sanoi, niin ammatillisissa
oppilaitoksissa kuin ammattikurssikeskuksissa mutta myös
autokouluissa. Kun tiedämme tämän tulevan
työvoimatarpeen — arvioiko ed. Rönni,
että noin 3 500 kuljettajaa tarvittaisiin alalle
vuosittain, ja oliko näin, että tällä hetkellä koulutetaan
vain noin 2 000 — ja kun samanaikaisesti koulutus
ja sen vaatimukset merkittävästi laajentuisivat
ja tarpeet kasvaisivat, niin kyllä kannattaa liikenne-
ja viestintävaliokunnassa miettiä, onko tämä millään
muotoa realistinen aikataulu ja ketkä tämän
koulutuksen pystyvät toteuttamaan. En usko, että tällaisessa aikataulussa
realistisia mahdollisuuksia olisi tämänmuotoisen
koulutuksen järjestämiseen muuten kuin niin, että merkittävässä määrin
myös autokoulujen on oltava mukana.
Ymmärrän täysin, että kun
varmaan lain perimmäisenä tavoitteenahan on turvallisuuden
kehittäminen, tavoite on äärimmäisen
hyvä. Meillä on muistissa Konginkankaalla tapahtunut
turma. Kysymys vaan on siitä, että tällaiset
voivat aiheuttaa kyllä tunnereaktioita, ja jos tunteella
päätetään, niin totta kai kaikilla
tavoin pitäisi koulutusta lisätä ja venyttää ja
ammattipätevyyttä lisätä, mutta
onko useinkaan näissä liikenneonnettomuuksissa
kyse sen kuljettajan ammattipätevyydestä vai onko
vika myös olosuhteissa, kalustossa jne., ja missähän
määrin tällä muutoksella aidosti
turvallisuutta lisätään?
Olen kyllä varma, että jos joku taho tästä iloissaan
on, niin ammatilliset oppilaitokset. Olen tietysti siviilissä ammattioppilaitoksen
rehtori, jossa myös tämmöistä koulutusta
järjestetään, ja tiedän, että kyllä siellä ollaan
tällä hetkellä riemuissaan. Kun vaan
löytyy jostain paikkoja ja rahoitusta, niin kyllä hallia
laajennetaan ja kyllä autoja hankitaan hyvin mielellään
lisää. Terveisiä vaan sinne Savon ammatti-
ja aikuisopistoon. Tällä puheella voi tietysti
edistää sitä, että tulen sinne
virkaankin takaisin, mutta asia kai tässä nyt olennaista
on.
Näillä sanoilla, arvoisa puhemies, minä kyllä haluan
valistaa, että hyvin tarkkaan liikenne- ja viestintävaliokunta
tutkisi tämän asian ja pohtisi, kun tämä vielä pohjautuu
EU:n direktiiviin eivätkä direktiivit välttämättä kaikilta
osin sovi tänne meidän olosuhteisiimme.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti paikaltani totean, että tietysti
joukkoliikenteen valtionapuihin tarvitaan korotus, jotta voidaan
turvata joukkoliikenteen säilyminen myös haja-asutusalueilla,
ja tätä myöten, kun tulevaisuudessa tarvitsee
kouluttaa kuljettajia, niin myös tämä asia
täytyisi valtionhallinnossa paremmin hoitaa.
Mutta kaiken kaikkiaan haluan kiinnittää myös
omassa puheessani huomiota ihan samaan asiaan, mihin edelliset puhujat,
edustajat Rönni ja Kettunenkin kiinnittivät huomiota:
liikenneturvallisuuden takia ei mielestämme nykyisiä ikärajoja
tule laskea. Pikemminkin pitäisi pohtia linjaa toiseen
suuntaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kolmeen asiaan tässä hallituksen
esityksessä. Tässä voisi arvioida tätä kysymystä sillä lailla,
mikä on tämänhetkisten kuljettajien ammattitaito.
Ovatko ne sillä tavalla kelvottomia, että siellä nyt
törttöillään paljon? Minusta
siellä ei törttöillä, elikkä tämänhetkinen
koulutustaso ja nämä vaatimukset minusta ovat
olleet ihan hyviä. Tuntuu hassulta, että tässä ilmeisesti
on jotain tunnetta tai tämmöistä sisällä,
jota ei ole tarpeeksi harkittu.
Toinen asia tässä on, jotta millä tavalla
tälle alalle saadaan uusia tulijoita, koska yhä kovempi kilpailu
käydään eri alojen välillä.
Jos kynnystä nostetaan, niin kuin tässä tapauksessa
nostetaan, niin välttämättä se
ei nosta niitten ihmisten mielissä sitä arvostusta,
mutta se nostaa kynnystä lähteä tähän
ammattiin mukaan. Minusta sen tyyppistä ei toimenpiteenä pitäisi
tehdä, kun tiedetään tilanne.
Sitten mitä tässä on muuta, niin
on tässä yksi myönteinen seikka. Jos
tämä kerta toteutetaan, niin todennäköisesti
kuljettajien palkat nousevat. Minä olen kokenut, että ne
eivät hirveän korkeat ole, niin että siinä on
sitten Akt:lle terveisiä vaan, jotta ei kun hintaa lisää,
kun koulutusta ja pätevyyttä pitää lisätä.
Se voisi tietysti sitä kautta olla positiivinen palkan
kehityksen osalta, mutta nämä kaksi edellistä seikkaa
ovat jotenkin kuitenkin semmoiset, jotta en näe tätä hyvänä. Toivon,
että liikennevaliokunta käy vielä perusteellisesti
tämän läpi ja katsoo, onko tässä järkeä ja
päätä tai häntää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan, että tässähän
ei sinänsä ole mitään yllätystä tarjolla.
Näitä asioitahan on liikenne- ja viestintävaliokunnassa
käsitelty viimeisen seitsemän, kohta kahdeksan
vuoden aikana ja otettu kantaa hyvinkin selvästi näihin
asioihin jo siinä direktiivien muutostyövaiheessa. Mutta
siinä on lähdetty siitä, niin kuin ed.
Rönni varmaan tarkoittikin, että implementointi
toteutetaan Suomessa käytössä olevan
jaon mukaan ja innovaatioita ei tässä tarvita
kerta kaikkiaan minkäänlaisia.
Se, mikä tässä on hyvin tärkeää,
ovat nyt nämä talkoot. On aika hauska ilmaisu
tämä "talkoohomma", elikkä siis toisin
sanoen eläkeläisille hommia tässä.
Tämähän ei ole salaisuus missään nimessä sen
takia, että eräät urheiluseurat ovat vaatinet
tämän "talkoohomman" huomioon ottamista lainsäädännössä.
Meidän tietysti pitää, niin kuin ed.
Rönni sanoi, katsoa se, että liikenneturvallisuus
on taattu jnp.
Jos vielä on aikaa, niin kolmas asia on se, että meillähän
on tätä ajosimulaattorikalustoa nykyisin olemassa
niin paljon, että sillähän voidaan kolmessa
vuorossa vuorokaudessa ajaa niitä harjoitusajoja niin paljon,
että suuret joukotkin pystyvät käymään
tämän järjestelmän läpi.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Ed. Lahtelalle sen verran tämän
hetken kuljettajien ammattitaidosta, että suurin osa kuljettajista
on varmaan samanlaisilla eväillä lähtenyt
alalle kuin minäkin elikkä ajokortti on ollut
ainoa vaatimus ja kuorma-auton rattiin ja siitä kokemuksella
sitten ajettu yhdistelmäkortti ja linja-autokortti. Se
ei kyllä välttämättä tätä alaa
nyt enää tänä päivänä arvosta,
ja alan arvostus onkin aika heikossa mallissa. Myöskin
täytyy muistaa, että erittäin tiukalla
kilpailulla on saatu yrittäjätkin kyllä kohtalaisen
hankalaan asemaan sillä alalla ja silloin jatkokoulutus
tahtoo unohtua aika monessa paikassa. Ei ole tämmöistä jatkuvaa
vuosittaista taikka edes muutaman vuoden välein tapahtuvaa
koulutusta, tai sitä järjestetään,
mutta sitä järjestää esimerkiksi
vapaaehtoisyhdistys Rahtarit ry. Siellä koulutuksessa ei
sitten näe kuin niitä samoja naamoja, jotka asiat
yleensä tietävät ja joittenka koulutustaso
on muutenkin korkeampi, ja niitä, jotka sitä tarvitsisivat,
ei niihinkään koulutuksiin saada. Elikkä kyllä se
vähän tästä lähtee
tämä myöskin vanhoille tuleva koulutustarve,
että kaikki saadaan suunnilleen ymmärtämään,
missä lainsäädäntö milläkin
hetkellä menee.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, jos kyseessä on turvallisuuden kehittäminen,
niin tavoitteet ovat hyvät ja asialliset. Mutta toivottavasti
myös se puoli tulee harkittua, että jos tällä on
merkittävää vaikutusta kuljettajien saantiin,
kuljetuskustannuksiin, niin edistääkö kuljetusten
siirtyminen ulkomaisten yritysten hoitoon — kun siellä se
osaamisen taso ei välttämättä mikään
paras ole — todellakin turvallisuutta.
Ed. Rönnille on sanottava, kun hän aika selkeästi
toi esille, että hänen ammattitaitonsa on kyllä työssä oppien
hankittu, että ilmeisesti aika hyvä ammattitaito
hänellä on. Tietääkseni hän
ei ole liikenneturvallisuutta sen suuremmin vaarantanut. Voisimme
vähän mallia ottaa tässä koulutuksen
järjestämisessä ed. Rönniltäkin.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
paneutuu tähänkin asiaan yhtä tarmokkaasti
kuin muihinkin asioihin. Meillä tietysti päällimmäisenä lähtökohtana on
aina ollut liikenneturvallisuuskysymys. Liikenneturvallisuus on
pienistä asioista kiinni, ja jos tällä jotenkin
sitä pystytään parantamaan, niin toki
se on sitten hyvä asia ja sitä tulee viedä eteenpäin.
Eräs asia kuitenkin tämän koulutuksen
järjestämisessä on: toivoisin, että tässä ei
yhteiskunnallisia pääomakustannuksia lähdettäisi
rakentamaan, vaan käytettäisiin olemassa olevia
koulutusorganisaatioita. Eräs asia, jonka haluan nostaa
esille, on se, että meillä on metsäkonekoulut, joissa
on erittäin hyvät mahdollisuudet antaa tätä koulutusta.
Se on kokonaan jäänyt käyttämättä lainsäädännön
jäykkyyden takia. Toivoisin, että sitäkin
osiota voitaisiin avata. Ainakin puutavarakuljetuksissa ja muuten
ihan hyvin voitaisiin käyttää sitä osaamista
ja tietotaitoa, mitä metsäkonekouluissa on.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä 149/2006
vp on, niin kuin asiaan kuuluu, myös katsottu, onko tällä hallituksen
esityksellä ympäristövaikutuksia. Ne
lyhyesti kuvataan tässä esityksessä,
todetaan, että ammattikuljettajien valmiuksien paraneminen
antaisi edellytykset ympäristökuormitusta alentavaan
ajokäyttäytymiseen ja jatkokoulutuksen tavoite
polttoaineen kulutuksen vähentämisestä vie
myös kehitystä tähän suuntaan.
Tuo on tietysti ihan totta. Henkilöautojen kohdalla puhutaan
tästä ekoajamisesta. Noin 10 prosenttiin voidaan
päästä polttoaineen kulutuksen vähentämisessä.
Sitten yleisesti tähän asiaan: tietysti se
on asia, joka myös suomalaisia mietityttää tieturvallisuuden
ja kokonaisuuden näkökulmasta, mikä on niiden
kuljettajien ammattipätevyys, jotka raskasta liikennettä Suomessa
hoitavat ja tulevat rajojen ulkopuolelta. Ei ole aina ihan ongelmaton asia.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä kahta asiaa painotan:
Toivon, että valiokunta tarkkaan perehtyy myös
siihen, millä aikataululla tämä toteutetaan eli
onko tämä hallituksen esityksessä suunniteltu aikataulu
liian kireä.
Sitten se toinen asia, minkä ed. Reijonen tuossa toi
esille: ketkä tämän koulutuksen toteuttajina,
järjestäjinä, voivat olla. Myös
nämä olemassa olevat autokoulut on otettava asiallisesti
huomioon, koska siellä on hyvin paljon tehty kalustohankintoja,
investointeja. Heillä on osuutensa koulutuksen järjestäjinä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen kerkisi nyt jo lähteä pois
täältä, mutta olisin kuitenkin palauttanut
hänelle mieleen sen, että kysymyshän
on kai siinä, mitä hän tarkoitti, EcoDriving-nimisestä koulutuksesta. Nykyisin
sellaiset liikennöitsijät, jotka haluavat säästää rahaa
ja hyvän taloudellisen tuloksen, ottavat EcoDriving-koulutuksen
itselleen ja myöskin antavat sitä opetusta toisillekin.
Elikkä siis toisin sanoen se on jo niin kuin asiassa sisässään. Myöskin
muun muassa Työtehoseuran koulutuksessa se on asiassa sisässä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Yhteen asiaan vielä, tähän
talkoohommaan. Minusta toivon mukaan liikennevaliokunta uskaltaisi
ottaa kantaa siihen kysymykseen, että kun on työkyvyttömyyseläkkeellä olevia
henkilöitä, jotka ovat siitä ammatista
jääneet eläkkeelle, ammattikuljettajia,
se ihmeparantuminen katsottaisiin vähän mahdottomaksi,
elikkä se pitäisi kortista kyllä poistaa,
mitä siellä mahtaa niitä kirjaimia hännässä ollakin,
jotta ei voisi enää olla ammattikuljettajana,
koska siinä on omat liikenneriskinsä. Sitä vähemmän
korostetaan. Ilmeisesti muutama tapaus on sattunutkin, jossa tämmöinen
eläkkeellä oleva kuljettaja on sitten aiheuttanut
vahingon, ja siinä usein on kyse kuitenkin useammasta ihmishengestä,
jos sattuu pahasti. Sen takia se on minusta yksi liikenneriski eikä sitä pitäisi
ohittaa sillä tavalla. Jostain syystä täällä vaan
aikaisemmin, kun olen lakialoitteen itsekin tehnyt tästä,
ei löytynyt vaan tahtoa sen tyyppiseen ajatteluun, jotta
tämä rajattaisiin pois.
Keskustelu päättyy.