Täysistunnon pöytäkirja 88/2006 vp

PTK 88/2006 vp

88. TORSTAINA 21. SYYSKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

4) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle toiminnastaan sekä tilintarkastuskertomus valtion tilinpäätöksen tarkastuksesta vuodelta 2005

 

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa herra puhemies! Siteeraan tässä Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta eduskunnalle toiminnastaan, koska seuraavasta pitäisi vihdoin tehdä johtopäätöksiä. Siteeraus alkaa: "Tarkastusten perusteella näyttää siltä, että ammatillisen työvoimakoulutuksen vaikutus henkilön työnsaantiin on 1—2 vuoden seurantajakson aikana vaatimaton. - - Työllistämistuilla on tarkastuksissa sen sijaan todettu myönteisiä vaikutuksia henkilön työllistymiseen tukityöllistämiskauden jälkeen. Yksityiselle sektorille työllistetyt työttömät ovat selvästi hyötyneet tuetusta työstä." Kysyn nyt, miksi tätä tosiasiaa ei uskota työvoimahallinnossa. Kun työvoimakoulutus ei näytä tuottavan tulosta, eikö olisi aika sijoittaa enemmän rekrytointikoulutukseen, palkkatukiin yrityksille ja eri yrityksiin palkkatukiin yksinyrittäjille?

Toinen siteeraus: "Sen sijaan julkiselle sektorille sijoittuneilla työttömillä työllistämistuki ei ole vaikuttanut henkilön työnsaantimahdollisuuksiin." Huomattakoon, että eduskunta aikoo hyväksyä 98 miljoonan euron työllistämisrahan kuntien ja valtion käyttöön eli sijoitamme joka vuosi 100 miljoonaa ilmaan.

Arvoisa puhemies! Taas siteeraus: "Työnsaantia tukevien toimenpiteiden vaikuttavuutta voitaisiin parantaa tarjoamalla nykyistä enemmän eri kohderyhmien tarpeisiin räätälöityjä toimenpiteitä." Olen usein itse ehdottanut, että työttömien aktivointitoimenpiteisiin ryhdytään heti, kun työnhakija ilmoittautuu työvoimatoimistoon. Nyt niin ei tapahdu, ja erityisiin aktivointitoimenpiteisiin tulee ryhtyä kolmen kuukauden työttömyysjakson jälkeen.

Jälleen siteeraus: "Tarkastushavaintojen mukaan muun muassa työttömyysetuuksien raskas hallinnointi on kuitenkin johtanut siihen, että työnhakijan palveluun liittyvät ydintoiminnot eivät ole korostuneet työvoimatoimistojen toiminnassa riittävästi. Myös osoitukset työhön ja työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin ovat laskeneet merkittävästi. Koska edellytykset toimenpiteiden oikeaan kohdentamiseen ovat heikentyneet, passiiviset työnhakijat voivat halutessaan pysytellä työelämän ja työllistymistä tukevien toimenpiteiden ulkopuolella aiempaa pidempään."

Arvoisa puhemies! Sanon tämän uudestaan julki. Meillä voi olla työttömänä 500 päivää työvoimatuen varassa niin, ettei tarvitse panna tikkuakaan ristiin työnhaun eteen. Se johtuu juuri siitä, että työvoimatoimistot vain kirjaavat työnhakijat työttömiksi eivätkä siten juuri tee muuta, jos työtön ei ole aivan erityisen aktiivinen.

Jälleen siteerausta: "Tarkastusten perusteella työhallinnon toiminta työnsaannin tukemisessa näyttäisi painottuvan liiaksi työvoimakoulutukseen. Työvoimaviranomaiset myös käyttävät työttömyyden alkuvaiheessa merkittävän osan voimavaroista muuhun kuin työnhakijan työllistymisedellytysten parantamiseen." Tästä juuri äsken totesin. Työvoimatoimistojen pitää panostaa välittömästi työnhakijan työllistymisedellytysten parantamiseen, kun hän ilmoittautuu työttömäksi. Työvoimaministerin pitää panna työvoimahallintoon vauhtia. Passiivisuuden pitää loppua.

Keskustelu päättyy.