5) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
2005
jatkuu:
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin kaksi viikkoa sitten alettiin käsitellä Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomusta. Olin omaa puheenvuoroani varten
merkinnyt muistiin muutamia kommentteja, joiden kuulijat eivät
nyt ole salissa, ja ehkä ei ole tarpeen niitä täällä esittää,
mutta haluan vielä muutamaa asiaa tähdentää.
Kelan toiminnassa on tehty paljon kehittämistyötä,
ja tulokset näkyvät. Tämä sähköinen
asiakirjahallinto, joka mahdollistaa etuuskäsittelyn missä päin
Suomea tahansa, on todellakin lyhentänyt käsittelyaikoja,
ja se on erittäin myönteinen asia sinänsä.
Tällä toimintamallilla on voitu turvata palvelut
myöskin niissä kunnissa ja niillä alueilla,
joissa on väestökatoa ja joissa toiminta olisi
uhannut loppua, koska asiakaskuntaa ei enää tällä alueella
olisi riittävästi oman toimiston ylläpitämiseksi.
Kehittämistoimintaa on myöskin sisällöllisesti,
ja yksi tärkeimmistä on työ- ja toimintakyvyn arvioinnin
uusien menetelmien sisäänajo. Tämä asiahan
on yksi niitä sosiaaliturvan alueita, joista kansanedustajat
saavat erittäin runsaasti palautetta. Kun on henkilöitä,
joiden oma subjektiivinen kokemus on se, että he ovat työkyvyttömiä, monet
hyvinkin sairaita, monisairaitakin, ja myös heitä hoitava
lääkäri on antanut lausunnon siitä,
että eläkepäätös olisi
perusteltu, niin kuitenkin eläkepäätös
saatetaan hylätä kyseisessä eläkelaitoksessa.
Se saatetaan hylätä seuraavassa muutoksenhakuasteessa
ja mahdollisesti myös vakuutusoikeudessa. Kuitenkin nyt
tämän kokeilun myötä, kun on
otettu käyttöön niin sanottu pca-malli,
joka on kehitetty Isossa-Britanniassa, täsmentämällä ja
syventämällä toimintakyvyn arviota on
päästy siihen, että tästä pompottelusta on
päästy eroon eläkkeenhakijoista osan
kohdalla ja nyt pystytään tekemään
tämä arvio paljon perusteellisemmin. Nyt on kysymys
siitä, että tämä Kelan johdolla
kehitetty malli voidaan jalkauttaa kaikkiin eläkelaitoksiin
ja ennen kaikkea niin, että näitä lausuntoja
antavat lääkärit voivat omaksua tämän
tiedon ja taidon, jolla näitä arvioita tehdään.
Sitten eräs kehittämistoimenpide, joka tuli myös
esille eilen vammaispoliittisen selonteon käsittelyn yhteydessä,
on mielestäni hyvin tärkeä, ja siihen
Kelan valtuutetut puuttuivat taannoisessa seminaarissaan. Katson,
että meidän tehtävämme ja velvollisuutemme
on patistaa muutoksiin. Kyse on siitä, että olkoon
diagnoosi esimerkiksi cp-vamma, joka ei parane, kuntoutuksella pystytään
ehkä osittaista toimintakykyä pitämään
yllä, mutta selkeä ennuste on se, että terveydentilassa
ei tapahdu parannusta, vaan ennuste on päinvastoin se,
että tila voi huonontua. Tällaisissa tapauksissa
ja muissa sairauksissa ja vammoissa ei pitäisi jatkaa menettelyä,
että anomuksia pitää vuosittain uusia.
Se on Kelan henkilöstön näkökulmasta
turhaa työtä ja ennen kaikkea se on vaivalloista
ja jopa nöyryyttävää itse vammaisen
ja sairaan ihmisen kohdalla. Tähän pitää päästä joko
muuttamalla Kelan omia ohjeita ja/tai, mikäli
se on tarpeellista, myöskin näitä menettelyjä koskevaa
lainsäädäntöä. Uskon,
että tästä todella hyödyttäisiin
hallinnon rationalisointina ja toisaalta ennen kaikkea sitten asiakkaiden
tyytyväisyytenä siihen, että nämä etuudet,
esimerkiksi kuntoutusetuus tai vammaistuet, voisivat häiriöttä jatkua
silloin, kun ei ole mitään realistista näkymää siitä,
että terveydentila voisi parantua.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä edellä ed.
Perho hyvin toi esille, Kelan toiminnassa on selkeästi
nähtävissä tuloksellisuutta ja toiminnan
kehittymistä niin asiakaspalvelussa kuin toiminnan sisällöllisissä kysymyksissä,
ja se on erittäin hyvä. On hyvä, että kertomuksessa
on myös todettu, miten kehittämistä tulee
jatkaa vielä, selkeyttää tätä lainsäädäntöetuusjärjestelmän
sisällöllisiä kysymyksiä. Siihen
valiokuntakin on kiinnittänyt huomiota ja yhtyy tähän
kertomuksen sisältöön, että on
edelleen tarpeen ymmärrettävyyttä parantaa.
Mutta on erittäin hienoa, että Kela on toimintaansa
kehittänyt.
Toinen asia, mikä mielestäni on todella hyvä, on
se, että kertomuksessa on vahvasti nostettu esille yli
65-vuotiaiden vaikeasti vammaisten kuntoutus, ja se, millä tavalla
Kelan valtuutetut ovat sitä korostaneet ja toimineet siinä,
näkyy kertomuksessa hyvin. Sitä sosiaali- ja terveysvaliokuntakin
mietinnössään nosti esille, että on hyvä,
että nämä kirjeet ovat menneet, ja nyt
ohjeistuksia on myös tehty. Mutta valiokunnassa pidettiin
erittäin tärkeänä, että näitten
ohjeiden toimivuutta ja kuntoutuksen toteutumista seurataan, että viedään
loppuun saakka se, mitä on Kelan valtuutettujen toivomana
tehty.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nämä etuisuudet, niin kuin
kauniisti tai hienosti sanotaan, ovat usein nimenomaan se jokapäiväinen
leipä, ja ne on määritelty esimerkiksi
kuntoutustukena. Ja kun tällä hetkellä ei
ole olemassa sellaista käytäntöä kuin
aikaisemmin, että saatettiin työkyvyttömyyseläke
kirjoittaa määräajaksi, vaan se on joko—tai,
sitä ei ole tai sitten se on pysyvä, ja määräaikaisen
tilalla on kuntoutustuki, niin tässä tilanteessa
on kyllä hiukan harmaata vyöhykettä.
Sen jatkuminen ja sen äkillinen loppuminenkin ovat tekijöitä,
jotka eivät välttämättä ole
aina kaikissa tapauksissa edes riippuvaisia lääkäreiden
ajankäytöstä tai ammattitaidosta.
Toinen asia liittyy tähän osatyökyvyttömyyseläkkeeseen.
Se on Kelan ja työeläkelaitosten nimenomaan käyttämä,
hyvin lisääntyvässä määrinkin
käyttämä muoto. Tällöin
tämä henkilö on saattanut kuitenkin käytännössä niin
pitkälle menettää työkykyään,
ettei jäljellä oleva työkyky mahdollista
työntekoa, jolloin ainoaksi tulonlähteeksi jää tämä osatyökyvyttömyyseläke,
joka on jo nimensäkin mukaisesti vähäinen.
Se luo erityisiä ongelmia.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun Kelan valtuutettujen kertomusta viime
kerralla käsiteltiin puolitoista viikkoa sitten, niin silloin
herätin sen kysymyksen, voisivatko Kelan valtuutetut nyt
vakavissaan ruveta pyytämään, että Kelan
palautustaksoja tarkistettaisiin, koska nyt hammaslääkärijonot
ovat kasvaneet aivan kohtuuttomasti ja aika pienelläkin lisäpanostuksella
voitaisiin saada ihmisiä suurissa kaupungeissa menemään
yksityishammaslääkäreille. Tämä raha
löytyisi helposti siten, että aivan kaikista pienimmät
korvaukset jätettäisiin maksamatta. Esimerkiksi
itse sain hammaslääkärin korvauksena
takaisin 6 euroa 11 senttiä. Kyllä olisi riittänyt
se, että olisin saanut nolla euroa ja tämä raha
olisi säästynyt näihin oikeisiin korvauksiin.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Kun on tuoreessa muistissa eilinen keskustelu
vammaispoliittisen selonteon ympärillä, niin osittain tämä ed.
Tiusasen mainitsema problematiikka liittyy siihen tilanteeseen,
että aivan liian usein henkilöt, joiden työ-
ja toimintakyky on alentunut, tai vammaiset, joilla on korkea koulutus mutta
ei täyttä työkykyä, voisivat
jaksamisensa mukaan olla aktiivisesti työelämässä.
Tänä päivänä meidän
järjestelmiemme yhdistäminen on liian kaavamaista,
liian jäykkää. Liian usein päädytään
tilanteeseen, joka on joko—tai, ja pitäisi sen
sijaan päästä tilanteeseen, joka voisi
olla sekä—että, eli esimerkiksi osan
eläkkeestään voisi viedä mukanaan
työyhteisöön, mikä se sitten
olisikin julkisella tai yksityisellä sektorilla, ja saada
sitten sen mukaisen palkan, jota se tuntimäärä ja
työpanos kohtuudella edellyttävät. Esimerkiksi
tätä eläkkeiden lepäämäänjättämismahdollisuutta
on käytetty äärettömän
vähän, ehkä sadasosa siitä arviosta,
joka aikanaan tätä lakia säädettäessä tehtiin.
Ed. Asko-Seljavaaralle sanon lyhyesti sen, että tämä sairausvakuutuskorvausjärjestelmä
kaikkinensa
varmaan kaipaisi remonttia. Se, mitä tietysti voidaan tehdä budjetin
yhteydessä, on korottaa näitä taksoja,
jos siihen löytyy yhteisymmärrys, mutta tämä laajempi
remontti on sitten isomman valmistelun tulos.
Keskustelu päättyy.