4) Hallituksen esitys terrorismin ennaltaehkäisyä koskevan
Euroopan neuvoston yleissopimuksen hyväksymisestä sekä laeiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja rikoslain 34 a luvun muuttamisesta
Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys,
joka koskee terrorismin ennaltaehkäisyä koskevan
Euroopan neuvoston yleissopimuksen hyväksymistä ja
voimaansaattamista.
Tämä yleissopimus on uuden sukupolven terrorismisopimus
siinä mielessä, että se ei koske varsinaisia
terroristitekoja, vaan pyrkii puuttumaan jo niiden valmisteluun
samoin kuin muuhun toimintaan, joka voi johtaa terrorismirikosten
tekemiseen. Yleissopimus velvoittaa sopimuspuolet säätämään
rangaistaviksi julkisen yllytyksen terrorismirikokseen, värväyksen
terrorismiin ja koulutuksen terrorismiin.
Yleissopimusta arvioitaessa on tärkeää kiinnittää huomiota
sen 12 artiklaan. Siinä edellytetään,
että sopimuksen mukaisia rangaistussäännöksiä säädettäessä,
täytäntöön pantaessa ja sovellettaessa
kunnioitetaan ihmisoikeusvelvoitteita ja suhteellisuusperiaatetta
sekä estetään mielivaltainen, syrjivä tai
rasistinen kohtelu. Tätä määräystä voi
pitää erityisen tarpeellisena, kun ajatellaan
Euroopan neuvoston melko heterogeenista jäsenkuntaa. Todellakin
tiedämme terrorisminvastaisesta taistelusta, joka varsinaisesti
sai alkunsa syyskuussa 2001 nykyisessä muodossaan, että hyvin
monet valtiot valitettavasti käyttävät
räikeästi väärin erilaisia lakeja
ja sopimuksia, jotka on säädetty sen jälkeen
terrorismin torjumiseksi.
Lakivaliokunta on pitänyt tätä yleissopimusta melko
onnistuneena ja tasapainoisena kokonaisuutena. Valiokunnan mielestä yleissopimus
on osoitus siitä, että tehokkaita terrorismin
vastaisia toimia voidaan toteuttaa ihmisoikeuksia kunnioittavalla
tavalla. Ja kuten totesin, tämän toimeenpanoa
Euroopan neuvoston eri jäsenvaltioissa on hyvin tärkeää seurata.
Lakivaliokunta pitää mietinnössään
tärkeänä, että Suomi osallistuu
kansainväliseen yhteistyöhön terrorismirikosten
torjumiseksi. Siksi valiokunta puoltaa yleissopimuksen ja lakiehdotusten hyväksymistä.
Haluan kiinnittää eduskunnan huomiota myös siihen,
että Euroopan komissio on muutama viikko sitten antanut
ehdotuksen EU:n terrorismin puitepäätöksen
muuttamisesta lähes identtisesti tämän
Euroopan neuvoston terrorismin ennaltaehkäisyä koskevan
yleissopimuksen mukaiseksi. Voidaan tietysti kysyä, mitä järkeä on
siinä, että ensin laaditaan Euroopan neuvoston
yleissopimus ja sen jälkeen lähes identtinen Euroopan unionin
säädös. Luultavasti ainoa järjellinen
syy tällaiseen toimintaan on se, että kaikki EU-maat eivät
suinkaan ole kovin innokkaita ratifioimaan ja saattamaan voimaan
näitä Euroopan neuvoston yleissopimuksia, mutta
velvoite saattaa voimaan Euroopan unionissa yhteisesti päätettyjä säädöksiä on
jo paljon vahvempi. Eli siitä seuraa tietty päällekkäisyys,
joka muuten tuntuu kuitenkin melko turhalta tätä nimenomaista
seikkaa lukuun ottamatta.
Niin kuin edellä totesin, yleissopimuksen tarkoittamat
kriminalisointivelvoitteet koskevat valmistelutyyppisiä tekoja.
Samantapaisia rikoksen valmistelua tai edistämistä koskevia
rangaistussäännöksiä on viime
vuosina otettu rikoslakiin enenevässä määrin.
Näin on tapahtunut erityisesti EU:n puitepäätösten
täytäntöön panemiseksi ja muiden
kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattamiseksi. Yksinomaan
kansalliseen valmisteluun perustuvassa rikoslainsäädännössä on
sen sijaan perinteisesti suhtauduttu pidättyväisesti
valmistelutyyppisiä tekoja koskeviin rangaistussäännöksiin.
Valiokunta kiinnittää mietinnössään
huomiota siihen, että edellä kuvatun kehityskulun
seurauksena rikoksen valmistelutekojen rangaistavuus näyttää muodostuneen
pistemäiseksi ja kriminaalipoliittisesti arvioituna epäjohdonmukaiseksi.
Tätä kuvaa se, että esimerkiksi huumausainerikoksen
valmistelu ja jopa valmistelun yritys on edellisessä eduskunnassa
säädetty rangaistavaksi EU:n puitepäätöksen
täytäntöön panemiseksi ja toisaalta
esimerkiksi sellaisten erittäin vakavien rikosten, kuten
murhan tai törkeän ryöstön,
valmistelua ei ole Suomen rikoslaissa säädetty
rangaistavaksi. Törkeän ryöstön
valmistelun rangaistavuuden osalta on tietysti aiheellista viitata
ed. Hakolan ja lukuisien muiden edustajien lakialoitteeseen, josta
lakivaliokunta on jo päättänyt pyytää lausunnon
oikeusministeriöltä ja tulee sellaisen varmasti
myös saamaan, ed. Hakola.
Lakivaliokunta on pitänyt tarpeellisena, että hallitus
selvittää, ovatko rikoslainsäädäntöön
nykyisin sisältyvät valmistelutyyppisiä tekoja
koskevat rangaistussäännökset johdonmukaisia
ja vastaavatko ne riittävästi vakavien rikosten
torjunnan asettamia vaatimuksia. Valiokunta ehdottaa mietinnössään,
että eduskunta hyväksyy asiaa koskevan lausuman.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä terroristisia rikoksia
koskevassa sopimuksessa on tietyllä tavalla uraauurtavaa
juuri se, että tässä erotetaan toisistaan
rikosten rangaistavuus ja itse teon täyttyminen. Kyse on
siis puhtaasti rikosten valmistelusta. Kysymys meillä Suomessa on
ajankohtainen laajemminkin, onneksi ei terroristirikosten kohdalta,
mutta Liedon ryöstösuunnitelman ja koulutragedian
vuoksi asiasta on meilläkin käyty laajaa ja osin
perusteellistakin keskustelua. Mutta tässä yksittäisten
tapausten tiivistämässä tunnelmassa helposti
asioiden toinen puoli unohtuu, ja siksi lakivaliokunta on pitänyt
tärkeänä, että kokonaisuus selvitetään
perusteellisesti. On kuitenkin hyvä, että kysymykseen
on nyt herätty, ja tämä selvittäminen
ja kokonaisuuden uudelleenarviointi on välttämätöntä.
Meillä Suomessa ja Pohjoismaissa on perinteisesti suhtauduttu
hyvin pidättyväisesti tähän valmistelurikosten
kriminalisointiin. Kuitenkin rikosten valmistelua on jo nyt kriminalisoitu
sekä EU-puitepäätösten että erilaisten
kansainvälisten sopimusten johdosta, mutta myös
puhtaasti kotimaisista lähtökohdista. Esimerkkeinä tästä edellisestä voi
mainita vaikkapa maksuvälinepetoksen ja väärennösrikoksen,
joissa rikoksentekovälineiden hankkiminenkin sinällään
on jo rangaistavaa, ja, kuten puheenjohtaja Hautala totesi, huumausainerikoksen,
jonka valmistelun yrityskin on rangaistavaa.
Vaikka meillä Suomessa ei ole vallalla sellaista salaliitto-
tai conspiracy-oppia kuin anglosaksisissa maissa — Euroopassa
Iso-Britannia ja Irlanti ovat tästä esimerkkejä — niin
kyllä meilläkin jo tällainen rikoksesta
sopiminen on kriminalisoitua silloin, kun se koskee valtiota vahingoittavia
vakavia rikoksia, kuten valtiopetosta ja maanpetosta. Näissä jo
teon suunnittelu ja kokoontuminen suunnitelman ympärille
ovat rangaistavia jo nykyisessä lainsäädännössä.
Mitään muita toimenpiteitä ei edellytetä.
Mutta yksi näkökulma, joka tässä tulee
huomioon otettavaksi, on se, että Suomessa rikosten yritys
on hyvin laajasti säädetty rangaistavaksi. Lisäksi
yrityksen käsite on Suomessa laaja, esimerkiksi Keski-Eurooppaa,
Saksaa selvästi laajempi, ja monesti on vaikea erottaa
rikoksen valmistelua ja yritystä toisistaan. Se, missä kohtaa menee
raja esimerkiksi myrkyn hankkimisen, sekoittamisen, kylvämisen,
tarjoamisen ja juottamisen välillä, on joskus
kriminaalipoliittisesti vaikea kysymys. Tämä itse
teko ja sen täyttyminen ovat selkeämmin valmistelusta
ja yrityksestä erotettavissa juuri sen perusteella, saavutetaanko
valmistelussa ja yrityksissä haluttu lopputulos.
Käytännön ongelmiakin tähän
rikosten kriminalisoinnin valmisteluun liittyy. Tässä valmistelurikosten
rangaistukset eivät voi olla lähtökohtaisesti
yhtä ankaria kuin täytettyjen tekojen. Voisi olla,
että ne jäisivät tässä mielessä lieviksi, mutta
koska poliisi on velvollinen puuttumaan havaitsemiinsa rikoksiin,
niin tällöin olisi valmisteluunkin puututtava
heti niiden ilmi tultua. Tässä on se riski, että tällainen
valmistelurikosten kriminalisointi ja rangaistus jäisivät
tavallaan sormen heristelyn tasolle. Eli joutuisiko tutkijapoliisi
silloin paljastamaan itsensä ennen aikojaan ja jäisivätkö isot
rikolliset, isot pedot, tällöin varsinaisen rysän
ulkopuolelle?
Valmistelurikosten kriminalisoinnin esteenä on keskustelussa
pidetty myös näytön saamisen vaikeutta.
Tämä argumentti mielestäni ei ole kestävä pelkästään
jo sillä perusteella, että meillä on jo
nyt lukuisia tällaisia kriminalisointeja olemassa muissakin
rikoksissa kuin täällä mainituissa murhissa
ja ryöstöissä. Toisaalta tuomioistuinkäytäntö lopulta
määrittää sen, mihin kriminalisoinnin
rajat vedetään.
Arvoisa puhemies! Tämä lakivaliokunnan lausumaehdotus
on varsin perusteltu. Jo pelkästään lainsäädännön
johdonmukaisuus edellyttää, että rikosten
valmistelun kriminalisointi selvitetään kokonaisuudessaan
ja perusteellisesti.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutamia kommentteja. Käsittelyssä on
erittäin tärkeä hallituksen esitys terrorismin
ennaltaehkäisyä koskevan yleissopimuksen hyväksymisestä.
Lakivaliokunta on käsitellyt asiaa mietinnössään
hyvin kattavasti ja tuo samalla esille tuon sopimuksen tasapainoisuuden ja,
kuten puheenjohtaja totesi, onnistuneen lopputuloksen. Turvallisen
yhteiskunnan kannalta on nyt ja tulevaisuudessa erittäin
tärkeää, että Suomi osallistuu
aktiivisesti terrorisminvastaiseen työhön osana
muuta kansainvälistä rikostorjuntaa.
Kuten lakivaliokunnan puheenjohtaja puheenvuorossaan totesi,
muutamia viikkoja sitten tein yhdessä monen muun edustajan
kanssa lakialoitteen törkeän ryöstön
valmistelun kriminalisoinnista. Kokonaisuudessaan valmistelurikoksen kriminalisointi
on ollut Suomessa poikkeuksellista ja lähtökohtaisesti
ainoastaan erityisten vaarallisten rikosten valmistelu on säädetty
rangaistavaksi. Tällaisia rikoksia ovat muun muassa joukkotuhonnan
sekä terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen valmistelu.
Tässä yhteydessä haluan todellakin
kiittää tai ilmaista erityisen tyytyväisyyden
siitä, että lakivaliokunta on mietinnössään
ottanut keskeisesti kantaa siihen, ovatko rikoslainsäädäntöön
nykyisin sisältyvät valmistelutyyppisiä tekoja
koskevat rangaistussäännökset johdonmukaisia,
vastaavatko ne riittävästi vakavien rikosten torjunnan
asettamia vaatimuksia. Samassa yhteydessä on kuitenkin
näkemykseni mukaan tärkeä varmistaa viranomaisen
mahdollisuus pakkokeinolain mukaisten toimivaltuuksien hyödyntämiseen,
mikä tarkoittaa osaltaan sitä, että rangaistustaso
on oikea ja riittävä.
Mielestäni tämän esityksen ja asiakokonaisuuden
hyväksyminen on erinomainen asia ja erityisen tärkeä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota yhteen mielestäni
oikeushistoriallisesti mielenkiintoiseen yksityiskohtaan tässä mietinnössä.
Nimittäin, niin kuin arvoisa valiokunnan puheenjohtajakin
totesi, valiokunta on tehnyt lausumaehdotuksen, jossa todetaan näin:
"Oikeusministeriössä on parhaillaan vireillä rikoslain
kokonaisuudistuksen loppuunsaattamiseen tähtäävä hanke."
Totta, näin hallitusohjelmassakin taidetaan todeta, että näin
on ja tähän pyritään.
Ja sitten valiokunta jatkaa: "Valiokunta pitää tarpeellisena,
että joko sen yhteydessä tai erillisenä hankkeena
selvitetään, ovatko rikoslainsäädäntöön
nykyisin sisältyvät valmistelutyyppisiä tekoja
koskevat rangaistussäännökset johdonmukaisia
ja vastaavatko ne riittävästi vakavien rikosten
torjunnan asettamia vaatimuksia." Ja sitten on toivomus tästä lausumaehdotuksesta,
että eduskunta sen hyväksyisi.
Tässähän kiinnostaa erikoisesti se,
että kun on kysymys oikeusministeriön hallinnonalan
asiasta, asiasta, joka on kokonaisuudistuksen kohteena, niin mistä syntyy
tämä lausumaehdotustarve. Elikkä jos
se on syntynyt valiokunnassa käydystä valmistelevasta
keskustelusta, niin, arvoisa puhemies, sehän on loistava
tulos. Sehän osoittaa sen, että nämä ed.
Tero Rönnin johdolla ovat erittäin korkeatasoisia
oikeusoppineita, kun pystyvät tämän tasoisen
johtopäätöksen luomaan. Tämähän
on hieno asia kuin mikä, jossa ei ole pienintäkään
moitteen sijaa. Päinvastoin, pelkkiä kehumisia.
Sitten teoriassahan saattaisi olla se mahdollisuus, että näiltä vakioasiantuntijoilta,
jotka
edustavat oikeusministeriötä, sisäministeriötä,
paikallista käräjäoikeutta ja supoa ja
Asianajajaliittoa, on viuhahtanut tämän laatuinen
asia, tai sitten, että alan huippuasiantuntijat professori Lahti
ja professori Scheinin ovat päätyneet ehdottamaan
tätä.
Olisi mukava historiankirjoitusta ajatellen ihan kuulla vaan
yhdellä virkkeellä, kuka tämän keksi.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan vaan historiankirjoituksia varten: niin
yllättävää kun se saattaa ollakin, tämä kysymys
nousi esille nimenomaan täältä ihmisoikeusasiantuntijapuolelta.
Mutta valiokunta tähän keskusteluun lähti
mukaan ajankohtaisuudestakin ehkä johtuen, ja lausumaehdotus,
kuten todettu, on yksimielinen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täsmentäen: siis toisin sanoen
professori Scheinin ilmeisesti.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä asia tarkistetaan
ja kerrotaan se asian jatkokäsittelyssä, mistä tämä tuli.
Mutta ihan varmasti tähän vaikutti myöskin
kyllä eduskunnassa käyty keskustelu ja eduskunnan
käytävillä käyty keskustelu
siitä, kun oli tämä Varsinais-Suomessa
tapahtunut törkeä arvokuljetusryöstö, kuinka
poliisi joutui seuraamaan puskista sen valmistelua. Ja sitten toisaalta
heräsi keskustelu siitä, että rikoslaissa
on kyllä melkoista epäjohdonmukaisuutta, jos esimerkiksi
kukkapurkkien hallussapito on kriminalisoitu, mikäli voidaan epäillä,
että niitä käytetään
huumausainerikoksen yritykseen esimerkiksi niin, että kasvatettaisiin
jotakin tiettyjä kasveja, ja sitten tällainen
arvokuljetuksen ryöstön valmisteleminen ei ole kriminalisoitu.
Mutta ihan vakavasti puhuen tähän tietysti liittyy
niitä näyttöongelmia. Ne eivät varmasti
ole ylitsepääsemättömiä,
mutta tämä on nyt semmoinen asia, jota oikeusministeriö voi pohtia
tämän rikoslain kokonaisuudistuksen loppuunsaattamisen
yhteydessä tai erillisenä, niin kuin valiokunta
pyytää, ja eduskunta toivottavasti siihen pyyntöön
yhtyy.
Yleiskeskustelu päättyi.