5) Hallituksen esitys laiksi meriliikenteessä käytettävien
alusten kilpailukyvyn parantamisesta ja laeiksi eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Meillä on käsittelyssä hallituksen
esitys laiksi meriliikenteessä käytettävien
alusten kilpailukyvyn parantamisesta ja laeiksi eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Esittelen lyhyesti lain
ja mietinnön ja siihen liittyvät lausumaesitykset
sekä vastalauseen ja muutaman oman ajatukseni merenkulusta yleensä ja
tähän liittyvästä aihepiiristä.
Arvoisa herra puhemies! Esityksessähän ehdotetaan
säädettäväksi laki meriliikenteessä käytettävien
alusten kilpailukyvyn parantamisesta. Samalla ehdotetaan kumottavaksi
ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta annettu laki ja eräiltä matkustaja-aluksilta
saadusta merityötulosta toimitetun ennakonpidätyksen
väliaikaisesta maksuvapaudesta annettu laki. Lisäksi
tehtäisiin viiteen muuhun lakiin vähäisiä muutoksia. Oikeastaan
voi tiiviisti sanoa, että keskeinen uudistus esityksessä on
matkustaja-alusten miehistön kustannusten tuen vakinaistaminen
täysimääräisenä. Tällä tuella
katettaisiin täysimääräisesti yleisesti
verovelvollisten merenkulkijoiden merityötulosta toimitettu
ennakonpidätys sekä työnantajan maksamat
sosiaaliturva- ja vakuutusmaksut. Tämä on lain
esitys sisällöllisesti tiiviisti. Valiokunta on
käsitellyt tätä hyvin perusteellisesti
ja tullut sille kannalle, että hallituksen esityksen perusteluista
ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella
valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin:
Peruslähtökohtahan tässä on,
että niin lakiesitys kuin valiokuntakin kantaa huolta suomalaisen
merenkulun kilpailukyvyn parantamisesta. Se on suuren luokan kysymys.
Asiantuntijakuulemisessa on todettu, että esityksessä ei
ole otettu huomioon niitä lastialusvarustamoiden esityksiä,
joilla lastialusten kilpailukykyä parannettaisiin kilpailijamaihin
verrattuna, ja tärkeimpänä tällaisena
toimenpiteenä on esitetty tonnistoverolainsäädännön
uudistamista. Hallitusohjelman mukaan suomalaisen merenkulun kilpailukykyä parannetaan
ja tonnistoverolainsäädäntöä uudistetaan
kilpailukykyiseksi. Näin on tavoite. Meripolitiikan tavoitteena
on turvata Suomen kauppalaivaston myönteinen kehitys, suomalaisten
merenkulkijoiden työllisyys ja toisena isona asiana huoltovarmuus.
Kun asiantuntijoita kuultiin, asiantuntijakuulemisessa todettiin,
että uudistus ei kaikilta osin täytä hallitusohjelman
linjauksia. Hallitusohjelman linjaukset huomioon ottaen on erityisen
hyvä, että vuonna 2008 on tarkoitus tehdä kokonaisratkaisu
suomalaisen merenkulun kilpailukykyä parantavista toimenpiteistä.
Siinä yhteydessä tulee pyrkiä merenkulun
turvaavaan kokonaisratkaisuun. Valiokunta ehdottaa tämän
vuoksi eduskunnan hyväksyttäväksi lausumaa,
jotta seuraavan kerran tehtäessä kokonaisratkaisua suomalaisen
merenkulun kilpailukyvyn parantamiseen liittyvistä toimenpiteistä tuen
piiriin otetaan mukaan rajoitetusti myös kotimaan kabotaasiliikenne,
joka toimii kansainvälisesti kilpailluilla markkinoilla,
ja tähän liittyy lausumaehdotus numero 1.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on lausunnossaan taas kiinnittänyt huomiota siihen, että lakiehdotuksen
tarkoittamissa kansainvälisissä sopimuksissa tai
EY:n säännöksissä ei ole säädetty vähimmäispalkkatasoa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoon
viitaten liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa eduskunnan
hyväksyttäväksi lausumaa, että EU:n
piirissä tulisi luoda yhtenäiset toimivat pelisäännöt
merenkulun tukemiselle ja sekamiehityksen käytölle
sekä määritellä myös
vähimmäispalkkataso, jota tulee noudattaa EU-maiden
lippujen alla kulkevilla aluksilla, ja tähän liittyy
lausuma numero 2.
Näillä kahdella lausumaesityksellä valiokunta on
pannut asian eteenpäin. Tähän esitykseen
liittyy, niin kuin mainitsin, vastalause. Tämä vastalause
lyhyesti kuvattuna on se, että kun hallituksen esityksen
tarkoituksena on turvata suomalaisten merenkulkijoiden työllisyyttä ja
sitä, että alan asiantuntijuus pysyy Suomessa,
ja se on se peruslähtökohta, mistä lähdettiin
liikkeelle, niin vastalauseen mukaan lakiehdotuksen 3 luku romuttaa
itse asiassa edellä mainitut perustellut tavoitteet. Mutta
tähän vastalauseeseen palataan tässä myöhemmin.
Varmaan sen esittely tulee tarkemmin. En siihen omalta kohdaltani
puutu tämän enempää.
Arvoisa herra puhemies! Kun merenkulku on kokonaisuutena käsittelyssä,
niin ihan muutama aivan oma näkemykseni koko asiaan. Tässä on nyt
hallituksen esitys ja valiokunnan mietintö sekä vastalause,
mutta kun me puhumme merenkulusta itse asiassa kokonaisuutena, ja
siitä on kyllä syytä puhua, niin sieltähän
nousee oikeastaan pari sellaista isoa perussyytä tähän
tukipolitiikkaan liittyen, mistä syystä tukea
olisi perusteltua maksaa. Kun me puhumme tukitasosta, joka tällä hetkellä on
noin 30 000 euroa per merenkulkija per vuosi, niin kyse
ei ole ihan pienistä rahoista. Kyse on todella suuren mittaluokan rahoista.
Sieltähän nousee oikeastaan kaksi isoa asiaa. Toinen
iso asia on huoltovarmuus. No, tästä huoltovarmuudestahan
voisi käydä periaatteellista keskustelua hyvinkin
pitkään ja miettiä, mikä tämän
päivän yhteiskunnassa huoltovarmuuden merkitys
merenkulun osalta on ja mitä huoltovarmuudella sitten yleensäkin
tarkoitetaan ja mihin sitä tarvitaan, jos sitä sitten
tarvitaan. Mutta huoltovarmuus on se toinen perustelu, jota vahvasti
käytetään, kun puhutaan merenkulun tukemisesta.
Toinen on sitten se, että laivan perässä on
Suomen lippu. No, se on tietenkin se asia, johon on yhdistetty se,
että kun siellä on se Suomen lippu, siellä on
myös suomalainen miehistö, ja kun siellä on
suomalainen miehistö ja laiva on Suomeen rekisteröitynä,
niin maksetaan siitä syystä tukea, että se
laiva on kotimainen, ja siihen liittyy tämä huoltovarmuusnäkökulma.
Mutta tässä nyt vaan ikävä kyllä tapahtuu
niin, että kun tämä laki astuu voimaan,
niin tukea maksetaan, olipa sen laivan omistaja sitten aivan mistä maasta
tahansa kotoisin, olkoon siellä sitten mikä miehistö sisällä tahansa,
mistä maasta tahansa ne miehistön jäsenet
tulevat, kun on täysin vapaata se, mistä miehistö koostuu.
Tukea maksetaan, vaikka laivassa ei noudatettaisi Suomen lainsäädäntöä eikä siellä
noudatettaisi
työehtosopimuksia. Kyllä tässä kovin
kummallisen näköiseen tilanteeseen mennään.
Jos sen jälkeen puhutaan vielä siitä, mikä on
se syy, että halutaan säilyttää laivat
ja laivueet Suomen lipun alla, ennen kaikkea kotimainen osaaminen
merenkulussa, ammattikoulutus, miehistö jne., että se
osaaminen täällä säilyy, niin
tämä laki kyllä astuessaan voimaan ei ihan
täytä johdonmukaisesti tätä.
Jos me katsomme, miten viime vuonna tukea maksettiin, niin viime
vuonna maksettiin tukea Neste Oilille, joka nyt ei niin hirveän
huonosti menestyvä firma ole, noin 7 miljoonaa euroa, italialaiselle
Finnlinesille sitä maksettiin miljoona euroa, virolaiselle
Siljalle 6,7 miljoonaa euroa, muistaakseni Vikingille jotakin 9,5
miljoonan euron suuruusluokkaa oleva summa. Kyllähän tästä sitten
seuraa väistämättä johdonmukainen kysymys,
onko tässä enää mitään
järkeä, mikä järki tähän
liittyy.
Kyllä tässä pakko on sanoa, kun sitä tarkastelee
monestakin näkökulmasta, että johtopäätös on,
että ei nyt kovin hirveästi ole järkeä tässä veronmaksajien
rahojen käytössä. Voi sanoa, että tässä on
tukimopo karannut täydellisesti — tai tukilaiva,
mikä tahansa — käsistä. Ei enää ole kyse
huoltovarmuudesta, kotimaisesta osaamisesta, kotimaisesta merenkulusta.
Kyse on siitä, että yhteiskunnan piikki on nyt
auki. Kun se on auki EU-tasolla, niin tässä on
käynyt niin hullu tilanne kaiken kaikkiaan, viitaten vähän
aiempaan keskusteluun, mitä käytiin, että EU-maat kilpailevat
itsensä hengiltä nyt merenkulun kautta tietyllä lailla
liittyen rahaan. Ensi vuonna ehkä tuleva tonnistoverouudistus
kasvattaa laskua VM:n arvioiden mukaan, jos se otetaan käyttöön,
noin 50 miljoonaa euroa eli tuki nousee noin 40 000 euroon
per työpaikka. Mutta enää ei puhuta työpaikasta
niin, että se on suomalainen työntekijä.
Se työntekijä voi olla sitten ihan mikä tahansa.
Kyllä kaiken kaikkiaan tästä järjestelmästä pitää sanoa,
että järjestelmä on kyllä tällä hetkellä täysin
epäterve. Ei tämä tällainen
ole enää kenenkään etu. Kun
me Suomen näkökulmasta sitä katsomme,
niin kysymys kuuluu, kuinka pitkälle siihen alistutaan,
annetaanko rahan vaan virrata ja annetaanko piikin olla auki vai
teemmekö sille asialle jotakin, mutta realiteetti on kyllä tällä hetkellä se,
että Suomen omat tekemiset eivät ikävä kyllä riitä.
Se pää on aukaistu ja se on auki. Se on EU-tasoista
sääntelyä. Se on maapallon tasoista sääntelyä,
globaalia sääntelyä, mutta kyllä tässä EU
nyt menee sellaista reittiä, joka ei ole terve. Se ei tue
suomalaista merenkulkua. Se ei tue huoltovarmuutta eikä tue
ikävä kyllä tätä kotimaista
osaamista nimenomaan merenkulun osalta, mihin tällä lakiesityksellä pitäisi
pyrkiä. Se on kyllä vakava paikka tulevaisuudessa.
Rahaa menee melkoinen määrä. Mitä sillä rahalla
saadaan, sen on aina oltava se vastakysymys.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun viime kaudella liikennevaliokunnassa myös
näistä asioista keskusteltiin, niin kyllä silloinkin
pidettiin tärkeänä sitä, että Suomen
merialueille, pussinperällä kun sijaitsemme, tulee
myös sellaista meriliikennettä, jonka kautta voimme
huoltovarmuuden Suomessa turvata. Eikö parempi ole kuitenkin
niin, että meillä on jonkunlainen tukijärjestelmä kuin
ei tukijärjestelmää ollenkaan? Kysyisinkin,
mikä on valiokunnan puheenjohtajan ratkaisu tähän
ongelmatiikkaan, jota hän esitteli, kun globaaleilla markkinoilla
liikumme. Meillä on merenkulussa tulossa monia muitakin
kehittämisasioita, joissa meidän on konsensus
löydettävä. Tämä on
yksi osa-alue, mutta perästä kuuluu, tulee tonnistoveroa,
tulee alusten päästöihin ym. liittyviä rajoitteita,
ja nämä kaikki yhdessä tukevat sitä,
että me teemme suomalaisesta merenkulusta mahdollisen mutta
emme mahdotonta.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hivenen valiokunnan puheenjohtajan esittelypuheenvuoroon:
tukea ei makseta kuitenkaan kuin niille aluksille, jotka ovat suomalaisessa
omistuksessa, joilla on Suomen lippu perässä,
ei ulkomaisille, yhdellekään alukselle, mikä on äärimmäisen
tärkeä asia.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime kaudella todellakin keskusteltiin tästä samasta
asiasta, ja myös edellisellä kaudella tämä merenkulun
tuki oli ajankohtainen. Muistaakseni tuolla edellisellä kaudella myönnettiin
näitä tukia sillä tavalla, että valiokunnan
annettiin ymmärtää, että suomalainen merenkulku
on erittäin suuressa pulassa, jos tukia ei myönnetä,
ja kun ne sitten myönnettiin, niin ne jaettiin saman tien,
sama summa markkoja tuolloin omistajille. Tämä on
hankala kysymys, milloin merenkulku on pulassa, milloin sen sanotaan
olevan pulassa. Siitä on vähän huonoja kokemuksia
tässä talossa. Mutta mielestäni kyllä tosiasia
on, että jos puhutaan suomalaisesta merenkulusta, niin
kyllä se tarkoittaa myös suomalaisia merenkulkijoita,
suomalaista merimiesosaamista, ja jos siitä luovumme, niin
että meillä on pelkästään
ulkomaalaisia merenkulkijoita suomalaisilla aluksilla, minkä tämä 3.
luku nyt mahdollistaa, niin menetämme kyllä valtavan osaamisen
ja myös sen tärkeän huoltovarmuuden,
yhden tärkeän osan. Aito kysymys on sen jälkeen,
mikä on Suomen valtion intressi tukea ulkomaista merityövoimaa.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin puheenvuorossani sanoin, vastaus
on se, että otetaan jonkunlainen ryhtiliike EU:ssa. Ei
ole oikein muita vastauksia tällä hetkellä.
EU-maat kilpailevat itsensä hengiltä, siitähän
tässä on koko ajan kyse, ja tämä koko
järjestelmä vääristyy, ja siitä tulee
epäterve — tai ei tule, se on jo epäterve.
Ed. Paajaselle sanoisin, niin kuin äsken sanoin, että italialaiselle
Finnlinesille maksettiin miljoona euroa viime vuonna, virolaiselle
Siljalle 6,7 miljoonaa jne., näin se vaan menee, että nämä rahavirrat
virtaavat sitten ulos, kun siellä on omistajana ulkomainen
yritys. Se laiva on kyllä rekisteröity Suomeen,
ei siinä sinänsä mitään,
ja se on Suomen lipun alla oleva laiva, mutta sehän se
ei tarkoita, että omistaja välttämättä on
suomalainen.
Kun me puhumme huoltovarmuudesta ja osaamisesta, niin kyllä tällä esityksellä väistämättä
on se
seuraus, että kumpikin puoli rapautuu, ja silloin on pakko
kysyä, onko tässä mitään
järkeä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä asiahan on varsin tuttu
siltä ajalta, kun olin liikennevaliokunnassa. Tätä käsiteltiin
lähestulkoon alvariinsa, ja se keskeinen asia on juuri
huoltovarmuus, ja se huoltovarmuushan syntyy juuri sitä kautta,
että täytyy olla todellinen vaikutusvalta sen
aluksen omistajiin, jotta se huoltovarmuus voisi kriisitilanteessa
toteutua. Tästähän on kysymys. Nythän
me tiedämme sen, että huoltovarmuuden osalta on tämän
kriittisen rajan alapuolelle aluskanta jo rahtialuspuolella mennyt,
mikä on erittäin vaarallinen tilanne. Niitä on
vain 55 alusta, ja 60 on pidetty siinä miniminä.
Toivottavasti te käsittelitte myöskin tätä asiaa,
koska huoltovarmuudesta ei lausumaehdotusta ole.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä voisi käyttää tänä syksynä jo
monesti esiin tullutta mietelauselmaa taikka aloitusta, että tämä on historiallinen
esitys. Yksikään aikaisempi hallitus ei ole tällaista
tehnyt. Mutta voisin sanoa kyllä näinkin, että on
Esko Ahon hallitus tehnyt ja säätänyt
1992 kaupparekisterilain, jossa tämä orjatyövoima
sallittiin jo silloin, ja nyt sitä orjatyövoiman
käyttöä saadaan jatkaa.
Puhemies! Pidän tätä lakiesitystä sinänsä tarpeellisena,
mutta en suinkaan kannatettavana. Allekirjoitan ihan puhtaasti valiokunnan
puheenjohtajan esitelmän ja hänen käyttämänsä puheenvuoron,
erityisen sen loppupuolen ja siinä esitetyt kritiikit siitä,
että ei tällä nyt varmasti kovinkaan
syvällisesti paneuduta itsessään tähän
tilanteeseen eikä tällä tätä merenkulun
tulevaisuutta kovin pitkälle luotsata.
Suhtaudun yleensäkin kaikkeen tukipolitiikkaan hyvinkin
varauksellisesti. Joskus, kuten tässäkin tilanteessa,
se on vaan niin kuin hyväksyttävä. Tälläkin
kohdalla EU on osoittanut jälleen voimattomuutensa. Pikkuasioista
kyllä näperrellään ja virkamiehille
ollaan kyllä antamassa jos jonkinlaista etua, kuten tänä iltana
tässäkin salissa on saatu kuulla, mutta jos pitäisi
jostain isommasta asiasta ja verotuksesta ynnä muista tukiasioista
käydä yhteistä linjaa vetämään,
niin sitä sieltä muuten ei löydy. Ei
ole vielä verotuksessa mistään päästy
kunnon keskusteluun.
Nytkin me olemme menettäneet viimeisen vuosikymmenen
aikana näitä aluksia kauppamerenkulun puolelta
ulkomaalaisiin rekistereihin, ja mikä erikoisinta, ei suinkaan
mihinkään mukavuuslippujen alle, vaan siellä on
suuruusjärjestyksessä Ruotsi, Viro, Alankomaat,
Iso-Britannia, Saksa ja sitten on vielä semmoinen suuri
merenkulkijamaa, oikein iso, tosi merenkulkija perinteikkäällä tavallaan,
Luxemburg. Elikkä kyllä tässä vähän
erikoiselta kuulostaa tämä koko kuvio ja tämä tukipolitiikka.
Olisikohan tässä nyt EU:lla ihan oikeasti jotain
tekemistä, että saataisiin tässäkin
asiassa jonkinlainen järki tähän koko
hommaan?
Sitten toki alus voitaisiin tietysti siirtää,
jos ei mennä EU:n alueelle, mukavuuslippurekisteriin. Näitähän
suomalaiset yritykset ja yhtiöt ovat jo toki pitkään
käyttäneet. Suomalainen omistaja muutaman kuvion
kautta löytyy sitten jostain tuolta Bahamasaarilta taikka
muualta, laivan kyljessä on isolla kolme kirjainta, erään
metsäyhtiön tunnukset ja merimiehinä kiribatilaisia
merimiehiä 6 dollarin päiväpalkalla.
Tässä oli semmoista karua kertomaa tuolta 1990-luvun
lopulta, kun asuin puolisen vuotta erään merenkulun asiantuntijan
kanssa samoilla kämpillä, niin hän kertoi
juuri räikeimmän esimerkin.
Tällä hetkellä kuulemma tilanne ei
aivan näin pahassa mallissa ole. Nyt on sinänsä aika
erikoinen tilanne tällä hetkellä merenkulussa
elikkä on erittäin kova kysyntä laivoista.
Nyt ei romuteta vanhojakaan laivoja, vaan niitä ostavat
aivan uudet laivanvarustajat, jotka sitten alkavat yrittää tehdä tiliä vähän
vanhoilla vehkeillä, ja siellä pari kolme suomalaista
palkataan ja sitten loppu työvoima tulee, mistä sattuu
tulemaan, ja lippu on sitten jokin halpalippu.
Mutta on sitten oikein kunnon esimerkkejäkin, että on
eräskin mukavuuslippualus, jonka taksa on 70 000
dollaria per päivä, elikkä on aikarahtauksessa
oleva laiva, mutta silti näille matruuseille, jotka ovat
siellä merimiehiä, on varaa maksaa 500 dollaria
kuukaudessa. Siinä on sitten kaikki. Ei ole mitään
kaksoismiehitystä eikä mitään
muutakaan, vaan siihen kuuluu lomapalkat ja kaikki muut, elikkä siitä voidaan
ruveta laskemaan, ja tokkopa tälläkään
laivalla kovin suurta määrää tätä väkeä on.
Rahtia kyllä saadaan, mutta omistajat ovat kyllä todella
ahneessa tilanteessa, jossa kaikki pitää repiä.
Kyse ei ole kuitenkaan suomalaisesta laivasta.
Halvimmat merimiehet, mitä on esille tullut viime kuukausien
ajalta, ovat 200 dollarin kuukausipalkalla töitä tekevät
kiinalaiset. Näilläkö tekijöillä sitten
turvaamme meillä Suomessa merenkulun tulevaisuuden? Haluammeko
todella Suomen maaperälle, jota suomalaiset alukset ovat,
siis tällaista orjatyövoimaa? Miltähän
tuntuu suomalaisen merimiehen Kari Kansimiehen tai Markku Matruusin
työskennellä siellä aluksella, kun vieressä sattuu
olemaan tällaisia työntekijöitä,
jotka muutaman kymmenen prosentin palkalla hänen omastaan
tekevät samoja töitä? Ei ole puhe mistään
yhdenvertaisuudesta tai tasa-arvosta. Kyseessä on selkeä polkumyynnin
laillistaminen, ja vetoaminen tähän vuoden 1992
kauppa-alusrekisteriin ei kyllä tässä yhteydessä toimi.
Sitä lakia ei ole muuten näiltä osin
koskaan tänä 15 vuoden aikana käytetty.
Kävimme tuossa lokakuun alussa merenkulun seminaarissa
ja siellä tästä asiasta puhuttiin, ja kaikki
yhteen ääneen, niin työnantaja- kuin
työntekijäjärjestöt, kaikki
toimijat koko merenkulun alalta ilmoittivat suoraan, että tämä asia
ei kuulu, tämä sekamiehityskuvio ei kuulu heidän
agendalleen eivätkä he ole tästä asiasta
kiinnostuneita eikä ole heille tarkoituksenmukaista viedä asiaa eteenpäin.
Jostain kumman syystä se täällä paperissa
nyt sitten kuitenkin on. En tiedä, mistä se on tullut.
Ihmettelen kyllä, miten näillä eväillä ja
tällaisilla ajatuksilla voidaan ajatella, että saadaan nuoria
houkuteltua merenkulun alalle. Kuka tulee tämmöiselle
alalle, jos toisella puolen on tämä asiaintila?
Sekamiehitys hyväksytään ilman muuta
suomalaisissa aluksissa. Kukaan ei kiellä sekamiehitystä,
mutta samasta työstä pitää maksaa
sama palkka lähtökohtaisesti. Ei ole puhe siitä,
ettei hyväksyttäisi vaikka minkä maalaista tekemään
ja vaikka kuinka paljon, mutta sama työ ja sama palkka.
Vanhasen porvarihallitus tässä nyt jälleen näyttää kyntensä ja
asettuu selkeästi työnantajan takuumieheksi. Kun
esimerkiksi neuvottelut merimiesten palkoista ovat menossa, niin
jos niistä ei sopuun päästä,
on työnantajan aika helppo todeta, että jos ette
sopua tee, niin jostain tuolta halpamaista tulee joku yhdistys,
joka tekee sopimuksen teidän puolestanne. (Ed. Paajanen:
Ei pidä paikkaansa!) Täysi mahdollisuus tähän
kuvioon on olemassa. Tästä vastalauseesta, jonka olemme
jättäneet ja tulemme tekemään
ja jossa halutaan poistaa 6—9 § ensimmäisen
lakiehdotuksen kohdalta, työoikeudellisen osuuden esittelee
työasiainvaliokunnan työoikeuden huippuasiantuntija,
ed. Markus Mustajärvi.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ed. Rönnille tuosta puheen
huikeasta kliimaksista, ja kerrankin voin sanoa, että edustaja
puhuu täyttä asiaa. Mutta vaikka en tämän
meriliikenteen asiantuntija olekaan, niin muistelen, että aikaisempina
vuosina, kun on puhuttu varustamoitten tuesta, meriliikenteen tuesta,
varustamot ovat uhkailleet, että jos tukea ei tule, niin
sitten ulosliputetaan. Mutta sitten kuinka kävi? Tukea
kyllä tuli, mutta samaan aikaan se tuki vuoti toisesta
päästä ulos osinkoina ja siitä huolimatta
ulosliputettiin. Eli tämmöiset vastikkeettomat
tukimekanismit ovat äärimmäisen vaarallisia.
On aina mielenkiintoista seurata varsinkin salin oikean laidan
sormen heristelyä siitä, kun puhutaan vaikka työttömyysturvasta,
kuinka sen pitää aina olla vastikkeellista. No,
kahdeksaan vuoteen sitä työttömyysturvaa
ei nyt nosteta senttiäkään. On se nyt
kumma, jos se vastikkeellisuus ei sitten ulotu yrityspuolelle millään
lailla. Silloin, jos on johdonmukainen, pitää olla
sekä työntekijä- että työnantajapuolella
vaatimassa sitä vastikkeellisuutta.
Arvoisa puhemies! Tästä työelämävaliokunnan
lausunnon eriävästä mielipiteestä muutama sana.
Siinä keskitytään tähän
hallituksen esityksen kattavuuteen, kansallisen säätelyn
mahdollisuuksiin tai oikeastaan sen kieltämiseen, sopijaosapuolten
tasaveroisuuteen ja edustavuuteen, syntyvään palkkatasoon,
niihin liittyviin kansainvälisiin sopimuksiin. Tässä hallituksen
esityksessä on kyllä muutama ihan hyväkin
kohta ja ajatus, jotka parantavat nykyistä tilannetta siinä, että siellä vakinaistetaan
tiettyjä tukia samaten kuin yhdenmukaistetaan. Mutta esitys
jää siltä osin vajaaksi, koska se koskee
vain osaa liikennettä ja osa jää ulkopuolelle,
ja näiltä osin varmaan tähän
tukipolitiikkaan joudutaan palaamaan hyvinkin pian.
Vakavampi puute tai oikeastaan hyvin oleellinen valuvika on
se, että se ei rajaudukaan koskemaan pelkästään
näitä elinkeinopoliittisia kysymyksiä,
vaan samaan aikaan siihen kytketään tämmöinen
hyvin vahva työoikeudellinen sääntely.
Tämä esityksen kolmas luku vaarantaa keskeiset
työmarkkinoitten sopimisjärjestelmät
ja pelisäännöt, ja siinä esitetään
mahdollisuutta sopia toisin työehdoista, joista kansallisessa
lainsäädännössä on
erikseen säädetty. Tällainen kategorinen
poissulkeminen ei ole millään lailla perusteltua.
Suomalaiseen sopimisyhteiskuntaan minä ainakin vielä haluan
uskoa ja myöskin sen tulevaisuuteen. Vaikka se monin osin
on ollutkin kankea, niin on se kuitenkin luonut vakautta ja ennustettavuutta
työmarkkinoille. Suomalaisessa järjestelmässä sopijaosapuolet
ovat keskenään tasaveroisia osapuolia. Se takaa
aidon sopimistilanteen ja sen, että toinen osapuoli ei
pääse sanelemaan. Mutta jos tämmöinen
sopimisoikeus annetaan jollekin ulkomaalaiselle yhdistykselle, jonka
taustoista ei välttämättä kukaan
tiedä mitään, eikä edes siitä ole
varmuutta, keitä se yhdistys edustaa, niin aika huono on
ennuste sen suhteen, kuinka työntekijät pystyvät
puolensa pitämään.
Kansainvälisissä sopimuksissa niin Kansainvälisen
työjärjestön kuin Euroopan unioninkin puolelta
on sovittu tietystä palkkojen minimitasosta ja työehtojen
minimitasosta, mutta sinälläänhän
ne eivät tässäkään
takaa mitään, koska lopulta se työehtojen
oleellisin asia, palkkaus, jää kokonaan auki.
Ei löydy mitään vähimmäispalkkanormia,
jota tullaan noudattamaan. Voi aivan hyvin syntyä tilanne,
että tälle halpatyövoimalle sosiaaliseen
polkumyyntiin liittyen maksetaan vain kymmenesosa siitä palkasta,
mikä on käytössä Pohjoismaissa.
Hyvin vaarallinen puoli tässä hallituksen
esityksessä on se, että tämä ehdotus
ei takaa millään lailla suomalaisen merenkulun
ammattitaidon säilymistä eikä se turvaa
sitä, että tulijoita on jatkossa ja että suomalaisia
uusia työntekijöitä hakeutuisi alalle.
Näillä perusteilla me olemme esittäneet
työelämävaliokunnassa, että tämä lakiehdotuksen
kolmas luku poistetaan kokonaan, ja tähän eriävään
mielipiteeseen meidän valiokunnassamme yhtyi koko vasemmisto
ja kristillisdemokraattien edustaja.
Ed. Rönni viittasi täällä loistavan
puheensa sisällössä myöskin
niihin työreformistisiin piirteisiin, ja jos Vanhasen ykköshallituksen
aikana saattoi puhua hiipivästä, hiljaisesta työreformista,
niin tämän kakkoshallituksen aikana ei sitten enää mitään
peitellä. Ja kun on kysytty, mitä näyttöä tämmöisestä työreformista
ja sen toteuttamisesta on, muistutan teille keskustalaisten nuorten,
kolmikymppisten kansanedustajien ja avustajien kirjoittamasta kirjasta
"Vahvan Keskustan tie: tervetuloa 2020-luku", siellä on
otsikko, jossa sanotaan yksiselitteisesti: "Suomi tarvitsee koko
työreformin." Ilmeisesti työreformistien oppi
on langennut hedelmälliseen maaperään.
Siinä kirjassa, ed. Korkeaoja, todetaan myöskin,
että paljon työreformista on jo toteutunut.
Työreformista puhuessa on se ongelma, että keskusta
itse hätäpäissään ennen
vuoden 1999 vaaleja lanseerasi julkisuuteen niin monta versiota
työreformista, että se ei itsekään
tiennyt, mistä se puhuu. Hätä oli niin
kova. Mutta on paljon täsmällisempää puhua
työreformihengestä, ja siitä muutama
esimerkki, joita tekään, keskustan kansanedustajat,
ette voi kiistää.
Ensinnäkin matalapalkkatuki. Minä puhuin täällä aiemmin
siitä, kuinka tuen pitää olla vastikkeellista.
Matalapalkkatukea on toista sataa miljoonaa euroa vuositasolla,
ja se määräraha on muuten arviomääräraha:
jos käyttöä on enemmän, niin
raha löytyy kuin manulle illallinen. Tämä tuki
suunnataan työnantajille vastikkeettomana tukena, ja tuen
ehtona on se, että työnantaja maksaa riittävän
pientä palkkaa.
Tehyssä kokoomus ja keskusta kertoivat, kuinka valtion
kassasta annetaan niin ja niin paljon rahaa, jotta työntekijöitten
palkkoja saataisiin nostettua. Suurin piirtein sama määrä vuositasolla
kohdennetaan matalapalkkatukiin, että työntekijöitten
palkka pysyisi riittävän alhaisena. (Ed. M. Korhonen:
Se on uskomatonta kyllä!) Siis aivan käsittämätön
järjestelmä, kun meillä on valtava määrä työntekijöitä,
jotka eivät tule tänä päivänä palkallaan
toimeen, ja vielä sitä köyhyyttä ylläpidetään
valtion tuella. Meillä on työmarkkinatuen määräaikaistamisesta
päätetty, mikä on johtanut siihen, että yli
10 000 vaikeasti työllistyvää ei
ole enää työhallinnon kirjoissa ja kansissa.
He eivät ole välttämättä edes
toimeentulotuen piirissä.
Meillä on ollut kaksi työtaistelujen murtolakia,
joista ensimmäisessä, rajavartijoitten murtolaissa
edellisellä kaudella, lakon murtolain perusteeksi riittivät
aivan hyvin pituushyppykilpailut, jotka järjestettiin Helsingissä.
Toinen kerta oli tämä Tehyn työtaistelu.
Työttömyysturvaa ei koroteta 8 vuoteen, vaikka
työttömyys on suomalaisen köyhyyden suurin
yksittäinen syy, ja nyt tulee sitten tämä esitys.
Ei näytä pelkästään
siltä, että työreformi olisi juurtunut
suomalaiseen maaperään, vaan se sitten seilaa
vientituotteena maailman merillä.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! En voi kaikessa yhtyä edeltävän
edustajan puheisiin. Tästä ei tule mitään
maailmanlopun tilannetta. Tärkeää on,
että meillä kauppalaivasto ja merenkulku säilyvät
Suomen lipun alla.
Suomen kauppalaivaston tämänhetkinen tila ei
valitettavasti ole paras mahdollinen. Aluskantamme on tosi vanhaa.
Aluksia on liputettu ulos, ja varustamoja on siirtynyt ulkomaiseen
omistukseen tai menee nurin. Valitettavasti valtiovalta on osasyyllinen
vallitsevaan tilanteeseen, koska muun maailman tapahtumiin ei ole
osattu reagoida ajoissa.
Tämä hallituksen esitys laiksi meriliikenteessä käytettävien
alusten kilpailukyvyn parantamisesta on tervetullut parannustoimenpide.
Järvi-Suomen alueella asuvana arvostan sekä sisä-
että ulkovesillämme tapahtuvien kuljetusten ja
liikennöintimahdollisuuksien parantamistoimenpiteitä.
Kyseessä oleva hallituksen esitys on joiltakin osin kuitenkin
puutteellinen, sillä asian valmistelussa mukana olleen
työryhmän esityksiä ei otettu mukaan
hallituksen esitykseen. Tämän vuoksi hallituksen
esitys ei täysin vastaa sitä, mitä suomalaiset
varustamot olisivat sen halunneet olevan. Esityksessä ei
ole myöskään otettu huomioon niitä lastialusvarustamoiden
esityksiä, joilla lastialusten kilpailukykyä parannettaisiin
kilpailijamaihin verrattuna. Tähän liittyen otan
esiin tonnistoverojärjestelmän. Siihen on äärimmäisen
nopeasti saatava korjaus, jotta Suomen kilpailukyky säilyisi.
Suurin ongelma tällä hetkellä on kilpailijamaihin
verrattuna selvästi huonompi ja epäedullisempi
varustamoverotus, joka estää alan kasvua ja uusinvestointeja
Suomeen.
Arvoisa puhemies! Kaikesta huolimatta hallituksen esitys on
askel oikeaan suuntaan. Me olemme omalla tavallamme pakkotilanteen
edessä, mikäli haluamme pitää yllä edes
jonkinlaiset kriteerit täyttävää omaa
kauppalaivastoa. Tuohon emme kykene ilman valtiovallan tukea. Suomen
aluskanta on vanha, ja useisiin keskieurooppalaisiin maihin verrattuna
kauppalaivastomme joutuu toimimaan paljon kovemmissa sääoloissa.
Talvella vallitseva välillä ankarakin pakkanen
sekä paksu jää aiheuttavat paljon lisäkustannuksia,
joita etelämpänä ei tunneta.
Viime aikoina huoltovarmuuteen liittyvät seikat ovat
olleet paljon esillä. Minusta meidän on kaikesta
huolimatta pidettävä huolta myös siitä, että Suomen
lipun alla purjehtivien alusten avulla on mahdollista turvata ja
varmistaa maamme huoltovarmuus.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa mietinnössään
myös, että tuen piiriin otettaisiin rajoitetusti
mukaan myös kotimaan kabotaasiliikenne, joka toimii kansainvälisesti
kilpailluilla markkinoilla. Pidän tätä erittäin
tärkeänä. Tällä hetkellä ulkomaisilla
toimijoilla on Suomessa merkittävä kilpailuetu
puolellaan, kun he pystyvät ikään kuin
poimimaan rusinat pullasta. Alan harmonisointi EU:n tasolla on tärkeää,
jotta eriarvoisuutta ei pääse syntymään.
Olen ehdottomasti samaa mieltä valiokunnan puheenjohtajan kanssa
siitä, että EU:n on turvattava koko sen alueella
toimiva kauppalaivasto, jotta se ei kilpailuta itseään
kuralle.
On myös esitetty ja kuulimme äsken, että lakiehdotus
heikentää tai jopa lopettaa työt suomalaisilta
merimiehiltä ja tilalle tulee orjatyövoimaa. Olen
tästä asiasta eri mieltä. Suomalaiset varustamot
käyttävät taatusti suomalaista työvoimaa,
jos sitä suinkin vain on saatavilla. Mutta on syytä muistaa,
että osaava ja ammattitaitoinen työvoima on yksi
olennainen kilpailukykyyn liittyvä tekijä eikä voi
olla eri pohjilla kuin Euroopassa kilpailijamailla on.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi meriliikenteessä käytettävien
alusten kilpailukyvyn parantamisesta pyrkii edistämään
turvallista, tehokasta, turvattua sekä ympäristöystävällistä meriliikennettä.
Tuella pyritään edistämään merenkulkutoimialan
lujittamista sekä kilpailukykyä, jolloin siitä hyötyvät
kaikki osapuolet. Suomalaisen kauppalaivaston kilpailukyvyn säilyttäminen
on ensiarvoisen tärkeää. Tuen avulla on
mahdollista uudistaa aluskantaa sekä parantaa alan työllisyyttä.
Suomen lipun alla purjehtivien alusten osalta olen täysin
vakuuttunut siitä, että tuki maksaa itsensä takaisin.
Ilman tukea suomalainen tonnisto menetetään, samalla
myös työpaikat ja paljon muuta. Pitää muistaa,
että meriklusteri on merkittävä työllistäjä Suomessa. Sen
piirissä työskentelee noin 50 000 henkeä. Suomalaisella
merenkulkualalla on edessään monia kasvumahdollisuuksia,
mutta kaikki riippuu täysin siitä, miten me kykenemme
tekemään asian kuuluvia elinkeinopoliittisia päätöksiä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Martti Korhonen
esitteli aika yksityiskohtaisesti tämän hallituksen
esityksen taustoja ja toteankin, että esityksellä on
varmasti hyvät aikomukset turvata suomalaista merenkulkua
ja suomalaisten merenkulkijoiden työllisyyttä ja
säilyttää alan asiantuntijuus Suomessa.
On erittäin tärkeää maamme merenkululle
ja erityisesti saarivaltio-Suomelle — Suomestahan puhutaan
saarena — että meidän huoltovarmuutemme
tulee turvattua sitä kautta, että meillä on
kotimaisen lipun alla aluksia ja niillä aluksilla kotimaisia
osaajia.
Myös merenkulun koulutus ja nuorten halukkuus hakeutua
merenkulun koulutukseen sanotaan turvattavan tällä hallituksen
esityksellä, eli erittäin hyviä asioita
on ilmassa, kun tätä esitystä on pohdittu.
Mutta kyllä tilanne on se, että koko tämän
kauniin kuvan siitä, mitä suomalaiselle merenkululle
tapahtuu, romuttaa tämän lain 3. luku. Täytyy
tässä sanoa, kun aiemmin jotkut edustajat ovat
todenneet, että tämä tulee tukemaan suomalaista
merenkulkua ja suomalaisia aluksia ja varustamot sen tulevat käyttämään, että todella
toivon, että nämä vakuutukset tulevat
pitämään paikkansa.
Todella huono esimerkki on ajalta, jolloin varustamot ovat kovaan
tarpeeseen, näin valiokunnassa kerrottiin, saaneet merkittävän
summan, tosin vain osan siitä summasta, minkä pyysivät. Tuolloinen
valtiovarainministeri Sauli Niinistö oli kovasti tätä tukea
vastaan. Hän sitten myöntyi ja hallitus myöntyi
siihen, että jonkinlainen tuki maksetaan. Se oli vain osa
siitä summasta, mitä pyydettiin. Oli todella aikamoinen
kokemus, kun sen keskustelun ja niiden vetoomusten jälkeen, joita
valiokunnassa kuultiin, tämä tuki jaettiin, käytännöllisesti
katsoen suoraan sama summa osinkoina omistajille. Eli toivon todella,
että tällä kertaa käy toisin.
Täytyy sanoa, että kokemuksesta viisastuneena
pahaa pelkään.
Tässä ed. Mustajärvi työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnasta esitteli valiokunnan omaa lausuntoa ja
sen sisältämää eriävää mielipidettä.
Koska tämä 3. luku on nimenomaan työoikeudellista säätelyä,
niin se on pohjana myös liikenne- ja viestintävaliokunnan
sosialidemokraattien, vasemmistoliiton ja kristillisdemokraattien
edustajan jättämässä yhteisessä vastalauseessa.
Me haluamme tämän 3. luvun poistaa tästä laista.
Oikeastaan lyhyesti sanottuna tämä 3. luku mahdollistaa
halpatyövoiman käytön ja se hyväksyy,
suoraan sanottuna, myös työn polkumyynnin.
Kyllä ihmettelen, jos nyt sitten varustamoilla ryhdytään
ihan erilaiseen logiikkaan kuin tähän asti. Uskon,
että ne yrityksinä tulevat käyttämään
kaikki mahdollisuudet alentaa käyttökustannuksia
ja sitä kautta ne ottavat myös tämän lain
tämän kohdan hyvään käyttöön.
Se tulee kulminoitumaan niin, että se kyllä tekee
kyseenalaiseksi ensinnäkin sen, onko suomalaisia merenkulun
työpaikkoja, kannattaako suomalaisten nuorten hakeutua
merenkulun alalle, kannattaako Suomessa järjestää merenkulun
koulutusta.
Se pistää liikkeelle ison pallon ja sen jälkeen kysytään
pian, onko meillä suomalaisia merenkulun osaajia. Kuka
niitä aluksia sitten osaa hoitaa huoltovarmuustilanteessa,
jos meillä ei ole omia ihmisiä sinne? Onko ulkomaalainen
työvoima kriisitilanteessa jopa turvallisuusriski, jos
yhteistä kieltä ei ole miehistön kesken?
Näitä voi ihan oikeutetusti kysyä. Ja
oikeastaan vielä yhtenä kysymyksenä:
kuinka kauan Suomen valtiolla on intressejä antaa tukia
aluksille, joilla on ulkomaalaista halpatyövoimaa? Ne ovat
suomalaisten verovaroja.
Eli täytyy todeta, että maan huoltovarmuuden kannalta
ensisijaisesti mutta toki myös merimieselinkeinon kannalta,
suomalaisten merimiesten työpaikkojen kannalta tämä hallituksen esityksen
3. luku on todella pelottava. Jos ja kun se tässä salissa
nyt sitten menee läpi ja nuijitaan pöytään
ja hallitus jatkaa taivaltaan, neljä vuotta, kolme ja puoli
vuotta on pitkä aika. Sinä aikana ehtii tapahtua
hyvin paljon. Toivottavasti se tilanne ei ole sen jälkeen
se, ettei meillä ole enää mitään
mihin palata.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! On vanhastaan tuttua, että aina
kun työnantajat ja oikeisto puhuvat kilpailukyvyn turvaamisesta,
ne kärkkyvät paitsi tukirahaa, myös työehtojen
joustoja ja sopimusturvan purkamista. Niin tässäkin.
Olemme saaneet käsittelyyn lakiesityksen, jota voi hyvin
kutsua suomalaisen merenkulun työehtoja koskevaksi työreformiksi,
Vanhasen hallituksen merityöreformiksi. Hallitus on puolestaan
antanut lakiesitykselle komean nimen: laki meriliikenteessä käytettävien
alusten kilpailukyvyn parantamisesta.
Laki toden totta sisältää mittavan
joukon erilaisia EU:n komission antamien suuntaviivojen mukaisia
tukimuotoja ja paljon rahaa. Lain julkilausuttuna tavoitteena on
säilyttää Suomen lipun alla purjehtivien
alusten kansainvälinen kilpailukyky. Kysymyksessä on
siis laki merenkulun elinkeinopoliittisesta tukemisesta.
Tässä katsannossa on aivan outoa ja täysin tuomittavaa,
että elinkeinopoliittiseen tukilakiin on sisällytetty
kokonainen luku, tämä 3. luku, suomalaisen merenkulun
työehtosopimusjärjestelmää aivan
olennaisesti murtavia säännöksiä. Lakiesityksessä tehdään
mahdolliseksi poiketa Suomen merimieslain, merityöaikalain,
merimiesten vuosilomalain ja yhteistoimintalain soveltamista ja
sulkea ne pois. Varustamoille ei siis luvata enempää eikä vähempää kuin
oikeus olla piittaamatta suomalaisen merityöoikeuden keskeisistä lain
säännöksistä.
Tässä hallituksen merityöreformissa
sallitaan työnantajalle myös mahdollisuus solmia
työehtosopimus ulkomaalaisia työntekijöitä edustavan ulkomaalaisen
järjestön kanssa sellaisessa tilanteessa, jossa
työnantaja ei ole saanut painostettua suomalaista työntekijäjärjestöä haluamaansa
sopimukseen.
Säännös siis tarkoittaa, että työnantaja
voi valita sopimuskumppanikseen esimerkiksi Merimies-Unionin tilalle
kolmansien maiden keltaisia ammattiliittoja, siis halpatyövoimalla
keinottelevien varustamojen ja kansainvälisten talousrikollisten
pystyyn pistämiä järjestöjä.
Näiden järjestöjen edustavuudesta tai
valtuutuksesta solmia työntekijöiden puolesta sopimuksia
ei ota kyllä erkkikään selvää.
Tästä meillä on aivan riittävästi
kokemusta jopa Euroopan unionin uusista jäsenmaista. Monien äkkiä pystyyn
pistettyjen järjestöjen edustavuudesta ei ole
kyllä mitään takeita. Kuitenkin tässä laissa, sen
3. luvussa, nojataan tähän näkemykseen
ja arvioon.
Arvoisa herra puhemies! Merityöreformi ei ole vielä kaikki
tässä. Lakiesityksessä murretaan voimassa
olevan kauppa-alusluettelolain säännös,
jonka mukaan Suomeen suuntautuvassa liikenteessä olevien
lastialusten laivaväen kokonaismäärästä vähintään
puolet on oltava Euroopan talousalueen kansalaisia. Uusi laki poistaa tämän
rajoituksen ja sallii miehistön palkkaamisen sataprosenttisesti
kolmansista maista, halpatyövoiman maista Eta-alueen ulkopuolelta:
burmalaisia, intialaisia, pakistanilaisia merenkulkijoita poljetuin
työehdoin.
Kuljetustyöläisten kansainvälinen
liitto Itf on vuosia, vuosikymmeniä kamppaillut merimiesten
halpamyyntiä, työehtojen ja ihmisoikeuksien polkemista
vastaan. Suomen Merimies-Unioni on myös johdonmukaisesti
todennut tästä laista, että jos uuden
lain avulla avataan kaikki portit sosiaaliselle polkumyynnille,
jäävät käteen vain järjestölliset
toimet.
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri ja ulkoministeri
ovat käyneet Moskovassa neuvomassa Venäjän
johtoa demokratian ja ihmisoikeuksien kunnioittamisen tielle. Ensiksi
kuitenkin kannattaisi lakaista omat portaat. Olemme vastikään selvinneet
pakkotyölaista ja hoitajien perustuslain takaaman työtaisteluoikeuden
romuttamisyrityksestä, mutta jo nyt on tulossa lisää lunta
tupaan. Nyt säädetään myös
siitä, että perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännöksistä ei
tarvitse piitata. Työntekijöitä voidaan
tämän lain mukaan syrjiä, heille voidaan
maksaa ensimerkiksi, kuten täällä ed.
Mustajärvi totesi, kymmenesosa siitä mitä suomalaisille
merimiehille tai pohjoismaalaisille merimiehille vain ja ainoastaan
kansallisen alkuperän perusteella. Kuitenkin Suomen lipun
alla on voimassa Suomen lainsäädäntö.
Perustuslaki velvoittaa kohtelemaan Suomen oikeudenkäyttöpiirissä olevia
henkilöitä yhdenvertaisesti. Syrjintäkielto
on säädetty suojaamaan työntekijän
oikeuksia, mutta se velvoittaa suoraan myös työnantajaa.
Hallituksen merityöreformi sisältää siis
tiivistetysti työnantajalle kolme isäntävaltaista
erioikeutta. Se tarjoaa työnantajalle mahdollisuuden 1,
eli suomalaisen merityöoikeuden säännöksistä poikkeamisen
ja niiden poissulkemisen. Se tarjoaa työnantajalle mahdollisuuden
2, eli oikeuden solmia työehtosopimus halvimman ulkomaisen
tarjouksen esittävän järjestön
kanssa. Ja se tarjoaa työnantajalle mahdollisuuden 3, joka
liittyy kahteen edelliseen, eli kun se voi olla välittämättä suomalaisen
merenkulun työehdoista, laeista ja pelisäännöistä ja
voi valita halvimman ulkomaisen sopijaosapuolen, on johdonmukaista, että työnantajalle
sallitaan myös mahdollisuus palkata alukseen koko miehistö kolmansista maista,
halvan työvoiman maista.
Tätäkö varten suomalaista, Suomen
lipun alla purjehtivaa kauppalaivastoa on tuettava? Mitä tässä on
oikeastaan suomalaista? Missä on suomalaisten merimiesten
työllisyyden ja työpaikkojen turvaaminen? Missä on
suomalaisen merenkulun ja osaamisen kehittäminen, johon
lakiesityksen perusteluissa vedotaan? Tällä lailla
ei kehitetä mitään muuta osaamista kuin
suomalaisen merityöoikeuden säännösten
kiertämisen osaamista.
Hallitus on antanut lakiesityksen, jossa piti säätää merenkulun
elinkeinotuesta ja sen ehdoista. Nyt tästä on
tullut laki sosiaalisen polkumyynnin sallimisesta ja laillistamisesta.
Milloin hallitus aikoo tuoda lakiesityksen vaikeuksissa kamppailevan
maatalouden tukemisesta, elinkeinotuesta, johon on kirjoitettu säännökset
suomalaisesta työlainsäädännöstä ja
työehtosopimuksista poikkeamisesta ja halpatyövoiman
haalimisesta Kaakkois-Aasiasta? Tai milloin hallitus aikoo tuoda
lakiesityksen mahdollisesta telakkatuesta, johon on liitetty säännökset
halpatyövoiman riiston sallimisesta telakoillamme?
Tosin telakoiden tilannetta on pakko tarkentaa siinä mielessä,
että Suomen telakoilla työskentelee jo itse asiassa
neljättä vuotta tuhansia ulkomaalaisia vuokratyöntekijöitä,
joiden asema on järkyttävän heikko ja
työehdot alittavat alimmatkin täkäläiset
sopimusminimit. Tilanne on telakoilla laiton. Tässä puhutaan
laittomuuden leviämisestä aluksille, mutta laittomuus
rehottaa myös jo täällä maalla.
(Vasemmistoliiton ryhmästä: Maalla, merellä ja
ilmassa!) — Aivan, maalla, merellä ja varmaankin
pian myös ilmassa. — Tämä tilanne
saa kuitenkin jatkua. Ehkäpä tämä on
se telakkateollisuuden työreformi.
Kannattaa vielä muistaa, että melko tarkkaan vuosi
sitten eduskunta sääti verolain, jonka mukaan
ulkomaiset vuokratyöntekijät tulivat verovelvollisiksi
Suomessa ansaitsemastaan tulosta heti ensimmäisestä työpäivästään
lukien. Laki velvoitti työntekijöitä ja
yrityksiä rekisteröitymään.
Takaraja oli viime elokuun loppuun. Verottajan antaman tilaston
mukaan vain 250 vuokratyöntekijää 19 000:sta
oli verottajan ja valtion kutsun kuullut.
Arvoisa herra puhemies! Tätä lakiesitystä lukiessa
miettii edellä kuvaamaani myös laajempaa poliittista
taustaa vasten. Hallitusohjelmassa korostetaan työperäisen
maahanmuuton suosimista. Jos tapa hoitaa ulkomaisen työvoiman
rekrytointia on tämän lakiesityksen ja edellä kertomieni
esimerkkien mukaista, on suomalainen yhteiskunta vahvasti törmäyskurssilla.
Olemme lipumassa pakkolakien ja hallitsemattomien vastakkainasettelujen
ja myös etnisten ristiriitojen kärjistymistä kohti,
eikä kai se ole toivottava tulevaisuuden näkymä.
Siksi olemme valiokunnassa ja myös täällä jatkossa
sillä kannalla, että tämän lain
3. luku poistetaan. Työehtojen sääntelyn
purkaminen ja toisaalta elinkeinotoiminnan tukeminen eivät
kuulu yhteen.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tuoda muutaman asian esille tästä meriliikenteen
kilpailukyvyn parantamiseksi tehdystä lakiesityksestä.
Mielestäni ainakin matkustaja- ja lastialuksille noudatettavan
tukijärjestelmän yhdenmukaistaminen on hyvin positiivinen
asia ja sillä lailla Suomen kauppalaivaston myönteinen
kehittyminen pystytään turvaamaan. Suomalaisten
merenkulkijoiden työllisyys- ja koulutustilanteesta täällä on
myös kannettu huolta. Mielestäni lakiesitys antaa
myös siihen positiivisia signaaleja, samoin kuin huoltovarmuuteen.
Merkille on kuitenkin pantava, että kokonaisuudessaan laivojen
määrä tulee tulevaisuudessa toivottavasti
nousemaan ja päästään sinne
60 aluksen määrään.
Huomiota tulee kiinnittää erityisesti myös
tähän kotimaiseen kabotaasiliikenteeseen, joka
toimii tällä hetkellä kansainvälisesti
kilpailuilla markkinoilla. Tässä laissa on sekin
osio mielestäni otettu hyvin esiin.
Valiokunnassa on käyty hyvin kriittinen ja asiallinen
keskustelu tästä laista ja muutosehdotuksista,
niin kuin täällä salissa on tänään
käyty myös Kemikaaliviraston suhteen, mutta kun
on kuunnellut keskustelua tästä lakiesityksestä tässä salissa,
niin tämä kritiikki tuntuu mielestäni aika
lailla kohtuuttomalta ja, voisiko sanoa, jossain mielessä vähän
ylitseampuvalta. Merenkulun kilpailukyvyn eteen tulee kuitenkin
tehdä työtä, ja väylämaksujen
alennus on jo ollutkin positiivinen signaali. Hallitusohjelmaan
merkattu asia, tonnistoverolainsäädön
uudistus, tulee toteuttaa mahdollisimman pian.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ollessani edellisen kerran täällä kymmenisen
vuotta sitten näitä samoja asioita, hyvinkin samankaltaisia
asioita, joutui — olin työasiainvaliokunnassa
silloin — käsittelemään ja pohtimaan.
Kun olen katsonut näitä kannanottoja, olen kyllä sillä kannalla,
mitä tässä on esitetty, varsinkin tämän 3.
luvun suhteen.
Täällä lukee näitä juttuja,
että merenkulun osaamisen säilyttäminen
ja kehittäminen, miehistön koulutus ja kokemus
jääoloissa ja Suomen karikkoisilla rannikkovesillä kulkemisesta ehkäisevät
ennalta ympäristön kannalta tuhoisien onnettomuuksien
syntyä jnp. Friisiläiset ainakin Jalmari Jaakkolan
mukaan jo ennen viikinkejä kehittivät nämä koereittisysteeminsä Ahvenanmaan
kautta Porkkalaan, ja tultiin jo sitä ennenkin, kuulemma
kreikkalaiset ja foinikialaiset ovat tulleet sieltä Porkkalan
kautta Saarenmaalle ja Viroon. Ne ovat olleet tosiaan ja ne ovat
edelleen kurjia reittejä, mutta nykysatelliittitekniikalla
ja muulla vastaavalla ei siellä montaa ihmistä tarvita
hoitamaan näitä tutkia ja muita, jotka estävät
tämän kaltaiset vauriot tai vahingot tai ennalta
ehkäisevät. Niin että tuo kannanotto
kyllä kuuluu ehkä tuonne keskiaikaakin varhaisemmalle
ajalle sinällään. Vaikkakin siis asia
on vakava, sen verran keventävää tässä voisi
sanoa.
Muuten tosiaan, niin kuin alussa sanoin, tämä on
ikuisuuskysymys, ja selkeästi nykyajan modernit Susi-Larsenit
ovat shanghaiaamassa ilmeisesti Suomen vapaata kauppalaivastoa ja
sen ammattitaitoisia työntekijöitä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Maalle oma kauppalaivasto on eräs
kansallisia tunnusmerkkejä. Sen takia tarvitaan Suomessa oma
kauppalaivasto, suomalaiset osaavat merimiehet eri tehtäviin
myöskin tulevaisuudessa. Tästä on pidettävä huolta.
Huoltovarmuus on myös tärkeä asia. Normaalioloissa
Suomi on hyvin pitkälti saari. Tämä pitää muistaa.
Vaikka me olemme Suomenniemellä, niin tosiasiassa paljolti
olemme saaressa tai saarella. Sen vuoksi merenkulku on välttämätöntä.
Eräs perusedellytys on, kuten ed. Pakkanen täällä mainitsi,
myös tämä tonnistoveron mahdollisimman
pikainen toteuttaminen.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Varmaan se näin on, niin kuin
ed. Oinonen sanoi tuossa. Mutta kun tämä lakiesitys
vie aivan toiseen suuntaan, niin minä tietenkin odotan,
että ed. Oinonen äänestää sitten
3. luvun hylyn puolesta ja on muutoinkin opposition rintamassa tässä,
koska muutoin tämä lopputulema tulee olemaan aivan
toisenlainen, kuin mihin te sanoitte pyrkivänne. Sehän
tämän lakiesityksen ongelma on, että lakiesityksen
sanotaan olevan perusteiltaan, ja se onkin perusteiltaan, ihan hyvä,
mutta toteutus johtaa siihen, että meillä ei kohta
ole enää, ikävä kyllä, sitä suomalaista
merenkulkijaa, eikä se ketään lohduta,
jos siellä laivan perässä on lippu, mutta omistus
ei ole Suomessa. Tästähän tässä on,
ed. Oinonen, kyse. Nyt jollakulla, niin kuin sanoin, on mahdollisuus
rahastaa suomalaista yhteiskuntaa, ja ikävä kyllä tässä nyt
on tapahtumassa niin.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tuo aika loppui, niin olin kanssa tätä perinnettä korostamassa.
Matti Klinge aikoinaan kirjoitti kirjan nimeltään
Muinaisuutemme merivallat, ja tämä on siis ollut
ikuinen, tuohon edelliseen puheenvuoroon viitaten, tämä käsitys
Suomen saaresta, ja se ja tämä periaatteessa Itämeren
suomalaisuus ovat hallinneetkin. Itämeren suomalaisuuteen
ovat liittyneet tämä laivojen kautta hallitseminen
ja meren yhteydet, niin että kyllä tämä sinänsä kuuluu
tähän uuteen nyt, varsinkin kun Baltian maat ja
Viro ennen kaikkea ovat tässä Euroopan yhteydessä ja unionissa,
ja silloin tämä kuuluu ikään
kuin uudelleen kukoistukseen nostettavaan perinteeseen kauttaaltaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä uskon, että täällä tulemme
vielä eduskunnassa ja tulevina aikoina eduskunnassa yleensä pohtimaan
monta kertaa merenkulun kysymyksiä. Minä toivon,
että äsken esittämäni puheenvuoron
näkökohdat tulevat myöskin jatkossa niin painokkaasti
esille, että ne voivat toteutua, ja korostan myöskin
täällä aiemmin eri puheenvuoroissa tullutta
teemaa: samasta työstä sama palkka.
Yleiskeskustelu päättyi.