Täysistunnon pöytäkirja 88/2010 vp

PTK 88/2010 vp

88. TORSTAINA 23. SYYSKUUTA 2010 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Kauhajoen tapahtumien tutkintalautakunnan suositusten huomioon ottaminen

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Kauhajoen traagisista koulusurmista on tänään kulunut kaksi vuotta, ja välittömästi Kauhajoen tapahtumien jälkeen alkoi keskustelu siitä, miten vältettäisiin koulusurmat. Nyt kuitenkin näyttää, että käsiaseiden saatavuuden rajoittaminen on mennyt yli kaiken tämän keskustelun, missä vaaditaan niitä muita toimenpiteitä.

Arvoisa pääministeri! Nyt ministeriaitiossa ei näytä ministeri Holmlundia olevan, eli en kysy aselaista, vaan nimenomaan sitä, miten Kauhajoen tapahtumaa selvittäneen tutkintalautakunnan suositukset mahdollisesti ollaan huomioimassa hallituksen taholta. Näen nimittäin erittäin tärkeänä, että tämmöiseen varhaiseen mielenterveysongelmien tunnistamiseen päästään, jotta pystytään ehkäisemään tämänlaiset tapahtumat.

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! Kysyjä on aivan oikeassa, että onnettomuustutkintalautakunta oikeusministeriön alla suositti huomattavan paljon muitakin erittäin tärkeitä asioita, jotka ovat julkisessa keskustelussa jääneet selvästi vähemmälle kuin tämä mainittu, sinänsä erittäin tärkeä asekysymys.

Se onnettomuustutkintaprosessi, ja nyt uusi lakikin vielä näissä tilanteissa, on siitä hyvä, että siihen sisältyy aina tämä loppuseuranta. Ja meillä on nyt loppusuoralla, ministeriöstä vielä muutamalta odotetaan tarkistavia lausuntoja, jonka jälkeen minä vien valtioneuvostoon kaikista niistä toimenpidesuosituksista raportin, miltä osin ne on jo kokonaan toteutettu, miltä osin on vielä puutteita. Ja nimenomaan on tärkeätä, ja uskon, että täällä asianomaiset ministerit opetus- ja sosiaali- ja terveysministeriön puolelta pystyvät kertomaan, kuinka hyvin näitä tärkeitä, muun muassa oppilashuoltoon ja mielenterveyteen liittyviä asioita on jo laitettu liikkeelle.

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Haluan todella painottaa, jos me ajattelemme tätä päivää, että mielenterveysongelmien, psyykkisten sairauksien hoidossa on paljon puutteita ja nimenomaan hoitojonoja on esimerkiksi ihan lasten ja nuorten psykiatristen sairauksien hoidossa.

Miten näette tämän varhaisen tunnistamisen, ei pelkästään resursseina vaan osaamisena, että voidaan välttää juuri tämän tyyppiset tilanteet, jotka ovat aika äkillisiä tietenkin? Jos ajatellaan esimerkiksi itsemurhaa tai tämmöiseen surmaan liittyviä tilanteita, niin niistä on tunnistusmerkkejä nähtävissä, tekijät ovat olleet hoidoissakin aikaisemmin, ja niihin ei ole kuitenkaan puututtu. Miten voidaan niitä interventioita nyt vahvistaa, jotta voidaan välttää tämänlaiset tragediat?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa puhemies! Todellakin kaksi vuotta on kulunut siitä traagisesta päivästä. Nyt onneksi me olemme saaneet sinne erilaista tukea niin läheisille kuin näille, jotka kokivat sen kauheuden, mutta paljon on vielä tekemistä ja jälkihoito jatkuu ja haavojen kestää umpeutua ja osa niistä ei umpeudu koskaan.

Se, miten me voimme välttää tällaisten traagisten tilanteiden uudelleentulemisen, on nimenomaan se, mihin viittasittekin, varhainen puuttuminen. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollolla on suuri merkitys, samoin oppilashuollolla. Oppilashuoltoasiat ovat meillä yhteisenä sosiaali- ja terveysministeriön ja opetusministeriön kanssa, sitten me olemme koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon saaneet nimenomaan asetuksen kautta lisää vahvuutta, että siellä varmasti tehdään sitä, mitä pitääkin tehdä. Osaamiseen pitää kiinnittää huomiota niin lääkäreitten kuin hoitajien kuin sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa, ja sitten tietysti meillä on tämä Kaste-ohjelma, joka vie sitä auttamista sinne, ja on kehitetty nimenomaan niitä (Puhemies: Minuutti!) lähipalveluja.

Opetusministeri Henna Virkkunen

Arvoisa puhemies! Paljon on tehty ja on edelleen tehtävä sen eteen, että me itse kukin huomaisimme, jos yhteisössä on lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat apua, tukea, että havaitsemme hälyttävät merkit ja osaamme niihin ajoissa puuttua.

Viimeisen kolmen vuoden aikana oppilashuoltoa on kehitetty opetusministeriön rahoituksella noin 200 kunnassa, kehitetty uusia yhteistyömalleja siihen, miten voitaisiin moniammatillisesti varhaisesti puuttua erilaisiin ongelmiin, joita lasten ja nuorten parissa havaitaan. Samoin olemme tarmokkaasti puuttuneet koulukiusaa-misen vähentämiseen niin sanotulla Kiva Koulu -ohjelmalla, joka on osoittautunut erittäin menestyksekkääksi. Tänä syksynä kolme neljästä peruskoulusta jo käyttää tuota toimenpideohjelmaa, jossa mahdollisimman nopeasti pyritään puuttumaan kiusaamistapauksiin, etteivät nämä pääsisi pahenemaan.

Myös lainsäädännön muutoksia on käsitelty eduskunnassa. Perusopetuslakia uudistettiin sen osalta, että kouluilla on mahdollisuus saada nyt (Puhemies: Minuutti!) terveyden- ja sosiaalihuollon viranomaisilta tarpeellisia tietoja, samoin nuorisolaki uudistettiin moniammatillisen viranomaisyhteistyön edistämiseksi, ja nyt valitettavasti aika loppui, mutta paljon muutakin on kyllä tehty ja vielä on lakiesityksiä tänäkin syksynä tulossa eduskuntaan.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.