1) Hallituksen esitys eduskunnalle biopankkilaiksi sekä laeiksi
ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun
lain ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain muuttamiseksi
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on tehnyt eduskunnalle esityksen
biopankkilaiksi sekä tähän lakiin liittyvistä muista
laeista. Ollaan luomassa täysin uutta lainsäädäntöä,
jopa Euroopan laajuisesti, uutta lainsäädännön
perustaa. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi biopankkilaki sekä muutettaviksi ihmisen elimien,
kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annettua
lakia ja potilaan asemasta ja oikeuksista annettua lakia.
Esityksen tarkoituksena on edistää ihmisperäisten
näytteiden tutkimuskäyttöä ja
turvata yksityisyydensuoja näytteitä käsiteltäessä.
Biopankkilakia sovellettaisiin ihmisperäisten näytteiden
ja niihin liittyvien tietojen säilyttämiseen ja
käsittelyyn terveyden edistämistä ja
sairauksien syitä, ehkäisyä ja hoitoa
koskevassa tutkimuksessa sekä terveyden- ja sairaanhoitoa
palvelevissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa. Ehdotetussa
laissa määriteltäisiin näytteiden
käytön ja muun käsittelyn edellytykset
ja yleiset periaatteet. Tässä yhteydessä totean,
että valiokunta on päätynyt yksimieliseen
mietintöön tämän lain täytäntöön
panoon liittyen.
Tutkimuksen edistäminen biopankkien perustamisella
edellyttää, että samalla huolehditaan näytteiden
luovuttajien asemasta ja yksityisyydensuojasta. Rekisteröidyn
oikeuksien asianmukaisella ja luotettavalla järjestämisellä on
ratkaiseva merkitys biopankkitoiminnan onnistumisen kannalta. Ehdotetun
lainsäädännön mukaan oikeus
näytteiden keräämiseen ja säilyttämiseen
biopankissa perustuu näytteen luovuttajan suostumukseen.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää tärkeänä,
ettei ehdotetussa sääntelyssä ole rajattu laajan
suostumuksen antamista vain biopankkitutkimukseen. Koska näytteen
luovuttaja ei omista biopankissa olevaa näytettään,
on välttämätöntä, että hänen
oikeutensa turvataan myös suostumuksen antamisen jälkeen.
Itsemääräämisoikeutensa käyttämiseksi
näytteen luovuttajan on esimerkiksi saatava riittävät
tiedot siitä, mihin näytteitä voidaan
käyttää, ja siitä, miten häntä koskevat
tiedot suojataan. Lisäksi on olennaista, että biopankkien
toiminta on kaikin tavoin eettisesti hyväksyttävää.
Lakiehdotuksissa annetaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja
valvontavirastolle, eli Valviralle, uusia tehtäviä biopankkien
valvonnassa ja lupamenettelyssä. Valiokunta katsoo, että Sosiaali-
ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle on turvattava riittävät
voimavarat ehdotetussa lainsäädännössä tarkoitettujen
tehtävien hoitamiseen.
Arvoisa herra puhemies! Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan
ottanut kantaa useampaankin lakiesityksessä olleeseen kohtaan.
Me olemme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tarpeelliset ja perustuslakivaliokunnan
edellyttämät muutokset lakiin tehneet, mutta erikseen
totean, että perustuslakivaliokunta on lausunnossaan käsitellyt
muun muassa hyvään hallintoon ja oikeusturvaan
sekä muutoksenhakuoikeuteen liittyviä lakiehdotuksen
muutostarpeita. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa lausunnon
edellyttämiä muutoksia yksityiskohtaisissa perusteluissa
tarkemmin kuvatulla tavalla. Valiokunnan ehdottamilla muutoksilla
pyritään lisäksi selkeyttämään
esityksen sisältöä ja vähentämään mahdollisia
tulkintaongelmia.
Esityksen käsittelyn yhteydessä on ehdotettu biopankkilain
19 §:n muuttamista siten, että näytteitä voisi
käyttää esimerkiksi rikostutkinnassa.
Valiokunta pitää perustuslakivaliokunnan tavoin
arkaluonteisten henkilötietojen käyttötarkoitussidonnaisuuden
kannalta asianmukaisena lakiehdotuksen ehdotonta kieltoa käyttää biopankissa
säilytettävää näytettä tai
siihen liittyvää tietoa esimerkiksi rikostutkinnassa
tai henkilöä koskevassa hallinnollisessa päätöksessä.
Koska ehdotettu lainsäädäntö on
keskeiseltä osaltaan uutta eikä kaikkia käytännön
soveltamistilanteissa ilmeneviä vaikutuksia voida kattavasti
ennakoida, on uudistuksen seuraaminen erityisen tärkeää.
Tähän liittyen valiokunta, ja kuten jo kertaalleen,
arvoisa herra puhemies, totesin, yksimielisessä mietinnössään
esittää lausumaa, jolla edellytetään
seurantaa ja että tarvittavat muutokset lainsäädäntöön
siinä vaiheessa, kun käytännöstä on
riittävästi kokemusta, tehdään.
Valiokunta esittää lausumana: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus seuraa ja arvioi biopankkilainsäädännön
toimivuutta ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin lainsäädännön
tarkistamiseksi."
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Biopankkilainsäädäntöä on
valmisteltu pitkään, ja nyt on erittäin
hyvä, että lainsäädäntö saadaan voimaan.
Toiveissa on, että tämä osaltaan edesauttaa
lääketieteellisen tutkimuksen tekemistä Suomessa,
mikä on tietenkin hieno asia. Kyse on varsin monimutkaisesta
sääntelystä, niin kuin edustaja Rehula
täällä kertoikin. Tässä käsittelyn myötä tehdyt
tarkennukset tuohon lainsäädäntöön
tiettyjen perustuslakivaliokunnan vaatimien määritelmien
ja muiden yksityiskohtien myötä toivottavasti
edesauttavat sitä, että laki todella käytännössä toimii
tutkimusta edistävästi. Toisaalta on myös
tärkeää, että valiokuntakäsittelyn myötä turvattiin
näytteenantajan oikeudet saada terveyttä koskevia
tietoja näistä näytteistä johdettuna.
Eräs asia, joka keskustelutti sosiaali- ja terveysvaliokuntaa
paljon, on tämä laajan suostumuksen periaate.
Onkin erittäin hyvä, että tämä biopankkilaki
nyt turvaa näytteenantajalle mahdollisuuden antaa varsin
laajan suostumuksen tietojen ja näytteiden käyttöön
myös muussa kuin tässä varsinaisessa
biopankkitutkimuksessa.
Eräs teema, joka niin ikään keskustelutti,
oli tietojen mahdollinen muu käyttö, esimerkiksi käyttö vakavien
rikosten selvittämisessä tai kuolinsyyn selvittämisessä.
Tältä osin nyt tämä lainsäädäntö päätyy
lopputulemaan siitä, että biopankeissa olevia
näytteitä ei voi käyttää esimerkiksi
vakavien rikosten tai kuolinsyyn selvittämisessä.
Tältä osin toivon myös, että asiaa
seurataan ja jatkossa arvioidaan mahdollisuuksia laajentaa käyttöä tännekin.
Niin ikään pidän tärkeänä sitä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunnan kirjaaman lausuman
mukaan tämän lainsäädännön
vaikutuksia seurataan kokonaisuutena, jotta todella varmistetaan,
että lääketieteellinen tutkimus ja biopankkitutkimus edistyy
tämän lainsäädännön
myötä eikä vaikeudu.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, mitä edustaja
Männistö ja puheenjohtaja Rehula tuossa edellä totesivat,
ehkä tiivistäisin itse asiassa koko biopankkilain
ytimen, tavallaan sen dilemman, siihen kysymykseen, miten samalla
turvataan kudosnäytteisiin perustuvan tutkimuksen tekemisen
mahdollisuudet ja toisaalta turvataan myöskin näitä kudosnäytteitä luovuttaneitten
ihmisten yksityisyydensuoja ja oikeus päättää tai
ainakin vaikuttaa siihen, miten heidän luovuttamiaan näytteitä voidaan
käyttää. Voi aika rehellisesti kyllä sanoa,
että siinä vaiheessa, kun lakiesitys tuli eduskuntaan,
jonkin verran parantamista siinä tasapainossa oli. Perustuslakivaliokunnan
käsittelyn myötä ja niihin liittyvien prosessien
myötä lakiesitys on nyt siinä muodossa,
että sen kanssa voi kyllä kohtuudella elää. Tuo
lausuma tietysti luo edellytyksiä sille, että jos
ongelmia esiintyy, niin niihin myöskin puututaan mahdollisimman
pian.
Yleisesti voisi ehkä sanoa tästä lääketieteeseen
ja tutkimukseen liittyvien tietojen luovuttamisesta, että eikö kannattaisi
jossain muussakin yhteydessä vielä erikseen miettiä sitä,
mikä on yksityisyydensuojan ja toisaalta sitten teoreettisesti
yksityisyydensuojaa vaarantavien toimien suhde esimerkiksi silloin,
jos tulee tilanteita, joissa tärkeitä tietoja,
jotka ovat ikään kuin yksityisyydensuojan takana,
ei voida käyttää sen takia, että sitä suostumusta
ei olekaan ihan helposti saatavissa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on todellakin uusi laki,
joten sen käytäntöön soveltamisen
seuranta on erittäin tärkeää.
Tässä yhteydessä haluan kuitenkin osoittaa
erityisesti huoleni Valviran resursseista, koska tämä laki
edellyttää Valviralta uusia toimenpiteitä.
Siellä lisääntyvät valvontatehtävät,
ja siellä on jo tällä hetkellä kova
puute resursseista, joten todellakin ministerillekin sellaisia terveisiä,
että miten ihmeessä Valviran resurssit voitaisiin
tämän lain toteutumisen seurantaan taata.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Biopankkilaki kuulostaa kovin kryptiselle
tavallisen ihmisen näkökulmasta, ja silloin myöskin meidän
käsittelyssämme usein tulevat erittäin vahvasti
näkymään potilaan oikeudet.
Tietenkin tässä on kaksi kysymystä,
jotka nousevat kansalaisen näkökulmasta. Ensinnäkin,
kuka näytteet omistaa ja mitä niillä näytteillä tehdään,
ja toiseksi, mitä näillä näytteillä saadaan
aikaiseksi ja ymmärtääkö näytteen
antaja, mihin näitä näytteitä tullaan
käyttämään.
Biopankkilaki mahdollistaa meidän potilaiden ja kansalaisten
kannalta sen, että me pystymme entistä paremmin
muun muassa terveyden edistämisen näkökulmasta
ehkäisemään sairauksia. Pystymme etukäteen
tietämään, mitä meissä on
sellaisia tekijöitä, joihin meidän tulee
vaikuttaa etukäteen. Se tarkoittaa myös sitä,
että me pystymme entistä paremmin tunnistamaan
ja diagnosoimaan tauteja ja antamaan eksaktisti täsmälääkehoitoa.
Saattaa olla esimerkiksi niin, että masennuksen hoidossa,
jossa ei tänä päivänä ihan
tiedetä sitä oikeaa lääkettä,
joka pitäisi henkilölle antaa, tulevaisuudessa
me pystymme täsmällisesti antamaan sen oikean
lääkkeen heti ensimmäisellä hetkellä.
Nämä ovat niitä konkreettisia etukysymyksiä potilaan
kannalta, ja siltä osin tietenkin on meidän tehtävämme
katsoa, että me emme tee esteitä tällaisen
lääketieteellisen tutkimuksen tekemiseksi, vaan
teemme sen mahdolliseksi. Siltä osin, kun on huolia, että laki
saattaa byrokratisoida ja hankaloittaa lääketieteellisen
tutkimuksen tekemistä, on syytä seurata lain toimeenpanovaiheessa,
ettei tällaista tule vastaan, ja siltä osin ne
mahdolliset säädösmuutokset olisi tuotava
meille eduskuntaan mahdollisimman nopeasti.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Joudumme aika ajoin miettimään
erilaisten perusoikeuksien suhdetta muihin yhteiskunnan kannalta
hyvin tarpeellisiin näkökohtiin, kun on kyse esimerkiksi
siitä, että jos johonkin rekisteriin, kuten useasti
puheena olleeseen passirekisteriin tai nyt kyseessä olevaan
biopankkirekisteriin, tulee henkilöistä tietoja,
joita tietoja voitaisiin, jos niin sallittaisiin, käyttää joissakin
tilanteissa esimerkiksi vakavien rikosten selvittämiseen,
niin tuleeko tämä voida mahdollistaa.
En ymmärrä sitä allergiaa ja hyvin
tiukkaa linjaa, jolla tähän kysymykseen suhtaudutaan.
Siis meillähän perustuslakivaliokunnassa ja koko eduskunnassa
on suhtauduttu ja säädetty, että esimerkiksi
passirekisterin tietoja ei saa käyttää edes
vakavimpien rikosten selvittämiseen. Samoin nyt tässä lähdetään
siitä, että tällaisen biopankkirekisterin
tietoja ei saa käyttää.
Ajatellaan, että meillä olisi tapahtunut joku hyvin
törkeä rikos, esimerkiksi pienen tyttölapsen
surma, ja että me pystyisimme rikospaikalta löytyneiden
sormenjälkien tai veritahrojen perusteella selvittämään
tämän rikoksen, jos saisimme käyttää esimerkiksi
passirekisterissä olevia sormenjälkiä tai
tässä biorekisterissä olevia verinäytteitä.
Mikä on se yhteiskunnallinen intressi, joka panee meidät
säätämään, että edes
tällaisen törkeän murhan selvittämisessä me
emme saa käyttää näitä tietoja,
vaikka ne olisivat käsillä?
No, me suojaamme yksityisyydensuojaa, totta kai. Mutta kyllä tässä harkinnassa,
jossa perusoikeus ja toisaalta tämmöinen tärkeä yhteiskunnallinen
intressi laitetaan vastakkain, yhteiskunnalliselle intressillekin
pitäisi antaa enemmän painoa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos hyvistä puheenvuoroista,
ja erityisesti Ben Zyskowiczin käyttämä puheenvuoro
oli hyvä. Tämä on herättänyt
ajatuksia myös täällä suunnassa, että miksi
näin ei voitaisi tehdä.
Pari huolen aihetta: Merja Mäkisalo-Ropponen otti hyvin
esille tämän Valviran valvomisen ja sen, onko
heillä siihen resursseja. Itse kantaisin huolta tästä biopankin
siirtämisestä osittain tai kokonaan ulkomaille.
Sehän edellyttää viranomaisen lupaa.
Siihen liittyy se, että kun se näyte siellä on
pankin omaisuutta, niin kuinka sitten tämä yksityisyydensuoja
ja itsemääräämisoikeus siellä toteutuu.
Norjassa esimerkiksi tämä siirtäminen
tapahtuu ministeriön luvalla ja näytteen luovuttajan
hyväksymänä. Tätä ehkä sitten
tulevaisuudessa joudutaan seuraamaan, että mitenkä kaikki
sitten toimii.
Toinen on sitten tämä näytekokoelmien
perustaminen biopankkilain alaisuuteen, mikä ei ole välttämätöntä.
Siitä syntyy hieman epäselvä tilanne,
ovatko annetut näytteet ja tiedot näytteistä erilaisessa
asemassa sen mukaan, missä päin Suomea tai sairaanhoitopiiriä ollaan
ja millainen tutkimusjärjestelmä alueella on.
Kyseessä on uusi lainsäädäntö,
ja emme tiedä mitä on tulossa, mutta seurataan,
ja varmasti seurantaa tarvitaan, niin kuin lakiinkin kirjataan.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokuntakin käsitteli
tätä biopankkiasiaa, mutta se käsitteli
sitä tutkimuksen näkökannalta, koska
biopankit ovat yksi tärkeä terveyden tutkimuksen
infrastruktuuri. Koska kilpailu tutkimuksen saralla on todella kiivasta,
me kannoimme kovasti huolta siitä, ettemme me tällä lailla
heikentäisi tutkimusmahdollisuuksia ja et-temme myöskään
heikentäisi kansainvälistä menestymistämme.
Me lausunnossamme annoimme useita kohtia, joita haluttiin vielä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan harkitsevan muutettavaksi yksiselitteisemmiksi
ja niin selkeiksi, ettei erillisiä ohjeita tarvita. Ja
mitä olen nyt katsonut, niin ne kaikki lakimuutokset on
varmaankin tänne tehty, toivottavasti näin.
Timo Soini /ps:
Herra puhemies! Nämä asiat ovat sensitiivisiä,
ja on hyvä, että on mahdollisimman tarkkarajaista
lainsäädäntöä. Täällä päätösesityksen
20 §:ssä todetaan mielestäni
aivan oikein, ja on syytä, että tämä täällä on:
"Jos on syytä olettaa, että henkilö eläessään
olisi vastustanut näytteidensä tutkimuksellista
käyttöä, näytettä ei
saa siirtää biopankkiin." Näin pitää ollakin.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! On todellakin niin, että tämä terveyteen liittyvä tutkimus
on meillä ollut yksi tärkeimmistä tutkimusaloistamme,
joka on tämmöinen kansainvälinen. Niin
kuin edustaja Vahasalo totesi, biopankit ovat yksi keskeisimmistä terveyden tutkimuksen
infrastruktuureista meillä. Todellakin tämä laki
tarvitaan viivytyksettä, koska me olemme sitoutuneet tähän
eurooppalaiseen infrastruktuurikonsortioon, joka edellyttää tätä lakia ensi
vuoden alusta alkaen.
Nämä asiantuntijat, joita meillä on
sivistysvaliokunnassa kuultu, ovat pelänneet sitä,
että jos tästä järjestelmästä tulee
kankeasti toimiva, se voisi todellakin vaikeuttaa kansainvälisen
tutkimusyhteistyön tekemistä kaikillakin tutkimusaloilla
ja osaltaan voisi heikentää Suomen mahdollisuuksia
menestyä tässä globaalissa kilpailussa.
Tästä herää pieni huoli, ja
oikeastaan voisi Suomen Akatemian sanoin todeta, että vaikka
on tärkeää varmistaa näytteitä luovuttaneiden
kansalaisten yksityisyys ja tietosuoja, on vieläkin tärkeämpää turvata
kaikkien kansalaisten oikeus hyvään terveyteen
ja toimivaan terveydenhuoltojärjestelmään
myös tulevaisuudessa. Nyt herää pieni
huoli siitä, että jos tutkimuksen edellytys heikentyy,
niin onko tämä asia uhattuna.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan vielä muutaman hetken,
koska äsken loppui aika kesken.
Viime aikoina on oikeustieteellisessä keskustelussa
kiinnitetty enenevää huomiota siihen, että meillä on
syntynyt koulukunta, jota voisi kutsua vaikka perusoikeusfundamentalisteiksi,
jotka tarkastelevat kaikkia mahdollisia asioita liioitellun perusoikeusnäkökulman
korostamisen kautta ja jättävät siviilioikeudelliset
näkökohdat tai muut näkökohdat
vähemmälle huomiolle. Tämä perusoikeusfundamentalisteista
käyty keskustelu sopii myös tähän
yhteyteen ja jo aikaisemmin mainitsemaani passirekisterin sormenjälkitietojen
käyttämiseen. Nämä perusoikeusfundamentalistit
lähtevät siitä, että tämä yksityisyydensuoja
on niin tärkeä perusoikeus, että sen
rinnalla saavat muut seikat väistyä.
Kärjistän vielä esimerkillä tilannetta.
Ajatellaan, että meillä löydettäisiin
12-vuotias surmattu ja raiskattu tyttö ja että me
pystyisimme tämän surmaajan mahdollisesti saamaan
selville, jos voisimme käyttää passirekisteriä tai
jos voisimme käyttää tätä nyt
puheena olevaa biopankkirekisteriä. Ja ajatellaan edelleen,
että tällä rikoksen selvittämisellä me
pystyisimme ehkä ehkäisemään
vastaavien rikosten toistumisen, eli tämä sama
tekijä muodostaa huomattavan uhan myös esimerkiksi
muille lapsille, joiden raiskaaminen ja murhaaminen saattaisi hänen
kohdallaan jatkossakin tulla kysymykseen. Onko silloin järkevää,
että me nostamme tämän yksityisyydensuojan,
sen, että kenenkään sormenjälkiä passirekisteristä tai
kenenkään dna-tietoja tästä rekisteristä ei
vain käytetä rikosten selvittämiseen,
että me nostamme tämän yksityisyydensuojan
niin keskeiseksi arvoksi, että esimerkiksi tällaisessa
hyvin törkeässä tapauksessa tämän
rikoksen selvittämisen intressi ja yhteiskunnan turvallisuuden intressi
joutuu väistymään?
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä puheenvuorosta on
helppo lähteä jatkamaan terveyden näkökulmasta.
Näytteen antajan kannalta se aina pohdituttaa, miten se
kerrotaan, että sinun näytteelläsi voidaan
itse asiassa pelastaa henkiä. Nekin syövät,
joita tänä päivänä ei pystytä parantamaan:
saattaa olla, että juuri biopankkikokoelmien avulla pystytään
löytämään ne keinot, joilla
ne hankalat syövät pystytään
jatkossa parantamaan ja siltä osin pelastamaan ihmishenkiä.
Siltä osin on pohdinnan paikka, että missä kohdin
menee näytteen omistus ja suostumusten antaminen. Tanskassa
on malli, jossa nimenomaisesti kielletään käyttämästä omia
näytteitä, ja se on huomattavasti kevyempi byrokraattisesti.
Tältä osin saattaa osoittautua, että tämä meidän
valitsema malli ei ole tarkkarajainen, ja myöskin se saattaa
osoittautua hankalaksi käytännön tasolla,
ja siltä osin seuranta on erittäin tärkeätä tulevina
vuosina.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun edustaja Zyskowiczin käyttämään
puheenvuoroon. On nimittäin totta, että meillä muun muassa
turvallisuuden osalta on näillä tietojensaantiasioilla
ja myöskin väärillä asenteilla
aiheutettu erittäin nurinkurisia tilanteita. Onhan se aika
erikoista, että Suomessa toki murha on sanktioitu ja rikosoikeudelliset
seuraamukset siitä seuraa, mutta vakavan rikoksen suunnittelu
ei ole sanktioitu rikosoikeudellisesti. Tätä sisäministeriö on
pitempään jo esittänyt, niin että kyllä tässä nyt
eduskunnankin taholta meidän pitää paineita saada,
että tämä oikea suhde näihin
asioihin tulee.
Toinen asia oli myöskin Prümin sopimus rajat ylittävän
järjestäytyneen rikollisuuden, terrorismin ja
laittoman maahanmuuton torjunnassa. Suomihan tuli 5.12.2006 ensimmäisten
maiden joukossa tähän dna-tietojen vaihtojärjestelmään. Ja
jo ensimmäisissä ristiinajoissa Itävallan
ja Saksan välillä löytyi vakavien rikosten,
murhien, raiskausten ym. osalta syylliset. Eli kyllä tässä suhteessa
Euroopan unionin ja rajat ylittävä yhteistyö myöskin
dna-tietojen osalta on myös meidän turvallisuutta.
Yleiskeskustelu päättyi.