1) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
2013
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkelaitoksesta annetun
lain 5 §:n mukaan valtuutettujen tehtävänä on
valvoa Kansaneläkelaitoksen hallintoa ja toimintaa ottaen
muun ohella huomioon laitoksen palvelujen laatu ja saatavuus. Säännöksen
mukaan valtuutettujen tehtävänä on myös
antaa vuosittain toiminnastaan kertomus eduskunnalle. Tätä kertomusta
me nyt sitten käsittelemme.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että kertomuksesta
tulee hyvin esiin asiakaspalvelun keskeinen asema ja Kansaneläkelaitoksen
kehittämistyön asiakaslähtöisyys,
joka ilmenee muun muassa asiakaskyselyjen ja asiakasraatien käyttämisessä toiminnan
kehittämisessä samoin kuin esimerkiksi etuuspäätösten
selkeyttä ja lomakkeiden yksinkertaistamista ja sähköistä asiointia koskevissa
hankkeissa. Valiokunta pitää myös palvelujen
saatavuutta keskeisen tärkeänä. Kertomuksessa
esitetyt tunnusluvut henkilöstön vaihtuvuuden
vähenemisestä ja henkilöstötutkimuksen
tulokset kertovat henkilöstön työhyvinvoinnin
tukemisesta, jota on edelleen syytä jatkaa.
Valiokunta on kahdesta edellisestä kertomuksesta antamassaan
mietinnössä pitänyt tarkoituksenmukaisena,
että etuusjärjestelmien rahoitukseen ja Kelan
toiminnan tehokkuuteen ja kustannustietoisuuteen kiinnitetään
kasvavassa määrin huomiota valtuutettujen kertomuksessa.
Valiokunta on pitänyt välttämättömänä,
että toimintakertomuksessa annetaan aikaisempaa kattavammat
tiedot Kansaneläkelaitoksen hallinnon ja toiminnan arvioimiseksi
ja eduskunnan valvontatehtävän toteuttamiseksi.
Valtuutettujen kertomusta on kehitetty valiokunnan toivomaan
suuntaan liittämällä kertomukseen tilintarkastuskertomus,
toimintakertomus ja tilinpäätös. Mainittujen
liitteiden avulla Kansaneläkelaitoksen toimintaa koskeva
tieto on aikaisempaa kattavammin saatavilla valtuutettujen kertomuksen
yhteydessä. Valiokunta katsoo, että kertomuksessa
on tarkoituksenmukaista käsitellä jatkossa myös
kertomusvuoden jälkeisiä tapahtumia. Valiokunta
toteaa, että varsinaisessa kertomuksessa tyydytään
useissa kohdissa mainitsemaan valtuutettujen saamien selvitysten
ja käytyjen keskustelujen aihepiirejä ilman tarkempaa
tietoa siitä, mihin toimenpiteisiin selvitykset ja keskustelut
ovat johtaneet.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan käsityksen mukaan
Kansaneläkelaitoksen toiminnan valvonnassa on syytä pyrkiä etuusjärjestelmän vaikuttavuuden
arvioinnin kehittämiseen sekä ottaa käyttöön
erilaisia toiminnan tehokkuutta ja taloudellisuutta kuvaavia mittareita.
Arvoisa herra puhemies! Edellä esitetyn perusteella
sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
kannanoton, joka kuuluu näin: "Eduskunnalla ei ole huomautettavaa
kertomuksen johdosta."
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä valtuutettujen kertomuksen
yhteydessä kiinnitin jo huomiota, kun itsekin olen joskus
ollut valtuutettuna, siihen, että nyt ei olla käyty
läpi valvonnassa niitä asioita, jotka kuitenkin
ovat Kansaneläkelaitoksenkin toiminnassa epäkohtia,
jotka liittyvät käsittelyaikoihin ja siihen, onko
oikeus tapahtunut vai eikö ole tapahtunut, vaan tässä on
ennemminkin kertomuksesta tullut kuvaus, jossa on hienot kuviot mutta
tämä käytännön asia
puuttuu.
Samoin, kun katsoo tätä valiokunnan mietintöä,
tästä ei käy ilmi, mitä asioita
esimerkiksi sosiaali- ja terveysvaliokunnassa olisi pidetty tärkeinä niitten
miljoonien tapauksien osalta, joita vuositasolla Kansaneläkelaitoksessa
käsitellään. Mutta ehkä niitä on
kuitenkin ollut, ja pyytäisinkin, että puheenjohtaja
nyt muutamalla sanalla kuvaisi niitä asioita, jotka kansalaisten
osalta ovat epäkohtia Kansaneläkelaitoksen toiminnassa.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sinänsä se, mitä edustaja Skinnari
tuossa sanoi, pitää kyllä tavallaan paikkansa,
mutta kannattaa nyt muistaa, mikä tässä on
ikään kuin tämä hierarkia. Siis
valtuutetut, joitten kertomusta tässä käsitellään,
ovat se kansanvaltainen apparaatti, jonka pitäisi vahtia
sitä Kansaneläkelaitosta itseään.
Ei ole ehkä ihan välttämättä tarkoituksenmukaista,
että sitten vielä valiokunta ryhtyy erikseen neuvomaan
valtuutettuja siinä, mihin heidän pitäisi
kiinnittää huomiota. Kyllä sekin varmaan
voidaan tehdä ja on tässä aiempina vuosina
jossain määrin tehtykin, mutta kun tässä nyt
oli tämmöistä jonkinasteista paranemista
havaittavissa, niin ajattelimme, että jos nyt pitäydyttäisiin
tämmöisessä helläluontoisessa
ilmauksessa.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä käytävä keskustelu, jonka
aloitti edustaja Skinnari, on mielenkiintoinen ja herättää tietenkin
pohdintoja siitä, mikä on meidän valiokunnan
tehtävä ja mikä on sitten siellä Kelan
valtuutettujen tehtävä. Jollain tavallahan Kelan
tehtävä on toimeenpanna meidän lainsäädäntöä ja
sen myötä on valvontatehtävä sen
suhteen, miten se toimii, mutta voisi ihan aiheellisesti kysyä,
mikä on todellinen lisäarvo Kelan valtuutettujen
tehtävistä, koska siellä on sitten olemassa
myös Kelan tilintarkastajat, joissa on kansanedustajia.
Sitten sen lisäksi, kun me käsittelemme valiokunnassakin
tätä, kyllä pohtisin kokonaisuudessaan
sitä, millä tavalla tulevaisuudessa suoraviivaisemmin
Kelan toimintaa valvottaisiin: voisiko siinä valiokunnalla
olla itse asiassa suurempi rooli, ja riittäisikö muun
muassa, että on Kelan tilintarkastajat Kelan sisällä.
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tarkastustoiminnasta jos puhutaan, niin Kelalla
on ensinnäkin sisäinen tarkastus. Sitten ovat
Kelan ulkopuoliset tilintarkastajat, jotka valvovat Kelan hallitusta
ja myöskin muuta, mitä Kelassa tapahtuu. Ja Kelan
valtuutettujen tehtävä on suorittaa eräänlaista
yleisvalvontaa, ja sitä me olemme tehneet. Me seuraamme
hyvin tarkasti korvauskäsittelyjuttuja ja myöskin
sitten sitä, mitkä ovat läpimenoajat
itse kullakin sektorilla, ja niistä me saamme noin kuukausittain
Kelan johdolta selkeät esitykset, joista osa muistaakseni
on myöskin pantu tänne Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomukseen viime vuodelta. Sieltä löytyy
kaikki taulukoina ja havainnollisina esityksinä, ja jos ne
eivät ole tuossa, niin ainakin Kelan nettisivuilla.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mehän olemme nyt lainsäädäntötehtaassa
eli Suomen eduskunnassa, joka tekee lakeja myös Kansaneläkelaitokselle,
ja sosiaaliturvassa ne ovat erittäin monimutkaisia. Se on
monesti kohtuutonta, miten Kansaneläkelaitoksen virkailijat
joutuvat näitä lakeja soveltamaan, ja lopputulos
voi sitten myös olla asiakkaan kannalta huono. Näihin
asioihin toivoisin, että valtuutetut kiinnittäisivät
huomiota ja että heidän kertomuksessaan tämä kävisi
myös ilmi, mitä he vuoden aikana ovat tehneet.
Tämä meidän kokoushan on nyt niin kuin
tavallaan yhtiökokous Kansaneläkelaitoksen osalta,
jos se olisi osakeyhtiö. Me valvomme täällä valtuutettujen toimintaa,
ja taas sitten valtuutettujen toiminta on valvoa Kansaneläkelaitoksen
sisäistä toimintaa.
Haluan kiinnittää tähän
huomiota sen takia, että meillä on Suomen Pankki,
jossa on samantyyppinen tilanne, Yleisradio, jossa on samantyyppinen
tilanne, Alko, jossa on samantyyppinen tilanne. Kyllä ne
kertomukset ovat minusta sisältörikkaampia kuin
mihinkä nyt on vuosien mittaan päästy
Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen osalta, ja sen takia
kiinnitän tähän huomiota.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tulen entistä vakuuttuneemmaksi siitä,
että meillä on syytä pohtia, millä tavalla
me olemme organisoineet näitä valvontatoimintoja.
Edustaja Skinnari juuri kertoi, kuinka valvotaan valvottavia ja
valvojat valvovat sitä kohdetta, niin että kyllä meillä on
aivan liian monta moninkertaista valvovaa elintä. Näkisin, että meidän
tehtävämme olisi jatkossa pohtia, miten me suoraviivaistamme
meidän hallintoa emmekä näin monimutkaisilla
valvontaprosesseilla toimisi ja käyttäisi aikaamme,
kaikkien aikaa, turhaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen edustaja Rehula, 2
minuuttia, olkaa hyvä.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Skinnari toivoi sitä,
että tämä mietintö, joka on
Kelan valtuutettujen kertomuksen johdosta laadittu, kertoisi jotakin
enemmän. Te peräsitte lähinnä sitä,
että niistä ongelmista pitäisi puhua
paremmin ääneen.
Ihan ensimmäiseksi, mikä on tässä keskustelussa
tullut jo esille, meidän pitää muistaa
roolitus. Kansaneläkelaitos on eduskunnan alainen laitos,
ja me annamme valtuutetuille mandaatin hoitaa sitä tehtävää,
joka on se valvontatehtävä. Toisekseen, me säädämme
lait — ja taas Kansaneläkelaitoksen rooliin, jonka
edustaja Skinnarikin otti esiin — joitten pitäisi
olla niin hyviä, ettei niitä tarvitsisi tulkita.
Yksi ongelmakohta liittyy tähän.
Mutta sitten, edustaja Skinnari, voitte olla aivan varma, että jos
esimerkiksi etuuskäsittelyaikojen osalta olisi jotakin
sellaista havaittu, mikä olisi poikkeavaa aikaisemmasta
huonompaan suuntaan, siitä olisi puhuttu tässä mietinnössä.
Se on aivan varma asia. Ja sitten toinen: Tässä mietinnössä todetaan
teidän peräämänne asian suuntaan
tänä vuonna tällä tavalla kauniisti
ja nätisti, kahtena edellisenä vuonna hieman suorasanaisemmin:
"Valiokunnan käsityksen mukaan Kansaneläkelaitoksen
toiminnan valvonnassa on syytä pyrkiä etuusjärjestelmän
vaikuttavuuden arvioinnin kehittämiseen sekä ottaa
käyttöön erilaisia toiminnan tehokkuutta
ja taloudellisuutta kuvaavia mittareita." Tämä lause
suomeksi aika suoraan sanottuna tarkoittaa sitä, että sen
itse tekemisen sisällön ja sen esiin tuomisen
ja sen parantamisen pitäisi olla oleellisempi osa valtuutettujen
kertomusta jatkossa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitos ansaitsee kiitokset laadukkaasta
tutkimustyöstä, josta tämän
kertomuksen lopussa on kattava kooste. Tutkimustyön ansiosta
saamme hyödyllistä tietoa, jonka pohjalta eduskunnan
pitäisi voida tehdä myös nykyistä parempaa
sosiaalipolitiikkaa. Ongelmiin pitäisi puuttua ja mielellään
mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Pitkittyvä talouden taantuma ja koko julkisen sektorin
velkaantuminen aiheuttavat syvää huolta siitä,
mihin suuntaan hyvinvointiyhteiskuntamme kehittyy. Jatkuva kansalaisten
tulo- ja hyvinvointierojen kasvaminen pakottaa meidät miettimään
julkisen sektorin roolia ja mahdollisuuksia sen toiminnan kehittämiseen
vaikuttavampaan suuntaan. Sosiaalipolitiikassa tarvitaan päätöksiä,
joilla voidaan aidosti tukea ihmisten arjessa selviytymistä ja
hyvinvointia. Parhaimmillaan hyvät ratkaisut ovat sellaisia,
jotka lisäävät kansalaisten hyvinvointia
ja maksavat itsensä takaisin esimerkiksi parantuneena työkykynä ja
terveytenä.
Arvoisa puhemies! Erityisesti haluaisin kiinnittää huomiota
omaishoitoon. Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomuksen
2013 sivulla 66 kuvaillaan omaishoidon tilannetta otsikon "Omaishoito
laskee merkittävästi kuntien hoitomenoja — ongelmana
tukijärjestelmän epävakaus" alla. Omaisten
avulla saadaan vuosittain 2,8 miljardin euron säästö yli
70-vuotiaiden palveluissa. Suurin osa tästä omaisten
avusta tapahtuu pyyteettömästi, kokonaan omaishoidon
tuen ulkopuolella. Monilla meistä on omien vanhempien,
sukulaisten ja ystävien kautta tietoa ja kokemusta siitä,
kuinka korkeassakin iässä kansalaiset voivat elää ihan
itsenäisesti kotonaan, oman puolisonsa kanssa, omien aikuisten
lap-siensa tai läheistensä tukemana. Tämä on
osittain suomalaisen yhteiskunnan vahvuus, jota meidän
pitäisi tukea kaikin mahdollisin keinoin, sillä tiedämme,
että kansalaiset vanhenevat, ikääntyvät,
ja heitä on koko ajan, joka vuosi, enemmän ja
enemmän. Siksi meidän täytyy satsata
erityisen paljon siihen, että mahdollisimman moni kykenee
elämään kotona hyvää elämää ihan
loppuun asti.
Arvoisa puhemies! Omaishoitajien arki on usein hyvin raskasta.
Ilman asianmukaista tukea monet ikääntyvät
puolisot ovat omaishoitajan roolissa nääntymässä taakkansa
alle. Heidän olosuhteitaan tulisi kunnissa seurata aktiivisesti,
ja heille tulisi antaa se kaikki mahdollinen tuki, jota on annettavissa.
Omaishoitajien tukemisen ongelmana on sen harkinnanvarainen rahoitus.
Yhtenä vuotena määrärahoja saatetaan
lisätä ja toisena leikata. Kuntien käytännöt
vaihtelevat, tuki on epävakaata ja kohtelee omaishoitajia
eri tavalla. Omaiset eivät uskalla sitoutua hoitotyöhön, koska
kukaan ei voi tietää, saako tukea enää vuoden
kuluttua. Tähän on saatava muutos.
Omaishoitajat tekevät inhimillisesti erittäin arvokasta
työtä ja kattavat samalla merkittävän osan
ikääntyneen väestön palvelutarpeesta. Omaishoitajien
aseman parantaminen on kaik-kien etu. Perussuomalaiset ovat lukuisia
kertoja esittäneet, että omaishoidon tukien maksatukset pitäisi
siirtää koko maassa Kansaneläkelaitoksen
hoidettaviksi. Omaishoidon tuen maksaminen tasapuolisesti kaikille
tukeen oikeutetuille on oikeudenmukaisuuskysymys, ja meillä on
tavoitteena se, että me vielä jonakin päivänä sen saavutamme:
että kaikki ne henkilöt, jotka ovat oikeutettuja
omaishoidon tukeen, myös sen tulevat saamaan.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitoksen toimintakertomus
on kehittynyt myönteiseen suuntaan edellisistä vuosista.
Toimintakertomuksesta tulee esille hyvin, että Kelan toiminnassa
on paljon positiivista. Erityisen hyvältä vaikuttaa
asiakaslähtöinen toiminta ja henkilöstön
hyvinvoinnista huolehtiminen. Kelan tutkimustoiminta on erittäin
laadukasta.
Toivoisin kuitenkin, kuten koko sosiaali- ja terveysvaliokunta
mietinnössäänkin toteaa, kertomuksen
kehittämistä edelleen vaikuttavuuden arvioinnin
suuntaan. Nyt kertomuksessa luetellaan asioita, mutta arvioinnit
onnistumisista puuttuvat. Ihan vain pari esimerkkiä tästä:
Toimintakertomuksessa kerrotaan yhdellä virkkeellä,
että Kelaan on perustettu EU:n potilasdirektiivin edellyttämä rajat
ylittävän terveydenhoidon kansallinen yhteyspiste.
Käsittääkseni toiminta on lähtenyt
erittäin hyvin käyntiin, mutta toimintakertomuksesta
puuttuu täysin arviointi. Toinen esimerkki: Tulkkauspalvelujen
välityskeskustoiminta siirrettiin Kelan tehtäväksi.
Asiasta mainitaan yhdellä ainoalla lauseella, mutta tästäkin puuttuu
täysin arviointi. Saamieni tietojen mukaan tämä toiminta
ei kuitenkaan ole käynnistynyt ongelmitta ja tulkkauspalvelukeskuksen
asiakkaat ovat ainakin alkuvaiheessa kokeneet palvelun huonontuneen.
Olisin toivonut voivani lukea Kelan valtuutettujen arvioinnin asiasta
toimintakertomuksen sivuilta.
Yhteenvetona totean, että toimintakertomus on kyllä kehittynyt
hyvään suuntaan mutta siinä on vielä kehitettävää.
Erityisesti toiminnan vaikuttavuuden arviointia tulisi lisätä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kelan toimintakertomuksen sivulla 11 on Kelan valtuutettujen
lausuma, joka mielestäni on niin tärkeä,
että otan sen tässä yhteydessä esille:
"Kelan valtuutetut pitävät välttämättömänä,
että Kelan palveluverkko säilyy koko maan kattavana
ja tarjoaa fyysiset palvelut kansalaisille koko maassa tasapuolisesti
asuinpaikasta riippumatta." Minä uskon ja toivon, että tämän
eteen kaikki edustajat ja eduskuntaryhmät toimivat jatkossa.
Sitten muutama sana. Kelan johto hyväksyi usean edustajan
ja eduskuntaryhmän toiveen siitä, että omaishoito
siirretään Kelan hoidettavaksi. Edustaja Ruohonen-Lerner äsken
puhui pitkään samasta asiasta. Minä vain
lyhyesti totean, että tietojeni mukaan omaishoidon laskennallinen
arvo on tällä hetkellä 1,7 miljardia
euroa per vuosi, kustannukset 450 miljoonaa vuodessa, eli omaishoidon
tuki vähentää julkisia palvelumenoja
noin 1,3 miljardia euroa vuodessa. Tämän vuoksi
on tärkeätä, että huhtikuun
vaalien jälkeen tuleva hallitus ja ryhmät siunaavat
sen asian, että omaishoidossa siirrytään
kautta koko Suomen siihen, että joka kunnassa kaikki omais-hoitajat
saavat samanarvoista, samansuuruista tukea arvokkaalle työlleen.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Omaishoitajista on puhuttu kuluneella eduskuntakaudella
todella paljon, ja hallitusohjelmaankin on kirjattu se, että hallitus
selvittää omaishoidon tuen verottomuuden mahdollisuuden.
Hallitusohjelmassa on paljon asioita, siinä on vähän kaikille
kaikkea, ja tämä asia varmasti jäänee
sitten tulevaisuuteen selvitettäväksi mutta olisi
kyllä oikeudenmukaisuuden kannalta ehdottomasti asia, joka
pitäisi tehdä. Omaishoidon tuen tulisi olla verotonta.
Mitä tulee tähän Kelan toimintakertomukseen,
minusta on hienoa, että Kela on edistynyt asioissa: kansalaisten
palvelemisessa ja asiakassuhteissa. On hienoa, että Kelassa
on tämä Haku-hanke, jolla on selkokielistetty
ja selkeytetty erilaisia lomakkeita ja jonka myötä ihmiset
ymmärtävät paremmin, miten he niitä täyttävät — joskin
yhteydenottoja tulee yllättävän paljon.
Näin kansanedustajana ainakin tuntuu, että joka
viikko tulee joltakulta viesti, jossa pyydetään
apua asioissa toimiessa Kelan kanssa. Tämä kyllä ihmetyttää:
puuttuuko sieltä sitten jonkinlainen selkokielinen neuvontalinja
vielä, josta ihmiset voisivat saada sitä apua?
Avustusten määrä tulee lisääntymään
ja työttömyysturvaetuudet ja yleinen asumistuki
ovat kasvussa, senhän me kaikki jo tiedämme. Tämä lisää Kelan
työntekijöiden kuormittuneisuutta, ja ihan niin
kuin monessa muussakin työpaikassa, puhutaan työntekijöiden
jaksamisesta, ja on äärettömän
tärkeää, että näissä resurssien
vähentämisissä ajattelemme myös
niitä ihmisiä, jotka tekevät sitä työtä toisten
ihmisten eteen: että ihmiset ja työntekijät
voivat Kelassa hyvin ja siellä jaksetaan palvella ja auttaa
sitten meitä kansalaisia.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Kelan valtuutettujen puheenjohtajana ja Kelan
valtuutettujen puolesta haluan jo tässä vaiheessa
kiittää sosiaali- ja terveysvaliokuntaa ja erityisesti
sen puheenjohtajaa siitä ripeydestä, millä te
olette hoitaneet tämän vuoden 2013 Kelan toimintakertomuksen
käsittelyn. Minusta tämä teidän
antamanne mietintö tästä käsittelystä ja
asiasta on erinomaisen asiallinen. Vien tämän
mietinnön ensi viikon tiistaina Kelan valtuutettujen
ko- koukseen ja esittelen ja kerron tästä asiasta
Kelan johdolle. Tätä on ilo siellä kyllä esitellä.
Sen lievän kritiikin, mikä tähän
mennessä on täällä salissa tullut,
me tulemme myöskin ottamaan jatkossa huomioon.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta, että Kelan
hallinto on tällä hetkellä varsin hyvin
kohdallaan. Kyseessä on eduskunnan alainen laitos, jolloin
on selvää, että siellä täytyy
olla kansanedustajista muodostuva hallintoelin ja tarkastuksen pitää olla
tilintarkastajien kautta myöskin kansanedustajien käsissä, silloin
toimitaan asianmukaisesti.
Tärkeätä on myöskin Kelassa
se, että tehokkuutta jatkuvasti seurataan. Kela toimii
kohtalaisen tehokkaasti, mutta tehostamismahdollisuuksia vieläkin
on, joten tämä on tietysti valtuutettujen tärkeä tehtävä.
Tarkoituksena on myöskin, että toimeentulotuen
maksatus siirrettäisiin Kelalle. Tältä osin
en ole lainkaan vakuuttunut siitä, että tämä on
oikea ratkaisu. Se tulee johtamaan siihen, että yhteiskunnan
kustannukset toimeentulotuesta tulevat nousemaan, sille tulee ehkä jossain
määrin myöskin tarpeetonta käyttöä,
ja sitten ne, jotka ovat toimeentulotuen varassa, ovat tilanteessa,
että heidän pitäisi saada ehdottomasti
kunnalta auttava käsi ja tätä kautta
he selviytyisivät elämässään
paljon paremmin. Toivon, että hallituksessa vielä tätä ratkaisua
mietittäisiin.
Ja viimeiseksi, puhemies, haluaisin todeta sen, että olisi
tärkeätä, että meillä olisi
yhteinen tietokanta sekä verotukseen että kaikkiin
sosiaalisiin tulonsiirtoihin Verohallintoon ja Kelaan. Tiedot siirtyisivät
automaattisesti, kun tulotiedot muuttuvat, sen jälkeen
voitaisiin täsmentää sosiaaliturvaa,
kun sosiaaliturvassa tapahtuu muutoksia, ja se voitaisiin ottaa
myöskin sitten ennakonpidätyksessä huomioon.
Tällä tavalla saataisiin yhtenäinen järjestelmä,
joka pitäisi ihmisistä erittäin hyvin
huolta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja Peltokorpi, käytättekö puheenvuoron
paikalta? — Olkaa hyvä.
Tämän jälkeen mahdollisesti pyydettävät
puheenvuorot siirtyvät myöhemmin pidettävään
istuntoon.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sasi äsken otti puheenvuoronsa
lopussa tärkeän asian esille. Olen ehdottomasti
hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että eri
viranomaisten järjestelmien pitäisi toimia nykyistä paremmin
yhteen. Tämä myös vähentäisi
huomattavasti byrokratiaa nykyisestä. Ei ole järkevää,
että edunsaajan pitää itse tilata esimerkiksi
verokortti ja se veroviranomainen lähettää sen
Kelalle, jossa se sitten kirjataan ja otetaan huomioon verotuksessa.
Olisi ehdottoman järkevää, että toimittaisiin
yhteen.
Sen sijaan siitä, että toimeentulotuki siirtyy Kelan
maksettavaksi perusosaltaan, olen edustaja Sasin kanssa eri mieltä.
Pidän sitä järkevänä ja pidän
ehdottoman tärkeänä myös, että omaishoidon
tuen siirrossa Kelalle edettäisiin.
Kelan asiakkaistahan iso osa on varsin tyytyväisiä saamaansa
palveluun, mutta olisin halunnut muistuttaa siitä, että me
emme saa tulla siihen tilanteeseen, että kaikki palvelut
siirtyvät sähköisiksi. Meillä on
iso osa kansalaisista myös tänä päivänä sellaisia,
joilla ei ole mahdollisuutta käyttää eri
syistä sähköisiä palveluja.
Myös kielimuuri voi olla joskus esteenä: niille,
joiden äidinkieli on suomi, mutta erityisesti niille, joilla suomen
kielen taito on heikompi. Jo byrokraattinen kieli itsessään
mutta myös pelkästään se, että lomakkeet
ja hakemukset ovat suomen kielellä, ovat joskus esteenä,
ja silloin tarvitaan sitä henkilökohtaista neuvontaa
ja apua siinä lomakkeen täytössä.
Mutta sen ei tarvitse välttämättä aina olla
Kelan oma toimipiste, vaan yhteispalvelupisteet voivat yhtä hyvin
toimia tässä.
Keskustelu päättyi.