3) Hallituksen esitys laiksi yhdyskuntapalvelusta annetun lain
         muuttamiseksi 
      
       
         					
      
      
         
         Oikeusministeri Tuija Brax
         
         Arvoisa rouva puhemies! Yhdyskuntapalvelusta annettua lakia
            on tarkoitus muuttaa siten, että eräät
            yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanossa
            todetut ongelmat saataisiin poistettua. Muutettaviksi ehdotetut
            asiat ovat seuraavat:
         
         
         Muun kuin työn osuutta yhdyskuntapalvelussa lisättäisiin
            10 tunnista 30 tuntiin. Kyse on esimerkiksi päihdehuollosta
            ja uusintarikollisuuteen vaikuttavista toimista. Työn osuuden
            olisi kuitenkin oltava vähintään puolet
            tuomitusta tuntimäärästä.
         
         
         Toiseksi: Yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanoa
            varten nimitettäisiin valvoja tai apuvalvoja. Heidän
            keskeisistä tehtävistään säädettäisiin
            laissa. Tavoitteena on, että täytäntöönpanon
            vastuusuhteet ovat selkeät.
         
         
         Kolmanneksi: Rikosseuraamuslaitos voisi lykätä tai
            keskeyttää yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanon
            määräajaksi esimerkiksi sairauden tai päihdekuntoutuksen
            takia. Aloituskielto tai keskeytys voisi olla enintään
            vuoden mittainen. Nykyisin tällaisesta asiasta päättää tuomioistuin,
            ja se on aivan liian raskas tehtävä tuomioistuimelle,
            jolla on tärkeämpääkin tekemistä.
         
         
         Neljänneksi: Tuomitun velvollisuuksista säädettäisiin
            yksityiskohtaisesti lain tasolla. Tähän liittyen
            säädettäisiin kielto käyttää huumausaineita
            yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanon
            alettua.
         
         
         Arvoisa puhemies! Siis sekä päihdekuntoutukseen
            että toisaalta sitten selvästi valvontaan siitä,
            että muun muassa huumeita ei käytetä koko aikana,
            on tarkoitus lisätä voimavaroja ja saada myös
            lain tuki tälle työlle.
         
         
         Viidenneksi: Jos tuomitun epäillään
            olevan päihtynyt ja päihtymystilan epäillään
            johtuvan huumausaineesta, hänet voitaisiin velvoittaa antamaan
            sylki- tai virtsanäyte, ja niistä kieltäytyessään
            häneltä voitaisiin ottaa verinäyte. Voimassa
            olevassa lainsäädännössä on
            puhalluskokeen suorittamisvelvoite. Käytännön
            täytäntöönpanossa on pidetty
            välttämättömänä sekä edellä olevaa
            käyttökieltoa huumausaineiden osalta että tehostavaa
            päihteettömyyden valvontaa. Yhdyskuntapalvelun
            suorittajien päihteettömyydellä on suuri
            merkitys palvelupaikkojen saatavuudelle ja pitämiselle.
            Voitte vain kuvitella sen turvallisuudentunteen parantamisen ja
            esimiesten mahdollisuudet ottaa turvallisin mielin yhdyskuntapalvelun
            suorittavia sen jälkeen, kun voidaan lain nojalla ja tarvittavin
            keinoin varmistaa, ettei yhdyskuntapalvelua suorittava ja tuomittu
            ole huumausaineiden alainen.
         
         
         Kuudenneksi: Valtio korvaisi palvelupaikan järjestäjälle
            ja sen henkilökuntaan kuuluvalle henkilölle syntyneen
            esine- tai henkilövahingon, jonka tuomittu on tuottamuksellisesti
            aiheuttanut yhdyskuntapalvelun suorittamisen yhteydessä.
            Kyse olisi enintään 5 000 euron suuruisesta korvauksesta.
            Näin varmistetaan, että näitä paikkoja
            jatkossakin löytyy. Nämä paikat ja mahdollisuus
            kuntoutua, hyvittää tekemänsä vääryys
            yhdyskuntapalvelulla ovat erittäin tärkeitä asioita, mutta
            silloin meidän pitää varmistaa, että niitä paikan
            tarjoajia kohdellaan oikein ja hyvin.
         
         
         Viimeiseksi, arvoisa puhemies: Lakiin ehdotetaan tehtäväksi
            eräitä teknisluontoisia muutoksia, kuten palvelusuunnitelman
            muuttaminen toimeenpanosuunnitelmaksi ja viranomaisnimen muuttaminen
            rikosseuraamusalan tämän vuoden alusta voimaan
            tulleen organisaatiouudistuksen mukaisesti Rikosseuraamuslaitokseksi.
            Yhdyskuntapalvelusrangaistuskin tulee tarkasteltavaksi professori
            Pekka Koskisen johtamassa yhdyskuntaseuraamustoimikunnan työssä,
            joten nyt tehdään nämä välttämättömät
            uudistukset, ja kun toimikunnan työ päättyy
            vuoden 2011 lopussa, niin siinä yhteydessä olemme
            toivottavasti yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön
            kanssa päässeet tilanteeseen, missä myös
            sähköisen valvonnan avulla ja muilla keinoin pääsemme
            löytämään uusia tehokkaita vankilan
            ulkopuolisia rangaistuksia rikollisille, joidenka takaisin rikoksettomaan
            elämään saattamisessa muu kuin vankila on
            tehokkaampi ja parempi keino.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on tehty
            ja perusteltu käytännön kokemuksesta.
            Se on mielestäni myös hyvä. Toki valiokuntakäsittelyssä siihen
            voi tulla vielä parannuksia, ja hyvä, jos niin
            tapahtuu. Oma puheenvuoroni on pääasiassa kommentteja
            lakiesityksen eri pykäliin.
         
         
         Monet kokeneet kriminaalipolitiikan toteuttajat pitävät
            yhdyskuntapalvelua, nuorisorangaistusta, riita- ja rikosasioiden
            sovittelua parhaana, mitä kriminaalipolitiikassa sitten
            70-luvun on tapahtunut. Ehdottoman vankeusrangaistuksen haitalliset
            vaikutukset erityisesti nuorelle ovat niin selvät ja kohtalokkaat,
            että vankeudelle oli ja on etsittävä myös
            jatkossa vaihtoehtoja. Yhdyskuntapalvelu on yksi niistä.
         
         
         Yhdyskuntapalveluun liitettiin aikanaan paljon ennakkoluuloja,
            mutta siitä tuli pienin poikkeuksin ehdottoman vankeuden
            toimiva vaihtoehto. Sillä ei ole vankeuden haitallisia
            seurauksia, ei tuomitulle itselleen eikä varsinkaan hänen läheisilleen.
            Yhdyskuntapalvelusta ja erityisesti sen täytäntöönpanosta
            on ennättänyt kertyä kokemuksia, jotka
            tekevät lain päivittämisen ja käsillä olevan
            esityksen hyvinkin perustelluksi. Niin vangeilla kuin yhdyskuntapalveluun
            tuomituillakin on keskimääräistä enemmän
            päihdeongelmia. Kun päihdeongelman ratkaiseminen
            on otettu osaksi vankeusrangaistuksen suorittamisen sisältöä,
            on perusteltua se tehdä myös yhdyskuntapalvelun
            suhteen, kuten tässä lakiesityksessä heti
            sen 1 §:ssä esitetään tehtävän,
            ja tämän myös asianomainen ministeri äsken
            totesi. On tärkeää, että mahdollisuus
            sosiaaliseen kuntoutumiseen on sisällytetty myös
            lakiesitykseen.
         
         
         Yhdyskuntapalvelun toteuttamisesta saadut kokemukset luovat
            perustan määritellä niin palvelun suorittajan
            kuin tätä valvovan virkamiehenkin tehtävät
            ja velvollisuudet uudelleen ja tarkemmin kuin voimassa olevaan lakiin
            silloin aikanaan osattiin kirjoittaa. Tuomitun velvollisuudet esitetään
            nyt yksilöitäviksi niin tarkasti, että tulkinnallista
            kiistaa tuskin voi enää syntyä. Varmaa
            on ainakin se, että jos sitä syntyy, niin huomattavasti
            vähemmän kuin tähän saakka.
         
         
         Erityisesti on pantava merkille, että epäilys tuomitun
            päihtymyksestä yhdyskuntapalvelua suoritettaessa
            voitaisiin tämän esityksen mukaan nyt vahvistaa
            tai kumota tavalla, joka vahvistaa selkeästi myös
            oikeusturvaa. Palveluspaikkojen henkilökunta ja työnjohto
            ovat käytännössä joutuneet toimimaan
            valvojan silmänä ja korvana ilman laissa määriteltyä asemaa.
            Apuvalvojan käyttöönottaminen on uskoakseni
            käytännön sanelema ratkaisu. Yhdyskuntapalvelun
            suorittajan lähellä toimivan henkilön
            nimeäminen apuvalvojaksi velvollisuuksineen ja valtuuksineen on
            varmasti käytännölliseksi osoittautuva
            ratkaisu puolin ja toisin.
         
         
         Yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanon
            arjesta on uskoakseni löydettävissä myös
            perustelut esitetylle uudelle 5 a §:lle,
            joka määrittelee täytäntöönpanon
            lykkäyksen ja keskeyttämisen perusteet. Yhdyskuntapalvelun
            suorittajan velvollisuuksien rikkominen esitetään
            määriteltäväksi myös
            aikaisempaa huomattavasti yksiselitteisemmin. Samalla esitetään
            kirjoitettavaksi lakiin kuulemisvelvoite, miten rikkomus selvitetään. Molemmat
            tarkoittavat myös aikaisempaa parempaa oikeusturvaa. Kun
            edelleenkin vähintään puolet yhdyskuntapalveluksesta
            on työtä — sekin tuossa äsken
            todettiin — on mahdollista, että työssä sattuu
            vahinkoja, joiden korvaaminen on ollut määrittelemättä.
            Tämäkin puute esitetään nyt
            korjattavaksi, ja siihen myös asianomainen ministeri viittasi
            ja sitä selvitti.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakiesitys on perusteltu, ja sen valmistelu
            nojaa käytännössä hankittuihin kokemuksiin,
            niin kuin aiemmin viittasin. Vaikka tämä lakiesitys
            on hyvä, näin oletan, se ei poista tarvetta kriminaalipoliittiseen
            keskusteluun eikä kriminaalipolitiikan jatkuvaan kokonaisvaltaiseen
            uudistamiseen. Harjoitettavalla kriminaalipolitiikalla tulee olla
            tuntuva kosketuspinta muuhun yhteiskuntaan, ennen muuta harjoitettavaan
            sosiaalipolitiikkaan.
         
         
       
      
         
         Juha Hakola /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiitokset ministeri Braxille ja ed. Kähköselle
            hyvästä esittelypuheenvuorosta. Ihan muutaman
            asian nostan vaan esille tässä, koska nämä olivat
            niin tyhjentäviä, että siihen laajempaan
            tarkasteluun ei liene enää tarvetta.
         
         
         Tuo esityksen tavoite, jossa yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanossa
            havaittuja ongelmia on tarkoitus poistaa, kyllä varmasti
            hyvin pitkälle pystytään tällä lakiesityksellä saavuttamaan. Kiinnitän
            huomiota kuitenkin siihen, että yleisin täytäntöönpanojen
            tämänhetkinen keskeytys johtuu nimenomaisesti
            päihteiden väärinkäytöstä ja siitä,
            että henkilö, joka yhdyskuntapalveluun on tuomittu,
            on tavalla tai toisella päihteiden vaikutuksen alaisena.
            Yhdyn täysin siihen, mitä ministeri Brax totesi
            turvallisuudesta, turvallisuusnäkökohdista, jotka
            nostavat niin valvovan henkilöstön kuin sitten
            näiden työpaikkojenkin henkilöstön
            turvallisuuskysymyksiä. On nimittäin varsin merkittävää huomioida
            se, että 595 tällaista yhdyskuntapalvelua muutettiin
            vuonna 2008 vankeusrangaistuksiksi. Se on mielestäni suuri määrä.
            Se löytyy täältä esittelytekstistä,
            ja hämmästyin itse tuota noin suurta määrää,
            että se on tällä tavoin.
         
         
         Kokonaisuus siitä, että päihteiden
            valvontaa voidaan jatkossa puhallustestin ohella sylki-, veri- ja
            virtsanäytteillä todentaa, on mielestäni
            erittäin perusteltua myöskin. Tuon päihteettömyyteen
            pyrkimisen täytyy olla koko homman ydin. Siitä lähdetään.
            Hieman oudoksuin — tai sanotaan näin, että en
            oudoksunut, koska peruste on hyvin avattu täällä lakiesityksessä — esityksen johtopäätöstä
            siitä,
            että yhdyskuntapalveluun tuomitulta edellytetään,
            ettei saa käyttää huumeita, koska johan
            se nyt on käyttörikos, rikoslain 50 luvussakin
            kielletty. Tuo on mielestäni varmuuden maksimointia, mutta
            hyvä niin. Se on nyt siellä ja kaikille selvä.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tästä varmuuden maksimoinnista.
            Kun vilkaisin tätä hallituksen esitystä,
            niin päädyin hyvin samanlaisiin johtopäätöksiin
            kuin ed. Kähkönen hallituksen esityksen myönteisestä sisällöstä. Äsken
            mainittuun ed. Hakolan puheenvuoroon viitaten lyhennän
            puheenvuoroni vieläkin entisestään ja
            kysyn arvoisalta ministeriltä, kun tämä näyttää aika
            silotellulta, lukuun ottamatta näitä vankeusrangaistuksiksi
            muuttamisia — se ei kyllä ole silottelua ollenkaan — oliko
            tässä mitään sellaista niin
            sanotusti arveluttavaa kohtaa näiden valintojen tekemisessä.
            Tässä on kuitenkin tarkkarajaisesti sanottu, että tehdään
            noin ja tämä muutetaan näin ja luvut
            muutetaan noin ja kymmenen onkin kolmekymmentä jnp. Oliko
            jotakin semmoista, mikä arvelutti, että tälle
            tielle lähdettiin?
         
         
       
      
         
         Juha Hakola /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan yksi asia jäi kysymättä itse
            asiassa ajan puutteen vuoksi. Kun ministeri on paikalla, niin kiinnittäisin
            huomion tuohon 7 b §:ään
            "velvollisuuksien rikkomisesta". Siellä sanotaan: "Rikosseuraamuslaitoksen
            on annettava suullinen tai kirjallinen huomautus tuomitulle, joka
            ei noudata 7 §:ssä säädettyä velvollisuutta".
            Siinä on tuo kohtuullisen tyhjentävä luettelo,
            joka mielestäni aika monelta osiltaan olisi sellainen,
            että se johtaisi tuohon 8 §:ssä mainittuihin
            toimenpiteisiin. Ajattelin, voisiko ministeri hieman avata, mitä tällä 7 b:lla
            nyt tarkoitetaan. Joku ihan konkreettinen esimerkki siitä,
            mitä tarkoitetaan sillä, että tulee kirjallinen
            huomautus esimerkiksi siitä, että ettei suostu
            päihdetestiin.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiinnostaa, että kun henkilö on
            yhdyskuntapalvelun suorittanut moitteettomasti loppuun, niin onko mitään
            tilastoja, miten sen jälkeen. Onko hänen moitteettomuutensa
            jatkunut, vai onko muita probleemia tullut sen jälkeen?
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri Tuija Brax
         
          Arvoisa rouva puhemies! Jos aloitetaan tästä viimeisestä,
            niin en muista tilastoja ulkoa, mutta on nimenomaan selvää,
            että yhdyskuntapalveluksesta on erittäin hyviä kokemuksia
            silloin, jos on samalla onnistuttu tämän päihdekierteen
            katkaisussa. Tästä kuulimme kyllä mitä parhaimman
            puheenvuoron edellä.
         
         
         Sen takia juuri, ja tämä on nyt ed. Pulliaiselle, vaikka
            ensin mietittiin, onko oikein muuttaa näitä suhteita
            näin paljon, työn korvaamista päihdekuntoutuksella,
            niin juuri niillä tilastoilla ja tuloksilla silloin,
            jos ihmisen rikoskierteen perimmäinen syy on päihdeongelma,
            on järkevää, että tätä rangaistusta
            apuna käyttäen ikään kuin hänet
            pakotetaan, houkutellaan nimenomaan siihen päihteettömyyteen,
            päihdekuntoutukseen ja päihteettömään
            elämään sen jälkeen. Tämä oli se,
            mitä pohdittiin, ja todettiin, että tämä on
            yhteiskunnalle huomattavasti hyödyllisempää kuin mahdollisesti
            aika tehotonkin työpanos, mikä sinä aikana
            annetaan.
         
         
         Tämän varoituksen ja sitten saman tien vankilaan
            siirtämisen osalta on hyvä esimerkki, että jos
            on ensimmäisen kerran ja ymmärrettävistä syistä tai
            jotenkin vielä varsinkin, kun puhutaan nuorista, myöhästyy,
            niin voidaan lähteä siitä, että on
            varoituksen paikka. Mutta sitten pidemmän päälle
            näistä ajoista pidetään todella
            tiukkaan kiinni, ja jos ei niitä noudateta ja niissä pysytä,
            niin silloin ei ole soveltuva yhdyskuntapalvelukseen.
         
         
       
      
         
         Outi Mäkelä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän lain tavoite päihteettömyyden
            tukemisesta ja siihen kannustamisesta on erinomainen asia, ja toivottavasti
            todellakin tällä uudistuksella päästään
            siihen, että uusintarikosten määrä päihteiden
            vuoksi vähenee. Tässä on erittäin
            hyviä seikkoja ja monta asiaa jo valjennutkin, mutta yksi seikka,
            joka itselleni tässä pisti silmään,
            oli tämä, että kun ehdotuksen mukaan
            on näistä ei tahallisesti aiheutetuista vahingoista
            suoritettava korvaus, niin miten on pohdittu tätä tahallisuutta.
            Kuinka voidaan välttää se, että näissä tapauksissa
            jollain tavalla tämä tahallisuus tai tahattomuus
            olisi epäselvä. Vaikka nyt vihanhallintaa ja muuta
            näihin hoitojaksoihin liittyy, niin varmaankin voi olla
            myös turhautuneisuutta ja ehkä jonkun verran vahingontekoakin.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.