1) Laki ETA-maiden ulkopuolelta tulevien henkilöiden
ja yhteisöjen kiinteistönhankinnasta ja -vuokrauksesta
Markku Rossi /kesk (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä istunto on yli
15 vuotta kestäneen parlamenttiurani kohokohta. Päiväjärjestyksessä on
yksi asia käsiteltävänä, eli lakialoite
45, ja tämä laki Eta-maiden ulkopuolelta tulevien
henkilöiden ja yhteisöjen kiinteistönhankinnasta
ja -vuokrauksesta on siis tämän istunnon
käsittelyasia. Sain tuossa äsken ryhmältä kiitoksia,
tulkoon todettua, päiväjärjestyksen kehystettynä,
ja se jää mieleen.
Herra puhemies! Asiaan. Lakialoitteessani esitän säädettäväksi
lain Eta-maiden ulkopuolelta tulevien tahojen toiminnan sääntelystä ja
rajoituksista kiinteistönhankintaan ja -vuokraukseen Suomessa.
Tämä on sama lakialoite, joka oli viime kaudella
eduskunnassa, mutta lakivaliokunta ei sen noin kolmen vuoden käsittelyn
aikana päässyt siitä vielä lopputulokseen,
joten on paikallaan uudistaa tämä asia, joka on
yhä ajankohtaisempi tänäänkin.
Ulkomaalaisten tahojen kiinteistöomistukset lisääntyvät
Suomessa. Erityisesti Itä-Suomessa venäläisten
kiinteistöhankinnat ovat jo mittavia. Koska nähtävissä on
yhä lisääntyvää kiinnostusta
suomalaisten kiinteistöjen omistukseen, on mielestäni
tarpeen määritellä lainsäädännön
keinoin kiinteistöjen hankinnan ja niiden käytön
pelisäännöt.
Tässä yhteydessä on hyvä muistaa,
että eduskunta sääti vuonna 1992 lain,
jossa rajoitettiin ulkomaalaisten kiinteistöhankintaa Suomessa.
Kun Suomi 1995 liittyi Euroopan unioniin, saimme viiden vuoden siirtymäajan
tälle laille, joten se jouduttiin kumoamaan vuoden 2000
alusta. Silloin olisi ollut kumoamisen sijasta mahdollisuus muuttaa
lakia niin, että Eta-maiden ulkopuoliset tahot olisivat
jääneet edelleen lain piiriin. Niin ei kuitenkaan
jostain syystä menetelty. Nyt nämä kiinteistöhankinnat
ovat koko ajan kasvussa, ja siksi on hyvä varautua mahdollisiin
ongelmiin, ennen kuin niitä alkaa nykyistä laajemmassa
mitassa esiintyä.
Julkisuudessa esiintyneet ongelmat ovat koskeneet lähes
pääasiassa venäläistahojen kiinteistöhankintoja.
Se, miksi juuri venäläisten osuudesta puhutaan,
johtuu yksinkertaisesti siitä, että he ovat suurin
ryhmä ulkomaalaisia kiinteistönostajia. Myös
heidän tekemänsä yksityiskaupat ovat
usein huomattavasti keskivertoa kiinteistökauppaa suurempia.
On myös käynyt ilmi, että venäläisten
kiinteistönvälittäjien... (Hälinää — Puhemies
koputtaa)
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Pyydän hiljaisuutta saliin.
Kiitos, herra puhemies. — On myös käynyt
ilmi, että venäläisten kiinteistönvälittäjien
toiminnassa on ilmennyt jonkin verran epäterveitä piirteitä.
Lakialoitetta ei ole suunnattu ketään vastaan. Siinä ei
mainita nimeltä Venäjää tai
Kiinaa tai mitään muutakaan lakiesityksen tarkoittamaa
ulkomaalaistahoa. Tarkoitus on ainoastaan selkeyttää pelisääntöjä ja
huolehtia siitä, että ulkomaalaisen hankkimaa
kiinteistöä käytetään
aiottuun tarkoitukseen ja yhteiskunnalliset velvoitteet, kuten verot
ja maksut, tulevat asianmukaisesti hoidetuksi.
Lakialoitteessa ei sinällään kielletä kiinteistön
myyntiä. Siinä kielletään ostaminen
Eta-alueen ulkopuoliselta taholta. On turha puhua, että Eta-alueen
ulkopuolisten tahojen ostot kieltävällä lailla
rajoitettaisiin tosiasiallisesti kiinteistökauppaa, asuuhan
Eta-alueella yli 300 miljoonaa ihmistä, joten potentiaalia
ostamiseen kyllä riittää. Lisäksi
EU-maissa asuu pysyvästi useita miljoonia ulkomaalaisia,
jotka lakialoitteessa tietyin ehdoin rinnastetaan Eta-maiden kansalaisiin.
Kiinteistönvuokraus on hyvä vaihtoehto niin asumiseen,
vapaa-ajan tarkoituksiin kuin yritystoimintaankin, ja onhan se myös
ostamista huomattavasti edullisempi tapa. Suomi on toimiva yhteiskunta,
jossa kiinteistön vuokraaja voi olla turvallisella mielellä käytön
suhteen, eikä vuokraaminen ole kiinteistönomistajalle
huono vaihtoehto. Se saattaa osoittautua pitkällä aikavälillä jopa
myyntiä tuottavammaksi.
Herra puhemies! Ulkomaalaisten hankkimat kiinteistöt
ovat vaikuttaneet merkittävästi kiinteistöjen
hinnanmuodostukseen. Tämä korostuu erityisesti
Itä- ja Kaakkois-Suomen alueella mutta lisääntyvässä määrin
myös muualla Suomessa. Lisäksi ulkomaalaisten
hankkimat kiinteistöt ovat monessa tapauksessa kooltaan
suuria ja sijaitsevat usein luonto- ja muilta arvoiltaan merkittävissä paikoissa.
Erityisesti tämä koskee ranta-alueilta hankittuja
kiinteistöjä. Pidän lyhytnäköisenä muun
muassa kuntien omistuksessa olevien kiinteistöjen ja maa-alueiden
myyntiä ulkomaalaisille. Uusien asukkaiden saanti ja mahdollisen — lähinnä vapaa-ajan
viettoon liittyvän — yritystoiminnan tulo paikkakunnalle
sekä helpotus talousongelmiin eivät ole mielestäni
perusteltuja syitä. Saadun kauppahinnan vaikutus talousongelmiin
on kertaluontoinen ja parhaassa tapauksessakin varsin vähäinen.
Samoin uusien asukkaiden tulo ja yritystoiminnan syntyminen eivät ole
ainakaan merkittävästi toteutuneet.
Oleellinen asia on myös niin sanotun vastavuoroisuusperiaatteen
puuttuminen. Jos maanhankinta ulkomaalaisille Suomessa on mahdollista,
tulisi sen olla vastavuoroisesti mahdollista myös suomalaisille
kyseisessä maassa. Nyt esimerkiksi Venäjällä rajavyöhykkeet
on määritelty parinsadan kilometrin syvyisiksi,
ja niiltä maanhankinta ei ole mahdollista.
Lakialoitteessa ei puututa jo olemassa oleviin ulkomaalaisomistuksiin,
niin että omistajilla olisi syytä pelätä omaisuutensa
suojaa. Keneltäkään ei oteta mitään
pois, eikä kenenkään jo olemassa olevaa
omistusta muutoinkaan loukata. Aloitteessa on ainoastaan määritelty
muutamia kiinteistöjen käyttöön
liittyviä ehtoja, joista suurimman osan pitäisi
jo sinällään olla itsestäänselvyyksiä.
Kun kyseessä on normaali ja rehellinen asiansa hoitava
kiinteistönomistaja, hän voi olla täysin
turvallisella mielellä.
En myöskään näe syytä,
miksi aloitteen kaltainen lainsäädäntö vähentäisi
kiinnostusta sijoittamiseen Suomessa. Miksi niin tapahtuisi? Ei maan
omistaminen sinällänsä ole merkitsevää investoinnin
kannalta. Merkitsevää on se, mitä maalla
tehdään, mitä siihen rakennetaan, mitä tuotetaan
tai minkälaisia palveluja tarjotaan.
Arvoisa herra puhemies! Vaikka Suomen EU-jäsenyys rajoittaa
joiltakin osin merkittävästikin kansallista lainsäädäntöä,
on siitä huolimatta tärkeätä,
että turvataan kansallisomaisuuden, kansallisten arvojen
ja strategisesti tärkeiden alueiden ja toimintojen säilyminen
mahdollisimman pitkälle kansallisen päätöksenteon
piirissä säilyttäen silti Suomen maine
mahdollisimman ulkomaalaisystävällisenä,
joustavana ja oikeudenmukaisena valtiona. Tämän
vuoksi katson, että on tarpeen: 1) tarkentaa ulkomaalaisten
jo hankkimien kiinteistöjen käytön ja
yhteiskunnallisten velvoitteiden asianmukaista hoitamista, 2) siirtyä ulkomaalaisten
omistuksen suhteen vastavuoroisuusperiaatteen noudattamiseen lakiesityksessä ilmenevällä
tavalla
sekä 3) hyödyntää ulkomaalaisten
toimijoiden myönteiset vaikutukset Suomelle sallimalla
kiinteistöjen vuokraaminen ja niiden asianmukainen käyttö.
Herra puhemies! Tällä kierroksella toivon, että lakivaliokunta
käsittelee tätä asiaa. Tähän
ei ole määrätietoisesti kerätty
edustajien nimiä, mutta tiedän, että tälle
on kannatusta ollut jo viime kaudella runsaasti ja varmasti tälläkin
kaudella. Tässä on myös tilaisuus uudelle
valitulle tasavallan presidentille profiloitua asian tiimoilta niin,
että hän myös ottaa sitten esimerkiksi
Venäjän johdon kanssa asian keskusteluun ja esille.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, asiasta voidaan käydä nyt sitten
debatti. Ne, jotka haluavat käyttää puheenvuoron,
voivat V-painiketta painamalla ja seisomaan nousten käyttää minuutin
puheenvuoron.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämähän on tärkeä asia.
Silloin kun liityttiin Euroopan unioniin, tätä vastaavanlaista
keskustelua käytiin ja pelättiin, että saksalaiset
tulevat ja ostavat meidän kaikki rannat. Näinhän
ei ole kuitenkaan käytännössä käynyt,
koska saksalaisetkin haluavat nähdä aurinkoa ja
lämpimiä ilmoja.
Mutta toinen asiahan, mistä silloin myös puhuttiin,
tässä on, kenelle suomalainen myy. Tämähän
on myyjän asia, kenelle hän myy, mutta näköjään
se raha on sellainen, joka rakkauden ohella sokaisee ihmisiä niin,
että kaikki muut näkökulmat siinä unohtuvat.
Pelisäännöt ovat tietysti varmasti paikallaan,
mutta samalla pitää muistaa, kuinka paljon meillä varallisuutta
pakenee koko ajan ulkomaille. Suomalaisten varoin tehdään
erilaisiin kiinteistöihin ympäri maailmaa yrityksiä,
mutta sitten myös muutoin tätä rahaa
pörssin kautta hupenee, joten tässä suhteessa kaikkiin
asioihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Eero Lehti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan niin kuin täällä edustaja
Skinnari sanoi, tämä asia on aika monitahoinen.
Jos nyt ajatellaan, että naapurimaasta siellä vaurastunut
henkilö — usein tällainen on myös liike-elämässä mukana
ollut — sijoittaa kiinteistöön Suomeen,
hän tarvitsee suomalaisen, joka katsoo, onko katolla talvella
liikaa lunta, katsoo ylipäätänsä kiinteistön
perään, paikallinen maanviljelijä auraa
tiet, saa ehkä muutakin toimeksiantoa. Jos katsotaan Kaakkois-Suomea,
tällä hetkellä Pietarista ja Moskovasta
tuleva asiakasvirta pitää kysyntää aika
lailla ylemmällä tasolla kuin pelkkä kotimainen.
Mielestäni tätä kannattaisi vain tukea
ja valvoa, että omistajat tässä maassa
sitten noudattavat — olivat he mistä maasta tahansa
kotoisin — niitä pelisääntöjä,
joita tässä salissa on aikanaan sovittu.
Ari Jalonen /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkään en pidä isoimpana kysymyksenä sitä,
ostaako joku ulkomaalainen Suomesta mökin itselleen, mutta
asiassa on ilmennyt myös epäkohtia, joihin on
syytä puuttua. Maa-alueita ja mökkejä on
ostettu strategisista paikoista, ja niiden hallinta ei ole enää Suomella siinä määrin
kuin aikaisemmin. Tästä syystä olisi
aiheellista ehkä pohtia nimenomaan edelleenmyyntiä,
etteivät tämmöiset strategiset kohteet mene
esimerkiksi jollekin ulkomaiselle aseteollisuuden yhtiölle,
pahimmassa tapauksessa. Se edelleenmyynti on taikasana, ja nimenomaan myös
tämä vastavuoroisuusperiaate on tärkeä.
Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Rossin lakialoite on hyvin perusteltu
ja kannatettava. Ulkomaalaisten tahojen lisääntynyt
kiinteistöomistus keskusteluttaa etenkin Kaakkois- ja Itä-Suomessa.
Minimissään keskusteluissa esille nousee mainittu niin
sanottu vastavuoroisuusperiaate, mutta erittäin usein myös
muut aloitteen mukaiset keinot ulkomaalaisten maanomistuksen rajoittamiseksi.
On mahdollista, että nykyisen tilanteen vallitessa ulkomaalaisten
runsaan kiinteistöomistuksen kautta syntyy ristiriitatilanteita,
joissa vastakkain ovat kansalliset ja ulkomaalaisten omistajien
edut. Ulkomaalaisten tekemät kiinteistöhankinnat
ovat selkeän merkittävästi nostaneet myös
kiinteistöjen ja loma-asuntotonttien hintatasoa, jopa siten,
että aivan tavalliset suomalaiset eivät useinkaan
pysty kilpailemaan samoista kohteista. Siksi olisi selkeää nyt
tämä Rossin tekemä aloite viedä eteenpäin.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen luonnon strategiset arvot ovat kansallinen
asia myöskin. Totta kai silloin, kun maa- ja kaavoituspolitiikka
pidetään käsissä, voidaan myös
myydä ja vuokrata ulkomaille, mutta meillä pitää olla
tietty kokonaishallinta. Tältä osin on kielteisiäkin
ilmiöitä. Otan sen Koillis-Suomen, Kaakkois-Suomen
tilanteen, jossa normaalilta, tavalliselta suomalaiselta mökit
kaikkoavat käsistä, elikkä se hintataso
alkaa muodostua hallitsemattomaksi, niin kovaksi, että tavallisella
suomalaisella ei enää ole kesämökkipaikkamahdollisuuksia.
Toinen asia on Kilpisjärven norjalaisten tilanne, jossa
herkkään tunturiluontoon rakennetaan massiivisesti
kunnan rakennustarkastajan hyväksymillä arvoilla. Kyllä nämä kansalliset
asiat pitää pystyä linjaamaan.
Sitten toinen kysymys on, että ulkomaiseen pääomaan
liittyvät myöskin rahanpesuun liittyvät
uhat. Tämän takia pitää olla
myöskin varma siitä, mikä on rahoituksen
alkuperä, ja tässä mielessä myös
turvallisuusasiat on varmistettava.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä ulkomaalaisten kiinteistöjen
ostaminen puhuttaa paljon kansalaisia, ja varsinkin tämän
vastavuoroisuusperiaatteen puuttuminen on semmoinen hyvin kuuma peruna.
Siinä mielessä on hyvä, että edustaja Rossi
on tehnyt tämän aloitteen ja tämä keskustelu
tästä asiasta saadaan jälleen käyntiin.
Toisaalta tämä on varsin monisäikeinen
kysymys, ja tähän liittyy myös kiinteistönomistajan
oikeus myydä omaa omaisuuttaan ja realisoida sitä.
Se on yksi näkökulma, joka tässä pitää harkita.
Mutta on hyvä, että nämä pelisäännöt
kiinteistön myyntiin, kiinteistön vuokraamiseen
Eta-maiden ulkopuolisille kansalaisille käydään
läpi ja selkeytetään se säännöstö.
Pitäisi tietysti luonnollisesti lähteä siitä näkökulmasta,
että Suomen lakeja noudatetaan silloin, kun täällä omistetaan tai
vuokrataan kiinteistöjä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä on tärkeä aihe,
ja juuri tämä vastavuoroisuusperiaate, mikä liittyy
tähän kiinteistöjen omistukseen ja omistamiseen,
sekä mielestäni myös sitten tämä myymiskysymys
pitää ajatella niin, että siltä pohjalta,
mitä Suomessa kansa, enemmistö, tässä haluaa,
pitää täällä myös
näitä asioita viedä eteenpäin.
Jos esimerkiksi naapurimaassa nämä turvallisuuspoliittiset
näkemykset painottuvat heidän lainsäädäntönsä pohjalta
tässä, niin varmasti heillä on myös
ymmärrystä siihen, jos esimerkiksi tämäkin
teema on meillä yhtenä kysymyksenä. Sitten
on paljon näitä, voisi sanoa, käytännönläheisempiäkin
kysymyksiä, nämä kiinteistöjen
arvon ylimääräiset nousut jne. Mutta
todella tämä on tärkeä aihe,
ja toivon, että tässä linja tiukkenee
ja vastavuoroisuusperiaatetta aletaan noudattaa.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä aihepiiri on ollut
aika ajoin esillä täällä eduskuntasalissa,
ja useaan kertaan olemme kuulleet asiantuntijoita joistakin tähän
teemaan liittyvistä yksityiskohdista myös tuolla
ulkoasiainvaliokunnassa. Mielestäni on paljon ongelmia
näissä Eta-alueen ulkopuolelta tulevien kiinteistöhankinnoissa.
Siksi tämä asia pitäisi kerrankin tutkia
oikein kunnolla, avata meidän lainsäädäntömme,
katsoa, olisiko näitä porsaanreikiä mahdollista
tukkia. Nimittäin Eta-alueen ulkopuolisten tekemiin kiinteistökauppoihin
voi liittyä monesti myös rahanpesua. Tästä esimerkiksi
keskusrikospoliisi on ollut kiinnostunut ja on tullut tällä asialla
myös julkisuuteen. Myöskin Maanmittauslaitoksen
mukaan näitä kiinteistökauppoja on erittäin
vaikea Suomessa valvoa, resurssit eivät siihen riitä.
Yritysten ja yritysryppäitten tekemät kaupat ovat
sellaisia usein, että nämä kiinteistöt
vaihtavat omistajaa sitten kuukausittainkin. Eli tämä on
mahdoton yhtälö valvottavaksi. Siksi tarvittaisiin
asian perusteellinen selvittäminen. Tämä on
erittäin hyvä lakialoite.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta on nyt puhuttu
muutaman vuoden aikana erittäin paljon. Kun alkoi esiintyä väitteitä siitä,
että tähän liittyisi puolustuksellisia
tai turvallisuuteen liittyviä yhteyksiä, niin
otin asian esille ulkoasiainvaliokunnassa ja kutsuimme paikalle
suojelupoliisin, Puolustusvoimat ja muita asiantuntijoita, joiden yksiselitteinen
vastaus oli silloin muutama vuosi sitten, että mitään
tällaisia turvallisuuteen liittyviä ongelmia tähän
asiaan ei liity. Silti pidän erittäin tärkeänä,
että tätä asiaa nyt lähdetään
uudelleen selvittämään ja kaikilta osin
valotetaan jokainen puoli. On hyvä, että tämä nyt
tulee ajankohtaisesti uudelleen esille, koska kyllä tähän varmasti
liittyy yhtä ja toista rahanpesuunkin viittaavaa, kuten
olemme saaneet tosiaan kuulla. Eli toisin sanoen hyvä,
että lähdetään selvittämään,
ja tämä vaan taustaksi, että ainakaan
tähän asti ei ole ollut näitä turvallisuuteen
liittyviä näkökohtia vakavasti esillä.
Juho Eerola /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Markku Rossin aloite on erittäin
kiitettävä ja samansuuntainen kuin minkä edustaja
Tossavainen on myös tehnyt. Se tosiaan, mihin liian harvoin
näitten venäläisten maakauppojen kanssa
puututaan, on justiinsa tämä rahojen alkuperä,
ihan niin kuin Rajamäki ja Paloniemi tässä kertoivat.
Eli jos minä ostan maata, niin hyvin tarkasti selvitetään
se, mistä ne minun tuloni ovat peräisin ja rahojen
alkuperä, mutta sitten kun tullaan kultahampaat välkehtien kunnanisän
puheille, niin silloin ei selvitetä. On ihan selkeitä viitteitä rahanpesusta,
huume-, ase- ja ihmiskaupalla ansaitusta rahasta. Tällainen
pitäisi tutkia ja ainakin estää. Kyllä minä olen myös
huolissani siitä, vaikka nyt täällä Salolainen
puhuikin, että aikaisemmin ei ole ollut viitteitä tästä turvallisuusuhasta.
Mutta kun nytkin Kotkan Rannikkopataljoonaa ollaan lopettamassa
ja ihan siitä vierestä myydään
maita venäläisille, niin ainakin itse omalla tontillani
olen hyvin huolissani.
Sanni Grahn-Laasonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ratkaisuna tähän asiaan
kansainvälisessä ja koko ajan kansainvälistyvässä maailmassa
ei ole kieltolinja vaan vastavuoroisuuteen pyrkiminen. Tässä suhteessa
Suomen linja on ollut johdonmukainen.
Sen sijaan olen esittänyt, että Suomeen perustettaisiin
erillinen kiinteistörekisteri ulkomaisista kiinteistö-
ja tonttiomistuksista, mikä muun muassa voisi tehostaa
kiinteistöveron perimistä. Tällä hetkellä meiltä kieltämättä puuttuu
kokonaiskuva. Täytyy muistaa, että Itä-Suomi
ja erityisesti Kaakkois-Suomi ovat hyötyneet voimakkaasti
siitä, että kanssakäynti itänaapurin
suuntaan on vilkastunut. Ei ole syytä rakentaa sille esteitä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itsekin olen saanut paljon kansalaispalautetta
liittyen näihin maakauppoihin, joita venäläiset
Suomessa tekevät noin 500 kappaletta vuodessa. Kansalaiset tuntevat
epäluuloa ja suurta huolta siitä, että venäläisomistajia
tulee naapuriin ostamaan meidän maitamme. Tässä ennen
kaikkea olisi olennaista se, että kun suomalaiset ovat
tehneet maakauppoja Karjalan alueella, niin siellä itärajan
takana sovelletaan jatkossa erilaisia rajamäärityksiä.
Jos Suomen puolella on kielletty ostamasta aivan rajalta maa-alueita,
niin meillä on 3 kilometriä se rajavyöhyke,
mutta siellä itänaapurin puolella se on jopa useita
kymmeniä kilometrejä. Ennen kaikkea on tärkeätä,
että suomalaiset viranomaiset ryhtyisivät toimenpiteisiin,
jotta saadaan samat pelisäännöt koskemaan
sekä suomalaisia että venäläisiä maanostajia.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kansalaisia on tosi paljon keskusteluttanut
tämä Eta-maiden ulkopuolelta tulevien kiinteistöjen
ostajien toiminta, ja en sitä ihmettele lainkaan. Siinä on
täällä jo esille tulleita ongelmia pelisääntöjen
noudattamisessa, mutta ennen kaikkea siinä, että jälleenmyynti
eri yhtiöiden kautta on tiennyt sitä, että meillä ei
ole selkeää kuvaa kiinteistörekisterissä,
kuka ne kiinteistöt tai maa-alueet omistaa. Tällainen
ei voi olla hyväksi meille täällä,
koska meille kuitenkin kiinteistöomaisuusmassa on kaikkein
tärkein ja kaikkein suurin omaisuuden muoto, mikä tässä maassa
on. Meillä täytyy olla aina kaikkialla ja jokaisen
omistuksen osalta selvyys rekisterissä siitä,
kuka ne kiinteistöt omistaa.
Puhemies! Vastavuoroisuusasia on toinen tärkeä asia.
Nyt kun Venäjä on myöskin WTO:n jäsen,
niin siellä on myöskin selkeät säädökset
tästä asiasta, millä tavoin kiinteistökauppoja,
millä tavoin maa-aluekauppoja tehdään
ja pitää toteuttaa. Tämä asia
on myöskin otettava meidän huomioon silloin, kun
maata ja kiinteistöjä ostetaan tuolta Venäjän
suunnalta.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiinteistöjen omistuksissa yli maiden
rajojen on totta vie tärkeää nimenomaan vastavuoroisuusperiaatteen
noudattaminen. Tämänkin lakialoitteen perusteluteksteissä viitataan
siihen, että nimenomaan pyritään tuomaan tilanne
vastavuoroiseksi. Kuitenkin esitetyn aloitteen 1 §:ssä kiellettäisiin
Eta-maiden ulkopuolinen omistus tyystin, joten tältä osin
voi toki kysyä, mitä nyt tällä lakialoitteella
ihan tarkalleen tavoitellaan.
Itse näen, että meidän pitäisi
ensisijaisesti vaikuttaa siihen, että vastavuoroisuus toteutuisi etenkin
itärajan takana niin, että myös suomalaisilla
olisi samanlaiset oikeudet omistaa. Voin kyllä yhtyä edustaja
Grahn-Laasoseen ja Leppään siinä, että tarvitsisimme
erillisen rekisterin Suomessa ulkomaalaiselle omistukselle, mutta
ei sitä ole syytä täällä kieltää.
Niin kuin edustaja Lehti viittasi aiemmin, myös kasvun
edellytysten näkökulmasta ulkomaalainen omistus
ei suinkaan ole vain huono asia.
Reijo Tossavainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Venäläisten kiinteistöomaisuus
on kasvanut sellaisiin mittasuhteisiin, että sen vaikutukset
erityisesti Kaakkois-Suomessa eivät nykytilanteessa ole
vain positiivisia. Kiinteistöjen hinnat ovat nousseet.
Laajasti on myös esiintynyt vahvoja epäilyjä rahanpesun
ja harmaan talouden liittymisestä moniin kiinteistökauppoihin.
Viimeksi mainituista täsmällisen tiedon saaminen
on vaikeaa, koska näiden tutkintaan ei ole riittävästi
resursseja. Viime vuonna pelkästään Imatran
ja naapurikunta Ruokolahden alueelta venäläiset
ostivat 119 kiinteistöä. Todellista venäläisten
omistuksessa olevaa kiinteistömäärää ei
tiedetä, sillä tilastoissa näkyvät vain
ostajat, joiden osoite on Venäjällä.
Venäjän oma maakauppakielto mitätöi
myös tasa-arvoisuuden ja vastavuoroisuuden periaatteiden
noudattamisen maiden välillä. Tämä on
käytännön haittojen ohella painava syy
ryhtyä asiassa toimenpiteisiin.
Arvoisa puhemies! Jätin viime keväänä noin 40
edustajan allekirjoittaman toimenpidealoitteen. Tämä aloite
pyrkii samaan päämäärään kuin
nyt esillä oleva lakialoite.
Jukka Kopra /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että tästä asiasta keskustellaan ja se
on jälleen tapetilla. Tämä ei missään
nimessä ole mitenkään mustavalkoinen
asia, tässä on hyviä ja huonoja puolia.
Pääsääntöisesti on
hyvä, että omistuksia on yli rajojen.
Itse nostaisin kaksi asiaa yli muiden tämän suhteen.
Toinen on se, että omistamisen pitäisi olla vastavuoroista.
Meillä suomalaisilla pitäisi olla mahdollisuus
ostaa entisestä Karjalasta maata samoin kuin venäläiset
ostavat täältä Suomesta kiinteistöjä.
Toinen on tietysti rahanpesupuoli, mikä huolettaa varmaankin
meitä kaikkia täällä. On jo
selkeitä viitteitä nyt siitä, että rahojen alkuperä näissä kiinteistökaupoissa
ei aina ole se asianmukaisin mahdollinen. Ilman muuta pitää myöskin
pitää huoli siitä, että näitä kiinteistöjä käytetään
sitten ylipäätään kestävällä tavalla
ja suomalaisen yhteiskunnan pelisääntöjen
mukaisesti. Sekään ei välttämättä aina
ole itsestäänselvää. Joka tapauksessa
hyvä, että asia on tapetilla ja siitä keskustellaan.
Edelleen, kun edustaja Grahn-Laasonen tuossa esitti erillisen
kiinteistörekisterin perustamista ulkomaalaisomisteisille
kiinteistöille, niin se on erittäin kannatettava
asia.
Reijo Hongisto /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Rossin tekemä lakialoite
on erittäin hyvä ja kannatettava. Julkisesti on
jo useissakin puheenvuoroissa otettu kantaa siihen, että Eta-maiden
ulkopuoliset ostajat ovat ostaneet maa-alueita sekä sotilaallisesti
että vesihuollon kannalta strategisesti erittäin
tärkeiltä paikoilta. Tulevaisuudessa puhtaan juomaveden merkitys
kasvaa ja korostuu, tämä lienee kaikille päivänselvää.
Puhdas juomavesi ei ole muualla maailmassa ihan yhtä itsestäänselvää kuin
meillä Suomessa. Me voimme venheellä soutaa puhtaan
juomaveden päällä, ja se on sellainen
arvo, jota on syytä kyllä korostaa. Tämän
vuoksi on tarpeellista pitää suomalaisten hallinnassa
meille tärkeät alueet muun muassa vesihuollon
kannalta.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Rossin tekemää lakialoitetta.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan tähän loppuun:
kiitoksia kommenteista, ja keskustelu jatkuu. Ensi tiistaina ilmeisesti
tämän asian käsittely on täällä salissa.
Kun en ole silloin paikalla, niin haluan tässä yhteydessä vaan
todeta sen, että todellakin tämäntyyppisten
asioiden eteenpäin vieminen voi myös edistää esimerkiksi
Venäjällä tapahtuvaa maarekisterin ja
kiinteistörekisterin muodostamista ja asian eteenpäin
viemistä. Eli tässä on hirveän
monta tällaista tarttumapintaa. Todellakin, jos lakivaliokunta
ottaa tämän asian oikein käsittelyynsä ja
selvittää tämän kysymyksen,
tästä varmasti löytyy sellaista, jota
voidaan viedä valtioiden tasolla eteenpäin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Asian käsittely keskeytetään.