4) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2011
Johannes Koskinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta ei oikeusasiamiehen
vuoden 2011 kertomusta käsitellessään
ottanut esille mitään erityisteemaa. Totesimme,
että kertomus on hyvin ansiokkaasti kirjoitettu ja avaa
laajemminkin kansalaisille näkymää laillisuusvalvontaan
ja laveammin myös ihmisoikeuksien valvontaan Suomessa.
Halusimme kiinnittää erityistä huomiota
kertomuksessa nyt kolmatta kertaa olevaan jaksoon, jossa on kootusti
esitetty keskeisimpiä puutteita ja parannuksia perus- ja
ihmisoikeuksien toteutumisessa. Tällainen jakso on hyvinkin
perusteltu varsinkin sen jälkeen, kun Eduskunnan oikeusasiamiehen
kanslian yhteyteen perustettiin Ihmisoikeuskeskus.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, jos hiljennämme vähän
salia ja siirrämme neuvottelut salin ulkopuolelle vanhan
vakiintunen hyvän tavan mukaisesti. Odotetaan hetki. — Olkaa
hyvä.
Kiitoksia. — Ihmisoikeuskeskuksen perustaminen todella
samalla korostaa eduskunnan oikeusasiamiehen roolia tämmöisenä kokoavana
viranomaisena, joka seuraa perus- ja ihmisoikeuksien tilannetta.
Tällaisen jakson sisällyttäminen kertomukseen
on hyvinkin suositeltavaa jatkossakin. Samoin kielioikeuksien toteutumista
koskeva tarkastelu vuoden 2011 kertomuksen yhteydessä oli
hyvinkin paikallaan.
Edelleen oikeusasiamies Jääskeläinen
on käsitellyt Oikeusasiamiehen kanslian toimintatapojen
muutoksia: on korostettu neuvontaa ja näitä uusia
reagointikeinoja, joita lainmuutoksella on saatu. Se on myöskin
oikean suuntainen kehittämislinja, että kansalaiset
todella saisivat oikeutta sen kantelun kautta silloin, kun väärinkohtelua tai
kyseenalaisia menettelyjä havaitaan.
Kaikkinensa perustuslakivaliokunta kannustaa tätä uudistavaa
otetta, joka Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian työssä on
ollut havaittavissa. Samoin tuo käsittelyaikojen lyhentämispyrkimys,
jossa on hyvin onnistuttu mutta edelleen on paljon tehtävää,
saa valiokunnan siunauksen, ja toivomme, että eduskunta
kaikkinensa myös tätä linjaa tukee.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa oikeusasiamies! Hyvät
kollegat! Lainsäädäntömme mukaan
oikeusasiamiehellä on erityinen tehtävä valvoa
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista maassamme ja erityinen velvollisuus
valvoa myös suljettujen laitosten osalta tätä tilannetta.
Myös nyt käsittelyssä olevassa vuoden
2011 kertomuksessa on vankiloiden ja vankien ihmisoikeuksien ja
perusoikeuksien toteutumista käsitelty hyvin laajasti,
itse asiassa sivulta 152 aina sivulle 178, ja täällä oikeusasiamies
esittää lainsäädäntöä täsmennettäväksi muun
muassa vankien keskinäisten puhelujen osalta jne.
Meidän perusoikeusajattelu ja ihmisoikeusajattelu Suomessa
ja Euroopassa on tietysti viime vuosikymmeninä kehittynyt.
Minä myös henkilökohtaisesti pidän
oikeana sitä kehitystä, jossa korostetaan, että kun
joudutaan tekemään rajoituksia perus- ja ihmisoikeuksiin
esimerkiksi juuri vankien osalta, niin näistä asioista
pyritään säätämään
riittävän täsmällisesti lain
tasolla. En kannata sitä vanhaa oppia, joka perustui tämmöiseen
laitosvalta-ajatteluun, että jos joku ihminen joutui vankilaan
tai mielisairaalaan tai sairaalaan tai vaikkapa meni oppilaitokseen,
niin sitten tämän laitoksen johtajalla oli hyvin
laaja, joissakin tilanteissa jopa hyvinkin laaja valta tähän
asiakkaaseen tai potilaaseen tai vankiin nähden.
Kuitenkin olen täältä pöntöstäkin
kiinnittänyt aikaisemmin huomiota siihen, että kun
me olemme halunneet eroon tämmöisestä laitosvalta-ajattelusta
ja kun me olemme halunneet, että perus- ja ihmisoikeusrajoituksista
aina säädetään hyvin täsmällisesti
laissa, niin minun mielestäni me olemme kyllä Suomessa
ja Euroopassa luultavasti laajemminkin menneet sitten taas toiseen
suuntaan vähän liian pitkälle eräissä tilanteissa.
Esimerkkinä olen aikaisemmin maininnut, että rehtori — vai
oliko se opettaja — sai Oikeuskanslerinvirastosta huomautuksen,
kun hän jälki-istunnossa pani oppilaan kirjoittamaan
tupakoinnin haitoista, kun tämä oppilas oli jäänyt
kiinni tupakoinnista. Oikeuskanslerinvirasto katsoi, että kun
ei laissa erikseen ollut sanottu, että jälki-istunnossa
oleva oppilas, joka on jäänyt kiinni kielletystä tupakoinnista,
voidaan laittaa kirjoittamaan aine tupakoinnin haitoista, kun tätä ei erikseen
ollut laissa säädetty, niin tällaista
oikeutta ei opettajalla ja rehtorilla ollut ja heidän katsottiin
näin ollen menetelleen lainvastaisesti. No, tätä lainsäädäntöä ollaan
nyt sitten tarkistamassa.
Vähän samat ajatukset tulivat mieleeni, kun luin
tämän päivän Helsingin Sanomista
sivun uutista, jossa kerrottiin, että umpihaalari vähensi huumeita — siis
vähensi huumeita — vankiloissa. [Edustaja
näyttää lehtiartikkelia]
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, huomautan, että puhemiesneuvoston
ohjeistuksen mukaisesti havaintoaineiston käyttö puhujapöntössä ei
ole sallittua.
Herra puhemies! En tiennyt, että se koskee myös
yksittäisiä lehtiartikkeleita, mutta kiitos opastuksesta.
Helsingin Sanomat tietää tämän
päivän numerossaan kertoa, että oikeusasiamies
on joulukuussa, vuodenvaihteessa, antamallaan päätöksellä käytännössä kieltänyt
vankiloita pukemasta tällaisia umpihaalareita vankien päälle
tilanteissa, joissa vangit esimerkiksi palaavat lomilta ja joissa
epäillään, että he ruumiinsisäisesti
tuovat huumeita vankilaan. Viime vuoden aikana kävi ilmi,
että noin 20 prosenttia näistä vangeista,
joita epäiltiin tästä ja jotka sen vuoksi
laitettiin tähän tarkkailuun, todellakin toi huumeita
vankilaan. Ajatelkaa: huumeita vankilaan. Jokainen ymmärtää,
miten suuria kielteisiä vaikutuksia se aiheuttaa vankiloiden
elämässä. Se aiheuttaa turvattomuutta
varmasti vartijoille. Se aiheuttaa turvattomuutta vangeille. Se
aiheuttaa vankien keskinäisiä velkasuhteita. Se
aiheuttaa kaikkea mahdollista järjestyksen ja turvallisuuden
vähenemistä vankiloissa.
Eli tällainen hyvä keino oli havaittu: puetaan haalari
päälle. Ei tehdä mitään
Ylioppilaslehden temppua, vaan nämä vangit joutuivat
sitten ilmoittamaan vartijalle, että heillä on
nyt tarve ulostaa, ja silloin valvotuissa olosuhteissa tämä tapahtui
ja se nielty huume saatiin tällä tavoin paljastettua.
Oikeusasiamies on nyt siis ottanut sen kannan, että näitä tällaisia
haalareita ei saa käyttää tässä tarkoituksessa,
kun siitä ei kerta ole laissa erikseen säädetty.
Nyt on kysyttävä, onko tämä oikeusasiamiehen
kanta perusteltu. Eräät vangit valittivat tästä menettelystä ja
vetivät vankiloiden johtajat oikeuteen, ja Suomen oikeuslaitos
totesi, että vankiloiden johtajat eivät olleet
menetelleet tässä suhteessa lainvastaisesti. Mutta
nyt siis oikeusasiamies pyytää tämän
kuun loppuun mennessä vankiloilta selvitystä,
mihin toimiin he ovat ryhtyneet oikeusasiamiehen katsottua, että ei
sitä vankiparkaa saa nyt tämmöisiin haalareihin
pukea, vaikka siinä on täysin erinomainen tarkoitus eli
estää huumeiden kulkeutuminen vankiloiden sisään,
ja vaikka on näyttöä siitä,
että tämä toimii. Eli vankiloihin on
nyt näiden haalareiden käyttöönoton
jälkeen tullut sisään vähemmän huumeita
kuin ennen tätä menettelyä.
Muutama kysymys: Onko todella kaikki säädettävä erikseen
laissa kaikissa olosuhteissa? Esimerkiksi — en tiedä,
mutta kysyn: Onko laissa erikseen säädetty, että vankilassa
sellin ovi pidetään kiinni? Onko laissa erikseen
säädetty, että vangin on syötävä vankilan
ruokaa? Voi olla, ettei hänen tarvitse, ehkä hänellä käyvät
omat kokit. Onko erikseen laissa säädetty, että vankilassa
on nukuttava vankilan patjoilla ja vankilan vuodevaatteissa? Voi
olla, ettei tarvitse, voi tuoda kotoa omat, en tiedä. Onko
erikseen säädetty laissa oikeus määrätä televisiot
ja radiot sellissä suljettavaksi johonkin aikaan, jolloin
vankiloissa on hiljaisuuden aika? Onko erikseen säädetty laissa,
että on käytettävä vankilan
vaatteita? Voi olla, ettei tänä päivänä tarvitsekaan
käyttää. Ainakaan semmoisia kunnon raita-asuja
ei ilmeisesti enää käytetä.
Onko todella kaikki erikseen säädettävä laissa?
Onko laissa erikseen säädettävä,
että huumeiden kulkeutumisen estämiseksi vangit
voidaan pukea haalareihin, joka pakottaa heidät tilanteessa,
jossa he tarvitsevat vessakäyntiä, pyytämään vartijan
paikalle, ja sitä kautta näihin huumeisiin päästään
helpommin käsiksi? Onko parempia muut keinot? Pakottaa
heidät röntgeniin; onko se terveydelle hyväksi?
Pakottaa heidät syömään joitain
ulostuslääkkeitä, joilla nopeutetaan? Onko
se parempi? Onko siitä säädetty laissa? Onko
siitä säädettävä laissa?
Onko parempi, että koirat pääsevät
nuuhkimaan heitä oikein tarkkaan? Onko siitä säädetty
laissa? Pitäisikö siitä säätää laissa?
Eikö mitään johdu asian luonteesta?
Eikö mitään tämän päivän
maailmassa voida päätellä asiayhteydestä,
olosuhteista? Eikö voida punnita tämän
rajoituksen ja sen tarkoituksen välistä järkevää suhdetta?
Näitä kysymyksiä jäin miettimään,
kun luin tuon oikeusasiamiehen kannanoton, ja tässä kerrotaan,
että Vankeinhoitolaitos — vai mikä Rikosseuraamusvirasto
se nykyään on — nyt miettii, miten tähän
pitäisi suhtautua. Onko todella niin, että terveen
järjen käyttö tässä maassa
erilaisissa tilanteissa on todellakin kielletty, kaikki pitää säätää laissa?
Herra puhemies! Vangit ovat tietysti valittaneet Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen
tällaisesta hirvittävästä ihmisoikeusrikoksesta,
ja sitä päätöstä tässä nyt
odotellaan. En tiedä, mitä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
tulee asiassa päättämään,
mutta omana kantanani voin sanoa, että päätti
mitä tahansa, niin minun mielestäni tämä nykyinen
käytäntö vaikuttaa hyvin järkevältä ja
perustellulta.
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Ensinnäkin
haluan kiittää perustuslakivaliokuntaa tuosta
mietinnöstä. Me olemme perustuslakivaliokunnan
toivomusten ja linjausten mukaisesti pyrkineet toimintaamme kehittämään
ja tämän suuntaisesti myöskin jatkossa.
Edustaja Zyskowicz otti esille vankien kohteluun liittyviä asioita
ja siinä kimmokkeena tuo vankien tarkkailuhaalareiden käyttö.
Meillähän on, ihan niin kuin edustaja Zyskowicz
totesi, voimassa laitosvallan kielto, joka tarkoittaa sitä,
että sillä perusteella, että henkilö on
siellä laitoksessa, henkilön perusoikeuksia ei
saa rajoittaa, vaan näistä perusoikeuksien rajoituksista
täytyy erikseen säätää lailla.
Tämä on ihan selvä peruslähtökohta.
Eduskunnan hyväksymän lain mukaan vankeusrangaistuksen
sisältönä on vapauden menetys, ja vankeuslaissa
on vielä erikseen todettu se, että vankien oikeuksiin
saa tehdä vain sellaisia rajoituksia, jotka seuraavat itse
tästä vapauden menetyksestä, jotka suoraan
seuraavat siitä vapauden menetyksestä. Ne ovat
oikeutettuja. Kaikista muista vankien perusoikeuksien rajoituksista
tulee säätää lailla. Tämä on
eduskunnan säätämä, lakiin pohjautuva
linjaus.
Oikeusasiamiehen tehtävänä on valvoa
sitä, että lakeja noudatetaan ja perus- ja ihmisoikeudet
toteutuvat. Eli vankien osalta kaikista sellaisista perusoikeusrajoituksista,
jotka eivät suoraan johdu vapauden menetyksestä,
on säädettävä sellaisella eduskuntalailla,
joka täyttää kaikki perusoikeusrajoituksille
asetettavat hyväksyttävyys-, täsmällisyys-
ja tarkkarajaisuusvaatimukset. Näiden haalarien käytön
osalta tällaista täsmällistä,
tarkkarajaista säännöstä, joka
oikeuttaisi näiden käyttöön,
ei ole. Siitä voinemme olla yhtä mieltä,
että tällaisten haalareiden, jotka siis on puettu
vangin päälle ilman, että hän
itse pystyy niitä riisumaan, ja jotka on nippusiteillä suljettu
hihoista ja on umpinaiset jalat, käyttö rajoittaa
kyseisen henkilön oikeuksia. Ja jos näin on, niin
siitä on säädettävä lailla.
Tässähän on kysymys eristämistarkkailusta. Siitä on
sinänsä olemassa säännös,
että silloin, kun epäillään,
että vangilla on kehossaan kiellettyjä aineita,
niin hänet voidaan asettaa tämmöiseen
eristystarkkailuun ja eristystarkkailun aikana valvoa teknisesti
tai muulla tavoin. Miten tämä on aikaisemmin toteutettu
ja miten se tänä päivänä monissa
vankiloissa edelleen toteutetaan: on olemassa tämmöinen
oma eristystarkkailutila, jossa on videovalvonta. Tällä tavalla huolehditaan
ja valvotaan ja seurataan sitä, että tämä epäilty
huumausaine, jonka vanki on kätkenyt kehoonsa, saadaan
sieltä ulos. Nythän ainoa mahdollisuus, miten
vanki sen pystyisi tässä piilottamaan, on se,
että hän nielee uudestaan tämän
nyssäkän, joka hänen sisällään
on ollut ja sieltä tulee ulos.
Kun tänään Helsingin Sanomissa kerrottiin, että näillä haalareilla
on saavutettu nämä kymmenen tapausta, niin tässähän
ei ole yhtään mitään näyttöä siitä,
ettei näillä entuudestaan voimassa olevilla eristystarkkailuhuoneessa
olemisella ja siihen kytketyllä videovalvonnalla olisi ihan
tätä samaa tulosta saavutettu.
Tässä taustana on tietysti se, että vankilan
henkilökunnalle tämä on helpompi tapa.
Kun vangille puetaan tämmöinen haalari päälle,
niin silloin häntä ei tarvitse samalla tavalla
valvoa siellä huoneessa tämän videovalvonnan
avulla. Toki siis se videovalvontahan menee nauhalle, niin että se
pystytään jälkikäteenkin katsomaan,
mitä siellä on tapahtunut. Eli siis siitä,
että tämä olisi jotenkin erinomaisen
paljon tehokkaampi keino, ei ole yhtään mitään
näyttöä. Se on vankilahenkilökunnalle
helpompi, ja sen takia tämä on otettu käyttöön.
Tämä on suomalainen innovaatio. Minä olen keskustellut
tästä Euroopan neuvoston kidutuksen vastaisen
komitean puheenjohtajan ja jäsenten kanssa, ja heidän
tiedossaan ei ole ollut, että missään
muussa maassa tällaista olisi käytössä. Tämä on
suomalainen innovaatio, eikä se myöskään
suomalaisessa vankeinhoidossa ole osoittautunut mitenkään
erityisesti... Ihan jo näiden Helsingin Sanomien tietojen
mukaan oliko näitä 16 suljetusta vankilasta 11:een
tilattu ja olikohan niin, että kuudessa niitä oli
sitten tosiasiassa käytetty. Eli valtaosassa suljetuista
vankiloista itse ovat nähneet, että ihan samalla
tavalla samaan lopputulokseen päästään
niillä keinoilla, eristämistarkkailulla ja siihen
kytketyllä valvonnalla, jotka meidän lainsäädäntömme,
eduskunnan hyväksymä laki, selvästi hyväksyy.
Siinä ei ole mitään ongelmaa. Kysymys
on nyt siitä, että vankeinhoitoviranomaiset itse
keksivät tällaisen innovaation, tarkkailuhaalarin,
ja ottivat sen käyttöön. Tähän
ei ole täsmällistä tarkkarajaista valtuutusta
annettu laissa.
On totta, että tämä asia on ollut
rikosprosessissa vireillä, ja se on johtanut hylkäävään
tuomioon vankiloiden johtoa vastaan. Kiinnitän huomiota
kahteen seikkaan. Ensinnäkin siihen aikaan lainsäädäntö oli
toisenlainen. Meillä ei itse asiassa ollut ollenkaan eristämistarkkailua
koskevaa nimenomaista säännöstä.
Nyt meillä sellainen on, ja sen sääntelyn
muotoiluun tämä haalareiden käyttö ei
ainakaan riidattomasti istu. Toinen on se, että se on ollut
rikosprosessi, ja vaikka se ei olisikaan rikos tälle henkilökunnalle,
että ne ovat näitä käyttäneet,
niin se ei tarkoita sitä, että se olisi hyväksyttävää ihmisarvoisen, nöyryyttävän
kohtelun kannalta taikka myöskään meidän
lainsäädäntömme kannalta.
Tässä tilanteessa, kun tämä kysymys
nyt on ihmisoikeustuomioistuimen arvioitavana, me emme nyt tiedä,
mitä sieltä tulee, mutta jos oletetaan, että sieltä tulee
langettava tuomio ja sen päälle vielä hyvityksen
maksaminen, niin tämä samanlainen hyvitys, joka
tulisi maksettavaksi nyt sille, jonka juttu siellä ihmisoikeustuomioistuimessa
on, täytyy jokaiselle, joka tämän haalarieristämistarkkailun
kohteena täällä on ollut, järjestää sitten
täällä kansallisella tasolla.
Minun mielestäni nyt tässä tilanteessa,
kun meidän oma kansallinen lainsäädäntömme
on tässä puutteellinen ja asia on ihmisoikeustuomioistuimen
arvioitavana ja on pelättävissä, että sieltä tulee
langettava tuomiohyvitys määräyksineen,
näiden tarkkailuhaalareiden käyttöä ei
tulisi jatkaa. Jos ihmisoikeustuomioistuin tämän
hyväksyy ja jos meidän kansallista lainsäädäntöämme
täsmennetään siten, että näitä haalareita
voidaan käyttää, niin silloinhan minulla
oikeusasia-miehenä ei tietenkään ole
yhtään mitään tätä vastaan.
No, tuossa edustaja Zyskowicz kyseli vielä näitä erilaisia
asioita, pitäisikö näistä säätää.
En nyt tiedä, tarvitseeko näihin mennä.
Tämä peruslähtökohta on sillä tavalla
selvä, että kaikesta siitä, mikä ei
seuraa itse siitä vapaudenmenetyksestä, tulee
säätää lailla. Todettakoon nyt
ihan vain, että eduskunnan hyväksymän
lain mukaan vangit saavat käyttää omia
vaatteitaan, jollei siihen ole jotain tämmöistä erityistä vankilan
järjestyksen turvallisuuteen liittyvää syytä.
Tietyissä olosuhteissa vangit käyttävät
sitten, tai on pakkokin käyttää, vankivaatteita.
Mutta eduskunnan hyväksymä pääsääntö on
se, että vangit saavat käyttää omia
vaatteitaan.
Arvoisa herra puhemies! Ehkä tässä on
vastaus tähän kommenttiin.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Suuren valiokunnan kokouksen johdosta joudumme keskeyttämään
tämän asian käsittelyn.