2) Hallituksen esitys laiksi vesikulkuneuvorekisteristä
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Kun valiokunnan puheenjohtaja ei ole
paikalla esittelemässä, niin ihan lyhyesti muutama asia
tästä hallituksen esityksestä.
Alussa, kun tämä tuli, tuntui siltä,
että tämä on ihan mitätön
asia, mutta kun asiantuntijoita kuultiin valiokunnassa, niin tästä paljastui
monenlaisia mielenkiintoisia asioita. Tässä yhteydessä tietysti
olisin halunnut kiittää puheenjohtajaa, mutta
kiitän myös hallituspuolueitten valiokuntajäseniä siitä,
että saimme minun mielestäni järkeviä muutoksia
tähän hallituksen esitykseen.
Tyytyväinen olen myöskin siitä, että ed.
Pulliaisen kanssa emme joutuneet kirjoittamaan vastalausetta. Se
perusperiaate, josta hallituksen esitys lähti, ja josta
me olimme ed. Pulliaisen kanssa heti alusta saakka erimielisiä,
on se, että kun ne veneet, jotka ovat jo maistraatin rekisterissä, joudutaan
nyt tämän uuden lain mukaan rekisteröimään
uudelleen, niin hallitus esitti, että tästä rekisteröinnistä veloitettaisiin
myös se sama kuin ensi kertaa rekisteröitäessä eli
27 euroa. Hallituspuolueitten neuvottelujen seurauksena tästä voitiin
luopua. Tämähän aiheuttaa maistraateille muutaman
miljoonan kertamenon silloin, kun veneet joudutaan uudelleen rekisteröimään,
ja näillä omistajilla on ylimenokausi tältä osin
sitten ilmoittaa se rekisteriin. Minun mielestäni tämä on
erittäin järkevää, koska ei
voida lähteä siitä, että veneen
omistajien, jotka ovat rekisteröineet nykyisin voimassa
olevan lain mukaan, samaan paikkaan pitäisi tavallaan uudelleen
rekisteröidä sama vene ja ilmoittaa jotakuinkin
samat tiedot. Eli tältä osin myöskin
tämä järkevöityi huomattavasti.
Toinen seikka, johon valiokunta otti kantaa, on se, että hallituksen
esityksestä poistettiin rekisterin tarkoitusperiin nähden
toissijainen käyttötarkoitus, koska siellä mainittiin,
että rekisteriä voitaisiin käyttää polttoaineiden
verotukseen liittyvään valvontaan, ja myöskin
valtion ja kuntien ylläpitämien erillisten rekistereitten
osalta saatiin järkevöitettyä tätä hallituksen
esitystä.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että liikenne-
ja viestintävaliokunta jälleen kerran saavutti
puheenjohtajansa menettelyn kautta yksimielisen mietinnön,
ja tosiaan, kuten totesin, emme joutuneet, taikka päässeet,
edes kirjoittamaan vastalausetta.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin samoin kiittää liikenne- ja
viestintävaliokuntaa — valitettavasti puheenjohtaja
ei ole täällä — veneilijöiden
puolesta. Harvoin lakiesitykseen tehdään muutoksia mietinnössä näin
onnistuneesti kuin tässä. 1 §:stä poistettiin
polttoainevalvonta, joka olisi ollut ylivalvontaa. Sitten 31 §:ssä tämä rekisteri-ilmoitus
tuli ilmaiseksi niille, jotka ovat jo rekisteröityneet.
Valitettavasti purjeveneet eivät päässeet
tähän mukaan, vaan niistä joudutaan maksamaan,
mutta kyllä uskoisin, että se olisi niille mahdollista.
Yhtä asiaa en ymmärrä: miten purjevenenumerot
konvertoidaan tähän rekisteriin?
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on nyt hieman edellisten
toistoa, mutta minäkin olisin kiittänyt valiokuntaa
siitä, että se sai järkeviä muutoksia
aikaan tähän esitykseen. Nimenomaan se, että 5
momentti tulee nyt tähän mukaan, jossa säädetään,
että moottorivenerekisterissä olevien vesikulkuneuvojen
rekisteritietoja koskevan muutosilmoituksen perusteella annettava
rekisteritodistus on maksuton, jos tämä tehdään
1. päivään lokakuuta 2008 mennessä,
oli erittäin hyvä muutosesitys. Siinä mielessä tämä on
hyvä laki, vaikka se alussa tuntui vähän
byrokraattiselta. Tässä myös ilmeisesti
poistetaan rekisteristä tämän lain ansiosta
10 000—20 000 sellaista vesikulkuneuvoa,
joita ei enää käytännössä ole
olemassa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin täällä aiemmin
jo todettiin, on hyvä, että tämä on
aluksi eräille maksuton, mutta sitten tietenkin niille,
jotka eivät vielä kuulu rekisteriin, se on valitettava
tosiasia, että he joutuvat sitten maksamaan tästä rekisteröitymisestään.
Tänään saimme kuulla valtiovarainvaliokunnassa
asiantuntijoita, ja ongelma, mikä tässä on, on
se, että tämän rekisterin perustamiseen
tarvitaan riittävät määrärahat,
ja ne tulee ehdottomasti turvata. Tämä rekisterihän
ennakoi myös sitten sellaista käyttömaksua,
mikä on tällä hetkellä autoilla,
myös veneille, niin että siihen kannattaa sitten
veneiden omistajien ja veneilijöiden varautua, että lisäkustannuksia
veneiden käytöstä tulee jatkossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä 27 euroa tuskin on
turvallisen veneen omistajalle valtavan suuri kustannus, mutta se
on periaatteellinen kustannus mitä suurimmassa määrin.
Jos asiallisessa tarkoituksessa asiallisesti rekisteröi
veneensä ja hoitaa kaikki systeemit niin kuin pitää,
mikä on yhteiskunnan kokonaisedun mukaista — tässä tapauksessa
tällainen rekisteri on ehdottomasti yhteiskunnan kokonaisedun
mukaista — ja sitten yhtäkkiä muutetaankin
vähän koko järjestelmää ja
sitten pistetään tekemään se
sama uudestaan ja paukautetaan siitä vielä sitten
maksu, niin tämä ei ole reilua peliä.
Minä sanoisin, että tässä tapauksessa tämä ei
ole reilua peliä, ja nämä 1,5 miljoonaa euroa
maistraatille kahden vuoden aikana pitää jostakin
kaivaa esille ja hoitaa tämä asia kuntoon. Lisäksihän
tässä on juuri niin kuin jo keskustelussa on esille
käynyt, että meillä on rekisterissä sellaisia
veneitä, joita ei ole olemassakaan jnp. Elikkä tämä nyt
on syytä saada ajantasaiseksi kokonaisuudessaan, ja siihen
rahan kaivaminen kuuluu eduskunnalle.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Asia on juuri niin kuin ed. Pulliainen sanoi. Tämä venerekisteri
ei suinkaan lisää veneilijöiden kustannuksia
kuin ainoastaan siinä tapauksessa, että rekisteriin
liittyy vene, joka ei aikaisemmin ole ollut maistraattien ylläpitämässä rekisterissä.
Tämä venerekisteri on myöskin positiivinen
seikka niille veneilijöille, esimerkiksi purjeveneilijöille,
jotka nyt uutena tähän rekisteriin liittyvät.
Me muistamme jonkun vuoden takaa esimerkiksi Marino 7000 -veneen
tapauksen, missä veneessä oli ilmeisen rakenteellinen
vika, jonka johdosta eräs veneseurue joutui veden varaan, merihätään,
mutta siinä onnettomuudessa ei onneksi kukaan menettänyt
henkeään. Silloin venevalmistaja teki äärimmäisen
suuren työn siinä, että he onnistuivat
tavoittamaan kaikki kyseistä venetyyppiä omistavat
henkilöt ja sen kautta sitten saamaan veneensä turvallisemmaksi.
Jos silloin olisi ollut käytössä vesikulkuneuvorekisteri, tämä koko
prosessi olisi ollut paljon kivuttomampi.
Pari pointtia tästä venerekisterilaista vielä:
On erittäin hyvä asia, että rekisterin
käyttötarkoituksen osalta nämä venepolttoainekytkökset
ja sen valvontakytkökset on nyt poistettu, koska tämä asiahan
on meillä vielä kesken. Suomi nauttii viiden muun
Euroopan unionin jäsenvaltion kanssa energiaverodirektiivin
poikkeusta, joka sallii meidän noudattaa edullisempaa verokohtelua,
ja tämä prosessi on vielä kesken. Kolme
jäsenmaata on ilmaissut tahtonsa hakea jatkoa poikkeukselle,
Suomi ei vielä. Niinpä toivonkin nyt, että Suomi
tekee mahdollisimman pian päätöksen hakea
jatkoa tälle poikkeukselle, jotta saaristossa välttämätön
asuminen ja liikkuminen sekä kesäisin matkailu
on mahdollista myöskin jatkossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Saaristossa liikkuminen ja sen turvaaminen
myös turismin näkökulmastahan on ollut paljon
esillä täällä budjetin yhteydessä,
kun saaristoliikenteeseen on liian vähän osoitettu
rahaa. Mutta se ajatus siitä, miten yleensä kompensoidaan
vaikkapa todellakin bensiinisyöppöjä muskeliveneitä tai
oikein sellaisia hypermuskeleita, oikein bodattuja veneitä,
ei kyllä ympäristönäkökulman
kanssa ainakaan ole yhteen sovitettavissa. Tässä mielessä tämä toivomus
siitä, että halpaa bensaa vesille, ei pidä mielestäni
kutiaan.
Toinen asia on tietysti vielä se, että yleensä merillä on
totuttu polttamaan kaikkein huonoimpia, ympäristön
kannalta hankalimpia, polttoaineita, niin kuin on tehnyt, ainakin
aikaisemmin, muun muassa Suomen ja Ruotsin välinen laivaliikenne.
Silja ehkä on poikkeus tästä, oman kertomansa
mukaan, ehkä Vikingkin. Mutta kuitenkin, puhemies, tämä on
tietysti hyvä, että asiaa on parannettu liikenne-
ja viestintävaliokunnassa.
Hallituksen esityksestä 39 vielä ympäristön näkökulmasta
se, että kun on saatu veneisiin septitankit, niin myöskin
vastaanottopisteitä pitäisi olla kylliksi, ja
niitä ei ole.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä todeta, että tämä summa,
mikä täällä mietinnössä on
valiokunnan mainitsemana, on ihan sama kuin se, minkä me
asiantuntijoilta kuulimme. On hyvä, että siinä suhteessa
linja pitää ja myös yksimielisesti on
voitu tämä mietintö tehdä. Mutta
tietenkin toivon, että hallituspuolueet kertovat sitten,
mitenkä tämä veneen käyttömaksu
tullaan rakentamaan ja mistä löytyvät
ne perusteet. Varmasti periaate, että kulutusta verotetaan
enemmän kuin esimerkiksi ruokaa tai asumista, on ihan oikein.
Kaikillehan tämä veneily ei ole välttämätöntä,
vaan pelkästään huvia. Katson, että silloin
voidaan asiaa verottaakin, mutta kyllä ... (Ed. Lammisen
välihuuto) — Nimenomaan, ed. Lamminen. — Kuitenkin
haluaisin kuulla perustelut, miten tätä käyttömaksua
aiotaan kehittää jatkossa ja mitkä ovat
ne painopisteet, kun otetaan huomioon, että toisilla on
purjevene ja toisilla on moottorivene.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusanen ei ole ympäristötavoitteiden osalta
oikeassa. Me tiedämme sen, että komissiohan tällä hetkellä suhtautuu
hyvin penseästi erilaisten energiaveropoikkeusten jatkamiseen
johtuen nimenomaan niistä ympäristösyistä.
Ajatellaan, että ohjaava verotus toimii jokaisella polttoaineverotuksen
alueella. No, Suomi on maa, jossa ensinnäkin kesät,
tätä kulunutta kesää lukuun ottamatta,
ovat hyvin lyhyet, ja sen lisäksi meillä on hyvin
paljon sitä saariston välttämätöntä liikkumista.
Olen aika varma siitä, että jos vero nousee venedieselin
osalta, niin sillä ei ole mainittavaa vaikutusta ajosuoritteeseen.
Ne, joilla vene on, veneilevät, ja ne, joilla saaristossa
on asujaimistoa, sinne myöskin menevät. Sillä pystytään vaikuttamaan
ainoastaan siihen, mikä on se konetyyppi, jolla nämä matkat
tehdään.
Meillä on esimerkiksi Ruotsi, lähinaapuri,
jossa ei tällaista veropoikkeusta ole, ja sen seurauksena
siellä dieselkonekanta on huomattavasti matalampi kuin
meillä. Siellä ajetaan isoillakin veneillä pääasiassa
bensiinikoneilla. Ed. Tiusanenkin tietää, mitä tämä tarkoittaa
hiilidioksidipäästöjen osalta. Se, että venedieselin
hinnalle koituisi 30—35 prosentin korotus, ei tule ikinä kompensoimaan
sitä. Se ei tule ikinä vähentämään
veneilyä niin paljon, että se kompensoisi bensiinikantaan
siirtymisen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt
ja muut negatiiviset ympäristövaikutukset.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusasella on kyllä vähän
vanhanaikainen käsitys tästä venedieselpolttoaineesta, vaikka
asuukin Kotkassa, koska nykyisin se on erittäin puhdasta
se polttoaine, mitä venedieselit käyttävät,
siis tämä red diesel. Jos me verotamme sitä ankarasti,
niin seurauksena on se, että veneilijät alkavat
käyttää bensamoottoreita, ja bensamoottoreiden
päästöt ovat 20 prosenttia suuremmat
samalla matkalla kuin dieselmoottoreiden päästöt.
Lisäksi bensamoottorit ovat erinomaisen vaarallisia, koska
ne voivat räjähtää milloin tahansa.
Ja sitten alamme ostaa bensamoottorilla varustettuja veneitä muualta kuin
Suomesta, koska Suomessa koko veneteollisuus, 400 miljoonaa euroa
vuodessa, käyttää vain dieselmoottoreita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara suurin piirtein totesi
tässä sen, minkä toiseksi osaksi olisin
kommentoinut ed. Tiusasen sinänsä ihan hyvään
huolenkantoon näistä ympäristöasioista.
Näin pitää juuri tehdäkin, aina
ottaa ne esille. Totean vaan tässä yhteydessä sitten
sen lisäksi, mitä ed. Asko-Seljavaara äsken
totesi, että nyt siis me saamme rekisterin, jossa ne kaikki
veneet ovat rekisterissä. Se on hirmuisen hyvä tilanne
jatkoa ajatellen, elikkä me tiedämme, mitenkä maa
makaa, minkälainen tämä tulevaisuus on,
ja jos me haluamme ohjata, me tiedämme, mitä me
yritämme ohjata. Tämä koskee myöskin
Euroopan yhteisön pyrkimyksiä näissä asioissa,
jossa nämä polttoaineasiat ovat juuri parhaillaan
syynissä ja kerrankin oikeaan suuntaan. EU:ta pitää moittia
usein, mutta ei tässä asiassa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Nurmi useammassa puheenvuorossa on puhunut
käyttömaksusta, niin kyllä valiokunnassa
ei mistään veneiden käyttömaksusta
puhuttu lainkaan, vaan tässä oli esillä tämän
järjestelmän luotettavuuden takaaminen ja myöskin
se, kuten tiedämme, että venemoottoreiden anastusrikokset
ovat lisääntyneet ja myöskin pienempien
veneitten anastukset. Siltä osin tämä edesauttaa myöskin
omaisuuden takaisin saantia silloin, kun anastettua omaisuutta saadaan
poliisin haltuun, kun tätä rekisteröintivelvoitetta
lasketaan aavistuksen verran. Itse toivoisin, että jos
veneiden käyttömaksusta aletaan puhua ja sitä ministeriössä suunnitellaan,
niin kyllä se saisi jäädä jonnekin
niin sanotulle muskelivenetasolle.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tässä on nyt kolmekin kertaa viitattu
siihen, mitä sanoin. Toistan todellakin sen, että ei
ympäristön kannalta ole millään
lailla jalompaa polttaa dieseliä veden päällä kuin
maan päällä. Viittaan autoliikenteeseen.
Tämä kahden moottorin erilaisuus, siis bensiinikäyttöisen
ja dieselkäyttöisen rakenne, luo tietysti pienemmän
polttoainekulutuksen dieselille, mutta Suomessakin ollaan tulossa
pian siihen tilanteeseen, että dieselautojen päästöt — nyt
puhun hiilidioksidipäästöistä — ovat
kipuamassa ylös ja lähestymässä bensiiniautomoottorien
vastaavia päästöjä. Eli tämä asia
ei ole suinkaan ongelmaton.
Jos dieselverotusta kiristetään, en tiedä,
miten suuri tuki tästä tulee sille loikalle, että siirrytään käyttämään
bensiinikäyttöisiä venemoottoreita. Tiedämme
toki, että niiden polttoainekulutus on, kuten täällä todettiin,
paljon suurempi. Tässä mielessä en ole
aivan vakuuttunut, tarvitsevatko dieselmoottorit tällaista
taloudellista kannustinta, koska on olemassa taloudellinen kannustin
jo muuten. Se nähdään täällä maantieliikenteessä, jossa
dieselautot kilpailevat nimenomaan pienemmillä polttoainekulutusmenoilla.
Tämä on viestini idea tässä.
Meriliikenne on tärkeätä, mutta siellä on
monia ongelmia, ei nyt näiden pienveneiden kohdalla vaan
paljon suurempien, niin kuin kaikki tiedämme.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Veneenkäyttömaksuun
palatakseni sanon vielä sen, että tämä ei
ole suinkaan allekirjoittaneen keksintö, vaan tämä on
asiantuntijan, joka on ministeriöstä, korkea-arvoisen
virkamiehen, näkökulma asiaan. Hatunnosto hänelle.
Kun kuulimme sisäasiainministeriön pääluokasta
asiantuntijoita, avoimesti meille kerrottiin suuntaa, mihin asiaa
ollaan viemässä. Nyt kun me puhumme täällä tänään
vielä eduskunnan työjärjestyksestä,
niin varmasti näette, kuinka tärkeää olisi, että valiokunnan
kokoukset ainakin asiantuntijakuulemisen osalta olisivat avoimia,
niin että sinne voisi tulla kuulemaan asiantuntijoitten
kannanottoja asioihin aina tilaisuuden tullen. Silloin tieto leviäisi
nopeasti eteenpäin.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! En ollut äsken paikalla, kun
tätä venerekisteriasiaa käsiteltiin,
mutta joka tapauksessa olisi tärkeää,
että tästä ei aiheutuisi veneilijöille
lisämaksuja. Kiinnitän huomiota siihen, että vene-
ja pursiseurat tekevät arvokasta työtä todellakin katsastuksissa
veneiden turvallisuuden hyväksi, ja vaikkakaan polttoaineen
kulutukseen ei tietysti pystytä vaikuttamaan, vaikutetaan
siihen, miten veneilijät käyttäytyvät
tuolla luonnossa, ja opastetaan nuorisoa oikealla tavalla veneilemään.
Olisi kohtuutonta, että kun tämmöinen
rekisteri on jo kertaalleen muodostettu, niin veneilijät
joutuvat siitä maksamaan, kun valtio nyt haluaa tällaisen
rekisterin uudelleen tehdä.
Mitä tulee sitten veneiden kulutukseen, niin kyllähän
se aika marginaalista on verrattuna autoliikenteeseen. Minä en
kyllä näkisi, että tämä veneiden
kulutus muodostaa tässä valtakunnassa kauhean
suurta ongelmaa, eikä mitään käyttömaksuja
tässä mielessä tarvita.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusanen, teidän logiikkanne
toimisi siinä tapauksessa, jos nyt olisi käsittelyssä myöskin
veneessä käytettävän bensiinipolttoaineen veronkorotus,
mutta näin ei ole, vaan päinvastoin Suomella on
uhkana, että veneissä käytettävän
dieselin vero nousee ja bensiinin pysyy ennallaan. Silloin se teidän
mainitsemanne kannustin nimenomaan häviää ja
ohjaa veneilijöitä enemmän käyttämään
dieselpolttoaineita.
Nyt on virinnyt keskustelua myöskin tästä veneiden
verolle panemisesta tai muusta käyttömaksusta.
Tämä on tietenkin asia, joka on hyvin voimakkaasti
asiantuntijakuulemisessa noussut esille, ja jokainen vastaus, jonka
mistä tahansa ministeriöstä sain tätä asiaa
kysyessäni, oli sen suuntainen, että tämä rekisteri
ei sinänsä ole mikään askel
mihinkään uuteen käyttömaksuun
tai uuteen veroon, joka veneisiin liittyy, koska se olisi toteutettavissa
myöskin muilla keinoilla, kuten esimerkiksi autoissa oli
tämä verotarra. Mitään tämmöistä ei
siis ole tällä hetkellä suunnitteilla
ja toivottavasti ei tule koskaan olemaankaan.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Venepolttoaineasemia on niin vähän
ja on niin kallista ylläpitää tällaista
asemaa, että kun se on vapaasti hinnoiteltava tuote, on
jo nostettu sen venedieselin hinta samaan kuin autodieselin hinta
on tällä hetkellä, ja jos siihen nyt
vielä tulee tämä 33 senttiä lisää,
niin sitten se on melkein yhtä kallista kuin bensa, ja
silloin ihmiset alkavat ajaa bensamoottoreilla. En todellakaan itsekään
suosittele näitä muskeliveneitä. En myöskään
pidä kaupunkimaastureista.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ed. Asko-Seljavaaran viimeinen huomio oli erittäin
onnistunut. Näin on.
Mutta mitä tulee rajallisuuteen ja siihen, minkälaisen
osuuden vesiliikenne, tässä tapauksessa pienveneiden
liikenne, muodostaa kaikista hiilidioksidipäästöistä,
niin sehän on pieni ja se luo nyt täällä keskusteluun
vähän huonon pohjan. Tässä aikaisemmin
keskustelussa tuli ympäristönäkökulma
esille.
Kaiken kaikkiaan tämä insentiivi, että hintaa tulee
lisää polttoaineelle, sehän ei ole vielä maantieliikenteessä juuri
näkynyt, että se olisi vaikuttanut ajamiseen.
Sitten tässä ehkä perustellustikin etsitään
sellaista pohjaa, että jos dieselin hinta nousee 30 senttiä litralta,
se aiheuttaisi erittäin voimakkaita muutoksia siirryttäessä toisen tyyppiseen
kulkuneuvoon, joka käyttää enemmän
polttoainetta per meripeninkulma. Näin ollen olisi tietysti
toivottavaa, että maantieliikenteellä olisi saman
tyyppinen tilanne.
Joka tapauksessa nuo muskeliveneet, juuri nämä bodatut
muskeliveneet, todella isot, ovat aika erilaisessa asemassa kuin
sellainen perämoottorivetoinen tai -työntöinen
juttu, joka päästöjen suhteen on hyvin
vähäinen ja vaatimaton ja jonka rasitteet ovat
vähäisiä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan rakentavahenkisesti totean ed. Tiusaselle, että me
olemme näistä ympäristönsuojelullisista tavoitteista
hyvin samaa mieltä. Mutta tässä on semmoinen
kiusallinen yksityiskohta, ja se on se, että tällainen
hallituksen esitys kuin nyt tässä on, sehän
pitää projisoida tähän todellisuuteen,
missä me elämme, siis missä se liikenne
tuolla vesillä tapahtuu, minkälaista kalustoa
on ympärillä, minkälaista on saatavilla
ja mikä on myöskin EU-lainsäädännön
tilanne tällä hetkellä ja direktiivien
tilanne. Nyt tässä suhteessa se positiivinen seikka
siellä taustalla on se, että me luomme ne pelisäännöt
ja sitten siellä taustalla EY toivottavasti pyrkii vaikuttamaan
siihen, että edetään juuri siihen suuntaan
kuin ed. Tiusanen on täällä ehdottanut.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Sen verran haluan tässä tarkentaa
muutamia asioita, että esimerkiksi Näsijärven
purjehdusseurassa, jossa olen tuolla proletariaattipuolella elikkä moottorivenepuolella
itse jäsenenä, ne tunnit, mitä kesässä ajetaan,
ovat muutamia kymmeniä tunteja, joten me nyt todella ammumme
tässä tykillä kärpästä.
Siis kysymys on todella pienistä määristä,
ja nyt täällä sotketaan perämoottorit
ja sisäperämoottorit. Itse asiassa sisäperämoottorilla
toimiva kuusimetrinen vene esimerkiksi ei kuluta eikä saastuta
kovinkaan paljon luontoa, joten tässä nyt pitäisi
myös tarkistaa käsitteitä, missä mennään.
Joka tapauksessa koen sen veneilijöille kohtuuttomana,
että joitakin käyttömaksuja aletaan suunnitella.
Kyllä se sen verran kallista huvia muutenkin on jo tänä päivänä,
että aika moni miettii, ettei siellä huvikseen
kruisaile elikkä ajele siellä pisteestä a
pisteeseen b. Siellä retkeillään ja tehdään
muita asioita ja sitten taas tullaan takaisin.
Yleiskeskustelu päättyy.