5) Hallituksen esitys laiksi julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt kun varsinaista esittelypuheenvuoroa
ei tältä osin kukaan ole käyttämässä,
niin ajattelin kuitenkin itse muutamalla sanalla hieman luonnehtia
tätä valiokunnan mietintöä.
Tämä hallituksen esitys laiksi julkisesta
työvoimapalvelusta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta
muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta ei itse asiassa ole kovin paljon mitään
muuttamista, vaan kyseessähän on starttirahakokeilun
jatkaminen itse asiassa tämän lievästi
sanottuna sanahirviönkin takana. Eli käytännössä vuoden
2005 alustahan työvoimatoimisto on voinut myöntää työllistämistukea
starttirahana muullekin yrittäjäksi ryhtyvälle
kuin työttömälle työnhakijalle.
Tämä on ollut kaksivuotinen lakikokeilu, eli voimassaolo päättyy
vuoden 2006 lopulla, ja tällä lailla nyt sitten
käytännössä jatkamme vuoden
2007 loppuun saakka tätä kokeilua.
Silloin kun tätä ensimmäistä kokeilun
osiota säädettiin, niin muistan, miten monilla
tahoilla heräsi pelko siitä, että nyt
käytännössä työttömät työnhakijat
joutuisivat ikään kuin lapsipuolen asemaan ja
työssä olevat ryhtyisivät yrittäjiksi
ja ajaisivat ikään kuin ohitse. Tämä pelko
on kuitenkin ollut tämän lain osalta täysin
turha, ja kaiken kaikkiaan starttirahakokeilusta saadut alustavat
kokemukset ovat olleet erittäin myönteisiä. Kaiken
kaikkiaan starttirahahan on erittäin tehokas keino työllistää itsensä,
ja jos mietitään työvoimapoliittisia
keinoja, niin yksi niistä parhaista jo tilastojenkin valossa.
Suomi tarvitsee myös lisää yrityksiä tulevaisuudessa.
Sukupolvenvaihdoksien myötä hyvin monet yrittäjät
luopuvat ja yritykset joutuvat jopa lakkauttamisuhan alle. Uskonkin,
että starttiyrittäjyys voi olla yksi niitä apukeinoja,
joilla pyritään tätä kehitystä torjumaan
ja saamaan ikään kuin yritykset myönteiseen
jatkoon myös sukupolvenvaihdosten jälkeen. Starttirahalla
aloittaneita oli lähes 7 000, joista työttömiä oli
59 prosenttia ja ei-työttömiä 41 prosenttia.
Eli käytännössä tästä voidaan
huomata, että varsin tasaisesti noin puolet ja puolet, tai
sanotaan että 60—40, jakautuu tämä starttirahaa
käyttäneiden yrittäjien tai yrittäjiksi
aikovien määrä.
Eräs keskeinen kysymys, mikä on mielestäni erittäin
tärkeä, on starttirahan rahoituksen turvaaminen,
josta myös aika paljon on käyty keskustelua tässäkin
salissa. Eli käytännössähän starttirahakokeilu
rahoitetaan työllisyysmäärärahoista,
joiden käyttösuunnitelmassa starttirahoihin on
vuoden 2007 talousarvioesityksessä ehdotettu 22 miljoonaa
euroa. Käyttösuunnitelma ei ole tältä osin
kuitenkaan sitova, vaan työllisyysmäärärahoja
voidaan tarvittaessa käyttää starttirahoihin
enemmänkin. Valiokunta onkin pitänyt tärkeänä,
että hallitus huolehtii määrärahojen riittävyydestä kaikilla
alueilla niin, että starttiraha voidaan myöntää yhtenäisin
perustein kaikille siihen oikeutetuille. Tämä on
mielestäni erittäin tärkeä kysymys,
koska aikaisemmin kuului muun muassa sellaista keskustelua, että vuoden alussa
kaikki määrärahan myöntöpäätökset
oli tehty ja loppuvuodesta täysin kriteerit täyttävät henkilöt
eivät enää voineet saada starttirahaa. Näinhän
tietenkään ei saa olla, vaan lain tulee koskea
koko vuotta ja olla tasa-arvoisesti kaikkien niiden käytettävissä,
keillä siihen on oikeus.
Aloittava yrittäjä tarvitsee yleensä starttirahan
lisäksi myös muuta rahoitusta, ja jotta starttirahoituksen
laajennukselle asetetut tavoitteet yrittäjyyden lisäämiseksi
toteutuisivat, niin hallituksen on syytä huolehtia siitä,
että aloittaville yrityksille on tarjolla riittävästi
lainarahoitusta. Tämä on tietenkin hyvin tärkeä kysymys.
Starttiraha on vain yksi osa yrityksen perustamista, ja myös
lainaraha on usein tässä tilanteessa erittäin tarpeen.
Koska nyt on kyse ainoastaan vuoden jatkoajasta tälle
kokeilulle, on syytä odotella tuloksia. Nimittäin
työministeriö on tilannut starttirahakokeilun
arviointia varten tutkimuksen, jonka on tarkoitus valmistua aivan
pikapuoliin eli syyskuun 2006 lopussa. Onkin ihan mielenkiintoista nähdä,
millaisia tuloksia sieltä sitten saamme, ja niiden tulosten
perusteella on käytännössä syytä sitten
katsoa, tuleeko tätä lainsäädäntöä jollain tavalla
muuttaa vai voidaanko jatkaa aivan tällaisenaan.
Täällä on vielä myös
muutama keskeinen asia, joita haluan korostaa. Valiokunta on korostanut mietinnössään
pienyritystoiminnan merkitystä työllisyyden parantamisessa
ja pitää erittäin tarpeellisena sitä,
että pienyritysten syntymistä ja kehittämistä edistäviin
toimenpiteisiin panostetaan entistä enemmän. Onkin
selvää, että starttirahakokeilun suosio
osoittaa, että tarvetta tämän tyyppiseen
aloittavan yrittäjän tukemiseen näyttää todellakin
olevan.
Yhdestä kysymyksestä kävimme valiokunnassa
paljon keskustelua, tai oikeammin yhdestä lauseesta. Suora
siteeraus mietinnöstä: "Starttirahakokeilun piiriin
kuuluvat ovat usein olleet paremmassa työmarkkina-asemassa
olevia." Tämä on tietysti vähän
tulkinnanvarainen kysymys, koska en tiedä, tuleeko meidän
sitten erikseen eritellä, ketkä ovat olleet heikoimmassa
työmarkkina-asemassa ja ketkä paremmassa. Kuitenkin
pääsääntö on se, että kaikki,
joilla on yritystoimintaan halukkuutta ja innokkuutta, voivat tämän
tyyppistä rahoitusvaihtoehtoa käyttää.
Valiokunnan mietinnön lopussa on myös erittäin
tärkeä kysymys, jota itsekin olen moneen otteeseen eduskunnassa korostanut.
Valiokunta on pitänyt tärkeänä sitä,
että starttiyrittäjille ja muille pienyrittäjille
järjestetään työntekijän palkkaamiseen
liittyvien velvoitteiden hoitamiseen liittyvää koulutusta
ja neuvontaa ja erityisesti siksi, että kynnystä ensimmäisen
työntekijän palkkaamiseen voidaan alentaa. Tämä on mielestäni
erittäin tarpeellista, koska ainakin oman käsitykseni
mukaan yksinyrittäjällä ja työnantajaksi
aikovalla, joka ensimmäisen työntekijän
palkkaa, ei välttämättä ole
riittävän laajaa tietämystä ja
tuntemusta suomalaisen työlainsäädännön
merkityksestä ja työehtosopimusten vaatimuksesta.
Siksi tämä kysymys on mielestäni erittäin
keskeinen ja palvelee kokonaisuutena erittäin hyvin tätä starttirahalainsäädäntöä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun muistelee tämän
starttirahan lähtötilannetta ennen tätä 2005
tapahtunutta laajennusta ja muutosta, voi sanoa, että monta
kertaa, kun se tuli meikäläiselle työssä eteen,
mietti, millä perusteella tätä starttirahaa
annetaan, koska siinä hukkakauraa kyllä tuli aika
paljon. Mutta väittäisin, että tämä laajennus,
mikä 2005 on tehty, on ollut hyvä asia, koska
ainakin oma kuvitelmani siitä, kuka pystyy yrittäjäksi,
on se, että täytyy olla jollakin tavalla jo vähän
sitä yrittäjän vikaa elikkä osata
hoitaa asiat. Se ei käy kenelle vaan, kelle starttiraha
annetaan.
Tämä perusteltu muutos silloin 2005 on hyvä asia,
ja nyt tämän jatko on tietysti tärkeä.
Tällä työllistetään
jonkin verran. Mutta täytyy muistaa se, että silloin
kun puhutaan työllistämisestä ja yrittämisestä,
niin eivät ne asiat niin kovin paljon saisi mennä sekaisin
siinä. Se raja on hämärä, milloin
ollaan ikään kuin valtion piikissä työntekijänä taikka
sitten ollaan yrittäjänä. Siinä mielessä minusta,
kun valiokunnan mietinnössä on näitä lausahduksia,
kannattaisi sitten jossakin kohtaa tätä asiaa
katsoa, kun tämä nyt lähtee liikkeelle
ja kun seuraavassa vaiheessa laajennetaan, että kyllähän
tämä rahoitus sitten menee jo tänne kauppa-
ja teollisuusministeriön piikkiinkin, koska työvoimarahoista,
työllistämisrahoista, tapellaan verissä päin,
siitä, paljonko työllistetään
ihmisiä aivan normaalityöllistämisen kautta.
Jossakin kohtaahan tulee sitten raja tälle starttirahatoiminnalle,
jolloin se on ihan puhdas yritystuki, jolloinka sen pitäisi
mennä sitten kyllä minusta jo tänne kauppa-
ja teollisuusministeriön puolelle.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Kun Kainuussa valmisteltiin Lex Kainuu -hanketta vuonna
1997 eli siis lähes kymmenen vuotta sitten, niin silloin
esitimme, että Kainuu voisi olla kokeilualue myös
siihen, että starttirahaa olisi myönnetty myös
työelämässä oleville henkilöille.
Olemme toki iloisia siitä, että työministeriö on napannut
tämän ehdotuksemme ja toteuttanut sen vuonna 2005
ja että siitä on ollut niin myönteiset kokemukset,
että nyt tällä lainsäädännöllä sitten vielä sitä aiotaan
jatkaa.
Tässä mietinnössä pohditaan
sitä, pitäisikö tämän
tyyppiset tuet olla rahoitettuna ja hallinnoituna yritystukien kanssa,
ja sitä kannattaa tietysti pohtia. Siksi toivonkin, että tämä olisi
viimeinen kerta, kun tällaista väliaikaista lainsäädäntöä tehdään,
kokeilua jatketaan. Tässä nyt tämän
vuoden aikana pitäisi pystyä jo ratkaisemaan se, kummalla
puolella tämä toiminta on. Jotenkin tuntuu sitten
menevän tuolla työministeriössä ... No,
en tiedä, mutta työministeriö pitää varmaan kynsin
ja hampain kiinni tästä starttirahasta sen vuoksi,
että siellähän nyt pelätään,
että seuraavissa hallitusneuvotteluissa päädytäänkin
elinkeinoministeriöratkaisuun, jolloin työministeriön asema
kyseenalaistetaan ylipäätään.
Näistä syistä saattaa olla sitten niin,
että työministeriö haluaa pitää itsellään
semmoisiakin asioita, mitä ei välttämättä enää kokonaisuuden
ja hallinnoinnin kannalta sen ole järkevääkään
pitää. Mutta sen sitten jäämme
katsomaan, mitä sitten ensi vuoden puolella tässä asiassa
tapahtuu — mutta silloin viimeistään
on tapahduttava.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä varapuheenjohtaja
Holmlund jo varsin hyvin esitteli tämän asian
ja käydyn keskustelun, mikä valiokunnassa oli.
Aika lailla ajattelen asiasta myöskin samalla tavalla kuin
ed. Kauppila tässä kohdassa, että kyllä se
useimmiten on niin, että ne yrittäjiksi lähtevät
ovat sellaisia henkilöitä, jotka ovat ensin olleet
palkansaajina työssä ja sieltä siirtyvät
sitten yrittäjiksi. Siinä suhteessa tämän
kokeilun jatkaminen on kyllä tarpeellista ja jopa välttämätöntä.
Olen itse ollut aikoinaan työllistämiskoulutuksessa
ja työvoimapoliittisessa koulutuksessa opettajana, ja silloin
yritettiin työttömistä kouluttaa yrittäjiä.
Joistakin toki tulikin, mutta kyllä siinä usein
oli sekin ongelma, mistä saa sen peruspääoman,
että pääsee hommaan kiinni, ja ylipäätään
se, että on niistä asioista sellainen osaaminen
ja usko itseensä, että selviää myöskin
itsenäisenä yrittäjänä.
Se on kohtuullisen haasteellinen tehtävä, eli
tosi tärkeä on tämä kohta.
Mitä tuossa valiokunnan mietinnössä tulee
siihen, siirretäänkö tämä rahoitettavaksi
esimerkiksi KTM:n yritysrahoituksen puolelta, sillä ei
ole varmaan väliä, mistä tämä rahoitetaan,
mutta vähän pelkään sitä ja
toivon, ettei tämä tärkeä asia vaan
sitten menetä rahoitustaan, jos tämä siirretään
toiseen ministeriöön, kun se joutuu kilpailemaan
erityyppisten hankkeitten kanssa siellä. Toivon hyvää jatkoa,
että tämä asia myös jatkossa
säilyy, ja jos sitä määrärahaa
johonkin suuntaan muutetaan, niin toivottavasti sitä lisätään, koska
Suomi tarvitsee uusia yrittäjiä, 70 000—80 000
uutta yrittäjää tarvitaan lähivuosina.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ehkä kokeilun aikana onnistunut
starttirahakäytäntö olisi syytä vakinaistaa.
Onhan tästä jo pitkä, hyvä kokemus.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kauppila omassa puheenvuorossaan toi
esille sen, että tämä starttirahoitus
tulisi siirtää kauppa- ja teollisuusministeriön
alaisuuteen tai harkita siirtämistä sinne. Itse
olen aika pitkälti ed. Satosen linjoilla, eli tietysti
pääkysymys ei suinkaan saa olla se, kuka näitä rahoja
hallinnoi, vaan tärkeää on se, että tämä järjestelmä toimii, ja
siitä meidän pitää pitää huolta.
Itsellänikin on lievä pelko siitä, että kauppa-
ja teollisuusministeriön hallinnonalan alaisuudessa tämä starttiraha
hukkuu suurempien yritystukikysymysten alle ja ei välttämättä olekaan
enää niin toimiva järjestelmä kuin
tänä päivänä.
Ed. Laxell toi tuossa omassa puheenvuorossaan aivan hyvin esille
sen, voitaisiinko oikeastaan jo vakinaistaa tämä käytäntö.
Tämän jälkeenhän meillä on
kolmen vuoden kokemus asiasta, ja mielestäni silloin on
viimeistään kohtuullista vakinaistaa tämä käytäntö ja
myös parantaa tätä mallia, mikä nyt
on ollut käytössä.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän hallituksen
aikana työllisyys- ja yritystoiminta on kyllä kehittynyt,
ja kiitos siitä kuuluu tietysti monille tässäkin
salissa sen eteen työskennelleille, aikaisempinakin vuosina.
Suomi tarvitsee yrittäjiä, ja aina kun yksikin
työtön saa töitä tai työllistää itse
itsensä, silloin on onnistuttu. Se on tietysti meidän
kaikkien tavoite.
Tässä valiokunnan mietinnössä on
hyvin mainittu tästä, että työministeriö on
tilannut starttirahakokeilun arviointia varten tutkimuksen, joka valmistuu
nyt syyskuun 2006 lopussa, ja tämän tiimoilta
varmasti sitten harkitaan tätä vakinaistamista.
Starttirahakokeilu ja -toiminta on Suomessa vakiinnuttanut asemansa
ja on erittäin hyvä käytäntö.
Kannatan kyllä ajatusta siitä, että se
pysyisi työministeriön hallinnonalalla, jos me haluamme,
että työttömät henkilöt
perustaisivat yrityksiä ja pääsisivät
näin siihen työn tekemiseen kiinni. Muutoin, jos
asia jakaantuu, saattaa olla niin, että työtön
henkilö kokee KTM:n vieraammaksi. En tiedä, onko
näin, mutta se voisi ehkä olla näin.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voin yhtyä tuohon ed. Haapojan
kommenttiin, että tämä hallitus on yrittäjyyttä edistänyt
monin tavoin.
Starttirahakokeilun kohderyhmää laajennettiin
vuonna 2005, ja mietinnössä on todettu, että vuonna
2005 aloittaneista oli työttömiä 59 prosenttia
ja ei-työttömiä 41 prosenttia. Työttömien osuus
näistä 28 miljoonasta eurosta, jotka on käytetty,
oli 20 miljoonaa suunnilleen tuosta summasta. Miehiä on
ollut hitusen enemmän kuin naisia.
Edellisen kerran kun valiokunta on tehnyt mietinnön
tästä starttirahakokeilusta 2004, niin silloin
valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että starttirahat myönnettäisiin tämän
enimmäismäärän mittaisena, 10
kuukauden mittaisena. Nyt kuitenkin tuo keskimääräinen
kesto on ollut reilu 6 kuukautta elikkä työttömien
osalta 30 viikkoa ja ei-työttömien osalta 24 viikkoa.
Tässäkin on selvästi sitä ollut,
että työttömien osalta tämä starttiraha
on ollut pidempi.
Mutta joka tapauksessa, kun tämä kesto ei
ole sitä 10:tä kuukautta, on erittäin
tärkeätä se, että näille,
jotka starttirahaa hakevat, ilmaistaan äärimmäisen
selvästi se, että 10 kuukautta ei ole se, joka
kaikille myönnetään, vaan se on se maksimi,
koska tästä on jonkin verran epäselvyyttä tuolla
alueella ollut ja sitten pettyneitä yrityksen aloittaneita
ihmisiä on ottanut esimerkiksi meihin kansanedustajiin
yhteyttä.
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että valiokunta
toteaa täällä, että määrärahojen
riittävyydestä on huolehdittava siten, että joka
puolella Suomea kohdellaan samalla tavoin starttirahan hakijoita.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni se ei ole mikään
ydinkysymys, onko se työministeriön vai kauppa-
ja teollisuusministeriön alainen. Jotenkin hiukan hämmästyttää se, että kun
pienyrittämisestä puhutaan paljon myönteisesti
ja kauppa- ja teollisuusministeriöhän on yrittäjäministeriö noin
asiallisesti, niin nyt sitten törmätäänkin
siihen, että siellä pienet yritykset jäävät
jalkoihin. Tämä on aika mielenkiintoinen asenne
varsinkin porvaripuolelta, että näin käy.
Minä taas kun edustan työntekijäpuolta,
niin kyllä minä hiukan suren sitä, kun
nämä rahat ovat rajalliset, jos työministeriö rupeaa
sisäisin siirroin lykkäämään
rahaa vaikka tähän yritystoimintoon normaalin
työllisyyden hoidon kustannuksella, niin että suo
siellä vetelä täällä, ja
tässä on aina riskinsä sille, missä se
on. Siinä mielessä minusta kauppa- ja teollisuusministeriö ehkä puoltaisi,
että se ainakin nostaisi hiukan arvostusta yrittäjyydelle,
jos se olisi sen rootelissa. En tiedä, miten porvarit ajattelevat
tästä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kauppilalle toteaisin, että silloin,
kun puhutaan siitä, onko joku työttömänä vai
pystyykö hän työllistämään
kenties itsensä, silloin minun mielestäni tuetaan
kyllä esimerkiksi sitä työtöntä työllistymään,
oli se sitten työministeriön kautta starttirahan
avulla omaan yritykseen tai sitten muitten toimenpiteitten avulla
toisen palvelukseen. Silloin kyse on tietyllä tavalla samasta
asiasta, että joku pääsee pois siitä työttömyydestä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Muistan hyvin silloin, kun tämä starttiraha alkoi
ihan puhtaasti niin kuin työttömien hoidolla,
että kyllä minusta jotenkin oli irvokasta se, että henkilö,
joka esimerkiksi pahasti alkoholisoituneena joutui pois työpaikastaan,
tuli starttiraha kourassa ja sanoi minulle, että Masa,
lähdetäänkö rällästämään,
että nyt on rahaa tietyksi ajaksi. Kyllä minusta
joku kontrolli siinä pitää olla. Se ei
ole tätä päivää, mutta
se oli silloin alkuunsa. Kyllä minä arvostan yrittäjyyttä siinä mielessä,
että siinä pitää olla jo silloin,
kun starttirahan yrittäjyyteen ottaa, tositarkoitus.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta tutkimukset kyllä osoittavat,
että näillä on ollut tositarkoitus, nimenomaan
näillä, jotka ovat palkansaajista starttirahalle
lähteneet, jotka tässä nyt ovat kyseessä.
Sinänsä, meneekö se KTM:n puolelta vai
TM:n puolelta, niin kuten jo sanoin, en minä näe
siinä mitään olennaista merkitystä. Mutta
sen näen kyllä, että jos tämä siirretään KTM:n
puolelle, niin vastaava rahamäärä täytyy kyllä TM:stä siirtää sinne,
koska kyllä siitä TM:n rahan nykyisestä rahamäärästä on
viisasta käyttää tällaiseenkin
tarkoitukseen, joka oikeasti työllistää jonkun
yrittäjän, ja lisäksi luultavasti tämä yrittäjä jossain
vaiheessa työllistää vielä jonkun
muunkin henkilön. Kyllä sitä kannattaa siihenkin
käyttää, kun siitä rahamäärästä valitettavasti
osa tulee käytetyksi sellaisiin toimenpiteisiin, jotka
eivät johda työllistymiseen, vaikka niilläkin
on oma arvonsa, mutta tämä on kuitenkin se hyvin
ykköskohde siellä, niin että näen
tämän kyllä erittäin tärkeänä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy vielä todeta
ed. Kauppilalle, että kyllä minä hivenen
enemmän luotan työttömiin, jotka hakevat
starttirahaa kuin mitä tuossa ed. Kauppilan edellisessä puheenvuorossa
sanottiin. Uskon, että niillä, jotka starttirahaa
hakevat, todella on tarkoituksena työllistää itsensä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä minunkin täytyy sanoa,
että omalla alueellani starttirahan saajista poikkeuksetta
on ihan hyvä käsitys. Oli uutta kuulla tuo äskeinen.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni on tärkeintä se,
että tällä starttirahalla on voitu perustaa
yrityksiä. Ennen kaikkea myöskin työttömät
ovat tähän pystyneet. Se nyt on samantekevää,
onko se työministeriön tai kauppa- ja teollisuusministeriön
alaisuudessa, jos on saatu järkeviä yrityksiä syntymään
ja ennen kaikkea työllistettyä ihmisiä.
Sehän tässä on kaikista tärkeintä.
Minusta on hyvä, että tätä lakia
nyt vuodella jatketaan ja voidaan toimia tällä tavalla.
Varmasti on niin kuin ed. Kauppila täällä sanoi,
että on myöskin ongelmia ollut tällä puolella,
ja miksei niitä olisi, mutta kuitenkin tämä on
mielestäni erittäin hyvä asia, että tästä on näin
myönteisiä kokemuksia.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä lakiesitys
on sinänsä hyvä. En lähde sitä moittimaan.
Mutta jos tätä jatkoa mietitään,
niin minusta vaihtoehtona on joko työministeriö taikka
kauppa- ja teollisuusministeriö, koska rahat molemmissa
ovat rajalliset ja kysyntää on, etteivät
ne ole mikään itsestäänselvyys. Mutta
edelleen korostan sitä, onko sitten oikein, että työllisyyttä ruvetaan
hoitamaan enemmän yrittäjyyden kautta.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ei suinkaan varmaan työllisyyttä voida hoitaa
pelkästään yrittäjyyden kautta.
Minä en nyt enää lähde tähän
saivarteluun mukaan, mutta vielä haluan korostaa, että valiokunta
kiinnittää huomiota tähän yrittäjäksi
ryhtyvien tukemiseen lainoituksella ja kiinnittää huomiota
myös Finnveran korkotuettujen pien- ja naisyrittäjälainojen merkitykseen,
että budjetissa aina huolehdittaisiin siitä, että kaikenlainen
pienyrittäjien ja miksei isompienkin yritysten tukeminen
on hyvällä tolalla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni näissä asioissa
on sillä tavalla, että tämä on
oikean ratkaisun haarukointia koko ajan. Ympäristö muuttuu,
tilanteet muuttuvat, ja vaaditaan melkoista mielikuvitusta niiltä,
jotka ministeriöissä näitä asioita
miettivät, ja niin kauan kuin vielä joitakin tuloksia
tulee, tilanne on hyvä, koska se toinen vaihtoehto on sitten
absoluuttinen syrjäytymiskehitys, ja sen hinta yhteiskunnalle
on tosi rankka.
Yleiskeskustelu päättyy.