Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
       
         					jatkui
      
      
         
         Katja Taimela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Maa- ja metsätalousvaliokunta
            huomioi lausunnossaan maatalouden kohdalla erityisesti nuorten viljelijöiden
            tilojen ja aktiivitilojen kannattavuuden tarkkaa seuraamista. Tuottajan
            asema on hankala, ja siksi meidän kaikkien on tässä salissa
            mietittävä toimenpiteitä tilanteen helpottamiseksi.
            Toimintaedellytykset suomalaisilla maatiloilla on turvattava pitkäjänteisesti
            eikä sillä tavalla kuin tällä hetkellä käy.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta täydensi tässä suhteessa
            tätä ajatusta lomituksen osalta. Työssäjaksaminen
            on sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kannalta keskeinen kysymys, ja
            tämä koskee vahvasti myös lomittajia,
            joiden työnkuva saattaa olla äärimmäisen
            stressaava. Kokonaan oma asiansa olisi aidosti pohtia, miten huolehditaan
            tuottajien esimies- ja työnjohto-osaamisesta. Tässä on huomioitava
            vielä sekin, että tänä päivänä lomittaja
            on hyvin usein ulkomaalainen, joten haasteet kommunikoinnille ovat
            lomitustoimen osalta varsin suuret. Tuottajan aseman kannalta on keskeistä,
            että elintarvikeketjun tulonjako saadaan tasapainoon. Keinoista
            linjasimme valiokunnassa, että tuotteiden pääsyä jakeluun
            ja kauppaan on edistettävä sekä jalostuksen
            ja kaupan määräävää roolia
            tulee samalla arvioida uudelleen.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Metsätaloudessa valtiovarainvaliokunta
            on vastannut huutoon ja lisännyt budjettiin 2 miljoonaa
            euroa puuntuotannon kestävyyttä turvaaviin tukirahoihin.
            Tällä helpotetaan tilannetta hieman, mutta monia
            vuosia jatkuneeseen alibudjetointiin se ei yksinkertaisesti auta.
            Näiden määrärahojen kohdalla
            olisi nyt tarve selkeälle ja perusteelliselle uudelleen harkinnalle.
            Joko tukijärjestelmät on uudistettava vastaamaan
            tarvetta, tai sitten meidän on yksinkertaisesti pakko tinkiä metsänhoidollisista tavoitteista,
            ja onko se tämän salin tavoite?
         
         
         Puuntuotanto on poikkeuksellisen pitkäjänteistä toimintaa,
            jossa metsien hoitoon ja perusparannukseen tehtyjen investointien
            tuoma hyöty realisoituu vasta vuosikymmenten päästä.
            Kansantalouden näkökulmasta on perusteltua edistää kestävää metsätaloutta
            ja varmistaa tulevaisuuden puuntuotanto. Toimivilla tukijärjestelmillä edistetään
            oikean suuntaisia ja riittäviä investointeja kestävään
            metsätalouteen ja varmistetaan tulevaisuuden puuntuotanto
            sekä asetettujen tavoitteiden saavuttaminen.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat, lähi- ja
            luomuruoka ovat saaneet hallitusohjelmassa lupaavan kirjauksen.
            Sen myötä niitä molempia aletaan hiljalleen
            huomioida muuallakin kuin pelkissä juhlapuheissa. Luomu-
            ja lähiruuan osuuden kasvattamisen on oltava maatalouspolitiikkamme
            keskeinen tavoite. Tässä keskeinen rooli on julkisilla
            hankinnoilla. Laadullisten hankintakriteereiden merkitystä tulee
            korostaa olennaisena hankintaperusteena hinnan ohella. Kaiken a
            ja o on huolehtia pienyritysten ja lähiruuan tuottajien
            mahdollisuuksista osallistua julkisten hankintojen kilpailutuksiin
            vahvistamalla päättäjien hankintaosaamista,
            joka monin paikoin on tällä hetkellä hyvin
            olematon.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Aivan lopuksi pari erityistä kiitosta
            valtiovarainvaliokunnalle. Ensinnäkin 4H-toiminnalle löytyi
            vielä hieman, onneksi, lisää rahaa. Vaikka
            budjettileikkaus onkin siellä tosiasia, ei leikkaus lopulta
            ole niin merkittävä kuin mitä kaikista
            pahimmassa tapauksessa pelättiin. 4H-toiminta on monella
            tavalla arvokasta maaseudun elinvoimaisuuden kannalta. Samasta syystä kiitän
            valtiovarainvaliokunnan päätöstä lisätä myös
            kylätoimintaan rahoitusta. Nämä ovat
            erittäin tervetulleita lisärahoja, jotka ovat
            tärkeitä yhteisen — korostan yhteisen — maaseutumme
            kannalta.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Anteeksi puhemiesten keskinen keskustelu. Tässä on
               vähän työnjohdollisia ongelmia, mutta
               ne selviävät.
            
            
          
         
       
      
         
         Janne Sankelo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Muotihokema nykyään
            kuuluu, että "aivan aluksi haluan kiittää".
            Teenkin tähän piristävän poikkeuksen
            ja totean, että "aivan aluksi haluan moittia" edustaja
            Tossavaista hänen debatissa esittämästään
            tölväisystä, jonka mukaan maan hallituksella
            on ylimielinen asenne maaseutua kohtaan. Kommentin jälkeen
            hän tosin poistui paikalta, enkä ehtinyt debatin
            yhteydessä tähän asiaan tarttua. Maatilan
            poikana ja viljelijänä en tunnista hänen
            väitettään todeksi. Mielestäni
            me tarvitsemme laajaa poliittista tukea maaseudun kehittymisen turvaamiseksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
            hallinnonalan määrärahat vähenevät
            talousarvioesityksen mukaan yli 100 miljoonaa euroa vuoden 2011
            varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Kaikki hallinnonalat joutuvat
            osallistumaan valtion talouden tasapainottamiseen. Talousarvion
            karsinnassa on johtolankana ollut se, että vähennysten
            vaikutukset viljelijöiden tulotasoon on pyritty minimoimaan.
            Mielestäni tässä tavoitteessa on varsin
            hyvin erittäin haasteellisissa olosuhteissa onnistuttu,
            ja haluan siitä myös kiittää erikseen
            ministeri Koskista, joka on tässä tehnyt hyvää työtä.
         
         
         Yksi keskeinen osatekijä viljelijöiden tulotason
            turvaamisessa on onnistuminen käynnissä olevissa
            cap-neuvotteluissa. Tätä prosessia voidaankin
            pitää vuoden 2012 ehkä keskeisimpänä maatalouspolitiikan
            haasteena. Mielestäni Suomen neuvotteluasenne on oikea
            ja komission esityksen pohjalta on löydettävissä suomalaisia
            tyydyttävä ratkaisu. Uskon, että me maa-
            metsätalousvaliokunnassa kykenemme tukemaan yksimielisesti
            Suomen neuvottelutavoitteiden toteutumista. On tärkeää,
            että myös maa- ja metsätalousvaliokunta
            pysyy neuvottelujen osalta jatkuvasti ajan tasalla.
         
         
         On muistettava, että vain taloudellisesti kannattava
            maatalous pystyy tuottamaan elintarviketeollisuuden tarvitsemia
            kotimaisia raaka-aineita. Hyvä osoitus siitä,
            että elintarvikehuollossamme ei ole liikaa niin sanotusti
            löysää, on juuri käyty julkinen
            keskustelu voin riittävyydestä kotimaiseen tarpeeseen
            kysynnän kasvettua erinäisistä syistä johtuen
            voimakkaasti. Kun puhutaan suomalaisesta ruoantuotannosta, on muistettava myös
            huoltovarmuuskysymys. On tärkeää, että tuotanto
            pystyy tyydyttämään kotimaisen tarpeen
            kansainvälisistä suhdanteista ja ruokakriiseistä huolimatta.
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että tiukentuneesta
            taloudesta huolimatta on maa- ja metsätalousministeriön
            budjettiin kyetty hallituspuolueiden voimin tekemään
            muutamia täsmälisäyksiä. Esimerkiksi
            puuntuotannon kestävyyden turvaamiseksi on saatu Kemera-rahoitukseen
            2 miljoonan euron määrärahalisäys.
            Kansallisessa metsäohjelmassa 2015 on tärkeitä tavoitteita metsän
            kasvulle ja hyödyntämiselle. Lisäyksenkin
            jälkeen tavoitteiden saavuttaminen on haasteellista, se
            on pakko todeta. On muistettava, että metsänhoito
            on vuosikymmeniä kestävää toimintaa.
            Mahdolliset laiminlyönnit tulevat esille vuosikymmenten
            kuluessa. Toisaalta on totta, kuten ministeri Koskinenkin on todennut,
            että metsänomistaja huolehtii omaisuudestaan riippumatta tukitasoista.
            Tuet kuitenkin osoittavat metsien merkityksen Suomen kansantaloudelle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ruokasektori on tulevaisuuden kasvuala, jonka
            kilpailukykyä ja yhteistyötä kehitetään
            kansallisessa ruokastrategiassa ja ruokapoliittisessa selonteossa
            asetettujen suuntaviivojen mukaisesti. On tärkeää,
            että hallitus toteuttaa luomualan ja lähiruuan
            kehittämisohjelman, jonka avulla tuotantoa monipuolistetaan.
            Luomu- ja lähiruoka ovat Suomen maatalouspolitiikan keskeinen
            strateginen tavoite, ja niin sen olla pitää. Suomalaisille
            parasta ruokaa on suomalainen ruoka.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
         Herra puhemies! Hallituksen maatalousohjelma unohtaa edelleen
            pienet ja keskisuuret tilat. Investointi- ja sukupolvenvaihdostuet
            sisältävät tulorajat, joita etenkin alle
            keskikoon olevien Etelä-Suomen viljatilojen on mahdotonta
            saavuttaa. Viljelijöillä saattaisi olla kuitenkin
            omissa lapsissaan tai lähisukulaisissaan halukkaita nuoria
            jatkamaan tilaa. Monilla heistä saattaa olla myöskin
            jokin toinen ammatti, jossa tekevät osa-aikaisesti työtä,
            että pystyisivät mahdollisesti vieläpä tulevaisuudessa
            sivuansioillaan laajentamaan tilaansa kohti niin sanottua kannattavaa,
            tuettua tilakokoa.
         
         
         EU:sta tulee kuitenkin koko ajan lisää eriarvoistavia,
            melkeinpä rasistisia nimityksiä kuten aktiiviviljelijä,
            nuori viljelijä ja pientilatuki, johon Suomessa ei juurikaan
            haluta satsata rahaa, jotta alalle ei pääsisi
            ihan kuka vaan mukaan. Vapaa kilpailu nääs, sanoisi
            tamperelainen. Lisää viihdettä ja parran
            pärinää ovat aiheuttaneet Suomen ja Euroopan
            vihreiden joululahjat ennestäänkin heikosti kannattavalle
            tai peräti kannattamattomalle viljelylle, jota Suomen viljelijäväestö kuitenkin
            vaihtoehtojen puutteessa sitkeästi harjoittaa. Näitä uutuuslahjoja
            ovat turvemaiden kyntökielto, kolmen kasvin viljelypakko
            ja uusi viherryttämisohjelma.
         
         
         Nyt sitten hallinnon eri tasoilla ja eduskunnassa käydään
            keskustelua siitä, aiheutuuko näistä toimista
            lisää työtä ja kuluja viljelijöille.
            Kehotankin etenkin niitä, jotka ovat sitä mieltä,
            että ei aiheudu, menemään vaikkapa Pohjanmaalle
            tai muualle syvälle maaseudulle kysymään
            viljelijältä asian oikeaa laitaa. Kysyjän
            kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi varata selkänsä taakse vapaa
            poistumistie. Jos kysymykseen tulee vahingossa väärä asenne
            tai vääriä sanoja, työuupumuksesta
            kärsivä velkaantunut viljelijä saattaa käsittää kysymyksen
            keljuiluksi ja erehtyä luulemaan tulijaa kettutytöksi
            tai navetan tai sikalan salakuvaajaksi.
         
         
         Herra puhemies! Turvemaiden kyntökielto estää maatalouden
            harjoittamista kattavasti Keski- ja pohjoisemmassa Suomessa. Kolmen
            kasvin viljelypakko taas heikentää etenkin pienempien tilojen
            kannattavuutta, koska tarvitaan lisää varastotiloja.
            Myös kuljetuskustannukset kolminkertaistuvat ja pienten
            erien kauppa on käytännössä kannattamatonta,
            ellei se jo muutenkin ole erän pienuuden vuoksi ökykauppiaan
            silmissä hyödytöntä.
         
         
         Viherryttäminen taas on jo toinen luonnonsuojeluohjelma
            mallioppilaiden ympäristöohjelman päälle.
            Euroopan byrokraatit sekoavat jo omiin direktiiveihinsä.
            Viljelijät kärsivät lisääntyneestä byrokratiasta.
            Tällä kaudella maamme hallitus ja maatalousministerimme
            saavat juosta näiden uusien asetusten ja direktiivien perässä. Pitää vielä juosta
            kovaa, että pysyy edes paikoillaan. Vaikka kaikkia maksettuja
            EU-tukia ei saada kovallakaan työllä anottua takaisin,
            kaikki tehty työ on kuitenkin poissa Suomen oman maatalouden
            pitkäjänteisestä kehittämisestä ja
            uusien, kannattavampien viljelytekniikoiden kehittämisestä.
            Tämä kaikki johtaa siihen, että Suomessa
            Euroopasta takaisin saatavat maataloustuet pienenevät ja
            samalla kotimainen ruuantuotannon kannattavuus koko ajan heikkenee.
         
         
         Perussuomalaiset tulevat huomenna esittämään
            30 miljoonaa lisäyksenä maa- ja puutarhatalouden
            kansalliseen tukeen ja 12 miljoonaa lisäyksenä maatalouden
            ympäristötukiin, eläinten hyvinvointia
            edistäviin tukiin ja ei-tuotannollisiin investointitukiin.
            Pienten ja keskisuurten tilojen ahdinko on korjattava: 19 miljoonaa
            euroa lisää pienten ja keskisuurten tilojen investointitukiin
            ja 29 miljoonaa lisää luopumistukiin, korvauksiin
            ja pellon metsitystukiin. Esitämme lisäksi 14
            miljoonaa euroa pienpuun energiatukeen, 8,5 miljoonaa euroa lisää puuntuotannon
            kestävyyden turvaamiseen, 0,5 miljoonaa euroa lisää metsäpuiden
            siemenhuoltoon ja miljoona euroa lisää Suomen
            metsäkeskukselle. 
         
         
         Jotain uutta ja kannattavaa tarvitsisi tehdä, siispä toivotan
            kaikille hallituspuolueiden kansanedustajille ja opposition kollegoille
            hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta!
         
         
       
      
         
         Lasse Hautala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
            pääluokka on hallitusohjelmassa huomioitu siten,
            että siinä luvataan erittäin hyviä tavoitteita,
            ja minä uskon, että tässä salissa
            kaikki allekirjoittavat ne tavoitteet. Siellä luvataan,
            että hallitus toimii kilpailukykyisen, kustannustehokkaan
            ja ympäristöystävällisen maatalouden
            ja erityisesti perheviljelmien tuotantoedellytysten turvaamiseksi.
         
         
         Nämä ovat hienoja tavoitteita, mutta valitettavasti
            on niin, että nyt pääluokasta keskusteltaessa
            nämä rahalliset kohdat eivät anna vastiketta näille
            tavoitteille. Ensi vuoden budjettiesityksessä ja valtiovarainvaliokunnan
            mietinnössä ministeriön pääluokasta
            tullaan leikkaamaan 4,2 prosenttia. Vertailukohtana on syytä todeta,
            että muiden ministeriöiden pääluokista
            leikataan keskimäärin 2,2 prosenttia.
         
         
         Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan osalta
            se tarkoittaa muun muassa 40 miljoonan euron tukileikkauksia vaiheessa,
            jossa Suomi on yhtenä Euroopan unionin jäsenmaana
            aloittamassa tai jatkamassa neuvotteluja Euroopan unionin yhteisen
            maatalouspolitiikan uudistusvaiheesta. Yhteinen toiminta- ja taloussuunnitelma seuraavalle
            seitsemänvuotiskaudelle astuu voimaan 2014, ja siksi olisi
            tärkeä kansallisestikin huomioida se, että meidän
            tavoitteemme olisivat sellaisia, että meillä voitaisiin
            maataloutta harjoittaa jatkossakin kannattavasti eri puolilla maatamme.
         
         
         Me tiedämme jo tällä hetkellä sen,
            että eri tuotantosuunnilla on suuret kannattavuusongelmat. Maitokiintiöt
            poistuvat jo aikaisemmin tehtyjen päätöksien
            johdosta vuonna 2015. Se vapauttaa maitomarkkinoita. Ainut suojamme
            unionista tuleville maitovirroille on se, että olemme kohtuu-etäisyyden
            päässä muista unionin maista, mutta jalostetut
            tuotteet rynnivät tuon jälkeen yhä enenevässä määrin
            meidän markkinoillemme.
         
         
         Lihatuotteiden osalta kannattavuuskriisi on ollut jo pitkään
            niin naudanlihan- kuin myös sianlihantuotannon osalta.
            Viimeisimmät tilastot osoittavat myös sen, että sianlihasta
            saatava hinta tällä hetkellä Suomessa
            on Euroopan unionin jäsenmaista alhaisimpia. Maaseudun
            Tulevaisuudesta voidaan viikoittain lukea viljelijöitten purkauksia
            suurista ongelmista ja kannattavuuskriisissä pyörimisestä.
            Siksi olisi ollut tärkeää, että hallitus
            olisi huomioinut riittävämmin nämä neuvotteluvaiheet
            ja lähtenyt siitä, että maa- ja metsätalousministeriön
            pääluokalle ei tällaisia leikkauksia
            olisi toteutettu.
         
         
         Muina leikkauskohteina on Makeran eli Maaseudun kehittämisrahaston
            varat, jotka ajetaan nolliin, ja on aika vaikea kuvitella elinkeinoa, jonka
            tuet investointien osalta karsitaan alas. Vain uskomalla tulevaisuuteen
            ja tekemällä investointeja voidaan olla varmoja
            siitä, että ala kehittyy jatkossakin.
         
         
         Cap-uudistuksen sisältöön liittyy
            monia yksityiskohtia, joita edustaja Heikkilä täällä äsken
            toi esille. Meidän on syytä esittää jo
            tässä vaiheessa huolestuneisuutemme siitä,
            että unionin cap-uudistuksessa kiinnitetään
            liikaa huomiota viherryttämiseen ja niihin yksityiskohtiin,
            jotka sen alle liittyvät. Kyntökielto ja kolmen
            kasvin viljelypakko -vaatimus ovat muun muassa sellaisia, jotka
            tulevat aiheuttamaan monille monille, tiloille ongelmia, ellei niitä kyetä ratkaisemaan
            neuvotteluvaiheessa.
         
         
         Maa- ja metsätalousministeriön pääluokkaan kuuluvat
            keskeisesti myös energiakysymykset, kotimaisen energian
            kysymykset, ja silloin puhutaan aina uusiutuvista energialähteistä.
            Turvetuotanto ja pienpuun energia ovat sellaisia energioita, jotka
            ovat molemmat uusiutuvia, ja kansallisen energiaomavaraisuutemme
            vaalimiseksi myös näihin olisi kiinnitettävä parempaa
            huomiota ja annettava niille paremmat mahdollisuudet kuin se, mitä ensi
            vuoden budjettiesitys tulee meille tarjoamaan.
         
         
       
      
         
         Markku Eestilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallitus korostaa luomu- ja lähiruuan
            merkitystä. Luomu- ja lähiruoka on otettu tällä hallituskaudella
            maatalouspolitiikan tärkeäksi painopistealueeksi.
            Toteutuminen ei välttämättä vaadi tukea,
            vaan kysymys on myös lainsäädännöstä eli
            siitä, kuinka paljon pystymme poistamaan luomu- ja lähiruuan
            markkinoille tulon esteitä. Toivottavasti tulevaisuuden
            avainsanoja ovat tiukan elintarvikelainsäädännön
            liberalisointi ja valvonnan kohtuullistaminen eli terveen järjen käyttö.
            Näiden päämäärien tarkoitus
            ei ole heikentää elintarviketurvallisuutta vaan
            siirtää tuotannon laatua ja turvallisuutta entistä enemmän elintarviketoimijoiden
            itsensä vastuulle. Se on kestävän  kehityksen  tie  ja  lisää  kilpailua  se-kä työpaikkoja
            alkutuotantoon ja paikalliseen myyntitoimintaan.
         
         
         Pienteurastamojen lihantarkastusuudistus on erinomainen esimerkki
            siitä, kuinka paikallista pienyritystoimintaa ja sen kilpailukykyä vahvistettiin.
            Pienteurastamoiden, joita Suomessa on tällä hetkellä 56
            kappaletta, lihantarkastus siirtyi syyskuun alussa Elintarvikevirastolle.
            On hyvä, että laatu- ja koulutusvastuu on yhden
            valtiollisen viraston eli Eviran vastuulla. Tärkeintä kuitenkin
            oli tämän uudistuksen yhteydessä toteutettu
            hintatuki paikallisille pienteurastamoille. Eduskunta osoitti järkevällä tavalla
            600 000 euroa määrärahaa pienteurastamojen
            lihantarkastusmaksujen kohtuullistamiseksi, jotta ne olisivat paremmin
            kilpailukykyisiä suurten teurastamojen kanssa. Tuen säännöt
            sovitettiin sellaisiksi, että pienyritystoiminnan sijainti
            ei vaikuttanut maksujen tasoon. Tuista voidaan olla mitä mieltä tahansa,
            mutta tässä tapauksessa suhteellisen pienellä määrärahalla
            edistettiin merkittävästi lähiruuan tuottamista
            ja poistettiin etäisyyksistä johtuvaa, kohtuutonta
            haittaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Omat toimenpiteemme ja tahto eivät
            valitettavasti aina riitä. Meidän on noudatettava
            Euroopan laajuisia asetuksia. Euroopan unioni ja euro ovat olleet
            monessa mielessä positiivinen asia Suomelle, mutta ehkä niiden
            kielteisin piirre liittyy liian tiukkaan sääntelyyn
            ja kontrolliin asioissa, joissa tarvittaisiin terveen järjen
            mukaista, kansallista liikkumavaraa. Tästä on
            rakentavassa mielessä pystyttävä puhumaan.
            Euroopan unioni on talousongelmien lisäksi myös
            demokraattisissa ongelmissa, joista ulospääsy
            edellyttää yhtenäisen talouslinjan ja vakauden
            lisäksi kansallisten erityispiirteitten vahvempaa tunnustamista
            ja kansallisten joustojen sallimista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Otan pienen esimerkin, joka on kuitenkin periaatteessa
            merkittävä. Kun lainsäädäntömme
            ei tällä hetkellä salli naudan teurastamista
            pienteurastamoissa samoilla periaatteilla, kuin esimerkiksi hirven
            kohdalla on mahdollista, niin ensiluokkaista lihaa on toimitettava
            Honkajoki Oy:lle hävitykseen. Esimerkiksi jalkansa nyrjäyttänyttä nautaa
            ei voida ottaa nautojen yhteiskuljetukseen teurastamolle. Lainsäädännöstä johtuen
            sitä ei voida käytännössä teurastaa
            paikallisestikaan myyntiin saakka. Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa
            menee jopa miljoonia kiloja vuodessa elintarvikkeeksi kelpaavaa,
            hyvää naudanlihaa tuhottavaksi rekkarallin kautta
            juuri Honkajoki Oy:lle. Tämä on kansantaloudellista
            tuhlausta ja lisää liikenteen päästöjä.
         
         
         Kotiteurastus omaan käyttöön on toki
            vielä mahdollista, mutta se edellyttää ensi
            heinäkuun alussa voimaan tulevan asetuksen mukaan sitä, että nautojen
            teurasjätteet ja luut on kuljetettava suurimmasta osasta
            Suomea edelleen juuri Honkajoki Oy:lle. Tämä aiheuttaa
            sekä viljelijöille että veronmaksajille
            lisäkustannuksia ja on täysin turhaa työtä.
            Pahinta on se, että komission pakottamalle sivutuoteasetukselle
            ei löydy minkään näköistä järkevää perustetta,
            ajatellaanpa sitten tautiriskiä tai maankäyttöä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Juuri tällainen perustelematon toiminta
            syö EU:n hyväksyttävyyttä ihmisten
            keskuudessa. Suomi on syrjäinen, vähäväkinen
            maa, jossa kuljetuskustannukset ovat kautta linjan merkittävästi
            suuremmat kuin kilpailijamaissa. Jos haluamme edistää lähiruokaa ja
            pienyrittäjyyttä, on meidän vaadittava
            EU:lta ymmärrystä ja helpotusta niissä asioissa,
            joissa kansalliset ratkaisut eivät häiritse markkinoiden toimintaa
            vaan tasoittavat luonnonolosuhteista ja maantieteestä johtuvia
            haittatekijöitä.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Budjettikirja pöytään.
            Ihmettelen, mitä tämän maan elintarvikesektorilla
            on tapahtumassa. Kaksi suurta, lähes monopoliasemassa olevaa
            kaupan ketjua rakentavat jättimarketteja joka niemeen,
            saareen ja notkelmaan. Huolimatta suurista investoinneista näillä kahdella
            ketjulla menee loistavasti. Kymmenien miljoonien investoinnit pystytään
            maksamaan jopa kahden vuoden voitollisella tuloksella, ja vielä jää rahaa
            jakaa plussaa ja bonusta asiakkaille. Miten tämä on mahdollista?
            Nämä investoinnit, bonukset ja plussat on revitty
            suomalaisen tuottajan selkänahasta. Kaupan osuus ruisleivän
            hinnasta oli 27 prosenttia vuonna 2000, vuonna 2010 se oli jo 35
            prosenttia. Samalla ajanjaksolla viljelijän osuus oli pudonnut
            5 prosentista 4 prosenttiin. Kauppa saa siis ruisleivästä lähes
            9-kertaisen siivun tuottajaan verrattuna. Ennen sanottiin, että ruis
            miehen tiellä pitää. Nyt ei ruis oikein
            pidä viljelijää enää tiellä eikä kohta
            enää pellollakaan.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kaupan keskittyminen on ajanut viljelijät
            sietämättömään tilanteeseen.
            Maatalouden kannattavuuskerroin on laskenut koko 2000-luvun kaikilla
            tuotantoaloilla. Kannattavuuskerroin ei ole noussut, vaikka tilakoko
            on kasvanut ja maatilat ovat tehostaneet toimintaansa. Viime istuntokaudella
            hahmoteltiin tuottajaorganisaation perustamista. Olisikohan sen
            aika nyt? Alkutuottaja ei ole ainoa, joka kärsii tästä keskittymisestä.
            Leipomot, myllyt ja logistiikka ovat myös jääneet
            tämän saman ikeen alle. Ruuan hinnannousu on ollut
            maltillista. Ruokakorin hinta on noussut 2000-luvulla 21 prosenttia.
            Samassa ajassa palkat ovat nousseet yli 45 prosenttia.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Suomen edustajat Durbanin ilmastokokouksessa
            munasivat ja pahasti. Suomi joutuu jatkossa maksamaan täyden hinnan
            siitä laskennallisesta päästölisäyksestä, joka
            tulee metsän raivaamisesta muuhun käyttöön.
            Samalla Suomi ei voi enää ottaa laskelmissa juuri
            lainkaan huomioon sitä, että suuret metsävarat
            sitovat hiilidioksidia. Nykymuotoisessa Kioton sopimuksessa metsien
            kyky sitoa hiilidioksidia otetaan vielä huomioon. EU lupasi
            korvata Suomelle tuon neuvotteluissa tehdyn 20—30 miljoonan
            euron munauksen, ei kuitenkaan ilman neuvottelua, niin kuin meillä nyt
            ei olisi muutakin neuvoteltavaa. Jälleen kerran on suomalaisten
            neuvottelijoiden varassa, kärsiikö suomalainen
            veronmaksaja kokouksissa yön pimeinä tunteina
            tehdyistä päätöksistä.
         
         
         Vanhoja ei saisi muistella, mutta tätäkin
            Durbanin kokousta on keskustan taholta kovin raskaasti arvosteltu,
            mutta ei keskustallakaan puhtaat jauhot ole pussissa, kun puhutaan
            metsäsektorin päästökaupasta.
            Vanhasen ensimmäisen hallituksen aikana, vuonna 2005, kun
            päästökauppaan siirryttiin, hallitus
            sosialisoi siis kansallisti suomalaiselta metsänomistajalta
            yksityismetsien hiilensitomiskyvyn ja sen rahallisen arvon, joka
            on laskettavissa päästökaupassa hehtaarille.
            Se on noin 44 euroa hehtaarille keskimääräisen
            päästökauppa-arvon mukaan. Tuo päästökauppa-arvo
            olisi kuulunut vuodesta 2005 saakka suomalaiselle metsänomistajalle
            eikä valtion jakamana suuryrityksille. Metsätilojen
            tuottavuuden ja valtakunnallisen puuhuollon toimivuuden kannalta
            on tarpeen, että hallitus valmistelee jatkossa metsätilojen
            pinta-alan kasvua tukevia lakiesityksiä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiinnitän vielä huomiota kahteen
            asiaan tuossa budjetissa. Suomessa on yksityisteitä peräti
            350 000 kilometriä. Se on noin 77 prosenttia koko
            maamme tieverkostosta. On erittäin hyvä asia,
            että yksityistierahoitukseen palautettiin valiokuntakäsittelyssä 5
            miljoonaa euroa. Täällä on kovasti opposition
            taholta arvosteltu hallituksen kykyä ja halua kehittää maaseutua.
            Tästä budjettikirjasta löytyy kappale maaseudun
            kehittämisestä, ja siellä kerrotaan näin,
            että hallituksen "ensisijaisena tavoitteena on maaseudun
            elinvoiman säilyminen kestävällä tavalla".
            Tähän vaikutetaan "kehittämällä maaseutua
            kilpailukykyisenä asuinympäristönä,
            yritysten sijoituspaikkana ja asukkaiden työllistäjänä".
            Maa- ja metsätalousministeri on asettanut itselleen toimenpiteiden
            vaikuttavuustavoitteeksi, että ohjelmakaudella 2007—2013
            luodaan vähintään 4 000 uutta
            yritystä, vähintään 10 000 uutta
            työpaikkaa ja koulutetaan vähintään 165 000
            henkilöä maaseudulla. Ne ovat hyviä tavoitteita,
            ja niihin tulee ponnekkaasti pyrkiä.
         
         
       
      
         
         Mats Nylund /r:
            		
         
         
          Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Jord-
            och skogsbruksministeriets budgetförslag för nästa år är
            utmanande. Redan i ministeriets egen budgetberedning satte regeringsprogrammet
            stränga ramar för totalsumman och beskärningarna
            kommer att kräva stor anpassningsförmåga
            av primärnäringarnas företagare.
         
         
         Riksdagens finansutskott har för sin del ökat anslagen
            till rådgivningen, som trots det får det utmanande
            att anpassa sin verksamhet. Våra allt större gårdar
            ställer höga krav på driftsledning och
            ekonomiplanering och här har rådgivningsorganisationens
            kompetens stor betydelse. ProAgria står inför
            stora utmaningar. Jordbrukets möjligheter att klara prisförhöjningar är
            begränsade, så ekvationen är allt annat än
            lätt att lösa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Myös metsätalouteen kohdistuu
            leikkauksia. Kansallisen metsäohjelman kannalta merkittävin
            työkalu, jolla on tarkoituksena taata koko kansantaloutemme
            kannalta niin tärkeä kestävä metsätalous,
            on siis Kemera. Kemeran rahoitus on jo usean vuoden ajan ollut alijäämäistä,
            eikä ensi vuosikaan muodostu helpommaksi. Tosin eduskunta
            lisäsi kuluvan vuoden määrärahoja
            6,25 miljoonaa euroa lisäbudjetin kautta, mutta siitä huolimatta
            jälkeenjääneisyys on lähes 15
            miljoonaa euroa. Hallitus joutuu mitä todennäköisimmin
            palaamaan kestävän metsätalouden rahoitukseen
            vuonna 2012.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta ehdottaa myös määrärahojen
            lisäystä poistokalastukseen ja Suomen Ammattikalastajaliitolle
            nimenomaan neuvontatyöhön. Ne ovat myös
            merkittäviä lisäpanostuksia budjetin
            käsittelyssä.
         
         
         Värderade talman! Det är trots allt så som
            vårt regeringsprogram säger: jordbruket ska göras lönsammare
            på marknadens villkor. Här kan regeringen göra
            betydande insatser för att främja primärproducenternas
            ställning. Det kräver handlingskraft och det kräver
            sektoröverskridande samarbete mellan jord- och skogsbruksministeriet
            och arbets- och näringsministeriet.
         
         
       
      
         
         Eeva Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen ottanut viime aikoina petoasiat keskusteluun
            tässä salissa useita eri kertoja ja olen ottanut
            petoasioissa esille koko maassa ennen kaikkea ilvekset, karhut ja
            sudet. Se, mikä tässä nyt on ongelma,
            on se, että meidän pitää saada
            tilanne ratkaistua. Ja miten me saisimme sen ratkaistua: Ensimmäinen
            asiahan olisi se, että me saisimme laskettua sen, paljonko
            näitä petoja oikeasti on. Toinen asia on sen jälkeen
            se, että kannanhoitosuunnitelmat pitää saada
            kuntoon, eikä se riitä selitykseksi, mitä on
            ministeri useita kertoja tässä salissa sanonut,
            että laaditaan uudet kannanhoitosuunnitelmat. Meillä on
            tällä hetkellä voimassa olevat hoitosuunnitelmat.
            Miksei niitä voi alkaa toteuttaa? Kolmas asia on sitten virkamiesten
            apu, jota me tarvitsisimme ehdottomasti suomalaisen petokannan hoitamiseksi. Korvaukset
            on tärkeä asia, mutta ei korvauksilla tätä ongelmaa
            ratkaista, vaan muuta siinä pitää tehdä sitä ennen.
         
         
         Tässä petoasiassa pahin ongelma on porota-louden
            kohdalla. Porotaloudessa ensimmäinen asia on petomäärien
            arviointi. Se aiheuttaa tällä hetkellä todella
            paljon ristiriitoja. Arvioinnin paremmaksi tekemiseksi olisi tarvittu
            RKTL:n kohdalle huomattavasti lisää varoja. Toiseksi
            porotalouden elinkeinojen ja poromiesten selviämiseksi
            petovahinkojen hoitamisesta tarvitaan rahaa muuhunkin kuin pelkästään
            petovahinkojen korvaamiseksi. Missä nämä rahat
            ovat?
         
         
         Sitten on paliskuntia, joissa vahinkojen määrä jo
            vähenee. Muun muassa Näljängän
            palkisessa ei ole enää kohta vahinkoja, kun ei
            ole mitä korvata. Aiotaanko tätä säästölinjaa
            jatkaa, ja kuinka pitkään tätä säästölinjaa
            aiotaan jatkaa? Meillä ei ole porotalouselinkeinon osalta
            varaa jatkaa sitä kovin pitkään.
         
         
         Sitten Paliskuntain yhdistyksen määrärahoja — joka
            muuten toimii täysin valtion viranomaisen tavalla — on
            leikattu entisestään, ja nykyisessä porotalouden
            tilanteessa olisi tarvittu sinne ehdottomasti lisää määrärahoja
            eikä leikkauksia.
         
         
         Minä olen leimautunut kohta turhankin paljon näissä petoasioissa:
            puhunko minä mistään muusta kuin petoasioista?
            Todellakin puhun ja teen töitä monenkin muun asian
            eteen kuin petoasioiden eteen, mutta tällä hetkellä se
            vaan sattuu olemaan erittäin kriittisessä tilanteessa
            oleva asia. Siitä ovat täällä salissa
            keskustelleet myös monen puolueen edustajat eri puolilta
            Suomea, ja tämä on tilanne, johon tarvittaisiin
            apua laajasti. Minä olen maatilan emäntänä ja
            agrologina seurannut koko ajan aktiivisesti ennen kaikkea tätä koko
            maa- ja metsätaloussektorin toimialaa. Maa- ja metsätalous
            ovat Suomelle myös tulevaisuudessa erittäin tärkeitä.
            Meillä tulee olla valmiudet reagoida nopeastikin yhteiskunnassa
            tapahtuviin muutoksiin.
         
         
         Kuka olisi voinut kuvitellakaan sitä, että meidän
            kaupoistamme loppuu voi? Ihan hyvin muistetaan se, että vasta
            puhuttiin voivuorista ja ylituotannosta ja tämmöisistä.
            Entä metsien viime vuosina tapahtuneet valtavat myrskytuhot?
            Eihän meillä pitänyt olla tämmöisiä myrskytuhoja. Tilanne
            on kuitenkin nyt tämä. Onko näihin muutoksiin
            ja yllättäviin tilanteisiin osattu varautua? Ainakaan
            minä en tämän hallinnonalan kohdalta
            löytänyt semmoisia talousarviovarauksia, miten
            toimitaan tällaisissa muutostilanteissa, elikkä mikä on
            maa- ja metsätalouden muutoksista selviämisen
            tilanne?
         
         
         Kun on kyse suomalaisesta ruuasta ja metsistä eli teollisuutemme
            ja energiantuotannon puujaloista, olisi myös hallituspuolueiden
            aika huomata, että meidän tulee rakentaa tätä sektoria
            yhteistyöllä. Toivonkin, että jatkossa
            eivät hallituksen leikkaukset kohdistu näin painokkaasti
            yhteen sektoriin, joka on kuitenkin meidän kaikkien yhteinen
            asia.
         
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Kiviranta ja edustaja Hongisto olisivat epäilemättä olleet
            oikeassa, jos vain olisivat olleet paikalla, mutta heidän
            viestinsä varmasti olisi ollut, että maa- ja metsätaloudesta
            pitää pitää huolta. Kiitän
            edellistä puhujaa siitä, että kaikki nämä viestit,
            mitä tuotiin esiin, olivat erittäin hyvin oikeaan
            osuneita, ja toivon, että nämä otetaan
            myös seuraavassa budjetin laadinnassa huomioon.
         
         
       
      
         
         Eero  Suutari  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kiittää maa-
            ja metsätalousministeriä, -ministeriötä,
            -valiokuntaa ja -jaostoa siitä etukäteen odotettua
            paremmasta tuloksesta ensi vuoden talousarvioon. Tulos on tässä vaikeassa taloustilanteessa,
            jossa koviakin leikkauksia on välttämättä tehtävä,
            hyvin kohtuullinen.
         
         
         Hallitusohjelmaan kirjattuna tavoitteena on jatkaa metsiin perustuvien
            elinkeinojen kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamista Kansallisen
            metsäohjelman mukaisesti.
         
         
         Metsiin perustuvaksi elinkeinoksi voitaneen lukea Suomessa myös
            metsäkoneteollisuus. Suomen metsäkoneteollisuudessa
            ja varsinkin cut-to-length-menetelmän hakkuukoneiden valmistuksessa
            ja etenkin kehittämisessä olemme olleet ylivoimaisia
            maailmassa, sillä neljä viidesosaa näistä älykkäistä hakkuukoneista
            suunnitellaan ja tehdään Suomessa.
         
         
         Metsäkoneteollisuuden vienti on suhteessa jopa kovempaa
            kuin paperikoneteollisuuden. Viimeisten parin vuosikymmenen aikana
            lähinnä Suomessa ja Ruotsissa on kehitetty myös
            harvennushakkuuseen ja energiapuun korjuuseen tarkoitettuja hakkuukoneen
            osia ja hakkuukoneita. Nyt näyttää kuitenkin
            siltä, että energiapuun korjuu ja käyttö saattaa
            pienentyä aiemmasta vastoin uusiutuvan energian lisäystavoitteita — tämä siitä syystä,
            että turpeelle asetettava energiavero pienentää metsäenergian
            tukea. Tämä ratkaisu uhkaa siirtää jo
            suunniteltuja energiateollisuuden uusiutuvan energian investointeja sekä korjuuteknologian
            kehittämistä ja, mikä pahinta, lisätä kivihiilen
            käyttöä energiateollisuudessa.
         
         
         Tilanteen korjaamiseksi on kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa.
            Toinen on turpeen energiaveropäätöksestä vetäytyminen
            ja toinen pienpuun energiatuen ulottaminen myös Metsähallitukselle
            maksettavaksi. Toivoisin, että valtioneuvosto löytää tähän
            positiivisen ratkaisun yhdessä asianosaisten ministeriöiden
            kanssa käytävissä neuvotteluissa.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Yhteenvetona totean, että kokonaisuutena
            esitys maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalle
            vuoden 2012 osalta on taloustilanteeseen nähden kohtuullinen osallistuen
            omalta osaltaan aiemmin kertyneen syömälaskun
            maksamisen mahdollistamiseen sekä jatkaa samalla elävän
            suomalaisen maaseudun perinnettä.
         
         
       
      
         
         Arto Pirttilahti /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Maatalouden pääluokkaan
            kuuluvat vissiinkin kutut. Viisi kuttua per kunta olisi hyvä strategia
            edetä. Mutta mitä on tehnyt tämä hallitus?
            Se viisi veisaa kutuista, ei kilisytä kelloja lainkaan,
            vaikka maatalousmomentilla vuohirahaa ei näy. Päinvastoin,
            tämä hallitus leikkaa kaikilta kotieläimiltä.
            No, toki siinä on, että pukkikili leikataan alle
            3 kuukauden iässä, muuten se voi käydä vihaiseksi.
         
         
         Kuitenkin yksinäinen pukki näin joulun edellä sanottuna
            on säyseämpi kuin yksinäinen kuttu. Kutun
            luonne nimittäin saattaa kärsiä, jos
            se ei saa tehdä pikkuisia. Pukki taas tykkää enemmän
            tekotavasta kuin kileistä, ja kuttu ei kestä kylmää niin
            paljon kuin pukki. Pukki taas kestää kylmää,
            niin että joulun alla se voidaan nähdä liikkeellä,
            vaikka pakkasta olisikin 30 astetta. Kuttu viimassa on surkea näky.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuitenkaan kuttua ei saa syrjiä.
            Kutuista on joskus ollut ilmassa rasistisiakin lausuntoja, jopa
            kuttuvihaa. Tällaisia vihapuheita me keskustassa emme hyväksy.
         
         
         Meidän mielestämme kutuilla pitää olla
            oikeus asua siellä, missä haluavat, ja tulla lypsetyksi hellävaraisesti.
            Me tiedämme, että kuttujen hyvinvointi ei synny
            pakkoliitoksin, se syntyy lähellä olevista palveluista.
            Ne keskusta haluaa turvata lähipalveluilla
         
         
         Arvoisa puhemies! Suurpedot voivat olla uhka kuttujen tulevaisuudelle.
            Pukkiakin kututtaa, jos se huomaa, että puoliso on joutunut
            hukkaan tai otson suuhun. Keskusta haluaa puolustaa kuttuja ja esittää,
            että suurpetoneuvottelukuntien lisäksi pitäisi
            perustaa kuttuneuvottelukuntia. Kuttufilmillä asiaa voitaisiin
            tehdä tutuksi ja näin edistää kuttujen
            oikeuksia.
         
         
         Kuttujen salakuvaamista emme hyväksy. Kukapa haluaisi,
            että karsinakohtainen elämä olisi ilman
            lupaa kaikkien arvioitavana. Puolustamme kuttujen yksityisyyttä.
            Tuomitsemme myös kuttujen vapauttamisen pakkaseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tiedämme, että paras paikka
            kutulle on kotona, lämpöisessä, vaikka kaverina
            olisi minkälainen pukki. Toivon hyvää joulua
            ja onnellista uutta vuotta teille, arvoisa puhemies, hyvät
            kollegat ja eduskunnan henkilöstö!
         
         
       
      
         
         Simo Rundgren /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä noihin äskeisiin
            sanoihin, mutta itse haluaisin tässä tämän
            syyskauden päätteeksi nostaa yhden näkökulman
            esille vielä. Nimittäin me olemme käyneet
            paljon keskustelua Euroopan pelastamisesta, mutta aika harvoin on tullut
            esiin se näkemys, mistä tässä on
            kysymys tavallisen kansalaisen kannalta. Ajattelen yrittäjää,
            joka on parin viime vuoden aikana ottanut ison riskin, käynnistänyt
            yrityksensä ja joutuu nyt tässä epävarmuuden
            tilassa viettämään unettomia öitä miettien,
            miten käy markkinoitten, miten käy rahan. Ajattelen
            sellaisia lapsiperheitä, joita tässä pääkaupunkiseudulla
            on varmasti satoja, jotka ovat ostaneet kalliin tontin, rakentavat talon — puolen
            miljoonan projekti — olettavat ja odottavat, että heillä säilyisi
            työpaikka ja pystyisivät selviämään
            siitä projektista, jossa he pyrkivät vain omille
            lapsilleen tarjoamaan turvallisen tulevaisuuden.
         
         
         Kaiken tämän keskellä Euroopan poliitikot ovat
            jauhaneet tätä kriisiä kuukausitolkulla
            löytämättä siihen ratkaisua.
            Milloin puhutaan markasta, milloin euron palauttamisesta. Kyllä meillä poliitikoilla
            on iso vastuu siinä, että ajattelemme näitä kansalaisia,
            jotka näissä epävarmuuden olosuhteissa
            ovat isoja riskejä ottaneet ja pyrkivät vain luomaan
            työtä, toimeentuloa tai omille perheenjäsenilleen
            turvallisen tulevaisuuden. Itse näin joulun alla ajattelen
            tässä aika kriittisesti meitä poliitikkoja
            sekä täällä Suomessa että muualla
            Euroopassa. Olemmeko me tulleet niin elitistisiksi, että me
            emme jaksa tässä politiikanteossamme oikeasti
            ajatella niitä ihmisiä, jotka tässä tilanteessa
            ovat joutumassa todella hankaliin tilanteisiin ja epävarmoihin
            olosuhteisiin? Toivon, että tuleva vuosi tässä mielessä olisi
            parempi ja että tämmöinen yleinen ja
            laaja vastuuntunto meidän poliitikkojen kesken kaikkialla
            Euroopassa heräisi, niin että aidosti haettaisiin
            ratkaisua tähän tilanteeseen, joka on ilman muuta ratkaistava
            mahdollisimman pian.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On hienoa, että eduskunnassa on
            tiettyjä perinteitä, ja kuttupuhe on yksi näistä perinteistä.
            On hienoa, että tämä puhe tänä iltana
            täällä vielä pidettiin.
         
         
         Puhemies! Haluan korostaa tässä yhteydessä metsätalouden
            merkitystä. Kun me katsomme viimeisiä tilastoja,
            niin voidaan havaita, että meillä teknologiateollisuuden
            vienti on laskemassa, koneenrakennuksen vienti ei välttämättä kehity
            ja oikeastaan Suomi on entistä enemmän puunjalostuksen
            ja puutuoteteollisuuden varassa. Tietysti mikä tässä teollisuudenalassa
            on tärkeätä on se, että nimenomaan
            panostukset ovat kotimaisia ja eivät perustu vientituotteisiin.
            Tältä osin täytyy sanoa, että erittäin
            tärkeätä on se, että me nyt
            mietimme, millä tavalla suomalaista metsää,
            metsätuotteita ja paperijalostetta voitaisiin entistä paremmin
            hyödyntää ja pyrkiä kasvattamaan
            tätä kautta myös meidän vientiteollisuuttamme,
            koska se on se ala, jolla Suomella on ihan aidosti kansainvälistä vahvaa
            osaamista, mutta osaamisen kehittämisestä pitää jatkuvasti pitää huolta.
         
         
         Tässä suhteessa täytyy sanoa, että me
            keskustelimme ympäristöministeriön pääluokan
            yhteydessä näistä hiilinieluista ja Durbanin
            kokouksesta. Meillä on nyt keskusteltu viime aikoina huippukokouksen
            päätöksistä ja siitä,
            onko eduskunta antanut valtuuksia näihin päätöksiin,
            ja täytyy kyllä sanoa, että mitä näihin
            hiilinieluihin tulee, niin kyllä ne aiheuttavat budjettimenoja myöskin
            Suomen eduskunnalle, kun ne tulevat sitten maksettavaksi. Voi kysyä,
            miksei Suomi jättänyt Durbanin kokouksessa vastaavanlaista pöytäkirjan
            alaviitettä ja edellyttänyt sitä, että tämä päätös
            edellyttää Suomen eduskunnan hyväksymistä.
            Minun mielestäni se tässä tapauksessa
            olisi ollut enemmän perusteltua kuin huippukokouksen osalta,
            kun me olemme kuitenkin osa, keskeinen osa Euroopan unionia.
         
         
         Tältä osin on nyt tärkeätä,
            kun ministeri Niinistö on sanonut, että me saamme
            kompensaatiota Euroopan unionilta, että tässä tosiaan
            lähdetään yhtenäisenä rintamana
            ja pidetään todella huolta siitä, että me
            saamme sen kompensaation. Jos ei, niin täytyy sanoa, että luottamus
            siihen, että Suomen etuja vahvasti valvotaan kansainvälisissä neuvotteluissa,
            horjuu ainakin omalta osaltani.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että edustaja
            Sasi otti tämän Durbanin esille juuri tuosta näkökulmasta,
            mikä oli valtuus hallituksella tehdä tuollaisia
            sitoumuksia, mitä tehtiin veronmaksajien kustannuksella,
            joista me emme olleet keskustelleet lainkaan. Emme arvanneet, että laitettiin
            biologiaa uusiksi tuolla Durbanissa. Se ei ollut mielestäni
            viisas teko lainkaan.
         
         
         Muutoinkin tämän keskustelun yhteydessä olen
            pannut merkille sen, että hallituspuolueiden, varsinkin
            kokoomuksen, taholta ovat edustajat puhuneet erittäin hyvin,
            perustellusti (Kimmo Sasi: Niin kuin aina!) maaseudun mahdollisuuksista
            ja maatalouden, metsätalouden, bioenergian puolesta. Tehkää myös
            samoin kuin puhutte. Kuitenkin on niin, että budjettikirjauksen ja
            hallitusohjelman välinen ero on räikeä.
            Se on teidän myönnettävä. Siitä ei
            päästä yhtään mihinkään.
            Te myönsitte sen niin valiokunnan kuin myöskin
            jaoston papereissa, ja se on tosiasia, se on ihan päivänselvä asia.
            Nyt on näytön paikka, että saatte aikaan
            ne markkinaehtoiset toimenpiteet, alkuperämerkinnät
            ja myöskin ne oikeudenmukaisemmat kauppatavat, joita täällä myöskin äsken
            voimakkaasti kokoomuslaiset toivat esille aivan oikealla tavalla.
            Kaupan osuus on liian vahva suhteessa viljelijän osuuteen,
            ja siellä jäävät viljelijät
            heikommalle osalle. Heidänkin kustannuksensa nousevat niin
            kuin kaikilla muillakin, mutta eivät pysty siirtämään
            kohonneita kustannuksia tuottajahintoihin.
         
         
         Puhemies! Viimeisenä asiana haluan ottaa esille suomalaisen
            valkuaisrehuomavaraisuuden ja sen tuotannon. Hallitusohjelmassa
            on siitäkin hyvät kirjaukset. Rahaa riitti niin
            Finnveran kuin Teollisuussijoituksenkin, valtion institutionaalisten
            sijoittajien, toimesta venäläisten hankkeeseen
            Uuteenkaupunkiin, jossa jalostetaan tuontisoijaa, gemosoijaa, mutta
            ei löytynyt rahaa esimerkiksi Punkaharjun hankkeeseen,
            jossa jalostettaisiin kotimaista ohraa valkuaisrehuksi ja bioetanoliksi,
            joka olisi työllistävämpi, kansantalouden
            kannalta järkevämpi ja käyttäisi
            oman kotimaan voimavaroja hyväkseen. Tätä me
            keskustassa haluamme, että me teemme kotimarkkinamme kunnolla,
            me teemme ja annamme mahdollisuuden niille maaseudun voimavaroille,
            joita meillä on, joita hallitusohjelmassa nimenomaan esille
            tuodaan.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
         Puhemies! Olennaista on se, että pyritään
            suosimaan suomalaista tuotantoa, tietysti teollista tuotantoa, mutta
            myöskin, että pyritään katsomaan
            se, että raaka-aineet ovat Suomesta ensi sijassa. Kyllä tämä on
            hallituksen vahva tahto, ja se on kirjattu myöskin hallitusohjelmaan.
         
         
         Mitä tulee sitten yleensä maatalouteen, ja
            tässä, haluaisin korostaa, erityisesti metsätalouteen, olennaista
            on se, että meillä mikään elinkeino
            ei voi vahvasti perustua tukiin, vaan pitää lähteä nimenomaan
            siitä, että pyritään luomaan
            edellytykset, joissa kustannukset ovat mahdollisimman alhaisia,
            ja siltä osin pyritään välttämään
            sitä, että olisi voimakasta verotusta, vahvaa
            verotusta, vaan että ne tuotantoedellytykset ovat niin hyviä kuin
            suinkin mahdollista, ja pyritään pitämään
            huolta siitä, että kilpailu myöskin tältä osin voi
            toimia ja että tällaisia kilpailuhaittoja ei ole. Kuitenkin
            tämä on se hallituksen linja, ja on selvä,
            että nyt kun joudutaan tasapainottamaan budjettia, niin
            tältä osin kaikkia toiveita, mitä on
            esitetty tässä salissa tänään,
            ei voida välittömästi toteuttaa, mutta
            joka tapauksessa pyritään ohjaamaan kuitenkin
            kehitystä siihen suuntaan, että pidetään
            huolta suomalaisesta tuotannosta ja nimenomaan siitä, että se
            voisi tapahtua mahdolli-simman markkinaehtoisesti.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Jälleen samaa mieltä edustaja
            Sasin kanssa: juuri näin, markkinaehtoisesti, pitää toimia.
            Mutta, edustaja Sasi, tämä markkinaehtoisuuden
            lisääminen ei muuten maksa yhtään
            euroa, jotta viljelijöille tulisi oikeudenmukaisempi osuus
            siitä elintarvikeketjusta, pitkästä ketjusta,
            joka meillä on olemassa. Se ei maksa euroakaan. Pankaa
            toimeksi. Sitähän me vaadimme, ja me tarvitsemme
            sitä. Tuottajajärjestöt ovat sitä vaatineet.
            Sitä on esitetty hallitusohjelmassa. Ministeri Koskinen
            on aivan oikein siitä puhunut, mutta se pitää panna
            toimeksi. Korostan vielä kolmannen kerran: ei euroakaan
            maksa, ja tällä pystytään tekemään
            sekä markkinaehtoisuutta lisää että oikeudenmukaisuutta
            lisää, ja se on myöskin kilpailupoliittisesti
            ajatellen koko Eurooppaa meille aivan ensiarvoisen tärkeä asia,
            koska meillä myöskin Euroopassa täytyy
            kilpailupolitiikassa olla sellainen lainsäädäntö,
            että meille tulevat tuotteet tulevat samanlaisten ehtojen
            kautta tänne meidän markkinoillemme kilpailemaan
            meillä erittäin tiukkojen säädösten
            alla tuotettujen tuotteiden kanssa. Silloinhan vasta voidaan puhua reilusta
            kilpailusta, ei aikaisemmin. Elikkä tässä on
            teillä aika paljon vielä tehtävää.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen edustaja Lepän kanssa samaa
            mieltä siitä, että säännösten
            pitää olla yhdenmukaisia ja me emme saa asettaa
            omia viljelijöitämme huonompaan asemaan tältä osin,
            ja puheenvuoro oli hyvin perusteltu, ja niihin näkemyksiin
            varsin pitkälti voi yhtyä.
         
         
         Sitten maataloudessa meidän pitää miettiä myöskin
            sitä, mikä on suomalaista, mikä on meille
            erikoista, missä voidaan menestyä. Tältä osin
            voidaan ajatella poronlihaa, joka on semmoinen tuote, jonka kehittämisessä,
            markkinoinnissa meidän pitäisi pyrkiä miettimään
            sitä, missä vaiheessa voidaan tehdä tämmöinen
            erityinen suomalainen tuote, jolla voidaan myöskin edistää Pohjois-Suomen
            maataloutta ja saamelaiselinkeinoa.
         
         
         Toinen asia, joka on äärimmäisen
            tärkeä, on luomu, luomutuotteet, ja jos ajatellaan,
            että tullaan arktisilta alueilta, niin se on selvää,
            että meillä ympäristö on äärimmäisen
            puhdas näissä luonnonolosuhteissa. Tältä osin
            meillä valtiovarainvaliokunnassa käytiin pitkään
            keskustelua luomuinstituutista Mikkeliin ja siitä, että olisi tärkeätä se,
            että saadaan semmoinen verkosto aikaiseksi. Tältä osin
            ei saatu rahoja budjettiin, vaikka niistä pitkään
            keskusteltiin, mutta on tärkeätä, että Mikkelissä,
            maakunnassa mietitään, millä tavalla
            asiaa voitaisiin laittaa liikkeelle, ja toivon, että vuoden
            kuluttua asiaan voitaisiin palata ja miettiä, millä tavalla
            tätä luomutuotantoa, sen kehittämistä ja
            panostamista sitten tämmöisen verkoston kautta
            voitaisiin edistää niin, että Suomi voisi
            silläkin sektorilla profiloitua.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu pääluokasta 30 päättyi.