13) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Hannes Manninen /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta esittää,
            että lakiehdotus autoverolain muuttamisesta hyväksytään
            muuttamattomana.
         
         
         Autoverolakia esitetään muutettavaksi siten, että henkilöautojen
            autoveroprosentin suuruus porrastetaan lineaarisesti auton ominaishiilidioksidipäästöjen
            perusteella. Samalla henkilöautojen autoveron keskimääräistä tasoa
            alennetaan noin kuudenneksella. Ehdotettavan veron suuruus on nykyisen
            kiinteän 26 prosentin sijaan 10—40 prosenttia
            yleisestä vähittäismyyntiarvosta auton
            hiilidioksidipäästöstä riippuen.
            Niistä autoista, joista ei ole päästötietoa,
            veroa kannettaisiin auton kokonaismassan ja käyttövoiman
            perusteella määräytyvän laskennallisen päästötiedon
            perusteella.
         
         
         Tämä laki muodostaa kokonaisuuden ajoneuvoverolain
            kanssa, ja ne ovat yhdessä ympäristöpoliittisesti
            erittäin myönteisiä. Voin todetakin, että jaoston
            kuulemisessa tämä laki sai erittäin myönteisiä arvioita
            kaikilta asiantuntijoilta. Harvoin on tällaista kiitosta
            lainlaatijoille tullut, ennen kaikkea siksi, että tämä veromalli
            on yksinkertainen ja joustava ja verotasoa on helppo muuttaa esimerkiksi
            kiristyvien ympäristövaatimusten mukaisesti ja
            tietysti myös teknologian kehittyessä. Samaa mallia
            sovelletaan myös käytettyihin tuontiautoihin,
            eikä enää jatkossa tarvitse erillisiä historiallisia
            autoveroprosentteja laskea. Autovero alenee arvioiden mukaan noin
            80 prosentilla autoista.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa ja ympäristö- sekä liikenne-
            ja viestintävaliokunnan lausunnoissa on pohdittu verouudistuksen
            vaikutusta autokannan rakenteeseen sekä liikennesuoritteiden
            määrään ja ennen kaikkea sen
            vaikutuksia joukkoliikenteeseen. Valtiovarainministeriön
            arvion ja VTT:llä tekeillä olevan selvityksen
            perusteella arvioidaan liikennesuoritteiden kasvavan maltillisesti,
            lähivuosina 1,5 prosenttia vuodessa ja pitkällä tähtäyksellä noin
            0,5 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Joukkoliikenteen
            osalta hallitus on samalla päättänyt
            aikaistaa suurten kaupunkien joukkoliikenneavustuksia vuodella elikkä vuodelle
            2009. Voi olla, arvioiden mukaan, että tällä saattaa
            olla joukkoliikenteeseen ei-toivottuja vaikutuksia, mikäli
            asiassa ei ryhdytä toimenpiteisiin.
         
         
         Sitten eräitä erilliskysymyksiä,
            joita on noussut tässä yhteydessä esille:
         
         
         Ensinnäkin monilapsisten perheiden osalta on nostettu
            esille kysymys siitä, että niiden suhteellinen
            asema suuremman auton tarpeen vuoksi heikkenee, mutta valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan useiden automerkkien tila-automalleissa
            on myös polttoainetehokkaita vaihtoehtoja. Kuitenkin valiokunta
            pitää tätä asiaa tärkeänä,
            koska verotuksella, tietysti erityisesti tuloverotuksella, mutta
            myös muutoin vaikutetaan myöskin tulonjakoon,
            että tätä monilapsisten perheiden kysymystä seurataan
            ja sen vaikutuksia arvioidaan siinä lausuman seurantaponnen yhteydessä.
         
         
         Samoin on keskusteltu siirtymäsäännösten
            tarpeellisuudesta. Tätä lakiahan nimittäin
            sovelletaan lain voimaantulon jälkeen verotettavaksi tuleviin
            ajoneuvoihin. On kaksi tällaista päätapausta.
            Ensinnäkin on ennen lakia tehty sitova kauppa, joka toimitetaan
            ensi vuonna, ja jos ajoneuvon päästöt
            ovat yli 220 grammaa kilometriltä, niin sen vero nousee
            ensi vuoden puolella. Toinen asia on muuttoauto. Kun henkilön
            on täytynyt ostaa auto vähintään
            puoli vuotta ennen kotimaahan paluuta ja tietyissä tapauksissa
            tällaisen auton verotus voi nousta, saattaa olla, että se
            vähennys, 14 000 euroa, ei riitäkään
            enää korvaamaan kokonaan sitä autoveroa,
            jolloinka verotaso voi nousta.
         
         
         Valiokunta on kuitenkin todennut, että tällaisia
            tilanteita syntyy aina ja että tilanteita syntyy myöskin
            toisin päin niin, että jos asianomainen henkilö on
            kotimaassa juuri ostanut auton ennen kuin tämä autoveron
            muutos tuli yleisesti tietoon niin hänkin joutuu maksamaan
            siitä enemmän veroa, minkä vuoksi valiokunta
            katsoi, että ei ole tarpeen tehdä erillisiä siirtymäsäännöksiä.
         
         
         Koska kuitenkin on selkeitä arvioita lain erilaisista
            vaikutuksista, niin valiokunta samalla, kun se hyväksyi
            tämän lain, ehdottaa lausumaehdotusta, jonka mukaan
            hallitus seuraa autoveron muutosten vaikutuksia autokannan uusiutumiseen,
            joukkoliikenteen käyttöön ja liikenteen
            hiilidioksidipäästöihin sekä toimittaa
            tästä selvityksen valtiovarainvaliokunnalle alkuvuonna
            2010. Tähän mietintöön liittyy
            myöskin eriävä mielipide.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Täällä valtiovarainvaliokunnan
            puheenjohtaja kertoi mietinnön sisältöä.
            Mutta ed. Manninen, kun hän kiteytti tähän
            lausumaehdotukseen tämän valiokunnan enemmistön
            mielipiteen, samalla mielestäni toi esiin sen, sanoisiko,
            hyväntahtoisuuden, en nyt sano hölmön
            hyväntahtoisuuden, mutta hyväntahtoisuuden
            kuitenkin, että kun nyt meidän hallitus on tämän
            esittänyt, niin sitten vuonna 2010 alkuvuonna toimitetaan
            selvitys eduskunnalle siitä,  mitä  hiilidioksidipäästöille
            on tapahtunut.
         
         
         Vuoteen 2020 mennessä Suomen pitäisi oleellisesti
            vähentää kaikkia hiilidioksidipäästöjä,
            vähintään 20 prosenttia alle sen, mitä ne
            ovat olleet 1990. EU:n mukaan se saattaa olla ja toivon mukaan on
            vähintään 30 prosenttia. Eli muut maat ovat
            tässä myös mukana.
         
         
         Näin ollen, puhemies, on tällä asiantuntijakuulemisella,
            minkä esimerkiksi ympäristövaliokunta
            suoritti tämän asian käsittelyssä,
            mielestäni päivänselvää,
            että hiilidioksidipäästöt tulevat nousemaan
            tämän hallituksen esityksen seurauksena. Kysymys
            on siis henkilöautojen hiilidioksidipäästöistä,
            jotka tällä hetkellä ovat huomattava osa
            Suomen kokonaispäästöistä, noin
            14—15 prosenttia, kun maantieliikenteen kokonaispäästöt
            ovat noin 20 prosenttia.
         
         
         Tätä asiaa valiokunnassa kysyttiin kaikilta
            läsnä olevilta asiantuntijoilta, ja heitä todella
            oli runsaasti. Onko kenenkään asiantuntijan käsitys se,
            että hiilidioksidipäästöt eivät
            nouse? Kenenkään käsitys ei ollut se,
            että hiilidioksidipäästöt eivät
            nouse.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunta sinänsä kokonaisuudessaan
            otti varsin moneen kohtaan kantaa, myös tuohon seuranta-asiaan
            ja myös siihen, että tämä joukkoliikenne
            on vaarantumassa tämän päätöksen
            mukaan. Kun lukee tarkkaan ympäristövaliokunnan
            lausunnon, niin aivan selvästi siinä useammassa
            kohdassa todetaan tämä uhka, mahdollisuus, että hiilidioksidipäästöt
            siis yksinkertaisesti nousevat.
         
         
         Käytännössä kuitenkin on
            kaksi eriävää mielipidettä,
            jotka tähän valiokunnan lausuntoon on liitetty.
            Molemmat lähtevät siitä, että hallituksen kannustin
            eli tämä taitepiste, milloinka vero sitten lopettaa
            laskunsa ja alkaa nousta, on asetettu liian ylös, kun lasketaan
            grammaa per kilometri. Eli tuo 220 grammaa, joka on hallituksen
            esityksen taitepisteenä, vastaa todellakin melkoista hiilidioksidipäästömäärää ja
            kulutusta, 9,4 litraa bensiiniä 100 kilometrillä ja
            dieseliä 8,5 litraa. Nämä ovat laboratorio-olosuhteissa
            tuotettuja lukuja, ja todelliset päästöt
            ovat tietysti käytännössä vielä tätä suurempia.
         
         
         Epäilen, että valtiovarainvaliokunnan kaikki asiantuntijat
            eivät mitenkään ole voineet kehua tätä esitystä,
            kun siellä nimi Eero Yrjö-Koskinenkin mainitaan.
            Ympäristövaliokunnassa Suomen Luonnonsuojeluliiton
            käsitys tämän lain suhteen on se, että tämän
            tyyppistä lainsäädäntöä ei
            tarvittaisi, vaan tehokas hiilidioksidipäästön
            vähenemä syntyy muulla tavoin, muiden toimenpiteiden
            kautta.
         
         
         Tästä huolimatta on tietysti selvää,
            että jos me aloitamme autoveron määräämisen
            autojen ominaishiilidioksidipäästöjen
            mukaan ja otamme tällaisen lineaarisen nousun tässä,
            eli autovero nousee lineaarisesti aina sen mukaan, mitä enemmän
            päästetään, ja valitsemme taitepisteen
            kyllin alas, siis grammaa per kilometri, jolloinka ei synny sitä tilannetta,
            mikä syntyy tämän hallituksen esityksen
            mukaan, että myös suuret, tehokkaat autot halpenevat,
            paljon päästävät autot halpenevat,
            niin me voimme saavuttaa hiilidioksidipäästöjen
            suhteen alenemaa, kun se todellinen ohjaava vaikutus on kyllin vahva.
         
         
         Myös sosialidemokraattien ympäristövaliokunnan  ryhmä  lähti  siitä omassa
            lausunnossaan ja eriävässä mielipiteessään — eriävä mielipide — 2,
            että tässä hallituksen esityksessä ei
            ole riittävää kannustinta vähäpäästöisten
            autojen hankkimiseen. Tuo kanta sitten muuttui tässä valtiovarainvaliokunnan
            ryhmässä, jolloinka siitä ei tullut ryhmän
            kantaa.
         
         
         Mutta kaiken kaikkiaan on tietysti surullista, että hallitus
            on tuonut tämän esityksen nimenomaan, niin kuin
            edustaja ja valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Manninen toteaa, ikään
            kuin ympäristöpoliittisena toimenpiteenä. Jos
            tällä tarkoitetaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja
            ympäristötekoa, niin tämä ei
            todellakaan ole ympäristöteko vaan toimii juuri päinvastoin,
            lisää hiilidioksidipäästöjä.
            Kun autokannan lisääntyminen on varsin pitkävaikutteinen
            tapahtuma, se merkitsee vaihtoautokaupan kautta tapahtuvaa autojen
            käyttöä vuositolkulla vielä tästä eteenpäin.
            Kun mennään ja vaihdetaan isompaan, tehokkaampaan
            ja hinta on saattanut tällaiselta ajoneuvolta pudota tuhansia
            euroja tämän verohuojennuksen kautta, niin tiedämme,
            että kakkos-, kolmosautot talouksissa lisääntyvät.
         
         
         Myöskään kestävän
            kehityksen näkökulmasta uusien autojen hankkiminen
            ei ole toivottavaa. Suomen autokanta on nyt jo niin suuri kestävän kehityksen
            näkökulmasta, että sitä ei pitäisi
            lainkaan lisätä. Tämä taas tulee
            lisäämään kuitenkin henkilöautoliikenteen
            volyymiä, ja se on varsin valitettava asia.
         
         
         Mitä joukkoliikenteeseen tulee, niin hallitus, jos
            olisi ollut todella looginen ja johdonmukainen, olisi siirtänyt
            vuodelle 2008 nämä lisääntyvät
            tuet, ja tässä mielessä tämäkin
            suorite jäi puolinaiseksi.
         
         
         Mutta, puhemies, tämä asia toivon mukaan saa nyt
            vähintään keskustelua aikaan. Täällä on
            ed. Kuoppa paikalla, joka on valtiovarainvaliokunnassa tuon eriävän
            mielipiteen, jota kannatan, ensimmäinen allekirjoittaja.
         
         
       
      
         
         Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
            tuomio riippuu sekä tarkastelun leveydestä että syvyydestä.
            Tätä hallituksen esitystä pitää tarkastella
            rinnan ajoneuvoverolakiesityksen kanssa. Ne yhdessä ohjaavat
            kohtuullisen voimakkaasti ihmisiä valitsemaan energiatehokkaita
            ja vähäpäästöisiä autoja.
            Kannattaa myös muistaa valiokunnan puheenjohtajan esiin
            tuoma suurten kaupunkien joukkoliikennetuen aikaistaminen ja hiljattain
            tehty päätös 300 miljoonan euron korotuksesta
            ympäristöveroihin.
         
         
         Ja se, mikä on olennaista, on myös se, että nyt rakenne
            verotuksessa saadaan oikein ja tähän verotuksen
            tasoon voidaan sitten palata myöhemmin. Olisikin hyvä lähettää eduskunnasta
            sellaista signaalia, että tätä veron
            tasoa kannattaa tarkistaa suhteellisen pian ja suhteellisen voimakkaasti
            tämän ympäristöohjaavuuden vahvistamiseksi.
         
         
       
      
         
         Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituspuolueiden kansanedustajat ovat ottaneet
            vakavasti tämän riskin, että joukkoliikenne
            kärsii tästä. Tänään
            olemme juuri päättäneet, että joukkoliikenteeseen
            annetaan 3 miljoonaa euroa lisärahaa. Tämänpäiväisessä budjettipäätöksessä olemme
            semmoisen päätöksen tehneet, niin että se ääni
            on kyllä huomioitu, ja haluamme tälläkin
            päätöksellä vaikuttaa siihen,
            että viesti olisi selvä, että ympäristönäkökulma
            vaikuttaa ja ilmastopäästöt ovat suuri
            huolenaihe.
         
         
         Ja kun me olemme saaneet nyt tämän autoverotuksen
            sellaiseksi, että jokainen hiilidioksidigramma vaikuttaa
            suoraan autoveroprosenttiin, kun meillä on nyt tämä mekanismi
            käytössä, niin se todella mahdollistaa
            sen, että tätä veron tavoitetasoa voidaan
            muuttaa helposti kiristyvien päästövähennystavoitteiden
            mukaisesti. Ja kun tässä on tämä lausuma,
            että tätä tilannetta tullaan seuraamaan
            ja parin vuoden kuluttua me saamme tästä selvityksen,
            miten tämän veron vaikutukset näkyvät
            meillä, (Puhemies koputtaa) niin sitten palataan asiaan.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä monessa
            kohtaa todetaan juuri tämä uhka. Sivulla 3 todetaan:
            "Verotuottojen alennusta kompensoi autojen myynnin kasvu." Siis täällä todetaan
            tämä, että automyynti kasvaa, ja monessa
            kohtaa muutoinkin. Se ikään kuin varovaisuus tässä,
            että lähdetään tältä tasolta,
            220 grammaa kilometriä kohti, eikä alemmalta,
            vaikkapa 180 grammaa per kilometri, tai sitäkin alemmalta,
            osoittaa kyllä, että tässä nyt
            on vain ja ennen muuta autoveron alennus kyseessä. Mekanismi
            on, niin kuin totesin, ihan hyvä. Ymmärrän,
            että tätähän on helppo muuttaa,
            mutta miksei tehtäisi valmiiksi hyvä eikä sellaista,
            että tehdään vasta vuoden 2010 jälkeen
            hyvä, koska meillä todella (Puhemies koputtaa)
            tähän ilmastonmuutoksen hillitsemiseen on vähän
            aikaa.
         
         
       
      
         
         Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustajat Tynkkynen ja Ojansuu käyttivät
            erinomaisen hyvät puheenvuorot. Haluan omalta osaltani
            todeta, että kyllä tämä autoveron
            uudistus kerralla nostaa suomalaisen autoverotuksen eurooppalaisen
            ja autoverotuksen kärkikastiin. Mutta hieman olen eri mieltä siitä,
            että tässä olisi ikään
            kuin määritelty joku lähtötaso
            ja oltaisiin valmiit heti kohta ilman tarkempaa analyysia ja kehityksen
            seurantaa siirtymään ikään kuin
            kritiikittömästi asiassa eteenpäin. Asiaa
            täytyy tarkastella. Rakenne minusta tässä verotuksessa
            on erinomainen.
         
         
       
      
         
         Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusaselle sen verran, että kyllähän
            tämä valmistelu on erittäin paljon ympäristöpainotteinen
            nimenomaan ollut ja tämä lakiesitys kaikkinensa.
            Jos ed. Tiusanen kantaa huolta siitä, että tämä tulee
            kiihdyttämään autojen myyntiä,
            niin eikö se ole aika hyvä tilanne, koska silloin
            on se suuri todennäköisyys, että ne vanhat,
            kaikkein eniten saastuttavat autot lähtevät pois
            käytöstä? Painopiste siirtyy uusiin autoihin,
            joissa hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät.
            Eli sillä tavalla tällä on selkeästi
            ympäristöpoliittisesti myönteinen vaikutus.
         
         
         Se, johtaako se kokonaismäärän kasvuun,
            niin se on eri asia sitten, onko siinä vaikutusta. Mutta jos
            te sanotte, että tämä tulee olemaan uhka
            julkiselle liikenteelle, niin lähtien aivan niistä perusteista,
            joita kuulimme täällä edustajien, esimerkiksi
            ed. Ojansuun, puheenvuoroissa, kyllä julkista liikennettä niiltä osin
            kuin se on mahdollista, pyritään tukemaan. (Puhemies
            koputtaa) Mutta, kuten tiedätte, me olemme iso maa ja meillä on
            paljon alueita, joissa meillä ei ole julkista liikennettä.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä julkisen liikenteen
            kohta on kyllä äärettömän
            tärkeä ja vakava. Täytyy ihmetellä,
            että se vasta 2009 tulee. Vaikka hallitus sitä nyt
            vähän nopeutti, niin olisi pitänyt nopeuttaa
            ensi vuoteen, kun tämä paketti kerran tulee voimaan
            jo nyt. Sitten se tuki tulee vain kolmelle, ehkä neljälle
            suurimmalle kaupunkiseudulle. Meille jää paljon
            alueita, jotka tästä kärsivät
            ensi vuonna ja sen jälkeen.
         
         
         Lisäksi ensi vuoden talousarvioon on varattu joukkoliikenteen
            ostoon ja tukemiseen 55 miljoonaa euroa, ja ed. Ojansuun mukaan
            tänään 3 miljoonaa euroa lisää.
            Viime vuonna summa oli 85 miljoonaa euroa ja nyt 58 miljoonaa, eli ero
            on valtava. Vanhasen ykköshallitus leikkasi rajusti tätä tukea,
            ja nyt sitten pikkusen palautetaan. Tämä vie kyllä joukkoliikenteen
            umpikujaan.
         
         
       
      
         
         Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen täällä käytti
            sen tyyppisen puheenvuoron kuin auto olisi sellainen kulutushyödyke,
            joka hankitaan melkein joka päivä aina uutena
            tuosta vaan, kakkosautoa, kolmosautoa. Ja riippumatta
            siitä, mikä on tulotaso, ne ovat aina niitä kaikkein
            kovapäästöisimpiä sen takia,
            että nykypäivän tasoon verrattuna niiden
            vero laskee. Itse asiassa täytyy miettiä se, että nykypäivän
            taso on nykypäivän taso, ja se on tasainen enemmän
            tai vähemmän kaikille.
         
         
         Tämän hallituksen esityksen tuoma uusi malli on
            hiilidioksidisidonnainen, ensimmäinen kautta aikojen, jossa
            jokaisella hiilidioksidigrammalla on vaikutusta veroon. Ja jos ja
            kun halutaan vaikuttaa vähäpäästöisten
            autojen hankintaan, nimenomaan niiden verotus on huomattavasti alempi
            kuin tämän päivän autoverotus.
            Ja täytyy muistaa myös se, että ihmisten
            kulutuskäyttäytymisellä, ajotavalla,
            on huomattavasti suurempi vaikutus kuin millään
            teorialla, ja sitä kautta täytyy saada tietoisuutta
            myös lisää.
         
         
       
      
         
         Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Todellakin kehuimme tässä tätä verouudistusta,
            tämä on edistyksellinen. Mutta siitä huolimatta
            minun mielestäni on syytä kyllä ottaa
            vakavasti nämä riskit, joista on puhuttu, niin
            kuin ed. Tiusanen on puhunut. Saattaahan käydä niin,
            että tämä tulee päästövähennyksiä vastaan.
            Siinä mielessä minun mielestäni pitäisi
            olla selkeästi valmiutta.
         
         
         Ed. Raville sanoisin niin, että kun hallitusohjelmaan
            on kuitenkin määrätietoisesti kirjattu
            se, että hallituksen tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen
            vähentäminen liikenteessä, niin se on
            kuitenkin meidän vihreiden mielestä se ensisijainen tavoite.
            Ja jos käy niin huonosti, että tähän
            tavoitteeseen ei päästä, ja osasyyksi
            osoittautuu tämä vero, niin kyllä minun
            mielestäni silloin pitää olla valmiuksia
            myös muuttaa nimenomaan tätä taitepistettä esimerkiksi.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Lintilälle kohteliaimmin:
            siis niiden 500 000 vanhan auton ongelma, jotka nyt päästävät
            enemmän, kun niillä ei ole katalysaattoriakaan
            ja hiilidioksidin lisäksi niillä on myös
            muita päästöjä, nitraattipäästöt
            ja muut — niiden käyttöaste, ajomäärä kilometreinä,
            on kohtuullisen vähäinen; tämä tuli esiin
            asiantuntijakuulemisessa — niiden ongelma on se, että kun
            vaihdetaan uuteen autoon, niin olen aika vakuuttunut, että ne
            tulevat olemaan entistä tehokkaampia, ja voimme palata
            siihen myöhemmin.
         
         
         Mutta täällä voi todeta ed. Raville,
            että tässä on nyt käynyt varmaan
            hallituksen sisällä pieni taistelu, jossa kyllä vihreä falangi
            on hävinnyt ja oikeisto voittanut nimenomaan autokauppiaitten tuella,
            ja tämä nyt on tällainen autokauppalaki.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valitettavasti ed. Tiusanen tässä viimeksi
            mainitussa asiassa on oikeassa. Tässä kävi
            nyt niin kiusallisesti kuin kiusallisesti voi käydä.
            Autokauppa, joka toivoi tästä paljon, ei osannut
            lähteä hallituksen kelkkaan kertomaan näitä ympäristöhyviä.
            Kun lukee mitä tahansa autokauppa-alan lehteä,
            niin vastaus on selvä. Nyt tämän vuoden
            lopulla vaihtoautot on varastoista dumpattu markkinoille, elikkä se
            on kaikki nettolisäystä, ja jatkossa seuraa ihan
            sama ensi vuoden puolella. Kysymys on tällä hetkellä vain
            siitä, että porrastuksesta, joka on loistava asia,
            kannattaa maksaa ja joudutaan maksamaan uskomattoman iso hinta.
         
         
       
      
         
         Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kyllä minua nyt aivan kovastikin
            ihmetyttää se, että tästä erinomaisesta autoverouudistuksesta
            halutaan antaa sellainen kuva, jonka ed. Tiusanen äsken
            antoi. Minun mielestäni hän puhui asiassa kenties
            jopa vasten vähän parempaa tietoaankin.
         
         
         Mutta itse asiassa, ed. Ojansuu, käsititte varmaan
            sanomani vähän väärin. En minä tarkoittanut,
            että se taso olisi kiveen hakattu, vaan sanoin, että sitä täytyy
            seurata. Ja on aivan selvää, että autoteollisuus
            jatkossa panostaa voimakkaasti entistä vähäpäästöisempiin
            malleihin. Meillä on nyt jo nähtävissä selkeätä suunnanmuutosta
            siinä. Minä luulen, että tämä johtaa
            kyllä erittäin hyvään lopputulokseen
            sekä autokannan uudistumisen että sitten hiilidioksidipäästöjen
            vähentämisen suhteen.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan ed. Raville todeta, että tietoni
            pohjautuu siihen, minkä kysymyksen valiokunnassa tein kaikille
            paikalla olleille asiantuntijoille, myös autokaupan edustaja
            oli paikalla: onko jonkun asiantuntijan mielestä odotettavissa,
            että hiilidioksidipäästömäärä ei
            nouse? Kukaan ei ollut sitä mieltä, että he
            voisivat sanoa, että se ei nouse. Tämän
            tein todellakin toistuvasti. Olin myös siinä kokouksessa
            valiokunnan puheenjohtajana. Näin ollen tämä on
            aika selkeä asia, niin kuin ed. Pulliainenkin totesi. Tässä tulee
            tapahtumaan nousu, ja sen takia olisi ollut hyvä tehdä vain
            toisen tyyppinen tämä taitepiste, valita se alempaa,
            niin olisimme olleet kaikki tyytyväisiä.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! On tätä keskustelua kuunnellessa
            pakko lainata hieman hallituksen esityksen perusteluja ja nimenomaan
            ajoneuvoveron osalta, jossa on hyvin laajat perustelut, mitä tapahtuu,
            kun autoveroa alennetaan. Edellisen kerran, kun autoveroa alennettiin,
            autokanta lähti kasvamaan ja julkinen liikenne supistui.
            Se on selvästi nähtävissä: julkinen liikenne
            supistui. Miksi nyt, kun autoveroa alennetaan, ei tapahtuisi samalla
            tavalla? Siihen kysymykseen ei ole vastattu. Kyllä Linja-autoliiton edustaja
            oli sitä mieltä, että tämä tulee
            supistamaan entisestään julkista liikennettä.
         
         
         Lainaan hallituksen esityksen 146 perusteluja: "Henkilöautojen
            määrä ja liikennesuorite ovat kasvaneet
            tasaisesti lukuun ottamatta 1990-luvun alun taloudellista taantumaa.
            Näiden vuosien jälkeen bensiinikäyttöisten
            henkilöautojen keskimääräinen
            kilometrimäärä vuodessa on säilynyt
            noin 18 000 kilometrissä. Dieselkäyttöisten
            henkilöautojen keskimääräinen
            vuosisuorite on ollut noin 28 000 kilometriä.
            Tiehallinnon vuonna 2005 tekemän arvion mukaan henkilöautojen
            liikennesuoritteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2009 asti keskimäärin
            2 prosenttia vuodessa." Elikkä liikenne tulee joka tapauksessa kasvamaan,
            ja kun se kasvaa, niin myöskin yleensä tulee silloin
            lisää päästöjä.
         
         
         Eivät ne uudetkaan autot kulje pyhällä hengellä.
            Kun muistetaan, että tämä taitepiste
            on 220 grammaa uusilla autoilla ja 180 grammaa vanhemmilla autoilla,
            minä ihmettelen sitä, miten tämä uuden
            auton hiilidioksidipäästö on jotenkin vähemmän
            saastuttavaa kuin sen vanhan auton hiilidioksidipäästö,
            jossa on 180 grammaa se raja, uudessa autossa 220 grammaa. Pitäisi
            olla juuri päinvastoin, että uusien autojen verotus
            alkaisi kireämpänä, jotta voitaisiin
            ohjata tätä ostokäyttäytymistä näihin
            vähempipäästöisiin autoihin.
            Jospa joku hallituspuolueen edustaja minulle kertoo, ed. Tynkkynen
            tai joku muu, miten uuden auton 220-grammainen hiilidioksidipäästö on
            parempaa kuin 180 grammaa päästävän
            vanhan auton. Miksi ei voitu säätää samalle
            tasolle sitä taitekohtaa? Tämä on aivan
            käsittämätöntä. Vai
            johtuuko se siitä, että uudessa autossa on puhtaampi
            pakoputki? Tämä on aika merkillinen lähtökohta.
         
         
         Lisäksi tässä todetaan: "Myös
            autokannassa odotetaan kasvua. Nämä johtavat liikenteen
            hiilidioksidipäästöjen kasvuun, jollei
            ajoneuvotekniikassa, liikennesuoritteen siirtymisessä energiatehokkaampiin
            autoihin ja ajotavassa tapahdu kehitystä." Elikkä jos
            ei tapahdu olennaista kehitystä, niin edelleenkin kasvavat
            hiilidioksidipäästöt.
         
         
         Mutta mitä tapahtui, kun edellisen kerran autoveroa
            alennettiin? Tämän hallituksen esityksen perusteluissa
            on myöskin tästä kerrottu: "Myös
            moottoritilavuudeltaan bensiiniautojen keskimääräinen
            koko on pysynyt varsin samanlaisena, 46 prosenttia kuuluu välille
            1 301—1 600 kuutiosenttimetriä.
            Uusien dieselkäyttöisten henkilöautojen
            keskimääräinen polttoaineen kulutus on
            sitä vastoin kasvanut tasaisesti koko 2000-luvun kuluttajien
            päätyessä entistä isompiin dieselautoihin
            uusia henkilöautoja valitessaan. Dieselkäyttöisten
            henkilöautojen keskimääräinen
            kulutus on noussut kaupunkiajossa 100 kilometrillä 7,9
            litrasta 8,6 litraan, maantieajossa 4,8 litrasta 5,5 litraan." Elikkä on
            ostettu suurempia autoja, kun ne on saatu halvemmalla, ja kulutus
            on kasvanut.
         
         
         On tapahtunut juuri päinvastoin kuin on oletettu: "Myös
            niiden keskimääräinen moottoritilavuus
            on kasvanut selvästi, moottoritilavuudeltaan yli 2 000
            kuutiosenttisten dieselhenkilöautojen osuus on kasvanut
            vuosituhannen vaihteen 27 prosentista 48 prosenttiin." Elikkä tämä on
            aivan johdonmukaista. Jos sinä samalla rahalla saat suuremman
            ja hienomman auton, niin se on aika luonnollista, että ihminen
            ostaa sellaisen auton.
         
         
         Näin ollen ne hyvät tavoitteet eivät
            toteudu. Pidän niitä erittäin hyvinä tavoitteina,
            mitä tässä hallituksen esityksessä on,
            että hiilidioksidipäästöjä vähennetään.
            Siitä me olemme varmasti kaikki yhtä mieltä.
            Mutta ihmettelen edelleenkin sitä, miksi se taitekohta
            tehtiin niin korkealle. Se merkitsee sitä, että yli
            80 prosenttia uusista autoista tulee tämän autoveron
            alennuksen piiriin. Nämä niin sanotut juppi- tai
            citymaasturit ovat lähes poikkeuksetta tämän
            autoveron alennuksen piirissä. En minä ymmärrä kyllä,
            miten se sitten edesauttaa sitä, että ilmaston
            saastutus vähenisi.
         
         
         Jälleen lainaus hallituksen esityksen perusteluista:
            "Vuonna 2006 Suomessa rekisteröityjen uusien bensiinikäyttöisten
            henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen
            keskiarvo oli 180 grammaa kilometrillä (183 grammaa vuonna
            2000)" — elikkä se oli hieman laskenut — "ja
            uusien dieselautojen vastaavasti 175,9 grammaa (159 grammaa vuonna
            2000)." Elikkä dieselautojen kohdalla on käynyt
            juuri päinvastoin, päästöt päinvastoin ovat
            nousseet. Tämä mielestäni sotii kyllä sitä vastaan,
            että edelleenkin tämä päästöraja
            on se 220 grammaa, eli se on kohtuuttoman korkea, jos halutaan päästä niihin
            hyviin tavoitteisiin, mitä hallitus esittää.
            Mielestäni olisi ehdottomasti pitänyt pitää näistä tiukemmista
            päästörajoista kiinni elikkä tämä niin
            sanottu leikkauspiste olisi ollut 180 grammaa, josta autovero olisi
            lähtenyt sitten nykyisestä kiristymään.
            Uskoisin, että silloin tämä ohjausvaikutus
            olisi paljon tehokkaampi kuin se nyt on.
         
         
         Kuten jo täällä aikaisemmin totesin,
            tällä on varmasti vaikutusta myöskin
            joukkoliikenteeseen, kielteinen vaikutus. Henkilöautokanta
            tulee lisääntymään. Siinä minä olen
            kyllä samaa mieltä, että Suomessa julkinen
            liikenne ei kata läheskään koko maata
            ja meillä pakosta ihmiset joutuvat käyttämään
            henkilöautoja voidakseen asua haja-asutusalueilla ja hoitaakseen
            asioitaan; se ei ole mikään yllätys.
            Linja-autovuoroja ei enää ole, ja kaikkiin paikkoihin
            niitä ei varmasti pystyttäisi valtion tuellakaan
            saamaan. Mutta tämä tuki on näin pitkän
            ajan päästä tulossa elikkä aikaisintaan
            vuonna 2009 merkittävässä määrin,
            ja nämä tukisummat ovat näin alhaisia.
         
         
         Se on tietenkin todettava myöskin, että uudet autot
            ovat turvallisempia, ja se on myönteinen asia, jos ihmiset
            pystyvät ostamaan uusia autoja. Ainut ongelma tässä on
            tosiaan, että tämä leikkauspiste, jossa
            vero olisi lähtenyt kiristymään, on kohtuuttoman
            korkea. Se ei palvele niitä tavoitteita, joita tämän
            lain sanotaan palvelevan.
         
         
         Herra puhemies! Edellä perustelin sitä, minkä johdosta
            olen jättänyt vastalauseen valtiovarainvaliokunnan
            mietintöön, ja tulen lain yksityiskohtaisessa
            käsittelyssä esittämään
            vastalauseen mukaisen veroliitteen kyseiseen pykälään.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Suomessa ymmärretään
            ajoittain hämmästyttävän vähän
            autoverotuksen uudistusta. Muun muassa Talouselämä-lehden
            pääkirjoituksessa todettiin, että verouudistus
            on epäonnistunut, koska se suosii suuria autoja. Tämähän
            ei pidä paikkaansa. Voi vain ihmetellä, mistä talousalan asiantuntijalehti
            hankkii tietonsa.
         
         
         Meillä voisi tietysti harkita myös sitä,
            että henkilöautojen ajoneuvoveroa maksettaisiin
            todellisen käytön mukaan. Ne, jotka käyttävät
            vähän henkilöautoa, maksaisivat myös
            vähemmän veroa, ja ne, jotka käyttävät
            paljon henkilöautoa, maksaisivat myös enemmän
            veroa. Tässä ongelmana on se, että henkilöautoa
            joudutaan käyttämään paljon
            työtehtävien hoitamisessa. Lisäksi tarvittaisiin
            tekniikkaa, joka mittaa tarkasti auton käyttöä.
         
         
         Pitemmällä tähtäimellä tulisi
            lähteä siitä, että mitä päästöttömämpi
            ja mitä enemmän kierrätetyistä materiaaleista
            valmistettu auto on, sitä vähäisempi
            olisi autovero. Autojen tuotantojärjestelmien ympäristöystävällisyyteen
            olisikin syytä kiinnittää huomiota myös
            verotuksellisin keinoin.
         
         
       
      
         
         Mika Lintilä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Manninen esitteli
            varsin perusteellisesti tämän lain taustan ja
            perusteet, mutta haluan jaoston puheenjohtajana korostaa kuitenkin
            kolmea seikkaa, jotka erityisesti tässä laissa
            mielestäni ovat hyvin hallitsevia.
         
         
         Periaatteessa ensinnäkin on tämä hiilidioksidipohjaisuus.
            Tämä on selkeästi ympäristöpohjainen,
            tämä on edistyksellinen, ja tämä on
            myös taloudellisesti kannattava. Lakiesitys on kaikkinensa
            hyvin yksinkertainen, läpinäkyvä. Minulla oli
            ilo olla jo edellisellä kaudella verojaoston jäsen,
            ja autoverosta useita kertoja puhuttiin, ja sen haasteellisuus huomioon
            ottaen tämä esitys on erittäin yksinkertainen
            ja läpinäkyvä. Kuten tässä on
            tullut aikaisemminkin jo esille, tässä mallissa
            tämä tason muuttaminen on myös tehty
            varsin helpoksi.
         
         
         Tässä on arvioitu fiskaalista vaikutusta.
            Tämä fiskaalinen vaikutus arvioitten mukaan tällä hetkellä suorana
            menetyksenä on noin 270 miljoonaa, mutta todennäköistä on,
            että se tulee olemaan huomattavasti pienempi. Muun muassa vuonna
            2003, kun edellisen kerran muutoksia tehtiin, loppujen lopuksihan
            mentiin plus-puolelle tässä tilanteessa.
         
         
         Meillä oli tiettyjä kohtia, joissa oli kipukohtia,
            esimerkiksi asuntoautojen osalta. Niissä tehtiin hiukan
            muutosta hallituksen esitykseen, ja sinällänsä se
            kokonaisuus tuli näiltäkin osin erittäin
            hyväksi.
         
         
         Sinne jäävät edelleen pakettiautot,
            joita tullaan myöhemmin tarkistelemaan. Samaten jatkossa
            tulee myös huomioida moottoripyörien ja sekä harrastaja-
            että museoautojen osuus.
         
         
         Vastalauseessa on kyseenalaistettu tätä taitekohtaa,
            220:tä grammaa hiilidioksidia veronalennuksen rajana. Tietyllä tavalla
            tämä raja antaa useammille useampia mahdollisuuksia
            ostaa edullisesti uudemman auton. Mikäli taitekohta olisi
            vedetty alemmaksi, niin se olisi huomattavasti pienentänyt
            niitten uusien autojen määrää,
            joita tämän alennuksen piiriin olisi silloin kuulunut.
         
         
       
      
         
         Heli Paasio /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen täällä totesi,
            että ympäristövaliokunnassa yksikään
            asiantuntijoista ei todennut, että tämän esityksen
            jälkeen hiilidioksidipäästöjen
            määrä ei nousisi. Täytyy muistaa
            kuitenkin, että ei tule verrata mitään
            tähän päivään, vaan
            tulee verrata siihen kehitykseen, mitä tämän
            päivän lainsäädäntö kenties
            mahdollistaa tai tekee. Ja jos tämän päivän
            kehityksellä se hiilidioksidipäästömäärä on
            jotakin, niin tuoko tämä hallituksen esitys laskua
            siihen, korotusta siihen vai sen saman linjan ylläpitämistä?
         
         
         Mutta hallituksen esitykset auto- ja ajoneuvoverolakien uudistamisesta
            täytyy katsoa kokonaisuutena. Täytyy miettiä myös,
            että teoriat ovat teorioita ja ihmiset elävät
            kuitenkin käytännössä. Minkä perusteella
            ihminen ylipäätään ostaa auton?
            Ei varmaan ihan pelkästään mielihalusta, vaan
            kyllä se varmaan lähtee tarpeesta ja tarkoituksenmukaisuudesta.
            Täytyy luottaa myös kuluttajan käyttäytymiseen,
            vastuullisuuteen ja tietoisuuteen siitä, että hän
            hankkii parhaan ja tarkoituksenmukaisimman auton omiin tarpeisiinsa ja
            todennäköisesti myös pienipäästöisimmän suhteessa
            siihen, mitä tarvitsee, ja katsoo semmoisen ajoneuvon,
            joka kohtaa sen, onpa se sitten perheauto tai pieni kaupunkiauto.
            Jos perheisiin tulee pieniä kaupunkiautoja lisää,
            niin ei kai se ole huono asia, jos niitä aletaan hyödyntää kaupunkiajossa
            sen sijaan, että tänä päivänä siellä ajetaan
            paljon vanhoilla autoilla, joiden päästöt
            ovat huomattavasti suuremmat kuin kenties missään
            tämän päivän kehittyneissä,
            samaa kokoluokkaa olevissa autoissa.
         
         
         Samalla täytyy huomioida se riski, mistä täällä on
            puhuttu: jääkö joukkoliikenne tämän
            mahdollisesti autoistuvan Suomen jalkoihin. Nämä eivät
            sulje toinen toisiaan pois, joukkoliikennettä voi ja tulee
            kehittää yhä. Ja ennen kaikkea on kysymys
            joukkoliikenteen lippujen hinnasta ja saatavuudesta. Silloin, kun
            puhutaan myös suurtenkin kaupunkien joukkoliikenteen tuesta,
            täytyy katsoa, että se kohdentuu juuri sinne lipun hintaan,
            jolloinka (Puhemies koputtaa) tulee aito vaihtoehto tarjota näille
            mahdollisesti yksityisautoilua käyttäville. Vanhojen
            autojen osalta romutus on aivan olennainen, jotta vanhat autot eivät
            päädy jatkuvaan kiertokäyttöön,
            vaan tulevat romutuksen kautta hoidettua silloin pois tästä kiertokulusta.
            (Puhemies koputtaa)
         
         
         Ja sitten vielä siitä niin kutsutusta leikkauspisteestä:
            Kannustavuus tulee suhteessa muihin. Sen mallin kannustavuus tulee
            suhteessa sen saman taulukon sisällä oleviin muihin
            malleihin. Ei varmaan vuoden taikka kahden kuluttua monikaan muista
            autokaupassa ollessaan, mikä verotaso on tänä päivänä tai
            mikä verotaso oli kaksi vuotta sitten, eikä mene
            semmoisen hinnaston kanssa autokaupassa, josta näkee, onko
            tämän päivän auto suhteessa
            kahden vuoden takaisiin hintoihin edullinen vai ei, (Puhemies koputtaa) vaan
            verrataan siellä autokaupassa olevien autojen hinnat keskenään
            ja katsotaan, miten ne suhtautuvat toinen toisiinsa.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En hetkeäkään epäile
            ed. Paasion vilpittömyyttä tässä asiassa,
            mutta sen hiukan kyllä asetan kyseenalaiseksi, kun sanotaan, että autot
            ostetaan tarpeen mukaan. Tietenkin ne tarpeet ovat hyvin yksilöllisiä,
            mutta kyllä tuon citymaastureitten määrän
            kasvun perusteella jollain tavalla epäilen, onkohan auto
            aina sen todellisen käyttötarpeen mukaan ostettu
            vai sen tarpeen mukaan, että halutaan näyttää naapureille, että meillä on
            vähän leveämmät renkaat ja vähän suurempi
            moottoriteho. Minulla ei ole maasturia.
         
         
       
      
         
         Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Varmaan on näinkin kuin ed. Kuoppa
            sanoi, mutta siihen me emme pääse vaikuttamaan
            tämän lainmuutoksen kautta, vaan siihen täytyy
            tulla tietoisuuden kautta, ihmisten asenteiden ja käyttäytymisen
            kautta. Ja vaikka me laittaisimme verotasot kuinka korkealle citymaastureissa,
            niin todennäköisesti ihmiset ostavat ne silti,
            koska heillä siihen on varaa, ja ainut tapa on vaikuttaa
            silloin asenteisiin.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Nyt hallitus ansaitsee kiitokset siitä,
            että tämä autoverolaki ja ajoneuvoverolaki,
            molemmat, on yhdessä tuotu eduskuntaan ja saadaan tässä maassa
            voimaan tämä historiallinen uudistus, jota on
            paljon odotettu, ja tämä on todella malliltaan
            hyvä, kannatettava ja tavoitteet ovat erittäin hyvät.
            Ilmastokysymykseen on etsittävä ratkaisuja, ja
            tämä on yksi osa sitä.
         
         
         Varmasti tämä keskustelua herättänyt
            taitepiste, 220, 180 grammaa on sellainen, joka aiheuttaa pohdintoja,
            niin kuin on tässä tapahtunutkin, ja edellyttää tarkkaa
            seurantaa. Oma asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan, onko
            se oikealla kohdalla, mutta luotan, että se on ja sitä on
            mahdollisuus tarkistaa varsin kätevästi tarpeen
            mukaan lähitulevaisuudessa. Sitä tuo ponsikin,
            jonka valiokunta on kirjoittanut, edellyttää.
            Näin ollen tämä kokonaisuus on hyväksyttävissä jopa ihan
            kiitosmaininnoin.
         
         
         Herra puhemies! Tämän uudistuksen vaikutuksia
            on syytä arvioida, ja kahteen asiaan tässä kiinnitän
            siltä osin huomiota. Ensin on tämä täällä jo
            puheenaiheena voimakkaasti ollut joukkoliikenteen asema, josta valiokunta
            on molempiin mietintöihin kirjoittanut lyhyesti näkemyksiä ja huolta,
            mutta jättänyt kuitenkin kaiken liikennepoliittisen
            selonteon mahdollisuuksien taakse. Selonteossahan ei tehdä mitään
            varsinaisia päätöksiä, jolloin
            jää auki kysymys, mitä todella tapahtuu
            joukkoliikenteelle ja miten hallitus aikoo siihen tarttua.
         
         
         Kuultiin täällä todella, että hallitus
            on näitten suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tukea
            aikaistamassa vuoteen 2009. Se on hyvä. Mutta se määrä,
            mistä on ollut puhetta, tulee olemaan ja on aivan riittämätön
            uudistuksen vaikutuksiin nähden. Toisaalta, jos vain Pääkaupunkiseutu,
            Turku, Tampere, mahdollisesti Oulu ovat mukana, niin paljon jää kaupunkeja,
            muun muassa Jyväskylän seutu, ilman tätä tukea.
            Siellä on myös 150 000—200 000
            ihmistä esimerkiksi Jyväskylän seudulla,
            jotka ovat tämän joukkoliikenteen käyttäjäpotentiaalia.
            Miksi ei sinne olisi sitten tulossa tukea, se on mielestäni
            erikoista. Sitten on oma lukunsa kokonaan muu maa eli haja-asutusalueet,
            maaseutu ja pienemmät taajamat, joille tämä on
            helposti kylmää kyytiä, eli ne loputkin
            joukkoliikennepalvelut, mitä siellä vielä on,
            ajetaan nyt Vanhasen kakkoshallituksen aikana tällä uudistuksella
            helposti kokonaan alas. Se on valitettavaa ja vaatii todella tarkkaa
            miettimistä, eikä vain miettimistä vaan
            toimenpiteitä ja rahaa. Sinänsä on nurinkurista,
            että tehdään uudistuksia, joilla sitten
            joudutaan lisäämään tukia, mutta
            näin tässä on välttämätöntä tehdä ilmasto- ja
            sitten tämän taloudellisen tilanteen johdosta.
         
         
         Herra puhemies! Totean uudelleen vastauspuheenvuorooni viitaten,
            että vuonna 2006, viime vuonna, Vanhasen hallitus käytti
            joukkoliikenteen ostoon ja tukemiseen 85 miljoonaa euroa tilinpäätöksen
            mukaan pyöreästi, ja ensi vuoden budjetissa 2008
            määräraha on noin 55 miljoonaa euroa,
            eli 30 miljoonan euron leikkaus on joukkoliikenteen ostossa ja tukimäärärahassa
            viime vuodesta ensi vuoteen. Todella raju leikkaus, todella raju
            leikkaus.
         
         
         Nyt täällä todella kuultiin, että hallituspuolueitten
            edustajat valtiovarainvaliokunnassa ovat lisänneet 3 miljoonaa
            euroa tähän tarkoitukseen. Mihin se siellä alakohdissa
            kohdistuu, sitä ei ole nyt tässä tiedossa,
            mutta se nostaa siis tuon summan noin 58 miljoonaan euroon, joka
            on vielä 27 miljoonaa euroa vähemmän
            kuin oli viime vuoden käytetty määräraha.
            Eli kyllä Vanhasen ykkös- ja kakkoshallitus ovat
            ajamassa joukkoliikennettä aika kylmällä tavalla
            vaikeuksiin. Tämä auto- ja ajoneuvoverolakiuudistus
            ja sitten toisaalta tämä joukkoliikenteen tukipolitiikka
            johtavat molemmat siihen tilanteeseen ja kehitykseen, että meillä palvelut
            heikkenevät ja kansalaisten eriarvoistuminen voimakkaasti
            lisääntyy.
         
         
         Tuo joukkoliikenteen osto- ja tukimääräraha jakautuu
            useaan eri käyttötarkoitukseen siellä budjetissa.
            Tuosta ensi vuoden pienestä rahasta käytetään
            muun muassa Kemijärven sinänsä tärkeän
            yöjunaliikenteen tukemiseen merkittävä osa,
            ja se pienentää tätä muuta joukkoliikenteen palvelutarpeen
            tyydyttämistä. Alueellisen liikenteen palvelujen
            ostoon ja paikallisen liikenteen valtionavustukseen viime vuonna
            käytettiin 26,3 miljoonaa, ja ensi vuoden budjetissa on
            65 000 euroa enemmän, eli kasvu on nolla pilkku
            jotakin todella — no, on se enemmän kuin nolla
            pilkku, se on noin 2 prosenttia — ja kustannustason nousun
            tiedämme, miten se on polttoaineen hinnoissa ym. palkkakustannuksissa
            niin raju, että alueellinen liikenteen palvelujen osto
            ja paikallisliikenteen valtionavustus todellakin putoavat rajusti.
            Se johtaa siihen, että yksityisautoilu lisääntyy
            tämän uudistuksen myötä ja palvelut heikkenevät
            sitäkin kautta ja joukkoliikenne sammuu suurilla alueilla.
            Tämä on kylmää aluepolitiikkaa, äärimmäisen
            kylmää aluepolitiikkaa Vanhasen hallitukselta,
            jatkaa sitä linjaa, mikä on muutoinkin ollut.
         
         
         Eli tältä osin ponsi on sinänsä tärkeä,
            mutta tarvitaan nopeita toimenpiteitä eikä jonkun
            liikennepoliittisen selonteon odottelua ja toimenpiteitä,
            joilla turvataan kaikkien kaupunkiseutujen ja myös maaseudun
            joukkoliikennepalvelut. Siellä on ihmisiä, jotka
            niitä tarvitsevat. Kaikilla ei ole varaa uuden auton ostamiseen,
            ja vanhasta autosta, siitä vanhasta Ladasta, jolla siellä mahdollisesti
            ajetaan, tulee sitten kovat lisäkustannukset, kun tämä veropaketti
            tulee voimaan.
         
         
         Herra puhemies! Toinen kysymys on nämä isokokoiset
            autot, joita varsinkin esimerkiksi maaseudun monilapsiset perheet
            välttämättä tarvitsevat. Valiokunta
            on tähän kyllä kiinnittänyt huomiota
            mutta nostanut ikään kuin kädet pystyyn
            ja toteaa, että tätä on tarkasteltava
            seurannan yhteydessä, mutta mitään toimenpiteitä ei ole.
            Useampilapsiset perheet tarvitsevat ison auton, se on aivan selvää,
            mutta niillä hyvin harvoin esimerkiksi tuolla maaseudulla,
            jossa se on täysin välttämätön,
            on varaa ostaa uutta vähäpäästöistä autoa,
            vaikka siihen olisi välttämättä tarve.
            Ne ovat kuitenkin, tämän uudistuksen jälkeenkin,
            kalliita, ja muistutan, että nämä joukkoliikennepalvelut
            menevät alas kuin lehmän häntä.
         
         
         En oikein ole tyytyväinen siihen, että valtiovarainvaliokunta
            on tämän tila-autokohdan eli vähävaraisten
            monilapsisten perheitten ongelman ohittanut vain näin huitaisemalla.
            Se on iso ja vakava kysymys, johon pitäisi kyllä kiinnittää vakavaa
            huomiota ja myös tehdä tarpeellisia toimenpiteitä.
         
         
       
      
         
         Jari Koskinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Voin heti vastata ed. Kankaanniemelle. Kun
            lukee ensi vuoden budjettikirjaa sivulta 414 esimerkiksi, Joukkoliikenteen
            palvelujen ostot, korvaukset ja tuet, vuonna 2006 tilinpäätöksen
            mukaan siellä oli vähän reippaat 90 miljoonaa
            euroa. Ensi vuoden esitys on 102 miljoonaa euroa. Täällä,
            ed. Kankaanniemi, on vähän momenttia matkan varrella
            muutettu. Joukkoliikenteen palvelujen ostomomentti 63 on 25 miljoonaa,
            kuten te sanoittekin, mutta vastaavasti on junien kaukoliikenteen
            ostoon oma erillinen momenttinsa, jossa rahaa ensi vuodelle on 31,4
            miljoonaa euroa. Budjettikirjaa kyllä kannattaa lukea vähän muualtakin
            kuin pelkästään yhdeltä riviltä.
         
         
         Herra puhemies! Tämä autoverouudistus on hyvä ja
            selkeä malli. Uskon, että myös ihmisten tietoisuusaste
            liikenteen päästöistä on kasvanut tämän
            autoverouudistuksen uutisoinnin aikana, ja kun ihmiset tekevät
            ostopäätöksiä ja miettivät, minkälaista
            autoa he hankkivat, he tarkkaan arvioivat paitsi sitä,
            mitä se auton hankkiminen maksaa, nyt myös sitä,
            mitä sen käyttäminen tulevaisuudessa
            maksaa, kun ajoneuvoverossakin siirrytään hiilidioksidiperusteisiin
            maksuihin.
         
         
         Sitten täällä on viitattu siihen,
            että liikennesuoritteet ovat kasvaneet. Ikään
            kuin tämä olisi niin helppoa ja yksinkertaista,
            että kun autovero edellisen kerran alennettiin, niin välittömästi
            ihmiset rupesivat ajamaan siitä ilosta paljon enemmän
            ja tuli paljon enemmän liikennesuoritteita ja paljon enemmän
            päästöjä. Samaan aikaanhan Suomessa
            on tapahtunut voimakasta taloudellista kasvamista. Pendelöinti
            on lisääntynyt. Ihmisten on töitten perässä pitänyt
            liikkua laajemmalla alueella, mikä selvästi synnyttää lisää liikennesuoritteita
            varsinkin, kun joka paikassa ei joukkoliikennettä ole,
            maaseudulla varsinkaan ei tänä päivänä ole
            eikä ollut eilenkään eikä taida
            olla kyllä huomennakaan.
         
         
         Jos ajatellaan maaseudulla eläviä ihmisiä,
            monessa perheessä on aivan välttämätöntä olla
            kaksi autoa, koska jos lapsia on vaikka kaksikin perheessä,
            niin pitää niitä lapsia viedä harrastuksiinkin,
            ja kai sen tekevät myös maaseudulla asuvat ihmiset,
            jotta olisivat jossain määrin tasa-arvoisessa
            asemassa.
         
         
         Se, että nyt tehdään tämän
            tyyppinen ratkaisu, on hyvä. Tätä on
            kauan aikaa odotettu, ja edelleenkin Suomessa uudet autot ovat huomattavasti
            kalliimpia kuin muualla Euroopassa. Kyllä (Puhemies koputtaa)
            minun mielestäni suomalaisen työmiehen ja -naisen
            pitäisi saada auto vähän halvemmalla.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tästä asiasta.
            Lähetekeskustelun aikana käytin puheenvuoron,
            jossa kiinnitin huomiota siihen, että todella edistyksellistä,
            todella aiemmin vaikeasti läpiajettavaa ja tulevaisuutta ajatellen
            täysin välttämätöntä on
            tämä hiilidioksidipäästöjen
            lineaarinen porrastus autoverouudistuksessa. Tätä on
            aikaisemmin yritetty. Tästä on puhuttu ja saarnattu,
            mutta se ei ole onnistunut, ja nyt yhdistettynä ajoneuvoverolakiin
            se on paketti, joka on positiivinen, ei siitä pääse
            mihinkään, siis rakenteellinen mahdollisuus.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, siihen tässä tilanteessa
            se hyvä loppuukin. Kiusallinen yksityiskohta ja kuvaavaa
            on se, että tämän alan bisnesmaailma
            ei osaa olla pöytäkorea, ei pysty osoittamaan
            minkäänlaista sellaista, mitenkä minä nyt sanoisin,
            edes sanallista tukea hallitukselle siitä, että se
            näin teki. Nyt vedetään täysillä korville ihan
            rankimman mukaan.
         
         
         Kauppalehti kertoi koko sivun poikki otsikolla, että hallitus
            pelasti autokaupan, koko instituution, kerta kaikkiaan. Sen Kauppalehden
            uutisen jälkeen ei ole ollut mitään muuta
            kuin että dumpataan vaihtoautovarastot loppuun vuodenvaihteeseen
            mennessä. Nyt tehdään sitä.
            Kun on näitä veronpalautuksiakin näin
            paljon, niin nyt ohjataan ne näitten autojen ostamiseen
            jnp. ja näin saadaan autovolyymia lisää niin,
            että tällä alalla sitten tietysti varaosakaupassa
            ja polttonesteitten myyntipuolella menee hyvin. Siis koko keskustelu
            keskittyy tähän. Ympäristöpoliittisella
            ulottuvuudella ei ole mitään, ei pienintäkään
            sijaa tässä keskustelussa, ja se on kurja juttu.
         
         
         Joukkoliikenteen kohdalla tämä sattui mahdollisimman
            pahaan aikaan sen takia, että jostakin syystä esimerkiksi
            Oulussa viime keväästä lähtien
            joukkoliikenteen suosio, en nyt voi sanoa, että se on romahtanut,
            mutta se on jyrkästi laskenut. Tähän
            on saatava jokin muutos ja äkkiä. Siinä suhteessa
            olisi pitänyt ehdottomasti aikaistaa se joukkoliikenteen
            lisätuki ensi vuodelle eikä jättää sitä aikaistukseen
            vuodelle 2009. Elikkä tämä on äärimmäisen
            kiusallinen asia. Tästä puhui Oulun kaupunginvaltuusto
            pitkään ja hartaasti viime viikon maanantaina,
            ja tilanne on äärimmäisen kenkku.
         
         
         Mikä sitten, arvoisa puhemies, olisi sellainen automaailma,
            mihinkä meidän pitäisi tuijottaa? Ei
            mikään muu kuin se kurjin tuottaa sen parhaan
            vaihtoehdon, nimittäin kapeat, onnettomat kadut, tiet,
            väylät, joilla ei ole parkkipaikkoja kellekään,
            ja sellainen on esimerkiksi Rooma. Eiväthän ne
            autot ole mitään muita kuin Smarteja vaan, yhtä sorttia,
            ja pikku-Fiateja jnp., koska millään muulla ei
            tee yhtään mitään siinä liikenteessä.
            Siis on pakko kerta kaikkiaan hankkia se vähäpäästöinen,
            pieneen tilaan mahtuva auto. Meillä tehdään
            leveät väylät, helpotetaan kaikkea, tehdään
            mahdollisimman väljät parkkitalot jnp. Työpaikkojen
            vieressä niiden pitää olla ehdottomasti.
            Jos ei muuta niin pilvenpiirtäjä on parkkitalo.
            Mikäs siinä. Sehän on suora signaali, että citymaasturi,
            citymaasturi, citymaasturi.
         
         
         Elikkä siis meillä on kaksi maailmaa, on puhemaailma
            ja tekojen maailma, joilla ei ole mitään tekemistä näissä asioissa
            toistensa kanssa. Tämä on erittäin kiusallinen
            yksityiskohta. Jos ollaan älyllisesti rehellisiä,
            kun nyt sitten ensi vuoden puolella tehdään näitä ilmastosuunnitelmia
            ja uusiutuvien energioitten suunnitelmia jnp., niin tässä sitä ollaan
            sitten puhtaan kaulan kanssa.
         
         
       
      
         
         Oras Tynkkynen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tästä on oikeastaan hyvä jatkaa.
            Niin kuin ed. Tiusanen tuolla aiemmin esitti, Suomessahan on edessä kohtuullisen
            kunnianhimoisia päästövelvoitteita. Ensi
            vuosikymmenen loppuun mennessä hiilidioksidipäästöjä pitäisi
            onnistua leikkaamaan 20—30 prosenttia, ja kaikki liikenteen päästöennusteet
            osoittavat kasvua, eli juopa sen näköpiirissä olevan
            kehityksen ja saavutettavien tavoitteiden välillä koko
            ajan vain kasvaa. Riippumatta siitä, mitä nyt
            näille veroille tässä yhteydessä tehdään,
            me tarvitsemme erittäin paljon erittäin voimakkaita
            toimenpiteitä liikennesektorilla päästöjen
            vähentämiseksi, ja se olisi hyvä tässä talossa
            panna merkille ja pitää mielessä.
         
         
         Oikeastaan haluaisin tukea sitä, mitä ed.
            Paasio omassa puheenvuorossaan esille toi. Kun tässä on
            kritisoitu kovasti tätä päästörajaa,
            mihin vero on asetettu tai mistä kohtaa se lähtee
            kasvamaan tai laskemaan nykytasoon verrattuna, niin kyllähän
            se ohjausvaikutus autokaupassa perustuu pitkälle siihen
            suhteelliseen hintaan. Esimerkiksi eniten myydyn Suomen markkinoilla
            olevan hybridiauton hinta laskee arvioiden mukaan 7 000
            euroa, ja se laskee tietysti ennen kaikkea suhteessa saman kokoluokan
            enemmän päästöjä tuottaviin
            autoihin, ja kyllä uskon ja olen kohtuullisen vakuuttunut
            siitä, että se vaikuttaa monen ihmisen valintaan
            tulevaisuudessa autokaupassa.
         
         
         Mutta samoin kuin ed. Paasio, kiinnittäisin huomiota
            myös siihen, että meidän pitäisi
            pystyä toisesta päästä myös
            poistamaan niitä autoja liikenteestä. Ei riitä,
            että saadaan vähäpäästöisempiä ja
            energiatehokkaampia autoja uudesta päästä teille,
            vaan pitäisi myös niitä kaikkein eniten saastuttavia
            ja eniten kuluttavia autoja saada romutettua jollain ohjauskeinolla.
         
         
         Ehkä vielä ed. Kankaanniemelle toteaisin,
            kun hän kiinnitti huomiota siihen, että suurperheillä tila-autot
            nyt tästä uudistuksesta kärsivät,
            että itse kyllä katson niin, että sosiaalipolitiikka
            on parasta sosiaalipolitiikkaa. Jos halutaan puuttua suurperheiden
            ongelmiin, niin silloin lapsilisien korottaminen on se paras keino,
            ei niinkään autovero.
         
         
       
      
         
         Katri Komi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tuohon ed. Kuopan puheenvuoroon haluaisin kommentoida,
            kun hän totesi citymaastureitten lisääntymisestä tai
            lisääntyneistä ostoista, että niitä ostetaan
            näön vuoksi. Ehkä tässä vaiheessa voisi
            hevosihmisenä todeta, että tämä hevosten määrän
            lisääntyminen Suomen maassa on varmaan yksi osatekijä siinä,
            että tämmöisiä hivenen isompia
            autoja ostetaan, koska vetoautona ei voi ihan mitättömän
            pientä autoa käyttää (Ed. Pulliainen:
            Ei saa käyttää!) tai siinä tulee
            sitten jo liikenneturvallisuusriskejäkin mukaan. Sinällänsä on
            hyvä asia, että hevostalous lisääntyy.
            Se tuo työpaikkoja monenlaisia ja tietenkin myös
            maaseudun ja kaupungin välistä vuorovaikutusta
            lisää. Mutta voisi varmaan pieni pilke silmäkulmassa
            sanoa, että saattaa se perheenisä, jolla se citymaasturi
            on, monta kertaa vähän negatiivisestikin ajatella
            siitä harrastuksesta, kun sillä kuraisella ja
            hevoselta haisevalla autollansa siellä ajelee silloin,
            kun sen käyttöönsä saa. No,
            totta toinen puoli.
         
         
         Ed. Lintilä ja ed. Paasio pitivät hyvän
            puheenvuoron tuossa aikaisemmin tästä verotuksesta. Olen
            itse samaa mieltä, että se on melko yksinkertainen.
            Kyllä siitä toki kysymyksiäkin tulee, mutta
            uskon, että aika moni sen pystyy näitten tietojen
            perusteella ymmärtämään, mitä lehdistössäkin
            on ollut. Ainakin se on sen tehnyt, että se on herättänyt
            erittäin paljon keskustelua ilmastonmuutoksesta ja hiilidioksidipäästöistä,
            ja olen itse varma, että jokainen, joka nyt tästä eteenpäin
            menee autokauppaan, varmasti kysyy näitä asioita
            ja miettii ja pohtii niitä tehdessään omia
            autovalintojaan. Sillä tavalla se on jo käyttäytymiseen
            vaikuttanut.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Meillä ympäristövaliokunnassa
            muun muassa professori Seppälä Sykestä kuvasi
            asiaa varsin yksinkertaistetulla mallilla, mutta hyvin osuvalla
            tavalla. Hän vertasi kahta ajoneuvoa. Toisella päästöt
            olivat 180 grammaa kilometrillä ja toisella 120 grammaa
            hiilidioksidia kilometrillä. Tämä jälkimmäinen
            saavutti 50 000 ajokilometrin CO2-päästövähennyksen
            tähän enemmän päästävään
            autoon nähden silloin, kun oli ajettu 150 000
            kilometriä, eli tässä on 180:n ja 120 gramman
            ero: yksi kolmasosa kilometreistä ajetaan todellakin sitten
            ikään kuin ilman päästöjä silloin,
            kun on tämä pienempi päästömäärä.
         
         
         Kaiken kaikkiaan toivon tietysti, että hybridiautojen
            kauppa kasvaa, mutta nythän tosiasiassa suuripäästöistenkin
            autojen hinta laskee, ja tämä taitepisteen valinta
            on kyllä tapahtunut autokaupan eduksi. 80 prosenttia kaikista
            myynnissä olevista ajoneuvoista kuuluu nyt veronlaskun
            piiriin, ja tässä mielessä tätä ei
            voi millään tavalla perustella, se on aivan selvää.
            Uskon, että helmikuussa ollaan paljon viisaampia ja todennäköisesti
            ei tarvitse sitten jossitella.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! Vuonna 2006 ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt
            olivat keskimäärin 179,3 grammaa. Ja minä ihmettelen,
            miksi se 180 grammaa ei tähän käynyt
            uusille autoille, koska tästä alaspäinhän
            olisi pitänyt hyvitysten tulla eikä tästä ylöspäin.
            Ja jos vielä katsotaan autorekisterikeskuksen tilastoa,
            niin 2005—2006 rekisterissä olleista bensiiniautoista
            lukumääräisesti eniten sijoittuu päästövälille
            151—200 grammaa, dieselautoista välille 131—180
            grammaa.
         
         
         Elikkä tämä olisi ollut täysin
            mahdollista, ja sen rajan alentaminen olisi johtanut todella siihen
            vaikutukseen, että nämä vähempipäästöiset autot
            olisivat olleet edullisempia, mutta nyt alennetaan myöskin
            niitten enemmän hiilidioksidia päästävien
            autojen verotusta. Ja kun niitten hinta laskee, niin ei suinkaan
            se niitten kysyntää vähennä.
            Se olisi kyllä markkinavoimien lakien vastaista jo.
         
         
       
      
         
         Heli Paasio /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa on siinä ihan oikeassa,
            että kun katsotaan sitä, mihin se niin kutsuttu
            taitepiste laitetaan, niin se olisi ollut tietenkin järkevämpää sijoittaa
            paljon alemmas kuin siihen, missä se nyt on. Mutta se etu,
            minkä tämä nykyinen taitepiste tuo sen
            mallin hyväksymisen kautta, että tämä on lineaarinen
            asteikko kaiken kaikkiaan, mahdollistaa myös sen, että vähempipäästöiset
            autot saavat huomattavasti paremman veroedun tässä hallituksen
            esityksen mallissa kuin siinä, että se taitepiste
            olisi ollut se 180. Tämä on aina sitä,
            niin kuin eräs asiantuntija sanoi verojaostossa, että suo
            siellä, vetelä täällä.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Paasio kyllä tuossa kohtaa erehtyy.
            Tuossa ed. Kuopan mallissa, joka on tämä 180 grammaa kilometriä kohti,
            etuhan on nimenomaan näillä kaikkein suositeltavimmilla
            automerkeillä, siis niillä, jotka kaikkein vähiten
            päästävät hiilidioksidia, siellä se
            on lähes sama, ja sitten tämä kulma nousee,
            kiristyy nimenomaan niillä enemmän päästävillä malleilla.
            Tässä mielessä myöskin tämä ed.
            Kuopan nimissä oleva malli on selvästi lineaarinen.
         
         
       
      
         
         Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Totesin aiemmassa puheenvuorossani, että jos
            tämä malli hyväksytään,
            tämä lineaarisuus sinänsä, ja
            taitepiste tuodaan 180:een, niin sen suhteen pienipäästöisten
            autojen veroetu ei ole niin hyvä kuin hallituksen
            esityksessä. Vasemmistoliiton vaihtoehto ei ole yksittäin
            lineaarinen, siinä on kaksi eri lineaarista kohtaa, joka
            tuo toisenlaisen mallin kokonaan käsittelyyn kuin se, mistä nyt
            on puhuttu.
         
         
       
      
         
         Oras Tynkkynen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa aprikoi, minkä takia
            on päädytty nimenomaan tähän
            veron taitepisteeseen. Itse asiassa valtiovarainvaliokunta mietinnössään
            vastaa tähän ed. Kuopan kysymykseen, kun se toteaa,
            että näin suuren rakenteellisen muutoksen läpivienti
            ei olisi hevin mahdollista ilman tarkistuksia verotasoon ja kysymys
            on siis pitkälti uuden veromallin käyttöönotosta
            ja hyväksyttävyydestä. Itse ajattelen
            niin kuin tässä edellä on jo tuotu esille
            useampaan otteeseen, että nyt kun veron rakenne on saatu
            kohdalleen, niin tähän veron tasoon voidaan palata,
            ja itse uskon, että pitää palata ja tulee
            palata, ehkä kohtuullisen piankin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin vielä huomiota
            samaan asiaan kuin ed. Pulliainen tuossa aiemmin. Tästä verotuksen
            päästöporrastuksesta on puhuttu erittäin
            pitkään myös tässä talossa,
            ja muistan, että kun viime kaudella kyselin sitä asiantuntijoilta,
            muun muassa valtiovarainministeriön edustajilta, niin vastaukset
            olivat kovin kierteleviä ja vaikertelevia ja keksittiin
            toinen toistaan parempia syitä sille, minkä takia
            autoveron päästöporrastus olisi täysin
            mahdoton. Nyt mahdottomasta on tullut mahdollista ja me olemme saaneet
            hyvän rakenteen autoveroon.
         
         
       
      
         
         Hannes Manninen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Meillä on nyt erinomainen malli,
            jota voimme kehittää, aivan kuten ed. Tynkkynen täällä totesi.
            Haluan myöskin todeta, että kun yleisesti meillä on
            valitettu, että meillä on liian kalliit autot
            Suomessa, nyt sitä auton hintaa noin yleisesti alennetaan
            ja erityisen paljon alennetaan näillä vähäpäästöisillä autoilla.
            Myöskin uskon, että kun ostaja menee autoliikkeeseen,
            ei hän vertaa siihen entiseen hintaan, vaan hän
            vertaa suhteessa eri autojen hintoja ja pyrkii varojensa mukaan
            ostamaan, ja luulen, että useimpien varat riittävät
            siihen vähempipäästöiseen autoon.
            Minusta tämä on aivan erinomainen esitys, ja myöskin
            jaostossa asiantuntijalausunnot olivat todella myönteisiä tämän
            asian suhteen.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Haluaisin sanoa ed. Manniselle, että ympäristövaliokunnassa
            on kyllä vähän toisenlaisia asiantuntijoita.
            He ovat nimenomaan katsoneet ympäristövaikutusta
            ja paneutuneet siihen. Viittasin professori Seppälään.
            Katsoin teidän asiantuntijoitanne, siellä oli
            nimenomaan näitä autokaupan edustajia, useampia
            siltä puolelta, meillä tavallaan kaupasta riitti
            yksi.
         
         
         Mutta kun ed. Paasio jotenkin varsin terhakkaasti tuolla totesi,
            niin totean nyt nämä luvut täältä,
            myöskin täältä pulpetista. Otetaan
            vain joka toinen, mutta kun auton hiilidioksidipäästöt,
            CO2, ovat 174, niin silloin tämä luku
            on ... (Ed. Paasio: Lineaarinen!) — Tai joo, otetaan joku
            muu sitten, vaikka 151 hiilidioksidia. Veroprosentin alenema on
            tässä kohdin 19,1 hallituksen esityksessä ja
            ed. Kuopan vastalauseessa se on 20,2, eli siinä on 1 prosentin
            ero. Näin ollen tästä ei voi sanoa, että se
            olisi sillä tavalla merkittävä. Ja 151
            on hyvin paljon ylempänä kuin EU:n tavoitetaso,
            joka on 120 grammaa kilometrillä, ja se eriävä mielipide,
            joka tehtiin ympäristövaliokunnassa, lähti
            140 gramman kilometritasolta, mihin ed. Tallqvist ja allekirjoittanut
            yhtyivät. 140 grammaa kilometrillä tekee 18 prosenttia hallituksen
            esityksessä, ja ed. Kuopan esityksessä tämä sama
            luku on myös 18, eli se on täsmälleen
            sama.
         
         
         Te äsken sanoitte niin, että kaikkein vähäpäästöisimmissä ajoneuvoissa
            nimenomaan hallituksen esitys olisi parempi kuin ed. Kuopan. Näin ollen
            ed. Kuopan esitys, siis tämä eriävä mielipide,
            on tältä osin samanlainen. Kun mennään
            vähän isompiin moottoreihin, niin silloin alkaa
            nimenomaan veroprosentti olla hiukan korkeampi jo, niin kuin sen
            tuleekin olla, koska hiilidioksidipäästöt
            ovat selvästi suurempia. (Ed. Paasio: Malli on eri!) — Malli
            on käytännössä sama, ei tässä nyt
            suurta eroa ole. Tämä on myös lineaarinen
            aivan selvästi, kun laskee hiilidioksigrammat ja veroprosentit.
            Tässä ei ole mitään kynnyksellisyyttä tai
            portaikkoa. En tiedä, ovatko jotkut erehtyneet sitten tässä asiassa.
         
         
         Se, minkä haluaisin vielä tähän
            todeta, on se, mikä tuli ympäristövaliokunnassa
            esille tässä eriävässä mielipiteessä,
            jonka allekirjoittanut ja ed. Tallqvist ovat tehneet. Siis kun esitimme
            140 grammaa kilometriltä lähtökohdaksi,
            niin se pohjautui asiantuntijalausuntoon, joka lähti siitä,
            että tämän veroprosentin pitäisi
            olla oikeasti huomattavasti alhaisempi kuin hallituksen esitys.
            Ja kysyttäessä sanottiin, että sen pitäisi
            olla vähintään 140 grammaa per kilometri
            -tasolla, jotta sillä olisi todella ilmastonmuutokseen
            vaikutusta. Fiskaalisuus on eri asia, mutta itse tämän
            luvun grammaa per kilometri, kun puhumme hiilidioksidipäästöistä,
            tulisi olla todellakin matala, jotta sillä olisi mahdollisimman
            suuri vaikutus.
         
         
         Uskon, että kun ihmiset menevät autokauppaan
            tulevaisuudessa, he vertaavat lähinnä sitä, mikä on
            auton hinta ja paljonko on rahaa lompakossa. Se on niin kuin se
            vertailutilanne ennen muuta. Se, että hybridiautojen kauppa
            on Suomessa ollut erittäin heikkoa, johtuu monista eri syistä,
            muun muassa huonosta tarjonnasta sekä sitten tästä meidän
            infrasta, joka on selvästi heikompi kuin esimerkiksi Ruotsissa.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.