2) Hallituksen esitys laiksi Repoveden kansallispuistosta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On tietysti vahinko, että ministeri
Backman on joutunut ottamaan oman puheenvuoropyyntönsä pois.
Hänellä oli se tämän asian alkuun,
mutta aika on kulunut aika pitkään siitä, kun
tämä istunto alkoi.
Puhemies! Hallituksen esitys 104 Repoveden kansallispuistoksi
on pitkän työn tulosta. Se on samalla osoitus
yhteistyöstä ja tulos siitä keskustelusta,
jota on käyty eduskunnan, erilaisen kansalaistoiminnan,
virkamiesten ja viime vaiheessa myös UPM-Kymmenen kanssa
ja välillä. Repoveden kansallispuisto vahvistaa
ainutlaatuisen luontoalueen aseman ja tukee eteläisen Suomen metsien
suojelua. Eteläisessä Suomessahan metsistä on
suojeltu ainoastaan prosentin verran ja kaakkoisessa Suomessa ainoastaan
puoli prosenttia.
Kansallispuistokomitea esitti jo 27.10.1976 Repoveden kansallispuiston
perustamista. Tuolloin Repovesi jäi kuitenkin perustettavien
kansallispuistojen ulkopuolelle, ja sittemmin alueella suoritettiin
laajoja hakkuita. Kansalaisjärjestöt ja lukuisat
paikalliset luonnonsuojelijat eivät kuitenkaan antaneet
periksi. Vuosina 95—99 alkoi myös eduskunnassa
työ Repoveden kansallispuiston puolesta. Tuolloin mukana
olevia kohtasi kohtuullisen vahva vastustus myös ympäristöministeriön
suunnasta. Tuolloin mukana oli nytkin paikalla oleva kansanedustaja
Smeds.
Arvoisa puhemies! Vuonna 2000 eduskunta käsitteli 102
kansanedustajan allekirjoittaman aloitteen Repoveden kansallispuiston
perustamiseksi. Aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja oli ed.
Rakel Hiltunen. Eduskunnan täysistunto edellyttikin 31.3.2000
maan hallituksen ryhtyvän Etelä-Suomen metsien
suojeluun liittyen välittömästi toimenpiteisiin
kansallispuiston perustamiseksi Repovedelle. Tuolloin tässä salissa myös äänestettiin
ja kolme kansanedustajaa vastusti tuota lauselmaa, joka oli ympäristövaliokunnan
ponsi.
Todellakin, puhemies, kuten jo mainitsin, 95—99 eduskunnassa
alkoi tuo työ tämän hankkeen puolesta,
ja ed. Smeds ainakin on niitä kansanedustajia, jotka silloin
olivat vahvasti mukana. Mutta ajan mittaan ja tämän
vaalikauden aikana varsin moni kansanedustaja on tässä asiassa
ollut aktiivinen. Mainitsin jo ed. Rakel Hiltusen, mutta myös
nytkin paikalla oleva ed. Puhakka on ollut varsin vahvasti mukana,
ed. Vähänäkki, ed. Ranta, joka on työmatkalla.
Siis tämä asia on ollut monen monen kansanedustajan
työn kohteena. Todellakin nyt olemme saaneet tämän
hallituksen esityksen käsittelyymme, ja todella kysymyksessä on
yhteistyön tulos.
Kuitenkin metsäyhtiö UPM-Kymmene Oyj:n lahja
16.5.2002 valtiolle, siis 560 hehtaarin lahjoittaminen kyseisen
kansallispuiston käyttöön, oli tässä vaiheessa
ja lopullisesti liikkeelle paneva tekijä. Muuten olisimme
joutuneet odottamaan pakkolunastushankkeen toteutumista. Tiedossammehan
on, että 82 hehtaarin suuruinen, suojelun kannalta varsin
keskeinen alue on valtiolle lunastamiskohteena. Tuo alueen pakkolunastuksen
loppuunsaattaminen olisi myös taannut tämän
1 000 hehtaarin vähimmäispinta-alan saavuttamisen.
Asia on siis edennyt varsin nopeasti tuon UPM-Kymmene Oyj:n
16.5. tänä vuonna tekemän lahjoituksen
jälkeen. Ympäristöministeriö on
siis ollut varsin vakavasti edistämässä tätä hanketta.
Myös ympäristövaliokunta pääsee
nyt käsittelemään tätä asiaa
nopeasti, ja tarkoituksenamme onkin aloittaa tämän
käsittely heti torstaina eli huomenna, 12. päivä syyskuuta.
Valiokunta on myös aikaisemmin käsitellessään
tätä asiaa ed. Rakel Hiltusen allekirjoittaman
lakialoitteen pohjalta, todennut tärkeyden, mikä liittyy
Puolustusvoimien erityistarpeisiin. Repoveden alueellahan on Vekaranjärven
varuskunnan ampuma- ja harjoitusalueen varoalue ja myöskin
sen naapuruudessa on ampuma- ja harjoitusalue, joka välittömästi
liittyy Repoveden alueeseen. Hallituksen tarkoituksena on, kun tämä laki
on hyväksytty, liittää lakiin asetus,
jolla Puolustusvoimien käytössä olevalla
puiston osalla sallittaisiin Puolustusvoimien harjoitustoimintaa
ottaen huomioon luontoarvot. Tämä on tärkeä asia,
ja uskon, että ympäristövaliokunta paneutuu
tähän asiaan, myöskin tämän
asetuksen sisältöön. Siis Repoveden kansallispuistoalueen
sisälle tulee myös aktiivista harjoitustoimintaa.
Erityinen kiitos asian etenemisestä on siis osoitettava
hyvälle yhteistyölle kymenlaaksolaisten kansanedustajien,
eduskunnan ympäristövaliokunnan, ympäristöministeriön,
Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen, Kymenlaakson maakuntaliiton,
Valkealan ja Mäntyharjun kuntien ja Kymenlaakson luonnonsuojelupiirin
kesken, mutta myös muiden kansanedustajien kanssa, jotka
eivät ole kymenlaaksolaisia. Muistan edelliseltä kaudelta
myös ed. Nousiaisen olleen tässä aktiivisen
ja nyt tietysti myös ympäristövaliokunnassa
ed. Lepän, joka on naapurimaakunnasta, mutta Mäntyharju
on myös oleellisesti osana tätä asiaa,
ja se taas on käsittääkseni ed. Lepän
oman kunnan naapurikunta.
Arvoisa puhemies! Siis lopputulosta vauhditti UPM-Kymmenen lahjoitus,
joka on tietysti ollut ympäristöteko, mutta älkäämme
unohtako sitä, että sillä on myös
korkea kansainvälinen imagoarvo, ja uskon, että UPM-Kymmene
saa kyllä lahjoituksensa korkojen kanssa takaisin tämän imagoarvon
kautta.
Lopuksi, tälle alueelle on syntymässä 3 002 hehtaarin
suuruinen luonnonsuojelualue, kun siihen liitetään
myös tämä UPM-Kymmene Oyj:n vapaaehtoisesti
suojelema erillinen osa, joka on kooltaan 1 380 hehtaaria.
Näin päästään siis
yli 3 000 hehtaarin alueeseen, kun tuo pakkolunastusaluekin
on liitetty tähän.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä Repoveden kansallispuistohanke
on pitkään ollut laajojen kansalaispiirien ja
laajan yhteisymmärryksen eteenpäin siivittämä hanke, joka
nyt sitten lain tasolle kohta ollaan viemässä ja
käsittelyä eduskunnassa aloittamassa. Sitä mielihyvällä ja
tyydytyksellä tervehdin, että näin on
tapahtunut. Tämä hanke antaa myöskin
omalta osaltaan lisää potkua niin retkeily- kuin
matkailu- kuin muuhunkin maaseudun elinkeinotoimintaan. Tämän
toivon olevan myöskin yhtenä päätähtäimenä tässä hankkeessa.
Haluan kuitenkin muistuttaa siitä asiasta, niin kuin
lain perusteluissa sanotaan, että erilaiset maanhankinnat,
jotka liittyvät tähän kansallispuistoon,
tehdään vuotuisten määrärahojen
ja muiden toteuttamiskeinojen puitteissa. Niin kuin edellisessä puheenvuorossa
kuultiin, ollaan myöskin tilanteessa, jossa pakkolunastetaan
yksityisen maata tämän puiston tarkoituksiin.
Tässä toivon, että se suoritetaan hyvässä yhteisymmärryksessä loppuun
saakka, niin että myöskin alueen yksityisten maanomistajien
oma elämä ja tulevaisuus ja yrittäjänäkökulmat
otetaan huomioon ja että lunastuksessa, olipa sitten kysymyksessä hinta
tai vaihtomaa, kaikki asiat tulevat yhteisymmärryksessä ja
yhteispelissä ja sovussa tehtyä.
Sitä hieman ihmettelen, että asian valmistelussa
on kyllä mainittu kaikki muut tahot, mutta on jätetty
pois kokonaan tuo yksityisen maanomistajan osuus. Kun täällä sanotaan
näin, että "Valmistelun edellytettiin tapahtuvan
yhteistyössä paikallistason eri osapuolten ja
puolustusministeriön kanssa", niin se yksi osapuoli täältä on
jäänyt mainitsematta, ja niinpä toivonkin,
että valiokunta myöskin tähän
kiinnittää aivan erityistä huomiota,
että se puoli myöskin saadaan sulassa sovussa
hoidettua.
Sakari Smeds /kd:
Arvoisa puhemies! Repovedestä on tässä salissa
puhuttu useampaan otteeseen. Joulukuussa 2000, kun käsittelimme vuoden
2001 valtion talousarvioesitystä, eräs kansanedustaja
vasemmalta totesi seuraavaa: "Nyt minä näen, että Repovedestä on
vuosi vuoden jälkeen tulossa esimerkiksi näiden äänestysten
kohdalla vähän samanlainen asia kuin Lehmänkurkuntie."
Ja hän jatkaa: "Meitä kaikkia naurattaa tavattomasti,
kun me jännitämme, miten käy tällä kerralla
Lehmänkurkuntielle. Ymmärtääkseni
kukaan ei ole koskaan kuvitellutkaan, että Lehmänkurkuntien
määrärahat menisivät täällä läpi."
Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä, että pitkään
puhutusta Repoveden kansallispuistohankkeesta ei tullut Lehmänkurkuntietä,
siitä tuli totta hyvin hoidettuna esimerkkinä.
Siitä ei tullut ikuisuushanketta, ei turhaa, van siitä tuli
yksi esimerkki siitä, että yhteisten asioiden
hoitamisessa yhteistyöllä voidaan saada tuloksia
aikaiseksi. Alueelta Valkealasta valittuna kansanedustajana, Repoveden
alueen varsin nuoresta iästä jo tunteneena voi
tuntea tämän hallituksen esityksen kohdalla tyytyväisyyttä.
Jokunen tunnustuksen sana on paikallaan ensinnäkin heille
kaikille, jotka ovat Repoveden puolesta tehneet työtä,
osa heistä jo vuosia: yksittäisille kansalaisille
pohjoisessa Kymenlaaksossa, paikallisen kunnan eräille
virkamiehille, luonnonsuojelujärjestöjen edustajille
ja niille kansanedustajillekin, jotka Repovesi-renkaassa ovat työtä tehneet.
Yhteistyöllä voimme saada tuloksia aikaan. Työtä Repoveden
puolesta on tehty silloinkin, kun kansallispuistoajatukselle ei
ollut kovin laajaa kannatusta. On ollut iloinen asia havaita, että Repoveden kansallispuiston
ystävät ovat matkan varrella voimakkaasti lisääntyneet.
Tunnustuksen sana, reilu sellainen, on sanottava myös
metsäyhtiö UPM-Kymmenelle, sillä kyllähän
on näin, että metsäyhtiö UPM-Kymmenen
päätös lahjoittaa 560 hehtaaria maata
valtiolle on todella suuri ympäristöteko eivätkä metsäyhtiön
myönteiset toimenpiteet jääneet suinkaan vain
tähän, vaan kuten hallituksen esityksen perusteluista
voimme lukea, vapaaehtoisin toimin yhtiö suojelee sen omaan
omistukseen jääviä maita 1 380
hehtaarin osalta, joten emme puhu ihan pienestä kansallispuistokokonaisuudesta, vaan
peräti noin 3 000 hehtaarin alueesta ja kokonaisuudesta.
Mielestäni tässä on toteutumassa
myös eräänlainen pilottihanke, sillä tämä kansallispuistokokonaisuus
on ehkä ihan vertaansa vailla suomalaisen luonnonsuojelun
historiassa juuri toteutustapansa puitteissa. Itse kansallispuisto,
voisi sanoa kansallispuistokokonaisuuden ydinalue, jää valtion
haltuun, mutta tuon hankkeen mielekkyyttä vahvistetaan
näillä yksityisen maanomistajan haltuun jäävillä alueilla,
joita kuitenkin tulevat koskemaan hyvin tiukat ympäristönsuojelulliset
periaatteet ja rajoitteet.
Tunnustusta voi antaa myös tasavallan hallitukselle
siitä, että se on tämän esityksen
tuonut sen suuntaisesti, kuten eduskunta jo joitakin vuosia sitten
edellytti. Omia tuntoja peilatessa on kuitenkin todettava, että kyllähän
tässä matkan varrella on tullut koetuksi niin,
että ympäristöministeriössä,
tai vihreän liiton ympäristöministerin
aikana, ei ehkä kansallispuistoajatukselle ihan sitä täyttä tukea
ja innokkuutta saanut, jota hankkeelle olisi sen alkuvaiheesta toivonut
saavansa. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Tämä hallituksen
esitys menee nyt valiokuntakäsittelyyn. Toivon siellä nopeaa
käsittelyä.
Jos johonkin vielä jatkohuomiota tulisi kiinnittää,
niin ehkä näihin rajoitealueisiin, joita tämän
kansallispuiston alueella tulee olemaan Valkealan varuskunnan ja
Pahkajärven ampuma-alueen varoalueen johdosta. Puolustusvoimat suunnittelee
oman ampumaharjoitusalueensa käytön. Useita kuukausia,
ehkä vuosiakin, etukäteen on tiedossa, milloin
alueella on ampumaleirejä. Näkisin, että ei
ehkä olisi perusteltua, että varoalueen käyttörajoitteet
tavalliselle vaeltajalle ovat voimassa 12 kuukautta vuodessa, vaan vain
silloin, kun Pahkajärven ampuma-alueella on ampumatoimintaa.
Tässä toivoisin siinä vaiheessa, kun
käyttösuunnitelmaa tehdään,
sopivaa joustoa ja harkintaa.
Arvoisa puhemies! Ehkä tähän puheen
lopuksi voi todeta seuraavaa: Ilmeisesti nykyisten kansanedustajien
joukosta olen se, joka ensimmäisenä on tehnyt
kirjallisen valtiopäivätoimen Repoveden kansallispuiston
puolesta. Sikälikin koen erityistä tyytyväisyyttä tämän
hallituksen esityksen kohdalla.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Smedsin puheenvuoro oli hyvä.
Haluaisin vielä todeta siihen, että kun totesitte
Kymenlaakson luonnonsuojelupiirin, niin sen puheenjohtaja Lassi
Kujala on kyllä ollut eräs henkilö, joka
tässä on yhteistä työtämme
tukenut, ja myöskin tämä mainitsemanne
Repovesi-rengas. Täällä on tietysti kansanedustajia
paikalla, ed. Puhakka muun muassa hyvin aktiivisesti ollut siinä mukana,
ja kyllä koko joukko Kymenlaakson kansanedustajia, jotka
tässä nyt näen, ovat hyvin olleet tukemassa
tätä. Se on hieno asia. Ed. Lepän toivomus
varmasti on paikallaan. Sehän on, niin kuin ed. Leppä tietää,
myös valiokunnan tahdon mukaista, jonka valiokunta silloin
maaliskuussa 2000 totesi.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Sain viestejä, että puheenvuoroani
anonyymisti siteerattiin täällä. Tunnustan
lausuneeni sen, mitä ed. Smeds kertoi minun sanoneen koskien
Lehmänkurkuntietä. Oli tiettyjä vaaroja,
että asia on muuttumassa ikuisuusaiheeksi ja sellaisenaan
saattaa saada jopa vähän koomisia piirteitä tässä talossa.
Mutta jos tässä nyt se kaikkein ratkaisevin
tekijä haluttaisiin hakea, niin näen niitä kaksi:
tietenkin UPM-Kymmenen, joka liikautti tämän eteenpäin
niin, että tuntui, enkä vähättelisi
myöskään sitä, että kun
suuresta puolueesta tulee ministeri, niin asiat yleensä vähän
notkistuvat. Hallituksen fysionomiassahan tapahtui pieni muutos tässä viime
keväänä.
Sitten aivan erityisesti pikku hajahuomio vielä koskien
varoaluekysymystä. Se ymmärtääkseni
on neuvoteltu varsin taitavasti.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt kun tavallaan aletaan tässä hankkeessa
olla jo maalissa, niin tietysti on hyvä jakaa ruusuja ja
risujakin. Minustakin on ihan selvää, että kyllähän
se UPM-Kymmenen maalahjoitus oli tässä se kuningaspultti, joka
pisti asiat liikkeelle. Minulle sopii oikein hyvin, että tätä kutsutaan
sitten Lex Kujalaksi tai Lex Smedsiksi, kuka teistä nyt
vaan kiirehtii ensimmäisen aloitteen nimiinsä ottamaan,
mutta kyllähän tämä aika mittava
ja pitkäaikainen prosessi on ollut. Se on meidän
aina hyvä muistaa, ja siksi en nyt hirveästi korostaisi,
että on Repoveden ystävät ja sitten ne
muut, ikään kuin Repovedellä olisi ollut
vihollisia. On ollut vain niitä, jotka lakialoitteen yhteydessä esittivät
kriittisiä huomioita juuri siitä asiasta, mihin
ed. Leppä täällä tärkeällä tavalla
kiinnitti huomiota, ja siksi on nyt tavattoman tärkeätä,
että tämä prosessi sitten, ed. Tiusanen,
valiokuntakäsittelyssä ja ennen muuta toteutuksessa
saa sellaisen kohtelun, (Puhemies koputtaa) mitä todella
tarkoittaa kaikkien osapuolten kanssa se yhteistyö, jossa
kunnioitetaan yksityisen maanomistajan oikeuksia.
Rouva puhemies! Aivan lopuksi sanon vaan, (Puhemies koputtaa)
että jos tässä olisi noudatettu erilaista
politiikkaa aikanaan, niin meillä olisi Repoveden kansallispuisto
jo ollut.
Sakari Smeds /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen on puheenvuorossaan aivan oikeassa.
Repovedellä on paljon ystäviä, yhdessä on
tehty työtä ja aivan ratkaisevaa oli metsäyhtiö UPM:n
myönteinen panos alkuvuoden osalta. Totta on myöskin
se, että näiden Repoveden kansallispuiston ystävien
määrä on vuosien varrella lisääntynyt.
Nihkeyttä on ollut, mutta nyt olemme iloisia, kun kansallispuisto
on toteutumassa.
Osmo Puhakka /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Patikointi on noussut aivan erityisesti
Keski-Euroopassa suorastaan valtaisaan suosioon. Merkillepantavaa
on se, että luonnossa liikkuminen on vetänyt mukaansa
erittäin korkeassa iässä olevia suurin
joukoin, mutta toisaalta se on myös yhdistänyt
sukupolvia toisiinsa. Vastaavan tyyppinen patikoinnin yleistyminen
on jo nyt, mutta ennen kaikkea tulevaisuudessa, myös Suomessa todellisuutta,
minkä kansanterveydellisiä seuraamuksia voin tässä vaiheessa
vain aavistella.
Nyt käsittelyyn tullut hallituksen esitys Repoveden
kansallispuistosta on tässä mielessä erittäin
merkittävä. Etelä-Suomen suurten asutuskeskusten
välittömässä läheisyydessä Repovesi tarjoaa
jylhine vaaroineen, mäntykankailla kiemurtelevine polkuineen
sekä poikkeuksellisen runsaine eläin- ja kasvilajikkeineen
aivan erinomaisen käyntikohteen. Samalla se tuo jo nykyisellään
Kaakkois-Suomessa olevien Valkmusan ja itäisen Suomenlahden
kansallispuistojen rinnalle tyystin erilaisen kohteen niin retkeilijöille, luontoharrastajille
kuin koulujen opetuksellekin.
Repoveden kansallispuiston perustamista on edeltänyt
niin ajallisesti kuin päätöksellisestikin pitkä ja
monia neuvotteluja ja yhteistyötä vaatinut tie.
Kansallispuistokomitean ehdotus vuodelta 76 oli toki lähtölaukaus
hankkeelle, mutta varsinaiseksi läpimurroksi hankkeen toteutumiselle muodostui
UPM-Kymmenen 560 hehtaarin lahjoitus. Haluan omalta osaltani yhtyä niihin
kiitoksiin, joita tässäkin salissa on kyseiseen
yhtiöön kohdistettu. Merkitystä vailla
ei myöskään ollut 102 kansanedustajan
allekirjoittama lakialoite puiston perustamiseksi sekä ympäristövaliokunnan
vierailu kesällä 99 Repovedellä asiassa
aktiivisen puheenjohtajansa johdolla.
Repoveden 1 540 hehtaarin kansallispuisto on suuri
mahdollisuus, mistä erinomaisena osoituksena mainittakoon
syyskesäiltojen konsertit Kuutinlahdella luonnon muovaamalla
estradilla. On suoranainen ihme, mutta samalla konkreettinen osoitus
kansallispuiston keskeisestä merkityksestä, kun
sadoittain ja sadoittain ihmisiä vaeltaa nauttimaan musiikista
ja hiljaisuudesta jylhien maisemien ja luonnon keskelle.
Arvoisa puhemies! Repoveden luokitteleminen kansallispuistoksi
mahdollistaa sen polkuverkostojen sekä lepopaikkojen täydentämisen. Näiden
investointien kohtuuhintaisuus johtuu pitkälti Valkealan
kunnan pitkänäköisyydestä alueen
ainutlaatuisen merkityksen tiedostamiseksi. Aihetta kiitokseen on
siis sillekin suunnalle tänään Repoveden
merkittävänä päivänä.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kaakkoinen Suomi ja koko eteläinen Suomi
ovat saamassa uuden kansallispuiston Repoveden kansallispuiston
perustamisen muodossa, ja sinällään se
on hyvä asia. Merkittävää tässä on
tietysti se, että valtio on vuonna 91 saanut ostettua noin
500 hehtaarin alueen luonnonsuojelutarkoituksiin, sen jälkeen
UPM-Kymmeneltä on ostettu maita ja ennen kaikkea, niin
kuin täällä todettiin, tämä 560
hehtaarin lahjoitus muodosti sen peruskysymyksen tämän
kansallispuiston perustamiselle.
Edelleen merkittävää on tietysti
se, että kuten täältä ilmenee,
UPM-Kymmene on perustamassa myös kansallispuiston välittömään
läheisyyteen 1 380 hehtaarin suuruisen yksityisen
luonnonsuojelualueen, joka täydentää tätä kansallispuistoa
omalla osuudellaan. Tämä on hyvä asia, mutta
ihan joitakin kysymyksiä tämän kansallispuiston
perustamisen tiimoilta.
Ensinnäkin, kun tämän kansallispuiston
perustamisen edellytykset pinta-alan osalta ovat täyttyneet,
niin tänä päivänä tietysti
voisi heittää kysymyksen siitä, onko
enää välttämätöntä pakkolunastaa
nämä 82 hehtaaria yksityisiltä vai olisiko
heillekin tarjottava mahdollisuutta perustaa yksityinen luonnonsuojelualue,
jolloin he voisivat, mikäli niin haluavat, säilyttää omistusoikeuden,
tietyn oikeuden maan taloudelliseen hyväksikäyttöön,
mutta kuitenkin turvata siellä nämä suojelunäkemykset,
mitä tämä kansallispuiston välitön
läheisyys edellyttää.
Toisaalta on myöskin tämä Puolustusvoimien hallussa
ollut alue, joka valtion maaomistusjärjestelyissä siirtyi
Metsähallitukselle ja jonka täällä sanotaan
olevan Puolustusvoimien ampuma-alueen varoaluetta. Täällä kuitenkin
nyt puolustusministeriö antamassaan lausunnossa toivoo, että tämä alue
ei olisi ollut kansallispuistoon sisältyvää aluetta,
mutta jos kuitenkin se sinne sisältyy, niin Puolustusvoimien
toimintaedellytykset ja niiden kehittäminen tulee alueella
turvata.
Minusta nämä ovat niitä kysymyksiä,
jotka valiokunta voi vielä käydä läpi
ja täsmentää, ja ennen kaikkea nyt peräänkuulutan
tätä yksityisen omistusoikeuden näkökulmaa
ja yksityisten maanomistajien alueiden pakkolunastusta, onko siihen
enää välttämätöntä mennä.
Lisäksi tällä alueella on ollut varsin
vapaa liikkuminen ja kulkeminen, ja nyt lehdistössä olleet ennakkotiedot
kertovat siitä, että merkittäviä kulkurajoituksia
tänne on sitten hoito- ja käyttösuunnitelman
muodossa tulossa muillekin alueille kuin pelkästään
tuolle Puolustusvoimien ampuma-alueen varoalueelle. Minusta Repovesi saisi
edelleenkin olla hyvin avoin ja vapaan liikkumisen alue sillä lailla,
että sinne ei hoito- ja käyttösuunnitelmassa
tehdä mitään erityisiä liiallisia
kulkurajoituksia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Repoveden kansallispuisto koskee Kymenlaakson
aluetta. Pohjoiskarjalaisena ihmisenä ei hirveän
paljon tähän pitäisi puuttua, kun täällä kaikki
kymenlaaksolaiset kehuvat, miten hyvä hanke on kyseessä.
Kuitenkin ihan muutamia huomioita. Silloin aikanaan, kun ed. Rakel
Hiltusen lakialoite oli täällä käsittelyssä,
käytiin läpi aika hyvä keskustelu yleensä kansallispuistoista
ja niiden käytöstä, ja tässäkin
lienee paikallaan ja syytä muutama asia todeta.
Itse olen vähän samalla tavalla samoilla linjoilla
kuin edellinen puhuja, ed. Nousiainen, siinä mielessä,
että on tärkeää tässä vaiheessa
evästää, ja toivon mukaan evästys
menee perille kanssa, kun näitä asetuksia ja ohjeistoja
ja käyttömahdollisuuksia hahmotellaan, että ne
rajoitteet eivät olisi kovin isot. Sinällään
kansallispuistossa ei mitään pahaa ole, mutta
jos siitä tehdään hyvin tiukka ja semmoinen,
jotta siellä ei voi liikkua, ihmiset eivät voi
käydä katsomassa sitä luontoa, mihin
se itse asiassa on tarkoitettu, silloin tässä mennään
hakoteille.
Sama pätee muutenkin luonnonkäytön
osalta. Nimittäin kyse on aika laajasta alueesta, 1 540 hehtaaria,
ja kun tätä karttaa katsoo, niin tässä on monenlaista
maastoa. On kieltämättä semmoisia seutuja,
joissa varmasti on hyvin arvokasta luontoa, joka tulee säilyttää,
on rantamaisemia, tuommoisia puroja, mutta sitten on kanssa metsämaata,
niin kuin täällä todetaan, että on
mäntykangasta. Minusta kansallispuistoa pitää kanssa käyttää järkevästi
sillä tavalla, että ei sinne saa motoja viedä,
mutta tietyllä tavalla myös hakkuut pitää sallia
sillä tavalla, että hevospelillä ja pokasahalla
voisi savottaakin tehdä. Sehän kuuluu niin kuin
luontaiseen kansallismaisemaan noin perinteisesti. Todennäköisesti
tälläkin alueella on — olen joskus itse
nimittäin käynyt siellä varusmiesaikana — tämmöisiä taloja
ollut ja siellä on eletty luonnon kanssa sopusoinnussa. Samalla
tavalla näissä kansallispuistoissa pitäisi sen
tyyppinen toiminta sallia.
Ennen kaikkea, niin kuin täällä ovat
aikaisemmatkin puhujat todenneet, se Puolustusvoimien käyttö,
joka siellä on Pahkajärven osalta ja laajemminkin,
pitäisi sillä tavalla sallia nykymuodossaan, koska
se on kuulunut sinne, eikä ole mitään
syytä lähteä sitä rajoittamaan,
koska se vaikuttaisi sitten todennäköisesti hyvin
paljon sen Valkealan varuskunnan tulevaisuuteen kanssa jatkossa.
Tiettävästi se varuskunta tulee olemaan semmoinen
piste, jota on kehitetty ja joka tulee olemaan jatkossakin elinvoimainen.
Sinällään näillä eväillä toivon,
jotta nämä puheet kuuluvat, vaikka ministeri ei
olekaan paikalla, valtioneuvostoon asti ja sieltä ohjautuvat
sitten hyvinä ohjeistuksina siten, jotta tehtäisiin
tästä todellinen kansallispuisto, jossa sallitaan
myös ihmisten toiminta ja mahdollisuus käydä katsomassa
nättejä maisemia, joita itsekin olen aikanaan
käynyt siellä katselemassa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Oikeastaan sain melko kannustavan tehtävän
saapuessani puhumaan kymenlaaksolaisena edustajana kymenlaaksolaisten
puhujien joukkoon tästä Repovesi-asiasta. Nämä monet
hyvät havainnot, joita tässä tätä ennen
olen saanut, että puhu asiaa, älä puhu
pitkään ja perustele tämä asia,
luovat haastetta siihen, mitä tämän puheenvuoroni
sisällön pitäisi olla olemassa.
Oli myönteistä kuulla, että kollega
Pohjois-Karjalasta, ed. Esa Lahtela, on kuitenkin siirtynyt maaseudun
ja maan asioissa isänmaan asialle myöskin tässä Repovesi-asiassa,
niin että osataan kyseenalaistaa sellaisia asioita, mitkä eivät ole
kuitenkaan niin kirkkaasti selviä olemassa. Tässä menneessä nykytilassa
ja oikeastaan olemassa olevassa tilassa Repovesi on vapaa ollut kulkea,
liikkua, ihmisten tutustua ja nähdä. Mutta sen
jälkeen, kun tämä kansallispuistolakiesitys,
hallituksen esitys, tulee hyväksyttyä niin kuin
se tulee todennäköisesti suurella yksimielisyydellä,
niin sitten voidaan todeta, jo tämän lakiesityksen
ja tämän lain perustelujen mukaan, että Repovesi
ei ole vapaa eikä vapaasti kuljettavissa. Tältä osin
maailma on aivan toisen tyyppinen ja toisenlainen olemassa.
Kun tätä asiaa katsotaan, niin tässä Repovesi-asiassa
löytyy monia sellaisia tekijöitä, jotka omivat
ja pyrkivät sanomaan, että on ollut alun perin
sitä ja tätä mieltä tässä asiassa.
Selvyyden vuoksi täytyy sanoa, ja toistettakoon tässä nyt vielä,
ettei kenellekään jää epäselväksi,
että en niin kovin kiivaasti ole ollut tätä asiaa
koskaan kannustamassa. Tosin en tosissani ihan viimeisen päälle
ole myöskään ollut tätä vastustamassa.
Mutta sellaisenaan tämän asian sielu ja sydän kuitenkin
selkeästi johtaa Valkealaan. Ed. Smedsin puheenvuorossa
tämä tuli ilmi noin puolilauseella, että kyllä aloitteen
todellinen tekijä tälle Repovesi-asialle on ollut
ed. Smeds. Valkealan kunnan luottamushenkilönä ja
paikkakunnan virkaihmisenä Smedsin aloitteellisuus on ollut
tässä asiassa erinomaista olemassa. Tätä asiaa
on sitten täällä eduskunnassa voimakkaasti
sivusta tukenut, tavallaan takaapäin työntänyt,
ympäristövaliokunnan puheenjohtaja ed. Tiusanen.
Tässä tämä oikein todellinen
taistelupari lieneekin tässä asiassa olemassa.
Tämä aktiivisuus, millä te olette tässä eläneet
ja toimineet, on kyllä oikeastaan pitkälti hatunnoston
arvoinen työ.
Mutta mitä sitten syntyy tähän ajatukseen
ja näköalaan, mitä on luonnossa liikkuminen,
vapaa luonto ja vapaa elämä sen puitteissa olemassa?
Rouva puhemies, uskallan väittää omakohtaisesti
näitä asioita syvällisesti mietiskelleenä ja asioihin
syventyneenä, että perin pohjin parempaa kokemusta
ja tuntumapohjaa tähän asiaan ei ole olemassa
kuin se, jonka uskallan tässä jo nyt sanoa: Kun
Pohjois-Vehkalahdelle syntyy Vuorilammen retkeily- ja virkistysreitti,
mikä on sinne tulossa, toivon, että ei synny myöskään
tämmöistä pakonomaista suojelun tarvetta,
vaan syntyy kestävän kehityksen käyttömahdollisuus.
Nimenomaan sillä perusteella tätä asiaa
mietin, koska itse sattumalta olen sen maapohjan haltija, mihin
tämä asia nyt syntyy ja näkyy. Maisema
ei ole sen veroista kuin Repovedellä, mutta kuitenkin ainutlaatuista
Haminan seutukunnalla olemassa.
Tämän pohjalta näissä kansallispuistoissa
on erinomaiset uhkat siitä, mitä se sisältö pitää sisällänsä.
Kun täällä on muutamassa puheenvuorossa
tullut esille Valkmusan kansallispuisto Pyhtäällä,
niin kyllä paikkakunnan asukkaiden näkemys siinä asiassa
on sellainen, että niin kauan kuin se oli vain sitä korpialuetta,
lintujen ja kurkien pesimäaluetta, alueella oli luonnonrauha. Mutta
sen jälkeen, kun sinne tuli kansallispuisto, se luonnonrauha
on myös sitten kadonnut sieltä paikalta.
Nämä ovat niitä aiheita, joita pitää kyllä myöskin
sitten miettiä, kun käyttösuunnitelmaa
Repovedellekin laaditaan, onko tämä kansallispuistostatus
sille asialle eduksi vaiko haitaksi, haitaksi sellaisenaan, että paikallisten
asukkaiden yksityistieoikeudet lakkaavat, paikallisten liikkujien, marjastajien
marjastus- ja liikkumisoikeus rajoittuu vielä siitäkin,
mitä se tällä kertaa siellä Puolustusvoimien
ampuma-alueella on olemassa.
Tässä, mitä ed. Esa Lahtela puhui,
mielestäni erinomaisen hyvin tuli pohdittua se pohjoiskarjalainen
näkemys siitä, mikä merkitys on Suomen tärkeimmän
varuskunnan, Karjalan Prikaatin, ampuma- ja harjoitusalueella ja mikä on
Itäisen Maanpuolustusalueen Pahkajärven
kovapanosampuma-alueen käyttö, mitkä ovat
sen käytön rajoitukset ja miten se niveltyy tähän
Repoveden kansallispuistoalueeseen, mikä hallituksen esityksen
takasivulla on olemassa. Niin kuin tästä kartasta
aika selkeästi pystyy yksinkertainenkin lukija ymmärtämään,
valtaosahan tästä alueesta on olemassa kovapanosampuma-alueen varoaluetta.
Tältä osin sanonkin sen vastaisen varalle,
kaiken varalta, että tässä on uhka olemassa,
että sen jälkeen, kun tälle syntyy tämä kansallispuistostatus,
syntyy myöskin sellaisia paineita ja tavoitteita, että Puolustusvoimien
ampumakäyttöä pyritään
rajoittamaan, jos ei suorastaan estämään, niin
kuitenkin vähän kerrassaan pyritään
siitä hiivuttamaan tämä sotaväen
osuus, tämä maanpuolustuksen merkitys ja isänmaan
tulevaisuuden turvaaminen ampumaharjoittelun muodossa entistä kovemmilla,
vahvemmilla aseilla. Tämä ei saa muodostua uhkaksi
myöskään tulevaisuudessa tälle
aiheelle. Aseistus kovenee, varoaluevaatimukset kovenevat, ja tämä asia
olisi nähtävä myöskin valiokuntakäsittelyssä niin,
että siihen ei jää sellaista aukkoa,
sellaista porsaanreikää, missä sotaväelle
joskus tulee noutaja siinä asiassa.
Ed. Nousiainen mielestäni erinomaisen hyvin käsitteli
myöskin sitä näkemystä, mikä on
uhka, että alueella on tämmöinen pakkolunastuksen vaara
olemassa. Siihen liittyen aika hyvin perusteluissa sanotaan: "Repoveden
kansallispuistoa on tarkoitus jatkossa laajentaa hankkimalla siihen
liitettäväksi soveliaita alueita." Tässä on
peitetysti se asia nähtävissä, että valtiontalouden sallimissa
puitteissa rahojen riittäessä, niin minä ainakin
luen tätä asiaa, kaikilla niillä alueilla, missä joku
kuikka lentää taikka muuten kirkuu, on tämmöinen
pakkolunastuksen vaara olemassa liittyen siihen aiheeseen, miten
Repoveden alla voidaan tätä asiaa tehdä ja
nähdä.
Arvoisa puhemies! On hyvä nähdä,
että salin väki on hereillä ja innokkaasti
vilkuttaa tälle asialle ja näkee varmaan tämän
asian hyvänä ja myönteisenä kaiken
kaikkiaan.
Sitten, jos ajatellaan vielä sitä näköalaa,
niin kuin ed. Nousiainen sanoi, alueella, joka on tälläkin
kertaa 82 hehtaarin alue, jossa ovat pakkolunastustoimenpiteet meneillään,
miksi tämänkin alueen suhteen ei voitaisi valiokuntakäsittelyn puitteissa
nähdä sellaisia ratkaisuja, että tutkittaisiin
mahdollisuus, että se voitaisiin suojella niin, ettei sitä tarvitsisi
isännältä ja suvulta pakkolunastaa, vaan
se voisi olla maanomistajan omistuksessa, niin kuin UPM-Kymmenen
osalta nyt lähes puolet tästä muodostuvasta
kokonaisalueesta tulee muodostumaan ja syntymään.
Rouva puhemies! Yksi merkittävän tärkeä asia,
mikä ei varmasti tässä salissa ja tässä keskustelussa
tule ilmi missään muodossa, ellen sitä nyt
tässä asiassa ota. Ihmeekseni olen ihmetellyt sitä,
että tässä esityksessä ja esityksen
perusteluissa ei sanallakaan viitata siihen asiaan. Silloin kun
kansanedustajien, 102 edustajan, allekirjoittama lakialoite oli
olemassa ja sen liitteenä oleva lakiluonnos, esitys laiksi
luonnosteltuna, siinä mainittiin niin, että alueella
voidaan sallia hirvenmetsästys, mikä ajaen tapahtuu
ja syntyy. Tätä metsästyskysymystä ei
ole tässä asiassa, ei pienellä pilkullakaan,
viilattu eikä nähty. Toivon, että tämä kysymys
syntyisi myöskin niin, että se voitaisiin toteuttaa
ja hoitaa niin, että paikallisten asukkaiden, paikallisten
kiinteitten metsästysseurojen, toimintaa ei uhattaisi,
suorastaan lopetettaisi tässä asiassa. On aika
ihmeellistä, että kansallispuiston alueella voivat
karhu ja susi liikkua vapaasti, riehua, niin kuin luonnossa halutaan,
mutta jos koira menee sinne hirven perässä haukkuen
taikka jänistä ajaen, koiranomistaja voidaan lähes
rautoihin heti sen jälkeen laittaa siitä asiasta.
Kyllä siinä käyttösuunnitelmassa
pitäisi tällainenkin asia ottaa huomioon ja nähdä niin,
että tätä asiaa ei siinä lähiseudulla
lopetettaisi ja terrorisoitaisi tämän perusteella.
Käytännössä on niin, että koiralla
tapahtuvan metsästyksen osalta ei puhutakaan tästä 1 500
hehtaarista vaan puhutaan periaatteessa lähes 5 000
hehtaarista, koska koiran käyttöperiaate on sellainen, että riista
liikkuu edessä ja koira menee perässä, ja
niin kuin minä ymmärrän lukien luonnonsuojelulakia,
jää väkisin sellainen vaikutelma, että ei saa
mennä sellaisiin olosuhteisiin, missä koira voi
haukun kanssa joutua luonnonsuojelualueelle.
Rouva puhemies! Nämä olivat lyhyesti kerrattuna
niitä pieniä ajatuksia, myönteisiä ja
kielteisiä näkökohtia, joita Repoveden
kansallispuistoesitykseen liittyy.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kansalaisten kannalta hallitus on tehnyt eduskunnalle
hyvän hallituksen esityksen, että Repoveden kansallispuisto
perustettaisiin vuonna 2002.
Lähtökohta on ollut kansallispuistohankkeelle
ensimmäisen kerran kansallispuistokomitean mietinnössä vuodelta
1976 eli 26 vuotta sitten. Rakennusoikeuksien siirto tapahtui jo
1970-luvulla, ja kannanottoja kansallispuistosta tuli 1980-luvulla.
Repovesi-työryhmä aloitti toimintansa 1990-luvulla,
rantojensuojeluohjelma toteutettiin 1990, 500 hehtaarin ydinalue
valtiolle siirtyi vuonna 1991, luonnon- ja maisemansuojelun kannalta
arvokkaat kallioalueet eli Olhava ja Mustalamminvuori ym. siirtyivät
valtiolle vuonna 1992. Vanhojen metsien kartoitus tapahtui muun
muassa Tukkiniemen osalta vuonna 1994, Natura 2000 -verkostoehdotus
tehtiin vuonna 1998, luonnonsuojelujärjestöjen
yhteinen kannanotto annettiin vuonna 1999 ja eduskunnan lausuma,
yli sata allekirjoittajaa, vuonna 2000. Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen
ja Metsähallituksen ehdotus 4 000 hehtaarin kansallispuiston
perustamiseksi Repovedelle annettiin vuonna 2000, lunastuslupa Mustalammin
alueelle 2001. UPM-Kymmene Oy:n lahjoitus, 560 hehtaarin maa-alue
kansallispuistoa varten, tapahtui 16.5.2002. Kansallispuistoseminaari
pidettiin eduskunnassa 2001, ja nyt kansallispuiston toteuttaminen
tapahtuu vuonna 2002.
Eli, arvoisat edustajat, kansallispuiston perustaminen Repovedelle
on todella kestänyt neljännesvuosisadan. Nyt me
olemme siinä tilanteessa, että olemme saaneet
asian hyvään lopputulokseen, kunhan vain yksityisen
henkilön omistama 82 hehtaarin maa-alue valiokuntakäsittelyssä jätettäisiin
joko luonnonsuojelualueen ulkopuolelle tai sitten annettaisiin omistajalle
mahdollisuus harjoittaa elinkeinoaan siinä, vaikka tämä olisi luonnonsuojelualueella,
vaikka valtio tämän omistaisikin. Nythän
siellä on käynnissä pakkolunastus tällä hetkellä.
Repoveden kansallispuistoaluehan sijaitsee, niin kuin kaikki
varmasti tietävät, Pohjois-Kymenlaaksossa Valkealan
kunnan ja Mäntyharjun kunnan alueella, ja noin 150 kilometrin
säteellä asukkaita on yli miljoona ihmistä.
Jokainen meistä tietää sen, että tänä päivänä luontomatkailu
ja luonnossa liikkuminen entistä enemmän lisääntyvät,
kun ihmiset stressaantuvat työssään,
ja tämä on kuin lottovoitto eteläsuomalaisille,
kun tämmöinen luonnonsuojelualue on saatu. Mutta se
on negatiivista, jos eduskunta ei anna riittävästi
rahaa kulkureittien ja kokoontumispaikkojen rakentamiseen. Silloin
luonto entisestään, sanotaan, haurastuu ja vaarantuu
sillä tavalla, että satojatuhansia ihmisiä kun
siellä liikkuu, luonto ei kestä sitä rasitusta.
Niinpä toivonkin, että ensimmäinen vaihe
on, että me saamme rahoituksen kuntoon vähintään
seuraavan kymmenen vuoden aikana sillä tavalla, että kulkureitit
ja kaikki tarvittavat tilat sinne rakennetaan valtion puolesta.
Sen jälkeen tämä on todella kaikkien
ihmisten kannalta hyvä ratkaisu.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi huomio siitä, kenen
ministerin käsittelyssä tämä asia
on ollut, on tietysti ympäristövaliokunnankin
suunnalta aiheellista todeta, koska valiokunta on erittäin
tarkkaan seurannut tämän asian kehittymistä etenkin
maaliskuun 2000 jälkeen, kun valiokunta ja eduskunta ottivat
kantaa asian puolesta. Kyllä ministeri Hassi tätä asiaa
varsin pitkälle valmisteli, ja ministeri Backman sitten
allekirjoitti tämän asian varsin pian ministeriksi
tultuaan. Nimenomaan hänellä oli mahdollisuus
siihen, koska se oli hyvin pitkälti valmisteltu. Tämä hallituksen
esitys on 22. päivä elokuuta allekirjoitettu valtioneuvostossa,
ja presidentti on antanut sen 23. päivä elokuuta
eduskunnalle. Eli kyllä molemmat ministerit sillä tavalla
ovat olleet mukana.
Mutta muutama nopea huomio:
Tuo 82 hehtaarin alue, joka tässä mainitaan, joka
on siis nyt vireillä olevan lunastusmenettelyn kohteena,
ei ole tässä kansallispuistohankkeessa sisällä,
tässä 1 540 hehtaarissa.
Edelleenkin: Luonnonsuojelulain 18 §:n mukaan
voidaan liikkumista alueella kansallispuistossa rajoittaa edellyttäen,
että alueen eläimistön tai kasvillisuuden
säilyminen sitä vaatii. Tämä on tietysti
edellytys. Tähän nähden voidaan tähän ryhtyä.
Se huoli, joka täällä on tullut todella
esiin Pahkajärven ampuma- ja harjoitusalueen suuntaan, niin
sehän on myös lakitekstissäkin todettu,
mikä on siis poikkeuksellinen ominaisuus kansallispuistolaissa.
Siis 4 §:ssä on tämä asia
todettu, ja todella valiokunta varmasti sekä tähän
hoito- ja käyttösuunnitelmaan että myös
tässä mainittuun asetukseen tulee tietysti paneutumaan.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tietysti on ensin todettava, että on upea
asia, että vihdoinkin olemme tässä vaiheessa
ja voidaan Repoveden kansallispuistosta keskustella todellakin lakiesityksen
pohjalta. Täällä ovat eräät
edustajat kokeneet tarvetta tilittää omia tuntojaan
suhteessa Repoveteen. Teenpä niin minäkin lyhyesti
ja totean, että 60-luvun alussa perhe vietti siellä useita
kesiä. Meillä oli mökki Repovedellä,
ja näin ollen perspektiivi tuohon alueeseen on neljän
vuosikymmenen mittainen, aika pitkä. Toisen kerran käytiin
kuvausryhmän kanssa 70-luvun lopulla kuvaamassa ydinalueen
metsänhakkuita, jotka aiheuttivat tuolloin aikamoisen debatin
Suomessa. Tänä päivänä täytyy
vain ihmetellä, millä tahdilla sitten Etelä-Suomessa
metsä uusiutuu. Tänä päivänä hyvin
harva edes huomaa, että niin mittavia metsänhakkuita
tuolla alueella tehtiin.
Summa summarum: On täysin selvää,
että kaikki ne arvot, jotka liittyvät alueen luontoarvoihin,
moninaiskäyttöönkin, ilman muuta täyttävät
kansallispuiston kriteerit, ja siksi on ihan selvä asia,
että tästä eteenpäin näistä kansallispuistostatuksen
kriteereistä ei tule tinkiä millään tavoin,
vaan täysimääräisenä ottaa
ne käyttöön ja sovittaa sitten alueen
muu käyttö sen sisälle. Se on minusta
kiistaton lähtökohta tämän esityksen pohjalta.
On kuitenkin hyvä nyt vielä palauttaa mieliin, mitä tässä matkan
varrella on tapahtunut, ja mielestäni kaikkein hidastavin
asia koko tämän hankkeen toteuttamisessa on ollut
se aika huono hallintokulttuuri ja tapa, jolla ympäristökeskus
ja ministeriö antamalla keskenään ristiriitaisia
päätöksiä alueen kehittämistä koskien
ovat omalla tavallaan olleet hidastamassa sitä ilmapiiriä,
joka on myöhemmin mahdollistanut hankkeen etenemisen tähän
vaiheeseen. Se on ollut huonoa hallintokulttuuria ja ilman muuta
vähentänyt luottamusta ympäristöhallinnon
toimintaan. Käytännössähän
tämä tarkoitti juuri sitä, että yksityiset maanomistajat
olivat ympäristöviranomaisten, rakennuslupaviranomaisten,
pompotuksen kohteena: ensin myönnetään
lupa, seuraava posti tuo toimenpidekiellon, ja näin ollen
elettiin epävarmuuden aikaa pari vuosikymmentä.
Siksi oli ja on toivottavaa, että tämän
esityksen myötä hallitus löytää johdonmukaisen
linjan, jolla johdonmukaisesti ja tasavertaisella tavalla kohdellaan suojeluhankkeita
maanomistajien oikeuksien osalta, kun näitä hankkeita
lähdetään toteuttamaan. Tänä päivänäkin
eletään vielä — on tämäkin
hyvä ääneen sanoa — Natura-hankkeen
jälkimaininkeja siinä mielessä, että tuon
hankkeen maanomistajakuuleminen jätti maanomistajien keskuuteen
hyvin syvän epäluulon ympäristöviranomaisten
toimintaa kohtaan.
Mutta oli erinomainen asia, että UPM-Kymmene päätyi
omalla tahollaan tähän ratkaisuun ja teki omalla
tavallaan samanlaisen historiallisen teon kuin aikanaan suojellessaan
kuuluisan Verlan vanhan ruukkimiljöön, joka on
tänä päivänä yksi Unescon
maailmanperintökohteista. Se on ollut aikaisempi UPM-Kymmenen
erittäin merkittävä kulttuuriteko, niin
kuin on tämäkin, ja voisin kyllä väittää,
että UPM-Kymmenen tästä saama goodwill
maailmanlaajuisessa mielessä tuo heille enemmän
hyötyä myös euromääräisesti
kuin se, että sieltä olisi puusto korjattu jalostuskäyttöön.
Tämä avasi sitten tavallaan sen ikkunan, joka
mahdollisti tämän hankkeen tuomisen hallituksen
esityksen muodossa tänne.
On selvää, että tuolle alueellehan
Repovedellä on ja tulee varsinkin olemaan tavattoman suuri
matkailullinen arvo, jonka osalta täytyy tietysti nyt kehua,
totta kai, meidän kotikuntaamme Valkealaa, joka on tehnyt
erinomaista työtä jo monta vuotta satsaamalla
tuohon erinomaisella tavalla varoja, rakentamalla erinomaisen retkeilyverkostoreitin
sinne. Tässäkin on hyvä esimerkki, mihin
me tarvitsemme ympäristötöihin tarkoitettuja
työllistämisvaroja. Aivan erinomaisia kohteita
voidaan niillä rahoittaa, varsin pienillä satsauksilla
saada merkittävää saantoa aikaiseksi.
Nyt tämän myötä tämäkin
siirtyy sitten budjettirahoitteiseksi, ja on täysin selvää,
että edelleen täytyy satsata tuon alueen rakentamiseen
myös laatulähtökohdista käsin.
Tämä on minusta hyvin tärkeätä,
että kaikki se palvelu- ja matkailuyrittäjyys,
jota tuollekin alueelle nyt tulee, jota varmasti tarvitaan, täytyy
sovittaa kansallispuiston asettamiin toiminnallisiin raameihin.
Palveluvarustusta tarvitaan, ja siksi olen vuosien mittaan tehnytkin
useita ehdotuksia, että Repovedelle perustettaisiin eräs
Suomen luontokeskuksista. Tuohan olisi aivan erinomainen mahdollisuus
rakentaa tällainen näyteikkuna, jossa voitaisiin
esitellä Repoveden alueen luonnon ominaispiirteitä,
voitaisiin hyödyntää uutta teknologiaa
ja ennen muuta niitä mahdollisuuksia, joita koulu- ja luontokasvatuskin
kattavasti tarvitsee. Siihen Repovesi myös on mitä soveltuvin alue,
varsinkin kun ottaa todella huomioon sen, että Repovesi
myös Pääkaupunkiseudulta on vain kahden
tunnin päässä.
Sitten tähän liittyy myös pieni erilliskysymys, joka
minusta on tärkeä nostaa esiin, joka liittyy Repoveden
laidalla olevaan Hillosensalmen asemaan. On ollut hyvin huolestuttavaa
liikenneministeriön päätös lopettaa
ostoliikenne. Tänä päivänä ollaan
ensimmäistä kertaa Savon radan yli satavuotisessa
historiassa siinä tilanteessa, että Valkealan
kunnan yhdelläkään asemalla tai pysäkillä ei
pysähdy juna. Minusta olisi aivan upeata, että kansallispuistoon
päästäisiin vaikka Helsingistä junalla.
Siksi olisi tavattoman tärkeää, että vaikka
sesonkiaikaisesti Hillosensalmen asemalla pysähtyminen
voitaisiin turvata ja liikenneministeriö voisi edelleen
varata hyvin vaatimattoman rahan, noin 10 000 euroa vuositasolla,
tämän pysähtymisen mahdollistavaan ostoliikennetoimintaan.
Tämä on pieni asia, mutta on selvää,
että sillä edistetään laveasti
Etelä-Suomen metsien virkistys- ja matkailukäyttöä ja,
totta kai, Repoveden kehittymistä tämän
uuden kansallispuistostatuksen myötä. Luontokeskus
tulisi luontevimmin toteuttaa osana Metsähallituksen luontokeskusverkostoa,
joka on tällä hetkellä kaikkein puutteellisin
ollut erityisesti Kaakkois-Suomen alueella.
Arvoisa puhemies! Täällä on mainittu,
että Puolustusvoimien suoja-alueen läheisyys on
ongelma. Minä näen sen suurena mahdollisuutena. Se
tapa, millä suojelualueiden liittäminen itse puistoon
tulee tapahtumaan, on aika hyvin tässä mietitty,
ja varmasti asiantuntijakuulemisissa valiokunta selvittää tämän
asian huolellisesti loppuun. Varsinaisesti luonnon kannalta voi
olla näin, että luonnon monimuotoisuus tulee juuri suoja-alueella
kaikkein parhaiten säilymäänkin, koska
siellä tavallaan kansalaisten liikkuminen ei kansallispuistosta
johtuen vaan nimenomaan suoja-alueen turvamääräyksistä johtuen
tulee olemaan kaikkein vähäisintä. Siinä mielessä en pidä sitä millään
tavalla ongelmana, vaan itse kansallispuiston toteuttamisen kannalta
myönteisenä ja hyvänä mahdollisuutena,
kun vain muistetaan koko ajan, että tämä on
mitä suurimmassa määrin yhteinen hanke,
jossa valtiovalta edustaa nyt sitä moottoria, sitten pitää muistaa
yksityiset maanomistajat, mitä on moneen otteeseen korostettu,
Puolustusvoimat ja totta kai sitten UPM-Kymmene merkittävänä asiaan
osallistuvana toimijana.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan asunto- ja ympäristöjaosto
kävi tutustumassa Repoveden kansallispuiston alueeseen
viime kesänä, ja näkemäni perusteella
voin todeta, että se on erinomaisen soveltuva alue kansallispuistoksi.
Perustelut on itse asiassa mainittu lakiehdotuksessa, enkä käy
niitä toistamaan. Jatkossa on vain pidettävä huolta
siitä, että kansallispuiston infrastruktuuri saa
riittävästi rahoitusta seuraavina vuosina, jotta
se voisi palvella ihmisiä oikeassa tarkoituksessa.
Voin vielä todeta, että ei voi kyllin korostaa
sitä, että Repoveden kansallispuiston teki ylipäätänsä mahdolliseksi
se, että metsäyhtiö UPM-Kymmene lahjoitti
tarkoitusta varten 560 hehtaaria maata ja näin luotiin
edellytykset kansallispuistolle riittävässä laajuudessa.
Metsäyhtiöltä mahtava suoritus.
Matti Vähänäkki /sd:
Arvoisa puhemies! Harvoin todella tapahtuu, että Etelä-Suomeen
tulee tai on tulossa kansallispuistoja. Muistamani mukaan Nuuksio
oli tätä nyt kysymyksessä olevaa hanketta
edellä, ja se on hyvin toiminutkin. Olen sitä läheltä katsonut,
mutta en ole vielä sitä läpi kiertänyt.
Eteläsuomalaisille eivät kansallispuistot ole
mitään erityistä, joka olisi käsillä, vaan
pitää matkustaa Lappiin tai Keski-Suomen pohjoisosiin
löytääkseen kunnollisia kansallispuistoja
niissä kuljeksiakseen.
Haluaisin tässä yhteydessä nimenomaan
vähän jakaa tunnustusta erinäisille tahoille.
Itse kun olen myös Kymenlaaksosta, niin totta kai liityn samaan
seuraan ja voin todeta, että 70-luvulla Kymenlaakson seutukaavaliitto
tutkaili, ollessani sen hallituksessa, useita vuosia nimenomaan tästä samasta
paikasta mahdollisuuksia perustaa kansallispuisto, mutta silloin
oli sotaväki, Puolustuslaitos, asiaa vastaan ja myöskin
nykyisen UPM-Kymmenen edeltäjä oli hyvin hanakasti vastaan
ja tuskin olisi rahallakaan lähtenyt siinä vaiheessa
luovuttamaan alueitaan. Mutta paperia tehdään
nyt erilaisella vauhdilla ja järjestelmät ovat
hyvin monilta osin muuttuneet.
Vanha suomalainen sananlasku sanoo, että aina on oksan
ottajia, kun on puun kaatajia, ja olen tyydytyksellä todennut
työhuoneessa kuunnellessani puheita, että kyllä ne
kiitokset ovat oikeisiin henkilöihin ja tahoihin, maanomistajiin jne.
kohdistuneet. Kiitokset voidaan nimenomaan teollisuuslaitokselle
antaa siitä, että niin huomattavan osuuden alueistaan
on tarkoitukseen antanut.
Mielestäni Kymenlaaksoa edustavat kansanedustajat ovat
jo pitkälti toistakymmentä vuotta muodossa tai
toisessa pitäneet tätä kansallispuistohanketta
esillä, ja nyt on päästy, tosin monien muiden
toimijoiden, kuin me kansanedustajat, avulla ehkä konkreettisesti
nopeammin eteenpäin. Mutta voisin tässä yhteydessä todeta,
että varsinkin kansanedustajat Smeds ja Tiusanen ovat olleet
tämän asian päällä ehkä kaikkein
selkeimmin ja pitkäaikaisimmin. Uskon, että he myös
jatkavat asian seurantaa, koska ei vielä olla loppuvaiheessa,
koska hallinnollisia ratkaisuja, maanomistusolojen järjestelyjä ja
muita selvityksiä tehdään jatkossakin.
Kyllä siellä siis vielä tarvitaan hyviä toimijoita
myös eduskunnan arvovaltaa edustamassa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta myönteisenä on
tässä nähtävissä tässä esityksen
perusteluissa kohdassa "Ympäristö- ja muut vaikutukset",
että tämän perustamisella tuetaan Kansallisen
metsäohjelman ja Etelä-Suomen vanhojen metsien
suojelutarpeen osalta sitä, että tämä luetaan
siihen kiintiöön mukaan. Ellei sitä täällä olisi
olemassa, niin mielestäni siinäkin olisi jonkinlainen
miina nähtävissä ja syntymässä.
Perusteluissa myöskin todetaan, että vähän syntyy
kustannuksia metsien ennallistamisesta. Olen yrittänyt
miettiä, mitä se voi olla, mutta kaipa luonnonmukaista
metsäpaloa tässä asiassa rakennetaan:
poltetaan ja aloitetaan alusta. Olkoonpa hän nyt mitä hyvänsä,
mutta vähän sen tyyppinenhän tämä ennallistaminen
on kansan käsityksen mukaan olemassa.
Herra puhemies! Voisin todeta edelleenkin varoituksen sanoina,
että kun pohjoiseen Suomeen perustettiin ennen UKK-puisto,
siinä yhteydessä todettiin, ettei vaikuta metsästykseen,
ei vaikuta poronhoitoon eikä mihinkään
muuhun. Mutta sen jälkeen, kun tämä oli
saatu pystyyn, käyttösääntöjä ajan
myötä vuosikymmenten kuluessa on muutettu niin,
että sieltä on ajettu niin poromiehet kuin metsästäjätkin
pois. Tältä osin varoitan tässäkin
yhteydessä, ettei näin kävisi tämän
Pahkajärven ampuma-alueen varoalueen ja sille liittyvän
Puolustusvoimien käyttö- ja harjoitusalueen osalta,
ettei tähän samaan miinaan joskus ajauduttaisi
tässä asiassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itse juuri ajattelin samaan asiaan puuttua,
mitä ed. Seppo Lahtela totesi. Nimittäin luulen
niin, jotta tässä käy sillä tavalla,
jotta pikkuhiljaa sieltä tulee valituksia siitä,
että semmoinen ampumisen jyske kuuluu kansallispuiston
alueelle. Silloin se vaatii enemmän suojavyöhykkeitä,
ja voi käydä juuri, niin kuin ed. Seppo Lahtela
totesi, että tässä on vaarassa, että tämä tulee
laajenemaan ja rajoitetaan toimintoja siellä lievealueilla.
Mutta yksi seikka, joka tuli mieleen, jota ei ole mainittu,
on kuitenkin tämmöinen ihmisen suojelu kanssa
tässä ja alkuperäisväestön
suojelu siinä mielessä, kun täällä on
kuitenkin vesiä ja joissakin järvissä on
jopa veneitäkin ja venetalaksia, niin minusta on aika merkillinen
homma, jotta näitä rajoitteita todennäköisesti
tullaan tekemään, niin kuin muista kansallispuistoista
on esimerkkejä, jotta siellä ei saa edes soudella
järvellä tai vielä vähemmän
kalastaa. Minusta tämmöisen "alkuperäisväestön"
asema — on tietysti vaikea sanoa, ovatko ne monta kymmentä tuhatta vuotta
sitten asuneet siellä, mutta kuitenkin pitkään
asuneet — pitäisi kuitenkin turvata. Mikä sen
nätimpää kuin tyynenä kesäiltana
siellä ihminen soutelee? Se kuuluu siihen kansallispuistomaisemaan
ja ympäristöön, ja se ei hirveän
paljon kuikkia häiritse, vaikka ne siellä laulelevat
ja huutavatkin kesäiltana.
Koko Etelä-Suomen metsiensuojelusta: Minä näen
sen kyllä sillä tavalla vähän
pöljänä ajatuksena, jotta me panemme
pakettiin laajasti ottaen metsiä, tuotantovarantoa, joka
tarvittaisiin kyllä talouselämän pyörittämiseen
siinä mielessä. Vaikka tämä luetaankin
tähän, niin minä näen Etelä-Suomen
metsiensuojeluohjelman liian laajana kokonaisuutena. Liian paljon
pannaan toimimattomaan käyttöön.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean lähinnä ed.
Seppo Lahtelalle ja ed. Laukkaselle, kun he olivat huolestuneita
Karjalan Prikaatin ampuma-alueen ja ennen kaikkea varoalueen toiminnasta:
Olin kesäkuussa Karjalan Prikaatin vieraana. Eversti Erkki
Nordberg kertoi, että Repoveden tuleva kansallispuisto
ei millään tavalla vaaranna heidän ampumaharjoitteluaan.
He ovat kannattaneet Repoveden kansallispuiston rakentamista. Siinä mielessä yhteistyö
jatkuu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, Vekaranjärven varuskunnan
suhtautuminen on aina ollut positiivinen.
Ed. Laukkanen kiinnitti huomiota, haluan siihen viitata, tärkeään
asiaan. Se on tulevaisuus sikäli, että myöskin
luontokeskus syntyisi. Siinä kyllä on hyvä pitää mielessä lait,
rahastot ja vastaavat mahdollisuudet tässä asiassa.
Näin ollen meillä on todellakin suuri, tärkeä,
nyt valtion omistama alue, joka pystyy palvelemaan Suomen väestön
kasaumaa täältä Pääkaupunkiseudulta
ja nimenomaan ohjatulla tavalla, niin että luonto- ja ympäristöarvot
pidetään mielessä silloin, kun tätä kansallispuiston
hoito- ja käyttösuunnitelmaa aletaan toteuttaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tästä paikalta:
Ed. Kuosmaselle voisi todeta sen, jotta se perustuu hyvään
uskoon, mitä hän sanoi. Elikkä niin on
uskottu monessa muussakin paikassa. Hyviä esimerkkejä löytyy
vaikka Nurmeksesta vanhojen metsien suojelualueelta. Siellä kyllä kahlekuninkaat
ilmestyivät paikalle, vaikka ei ollut edes suojelualueella
vaan lähellä sitä tehtäviä hakkuita.
Siellä ihmiset löysivät tämmöisiä ketjuja
ja munalukkoja ja kytkeytyivät puihin kiinni. Toivon mukaan
se hyvä usko, mitä ed. Kuosmanen edustaa Kymenlaaksossa, toteutuu
noin, jotta ei tule näitä kahlekuninkaita sinne.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen kiinnitti huomiota mielestäni
tärkeään seikkaan. Alueella on kohta
kaksi merkittävää kohdetta, Repoveden
kansallispuisto ja Verlan teollisuuskylä, mutta sinne ei
ole mahdollisuutta päästä julkisilla
kulkuneuvoilla. Tämä on kyllä aika suuri
puute, johon toivon valiokuntakäsittelyn yhteydessä myöskin
otettavan kantaa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kouvola—Mikkeli-väliltä niin
sanottujen pässien junavuorot lopetettiin viime vuonna ja
tulevaisuudessa vielä lisää, eli 13 pysäkkiä häviää.
Valkealasta häviää Hillosensalmi, Orilampi
jne. Nämä alueet ovat juuri niitä alueita,
missä kansa liikkuisi, juuri luonnonpuisto, ja toivon, että eduskunta
kaikessa viisaudessaan tekee semmoisen päätöksen,
että näitä junavuoroja ei lopeteta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ikään kuin vastauksena
vielä ed. Ihamäen huoleen, joka on ihan aiheellinen.
Ympäristövaliokunnassa on jo keskusteltu tästä asiasta,
minkä ed. Laukkanen nosti esille, Hillosensalmen pysäkki.
Varmaan se sopii aivan hyvin mietintöön mukaan
nimenomaan tämän huomioiminen. Meillähän
on Kymenlaaksossa Kotka—Kouvola-välin henkilöliikenteen
takaaminen kaiken kaikkiaan, joka on varmasti eduskunnan hoidettava
asia.
Keskustelu päättyy.