Eero Akaan-Penttilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyseinen lakialoite n:o 117 ehdottaa, että sotilasvammalain
6 §:ää muutetaan niin, että vähimmäishaitta-asteeksi saataisiin
20 prosenttia. Perustelen tätä monille edustajille
sinänsä hyvin tuttua asiaa lähinnä siitä näkökulmasta,
miten nämä kyseiset vammaisjärjestöt
itse ovat kokeneet monet sotilasvammalakiin liittyvät etuudet,
niitten muuttamisen ja niiden muutostarpeet. Aineistoni perustuu
Sotainvalidi-lehteen n:o 5 tältä vuodelta 2003.
Tässä pitkässä kirjoituksessa
lähdetään vuodesta 86 ja todetaan aivan
aiheellisesti, että tuolloin saatiin 30 prosentin sotainvalideille
maksuttomiksi tietynlaiset kotipalvelut. Sodastahan oli kulunut
silloin jo yli 40 vuotta, ja silloin tehtiin helpommiksi semmoiset
asiat muun muassa kuin ateria-, kotisairaanhoito- ja pyykkipalvelut,
joiden avulla, hyvät kuulijat, sotainvalideilla oli vähän
paremmat mahdollisuudet selviytyä omassa kodissaan. Tämä 30
prosentin raja tuli kuitenkin hyvin nopeasti ongelmalliseksi, ja
Sotainvalidien Veljesliitto käynnisti itse asiassa vuonna
98, kun prosenttiin ei muutosta millään saatu,
oman projektin, jolla sotainvalidien avustajapalvelu saatiin kuntoon
400 työntekijän toimesta. Aika järkyttävää,
että sodassa vammautuneiden iäkäs joukko
näin vielä vuonna 98 joutui omaa palveluaan turvaamaan.
Eduskunta onneksi ymmärsi tämän lopultakin
ja tämän vuoden alusta on tämä 30
prosentin sijasta haitta-aste ollut 25. Nyt ehdotan sitä tässä omassa
lakialoitetekstissäni 20 prosentiksi, ja ne perustelut
ovat siinä.
Haluan vielä vähän lisää kertoa
siitä, miten ihmeellisen paljon työtä tämmöisen
asian eteen Suomessa joutuu kyseinen kohderyhmä itse kuitenkin
tekemään. He kirjoittavat omassa lehdessään,
että näiden prosenttien muuttaminen toteutuakseen
on vaatinut satoja tapaamisia, satoja kirjelmiä, lukuisia
työryhmiä ja tehokasta tiedotustoimintaa. He ovat
myöskin todenneet, että viime vuosina edunvalvonta
on heille tullut vaikeammaksi. Se on muuttunut itse asiassa aika ymmärrettävästä mutta
yllättävästäkin syystä. He
sanovat, että kun vielä 1980-luvulla päättäjät olivat
suurelta osin sodan sukupolvea, jolle sotainvalidien asia oli luonnostaan
tuttu, nyt ei siitä sukupolvesta kukaan ole yhteiskunnassa
päättävässä asemassa,
ja epäsuorasti vihjaavat siihen, että nykyaikaiset
päättäjät eivät ehkä niin
hyvin sitten ymmärrä heidän asemaansa,
vai onko se kiinnostuksen puutetta. He ovat kuitenkin päättäneet
yhteisin voimin jatkaa ja pyrkivät pitämään veteraanien äänen
kuuluvilla.
Hyvin puhuttelevia ovat heidän liittonsa hallituksen
pöytäkirjamerkinnät, jotka he kertovat tässä samaisessa
lehdessä n:o 5. Siinä todetaan, mitä tämän
vuoden aikana on ajateltu vuodeksi 2004 budjettiin tarvittavan.
Kerron sitten, mitä muutoksia sinne on saatu vai eikö ole
saatu mitään. Tuossa liittohallituksen pöytäkirjassa
todetaan, että liiton johto on kesän ja alkusyksyn
aikana esittänyt tavoitteitaan valtion 2004 budjettiin
muun muassa seuraavien tapaamisten yhteydessä, ja kiinnittäkää huomiota,
keitä henkilöitä he ovat tavanneet: sosiaali-
ja terveysministeri Sinikka Mönkäre liittokokouksen
avajaisjuhlassa Mikkelissä 10. päivänä kesäkuuta
tänä vuonna ja uudelleen sosiaali- ja terveysministeriössä 7.
päivänä elokuuta; valtiosihteeri Raimo
Sailas Kyyhkölässä 11. päivänä heinäkuuta;
peruspalveluministeri Liisa Hyssälä Kyyhkölässä 28.7.
ja lisäksi tapaaminen sosiaali- ja terveysministeriössä 7.
päivänä elokuuta sekä yhdessä Veljesliiton
Ruotsin piirin johdon kanssa 16. päivänä syyskuuta;
kolmas huippupoliitikko, valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
valtiovarainministeriössä, tavattu 14; elokuuta,
ja eduskuntaryhmien puheenjohtajat tai vastaavat, joiden joukossa
minäkin olin, 9. päivänä syyskuuta.
Lisäksi tuosta pöytäkirjasta ilmenee,
että on tarkoitus toimittaa eduskuntaan aloitetekstejä kansanedustajille
kaikista näistä asioista, jotta ne huomioitaisiin,
ja lisäksi pöytäkirjassa on maininta
valtion ylimääräistä eläkettä koskevista, yhdessä ammattiliittojen
Tehyn ja Superin kanssa toiselle valtiovarainministerille ja eduskuntaryhmille
lähetetyistä kirjelmistä. Kokouksen jälkeen
eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokuntaa on informoitu sen vieraillessa
Mikkelissä 1.10., ja valtiovarainvaliokunnan sosiaali-
ja työjaostolle on tarkoitus esitellä liiton tavoitteita
myöhemmin syksyllä sen käsitellessä sotilasvamma- ja
veteraaniasioita koskevaa budjettia.
Arvoisa puhemies! Minusta tämä on aivan uskomaton
lista siitä, mitä Sotainvalidien Veljesliitto
on erilaisilla tapahtumillaan yrittänyt saada aikaiseksi,
kun ajatellaan, että heidän keski-ikänsä on
yli 82, taitaa olla 85 vuotta. Kyllä nyt luulisi tällä historialla
jonkun nopeammankin tien olevan mahdollinen tai suoremman. Onko
se sitten kielteinen vastaus tämän luokan päättäjiltä, joiden
puheilla he ovat käyneet?
Mitä sitten budjettiehdotus vuodelle 2004 tuo koko
tämän niin sanotun rumban jälkeen? Siinä on
seitsemän eri kohtaa. Ensin ovat rintamalisät ja
asumistuki. Se alenee ensi vuonna, se ei pysy edes samassa. Sotilasvammakorvaukset
alenevat; sotainvalidien hoitolaitoksen maksut pysyvät
ihan samoina; sotainvalidien puolisoiden ja sotaleskien kuntoutukseen
tulee pieni nousu, 160 000 euroa; rintamaveteraanien kuntoutus, ehkä tärkein
sektori, pysyy täysin ennallaan; ja eräissä sotiin
liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutus
säilyy myöskin täysin ennallaan; ulkomaalaisten
vapaaehtoisten rintamasotilaiden avustus pienenee hieman.
Arvoisa puhemies! Tässä on seitsemän
kohtaa, joita nämä veteraanit ja sotainvalidit
ovat yrittäneet ajaa ensi vuoden budjettiin. Yksikään niistä ei
ole mennyt läpi, ei edes tämä vähimmäishaitta-asteen
alentaminen 25:stä 20 prosenttiin.
Tähän loppuun minulle tulee spontaanisti vaan
mieleen tämän päivän keskustelu
vammaispolitiikasta tässä salissa. Se oli kuorrutuskeskustelua,
joka ei oikein johtanut varmaan mihinkään, vaikka
tämä vuosi on maailmanlaajuinen vammaisten vuosi,
jonka avajaisjuhla Suomessa oli erittäin näyttävä tilaisuus,
jossa paikalla oli muun muassa meidän nykyinen puhemiehemme Paavo
Lipponen. On moraaliltaan arveluttavaa, että selkeämmin
ei voida sanoa asioita, niin ettei turhaa työtä tehdä,
ja tämän kaiken takia toivon, että hallituspuolueet
ottavat tämän huomioon ja edes näissä prosenttimuutoksissa
voisivat olla edistyksellisiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hyvin lämpimästi haluan
kannattaa ed. Eero Akaan-Penttilän ym. tekemää lakialoitetta 117
sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta siten, että nämä invaliditeettiprosentit
voivat laskea, jotta sotainvalidit pääsisivät
esitettyjen hoito- ja avopalvelujen piiriin mahdollisimman pikaisesti.
Ed. Akaan-Penttilä on todella oikealla asialla, ja tarvitaan
todella tässä eduskunnassa paljon toimia, että viime
sotien invalidien ja myös veteraanien, lottien ja kotirintamalottien
asiat saataisiin hyvin nopeasti hoidettua.
Minun luonani on käynyt vuoden aikana, tosin edellisen
vaalikauden aikana, sekä synnyin- että kotipaikkakuntani
sotainvalidien edustajia. Monet heistä ovat kutsutut viimeiseen
iltahuutoon tuon käynnin jälkeen. Sotainvalidiemme joukko
hyvin nopeasti on vähenemässä. Heille kuuluisi
nyt, ketkä vielä jäljellä ovat,
elämän kunnioitetussa ehtoossa kaikki se yhteiskunnan hoiva
ja tuki, mitä tämän päivän
Suomi ja yhteiskunta voi antaa. Viimeiset sotiemme veteraanit ovat
poistuneet eduskuntatyöstä alkaneen vaalikauden
myötä. Sen takia tämän eduskunnan
tulee tuntea sitäkin enemmän vastuuta viime sotien
vastuuta kantaneesta sukupolvesta.
Kaikki nämä perustelut, mitä ed.
Akaan-Penttilä ansiokkaassa puheenvuorossaan toi esille, ovat
kannatettavia. Olen lukenut myös saman artikkelin Sotainvalidien
Veljesliiton pää-äänenkannattajasta
Sotainvalidi-lehdestä, johon ed. Akaan-Penttilä viittasi.
Vielä niillä voimilla, joita iäkkäillä sotainvalideilla
on, he ovat halunneet veljiensä puolesta muistuttaa yhteiskuntamme päättäjiä tärkeiksi
kokemistaan asioista. Näen, että jo neljännen
käskyn velvoittamana suomalaisella yhteiskunnalla on kunniavelka
sotiemme invalideja, veteraaneja ja viime sotien sukupolvea kohtaan,
ja siksi erittäin lämpimästi haluan kannattaa
ed. Akaan-Penttilän tekemää kyseistä lakialoitetta
ja toivon sille mahdollisimman nopeaa ja myönteistä jatkokäsittelyä.
Keskustelu päättyy.