7) Laki neljän kiitos-, katumus- ja rukouspäiväjulistuksen
antamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä vuosi on päättymässä,
on enää puolitoista kuukautta jäljellä,
ja uhkaa nyt käydä niin, että vuosisatainen
perinne vuodenvaihteessa katkeaa, perinne, jonka mukaan tasavallan
presidentti on antanut julistuksen neljästä kiitos-,
katumus- ja rukouspäivästä.
Tämä perinne on ollut vahva suomalainen kansallinen,
hengellinen, isänmaallinen perinne, ja sen katkeamista
on pidettävä kyllä taaksepäinmenona,
ikävänä tapahtumana. Kun näyttää siltä,
että kulttuuriministeri, jolle tämä asia
kuuluu, on hyvin paljon matkoilla maailmalla ja kun toisaalta oikeusministeri
ei tätä asiaa pidä erityisen arvokkaana,
niin lähdin lakialoitteella asiaa viemään
eteenpäin ja kiireesti väsäsin tämän
lakialoitteen, jolle ei varsinaista mallia löytynyt, koska
tällaista lakia meillä ei tähän
asti ole ollut.
Tämä perinne, rukouspäiväjulistus,
jota nimeä tästä käytetään,
on perustunut niin sanottuun tapaoikeuteen, siis vuosisatainen tapaoikeus
on ollut kysymyksessä. Nyt kuitenkin uuden perustuslain
mukaan tasavallan presidentillä ei voi olla tehtäviä muutoin
kuin lain hänelle suomina. Kun tästä ei
lakia ole, niin perustuslakivaliokunta on uskonnonvapauslain käsittelyn
yhteydessä viime vuonna todennut, että tämä tapaoikeus
ei ole verrattavissa voimassa olevaan varsinaiseen lainsäädäntöön.
On annettava kyllä edelliselle perustuslakivaliokunnalle,
siis vuoden takaisessa kokoonpanossa olleelle perustuslakivaliokunnalle,
pieni miinus siitä ahdasmielisestä ajattelutavasta,
jota se on tässä asiassa edustanut. Nimittäin
hallitus ja oikeuskansleri ovat tulkinneet, että tämä tapaoikeus,
vanha perinne, voidaan rinnastaa voimassa olevaan lakiin ja sen
perusteella tasavallan presidentin voisi sallia antaa edelleen tämä perinteinen
julistus.
Nyt kuitenkin oikeusministeri on katsonut, että näin
ei voi tapahtua, ja siksi lakiesitys tästä on
maannut hallituksessa hyvin pitkään tai ainakin
joitakin viikkoja eikä ole vieläkään
tullut eduskuntaan. Toivottavasti se tällä viikolla
annetaan ja näin sitten lainmukaisesti pääsee
tasavallan presidentti toimimaan. Mutta jos näin ei tapahdu
tällä viikolla, niin toivoisin, että perustuslakivaliokunta
ottaisi tämän lakialoitteen käsittelyyn
ja tältä pohjalta hoitaisi tämän
asian, joka on siis kiireellinen, koska tämä julistus
on tapana antaa vuoden lopulla siten, että se voidaan uudenvuodenpäivän
jumalanpalvelusten yhteydessä kirkoissa lukea.
Valmistelu varmasti käy nopeasti, vaikka tässä on
valmistelussa ollut viime vuosina tällainen vähän
laajempi työryhmä, jossa on ollut mukana opetusministeriö,
evankelisluterilainen kirkko, ortodoksinen kirkko, Vapaan kristillisyyden
neuvosto ja Suomen ekumeeninen neuvosto, eli tämä on
ollut hyvin kattava tässä mielessä. Nyt
en ihan tarkkaan tiedä, kuuluuko Ekumeeniseen neuvostoon
jopa muitakin kuin kristillisiä kirkkoja, mutta kaikki
Suomessa vaikuttavat kristilliset tahot ovat tässä valmistelussa
mukana. Lisäksi on muistettava, että tämä julistus
ei ole mikään sellainen, mitä saattaisi
tuosta nimestä yksioikoisesti lukea. Se on sisällöltään
korostanut yleensä lähimmäisenrakkautta
ja yhteiskunnallista ja maailmankinlaajuista oikeudenmukaisuutta,
rauhaa jne. eli hyviä yleisiä arvoja sen ohella,
että siihen on sisältynyt Raamatun kohtia ja sitten
kehotukset viettää nuo neljä sunnuntaipäivää vuoden
aikana kiitos-, katumus- ja rukouspäivinä.
Eli tämä on hyvin kattava, ja toisaalta on
tietysti muistettava, että tämä julistus
ei sinänsä ole mitään sitovaa
lainsäädäntöä. Se on
suositus, jota ei ole pakko noudattaa, mutta se osoittaa kuitenkin
meidän yhteiskunnaltamme ja myös tasavallan presidentiltä — ja
nykyinenkin tasavallan presidentti on ilmoittanut, että hän
on halukas ja valmis tällaisen julistuksen edelleen antamaan — sitä,
että meillä on kuitenkin kunnioitus näitä vanhoja
perinteitä kohtaan ja myös näitä kristillisiä arvoja
kohtaan, joiden varassa Suomen kansa on vaikeina vuosina, vuosikymmeninä,
menestynyt. Muistetaan vain presidentti Kallion kehotukset vaikeina
aikoina, jotka liittyivät saman tyyppisiin asioihin. Tällaisen
perinteen katkaiseminen on todellakin ikävää ja
suorastaan jopa häpeällistä.
Herra puhemies! Tämä lakialoite on laadittu lyhyeksi,
mutta uskon kuitenkin, että tämä täyttää ne
perusasiat, koska vastaavan tyyppinen lainsäädäntö löytyi
julkisen arvonannon osoituksista annetusta laista, eli siis kun
annetaan ansiomerkkejä ja arvonimiä kansalaisille,
niin saman tyyppisesti on siitä säädetty
lailla kuin on tämän esityksen rakenne. Rakenne
on sellainen, että siinä todetaan nämä valmistelumenettelyt
ja sitten tämä presidentin valtuutus ja sitten
se, että valtioneuvosto ei ole tässä asiassa
varsinaisesti mukana. Se tapahtuu perustuslain 58 §:n 3
momentin mukaisen menettelyn perusteella. Sen 3) kohtaan sisältyvät
nämä muut asiat, ja niihin tämä erinomaisen
hyvin soveltuu. Voisi jopa kysyä, että kun perustuslain
58 § 3 momenttiin on tuo 3) kohta sisällytetty,
niin miksi se siellä on, ellei tällaista menettelyä voitaisi
ajatella olevan myös käytännössä.
Herra puhemies! Todellakin toivon, että tämä nyt
nopeasti siinä mielessä toteutettaisiin, säädettäisiin,
että tämä asia saataisiin vuodenvaihteessa
täytäntöön ja toisaalta valmistelu
voisi tapahtua entiseen tapaan varsin nopeasti. Jos näin
ei tapahdu, niin katson, että kyllä sitten olisi
annettava ainakin jollakin tasolla julistus hallitukselle katumuspäivän
viettämisestä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Toimi Kankaanniemi on tehnyt aivan oikeasta
asiasta lakialoitteen: laki neljän kiitos-, katumus- ja
rukouspäiväjulistuksen antamisesta. Kun ed. Kankaanniemi
tämän aivan oikeaan asiaan osoitetun aloitteen
esitti, niin välittömästi halusin olla
yksi lakialoitteen allekirjoittajista.
Ihmettelen suuresti niitä tulkintoja, joiden mukaan
tasavallan presidentti ei voisi jo nykyisellään
antaa vuosisataisen perinteen omaavaa rukouspäiväjulistusta.
Uskon, että se olisi mahdollista ilman lakiakin, mutta
jotta tämä vanha hyvä perinne, jota entistä enemmän
tänä aikana ja tulevaisuudessa tarvitsemme, ei
pääsisi katkeamaan, niin olkoon sitten laki, jolla
se hoidetaan, jos ei sitä muutoin katsota voitavan tehdä.
Silloin ei ainakaan tämä laki ole turha.
Se, että valtion korkein johto antaa julistuksen neljästä kiitos-,
katumus- ja rukouspäivästä, jotka tulee
vuoden aikana viettää, osoittaa arvopohjan, jolle
kansakuntamme elämää halutaan rakentaa.
Tämä on mielestäni erittäin
arvokas asia. Suomen evankelisluterilaisella kirkolla ja muilla kirkoilla
on jokaiselle pyhäpäivälle omat tekstinsä toki
olemassa ilman rukouspäiväjulistustakin. Itse
asiassa rukouspäivä asettuu jonkin kirkkovuodessa
olevan pyhäpäivän päälle,
ja aiemmin rukouspäiväjulistuksen tekstit kulkivat
tuon pyhäpäivän ohitse. Nyt sitten jumalanpalvelusta toimittavalla
papilla on tietty harkintavalta, mitä tekstejä hän
jumalanpalveluksessa käyttää.
Rukouspäiväjulistus on joka tapauksessa kansakunnan
kannalta erittäin arvokas asia. Kansakunta tarvitsee tällaisen
arvopohjan, joka on, kuten alussa totesin, tänä aikana
ja tulevaisuudessa entistäkin arvokkaampi asia. Suomessa
olevat muiden uskontojen edustajat kuin kristityt ovat sanoneet,
että heidänkin olisi tässä maassa
paljon parempi asua, jos suomalaiset ottaisivat kristillisen uskon
elämän käytännössä enemmän
todesta kuin tällä hetkellä tapahtuu.
Kun koulujen uskonnonopetus on määrällisesti
vähentynyt, sisältökin on ainakin raamattuopetuksen
osalta vähentynyt, koulujen aamuhartaudet ovat paikkakunnasta
riippuen sisällöiltään hyvinkin
erilaisia, niin sitä enemmän on tarpeen, että valtiovalta
antaa selkeät signaalit arvopohjasta, jolle yhteinen elämänmeno
voidaan rakentaa.
Tämä ei millään tavalla
ole uskonnonvapautta vastaan. Meillä Suomessa on uskonnonvapaudesta
ihmeellinen tulkinta, joka lähinnä merkitsee sitä,
että ihmisten tulisi olla irti uskonnoista. Länsimainen
ja amerikkalainen tulkinta uskonnonvapaudesta, ja arvatenkin myös
muualla, on se, että ihmisillä on oikeus uskonnon
harjoittamiseen ja myös yhteiskunnalla tulee olla oikeus
antaa tästä arvopohjasta omat tunnustuksensa.
Oikean ja väärän erottaminen on entistäkin tärkeämpää.
Kaikki ei voi olla suhteellista. Toki on hyvä, että suvaitaan,
mutta vääryyttä ei voida suvaita, jos
vaihtoehtona on oikeus, oikeudenmukaisuus, hyvän tekeminen.
Pahan tekemistä ei voida suvaita, mutta oikeaa ja hyvää tulee
edistää. Minä ymmärrän,
että tätä vuosisatojen ajan on haluttu
rukouspäiväjulistuksella osoittaa. Vanhan perinteen
katkaiseminen olisi hyvin kyseenalainen teko. Vanhan rajapyykin
siirtäminen kaikissa asioissa on hyvin arveluttava teko.
Sen takia toivon, että hyvin nopeasti hallitus antaisi
tästä asiasta mieluiten yksimielisen esityksensä tai
sitten toteaisi, että tasavallan presidentti voi antaa
rukouspäiväjulistuksen yhä edelleenkin.
Minä uskon, että hänellä tämä oikeus
on, mutta hyvähän tuo asia olisi ihan hallituksen
toimesta selkiyttää. Mutta ellei tätä tapahdu,
niin, arvoisa herra puhemies, toivon, että mahdollisimman
nopeasti ed. Kankaanniemen ensimmäisenä allekirjoittajana
tekemä lakialoite, johon itse olen saanut myös
yhtyä, vietäisiin valiokuntakäsittelyssä myönteiseen
tulokseen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tunnen itseni, voimani ja kykyni vähäisiksi
päästessäni puhumaan ed. Oinosen jälkeen
siltä pohjalta, minkä ed. Oinonen syvällisesti
pohdiskeli ja kertoi näin Keruun pappina, Keuruun kirkkoherrana,
siitä näköalasta, mitä tämä rukouspäivä merkitsee
suomalaiselle kulttuurille, elämälle, arvoille
ja tulevaisuudelle.
Ed. Oinonen totesi, että päästessään
itse allekirjoittamaan tämän hän on vahvasti
mukana. Voisin todeta, että vaikka en ole päässytkään
jonkun virhearvioinnin, väärinkäsityksen
taikka muun syyn perusteella tähän allekirjoittajien joukkoon,
niin vähäistäkään vähempää se
ei tätä tukeani tälle asialle vähennä,
vaan täydellä rintamalla näen, että tässä on
syytä olla matkassa.
Kun ed. Oinonen puheenvuorossaan käsitteli sitä näköalaa,
että hallituksen olisi syytä tuoda yksimielinen
esitys eduskunnalle vastaavasta asiasta ja saattaa tämä järjestykseen,
tämä on hyvä näköala.
Ymmärrän, että ed. Oinonen hallituspuolueen
edustajana haluaisi saada hallituksen esityksen tähän
asiaan, mutta mielestäni tämä ed. Kankaanniemen
lakiesitys on niin selkeä, että tähän
ei tarvitse hallituksen puuttua. Tarvitaan vain eduskunnan tahto,
ja tämä pitää panna eteenpäin
ja hyväksyä ed. Kankaanniemen tekemänä lakialoitteena.
Sillä lailla tämä jäisi aikakirjoihin
myöskin niitten piirien huolena, jotka kantavat maan tulevaisuudesta
ja elämänmenosta huolta tänä päivänä sekä myöskin
tulevista polvista.
Tässä aika ihmeellinen näköala
on syntynyt perustuslakivaliokunnalle viime kaudelta, kun valiokunta
on pohtinut tätä asiaa ja todennut mietinnössään:
"Valiokunta pitää kestämättömänä käsitystä,
että vuonna 2000 voimaan tulleen perustuslain 57 §:n
yksiselitteisestä sanamuodosta huolimatta voisi olla vuosisatoja
vanhaan käytäntöön pohjautuvaa
lain veroista tapaoikeutta."
Tämä näköala, mihin perustuslakivaliokunta on
tässä päätynyt ja mitä sitten
korkeammalta lainvalvontataholta on myöskin tulkittu ja
tutkittu tämän asian suhteen, myöskin
osoittaa sitä, jos sanoisin, suvaitsemattomuutta taikka
ahdasmielisyyttä taikka tietoisesti väärää tulkintaa
tämän asian puitteissa. Aika oudolta tuntuu tämä tekijä, kun
perustuslain 57 § sanoo presidentin tehtävistä:
"Tasavallan presidentti hoitaa hänelle tässä perustuslaissa
tai muussa laissa erikseen säädetyt tehtävät."
Lainaus päättyy ja piste, se ei ole sen pidempi
se pykälä. Tältä osin tarvitaan
tällainen laki.
Se osoittaa kyllä nykyisen hallituksen oikeusministerin
suvaitsemattomuutta suomalaisia perusarvoja kohtaa siinä,
että oikeusministeri on asettunut tämmöisen
lain tuomiselle hallituksen parista vastahankaan. Tätä ei
varmasti siinä vaiheessa, kun perustuslakia on puitu ja
säädetty ja rakennettu, ole missään
muodossa sen muutoksen suhteen nähty tämmöisenä mahdollisuutena, että tämä olisi
este sille asialle olemassa.
Kyllä täytyy nähdä niin
kuin ed. Oinonen sanoi, että tulee olla syytä tarttua
niin kiitokseen, katumukseen kuin rukoukseenkin. Tämän
pohjalta tätä arvokasta tapaa, vuosisataista tapaa, mikä Suomessa
on ollut olemassa, tulee kyllä sitten näin lainsäädännöllä vahvistaa
ja saattaa se sellaiseen järjestykseen, että tämä asia
on kunnossa.
Kun tätä asiaa katsotaan siltä ajalta,
mitä itse tässä voisi sanoa, niin vieläkin
nuoruudestani muistan vanhaa näköalaani, että ennen
rukouspäivän merkitys oli sellainen, että se
pysäytti kaiken muun maan toiminnan, ilon ja ilottelun.
Itsekin silloin polkupyörä- ja mopoaikaa muistellessani
rukouspäivät tulivat sitä kautta vahvemmin noteerattua.
Aika ei kuitenkaan nykyisin niin ole olemassa. En tiedä,
ovatko tämän julistuksen antamiseen kielteisesti
kantaa ottavien muistot sitten samalta rintamalta ja nähdäänkö samalla
lailla, mutta tästä ei kuitenkaan ole kysymys,
eikä tämä itsekään,
kun muutetaan tätä näköalaa
siitä polkupyörä- ja mopoajasta tähän
päivään, ole ehkä niin olemassa.
Tietysti nuoren pojan maailmankuva ei oikein välttämättä käsittänyt
kaikkea, mutta vähän tätä elämää kokeneena,
nuorenpuoleisena vieläkin, ymmärrän ja
näen näiden kiitos- ja rukouspäivien
merkityksen aivan toisella lailla ja sen julistuksen, kun se vuodenvaihteessa
tehdään, merkityksen toisen tyyppisenä.
Se kyllä tulee vahvistamaan tätä kansakuntaa
ja kansakunnan kestävyyttä niissä ankeissa
taistoissa, mitä tämän päivän
hyvinvointiyhteiskunnan eteen tehdään. Täällä pyrkivät
aina henkiset vahvat arvot unohtumaan. Niitä on syytä näin
lainsäädännölläkin vahvistaa,
ainakin erityisesti niitten edistämistä pitää tukea
myöskin lainsäädäntöteitse.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Allekirjoitin myöskin tämän
erinomaisen hyvän lakialoitteen. Haluan kanssa muistuttaa
siitä, että valtaosa Suomen kansasta kuuluu kansankirkkoon.
Itse olen roomalaiskatolinen, en siihen kuulu, mutta hyväksyn
täysin tällaisen menettelyn ja tuen sitä.
Tässä on kyllä oikeusministeri Johannes
Koskisen arvostelukyky pettänyt täysin. Sosialistit voisivat
nyt antaa omalle ministerilleen toveriterapiaa, että Suomen
kansan perusarvot menevät perille. On häpeällinen
tilanne, että tällainen itsestäänselvä asia
kieppuu julkisuudessa tällä tavalla kuin nyt,
kun hallitus on tehnyt siitä pelin politiikan. Pääministeri
Vanhanen olisi voinut ottaa kannan ja sanoa, että pulinat
pois, laki tänne ja äkkiä voimaan. Tämä on
ihmeellinen tilanne. On ihmeellistä, että tämä asia
voi olla tällaisen vetkuttelun kohde.
Kristilliset perusarvot ovat Suomen kansan peruspohja ja kallio.
Ihmettelen, kun Euroopassa keskustaoikeistolaiset puolueet ajavat
näitä arvoja EU:n perustuslakiin, että Suomessa
keskustaoikeisto on hiljaa ja ihmettelee, miten siinä käy. Toivotaan,
että se marginaaliryhmä, joka täällä eduskunnassa
tätä asiaa tuki silloin, voi vielä joku
päivä iloita, että olimme tiennäyttäjiä tässä eurooppalaisessa
asiassa, ja tämä pitää Suomessakin
hoitaa. Ed. Kankaanniemi on tehnyt hyvän aloitteen, tuen
sitä henkilökohtaisesti. Jossain menevät
rajat suvaitsevaisuuden ja arvonakertamisen kohdalla, ja ne rajat
menevät nyt tällä kertaa tässä.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Tuntuu käsittämättömältä,
kuinka edellisen eduskunnan perustuslakivaliokunta on voinut päästää tällaisen
mietinnön käsistään, jossa se
pitää kestämättömänä käsitystä,
että voisi olla lain veroista tapaoikeutta. Tällainen
lausunto heijastelee ihan selkeitä arvovalintoja.
Ed. Soini mainitsi, kuinka keskustaoikeistolaiset Euroopassa
ajavat kristillisten arvojen mainitsemista EU:n perustuslakiin.
Todellakin minulla oli mahdollisuus olla maanantaina Epp:n ryhmänjohtajien
kokouksessa, ja siellä käytettiin eri maiden ryhmänjohtajien
taholta kymmenisen puheenvuoroa, joissa kaikissa painotettiin ennen kaikkea
kristillisiä arvoja ja niitten mainitsemista nimenomaan
siitä näkökulmasta, että ne
ovat Euroopan elettyä historiaa, ne ovat tosiasioitten tunnustamista.
Eurooppa olisi aika erilainen paikka elää, jos
täällä ei olisi ollut kristillisten arvojen
vaikutusta vuosituhansien ajan. Se ei sinällänsä sido
EU:ta minkään uskonnon taakse, vaan totta kai
siellä perustuslaissa tulee monessakin kohdassa esille
suvaitsevaisuus.
Meillä ei ylipäätänsä ole
olemassa myöskään mitään
arvovapaata yhteiskuntaa, ei ole arvovapaata kasvatusta, vaan kaikki
tapahtuu jostakin arvoista käsin. Suvaitsevaisuus on mielestäni
sitä, että pitää kiinni omista
arvoistaan mutta antaa arvon myöskin toisenlaisille näkemyksille.
Jotenkin tuntuu, että tänä päivänä suvaitsevaisuus Suomessa
käsitetään siten, että on luovuttava niistä omistakin
arvoista. Suomi tarvitsee evankeliumin perussanomaa, sanomaa armosta
ja anteeksiantamuksesta.
Täytyy vielä lopuksi kehua pitkän
linjan poliitikon ed. Toimi Kankaanniemen hyvää ja
näppärää tapaa, millä hän
on saanut tällaisen vaikean asian selkeästi lakitekstin
muotoon. Tämä on ihailtavaa työtä ja
osoittaa omistautuneisuutta ja myöskin sitä pitkäaikaisen
uran antamaa taitoa, mikä vuosien varrella on kertynyt
ed. Kankaanniemen pääomaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tällaisesta
tärkeästä asiasta syntyy vilkas keskustelu,
jossa ennen kaikkea nähdään tarpeelliseksi
tämä selkeä yhteiskunnan arvopohjan tunnustaminen,
jota tällä lakialoitteella halutaan ajaa.
Haluan korjata edustajakollega Seppo Lahtelan hyväätarkoittavan
puheenvuoron yhden asian. Hän mainitsi: Keuruun kirkkoherra.
En ole kirkkoherra, vaan virka-asema on ensimmäinen kappalainen,
Haapamäen piiripastori, josta tehtävästä olen
nyt virkavapaalla. Korjattakoon tämä tieto, että kukaan
ei pöytäkirjoista löytäisi väärää tietoa
tältä osin. Mutta kiitän ystävällisyydestä.
Ed. Lahtela tarkoitti aivan hyvää puheenvuorollaan,
kiitoksia siitä.
Edustajat ovat täällä tuoneet esille
myös sen tarpeen, että Euroopan unionin tulisi
selkeästi tunnustaa kristillinen arvopohja perustuslaissaan. Äänestin
tämän puolesta eduskunnassa Suomen lausuntoa varten
ja pidän tätä Euroopan unionin kohtalonkysymyksenä.
Jos Euroopan unioni haluaa tunnustautua kristilliselle arvopohjalle,
sillä voi olla tulevaisuus, mutta muutoin tulevaisuus voi
olla hyvinkin lyhyt, jos tämä tärkein
perusasia Euroopan unionista unohtuu. Tämä on
nähty kansakuntien historiassa, maailmanhistoriassa. Ihmisikä voi
olla lyhyt mittari, mutta muutaman sukupolven aikana jo nähdään. Muun
muassa Venäjän taholta on sanottu, että jos
Euroopan unioni ei tunnusta kristillisiä arvoja, Venäjällä ei
välttämättä ole paljon tekemistä sellaisen
yhteisön kanssa, joka ei kristillisiä arvoja tahdo
selkeästi tunnustaa. Hyvin merkittävä kannanotto,
yllättävä.
Mutta sitäkin tärkeämpi on, että Suomi
kansakuntana muistaa sen arvopohjan, jolle menneet sukupolvet ovat
halunneet tätä yhteiskuntaa rakentaa. 1960-luvun
puolivälissä ja loppupuolella Suomessa käytiin
keskustelua hyvin paljon rukouspäivistä. Tuolloinhan
oli käsite rukouslauantai, johon liittyivät, niin
kuin ed. Seppo Lahtela viittasi, tietyt huvien rajoitukset. 1960-luvun lopulla
rukouspäiväkäytäntö lainsäädännössä tuli
niihin puitteisiin, mitä sillä on juuri näitten tiettyjen
rajoitusten osalta, ja se tuli saamaan juuri tällaisen
hengellisen pyhäpäivän luonteen neljästi
vuodessa. Haluttiin muistuttaa kansakuntaa evankelisluterilaisen
kirkon ja muiden kirkkojen kautta siitä, mikä on
yhteiskunnassamme kestävintä.
Oikeastaan voi olla hyväkin, että täällä eduskunnassa
keskustellaan, jotta kansakuntana huomaamme tämän
asian. Helpostihan on niin, että uudenvuodenpäivänä,
joka on varsin vähäisen kirkonkäynnin
pyhä maamme seurakunnissa joulun jälkeen, kovin
monilta jää tämä rukouspäiväjulistus
kuulematta. Vieläpä olen tavannut seurakuntia,
joissa en ole edes kuullut sitä luettavankaan, vaikka se
tulisi lukea. On selkeästi sanottu, että tämä julistus
tulee julkisaattaa seurakunnissa. Mikä on ollut sitten
se tausta, että en ole sitä aina jumalanpalveluksessa
kuullut, sen varmaan asianomainen lukija tietää,
ja joskus tapahtuu unohduksiakin, mutta olkoot ne toivon mukaan vain
hyvin harvinaisia tapauksia. (Ed. S. Lahtela: Se ei vähennä sen
merkitystä!) — Se ei vähennä sen
merkitystä, ja olkoon unohdus ja erehdys elämässä inhimillistä ja
suotakoon se anteeksi.
Mutta tämän merkitys on tärkeä,
että kansakunta tunnustautuu siihen, mikä kestää.
Toivon siksi, että löydetään
nopeasti ne muodot, että sitä häpeätahraa
ei pääsisi tämän kansakunnan
historiaan syntymään, että itsenäisyyspäivän
alla jäisi julistus neljästä kiitos-,
katumus- ja rukouspäivästä antamatta.
Toivon, että asiassa löytyvät nopeasti
myönteiset ratkaisut.
Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Olin silloin ministerinä, kun uskonnonvapauslaki
tehtiin ja tuotiin tänne eduskuntaan. Sehän sisälsi
silloin myöskin tämän rukouspäiväjulistuksen.
Sitten kuitenkin perustuslakivaliokunta antoi oman lausuntonsa ja
tämä tuli uudelleen käsittelyyn ministeriössä.
Ennen kuin uskonnonvapauslaki annettiin tänne eduskuntaan,
olin puhunut presidentti Halosen kanssa siitä, ja hän
oli valmis jatkamaan tätä perinnettä,
mikä oli vuosikausia ollut.
Kuitenkin perustuslakivaliokunnan käsittelyn jälkeen
tuli ehtona, että siitä täytyy tehdä erillinen
laki tänne eduskuntaan, ja jätin muistion valmisteille
nykyiselle ministerille, että laki valmistellaan. Toivon,
että se mahdollisimman nopeasti saadaan tänne
eduskunnan käsittelyyn. Olen samaa mieltä puheenvuoron
käyttäjien kanssa, että kristilliset
arvot ovat meille suomalaisille erittäin tärkeitä ja
maan korkein johto on myös se elin, jonka kunnioituksen
niitä arvoja kohtaan pitää myös
tämän lakiesityksen takana olla. Toivon, että tämä asia
saadaan nopeasti käsiteltyä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Todellakin, niin kuin tähän
lakialoitteeseen olen kirjoittanut tarkan tutkinnan jälkeen,
ed. Dromberg, joka oli viime vuonna näistä asioista
vastaavana ministerinä, esitteli uskonnonvapauslain, jonka
perusteluissa oli selkeät menettelyt, ja ne perustuivat
oikeuskanslerin tulkintaan — siellä todetaan näin — siitä,
että tätä tapaoikeutta voitaisiin rinnastaa
voimassa olevaan lakiin ja näin edelleen jatkaa.
Sitten meidän perustuslakivaliokuntamme suuressa viisaudessaan,
varmaan asiantuntijoita kylläkin kuullen, tuli toiseen
johtopäätökseen, ja tältä osin
nyt on tämä erillislaki syytä säätää.
Nyt on ongelma se, että jotkut tulkitsevat, että tämä erillislaki
olisi ristiriidassa uskonnonvapauslain ja sitä kautta ehkä perustuslain
kanssa, kun tämä on sidoksissa kristilliseen uskoon,
mutta muidenkaan uskontokuntien edustajat esimerkiksi Kotimaa-lehden
haastattelussa eivät nähneet mitään ongelmaa
tässä. Kun tämä ei velvoita
mihinkään, katson kyllä, että varsin
ahdasta on sellainen ajattelu, että tämä olisi
uskonnonvapauden kanssa ristiriidassa.
Kiitokset ed. Drombergille, joka oli tässä oikeilla
linjoilla, ja toivon, että nyt sitten eduskunta korjaa
tuon viimevuotisen menettelyn ja säätää tämän
lain joko tältä pohjalta tai toivottavasti sitten
hallituksen esityksen pohjalta, jos sellainen vihdoinkin saadaan
tietyistä vastustuksista huolimatta.
Keskustelu päättyy.