Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Vammaisten palveluiden suurimpia ongelmia
on alueellinen eriarvoisuus. Meillä on teoriassa hyvä ja edistyksellinen
vammaispalveluja ohjaava lainsäädäntö.
Käytännössä kuitenkin vammaisten saamat
palvelut vaihtelevat kunnittain. Lakeja sovelletaan eri tavoin,
ja palvelut saattavat jäädä saamatta.
Monilla taloudellisissa vaikeuksissa painivilla kunnilla ei ole
mahdollisuuksia toteuttaa vammaispalvelulain mukaisia palveluita,
ja asiakkaat joutuvat hakemaan palveluja ja oikeuksiaan usein ristiriitatilanteissa
jopa oikeusteitse. Kaikissa kunnissa ei ole myöskään
riittävästi tai ei ole lainkaan vammaispalvelulain
riittävän hyvin tuntevia koulutettuja sosiaalityöntekijöitä. Vammaiset
eivät saa jäädä kuntien taloudellisen ahdingon
armoille, eikä heitä saa jättää ilman
tarvitsemiaan palveluita, joihin heillä on lakisääteinen
oikeus. Kysyisinkin, arvoisa ministeri:
Mitä hallitus aikoo tehdä sen eteen, että vammaisten
oikeus tarvitsemiinsa palveluihin toteutuisi yhdenvertaisesti kaikissa
maamme kunnissa?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillähän on valtakunnallinen vammaisneuvosto
ja sen lisäksi kunnissa kunnalliset vammaisneuvostot, joitten
tehtävä on nimenomaan koordinoida näitä kunnallisia
palveluja ja katsoa niitten laatua ja samalla viestittää kuntapäättäjille
lautakuntiin, mitä puutteita kunnissa on. On selvää,
että kun Suomessa on paljon kuntia, jotka ovat erilaisissa
taloudellisissa varoissa, niin näitä vaihteluja
ikävä kyllä on. Erityisesti niitä on
tapahtunut tulkkipalvelujen, kuljetuspalvelujen ja myöskin
eräiden muiden vammaispalvelujen osalta.
Nyt hallituksessa on tekeillä vammaispoliittinen selonteko,
jossa nimenomaan pyritään kiinnittämään
huomiota vammaisten yhdenvertaiseen palvelujen saamiseen riippumatta
siitä, missäpäin asuu. Tässä on
paljon työtä kyllä vielä tehtävänä erityisesti
esimerkiksi henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
kohdalla jne. Tätä työtä juuri
nyt sitten ministeriössä ollaan tekemässä. Myöskin
tämä koordinoituu Kansallisen sosiaalihankkeen
kautta, jossa on hyvin vahvat vammaispoliittiset osiot ja jossa
pyritään kuntien sosiaalitoimeen vaikuttamaan
ja myöskin kehittämään näitä eri
alueita, joita jo mainitsin.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Vammaispoliittinen selonteko, joka on työn
alla, on erinomainen asia. Olisin kuitenkin kysynyt vielä arvoisalta
ministeriltä:
Olisiko sosiaali- ja terveysministeriöllä mahdollisuus
antaa kunnille laatusuosituksia vammaispalveluiden osalta samalla
tavoin kuin ikäihmisten palveluista on annettu?
Olisiko valtiolla mahdollisuus toteuttaa lastensuojelun suurten
kustannusten tasausjärjestelmän kaltainen rahoitusmuoto
myös suurien vammaispalveluiden kustannusten kanssa kamppailevien
kuntien avuksi?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillähän on jo tuoreet
laatusuositukset, mitä tulee apuvälineisiin ja
vammaisten asumispalveluihin. Jälkimmäinen tuli
tässä viime elokuussa ja on nyt juuri siinä vaiheessa,
että sitä ajetaan läpi kuntiin ja sekä tiedotusta
että kuntapäättäjiä sitoutetaan
mukaan asumispalvelujen laatusuosituksiin. Apuvälineitten
osalta laatusuositukset koskevat nimenomaan niitä tekijöitä,
mitkä edesauttavat apuvälineitten saatavuutta
ympäri maata ja joustavaa käyttöä ja myöskin
kustannustehokkuutta, eli näitä apuvälinekeskuksia
muodostetaan, joista sitten sujuvammin näitä apuvälineitä voi
saada.
Mitä tulee näihin rahoitusvaihtoehtoihin,
niin niitä on aika paljon kyllä pohdittu. On olemassa useita
malleja: jatketaanko nykykäytäntöä;
lisätäänkö subjektiivisia oikeuksia;
luodaanko tällainen tasausjärjestelmä,
johon kysyjä viitasi; nostetaanko vaikeavammaisuuden perusteella
valtionosuuksia; vai siirrettäisiinkö näitä mahdollisesti
Kelan rahoitusvastuulle. (Puhemies koputtaa) Tässä on
useita malleja, ja tämä tasausjärjestelmä ei
ole kyllä osoittautunut parhaaksi mahdolliseksi järjestelmäksi.
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän huomioimaan, että puheenvuorot ovat
minuutin pituisia.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kysyjä kuin ministerikin tässä vastauksessaan — tietysti
ministeri erityisesti — totesivat sen, mitä yritetään
tehdä tilanteen korjaamiseksi. Mutta kysyisin ministeriltä sitä,
miten voidaan taata sitten se, että asuinpaikasta riippumatta
vammaiset olisivat samassa asemassa, koska toisaalta täällä on
tullut ilmi, että kunnilla on erilaiset resurssit ja monilla
kunnilla todella riittämättömät
resurssit. Vammaisten kannalta olennaista on tietysti se, että asuinpaikka
ei saa olla ratkaiseva siinä, minkälaisia palveluja
he saavat. Tässä suhteessa toivoisin, että ministeri
myös tähän vastaisi.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillä ollaan luomassa tällaista palveluohjausjärjestelmää,
jossa myöskin vammaisten palvelut ja tuki kootaan yhteen
ja arvioidaan henkilön kokonaistilanteen kannalta. Kun me
saamme tällaisen palveluohjausjärjestelmän koko
maahan, se osaltaan tätä ongelmaa auttaa. Mutta
kuten sanottu, meillä on kuntien välillä taloudellisia
eriarvoisuuksia. Meillä on vahva kotimainen lainsäädäntö,
joka myöskin on tässä apuna, elikkä tämä lainsäädäntö takaa
palvelut, ja tietenkin olemme sitoutuneet myöskin YK:n yleisohjeisiin
ja näihin kansainvälisiin lakeihin, jotka pyrkivät
nimenomaan tasavertaisuuteen ja siihen, ettei vamman takia ihmisiä erotella
palvelujen saajina.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! On myös todettava, että vammaisten
tukiverkko on hyvin monimutkainen ja monimuotoinen. On olemassa
ainakin neljäkymmentä erilaista tukimuotoa. On
kysymys myöskin siitä, että tietoa ei
jokaisella toimijalla ja myöskään asiakkaalla
ole riittävästi. Lisäksi sitten tulkintoja
tehdään eri tavalla eri puolilla, joten tiedon
välittäminen, tämmöinen informaatio-ohjaus,
on hyvin tärkeää näissä asioissa.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Jatkaisin vielä tästä palveluohjauksesta.
Se on todella erityisesti niissä perheissä, joissa
on monivammainen lapsi, koettu äärettömän
ongelmalliseksi, että apua joutuu hakemaan paljolti omatoimisesti
monesta eri kohteesta, jotka viranomaiset sitten vielä pallottelevat
keskenään. Kun tätä palveluohjausta
on kokeiltu ja selvitetty ja on olemassa selkeät mallit,
kysynkin:
Millä tavoin käytännössä aiotaan
tätä asiaa viedä eteenpäin,
ohjeistaa sillä tavoin, että kuntoutusohjaus kaikkinensa
olisi yksissä käsissä?
Sitten kysyisin erikseen ministeri Karpelalta Näkövammaisten
kirjaston tilanteesta sen takia, että sillä on
vuodesta toiseen ollut riittämätön rahoitus.
Esimerkiksi postimaksujen nousun takia käyttäjien
kannalta kustannukset ovat nousseet. Onko suunnitelmia, että tämä asia
saadaan vakaalle pitkäjänteiselle pohjalle?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Näkövammaisten kirjastolla, joka
on valtion erityiskirjasto, on tärkeä rooli. Sehän
on saamassa lisärahoitusta yli 450 000 euroa,
joskin aika suuri osa tuosta rahasta menee uusiin tilakustannuksiin.
Mutta Näkövammaisten kirjaston rooli tulee varmasti
kasvamaan tulevaisuudessa väestön ikääntymisen
myötä. Samalla kun väestö ikääntyy,
myöskin näkökyvyn heikentymistä tapahtuu,
ja tällöin tuo rooli kasvaa. Tämä on
yksi painopiste opetusministeriössä, ja siihen
on satsattu.
Mutta tarpeita varmasti tulee lisää mukaan
lukien esimerkiksi Daisy-äänikirjahanke, joka
on ollut vireillä jo useiden vuosien ajan. Se ei toteutunut
viime kaudella, mutta pidän tärkeänä,
että tämän hallituskauden aikana Daisy-hanketta myöskin
saataisiin eteenpäin.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Stakes tekee parhaillaan arviota tästä palveluohjauskokeilusta,
ja Stakesin raportti valmistuu vuoden loppuun mennessä.
Siinä on tarkoitus näitten hyvien käytäntöjen
levittäminen koko maahan. Sitten edelleen tämä otetaan mukaan
tähän Kansalliseen sosiaalihankkeeseen, jossa
tämä on yhtenä osiona, ja sitä kautta sitten
päästään kuntiin tämän
asian kanssa ja päätöksentekoon siellä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan tästä palveluohjauksesta
ja tästä tavoite- ja toteuttamisohjelmasta, jonka
ministeriö on hyväksynyt ja eduskunta hyväksynyt,
siellä todetaan, että palveluja kehitetään
tämän hallituskauden aikana ja hallituskauden
lopussa vammaispalvelu- ja kehitysvammalainsäädäntö yhdistetään.
Onko tarkoitus säilyttää palvelut nykyisellä tasolla
vai kehittää, ja mitä tarkoittaa näiden
lakien yhdentäminen?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
suuri lakihanke, jossa kehitysvammalainsäädäntö ja
vammaispalvelulainsäädäntö yhdistetään.
Olemme ministeriössä juuri tähän
nimittämässä selvityshenkilöt
ja heille taustaryhmän, joka toimii kiinteässä yhteistyössä näitten
henkilöitten kanssa. Tässä taustaryhmässä on
vammaisjärjestöjen edustus ja muutenkin laaja
kosketuspinta. Tämä työ lähtee
käyntiin vielä tämän vuoden
puolella.
Kysymyksessä on, kuten sanoin, suuri periaatteellinen
hanke, ja valmistelemme sen huolella. Tarkoitus on, että kehitetään
palveluja ja että saadaan edelleen tätä yhdenvertaisuutta
palvelun käyttäjien kohdalla aikaiseksi. Tästä on
käyty jo useita neuvotteluja eri kehitysvamma- ja vammaisjärjestöjen
kanssa (Puhemies koputtaa) ministeriön sisällä,
ja tämä näyttää oikealta
suunnalta.