Täysistunnon pöytäkirja 92/2003 vp

PTK 92/2003 vp

92. KESKIVIIKKONA 12. MARRASKUUTA 2003 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

Vammaisten kulttuuripalvelut ja jatko-opiskelumahdollisuudet

Kaarina Dromberg /kok:

Herra puhemies! Viime vuonna elokuussa jätti vammaisten kulttuurityöryhmä ministeriöön oman esityksensä nimenomaan heidän asemansa parantamiseksi, vammaiskulttuurin ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseksi elikkä: kulttuuria kaikille. Kuten me kaikki tiedämme, tämä on erittäin tärkeä osa henkistä voimavaraa, jolla nimenomaan vammaiset voivat elämäänsä saada uusia eväitä.

Mihin toimenpiteisiin nimenomaan opetusministeriö on ryhtynyt näissä asioissa?

Haluaisin samalla myös opetusministeriltä kysyä, miten jatko-opiskelumahdollisuudet tullaan turvaamaan erityisopetuksen piirissä olleille oppilaille.

Kulttuuriministeri  Tanja Karpela

Arvoisa herra puhemies! Syksyllä 2002 valmistui todellakin tuo tärkeä Kulttuuria kaikille -selvitys ja tämän selvityksen seurauksena käynnistyi hankkeita, muun muassa Vammaiset ja kulttuuri sekä neuvontapalvelu. Vammaiset ja kulttuuri tähtää siihen, että kulttuuripalvelut olisivat esteettä saavutettavissa. Neuvontapalvelu on kolmivuotinen hanke neuvontatyön kehittämiseksi siten, että vammaiset saisivat myös tietoa siitä, millä tavalla ja missä kulttuuripalvelut ovat saatavilla.

Tämän lisäksi vammaisten kulttuuritoimintaan on tulossa lisäystä ensi vuonna. Eräisiin avustuksiinhan on tulossa lisärahoitusta yli 300 000 euroa, joka on mahdollista painottaa myös vammaisten kulttuuritoimintaan entistä painavammin.

Opetusministeri  Tuula Haatainen

Arvoisa herra puhemies! Perusopetuslaissahan on kohdat, joissa erityisopetus on mainittu, ja sen mukaisesti toimitaan, siellä on hyvät lainsäädännölliset pohjat olemassa.

Ammatillisen erityisopetuksen osalta on toimenpideohjelma koottu opetusministeriössä, ja siinä on käynnistymässä lukuisa joukko hankkeita, joilla koulutuksellista tasa-arvoa ammatillisen koulutuksen puolella tullaan vahvistamaan. Ammatillista erityisopetusta ollaan laajentamassa. Sisäänottoja on lisättävä erityisesti vaikeimmin vammaisten nuorten kohdalla.

Lukio-opintojen osalta tilanne on se, että meillä ei erillistä lainsäädäntöä ole ja lukiossa ollaan tämän normaaliopetuksen mukana ja täällä on selvästikin ongelmia. Nyt on tarkoituksena ja on selkeä tarve selvittää lukio-opetuksen erityisopetuksen tarve, ja se tullaan tekemään. Tähän lukiolaisten kokonaisuuteen täytyy puuttua.

Yliopistojen osalta (Puhemies koputtaa) on velvollisuus järjestellä esimerkiksi liikuntavammaisten osalta tilat niin, että niissä on mahdollisuus liikkua, mutta ongelmana ovat vanhat yliopistorakennukset, joissa esimerkiksi liikuntaesteisten tilanne on osittain hankala.

Kaarina Dromberg /kok:

Herra puhemies! Olisin vielä halunnut tietää, mihin toimenpiteisiin nimenomaan kulttuuripuoli on lähtenyt sikäli, että nämä toimenpiteethän ovat usein vaikutuksiltaan myös muiden toimialojen kohdalla, esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriön kohdalla. Liikuntaesteiset jnp. tarvitsevat erityisiä toimenpiteitä, jotta kulttuurin saanti toteutuu. Mihin toimenpiteisiin tämän tyyppisissä asioissa kulttuuripuolella on ryhdytty, jotka sisältyvät tänne ohjelmaan?

Kulttuuriministeri  Tanja Karpela

Arvoisa herra puhemies! Pitäisin eräänä tärkeänä tehtävänä, johon tulen kiinnittämään huomiota, sitä, että selvitetään mahdollisuudet siihen, että vammainen saisi tuoda avustajansa mukaan niin kulttuuri- kuin liikuntatapahtumiin ilman erityistä korvausta. Tämän lisäksi pitää muistaa, että kulttuurin saatavuus tarkoittaa käytännössä sitä, että tiloihin päästään esimerkiksi pyörätuolilla ja tällaiset esteet olisivat poistettavissa. Jos kauttaaltaan katsotaan kulttuuripalveluita ja myös nuoriso- ja liikuntatointa, niin nuorisotoimi esimerkiksi on toiminut hyvänä esimerkkinä tilojen suhteen.

Peruspalveluministeri  Liisa  Hyssälä

Arvoisa puhemies! Vammaisten asumispalvelujen laatusuosituksessahan otettiin myös kantaa rakennettuun ympäristöön, että se olisi esteetön ja toimiva. Siinä myöskin tuotiin esiin kaavoituksen ja rakentamisen ja jo sitä kautta kuntien suunnittelun puolella vammaiset huomioon ottava näkökulma, joten kyllä näissä asioissa myös kuntatasolla voidaan tehdä, kun lähdetään kaavoituksesta lähtien jo miettimään esteettömyyttä ja rakentamista. Silloin myöskin kulttuuripalvelut asumispalvelujen lisäksi tulevat huomioiduksi.

Lauri  Kähkönen  /sd:

Arvoisa puhemies! Usein koulutuspaikat sijaitsevat kaukana opiskelijan kotiseudulta, ja opetus on maksutonta vain niille vaikeavammaisille opiskelijoille, jotka opiskelevat niin sanotun järjestämisluvan omaavissa oppilaitoksissa, jotka ovat pääasiassa äsken mainittuja erityisammattikouluja. Jos nuori kuitenkin haluaa opiskella omalla paikkakunnallaan, vanhemmat joutuvat maksamaan opiskelun, kun ei ole erityisoppilaitoksia. Kysynkin:

Olisiko mahdollista, että vaikeavammaisella opiskelijalla olisi niin sanottu reppuraha, joka seuraisi asianomaiseen oppilaitokseen, joka on hänen kotipaikkakunnallaan tai lähellä sitä?

Opetusministeri  Tuula Haatainen

Arvoisa herra puhemies! Tämän yksityiskohdan haluankin selvittää. Nythän meillä valtionosuusuudistuskeskustelua käydään ja peruspalvelujen osalta myös on kehittäminen käynnissä. Siinä yhteydessä täytyy tarkastella myös näitä kysymyksiä, jotta rahat pystyvät kulkemaan mukana näissä tapauksissa.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.