Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Rouva puhemies! Tässä lakialoitteessa ehdotetaan
muutosta perusopetuslakiin sillä tavalla, että laissa
olisi enimmäisoppilasmäärät
esi- ja perusopetuksen eri luokka-asteilla. Esiopetuksen ja erityisopetuksen
ryhmien enimmäiskoosta on tällä hetkellä säännöksiä asetuksen
tasolla, ja mielestäni tämä olisi syytä nostaa
lain tasolle. Tähän on montakin perustetta, ja
aikaisemminkin tästä on keskusteltu.
Yksi kimmoke tällaisen lakialoitteen tekemiseen on
tullut minulle siitä, kun Turussa olivat koolla Suomen
koulupsykologit ja he olivat erityisen huolissaan koulujen luokkakoosta.
Heidän mukaansa tutkimukset osoittavat selvästi, että suurilla
luokilla oppilaiden ongelmat lisääntyvät.
Eräskin koulupsykologi kertoi, miten hän on ihan
selvästi työssään nähnyt,
miten oppilaan siirtyminen pienestä luokasta suureen luokkaan vaikuttaa.
Yksittäisten oppilaiden ongelmat lisääntyvät.
Se on kuin kriittinen piste lapsen elämässä,
koulupsykologit totesivat tässä keskustelussaan.
He puhuivat myös ammatti-instituuteista, siitä miten
luokkakoko siellä vaihtelee, mutta heidän mielestään
peruskouluissa ja lukioissa tilanne oli vielä vaikeampi.
Esimerkiksi Turussa opetustoimen lautakunta on todennut, että rahaa luokkien
pienentämiseen ei ole, vaikka pitäisi olla, koska
Turussa on yli 30 oppilaan luokkia. Näiden koulupsykologien
mukaan ykkös- ja kakkosluokalla oppilaita saisi olla enintään
15—20, ja samalla tavalla ylemmillä luokilla he
katsoivat, että 25 oppilaan ryhmä olisi aivan
ehdoton maksimi.
Suomen peruskoulu saa kansainvälistä tunnustusta,
ja usein olemme tottuneet siihen, että eri kansainvälisissä tilastoissa
olemme ykkösenä nimenomaan tämän
peruskoulumme ansiosta. Yhdenvertainen ja maksuton opetus on vähentänyt
tehokkaasti sosiaalista eriarvoisuutta. Tätä ulkomailla
ylistettyä peruskoulua on kuritettu säästöihin
vedoten useita vuosia. Luokat paisuvat, ja monet vanhemmat eivät
enää luota koulujen kykyyn huolehtia kaikkien
lasten yksilöllisistä tarpeista. Ongelma on myös
se, että tukiopetusta on karsittu, ja viime aikoina olemme
myös nähneet, miten yksityiset tukiopetusyritykset ovat
tunkeutuneet koulujärjestelmään ihan
bisnesaatteella. Eli tukiopetusta ei saakaan enää tarpeen
mukaan vaan lompakon paksuuden mukaan.
Etenkin murrosiässä lapsille ja nuorille koululuokka
voisi olla hyvin tärkeä identiteettiä luova yhteisö,
ja silloin tulee totta kai kiinteä luokka kyseeseen, mutta
myös luokkakoolla on suuri merkitys. Pienemmissä luokissa
oppilailla on korkeampi opiskelumotivaatio ja hyvä itseluottamus.
He saattavat todennäköisesti opintonsa loppuun
ja valmistuvat nopeammin, ja pienistä luokista hyötyvät
eniten ne lapset, joilla kotoa saatu kannustus on vähäisintä.
Valtio on myöntänyt tukea luokkakokojen pienentämiseen,
ja se onkin jonkin verran vaikuttanut. Vuonna 2010 tukea on jaettu
30 miljoonaa euroa. Se on naurettavan pieni summa, aivan riittämätön,
ja selkeästi myös tehoton. Eduskunnan vaatiman
selvityksen mukaan läheskään kaikki koulutuksen
järjestäjät eivät käyttäneet
lisärahoitusta ryhmäkokojen pienentämiseen.
Kaikista näistä syistä tässä lakialoitteessa
esitetään, että peruskoulun luokkakoolle
säädetään sitova yläraja.
Jotta ei taas päädyttäisi siihen keskusteluun,
että jos tällainen lakiteksti tulee, se on myös
sitten alaraja, sen vuoksi tämä raja on asetettava
riittävän alhaiseksi, jotta se nähtäisiin kunnissa
yleisohjeena eikä niin muodoin haittaisi, vaikka maksimista
käytännössä tulisi jopa minimi.
Sopiva luokkakoko tämän lakialoitteen mukaan on
esiopetuksessa 13 oppilasta, alaluokilla 16 ja yläluokilla
23 oppilasta. Luonnollista on, että tästä normista
koulut voivat halutessaan poiketa alaspäin.
Toivon, että valiokunta keskustelee asiasta. Kun tiedän,
että valiokunnassa muutenkin on ollut kiinnostusta luokkakokoihin,
niin tässä olisi nyt ainesta valiokunnan vähän
kättä pidemmäksi tarvikkeeksi ja voisi
lähestyä sitten ministeriötä, jotta
saataisiin tämä asia kuntoon joko tämä lakialoite
hyväksymällä tai sitten hallituksen esityksellä.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Suomi on Pisa-tutkimusten mukaan ykkönen
peruskoulussa. Pisa-tutkimukset osoittavat, että kaikille
yhteinen ja yhtäläinen peruskoulu luo koulutuksellista
tasa-arvoa, antaa parhaat oppimistulokset. Samaan aikaan kuitenkin
kansainväliset tutkimukset osoittavat, että suomalaisissa peruskouluissa
koululaiset eivät viihdy niin hyvin kuin monissa muissa
maissa. Tähän varmasti vaikuttaa se, että meillä on
ylisuuria luokkia peruskouluissa. Jos opettajilta, vanhemmilta tai lapsilta
kysyy, mikä on ykkösasia, joka kouluissa pitäisi
korjata, yleensä vastaus on se, että koululuokkien
kokoa pitäisi pienentää.
Nyt on ensimmäistä kertaa tehty selvitykset siitä,
mikä on keskimääräinen luokkakoko
Suomessa peruskouluissa. Keskimääräinen
luokkakoko on noin 23 oppilasta. Tämä ei kuulosta
kovin pahalta, itse asiassa luvulta, joka on ihan suhteellisen hyvä.
Ongelma on se, että tämän keskiarvo ei
kerro totuutta siitä, mikä on todellisuus kouluissa.
Selvitys osoittaa, että meillä on isoja ylilyöntejä,
peruskouluissa jopa 36 oppilaan ryhmiä. Keskiarvon yli
siis mennään noin 50 prosenttia. Nyt paras tapa
puuttua tähän on se, että selkeästi
lainsäädännössä määritetään,
mikä on maksimikoko peruskoulun ja esiopetuksen luokissa.
Moni on sanonut, että minimistä tulee helposti
maksimi, mutta kyllä uskon, että ne koululaiset,
ne koululaisten vanhemmat, ne opettajat, jotka työskentelevät
36 oppilaan luokissa, olisivat hyvin tyytyväisiä siitä,
jos minimistä tulisi maksimi. Se tarkoittaisi yli 10 oppilaan
leikkausta ryhmäkokoon. Kysymys on tasa-arvosta, tasa-arvosta
eri kuntien välillä — eri kunnissa panostetaan
eri tavalla koulutukseen, on erikokoisia luokkia — mutta
kysymys on tasa-arvosta myös kuntien sisällä koulujen
välillä, koska yllättävän suuria
heittoja näyttää olevan kaupunkien ja
kuntien sisällä, myös koulujen välillä,
luokkakoossa.
Arvoisa puhemies! Tänä vuonna ja myös
ensi vuoden budjetissa ollaan ohjaamassa 30 miljoonaa euroa ryhmäkokojen
pienentämiseen. Se kuulostaa suurelta summalta, mutta tosiasiassa kysymys
on noin 50 eurosta per oppilas per lukuvuosi. Tämä osoittaa,
että 30 miljoonalla eurolla ei kovin suuria ihmeitä saada
aikaan, 50 eurolla oppilasta kohti lukuvuodessa. Mutta mikä on hämmästyttävää,
mikä itse asiassa valiokunnassa selvisi vasta tällä viikolla,
tämä 30 miljoonaa euroa on itse asiassa silmänkääntötemppu.
Nimittäin jopa minä, tietysti sinisilmäisenä kansanedustajana,
kun on sanottu, että laitetaan lisää 30 miljoonaa
euroa ryhmäkokoihin, olen olettanut, että tämä on
lisärahaa koulutukseen. Mutta nyt on käynyt ilmi,
että on korvamerkitty aivan oikein ryhmäkokojen
pienentämiseen rahaa, mutta se ei olekaan ylimääräistä ikäluokkien
pienentymisestä tulevaa rahaa vaan se on otettu saman budjetin
sisältä. Eli tosiasiassa kukaan ei osannut kertoa,
kuinka paljon aidosti on kouluihin laitettu lisää rahaa.
Tämä laittaa aivan uuteen valoon entisen opetusministerin
Sari Sarkomaan ja nykyisen opetusministerin Henna Virkkusen hehkutuksen
siitä, miten valtavasti hallitus on panostanut kouluihin
ja luokkakokojen pienentämiseen. Itse asiassa panos on
paljon paljon pienempi kuin minäkin olen uskonut heidän
puheistaan.
Sen vuoksi, arvoisa rouva puhemies, tarvitaan ed. Lapintien
lakialoitteen hyväksyminen, tarvitaan selvät rajat
sille, minkä kokoisia luokat voivat olla. Se lisää viihtyvyyttä,
se lisää koulutuksellista tasa-arvoa, se lisää menestymistä koulussa
kaikkien kohdalta. Jokaiselle oppilaalle, jokaiselle lapselle on
riittävästi aikaa aikuiselta, ja tätä kautta
pystytään entistä paremmin huolehtimaan siitä,
että ketään ei syrjäytetä peruskoulussa,
kukaan ei ajaudu siihen tilanteeseen, että jää peruskoulun
jälkeen pudokkaaksi.
Keskustelu päättyi.