Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki markkinaoikeudesta
ja laki oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa.
Varsinaisesti esityksen pääasiallisen sisällön
muodostaa ehdotus teollis- ja tekijänoikeusasioiden tuomioistuinmenettelyn
uudistamisesta. Käsillä olevan esityksen keskeisimpänä tavoitteena
ja tarkoituksena on olemassa olevan immateriaalioikeuksien oikeussuojajärjestelmän
kehittäminen ja tehostaminen.
Ärade talman! Det främsta målet
och syftet med den här propositionen är att utveckla
och effektivisera rättsskyddssystemet för immateriella rättigheter.
Dessa mål ska nås genom att i största möjliga
mån koncentrera domstolsbehandlingen av ärenden
som gäller industriella rättigheter och upphovsrätt
till en och samma domstol, det vill säga marknadsdomstolen.
Mainitut tavoitteet pyritään toteuttamaan
keskittämällä teollis- ja tekijänoikeudellisia
asioita koskeva ratkaisutoiminta mahdollisimman suuressa määrin
samaan oikeuspaikkaan: markkinaoikeuteen. Keskittämisellä markkinaoikeuteen vähennettäisiin
immateriaalioikeudellisten sekä niihin läheisesti
liittyvien asioiden nykyisen käsittelyjärjestelmän
hajaantuneisuutta. Tätä kautta vähennettäisiin
samanaikaisten, rinnakkaisten tai peräkkäisten
prosessien tarvetta. Ehdotettavalla immateriaalioikeusasioiden käsittelyjärjestelmän
parantamisella voitaisiin myös edistää ja syventää immateriaalioikeuksia
koskevan ratkaisutoiminnan asiantuntemusta, parantaa sen laatua
ja lisätä ennustettavuutta. Ratkaisutoiminnan asiantuntemusta
pyrittäisiin lisäksi osaltaan parantamaan myös
ratkaisukokoonpanoja ja kelpoisuusehtoja koskevalla sääntelyllä.
Lisäksi tavoitteena on nopeuttaa immateriaalioikeusasioiden
käsittelyä nykyisestä lyhentämällä asioiden käsittelyn
kokonaiskestoa sekä saavuttaa säästöjä asianosaisille
oikeudenkäynneistä aiheutuvissa kustannuksissa.
Arvoisa puhemies! Immateriaalioikeudelliset asiat muodostavat
lukumääräisesti tuomioistuinasioiden
kokonaisuudessa varsin pienen asiaryhmän. Tämän
vastapainoksi on todettava, että immateriaalioikeudellisissa
asioissa on usein kysymys huomattavista taloudellisista intresseistä, minkä lisäksi
niiden käsittely ja ratkaiseminen on vaativaa ja edellyttää erityisasiantuntemusta.
Viime
vuosien teknologisen kehityksen ja kansainvälistymisen
myötä immateriaalioikeuksien käytännöllinen
ja taloudellinen merkitys on koko ajan vain kasvanut. Immateriaalioikeuksien
suojaaminen ja puolustaminen muodostavatkin yrityksille merkittävän
kilpailutekijän. Yhtä lailla on tärkeää,
että yritykset voivat puolustautua, jos niiden perusteetta
väitetään loukanneen immateriaalioikeuksia.
Molemmissa tapauksissa oikeuksien toteutuminen edellyttää tuekseen
tehokasta oikeussuojajärjestelmää. Myös
valtioneuvoston 26.3.2009 hyväksymässä aineettomia
oikeuksia koskevassa strategiassa, eli niin sanotussa IPR-strategiassa,
korkeatasoisen riidanratkaisu- ja tuomioistuintoiminnan on todettu
olevan immateriaalioikeuksien tehokkaan käytön
kannalta keskeisessä asemassa. Esityksellä toteutetaankin
osaltaan mainitun IPR-strategian täytäntöönpanoa.
Kysymys siitä, mihin IPR-asioiden käsittely tulisi
keskittää, on muodostunut yhdeksi koko hankkeen
ydinkysymyksistä. Lähtökohtana on ollut
löytää perustuslain säännökset
huomioon ottava toteuttamiskelpoinen ratkaisu, jonka avulla IPR-asiat
keskitetään mahdollisimman pitkälti yhteen
tuomioistuimeen. Niin sanotun kriittisen massan luomisen kannalta
hallinnollisten valitusasioiden, jotka tällä hetkellä käsitellään PRH:n
valituslautakunnassa, on katsottu olevan avainasemassa, koska ne
muodostavat ylivoimaisesti suurimman IPR-asioiden asiaryhmän.
Yleisissä tuomioistuimissa IPR-asioista taas riita-asioita
on selvästi enemmän kuin rikosasioita. Riita-asioita
on viimeisen vuosikymmenen aikana ollut keskimäärin
vajaat sata asiaa per vuosi ja IPR-rikosasioita vain hieman toistakymmentä vuodessa.
Rikosasioden merkitys on siis näistä asiaryhmistä vähäisin
keskittämisen kannalta.
Esityksessä ehdotetaan, että markkinaoikeuteen
keskitettäisiin muutoksenhaku teollisuusoikeuksia myöntävien
rekisteriviranomaisten päätöksistä sekä lisäksi
kaikkien teollis- ja tekijänoikeudellisten riita- ja hakemusasioiden
käsittely. Lisäksi markkinaoikeuteen ohjattaisiin
valitukset Viestintäviraston verkkotunnuslain nojalla tekemistä päätöksistä.
Muiden kuin markkinaoikeuteen käsiteltäviksi
ehdotettavien, tällä hetkellä Patentti-
ja rekisterihallituksen valituslautakunnan käsiteltäväksi kuuluvien
valitusten osalta muutoksenhaku ohjattaisiin tapahtumaan valituslautakunnan
sijasta Helsingin hallinto-oikeuteen. Tämä mahdollistaisi
Patentti- ja rekisterihallituksen valituslautakunnan lakkauttamisen.
Valitukset rekisteriviranomaisten teollisoi- keuden myöntämistä tai
rekisteröintiä koskevista päätöksistä käsiteltäisiin
markkinaoikeudessa hallintolainkäyttölain järjestyksessä.
Teollis- ja tekijänoikeudelliset riita- ja hakemusasiat
käsiteltäisiin markkinaoikeudessa puolestaan lähtökohtaisesti
oikeudenkäymiskaaren mukaisesti.
Rekisteriviranomaisten päätösten
osalta markkinaoikeuden ratkaisuihin olisi mahdollista hakea muutosta
edelleen valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos korkein
hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Muutoksenhaku markkinaoikeuden ratkaisuista teollis- ja tekijänoikeudellisissa
riita- ja hakemusasioissa tapahtuisi valittamalla korkeimpaan oikeuteen
nykyistä valituslupajärjestelmää noudattaen.
Arvoisa puhemies! Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
samanaikaisesti 1.9.2013 lukien lukuun ottamatta Patentti- ja rekisterihallituksen
valituslautakunnan lakkauttamiseen liittyvää lakiehdotusta
Patentti- ja rekisterihallituksen valitusasioiden käsittelystä annetun
lain kumoamisesta, jonka on tarkoitus tulla voimaan myöhemmin
lailla säädettävänä ajankohtana,
arviolta noin puoli vuotta sen jälkeen, kun mainitut muut
lait ovat tulleet voimaan, eli vuoden 2014 alkupuolella.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus on todellakin budjettiriihessä viimeistellyt
tämän sopimuksen siitä, että patenttiriitojen
ja muiden aineettomien oikeuksien osalta keskitetään
nämä asiat markkinatuomioistuimeen ja muodostetaan
immateriaalioikeuksiin keskittyvä IPR-tuomioistuin. Tämä on
merkittävä uudistus, jolla pyritään
lisäämään immateriaalioikeuksiin
liittyvien tuomioistuinkäsittelyiden laatua ja nopeutta.
Suomen kilpailukyvyn kannalta ja juuri sen sektorin kannalta,
johon nyt olemme panostamassa, elikkä innovaatioiden ja
tämän teknisen kehityksen kannalta, on tärkeää,
että tässä nyt otetaan iso askel ja turvataan
parempi oikeussuoja patentteja ja aineettomia oikeuksia koskevissa asioissa.
Tällä hetkellä suomalainen tilanne on kansainvälistä tilannetta
heikompi, ja käytännössä nämä aineettomat
oikeudet, kuten patentit ja tavaramerkit, ovat hyvin merkittävä osa
yritysten omaisuutta, tulevaisuutta, varallisuutta ja saattavat
olla jonkun ihmisen elämäntyö.
Nämä riita-asiat ovat myös erittäin
laajoja ja merkitykseltään suuria. Käytännössä käsittelyn nopeus,
tehokkuus ja prosessien laatu ovat keskeisiä tekijöitä,
jotta yrittäjät, joiden elämä on hyvin
hetkistä — innovaatioita tehdään,
niiden elinkaari saattaa olla hyvinkin lyhyt — saavat oikeuden
sinä aikana, kun innovaatio on vielä hyödynnettävissä.
Tässä yhteydessä, kun tätä IPR-tuomioistuin-asiaa
päätetään, voisi olla aiheellista
panna alulle myös tarkastelu näiden yritysten
toimintaedellytyksistä ja immateriaalioikeuksien suojan
tilasta laajemminkin Suomessa. Käytännössä on
nimittäin niin, että suomalaiset yritykset elävät
ympäristössä, joka on heikompi suhteessa
kansainvälisiin kilpailijoihin. Ongelmia on ilmennyt paitsi
tämän oikeusprosessin osalta myös sellaisissa
tilanteissa, kun prosessit ovat jo käynnistyneet. Kansainvälisesti
katsoen saattaa olla maita, joissa valtio turvaa suojan näille
yrityksille siksi ajaksi, kun prosessit ovat käynnissä,
jonkinlaisten toimintasulkujen tai vastaavien muodossa. Mielestäni
meilläkin voitaisiin tutkia, onko mahdollista turvata sen
tahon toiminta, jolla tavallaan on esimerkiksi isompaa toimijaa
vastaan intressi suojata ja turvata sitä omaa toimintaansa, jonkinlaisten
sulkujen muodossa.
Toinen on sitten tämä julkinen kilpailuttaminen,
jossa myös saattaa olla, että pienet toimijat kärsivät
isompien toimijoiden rinnalla. Tässä ympäristössä olisi
syytä varmasti kiinnittää huomiota julkisiin
hankintoihin ja siihen, miten keksintöjä ja innovatiivisuutta
näissä yhteyksissä kohdellaan ja suojataan
ja tunnistetaan ylipäätään se,
että jos on joku innovaattori kehittämässä uusia
prosesseja, niin siinä vaiheessa, kun asia sitten kilpailutetaan
laajemmin, tämä innovaatiokeksintö, joka
siinä on syntynyt, suojataan, eikä käy
esimerkiksi niin, että pieni toimija keksii jonkun asian
ja sen jälkeen, kun tämä toiminto sitten
kilpailutetaan, isompi toimija ottaa sen keksinnön ikään
kuin itsestäänselvyytenä siihen omaan
prosessiinsa, jolloin keksijä jää nuolemaan
näppejään.
Toivon myös, että tässä IPR-puolella
asennemaailmaan saadaan muutos, koska varkaus on varkaus myös
tällä puolella. Yksi tarkasteltava asia voisi
olla myös nämä rangaistuksen tasot. Ei saa
olla niin, että jostain muusta varkaudesta saattaa saada
suuremman tuomion kuin jonkun ihmisen elämäntyön
varastamisesta. Tämä on asia, jota ehkä on
syytä vielä tässä yhteydessä myös
tarkastella: kuinka suuret rangaistukset näistä IPR-rikkomuksista
sitten voidaan langettaa.
Sitten viimeisenä: Koska tämä kehitys
on todella huikeaa ja nopeaa, voiko olla mahdollisuuksia kehittää tätä IPR-puolen
lainsäädäntöä myös
niin, että se on jollain tavalla ennakoivaa tai sen tyyppistä,
että se on riittävän kattavaa niin, että se
huomioi myös kehityksen kulun — ettei käy
niin kuin esimerkiksi huumelainsäädännön
osalta on käynyt, että huumelainsäädäntö on jatkuvasti
jälkijunassa, kun kehitys on niin nopeaa ja aina löydetään
uusia tapoja toimia ja rikkoa lakia — niin että tässä IPR-puolellakin
lainsäädäntö turvaisi tilanteesta
ja kehityksestä riippumatta alan yrittäjien ja
toimijoiden oikeudet?
Keskustelu päättyi.