9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatalousyrittäjän
eläkelain 22 §:n muuttamisesta
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tämä hallituksen
esitys kuuluu samaan pakettiin ja on samaa sarjaa kuin tuossa jo edellinenkin,
tämä yrittäjien eläkelakia koskeva esitys.
Tässä esityksessä hallitus nostaa maatalousyrittäjien
ja apurahansaajien työeläkevakuutusmaksun tasoa
merkittävästi. Keskimäärin korotus
tulee olemaan 210—220 euroa maatalousyrittäjille
ja apurahansaajille.
Hallitus arvioi keräävänsä vakuutusmaksun nostolla
noin 15 miljoonan euron säästöt sitten, kun
se on täysipainoisesti voimassa. Nämä MYEL-vakuutusmaksun
laskentaperusteet ovat sangen monimutkaiset, mutta se on selvää ja
näkyy tässä hallituksen esityksen perusteluissa,
että tämä esitys on laadittu siten, että kaikista
suurin maksunkorotus tulee kaikkein pienituloisimmille MYEL-vakuutetuille.
Eli Melan mukaan hallituksen esitys korottaa eniten, noin 10,2 prosenttia,
alle 26 000 euron vuosityötulon saavien vakuutettujen
vakuutusmaksua, ja yli 10 prosentin vakuutusmaksun korotus koskettaa
kaiken kaikkiaan näistä MYEL-vakuutetuista 75:tä prosenttia
vakuutettuja, eli tässä ei ole kysymys todellakaan
mistään pikkujutusta.
Keskusta ei hyväksy tätä hallituksen
esitystä ja on jättänyt tähän
vastalauseen numero 1. Kysymys kuuluu: miksi tämä esitys
on huono? Voin todeta, että mielestäni maatalousyrittäjät
ovat ainoa väestöryhmä, jonka kukkarolla
hallitus käy erityisesti valtiontalouden säästöjä hakiessaan. Tulee
muitakin heikennyksiä: tässä koko syksyn aikana
tulee näitä budjettilakeja, piakkoin on käsittelyssä muun
muassa lomituksen leikkaus. Ja nyt jos katsotaan maatalousyrittäjiä ryhmänä, niin
hehän ovat valtavissa vaikeuksissa jo muutenkin kannattavuuden
kannalta tämän sateisen kesän jäljiltä,
ja taakka siitä, että sosiaaliturvaa vielä hallituksen
puolelta leikataan erityisesti, kasvaa vain edelleen.
Täällä salissa kannetaan työurien
osalta voimakkaasti huolta ihmisten työhyvinvoinnista, siitä,
miten he jaksavat omassa työssään. Mutta aika
harvoin kuulee keskustelua laajasti tässä salissa
viljelijöiden jaksamisesta ja työhyvinvoinnista,
ja on aivan selvää, että sosiaaliturvaan
tehtävät leikkaukset pahentavat ja tekevät
tukalammaksi yhä enemmän viljelijöiden
tilannetta yrittäjinä perheen toimeentulon ja
tämän työssä jaksamisen kannalta.
Niinpä keskusta on todellakin jättänyt
tämän vastalauseen numero 1, ja esitän tässä,
että tämä hallituksen esitys hylätään.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan ensiksi haluan kannattaa edustaja Vehviläisen
tekemää hylkäysehdotusta, ja perustelut
sille löytyvät hyvin monesta asiasta.
Ensinnäkin, jos tämä hallitus noudattaisi
omaa hallitusohjelmaansa, se ei missään tapauksessa pystyisi
tuomaan tällaisia lakiesityksiä tänne. Hallitusohjelmassa
puhutaan hyvin kauniisti maatalousyrittäjien toimeentulon
turvaamisesta, puhutaan lähiruuasta, ja kuitenkin täysin
toisin toimitaan lakiesityksillä.
Kun maatalousyrittäjien tilanne on se mikä on, eli
valtava taloudellinen kriisi on päällä monissa yrityksissä,
olen kysynyt aivan julkisesti Maaseudun Tulevaisuuden mielipidepalstalla
ministeri Koskiselta, mistä hän ajattelee, että maatalousyrittäjät
voisivat tämän rahan ottaa, jos tila tuottaa tappiota
jo valmiiksi. Koskapa en koskaan ole ministeri Koskiselta vastausta
tähän kysymykseen saanut, vastausta tähän
kysymykseen ei ole.
Siis jälleen kerran viedään viljelijän
tilipussista rahaa niin, että viljelijä joutuu
velkarahalla pyörittämään yritystoimintaansa.
210 euroa voidaan tuplata useimmissa tapauksissa kotieläintiloilla,
ja useissa tapauksissa mennään vielä tästäkin
yli, kun nämä ovat kuitenkin keskimääräisiä maksuja.
Keskusta ei hyväksy sitä, että viljelijöille
tässä taloudellisessa tilanteessa lisätään
uusia rasitteita, vaikka samaan aikaan tässäkin
salissa moneen otteeseen on julistettu, että kenenkään
sosiaaliturvaa ei heikennetä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi maatalousyrittäjän eläkelakia.
Ehdotettu muutos koskisi työeläkevakuutusmaksun
määräytymistä. Työeläkevakuutusmaksun
määrää laskettaessa käytetään
alennettua prosenttia, väliprosenttia ja perusprosenttia.
Alennettu prosentti on 49 prosenttia perusprosentista. Esityksessä alennetun
prosentin määräytymistä ehdotetaan
muutettavaksi siten, että se nousisi 54 prosenttiin perusprosentista.
Myös väliprosentin määräytymistapaa
ehdotetaan muutettavaksi.
Esitys nostaisi maatalousyrittäjien ja apurahansaajien
työeläkevakuutusmaksua noin prosenttiyksiköllä,
mikä tarkoittaisi keskimäärin noin 210
euroa suurempaa vuotuista työeläkevakuutusmaksua.
Toteutuessaan esitys tarkoittaisi maatalousyrittäjien ja
apurahansaajien sosiaaliturvan heikennystä. Maatalouselinkeinoon
kohdistuu myös muita leikkauksia, ja vakuutusmaksujen korotus
lisäisi muutenkin kustannusvaikeuksissa olevien maatilojen
ahdinkoa.
Sosiaaliturvan leikkaukset heikentävät myös työhyvinvointia
ja vaikuttavat työssä jaksamiseen. Esitetyt leikkaukset
ovatkin ristiriidassa hallituksen asettaman maatalousyrittäjien
työhyvinvointia ja työurien pidentämistä käsittelevän työryhmän
työn kanssa. Lisäksi vakuutusmaksujen korotus
olisi takaisku suomalaiselle tutkimukselle, joka tapahtuu suurelta
osin apurahojen turvin.
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaiset eivät hyväksy
esityksen tarkoittamaa heikennystä maatalousyrittäjien
ja apurahansaajien sosiaaliturvaan. Vaikeassa tilanteessa olevaa
maatalouselinkeinoa olisi tuettava ja kehitettävä kaikin mahdollisin
keinoin. Poikkeuksetta pienituloisten apurahansaajien sosiaaliturvan
heikennys puolestaan haittaa tutkimuksen tulevaisuutta Suomessa.
Valtion kustannusosuuden leikkaaminen esityksen mukaisella tavalla
ei ole perusteltua.
Edellä olevan perusteella ja viitaten mietintöön
sisältyvään vastalauseeseen numero 2
esitän lakiesitystä hylättäväksi.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Juvosen tekemää esitystä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Tervehdys maanviljelysmaakunnasta Pohjois-Pohjanmaalta.
Päivittäin saan huolestuneita yhteydenottoja maatalouden
kannattavuuden jyrkästä laskusta eli suoranaisesta
kannattavuuskriisistä. Niin kuin täällä on
moneen kertaan todettu, myös monet muut valiokunnat ovat
tähän ottaneet kantaa. Huoleni on todella suuri
maatalousyrittäjien jaksamisesta ja maatalouden yrittäjyydestä:
Eli houkutellaanko tälläkään
leikkauksella alalle uusia toimijoita, nuoria? Miten työurat
pitenevät, kun eivät nuoret uskalla niitä edes
aloittaa? On muistettava maatalouden kannattavuuden heikkenemisen
kerrannaisvaikutukset myös muitten elinkeinojen kautta,
ja se, mitä täällä on sanottu myös
siitä lähiruuasta ja terveellisestä ruuasta. Niinpä minä kannatan
edustaja Juvosen tekemää esitystä.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitukselle ei näytä riittävän,
että taivaalta tulee vettä maaseutuyrittäjien
niskaan, vaan se lisäksi kaataa kylmää vettä yrittäjille
jatkuvilla maksukorotuksilla, jotka kohdentuvat juuri maaseutuyrittäjiin,
joitten kannattavuus on tänä päivänä erittäin
alhaisella tasolla, ja jaksaminen, henkinen jaksaminen, on monen
maaseutuyrittäjän osalta erittäin tiukoilla.
Ja kun tämä lähes 10 prosentin maksukorotus
kohdentuu nimenomaan niihin pienituloisimpiin maaseutuyrittäjiin,
niin kyllähän tämä on täysin
kohtuuton linjaus. Kuten täällä on todettu
aikaisemmin, hallitus on hallitusohjelmassaan luvannut, että maaseutuyrittäjien
kannattavuuden turvaamisesta pidetään huolta,
joten edelleen on todettava se, että puheet ja teot eivät
tällä hallituksella kyllä kulje käsi
kädessä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten moni muukin tässä on
jo todennut, tällä lakiesityksellä leikataan
jälleen kerran maatalouden toimintaedellytyksiä,
jälleen kerran lisätään viljelijöitten
kustannuksia. Tämä esitys on omalta osaltaan heikentämässä edelleen
viljelijöitten työhyvinvointia, viljelijöitten
työssä jaksamista. Tällä esityksellä leikataan
viljelijöitten sosiaaliturvaa mitä keskeisimmältä osalta.
On hyvin todennäköistä, että tämän
lakiesityksen seurauksena viljelijät pyrkivät — lain
puitteissa, totta kai — mahdollisimman alhaiseen vakuutusmaksuun,
siis mahdollisimman alhaiseen työtuloon. Mitä siitä sitten
seuraa? Siitä totta kai seuraa se, että viljelijöitten
eläketurva edelleen alenee mutta myös viljelijöitten
tapaturmaturva edelleen alenee. Kaiken kaikkiaan tämä esitys
on erittäin huono, ja kannatankin edustaja Vehviläisen
tekemää hylkäysesitystä.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, aivan lopuksi kyllä poikkean
normaalista toimintatavastani ja toimintatyylistäni ja
totean sen, että minusta aika kuvaavaa hallituspuolueitten
suhtautumiselle maatalouteen ja viljelijöitten asioihin
on kyllä tämän salin tilanne tällä hetkellä:
ei yhtään hallituspuolueitten edustajaa täällä paikalla
väheksymättä millään
tavalla erittäin korkeasti kunnioittamaani ja arvostamaani
puhemiestä.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämäkin esitys on viljelijöille
miinusmerkkinen, niin kuin kaikki muutkin tämän
hallituksen esitykset. Siitäkin huolimatta, että hallituksen
omassa ohjelmassa, sen tavoitteissa, on erittäin kauniita
kirjauksia, millä tavoin suomalaista ruuantuotantoa, suomalaista
viljelijää ja koko alan menestystä halutaan
tukea ja vahvistaa. Käytännön toimenpiteiden
ja tavoitteiden ristiriita on ammottava.
Ministeri Urpilainen totesi täällä joku
aika sitten, että kenenkään sosiaaliturvaa
ei leikata — kenenkään sosiaaliturvaa
ei leikata. No mitäs tämä sitten on?
Nyt lisätään viljelijöiden eläkemaksuja,
seuraavana meille tulee — tai se on jo täällä — lomituspalveluiden
heikennyksestä lakiesitys, sitten tulee luopumistuen heikennysesitys.
Kaikki nämä sekä vaikuttavat jaksamiseen että myöskin
ovat sosiaaliturvaa. Eli tässäkin tulee se ristiriita.
Keskusta ei vain voi kerta kaikkiaan hyväksyä näitä asioita
tilanteessa, jossa viljelijöiden tulonmuodostus on poikkeuksellisen
huono tällä hetkellä. Kannattavuuskriisi
on tuotantosuunnasta riippumatta hyvin hyvin monella arkipäivää,
ja kaikki nämä omalta osaltaan syventävät
tätä kierrettä. Ja kun se kierre on vielä tällä hetkellä sitä, että kaikkein
suurimmissa ongelmissa ovat ne, jotka ovat investoineet hiljattain
eli ovat tehostaneet toimintaansa. Siitä huolimatta tuotanto
ei ole kannattavaa. Eli myöskin tehostaminen on tullut
tiensä päähän siinä mielessä,
että sillä pystyttäisiin kohentamaan
kannattavuuslukemia. Kyllä nyt hallituksen pitää kerta
kaikkiaan herätä ja lähteä tekemään
sellaista politiikkaa niin kuin se hallitusohjelmassaan ja tavoitteissaan
lupaa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tämä hallituksen
linja on osa tätä suurtilalinjapolitiikkaa, mitä on
varmaan vuosikaudet tässä maassa ajettu. Meille
perussuomalaisille se linja ei kyllä käy. Meidän
mielestämme kaikilla, jotka haluavat viljellä maata, on
oltava siihen mahdollisuus, ja niitä mahdollisuuksia ei
saa heikentää. Tämä ala on todellakin kannattavuuskriisissä,
ja jos puhuttaisiinkin siitä, että normaaleilla
työmarkkinoilla jotakin työntekijäryhmää tällä tavalla
syrjittäisiin, niin aivan varmasti olisi lakko päällä,
ja siinä mielessä todella toivoisi, että maanomistajia
ja viljelijöitä — jotka omasta valinnastaan
ylläpitävät meidän ruuantuotantoamme,
jota me kaikki täällä kuitenkin juhlapuheissa
kannatamme — ja tätä alaa ihan aidosti
myös haluttaisiin tukea täällä. Siksi
kannatankin edustaja Juvosen tekemää hylkäysesitystä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pyysin vielä toisen puheenvuoron
siitä syystä, että näillä MYEL-maksuun
kohdistuvilla rasitteilla on isompikin merkitys. Edustaja Korhonen
nosti sen tuossa hyvin esille. Nimittäin kun tätä kautta
tulee signaali, että MYEL-maksuja ei pystytä maksamaan
täysimääräisinä, siitä voi
olla seurauksena todellakin esimerkiksi tapaturmatilanteissa tyhjän
päälle jäänti.
Mutta saman signaalin tulee ilmeisesti antamaan myös
esimerkiksi tämä mediamaksu-uudistus, mikä on
tulossa. Ainakin itse saamieni tietojen mukaan maksut perustuisivat
nimenomaan MYEL-maksuun: mitä isompi MYEL-vakuutus on,
sitä isompi mediamaksu. Ja kun ne rahat ovat tiukalla,
moni yrittäjä valitsee ikään
kuin väärin, enkä tiedä, kehtaako
ketään kannustaakaan enää oikean
kokoisia vakuutuksia ottamaan.
Hallituksen olisi nyt syytä olla todellakin huolissaan
omavaraisuudesta, sillä kaikkien keskeisten elintarvikkeiden
omavaraisuusaste on laskenut alle sadan, ja näillä toimenpiteillä sitä omavaraisuutta
edelleenkin heikennetään. Toivottavasti ruokakriisejä ei
tule, mutta jos niitä tulee, Suomi on huoltovarmuuden kannalta
oleellisesti heikommassa tilanteessa kuin edellisen hallituksen
aikana.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmassa puhutaan kauniisti maataloudesta
ja elintarviketuotannosta ja kerrotaan siitä, kuinka merkittävä se
elinkeinona kansallisesti on. Mutta tämä hallituksen
esitys leikata MYEL-maksua siten, että viljelijän
omavastuu tässä korottuu noin 10 prosenttia, on
täysin ristiriidassa näihin hallitusohjelman tavoitteisiin nähden.
Kun me kaikki tiedämme, että maatalous tällä hetkellä on
todella pahassa kannattavuuskriisissä ja alueellisesti
esimerkiksi tulvavahingot ovat nyt heikentämässä viljelijöiden
maatilojen kannattavuutta, niin tällaiset ehdotukset on
ilman muuta torjuttava.
Tällä on kauaskantoiset vaikutukset, koska
tulee käymään niin, että viljelijät
joutuvat muutoinkin karsimaan menoja, ja tämä tarkoittanee
monien tilojen osalta sitä, että he pienentävät MYEL-työtuloaan,
ja samoin silloin käy tämän MYEL-maksun
osalta. Eli tämä heijastaa siihen, että heidän
eläketurvansa heikkenee. Ja kun tiedämme sen,
että maatalousyrittäjien eläkkeet ovat
muutoinkin paljon keskimääräistä pienempiä ja
alhaisempia, niin tämä kehitys on todella huolestuttava.
Yhdyn niihin näkemyksiin, mitkä täällä monissa
hyvissä puheenvuoroissa tämän asian osalta
on esille tuotu, ja siksi mielestäni tällainen
esitys tulee hylätä.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä maatalousyrittäjien
eläkelain 22 §:n muuttaminen ja edellinen
eduskunnan käsittelemä YELin muutos ovat vähän
niin kuin yhtä pakettia. Molemmissa annetaan nyt vääränlainen
signaali, että yrittäjyyttä ei haluta
nyt tukea. Kun aikaisemmassa työelämässä olen
näitten asioitten kanssa ollut tekemisissä, muistan
varsin hyvin, että monella yrittäjällä niin
maatalouspuolella kuin varsinaisella muullakin yrityssektorilla
oli se ongelma, että eläkekertymä jäi
erittäin alhaiseksi, ja se sitten huomattiin jossain vaiheessa, kun
eläkeikä lähestyi. Nyt tämä muutos,
mitä esitetään, on viemässä aivan
väärään suuntaan, ja edelleen
näyttää siltä, että yrittäjien
eläkkeet tulevat valitettavasti jäämään
erittäin pieniksi, ja se on kyllä valitettava
asia. Moni sitä ei huomaa siellä, kun yrittäjäura
on maatalouspuolella tai muuten hyvin alkuvaiheessa, mutta sitten
kun eläkeikä tulee, he huomaavat tämän.
Näkisin, että tässä tilanteessa,
kun meidän pitäisi suomalaista yrittäjyyttä kannustaa,
pitäisi ihan eri suuntaan pyrkiä antamaan sitä viestiä hallitukseltakin.
Annetaan mieluummin semmoinen viesti, että tuetaan yrittäjyyttä ja
pyritään siihen kannustamaan, eikä niin,
että kustannukset vain nousevat ja sosiaaliturva heikkenee.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Kalmari äskeisessä puheenvuorossaan
totesi, että uskaltaako enää MYEL-työtulon
korottamiseen kannustaakaan. Ymmärrän kyllä erittäin
hyvin tietysti tämän puheenvuoron tämän
hallituksen erittäin huonon esityksen takia, mutta varmuuden
vuoksi on kuitenkin syytä selventää,
että totta kai viljelijöitten kannattaa pyrkiä nostamaan
MYEL-työtulonsa niin korkealle kuin mahdollista, koska
kysymys on kuitenkin heidän eläketurvastaan ja
heidän tapaturmaturvastaan, eli totta kai tämän
pitää olla se peruslähtökohta.
Keskustelu päättyi.