Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafsson tässä totesi,
että tänä iltana on ollut poikkeuksellisen
hyviä ja kannatettavia lakialoitteita. Minusta, vaikka
olen tässä ensimmäinen allekirjoittaja,
jota yli sata muuta kansanedustajaa tukee, tämä aloite
on myöskin poikkeuksellisen hyvä ja kannatettava.
Eli aloitteessa ehdotetaan moottoribensiinin ja dieselöljyn
valmisteveron veroporrastuksen ja laatukriteerien muuttamista siten,
että reformuloidun bensiinin ja citydieselin veroporrastuksen suuruus
olisi 4 senttiä litralta ja suurin sallittu rikkipitoisuus
10 ppm eli 10 miljoonasosaa vuoden 2003 alusta. Tämä muutos
saattaisi alkuvaiheessa lisätä liikennepolttonesteiden
valmisteverokertymää, mutta pidemmällä aikavälillä tämä vaikutus
verokertymään olisi neutraali.
Liikennepolttoaineiden laatukehitys etenee kohti rikittömiä moottoribensiinejä ja
dieselöljyjä ennen muuta autoteollisuuden vaatimuksesta. Voimassa
olevan polttoainedirektiivin mukaan liikennepolttoaineiden rikkipitoisuus
laskee 50 ppm:n tasolle vuoden 2005 alusta, mutta nyt myöskin
valmisteilla olevat direktiivimuutokset lähtevät
siitä, että rikittömiä eli rikkopitoisuudeltaan
alle 10 ppm:n tuotteita on oltava jäsenmaissa kattavasti
saatavilla vuonna 2005 ja ne tulevat pakollisiksi vuonna 2009.
Meillä on talousvaliokunnassa ollut käsiteltävänä tämä direktiivimuutos,
jossa lähdetään siitä, että rikittömiä tuotteita
on oltava jäsenmaissa kattavasti saatavilla vuonna 2005,
ja öljy-yhtiöt, jotka ovat olleet kuultavana,
ovat kaikki todenneet, että ei heillä oikeastaan
siinä vaiheessa ole intressiä pitää sekä rikittömiä että rikillisiä polttoaineita,
vaan kaikki tulevat mahdollisimman nopeasti siirtymään
rikittömiin polttoaineisiin.
Tästä johtuen nyt useat jäsenmaat
ovat halunneet nopeuttaa markkinoiden siirtymistä rikittömiin
laatuihin ottamalla käyttöön polttoaineveroporrastuksen.
Ruotsissa dieselöljy on ollut käytännössä rikitöntä jo
1990-luvun alkupuolelta, ja koko Saksan markkinat siirtyvät
rikittömän bensiinin ja dieselin veroporrastukseen
vuoden 2003 alusta. Usean muun lähialueen maan odotetaan seuraavan
Saksan esimerkkiä, muun muassa Benelux-maat harkitsevat
tätä. Siellä sen käsittely on
vielä kesken. Britannia on ilmoittanut ottavansa rikittömien
tuotteiden veroporrastuksen käyttöön
myöskin ensi vuoden aikana. Myös Norjassa ja Tanskassa
keskustellaan vastaavasta muutoksesta.
Suomi oli 1990-luvulla yksi polttoaineiden laatukehityksen edelläkävijämaista.
Silloin veroporrastuksen avulla puhtaampi, reformuloitu bensiini
ja citydiesel tulivat melko nopeasti markkinoiden valtalaaduiksi,
millä saavutettiin merkittävä liikenteen
päästöjen väheneminen. Liikennepolttoaineiden
rikkipitoisuuden osalta olemme nyt kuitenkin jäämässä jälkeen
lähimarkkinoiden kehityksestä, sillä Suomessa
sallittava moottoribensiinin rikkipitoisuus on tällä hetkellä 150
ppm ja citydieselin 50 ppm, eli moottoribensiinin rikkipitoisuusmäärä voi
olla Suomessa viisitoistakertainen tulossa oleviin määräyksiin
verrattuna ja dieselin viisikertainen.
Nyt kun tiedetään, että Fortumin
jalostamot Suomessa pystyvät valmistamaan näitä rikittömiä polttoaineita
ja niitä viedään Ruotsiin, Saksaan, jopa
Kaliforniaan, niin tuntuu hyvin ihmeelliseltä se, että meille
Suomeen tuodaan nyt sitten varsin huonolaatuista polttoainetta,
eli tässä tilanne on se, että pääosin
Suomessa käytettävä polttoaine on selvästi
huonompilaatuista kuin muualla Euroopassa, varsinkin Keski- ja Pohjois-Euroopassa.
Eli nyt on niin, että jollei Suomi siirry rikittömiin
polttoaineisiin samaan aikaan kuin muu Pohjois-Eurooppa, on tietysti
uhkana se, että öljy-yhtiöt myyvät
rikittömät tuotteensa veroporrastuksen antaviin
maihin ja Suomessa myytävät polttoaineet jopa
huononevat nykyisestään.
Nyt pitäisi lähteä siitä,
että ohjataan kotimaan kulutusta veroporrastuksella rikittömien
polttoaineiden käyttöön, jolloin vältytään
sellaiselta logistisesti epä-älylliseltä tilanteelta,
ja minusta aivan järjettömältä tilanteelta,
jossa rikittömiä tuotteita laivataan Suomesta
muualle Eurooppaa ja huonompilaatuisia tuotteita vastaavasti muualta
tänne.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hellbergin lakialoitteelle kaikki
tuki ympäristön näkökulmasta.
Nimenomaan se tukee sitä myös. Sen lisäksi
kyllä vielä on tällainen Fortumin toimintaa
tukeva, kansallista kemianteollisuutta tukeva, näkökulma
tietysti samalla, niin kuin ed. Klaus Hellbergin puheenvuorosta havaitsimme.
Molemmat asiat ovat kannatettavia ja tukevat toinen toisiaan.
Tällaisia lakialoitteita tarvitaan. Meillä on
kovia haasteita polttoainepuolella, ja niin kuin esimerkiksi ed.
Mertjärvi, joka on paikalla ja ympäristövaliokunnan
jäsen, tietää, me olemme keskustelleet
biodieseleistä, biopolttoaineen lisäämisestä auton
polttoaineisiin. Siinä on Euroopan unioni lähtemässä liikkeelle,
ja kaiken kaikkiaan tämä kysymyshän ajan
mittaan menee tulevaisuudessa aina vetyautoon saakka.
Tällä hetkellä todellakin Suomi alkaa
uhkakuvissa olla kolmannen maailman jonkun valtion kaltainen sikäli,
että nimenomaan siellä poltetaan kaikkein huonolaatuisimmat
polttoaineet, kaikkein rikkipitoisimmat öljyt, dieselit,
ja huonolaatuisimman bensiinin poltto tapahtuu jopa juuri niissä maissa,
jotka itse ovat öljynviejiä. Tällainen
uhkakuva, niin kuin ed. Hellberg kuvasi, pitää pystyä estämään.
Erittäin hyvä lakialoite.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Kun me Suomessa panostamme nykyisin hyvin
voimakkaasti tuotekehitykseen ja osaamiseen ja meillä on
hyvää näyttöä siitä,
että tähän pystytään,
niin tosiaan vielä haluan painottaa sitä, että tässä tilanteessa
pitäisi todella saada hyöty myös jäämään
Suomeen siltä osin, kuin se esimerkiksi on terveyden kannalta
hyvä asia. Tästä asiassa ilman muuta
on kysymys: Jos täällä on pystytty kehittämään
sellaisia tuotteita markkinoille, että ne täyttävät
hyviä laatukriteereitä, niin luulisi, että meillä on
intressi myös jollain tavalla tukea tätä toimintaa,
jos muissa maissa, kuten naapurimaissamme, tähän
on menty.
Keskustelu päättyy.