Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies, hyvät kollegat! Här handlar
det om en viktig kustmiljösak som det är en skam
att Finland inte har ratificerat tidigare. Vi ser av handlingarna
att det är fråga om en konvention som har blivit
färdig 1997, samtidigt talar vi om föroreningar,
dvs. svavel- och kvävedioxidföroreningar, försurningar
som står för ungefär 50 procent av utsläppet
av det här slaget i kustområdena.
Jag ställde mitt första skriftliga spörsmål
om den här frågan till den dåvarande
regeringen i mars 2003 och då lovade den dåvarande
trafikministern att frågan skulle kunna föras
till riksdagen på våren eller sommaren 2003. Äntligen
har den kommit.
Me saamme tämän esityksen vasta sen jälkeen,
kun se kansainvälisesti on astunut voimaan, eikä niin
kuin silloinen liikenneministeri Sasi lupasi, että se olisi
voinut tulla jo viime vuonna kesällä 2003, jolloin
ehkä olisimme voineet myötävaikuttaa
nopeampaan ratifiointiin ja voimaantulon osalta tähän
meriympäristön kannalta tärkeään
esitykseen ja kansainväliseen sopimukseen. Tässä hallituksen
esityksessä todetaan, ja siinä on liitteenä luonnokset
myöskin alempitasoisiin säädöksiin,
että mahdollisesti nämä säännökset
ja tavoitteet ovat myös toteutettavissa teknisin toimenpitein.
Toivon, että vastuuvaliokunnat tästä substanssiasiasta
katsovat tarkemmin, tyydyttävätkö tällaiset
tekniset toimenpiteet meidän Itämeren olosuhteitamme. Kansainvälisesti
on lähdetty uusiin scrub-systeemeihin, ja niiden osalta
voi vähän epäröidä ja miettiä,
sopivatko ne meidän olosuhteisiimme vai kuuluvatko ne enemmänkin
suurten valtamerten oloihin, joissa tavallaan rakennetaan jonkinlaisia
laitoksia, jotka vastaavat ehkä vähäsen sitä,
mitä on saatu Helsingin puhdistuslaitoksiin, elikkä soveltuvatko
tämmöiset Scrub Systems — anteeksi, että käytän
kansainvälistä sanontaa — Itämeren
oloihin. Tästä on kansainvälisesti keskusteltu
pitkään, ja ainakin Euroopan parlamentissa olemme
saaneet aikaan sen, että tarkastellaan enemmänkin
erityisolosuhteita täällä Itämeressä,
ennen kuin sellainen systeemi hyväksytään.
Toinen toive tähän liittyen on, että kun
meille vähän tulee velvoitteita kansainvälisesti
eri tahoilta, niin myöskin tarkastellaan perin pohjin, missä määrin
vastaava direktiivi näitten aineitten osalta on eurooppalaisessa
käsittelyssä, koska rikinpoiston osalta, niin
kuin hallitus mainitsee, on nyt esillä direktiivi Euroopan
unionissa. Tietenkin on vaadittu verrattuna komission esitykseen
tiukennuksia, joten toivoisin, että voisimme käydä keskustelua
hyvin perinpohjaisesti siitä, mikä on se oikea
taso, kun puhutaan näistä rikinvähennyksistä.
Näillä täydennyksillä toivon,
että asia voi edetä pikaisesti, ja olen erittäin
onnellinen, että me saamme tämän asian
vihdoin myöskin käsittelyyn. Mielestäni
se, että asia on viipynyt niin kauan, on jälleen
kerran osoitus siitä, että meidän ulkoasiainministeriössämme
ei ole riittävästi väkeä, joka
pystyy tuomaan kansalliseen lainsäädäntöön
niitä kansainvälisiä velvoitteita, mihin
meidän virkamiehemme ovat sitoutuneet.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on aika surullinen
asia. Näitä tämän laatuisia
hallituksen esityksiähän on tullut nyt peräjälkeen.
Liikenne- ja viestintäministeriössä asiat ovat
jääneet makoilemaan. Tässäkin
käy selville sivulta 8, että silloinen liikenneministeriö järjesti jo
tammikuussa 98 tämän lausuntokierroksen jnp. Tämä asia
on siis ollut jo nykyisessä liikenne- ja viestintävaliokunnassa
orientoivasti esillä, ja silloin kaikki puolsivat tämän
vuoden 97 muutospöytäkirjan hyväksymistä,
allekirjoittamista, ratifioimista ja koko tätä prosessia.
Siitä huolimatta nyt on vuosi 2004. Se, mikä tässä on
nyt jollakin tavalla semmoinen excuse, on tietysti se, että se
talousvyöhykelainsäädäntö saatiin
keväällä eduskunnan käsittelemänä ulos
ja sillä tavalla tämä homma pystyttiin
synkkaamaan yhteen tämän talousvyöhykelainsäädännön
kanssa, mutta tämä on kohtuutonta. Syy siihen,
miksi se tulee nyt, on se, että virkamiehet ovat vaihtuneet.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Voin yhtyä siihen, että aihe
on tärkeä ja asia olisi pitänyt pystyä käsittelemään
jo huomattavasti aikaisemmin täällä Suomessakin
voidaksemme liittyä tähän sopimukseen.
Mutta tietysti tässä nyt on kysymys Suomen kannalta
erityisesti Itämerestä, ja tällöin
on tietysti tähdellistä se, että kaikki
Itämeren rantavaltiot saataisiin tähän
prosessiin mukaan. Tässä jos missä on
tietysti kysymys myöskin siitä, että Venäjä on
tässä avainasemassa, ja tämä teema
on yksi niitä aiheita, kun Itämeri-yhteistyötä viedään
eteenpäin. Silloin tätä teemaa pitää pitää esillä.
Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Kiljunen totesi, tämä on
tärkeää koko Itämeren osalta,
mutta päinvastoin kuin monessa muussa kansainvälisessä sopimuksessa,
tässä on merkitystä sillä, jos
50 prosenttia kansainvälisestä laivastosta sitoutuu
tähän, ja juuri nimenomaan laajentuneen EU:n kautta
tämä tapahtuu paljon helpommin. Kiitos myöskin
ed. Pulliaiselle näistä täydennyksistä.
Ilmeisesti meillä on virkamiespuutetta ei pelkästään
ulkoasiainministeriössä vaan myöskin
muissa ministeriöissä. Mutta on ollut erittäin
säälittävää, että Suomi
on ollut tällaisella mustalla listalla, kun tätä rikinvähentämisdirektiiviä on
käsitelty. Sekin on asia, jonka tilanteen toivottavasti
nyt saamme korjattua. Ei pelkästään miinojen
osalta ole niin, että olemme mustilla listoilla, vaan monessa
ihmisoikeus- ja ympäristöasiassa olemme vähän
mustilla listoilla.
Keskustelu päättyy.