1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2002
jatkuu:
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on tehnyt tiiviin,
mutta aivan olennaisiin seikkoihin keskittyvän mietinnön
tästä vuoden 2002 kertomuksesta. Siitähän
käytettiin puheenvuoroja jo pari viikkoa sitten. Otan mietinnön
kiitollisuudella vastaan tiedokseni. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, herra oikeuskansleri! — Pyydän salia
hiljentymään. Tällainen pulina on kestämätöntä. — Olkaa
hyvä, jatkakaa!
Kiitän, herra puhemies! — Niin kuin totesin,
otan kiitollisuudella vastaan tämän mietinnön,
siinä esitetyt, ja saatan sen kollegoideni tietoon myös
Oikeuskanslerinvirastossa.
Tässä perustuslakivaliokunnan mietinnössä kiinnitetään
huomiota muun ohella siihen, että valtioneuvoston kirjelmissä Euroopan
unionissa päätettäviksi säädöksiksi
ei aina ole tuotu ehkä riittävästi esille
näiden säädösten kytkentää suomalaiseen
perustuslakijärjestelmään ja erityisesti
perusoikeusjärjestelmään. Tuo perustuslakivaliokunnan
huomio on aiheellinen.
Ensi viikolla käsitellään viime vuoden
kertomustani, jossa teen selkoa myös lausunnostani, jonka
olen antanut eduskunnalle. Täällähän
on runsas vuosi sitten selvitetty tätä EU-asioiden
käsittelymenettelyä. Tuossa lausunnossani — siis eduskunnalle
mutta myös tältä osin tämä koskee ministeriöitä — totean,
että kun EU-säädösehdotuksilla
on yhä enemmän perusoikeuskytkentöjä muu
muassa poliisiyhteistyön ja rikosoikeudellisen yhteistyön
alueella, pidän perusteltuna, että nämä seikat
käsitellään kirjelmissä selkeästi omana
lukunaan. Nämä ovat aivan olennaisia kysymyksiä.
Meillä on tiedossa, että terrorismin vastainen
sota tuottaa yleiseurooppalaisella tasolla säädösehdotuksia,
joiden soveltuvuutta jokaisen jäsenmaan perusoikeusoikeusjärjestelmään
on mitä huolellisimmin seurattava. Terrorismi onnistuu,
jos se onnistuu rapauttamaan jäsenmaiden perusoikeusjärjestelmän
tähän toimintaan kohdistuvan hätäisen,
ylimalkaisen ja umpimielisen lainsäädännön
valmistelussa.
Arvoisa puhemies! Olen myös muuten pyrkinyt pitämään
huolta siitä, että eduskunnan ja erityisesti eduskunnan
perustuslakivaliokunnan havainnot lakiesityksissä olevista
puutteista tulevat hyvin tehokkaasti ministeriöiden eri
valmistelijoiden tietoon. Olen valtioneuvoston kansliapäälliköiden
kokouksessa pyytänyt kiinnittämään
jokaisen ministeriön jokaisen lainvalmistelijan huomiota
siihen, että eduskunnan perustuslakivaliokunta on toistuvasti
joutunut puuttumaan esimerkiksi niin sanottujen delegointisäännösten
yksiselitteisyyteen ja toimivuuteen.
Huolellisella perustuslakivaliokunnan lausuntojen seurannalla
ja lukemisella ja niihin paneutumisella tällaiset valitettavat
stiplut ovat vältettävissä ja pystytään
säästämään eduskunnan
perustuslakivaliokunnan työtä, niin että valiokunta ei
toistuvasti joudu puuttumaan samoihin kysymyksiin. Niin kuin täällä valiokunnan
puheenjohtaja, kansanedustaja Sasi totesi edellisellä käsittelykerralla,
hallituksen esityksen säätämisjärjestysperustelut
ovat kaiken aikaa parantuneet, mutta läheskään
täydellistä tasoa niissä ei valitettavasti
vielä ole voitu saavuttaa.
Ed. Zyskowicz puuttui täällä pari
viikkoa sitten suojelupoliisin tilanteeseen. Keskustelussa kävi
ilmi, että perustuslakivaliokunta on saanut selvityksen
suojelupoliisilta sen toiminnasta. En tunne tuon selvityksen sisältöä.
Olen omalta osaltani tietysti myös pystynyt seuraamaan
näitä tutkintoja, ja tässä suhteessa
minulla ei ole enempää tästä lausuttavaa.
Totean kyllä, että se, ovatko henkilöt
vakoiluun syyllistyneet, päätetään puolueettomassa
oikeudenkäynnissä, riippumattoman tuomioistuimen
päätöksellä, kaikki muu sitä edeltävä on
spekulointia.
Ed. Vistbacka korosti ja otti esiin sen, että asioiden
käsittelyn kesto on oikeusturvaa jäytävä seikka.
Tämä pitää täysin paikkansa.
Viivästynyt oikeusturva on usein toteutumatonta oikeusturvaa.
Tässä suhteessa laillisuusvalvoja on kyllä hieman
vaikeassa tilanteessa, koska kysymyshän on siitä,
kuinka paljon viime kädessä tämä täysistuntosali
myöntää resursseja viranomaisille heidän
asioidensa käsittelemiseksi. Ed. Vistbacka viittasi suoraan
tähän seikkaan, ja valitettavasti joudun palauttamaan
tämän kysymyksen takaisin. Myös oman
virastoni käsittelyajat tahtovat helposti pitkittyä,
ja näin tapahtuu hallinnossa kautta linjan.
Kaiken uhallakin rohkenen kiinnittää huomiota
siihen, että eduskunnan käsiteltävänä olevassa talousarviossa
on päädytty ratkaisuun, että joka toinen
valtionhallinnosta eläköitymisen johdosta avautuva
virka jätetään täyttämättä.
Tässä on syytä pohtia, mitä tämä merkitsee
ed. Vistbackan esille ottamien asioiden viipymisen kannalta. Valtion
toimenpitein kansalaisille turvataan fyysistä turvaa, ja
jos tämän turvan tuottajia vähennetään
sillä tavalla, kuin nyt on esitetty — tai esillä,
tämä lausuma on syytä tutkia hyvin tarkasti — silloin
joudutaan kysymään, mistä voidaan luopua.
Olen työsuojeluviranomaisten kanssa keskustellut, ja
tästä keskustelusta käy ilmi, että niin
sanottua harmaata ylityötä valtiolla tehdään
paljon. Olen itse tarkastanut uudet lääninhallitukset.
Niitä on viisi kappaletta suuren reformin jälkeen.
Siellä tehdään paljon ylitöitä ja
osa tehdään salaa, koska ei haluta antaa ymmärtää,
että ei muka selvittäisi näistä töistä.
Nämä ovat vakavia kysymyksiä, ja ne koskevat
meidän lähimmäistemme jokapäiväistä elämää,
sen turvallisuutta, rajojen turvallisuutta. Terveys- ja sosiaalipalvelut,
koulutuspalvelut saadaan kunnalta, mutta varsinainen fyysinen turvallisuus
on valtion toimenpiteiden takana.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos oikeuskanslerille puheenvuorosta. Sanoitte,
että olette pystynyt seuraamaan suojelupoliisin vakoilututkimuksia. Siksi
esitän teille hyvin konkreettisen kysymyksen:
Onko teidän käsityksenne mukaan suojelupoliisin
tutkiessa entisen Itä-Saksan hyväksi tapahtuneita
vakoiluja suojelupoliisille selvinnyt sellaisia suomalaisia ja jos,
niin kuinka monta, joiden he katsovat syyllistyneen vakoiluun entisen Itä-Saksan
hyväksi, mutta jotka tapaukset ovat jo vanhentuneita sen
vuoksi, että jos vakoilurikoksiin olisikin syyllistytty,
ne rikokset täyttäisivät korkeintaan
tavallisen vakoilun, eivät törkeän vakoilun,
tunnusmerkkejä.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeuskansleri mielestäni ihan ansiokkaasti
selvitti tätä asioitten viivästynyttä käsittelyä,
ja on totta, että viime kädessä tietysti
eduskunta päättää määrärahoista.
Toisaalta, juuri niin kuin oikeuskansleri totesi, ei lääninhallituksissa
eikä myöskään poliisissa myöskään
kanteluitten yhteydessä ei tuoda ilmi sitä, että kyse
on todellisuudessa resurssipulasta.
Mutta, arvoisa puhemies, eräs asia minua huolestuttaa
esimerkiksi juuri autoveroasioissa. Toki nyt on käsittelyssä vuoden
2002 kertomus, joka tulee perustuslakivaliokunnasta, mutta kun julkisuudessa
oli jälleen tällä viikolla, että autoveroasioissa
kaksi kolme vuotta kestää valitusasioitten käsittely,
niin arvoisa puhemies, toivoisin, että oikeuskansleri keskustelisi
asianomaisten valtioneuvoston jäsenten kanssa nimenomaan siitä,
että tällaisissa tilanteissa pitää saada
lisäresursseja, (Puhemies koputtaa) ja katson, että laillisuusvalvojan
velvollisuus on myös puuttua ja kiinnittää tähän
valtioneuvoston huomiota.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia oikeuskanslerille sen asian
esille ottamisesta esiin, kuinka tässä terrorisminvastaisessa
niin sanotussa sodassa on, jos oikein kuulin, tehty myös
hätäistä ja ylimalkaista lainsäädäntöä.
Eduskunta poikkeuksellisen suoraan myönsi viimeisen poliisilain
yhteydessä, kun se yksimielisesti hyväksyi ponnen, että koko
poliisilaki on mitä pikimmin kirjoitettava uudelleen, niin
että se olisi muun muassa johdonmukainen ja asianmukaisesti
perusteltu, että samankaltainen arvio on totta myös
meidän kiireisissä, hätäisesti
tehdyissä muutoksissamme. Myös edellinen oikeusministeri
Koskinen kesällä ansiokkaasti asiaa toi julkisuuteen.
Kysyisinkin, kun tämmöinen poikkeuksellisen tärkeä ponsi
tässä asiassa on esillä, näettekö mahdollisena,
että oikeuskanslerikin katsoisi tämän ponnen
perään, että valtioneuvoston puolella
ainakin aktiivisesti otetaan kantaa siihen, koska tämmöinen
valmistelutyö alkaa. Ministeri Rajamäki ei ole
halunnut luvata, itse asiassa ei ole halunnut vastata koko kysymykseen
tämän lain valmistelusta.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän herra oikeuskansleria siitä,
että kiinnititte huomiota henkilöstön
tuottavuuden kohottamispyrkimykseen, joka kehysten kautta on tänne
tullut. On todellakin niin, että vaikka henkilökohtainen
tuottavuus kasvaisi, jos se kasvaa tuottajien määrää lisäämällä,
niin kokonaistuotanto voi pienetä ja todennäköisesti pieneneekin.
Se tarkoittaa tietenkin silloin sitä, että sillä rajalla
on huomattavasti harvemmassa niitä vartijoita, että poliiseja
ei riitä joka puolelle, mutta aivan samalla tavalla se
pätee myöskin terveydenhoidossa ja muissa ihmisille äärimmäisen
tärkeissä asioissa. Toivon, että oikeuskansleri
jatkossakin kiinnittää tähän
huomiota, koska minun mielestäni tämä kehitys,
johon nyt pyritään, on huolestuttava.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on kiinnitetty pariin
seikkaan huomiota, jotka ovat työn alla, eli juuri tähän
paremman sääntelyn ohjelmaan, jota laaditaan,
ja ehdotus valmistuu ensi vuodelle. Se tähtää siihen,
että pystyttäisiin kohdentamaan lainvalmisteluresursseja
tarpeen mukaan ja esimerkiksi lain tarkastuksen tyyppinen valvonta lainvalmistelutyön
laadusta alkaisi jo aikaisemmassa vaiheessa lainvalmisteluprosessia.
Erittäin tärkeätä on, että ministeriössä olisi
riittävän suuri valmisteluresurssi, taitavia lainvalmistelijoita,
ja että myös palkkauksessa ja muissa työehdoissa
tämän työn hankaluus noteerattaisiin.
Ed. Braxin mainitsemasta poliisilain uudistuksesta en vastaa,
mutta sen sijaan esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
puolella on juuri vireillä sen tyyppinen tarkastustyö,
että kirjoitettaisiin selkeämmäksi ja
johdonmukaisemmaksi esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädäntö.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Onko oikeuskanslerin mielestä Suomen
suojelupoliisin parlamentaarinen seurantajärjestelmä EU:n
mittapuiden mukainen? Useimmissa unionin jäsenmaissa on
parlamenteissa erityiselimet, jotka seuraavat turvallisuuspoliisin
toimintaa. Suomessahan tämä seuranta tapahtuu
lähinnä ulkoasiainvaliokunnan ja perustuslakivaliokunnan
toimesta, mutta se ei ole varsinaista seurantaa vaan enemmänkin
tiedonsaantia suojelupoliisilta asianomaisille eduskunnan elimille.
Pitäisikö oikeuskanslerin mielestä Suomeen
perustaa eduskuntaan parlamentin erityinen elin, jonka tehtäväksi
asetetaan turvallisuus- ja suojelupoliisin seuranta?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeuskansleri äskeisessä puheenvuorossaan
kiinnitti huomiota valtioneuvoston pyrkimykseen jättää täyttämättä joka toinen
eläköitymisen yhteydessä avoimeksi tuleva
vakanssi. Siihen todella kannattaa kiinnittää huomiota
ja erityisesti sen työsuojelullisiin seuraamuksiin.
Mutta minua, arvoisa oikeuskansleri, kiinnostaa aivan erikoisesti
se, saatoitteko tämän havaintonne valtioneuvoston
tietoon, silloin kun budjettia tänne lähetettiin.
Petri Neittaanmäki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Itse en ole vakuuttunut siitä,
että suojelupoliisin toiminta tämän Stasi-kysymyksen
ympärillä olisi ollut asianmukaista. Alpo Rusin
tapauksessa suojelupoliisi aloitti laajan valtionjohdon informoinnin ennen
kuin asianomaista henkilöä itseään
oli kuultu tästä asiasta epäiltynä.
Sen lisäksi en ole vakuuttunut siitä, että muita
listalla olevia nimiä olisi yhtä päättäväisesti
tutkittu. Kysynkin oikeuskanslerilta: kuinka tällainen
mielestäni kansalaisten yhdenvertaisuutta loukkaava toiminta on
niin sanotussa oikeusvaltiossa mahdollista?
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Pyrin vastaamaan mahdollisimman lyhyesti,
että keskustelu ehditään käydä loppuun.
Ed. Zyskowiczille totean, että jos suojelupoliisi toteaa
epäilyksensä kohteena olevan rikoksen olevan vanhentunut,
se ei voi siihen suunnata tutkijavoimavaroja. Tämän
pitemmälle en tähän kysymykseen valitettavasti
voi mennä.
Autoveroasioista mielihyvin käyn keskustelua asianomaisen
ministeriön kanssa. Kysymys on ensisijaisesti Tullihallituksesta,
joka kuuluu valtiovarainministeriön toimialaan, niin että siinä rahat
ja rahojen tarve kohtaavat hyvin lähellä samassa
ministeriössä.
En niinkään tähän terrorisminvastaiseen
lainsäädäntöön puuttuessani
pohtinut olemassa olevaa lainsäädäntöä vaan
mahdollisesti tulevaa, jossa esimerkiksi rangaistussäännökset
voidaan muotoilla hyvin yleisesti puhumalla väkivallan ihannoimisesta
tai muusta vastaavasta.
Yleisesti sanoisin henkilöstön riittävyydestä, että en
myöskään tuonut esiin tätä asiaa
esittelyssä, koska pelkään, että jo
nyt olen astunut vähän yli sen, mikä laillisuusvalvojan
toimivaltaan kuuluu. Kysymys on poliittisesta harkinnasta, mutta
mielestäni on perusteltua (Ed. Zyskowicz: Ja huonosta harkinnasta!)
kiinnittää huomiota siihen, mitä seurauksia
näistä ratkaisuista voi olla oikeusturvalle, joka
kuuluu minun velvollisuuksiini.
Suojelupoliisin Rusi-tutkinnasta en pysty sanomaan valitettavasti
mitään, koska en ollut siihen lainkaan perehtynyt.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt oikeuskanslerin kertomusta käsiteltäessä on
mielestäni kiinnitetty hyvin moneen hyvään
asiaan huomiota, mutta mielestäni yksi asia on jäänyt
liian vähälle huomiolle, ja se nimenomaan koskee
Suomen kansalaisten oikeuksia Euroopan unionin aikana.
Kun Suomi hyväksyi Euroopan unionin jäsenyyden
perustuslain säätämisjärjestyksessä vuoden
1995 alusta, siinä yhteydessä Suomi hyväksyi
myös Euroopan unionin oikeusjärjestelmän omakseen,
elikkä kansalaisilla on oikeus vedota unionin direktiivien
antamaan suojaan aivan yhtä vahvasti, jopa vahvemmin, kuin
omiin lakeihimme. Eduskunta joutuu ottamaan lainsäädännössään
huomioon aina direktiivien määräykset. Tätä kutsutaan
implementoinniksi, niin kuin tässä talossa on
paljon siitä jo puhuttu. Mutta siinäkin asiassa
on ongelmia. Kun lainsäädäntöä laaditaan,
niin tässä yhteydessä syntyi ihmeellisiä tilanteita.
Otan pari esimerkkiä:
Viittaan tekijänoikeuslakikeskustelussa käytyyn
erilaisten mielipiteiden vaihtoon tämän talon
sisällä, jossa on otettu esimerkiksi erittäin tiukkoja
kantoja sen puolesta, että direktiiviä on pilkulleen
noudatettava ja että minkään näköistä, sanotaanko,
soveltamista ei sallita. Mutta sitten joka tapauksessa joissakin
direktiiveissä, kuten Euroopan unionin luontodirektiivissä,
joka säädettiin vuonna 1992 ja joka implementoitiin
suomalaiseen lainsäädäntöön
luonnonsuojelulain 64 §:ään, ei tunnu
olevan mitään väliä, miten on
säädetty direktiiviin. Siinä esimerkiksi
oikeuskanslerin väittämän mukaan riittää se
korkeimman hallinto-oikeuden tulkinta, vaikka se ei varmasti riitä,
koska tästä on Euroopan yhteisön tuomioistuimen
nimenomaiset ennakkopäätökset, että sitä tulkintaoikeutta
ei ole, vaan direktiiviähän voi periaatteessa
ja ainoastaan tulkita Euroopan yhteisöjen tuomioistuin.
Nämä ennakkopäätökset
kertovat siinä selvää kieltään,
ja kuitenkin esimerkiksi oikeuskansleri on monessa julkisessa esiintymisessään
vedonnut, että on selkeästi kysymys korkeimman
hallinto-oikeuden päätöksestä eikä sillä ole
ollut mitään tekemistä muka sitten Euroopan
yhteisöjen tuomioistuimen ennakkopäätöksen
kanssa. Tässä on selkeä ristiriita, ja
tämä tulee selvittää juurta
jaksain. Totta kai se M 2/2004 asia on perustuslakivaliokunnassa
esillä edelleen, ja tähän asiaan palataan
myöhemmin. Sitä ei tässä kertomuksessa
ole otettu huomioon, kuten siinä kertomuksessa todetaan.
Mutta joka tapauksessa tämä on ihmisoikeuksien
kannalta aivan erinomaisen tärkeä asia, voiko
Suomen kansalainen vedota oikeuksiinsa siinä, missä hänen
oikeuksiaan on Suomessa poljettu, suorastaan heitetty lokaan, voiko
hän vedota direktiivin sääntöihin.
Mielestäni yksiselitteisesti voi, mutta tähän
ei ole suomalainen oikeusjärjestelmä, ennen kaikkea
oikeuskansleri, ottanut mitään kantaa. Hän
on todennut, että korkein hallinto-oikeus on jotain todennut,
sallinut jopa ulkomaankieliset, englanninkieliset, asiakirjat asiaa
käsiteltäessä, on sallinut jopa sen,
että oikeusistuimessa saadaan panna papereita piiloon,
joita ei toiselle osapuolelle näytetä. Tähän
ei ole otettu mitään kantaa. Kysymys on pahimmasta
mahdollisesta ihmisoikeusloukkauksesta, ja oikeuskanslerin tehtäviin
kuuluu nimenomaan valvoa ihmisoikeuksien toteuttamista Suomessa
perustuslain mukaan. Se on kirjattu Suomen perustuslakiin, ja se
on semmoinen tehtävä, jossa ei saa yhtään
lipsua.
Mutta toivon, että tämän käsittelyn
aikana, sekä tämän kertomuksen että tulevien
kertomusten aikana, tähän asiaan kiinnitetään
vakavaa huomiota. Suomen kansalaisilla on Euroopan kansalaisina,
unionin jäsenmaan kansalaisina, aivan sama oikeus vedota
oikeuksiinsa paitsi Suomen lakien mukaan, ennen kaikkea myös
Euroopan yhteisön lainsäädännön
mukaan, koska ihmisoikeudet ovat meidän hyväksymiämme.
Ihmisoikeussopimus on Suomen allekirjoittama, ja siitä ei
saa milliäkään livetä. Toivon,
että tässä asiassa päästään
vihdoin oikealle tolalle.
Ed. Klaus Hellberg merkitään
läsnä olevaksi.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.