3) Hallituksen esitys jäteverolaiksi 
       
         					
      
      
         
         Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
         
         Arvoisa herra puhemies! Jäteveromuutos on osa hallituksen
            vihreää verouudistuspakettia. Tämän
            verouudistuksen ympäristötavoitteena on jätteiden
            kaatopaikkakäsittelyn väheneminen ja jätteiden
            hyötykäytön lisääminen.
         
         
         Näin ollen verouudistuksella ei vain veroteta kaikkia
            jätelajeja enemmän vaan kannustetaan jätteen
            tuottajia ja kaatopaikanpitäjiä jätteiden synnyn
            vähentämiseen sekä jätteen hyötykäyttämistä edistäviin
            investointeihin ja toimintatapoihin. Aivan yhtä lailla
            tällä voi olla merkitys siinä, että kannustamme
            yksittäisiä kotitalouksia vähentämään
            jätettä ja valitsemaan sellaisia pakkauksia ja
            tuotteita, joita voidaan sitten hyötykäyttää.
            Eli tässä on selkeästi lähdetty
            siitä, että kun kerran verotuksella peritään
            lisää rahaa hyvinvointiyhteiskunnan tarpeisiin,
            niin tehdään se ympäristöfiksummalla
            tavalla ja kannustetaan siis jätteiden vähentämiseen
            mutta myös niiden hyötykäyttöön.
         
         
         Tässä esitetyssä jäteverolaissa
            jäteveroa maksettaisiin niistä kaatopaikalle toimitettavista
            jätteistä, joiden hyötykäyttö olisi
            teknisesti ja ympäristöperusteisesti mahdollista,
            eli kaikista jätteistä ei makseta vaan niistä,
            jotka toimitetaan kaatopaikalle ja joita voitaisiin hyötykäyttää, joilla
            olisi tekniset ja ympäristölliset perusteet hyötykäyttöön.
            Myös yksityiset kaatopaikat tulevat jäteveron
            piiriin. Erikseen on syytä mainita, että keräyspaperin
            siistauslietteen verottomuudelle on tarkoitus hakea tai haetaan
            Euroopan komission valtiontukilupaa.
         
         
         Jäteveron tasoa korotetaan siten, että veroa olisi
            maksettava 40 euroa tonnilta jätettä, joka toimitetaan
            kaatopaikalle ensi vuoden alun jälkeen. Vuoden 2013 alussa
            veron määrä nousee 50 euroon tonnilta
            jätettä. Tällä hetkellä hinta
            on 30 euroa tonnilta. Vero ei koskisi sellaisia jätejakeita,
            joille ei ole kaatopaikkasijoitusta korvaavaa teknistä hyödyntämis-
            tai käsittelyvaihtoehtoa tai joiden hyödyntämis-
            tai käsittelyvaihtoehdot eivät ole ympäristöllisesti
            ajateltuna kestäviä. Tämmöisiä ovat
            muun muassa mineraalijäte, epäorgaanisissa kemian
            prosesseissa syntyvät jätteet tai maa-ainekset.
         
         
         Tämän veron piirissä sen sijaan olisivat
            kaikki sellaiset yleiset yksityiset kaatopaikat, joille sijoitetaan
            verolliseen jäteryhmään kuuluvaa jätettä.
            Jätteiden verollisuus ei siten perustuisi nykyisen jäteverolain
            mukaisesti siihen, toimitetaanko jätteet yleisille tai
            niihin rinnastetuille kaatopaikoille vai yksityisille kaatopaikoille
            tai läjitysalueille. Nykyistä vastaavasti jäteveron alaisena
            kaatopaikkana ei pidettäisi jätteiden välivarastointialuetta,
            maakaatopaikkaa, kompostointialueita eikä jätteen
            hyödyntämisaluetta. Veroa ei maksettaisi myöskään
            kaatopaikalla hyödynnettävästä jätteestä.
            Ongelmajäte rajattaisiin niin ikään lain
            soveltamisalan ulkopuolelle.
         
         
         Tämän jäteveron tuotto vuonna 2009
            oli noin 45 miljoonaa euroa. Esitetyt muutokset johtaisivat siihen,
            että valtion verotulot keskipitkällä aikavälillä lisääntyisivät
            ehkä noin 40 miljoonalla eurolla eli tuotto olisi yhteensä noin
            90 miljoonaa euroa. Tässä on vähän
            sama logiikka kuin autoverossa, että mikäli veroperuste
            toimii eli aletaan toimia jätettä vähemmän
            tuottavalla tavalla tai jätteitä hyötykäytetään
            enemmän, myös tuotto laskee. Siinä on
            tämmöinen ikiliikkujanomainen vaikutin, mutta
            tämä rakenne on terve, kerätään
            rahaa enempi tällä hetkellä. Mikäli
            sitten järjellistä hyötykäyttöä jätteelle
            on, tietysti voidaan aina arvioida sitä, nouseeko jäljelle
            jääneen jätejakeen vero, jos halutaan
            lisää verotuottoja.
         
         
         Ihan pari pientä yksityiskohtaa vielä keskustelun
            pohjaksi. Esitetyssä muodossa jätteenpolttoa ei
            ehdoteta verotettavaksi muun muassa johtuen siitä, että jätteenpolton
            nopea laajentaminen on tarpeen biohajoavien jätteiden kaatopaikkakäsittelyä korvaavana
            laitoskäsittelynä. Meillä on myös
            verottomista jätejakeista lista, jota seurataan ja jota
            on syytä seurata tulevina vuosina tarkemmin.
         
         
         Kysymys siis tiivistetysti on siitä, että kannustetaan
            jätteen määrän vähentämiseen,
            jätteen hyötykäyttämiseen ja
            näin ollen rakennetaan uusi profiili jäteverolle,
            jolla ainakin nyt näköpiirissä olevassa
            tulevaisuudessa pystytään keräämään jonkin
            verran lisätuloja hyvinvointiyhteiskunnan tarpeisiin.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia valtiovarainministerille
            esittelystä. Asia on sen arvoinen, että ministerin
            on hyvä olla paikalla.
         
         
         Tämä on kanssa sellainen ylitse vaalikauden mennyt
            kysymys, laajennetaanko jäteveroa myöskin yksityisille
            kaatopaikoille. Nyt sitä laajennetaan, ja tämä on
            hyvä asia. Tämä periaate, jolla tässä jaotellaan
            jätteet veronalaisiksi tai sitten ei, on tietysti ymmärrettävä.
            Silloin, kun ei ole uusiokäyttö-, hyötykäyttömahdollisuutta,
            voi myös kaatopaikalle vienti olla verotonta.
         
         
         Kysymys siitä, miten Suomessa on yleensäkin
            jäteasia hoidettu, ei kuitenkaan ole kovin valoisa. Meillä esimerkiksi
            pakkausjätteen osalta on vain osittainen tuottajavastuu.
            Pitäisi olla toisin, eli sen pitäisi olla täydellinen
            niin kuin on sähkö- ja elektroniikkajätteen,
            romuajoneuvojätteenkin osalta. Tosin molemmissa näissäkin
            on käytäntö heikko. Seuranta ja valvonta
            on resursoitu hyvin vaatimattomasti. Se on siellä Pirkanmaan
            elyn hoivissa. Käytännössä yksi
            henkilö hoitaa tätä osuutta sähkö-
            ja elektroniikkajätteiden, romuajoneuvojätteiden
            osalta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä voidaan
            siis todeta, että olemme sillä tavalla menossa
            oikeaan suuntaan, että myös yksityiset kaatopaikat
            ovat veron kohteena. Ne ovat käyttäneet verottomuuttaan hyväkseen
            ja ovat avanneet usein kaatopaikkansa portit muullekin jätteelle
            kuin sille, mitä ne itse, siis omistajat, tuottavat. Omistajathan
            ovat monesti teollisuuslaitoksia, esimerkiksi puunjalostusteollisuuden,
            metalliteollisuuden laitoksia.
         
         
         Lopuksi tuosta jätteenpoltosta, mistä valtiovarainministeri
            totesi: Jätteenpolttoon tuodun jätteen pitäisi
            mielestäni olla veronalaista. Se, että biohajoavan
            jätteen polttokäyttö olisi erityisen perusteltua,
            on kyllä asia, jota voi kahdestakin suunnasta katsoa. Kuitenkin
            jos biojäte käsitellään niin,
            että siitä saatava metaani otetaan talteen, käytetään
            energian tuotantoon, niin silloin tämä kysymys
            polttovaihtoehdosta tietysti asettuu toiseen näkökulmaan,
            ja myöskin edelleenkin myös tämä kompostointivaihtoehto
            on pätevä.
         
         
         Jätteenpoltto kaiken kaikkiaan on iso ongelmakysymys.
            Se vähentää jätteen lajittelua,
            uusiokäyttöä, se vähentää kierrätystä ja
            se johtaa sellaiseen bulkkityyppiseen käytäntöön,
            että kaikki vain uuniin ja piipusta ulos. Se ei ole kestävän kehityksen
            mukainen vaihtoehto. Meillä on aivan liikaa Suomessa suunniteltu
            jätteenpolttolaitoksia ja niiden tulevaisuus on sidottu
            olemassa oleviin jätejakeisiin useiksi kymmeniksi vuosiksi,
            mikä vähentää taas kaikkein
            tärkeintä asiaa, eli jätteen syntymisen
            vähentäminen on se ykkösasia eli pyrittäisiin
            siihen, ettei syntyisi jätteitä. Tässä on
            myös se vaikuttava tekijä, että jos pakkausjätteen
            kohdalla olisi täydellinen tuottajavastuu, niin varmasti
            pakkauksiakin olisi vähemmän.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri jo perusteellisesti
            esitteli hengentuotteensa, sen, mikä on ekologinen verouudistus
            tällä kertaa, ja kertoi siinä yhteydessä, että tässä vaiheessa
            verokertymän lisäys olisi valtiolle noin 40 miljoonaa
            euroa. Nämä luvut ovat mielenkiintoisia sen takia,
            että metsäteollisuus ilmoitti välittömästi
            tähän, että metsäteollisuudelle
            yksinomaan tämä kuulemma merkitseekin 40 miljoonan
            euron lisämenoa. Siis missä tässä nyt
            ne miljoonat oikein ovat, koska yksi asiahan pysyy selvänä,
            että jäte jossakin syntyy ja se viedään
            johonkin, joko penkkaan taikka laitokseen taikka fraktioitavaksi
            tai johonkin muuhun sellaiseen? Tämä todennäköisesti
            pysyy ennallaan suurin piirtein, mutta sitten kun siitä lasketaan,
            niin sitten onkin jo hajonta aivan mahtava kerta kaikkiaan.
         
         
         Sitten, millä tavalla ymmärretään
            tämä viesti? Otetaan tyypillisenä esimerkkinä Oulu,
            johonka ollaan nyt mainoslehtisten mukaan rakentamassa ekovoimalaa
            ja jonka suunnittelijat, suuret konsulttiyhtiöt, ilmoittivat,
            että sinne täytyy saada näin ja näin
            ja näin paljon jätettä ja sitten ollaan
            ihan siinä marginaalissa, kannattaako se jätteenpoltto
            vai ei ja se ekovoimala vai ei. Niissä konsulttiselvityksissä ei
            ole mitään siitä, hitustakaan, mitä arvoisa
            ministeri äsken esitteli hallituksen esityksen perusteluina,
            eikä siitä, mitä tänne on kuvattu.
            Sen mallinhan pitäisi olla sillä tavalla, että vain
            se rejekti, siis se, mitä mihinkään muuhun
            ei voida hyötykäyttää, sinne
            menee. Mutta käytännön mallit ovat konsulttiyhtiöillä jo
            aivan kokonaan toisenlaiset.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jäteveroa on kannettu jo 15 vuotta,
            ja tälle lakiesitykselle on varmasti tarve. Kehitystä on
            tapahtunut hyvinkin monella alueella. Merkittävä muutos
            tässä uudistetussa jäteverolaissa on
            se, että kaatopaikat tulevat tietyllä tavalla
            yhdenvertaisiksi. Niin kuin ministeri totesi, aiemmin tätä veroa
            ei ole tarvinnut kantaa eikä ole kannettu yksityisiltä kaatopaikoilta.
            Kysynkin sitä, kun en tiedä historiaa, miksi näin
            aikoinaan meneteltiin. Varmasti tämä asetelma
            on tietyllä tavalla vääristänyt
            kilpailua, ja nyt sitten jos tässä tilanteessa ajatellaan
            kuntia ja yksityisiä kaatopaikkayrittäjiä,
            niin tavallaan ne ovat samalla lähtöviivalla ja ovat
            tasavertaisessa asemassa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Veroa ei tarvitse tämän esityksen
            mukaan jatkossakaan kantaa niistä jätelajeista,
            joiden hyödyntäminen on teknisesti mahdotonta
            tällä hetkellä. Hyvä näin.
            Tämä hyödyntämättömien
            lajien lista varmasti pienenee, mutta se tietysti ehkä tietää myös
            jäteveron nostamista. Huusin tuossa kesken ministerin puheen,
            että veden kohdallahan näin on tapahtunut. Mutta
            varmasti valiokunnassakin näitä tarkistuksia tullaan
            tekemään tähän lakiesitykseen.
         
         
         Sitten, arvoisa puhemies, aivan lopuksi: Meillä on
            tällä hetkellä tiettyjä ainakin
            minun mielestäni turhiakin hyötykäytön
            rajoituksia. Tarkoitan tässä muun muassa tuhkalannoitusta.
            Minusta sen käytön esteet pitäisi poistaa
            ja pitäisi palauttaa se ravinnoksi näille suometsille.
            Se olisi mielestäni tärkeä ja järkevä toimenpide,
            ja tällä tavalla myös kaatopaikkajätteitten
            määrää voitaisiin vähentää.
         
         
         Aivan lopuksi (Puhemies: 2 minuuttia!) kysymys vielä ministerille,
            joka tietää: ovatko täällä jäteveron
            listalla vielä, kun jossakin vaiheessa lehdistössä oli,
            muun muassa maatalouden puolella oljet, risut ja naatit.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomessa syntyi vuonna 2007 lähes
            2,5 miljoonaa tonnia yhdyskuntajätettä. Kaatopaikoille
            sijoitettiin yhdyskuntien sekajätettä vuonna 2007
            noin 1,39 miljoonaa tonnia. Sekajätteen biohajoava osa
            tuottaa kaatopaikalla hajotessaan metaania ja aiheuttaa valtaosan
            jätehuollon kasvihuonepäästöistä.
            Kotitalouksien ja julkisten palveluiden biojätettä,
            puutarha- ja ruokajätettä kerättiin hyödyntämistä varten
            vuonna 2007 yhteensä 277 500 tonnia. Biojätettä jää kuitenkin
            edelleen paljon kaatopaikalle sijoitettavaan sekajätteeseen,
            vaikka biojätteen kierrättäminen ja hyödyntäminen
            kompostoimalla, mädättämällä ja polttamalla
            on kasvanut viimeisten vuosien aikana merkittävästi.
            Biojätteen ohella myös muiden yhdyskuntajätejakeiden
            lajittelu ja keräys hyödyntämistä varten
            on laajentunut.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tavoitteena tulisi olla, ettei jätteitä viedä kaatopaikoille
            vaan se pyritään aina kierrättämään
            tai hyödyntämään polttoaineena.
            Jäteveron tarkoituksena on ollut kannustaa kaatopaikkakäsittelyn
            vähentämistä sekä hyötykäytön
            lisäämistä. Jäteveron ohjausvaikutusta
            on pidetty vähäisenä, millä on
            perusteltu yhtäältä verotason suunnitelmallista
            korottamista pitkällä aikavälillä,
            toisaalta koko verosta luopumista.
         
         
         Jäteveron tasoa on pidetty liian matalana verrattuna
            muun jätteenkäsittelyn kustannuksiin. Toisaalta
            on esitetty, ettei veron määrää kuitenkaan
            saa nostaa sellaiseksi, että jätteiden laiton sijoittaminen
            lisääntyy. Veroa on myös esitetty porrastettavaksi
            eri tavoin. Jätteitä tulisi käyttää ensisijaisesti
            energiana sekä edistää energiankäyttöön
            sopimattoman jätteen kierrättämistä. Jäteverosta
            huomattavan osan maksavat yritykset. Veron laajentaminen ja korottaminen
            tarkoittaa siten yritysten kustannusten lisäämistä.
            Yritysvaikutusten arviointi on tältä osin kehnoa.
         
         
         Keräyspaperin hyödyntämisessä syntyvä siistausliete
            rajattiin viime hetkellä jäteverolain ulkopuolelle.
            Siistauslietteen verovapaus on erittäin tärkeää,
            jotta keräyskuidun käyttäminen paperinvalmistuksessa
            ei vaarannu.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kannatan jätteenpoltolla tuotetun
            sähkön ja lämmön tukemista.
            Tukemalla jätteenpolttolaitoksia vähennetään
            merkittävästi kaatopaikkojen metaanipäästöjä.
            Metaanin kerääminen kaatopaikoilla polttoaineeksi
            on mielenkiintoinen kokeilu, mutta valtaosa päästöistä pääsee
            kuitenkin ilmaan. Poltettavan jätteen pitää tietysti
            olla kierrätyskelvotonta. Jään mielenkiinnolla
            odottamaan hallituksen ehdotusta jätelaiksi.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jäte on monessa mielessä myös
            raaka-aine. Tänä päivänä on
            opittu hyödyntämään näitä eri
            jakeita. Minusta kyse on nyt siitä hyvin laajasti — enstäinkin
            tähän lakiin ei sinällään
            huomauttamista, se näköala vaan minulla on olemassa — jotta
            käytännössähän tämän
            veron määrän, kokonaiskertymän
            määrän, pitäisi vähetä näillä toimenpiteillä,
            mitä tässä on ajateltu, koska tarkoitus
            on vähentää jätteen määrää.
         
         
         Sitten tämä poltto vai mädätys -asia.
            Minusta ne jakeet pitäisi kyllä osata tarkkaan
            erottaa, ei sillä tavalla kuin tehdään
            isoja polttolaitoksia, että siellä myös
            poltetaan semmoisia osioita, semmoisia jakeita, mitkä voidaan
            mädättää, koska se on hyötysuhteiltaan
            huono, se jopa vie energiaa. Sen takia minusta näissä pitäisi
            olla aika tarkat tämmöiset pasmat, miten tämä temppu
            tehdään, jotta kaikesta, mikä voidaan
            mädättää, saadaan kaasua, hyödynnetään
            sitten lämmityksessä tai sähkönä tai
            liikennepolttoaineena, ja sitten tämä polttojae,
            mikä ei anna biokaasua, sitten poltettakoon.
         
         
         Muutenhan meillä on opittu jo onneksi lajittelemaan
            nämä lasit, metallit, paperit aika hyvin. Joka
            paikassa se ei vielä toimi, mutta toivon mukaan nyt nämä järjestelmät
            kehittyvät, ja uskon, että tämä jätemaksu,
            käsittelymaksu, tulee tehostamaan tätä yhä edelleen.
            Ja opitaan myös tekemään enemmän
            sellaisia pakkauksia, jotka ovat pienempiä, ei tehdä tyhjää tilaa
            niin kuin jossakin muropakkauksessa, missä puolet on muroja ja
            joutavaa pahvia on sitten toinen puoli, että asiakas
            luulee, että siinä on tavaraa sisällä.
            Samaten on monissa muissa tuotteissa.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! Suomessa on varsin hyvin toimiva jätepaperin
            keräysjärjestelmä, ja on syytä pitää siitä huoli,
            että tämä keräysjärjestelmä säilyy
            jatkossakin. Nyt oli tulossa — ja vieläkään
            se ei lopullisesti ole ratkennut — melkoinen ongelma, jos
            siistausjäte olisi tullut veron piiriin. Nythän
            pyritään EU:lta anomaan lupaa, että valtio
            voisi tukena hoitaa tämän, että siistausjäte
            ei tulisi veron piiriin, ja sitä kautta edelleenkin voitaisiin
            jätepaperin käyttöaste pitää korkealla
            ja samalla myöskin kerätä jätepaperia
            mahdollisimman paljon. Tässähän on myöskin
            se hyöty, että kun jätepaperia käytetään paperinvalmistuksessa,
            uusiomassaa ei tarvita niin paljon, vaan sillä tavalla
            säästetään myöskin metsiä.
         
         
         Suomessa jätepaperinkeräys on, kuten jo totesin,
            ehkä yksi maailman korkeimpia prosentuaalisesti, ja mielestäni
            sitä ei tule vaarantaa. Tässä on mielenkiintoinen
            seikka se, että tätä siistausmassaa voi
            toisissa maakunnissa polttaa, metsäteollisuus kattiloissaan
            ottaa siitä energiaa, ja toisissa maakunnissa taas ei ympäristökeskus
            ole antanut polttolupaa vaan sitä on varastoitu kaatopaikalle.
            Toivottavasti ministeriöt selvittävät
            tämän asian, että samanlainen käytäntö olisi
            Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla, missä nyt selvästi
            tietojen mukaan on niin, että Keski-Suomen puolesta saa
            polttaa Kaipolassa, ja Mäntässä taas
            ei saa polttaa. (Ed. Kankaanniemi: Me ollaan vähän fiksumpia!)
            Se on todella aika erikoinen ratkaisu. Tämä jätepaperiasia
            tulisi saattaa kuntoon, koska sillä on myöskin
            työllisyysvaikutuksia, ja se, että se todella
            säästää uusiomassaa ja metsää sitä kautta,
            on erittäin tärkeää.
         
         
         Jätevero tulee nostamaan myöskin jonkin verran
            kotitalouksien verorasitusta. Se on arvioitu tässä hallituksen
            esityksessä, että se on hieman yli 10 miljoonaa
            euroa. On muistettava, että tämä on yksi
            veronkorotus jälleen muitten veronkorotusten lisäksi.
            Energiaveroahan on nostettu ja se tulee merkitsemään
            kotitalouksille useiden satojen miljoonien eurojen lisälaskua.
            Näistä kaikista veronkorotuksista kertyy kyllä melkoinen
            lasku tavallisille kuluttajille.
         
         
         Herra puhemies! Kun valtiovarainministeri on paikalla, haluan
            kysyä lasinkeräyksen ongelmista, ovatko nämä vain
            oletettuja ongelmia vai ovatko ne todellisia. Lasinkeräystä suorittava Uusioaines
            Oy on kääntynyt kansanedustajan puoleen ja esittänyt
            huolensa siitä, että lasinkeräys,
            jos tämä laki tulee tässä muodossa
            voimaan, tulee loppumaan ja ainoastaan palautuspullot, lasit ja
            kirkas lasi vietäisiin kaatopaikalle ja murskattaisiin
            siellä ja käytettäisiin kaatopaikan pohjien
            rakentamisessa jne. Mutta sen sijaan, kun puhdistettua värierotettua
            lasia on viety ulkomaille vientituotteena, joka maksaa noin 70 euroa
            tonnilta, tämä tulisi verolliseksi ja näin ollen
            tämä toiminta tässä suhteessa
            vaarantuisi.
         
         
         Samalla on muistettava, että Suomessa lasinkeräys
            on myöskin varsin hyvällä tasolla. Tietenkin
            siinä on paljon parantamisen varaa edelleenkin, mutta jottei
            lakimuutoksilla ainakaan sitä vaarannettaisi vaan päinvastoin
            parannettaisiin, olisi kyllä hyvä saada selvyys,
            mikä tämän lasinkeräyksen lopullinen
            kohtalo on ja kerätyn lasin verotuskohtelu jäteveron
            osalta.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Tarja Filatov.
      
      
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Muutetaan jäteveroesityksiä vain
            yhdeltä osalta ja se koskee tätä siistauslieteasiaa.
            Haluan aivan aluksi antaa kiitokset ministerille ja hallitukselle
            siitä, että tämä viime hetkillä otettiin
            pois täältä veron piiristä ja
            haetaan nyt Euroopan komissiolta lupaa sille, että voidaan
            tätä esitettyä keräyspaperin
            käyttöä jatkaa ja pitää tämä siistauslieteveron ulkopuolella.
            Täytyy sanoa, että aika harvoin täällä eduskunnassa,
            kun olen 7 vuotta saanut täällä istua,
            on ollut sellainen tilanne, että voin allekirjoittaa sen,
            mitä ed. Kuoppa on sanonut, mutta nyt täytyy kyllä sanoa,
            että allekirjoitan täysin ed. Kuopan puheenvuoron
            ainakin siltä osalta, mikä tätä siistauslieteasiaa
            koski.
         
         
         Tosiaan Pirkanmaalla olimme erittäin huolestuneita
            tästä tilanteesta, koska Mäntän
            paperitehtaan pehmopaperituotannon osalta ainakin vienti olisi käytännössä ajettu
            alas, jos siistausliete olisi joutunut jäteveron piiriin
            ja jos käytäntö olisi säilynyt
            Pirkanmaalla, kuten ed. Kuoppa sanoi, toisenlaisena kuin mitä on
            Keski-Suomessa. Silloin olisi kyllä vaarannettu iso määrä työpaikkoja.
            Sieltä Mäntän paperitehtaalta on jo muista syistä johtuen
            117 työpaikkaa vähennetty, ja koska kyse on valtavasta
            teollisuuskiinteistöstä, jossa tällä hetkellä on
            muistaakseni jonkun verran yli 400 työpaikkaa, tämä olisi
            ollut aikamoinen isku sekä sille tehtaalle että sille
            paikkakunnalle. On erittäin hyvä, että me
            olemme täällä näissä asioissa
            hereillä, ja paitsi että on tärkeää,
            että ympäristönsuojelussa mennään
            eteenpäin, on tärkeää myöskin
            kantaa vastuuta taloudesta ja työllisyydestä ja
            pitää huolta siitä, että näin
            järkevä asia kuin keräyspaperin talteenotto
            kannattaa myöskin jatkossa.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Te puhuitte ihan oikeaa asiaa, että pitää olla
            rajansa kaikella, eikö niin, mutta tämä koskee
            myös terästeollisuuden kuonaa. Sieltä on
            lähtenyt pois, eli siellä on ollut suunnitelmat.
            Tässä perehdytään asiaan juuri, että sinne
            tulisi aivan hirmuisia veroja, jotka tekisivät turhaksi
            koko toiminnan loppujen lopuksi. Hyvää asiaa ei
            saa koskaan liioitella. Se kääntyy silloin päälaelleen
            ja vastakohdakseen suorastaan, ja paperipuolella on ihan sama. Kaikki pitää miettiä
            niin,
            että se järkevin lopputulos luonnon kannalta myös
            toteutuu, koska eihän sekään hyvä ratkaisu
            ole, että jätteentuotto loppuu, kun loppuu koko
            homma.
         
         
       
      
         
         Risto Kuisma /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Parasta tietysti jätteiden osalta
            olisi, että kuluttajat ja tuottajat minimoisivat sen jätteiden
            tuoton. Silloin on jo paljon menetetty, kun mitä hyvänsä jätettä pannaan
            jäteastiaan, olkoon se jäteastia minkälainen
            hyvänsä.
         
         
         Itse olen kunnanhallituksen puheenjohtajan ominaisuudessa viime
            vuosina ollut maakunnallisen jäteyhtiön hallituksessa
            ja nähnyt siellä, miten paljon kierrätystä on
            ja miten hyvä asia se kierrätys on mutta miten
            hankalaa se on silloin, kun sekajätettä tuodaan
            sinne jätteenkeräyskeskukseen. Erittäin
            kallista ja vaikeaa on sitä hyödyntää enää siinä vaiheessa.
         
         
         Sitten paljon puhutaan tästä biojätteen
            kompostoinnista tai vastaavasta. Käytäntö on
            osoittanut, että se on erittäin kallista, on suuret
            investoinnit, ja toimiiko se kunnolla missään?
            Olen itse käynyt tutustumassa tuolla semmoisissa paikoissa,
            sanotaan, Saksassa, missä niiden pitäisi olla
            EU:n korkeimmalla tasolla, mutta sielläkin enemmänkin
            kuuluu sitten ongelmista, mitä siitä seuraa.
         
         
         Valitettavaa tai realismia on, että monta kertaa se
            paras hyötykäyttö on poltto, jota kohtaan kyllä monet
            tuntevat vastenmielisyyttä, mutta käytännössä näin
            on. Tosin polttokin on aika kallista. Meillähän
            on muun muassa Kotkassa tällainen hyötyvoimalaitos,
            jossa poltetaan energiajätettä osittain. Sekin
            on kallis. Määräykset ovat tiukat, ja
            on hyvin byrokraattinen laitos, toimii vain osan aikaa, koska lähikatua
            ei saa ajaa viikonloppuisin jäteautoilla ja on tämmöisiä esteitä,
            joiden vuoksi valtava investointi on sitten osittain hyötykäytöstä pois.
         
         
         Paperinkeräyksen asemaa tämä hieman
            parantaa, jos tämä poikkeuslupa saadaan. Lakiehdotuksessa
            konkreettista parasta on se, että yksityiset kaatopaikat
            ja kunnalliset kaatopaikat asetetaan samaan asemaan. Nythän
            tässä on ollut semmoinen vääristymä,
            jota ehkä on käytetty hyväksi sillä tavalla,
            (Puhemies: 2 minuuttia!) että se ei ole jätteenkeräilyn
            kannalta hyvä.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuismalle tuohon Kotka-tuntemukseen
            haluaisin todeta, että sinne on rakennettu ihan oma tie
            vanhalta Kotka—Kouvola-tieltä ja käsitykseni
            mukaan siinä ei ole mitään liikennöintiesteitä,
            tällaisia, että viikonloppuisin ei voisi ajaa,
            ja sitten aikaisemmin, kun se liikenne ajatettiin Korkeakosken kautta,
            niin siinä vaiheessa se oli katuverkkoa. Nyt se ei enää ole
            vaan sinne on tehty oma tie.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vierustoveri ed. Kuisma totesi, että poltto
            on paras vaihtoehto jätteelle. Tämä on mielipidekysymys,
            mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, mitä äsken
            puhuinkin. Minusta ne jakeet pitää erottaa. Se,
            mikä voidaan mädättää,
            voidaan tehdä biokaasuksi, pitää tehdä biokaasuksi. Sitten
            siitä jakeesta jätteestä, mikä voidaan
            polttaa, tehdään lämpöä ja
            energiaa, onko se sähköä tai mitä hyvänsä sitten,
            mutta ei missään tapauksessa kannata lähteä semmoista
            ainesta polttamaan, josta saadaan hyvää biokaasua,
            koska se on kaikkein puhtain tapa ja energiatehokkain tapa.
         
         
       
      
         
         Risto Kuisma /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle: Vierailin tällä kyseisellä laitoksella
            viime kesänä, ja siellä laitoksen johto
            esitti yhden ongelman just nimenomaan, että siinä eivät
            määrättyinä aikoina voi nämä jätteenkuljetusrekat
            voi ajaa ja sen takia sinne on täytynyt tehdä siilo,
            jossa yli viikonlopun varastoidaan jätettä. Niitä autoja
            ei ole kovin suurta määrää.
            Minusta se on hyvin erikoinen tilanne. Jos se nyt on loppunut syksyllä,
            niin sitten ed. Tiusanen on oikeassa, mutta vielä kesäkuussa
            oli tämmöinen rajoitus ja ongelma.
         
         
       
      
         
         Toimi   Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ympäristöpoliittisesti
            hallituksen jäteverolakiesitys on erinomainen, ja siltä näkökannalta
            tätä tietysti täytyy vahvasti tarkastella. Mutta
            muutamia huomioita muiltakin osin on syytä nostaa esille.
         
         
         Ensinnäkin voi todeta, että tämä on
            verolaki, jonka veron tuottoa toivoisi mahdollisimman pieneksi eli
            jonka ohjausvaikutuksen toivoisi olevan mahdollisimman suuri siihen,
            että kaikki jäte, joka on hyödynnettävissä,
            hyödynnettäisiin ja näin sitä veronalaista
            jätettä ei tähän maahan syntyisi
            niin paljon kuin tänä päivänä syntyy. Harvan
            veron osalta toivoo sen tuoton pienuutta, mutta tässä voi
            ilmeisesti näin tehdä. — Havaitsin, että ed.
            Pulliainen nyökäytti hyväksyvästi tässä kohdassa.
         
         
         Tähän liittyi pari kolme viikkoa sitten olleitten
            tietojen mukaan muutamia ongelmia, ja ne hallitus on ohittanut oikealla
            tavalla, hyvällä tavalla. Tämä paperiteollisuuden
            siistausjäte oli sellainen, josta huolta meille esitettiin.
            Se on nyt siirretty sivuun tästä esityksestä sillä tavalla,
            että EU-komission lupaa sen verottomuudelle haetaan, eli
            olemme tässä tietysti komission armoilla. Ainakin
            henkilökohtaisesti toivon, että tuo lupa annettaisiin
            ja siistausjätettä ei jätteeksi katsottaisi,
            josta veroa pitäisi maksaa. Näin voitaisiin paperin
            uusiokäyttö turvata näillä tehtailla
            ja vielä tasapuolisesti niin Pirkanmaalla kuin Keski-Suomessa
            ja kaikkialla muuallakin, lieneekö sitä muualla
            Suomessa, sitä en tällä hetkellä tiedä.
         
         
         Toinen asia, jonka hallitus tässä viime metreillä korjasi,
            on metalliteollisuuden jäte, josta ed. Tennilä tuossa
            kysyi. Talousvaliokunta vieraili jokin aika sitten Tornion jaloterästehtaalla,
            (Ed. Tennilä: Siellä minäkin juuri äskettäin
            olin!) ja siellä ei vielä silloin, elo—syyskuun
            vaihteen aikoihin, tästä asiasta puhuttu, mutta
            myöhemmin tapasin tehtaan johtajan lentoasemalla ja hän
            sanoi, että se kaavailu, joka valtiovarainministeriössä oli
            vielä muutama viikko sitten, on todella vakava asia. Se
            toisi Tornion jaloterästehtaalle yksistään
            jopa kymmenien miljoonien laskun. Oliko näin, sitä en
            pysty tietysti varmistamaan tuon laskun suuruuden osalta. Mutta
            erinomaista, että ei tähän nyt kuitenkaan
            ole menty vaan tuo jäte on jätetty ulkopuolelle
            tämän verotuksen.
         
         
         Näistä kahdesta asiasta johtuen talousvaliokunnassa
            syyskauden alussa ehdotin, että talousvaliokunta toimisi
            siten, että saisi lausunnolle tämän jäteverolakiesityksen,
            jotta tämän elinkeinopoliittiset vaikutukset voitaisiin
            käydä huolella läpi. Kyllä luotan
            valtiovarainvaliokunnan pieneen verojaostoon, joka hyvin pienellä miehityksellä verolait
            aina valmistelee. Kuitenkin, vaikka luotankin, katsoisin, että olisi
            ollut paikallaan, että talousvaliokunta elinkeinopolitiikan
            näkökulmasta katsoisi tämän
            todella tärkeän lakiesityksen läpi, arvioisi
            sen vaikutukset. Nyt puhemiesneuvosto ei esitä kuitenkaan
            talousvaliokunnan lausuntoa, esittää vain, että valtiovarainvaliokunta
            tekee mietinnön ja ympäristövaliokunta antaa
            lausunnon. Ehkä nyt tyydyn sitten sen tähden tähän,
            että siistausjätettä ja sitten toisaalta
            terästeollisuuden ja muun kuonajätettä koskeva muutos
            tähän esitykseen on tehty järkevällä tavalla.
         
         
         Siitä huolimatta kyllä korostan voimakkaasti sitä,
            että tällaista lainsäädäntöä laadittaessa
            on eduskunnan äärimmäisen huolellisesti
            käytävä myös elinkeinopoliittiset
            tekijät läpi ja erityisesti vertailtava meidän
            lainsäädäntöä kilpailijamaittemme
            lainsäädäntöön. Tältä osin
            tämä hallituksen esitys ei sisällä mielestäni
            riittävästi vertailutietoa. Täällä on
            kansainvälisenä vertailuna vain neljän
            tai viiden maan malli eli Ruotsin, Tanskan, Itävallan,
            Ison-Britannian ja Ranskan. Jos katsoo näitä,
            niin kyllä nyt mennään ainakin vuonna
            2013 jo sitten aika tiukalle tässä jäteverotuksessa,
            joka alkaa sitten vaikuttaa ehkä meidän teollisuuden
            ja elinkeinoelämän kilpailuasetelmaan suhteessa
            pahimpiin tai parhaisiin kilpailijamaihimme. On edettävä siis
            ensi sijassa ympäristön ehdoin, ja se tässä toteutuu,
            mutta otettava vahvasti huomioon myös suomalaisen elinkeinoelämän
            ja työllisyyden ja suomalaisten raaka-aineiden jalostuksen
            kilpailuasetelma kovilla kansainvälisillä markkinoilla.
            Tätä puolta on tässä asian käsittelyssä vahvasti
            pidettävä esillä samalla, kun on toivottava,
            että tuo siistausjäte saisi EU:n komission luvan,
            niin kuin hallitus on kaavaillut. Siitä ehkä voisi
            ministeri pari sanaa todetakin, onko siihen mahdollisuuksia vaiko
            ei.
         
         
         Rouva puhemies! Hallitus esittää siis nyt
            30 euron tonnilta jäteveron korottamista ensin 40 euroon
            ja 50 euroon vuonna 2013, eli tulee varsin raju korotus jäteveroon.
            Sitä voi tietysti varmasti pienentää sillä,
            ettei tuota sellaista jätettä, josta sitten joutuu
            maksamaan. Mutta tästä huolimatta on kyllä huomattava
            se, että tämän maksavat myös
            kotitaloudet. Jokainen suomen kansalainen osaltaan maksaa tätä kiristettyä jäteveroa.
            Tältä osin
            tietysti tämä esimerkiksi asumiseen liittyviä kustannuksia
            jälleen nostaa niin sillä eläkeläisellä kuin
            myös meillä jokaisella. Tämä on tasavero,
            jota tässä korotetaan. Perustelut ovat hyvät,
            mutta tämäkin puoli on otettava tietysti huomioon.
         
         
         Pieni kysymys heräsi siitä, kun tuo siistausjäte
            ja toisaalta tämä kuona jätettiin tämän
            ulkopuolelle, onko edelleen niin, että tuottoarviot ovat
            kohdallaan eli viime vuonna jätevero tuotti 45 miljoonaa
            euroa, se tuottaa ensi vuonna 90 miljoonaa euroa ja 110 miljoonaa
            euroa vuonna 2013 siitä huolimatta, että nuo aika
            merkittävät teollisuuden puolen muutokset esitykseen
            tehtiin verrattuna siihen, mitä oli kaavailua budjetin
            tekemisen yhteydessä. Tämä jää vähän
            mietityttämään eli se, ovatko tuottoarviot
            sitten kohdallaan.
         
         
         Näillä eväillä toivon, että asia
            menee eteenpäin ja selvitetään, mitkä ovat
            vaikutukset eri kannalta ympäristöön,
            elinkeinopolitiikkaan ja kotitalouksiin ja taloudelliset vaikutukset
            ihmisryhmienkin välillä.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Jäteverolaki on lakina ihan
            perusteltu. Sillä pyritään tekemään
            entistä parempaa ympäristöpolitiikkaa
            ja kannustamaan siihen. Jätettähän toivottaisiin
            syntyvän mahdollisimman vähän, ja olisi hyvä,
            että sekin, mitä syntyy, voitaisiin hyötykäyttää.
            Kaatopaikat eivät ole mikään komistus, vaan
            ne ovat rumistus, ja niitä meillä tässä suomalaisessa
            yhteiskunnassa kyllä on jo aivan riittämiin.
         
         
         Elinkeinopoliittisesta näkökulmasta on hyvä, että täällä on
            tehty ihan selkeitä parannuksia ennakkoon liikkeellä olleisiin
            tietoihin, elikkä siistausjäte on jäänyt
            tämän ulkopuolelle ja myöskin terästeollisuuden
            tuhka.
         
         
         Kysymys siitä, miten käy keräyslasin,
            kierrätyslasin, on hyvin merkittävä asia.
            Forssassa on merkittävä toimija, joka hoitaa tätä valtakunnallisesti.
            Heillä on niin hyvä toimintaidea, liikeidea, siinä,
            että sitä ei tällä verolainsäädännöllä pidä mennä murskaamaan,
            koska eihän puhtaassa lasissa itse asiassa ole minkäänlaista
            ongelmaa, kun se hyötykäytetään.
         
         
         Tässä myöskin totean sen, minkä ed.
            Kankaanniemi totesi, että vaikka meillä talousvaliokunnassa
            paljon töitä onkin, me olisimme myöskin
            tästä halunneet lausua elinkeinopolitiikan näkökulmasta.
            Mutta kun me siellä sitten käymme keskustelua,
            me saatamme sitten pyytää asianomaista valiokuntaa
            ottamaan vastaan meidän kirjelmämme, jos me sitten
            siihen päädymme.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun ympäristövaliokunta
            jo kahden edellisen vaalikauden ajan on vaatinut jäteveroa
            myöskin yksityisille kaatopaikoille, niin vastaus oli aina valtiovarainministeriön
            puolelta se, että jäteveron ohjausvaikutus on
            vähäinen ja sen takia ei ole syytä siirtää sitä.
            Kuitenkin tämä vaatimus on pysynyt koko ajan ympäristövaliokunnan
            lausunnoissa ja mietinnöissä, siis jo pitkään,
            vaatimus siitä, että näiden kahden erityyppisen
            kaatopaikan, julkisen — usein kunnallisen — ja
            sitten vastaavasti yksityisen, pitää olla samalla
            viivalla. No nyt on, tämä on positiivista.
         
         
         Edelleen täällä valtiovarainministeri
            Katainen puheenvuorossaan kuvasi tätä osaksi hallituksen vihreää verouudistusta.
            Mielestäni ed. Pulliainen on enemmän oikeassa,
            kun hän puhui ekologisesta verouudistuksesta. Siihen vihreään — vielä kerran — liittyy
            se paha ruskea väri sieltä turpeen suunnalta,
            eli sitä mielestäni ei olisi nyt mitenkään
            erityisen viisasta hehkuttaa.
         
         
         Siitä, mikä liittyy biokaasuun, aivan oikein täällä on
            todettu, että on turhaa polttaa sekajätettä,
            jossa on mukana biokomponentteja; se tulisi ottaa erikseen ja käyttää metaanina.
            Siinä toisaalta tehdään lainsäädäntöä tämän
            edistämiseksi, ettei toimita päinvastoin.
         
         
         Lopuksi, arvoisa puhemies, tuon esille ed. Kuisman puheenvuoron
            Kotkaan liittyen. Varmistin asian. Kysymys on ihan itse jätehuoltolaitoksen
            sopimuksesta jätteenkuljettajien kanssa siitä,
            että jäte tuodaan arkipäivisin tai mahdollisesti
            sitten lauantaina. Siinä ei ole kysymys mistään
            sen kummallisesta asiasta kuin logistiikasta.
         
         
       
      
         
         Raimo Piirainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ympäristön kannalta
            tämä jäteverolaki on hyvinkin perusteltu,
            tällä ohjataan kuluttajien käyttäytymistä.
         
         
         Mutta huolestuttavaa tässä asiassa on tietyllä tavalla
            elintarvikkeiden pakkausjäte. Jos ajatellaan, että pistäydyt
            ruokakaupassa, niin sinulla on jätettä ehkä enempi
            mukana kuin varsinaista hyödynnettävää ruokatarviketta.
            Tämä olisi jollakin tavalla saatava myös,
            en nyt sano, että veron alle, mutta kumminkin jonkunlainen
            järki tulisi saada tähän pakkausjätteen
            kasvuun. Sillä olisi merkitystä jätteiden
            lisääntymisen kannalta.
         
         
         Meillä on lämpölaitoksia, joissa
            on pystytty hyödyntämään hyötyjätettä,
            ennen kaikkea just semmoista, mikä on palavaa, on kuivatettua
            lietettä jnp. Mutta nyt kun metsätalouden rakennemuutos
            on menossa, niin esimerkiksi Kajaanissa on jouduttu luopumaan osittain
            tästä, ympäristökeskus on kieltänyt
            hyötyjätteen polton. Nyt tämä ed.
            Pulliaisen mainitsema Oulu on sitten imemässä myös
            tämän Kajaanin poltettavan jätteen. Tulee
            vaan mieleen kysymys, mitä hyötyjä tässä saadaan,
            kun ajetaan liki parisataa kilometriä ja kuljetetaan polttojätettä Oulun
            suuntaan. Jos saataisiin omaa konetta siihen kuntoon, että sillä voitaisiin
            polttaa, niin se olisi kaikista järkevintä.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aivan oikein, ed. Piirainen, mitä järkeä on
            siinä, että Utsjoen Nuorgamista ja Karigasniemeltä ja sieltä ajetaan
            jätettä rekka-autolla Ouluun poltettavaksi? Ei
            todellakaan mitään järkeä. 40
            perävaunurekkaa vuorokaudessa rallaa Pohjois-Suomea: siis
            jotakin niin tyhmää kuin nyt ylipäätään tyhmää voi
            olla!
         
         
         Arvoisa puhemies! Tarkoitukseni oli kiinnittää huomiota
            siihen, millä tavalla näitä asioita pitäisi
            arvioida, ja se Saksan malli on nyt tässäkin ihan
            hyvä. Aikoinaan kun ilmoitettiin, että se muuten
            on sitten sillä tavalla, että nyt ei enää ole kaatopaikoille
            yhtään aaria maata ja siihen kahtoen hoidatte
            hommat, niin Aschenbach-niminen paikkakunta valittiin mallialueeksi
            siihen, miten se temppu voidaan tehdä. Kolmessa vuodessa
            niin sanottu kaatopaikka, se rejektikertymä, väheni
            60 prosentilla, kun siis vain haluttiin tehdä jotakin.
            Sittemmin on tuotu palettiin mukaan tämä biokaasutussysteemi
            ja kehitetty siitä suorastaan taidetta. Juuri tällä tavalla,
            kun arsenaalit tiedetään, välineistöt
            tiedetään, on yhteiskunnan kokonaisedun mukaista,
            että siihen myöskin satsataan. Kiusallista Suomen
            kohdalla on se, että täällä hotua
            on. Täällä voi mellastaa vielä toistaiseksi
            ihan mitenkä tahansa, mutta kyllä siinä lompakko
            tyhjenee.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edelliseen puhujaan viitaten voi hyvin jatkaa
            tästä. On itsellä ajatus puhua vähän
            samanoloista, mutta vähän pienemmässä mittakaavassa,
            ei Utsjoki eikä Nuorgam, vaan Pohjois-Karjalan näkökulma.
         
         
         Minusta se pitää katsoa, mikä on
            järkevää. Nyt tällä hetkellähän
            kun kunnat kotitalouksilta vaativat tietyn maksun ja lähes
            kaikki ovat tämän keräilyn piirissä,
            sinne mökinmummon pihaan tulee joka toinen viikko vähintään
            auto, semmoinen hirveä raskas kalusto tulee sinne, smolvinki, joka
            kippaa sen tyhjän pöntön sinne ja ottaa
            maksun siitä. Minulla on Lieksasta kuvia. Yksi kaveri on
            ottanut kuvia. Siis joka kerran, kun se kävi kippaamassa,
            meni ottamaan jäteautosta kuvan ja sitten lähetti
            minulle postia, että onko tässä mitään
            järkeä. Hänen kotiinsa tulee tämä auto,
            ja on pakotettu siihen järjestelmään
            liittymään ja maksamaan tämä,
            ja aina on tyhjä pönikkä siinä kuvassa,
            kun se kippaa, koska heillä paperit poltetaan, biohajoava
            jäte kompostoidaan, lasit viedään lasinkeräykseen
            ja metallit metallinkeräykseen ja heille ei tule jätettä.
         
         
         Tässä pitäisi olla kanssa järkeä siinä,
            miten saadaan nämä kunnat tekemään
            järkipäätöksiä, niin
            kuin tässä Lieksankin tapauksissa, jos tämä vanha
            pariskunta anoo vapautusta siitä pakollisesta keräysjärjestelmään
            liittymisestä. Se on Jätekukko se firma, joka
            hoitaa sen. Silloin pitäisi myöntää se
            vapautus, kun voidaan osoittaa, ettei ole tämmöistä ongelmaa.
            Mutta tämä ei pelkästään
            ole ollut Pohjois-Karjalan ongelma, samanlainen ongelma on varmaan
            tuolla Oulun seudulla tai Kainuussakin. Pitäisi siinäkin
            sallia järjen käyttö.
         
         
       
      
         
         Timo Juurikkala /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä jäteverolaki
            on hyvä lakiesitys noin pääpiirteissään.
            Tässä laajennetaan veropohjaa näihin
            yksityisiin kaatopaikkoihin, joita, niin kuin täällä on
            käynyt esille, on pitkään jo odotettukin. Toisekseen
            veronkorotus on myös positiivinen tässä,
            koska sillä on selvä kannustava vaikutus siihen
            suuntaan, että jätteen syntyä ehkäistäisiin.
         
         
         Se, mikä tässä kokonaisuudessa minua
            eniten mietityttää, on suhde jätteenpolttoon.
            Jätehierarkiassahan on tämä jätteenpoltto
            siellä toiseksi alimmaisena eli kaatopaikkasijoituksesta
            edellisenä, ja EU-tasolla yleisesti priorisoidaan muuta
            hyötykäyttöä, kuten materiaalihyötykäyttöä ja esinehyötykäyttöä,
            ennen polttamista. Nyt tämä mietityttää,
            miten tämä linjaus, jossa jätteen massapoltto
            on jätetty jäteverotuksen ulkopuolelle, toimii
            suhteessa jätehierarkiaan ja jätteen synnyn ehkäisyyn.
            Nyt on nimittäin vaarana, että enenevässä määrin
            sellaisia jätefraktioita, joilla olisi materiaalinakin
            hyötykäyttömahdollisuuksia, ohjautuu
            polttolaitoksiin, nimenomaan massapolttolaitoksiin. Myöskin
            puuttuu kannustevaikutus siihen, että mieluummin kuin tehtäisiin massapolttoa,
            haettaisiin erilaisia kaasutus- ja mädätysvaihtoehtoja,
            jota kautta saataisiin monikäyttöistä metaania
            polttoaineeksi. Mahdollisuudet näihinkin vaihtoehtoihin
            ovat vähäisemmät sen johdosta, että polttaminen
            on kokonaan verovapaata. Tässä toivonkin, että eduskuntakäsittelyn
            aikana tähän asiaan vielä pureudutaan
            ja mietitään tarkoin, onko tämä viisasta
            näin.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Suomalainen kuluttaja tekee valinnan joka
            päivä kaupan hyllyn äärellä,
            ottaako moneen kertaan pakatun tuotteen vai vain yhteen kertaan
            pakatun tuotteen. Toivon mukaan tässä myöskin
            elintarviketeollisuus kerran jälleen ryhdistäytyy
            ja miettii pakkauksia niin, että sitä jätettä syntyisi mahdollisimman
            vähän.
         
         
         Täällä on puhuttu näistä jäteralleista.
            Minuakin hirvittää kyllä se, että tuolta
            Ivalosta haetaan Rovaniemelle ja Ouluun ja mihin niitä jätteitä ajetaankaan,
            kun taas sitten Ivalossakin on parikin kotimaisen polttoaineen laitosta,
            joissa siellä tuntureissa syntynyt sekajäte voitaisiin
            hyvin polttaa. Polttamisen ehtona tietenkin on laitevaatimukset,
            mutta kaiken kaikkiaan, kun puhutaan ympäristöstä,
            ympäristönsuojelusta, myöskin tällä jäteverokysymyksellä,
            joskin tämä on fiskaalinen vero, niin toisaalta
            myöskin sitten pitäisi miettiä, mitä tämä jätteen
            kuljetus yhteiskunnalle aiheuttaa. Kun nämä asiat
            yhteensovitetaan, niin voitaisiin päästä vieläkin
            parempaan lopputulokseen.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä tähän poltto-
            ja mädätyskysymykseen. Tässä näkyy
            oikeastaan aika hyvin se linja, että nämä jätteenpolton
            kannattajat ovat isoja toimijoita ja vahvoja, siinä mielessä hyviä lobbareita,
            ja saaneet enemmän tahtonsa läpi kuin tässä biokaasulaitokset.
            Ne ovat yleensä pienempiä toimijoita, siellä ei
            ole tämmöisiä massiivisia laitoksia,
            ja valitettavasti tässä on käynyt tämmöinen,
            että tämä polttoideologia on mennyt edelle
            näistä kaikista.
         
         
         Siinä ed. Pulliasen esimerkki on aika hyvä, että jos
            jätettä tuodaan 400—500 kilometriä (Ed. Pulliainen:
            Yli 500 kilometriä!) — 500 kilometriä sitä jätettä — niin
            eihän siinä ole kyllä mitään järkeä siinä hommassa.
            Jos käydään laskemaan sitä tasetta
            ympäristön osalta, niin todennäköisesti
            on enemmän haittaa kuin hyötyä koko leikissä.
            Sen takia kyllä tämmöisiin pitäisi
            saada joku järki. Jos ei muuten, niin pitäisi
            vaikka eduskunnan toimesta panna jotkut rajat. Sehän niin
            kuin päinvastainen teko kuin ympäristöteko.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.