4) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle vaalirahoituksen
valvonnasta vuoden 2012 presidentinvaaleissa
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta on ajatellut niin, että tietysti
tämä presidentinvaalin tarkastuskertomus käsitellään huolella
ja hyvin ja kerrotaan koko salille havaintomme, mutta ihan varmuuden
vuoksi kertaukseksi, että ajattelimme tulla laajemmalla
mietinnöllä mahdollisten vaalirahoituslain muutostarpeiden
osalta, muun muassa nyt jo esiin tulleen mahdollisen tarpeen, että tarkastaja
saisi myös tehdä vertaustietoja, pitääkö ilmoitus
ja lehdistön tai sähköisen median todellisuus
paikkansa, että voidaan tarkastaa myös, onko totta,
että tämän verran on käytetty
printtimediaan tai sähköiseen mediaan. Näihin
kaikkiin erilaisiin muutostarpeisiin on tarkoitus palata vasta sitten,
kun vielä olemme käyneet eurovaalit ja saaneet
niistä raportin. Silloin meillä on neljistä valtakunnallisista
vaaleista tietoa ja mahdollisia muutostarveajatuksia.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Me olemme nyt muutamia kertoja todella käsitelleet
täällä suuressa salissa näitä vaalirahoituksen
valvonnasta tehtyjä Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksia,
ja siellä on, kuten edustaja Brax äsken totesi,
useita kertoja tietenkin todettu, että Valtiontalouden
tarkastusvirastolla ei ole näitä konkreettisia
aseita, kuten esimerkiksi Verohallinnon työntekijöillä on
silloin, kun he haluavat tarkastaa verotustietojen oikeellisuutta.
Verohallinnon virkamiehet saavat eri tahoilta vertailutietoja, joiden
pohjalta he voivat verrata sitten verovelvollisen itse ilmoittamia
tietoja.
Nyt meidän täytyy todella saada tätä lainsäädäntöä muutettua
siihen suuntaan, että myös Valtiontalouden tarkastusvirastolla
olisi vastaavanlaisia oikeuksia kuin Verohallinnon työntekijöillä eli
kirjanpidot näistä vaalirahoitusilmoituksista
pitäisi saada tarkastettua ja ilman muuta lehdistön
kautta pitäisi saada vertailutietoja siitä, kuinka
paljon on minkäkinlaista mainostilaa ostettu ja kuka on
maksanut. Se palvelisi tätä oikeellisuuden tarkastamista,
koska nyt aivan liian paljon on jäänyt todella
ehdokkaitten oman ilmoituksen varaan. Periaatteessa kannatan sitä, että luottamus
on hyvä asia, mutta kuitenkin tarkastus on aina paikallaan
silloin, kun on mahdollisuuksia näitten lukujen kanssa
pelata. Kuten Brax totesi, niin olemme saamassa ilmeisesti esityksiä sitten,
kun vielä nämä kaksi kierrosta katsotaan
läpi, miten tämä lainsäädäntö toimii,
ja pääsemme kehittämään
sitten lainsäädäntöä.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä vaalirahoitusta voi
kaiken katsoen monelta kulmalta katsoa. Nostan lyhyesti esille kaksi
näkökulmaa, eli Braxin puheessa myöskin äsken
tuli tämä rahoituksen läpinäkyvyys.
Minun mielestäni sitä pitää lisätä eli
viranomaisten tarkastusoikeuksia lisätä. Sen lisäksi
ehkä tärkeimpänä asiana pidän
sitä, että nyt esimerkiksi näissä presidentinvaaleissa
suurin kampanja oli 25 kertaa kalliimpi kuin pienin presidentinvaalikampanja eli
vähän tätä rahan valtaa on näissä vaalikampanjoissa.
Tämähän on ollut esillä eduskunnassa silloin,
kun vaalirahoitusta koskevaa lakia säädettiin.
Muun muassa kunnianarvoisa puhemies lakialoitteen muodossa on esittänyt
kampanjakattoa, joka — olen samaa mieltä — olisi
ollut kaikkein tärkein ja tehokkain ase tämän
rahan vallan suitsimiseksi. No, lopputuloshan oli se, että kampanjakohtaista
kattoa ei tullut vaan tuli lahjoituskohtainen katto 30 000
euroa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että ainakin näiltä kahdelta
näkökulmalta valiokunta tätä asiaa
katsastelee.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti haluan todeta, että mielestäni on
hyvä, että kun tämä kertomus
menee tarkastusvaliokuntaan, niin tarkastusvaliokunta tulee harkitsemaan
ja lausumaan omia käsityksiään vaalirahoituslainsäädännön
kehittämistarpeista.
Nykyisen lainsäädännön soveltamisessa
on tullut käytännössä, eri vaaleissa
ja eri ehdokkaiden kohdalla, esiin monia sellaisia pieniä yksittäisiä kysymyksiä ja
tulkintoja, jotka selvästi ovat herättäneet
ehdokkaissa epätietoisuutta ja hämmennystä.
Muistaakseni nykyisin esimerkiksi edellytetään,
että kaikissa lehti-ilmoituksissa tai esitteissä pitää erikseen
ilmoittaa, kuka tämän ilmoituksen tai esitteen
painamisen on maksanut. Jotenkin tuntuisi luontevalta esimerkiksi
sellainen pieni muutos, että jos ehdokas tai hänen tukiryhmänsä itse
on maksanut lehti-ilmoituksen tai esitteen painamisen, silloin siitä ei
erikseen pitäisi ilmoittaa, vaan se olisi lähtökohtana.
Jos joku ulkopuolinen taho on maksanut ilmoituksen tai esitteen
painamisen, niin vain niissä tapauksissa olisi tarpeen
ilmoittaa tämä maksaja. Tämä nyt
vain esimerkkinä sellaisesta pienestä asiasta,
joka tuntuu aiheuttaneen turhaa huolta ja hämmennystäkin
ehdokkaiden joukossa tämän lain soveltamisessa
ja tulkitsemisessa. Tällaisia on muitakin, ja toivon, että tarkastusvaliokunta, ihan
vaikka omaa asiantuntemustaan eri vaaleista ja eri jäsentensä kokemuksia
hyödyntäen, kiinnittää näihin
asioihin huomiota.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Zyskowicz puhui asiaa, kuten
puhui edustaja Braxkin, ennen kaikkea avoimuudesta, ja haluaisinkin
nostaa tähän keskusteluun kaksi asiaa, joita mielestäni
pitäisi entistä enemmän läpivalaista.
Olemme puhuneet täällä istuntosalissa
veroparatiiseista. Minusta olisi hyvä tietää,
etteivät minkään puolueen tulovirrat,
ei osakaan rahoista, jatkossa olisi kätköissä veroparatiisisaarilla tällaisten
kytkentöjen kautta.
Aivan samoin kytkökset maankäyttöön — esimerkiksi
kaavoittajiin, tontinomistajiin ja gryndereihin — olisi
jo seuraavissa kunnallisvaaleissa todella syytä aukaista
niin, ettei sitä valtaa käytetä väärin,
kuten oli esimerkiksi Vantaan ex-kaupunginjohtajan tapauksessa käynyt.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Varmuuden vuoksi, aikarajan takia,
tulin tänne pönttöön.
Edustaja Zyskowiczin esiin tuoma ongelma on tarkastusvaliokuntaa
jo puhuttanut ja on meidän tulevalla työlistallamme.
Sen kyseisen pykälän historiahan on sikäli
mielenkiintoinen ja ehkä poikkeuksellinen, että se
syntyi vasta täällä eduskunnassa eduskuntakäsittelyssä.
Sen tulkinnassa on todellakin ollut vähän miettimistä,
ja tämänkaltaisia kohtia olemme miettineet, siis
sitä, että pitää ilmoittaa ilmoituksessa
ilmoittajan osa.
Sen lisäksi valiokuntaa on ehkä kaikista eniten
puhuttanut se, miten sitten käy, jos tarkastaja ei nykyisillä valtuuksillaan,
jotka eivät ole kuitenkaan ihan olemattomat — tulen
niihin kohta — saa selville tietoja: pitäisikö tarkastajalla
olla oikeus vaatia myös sopimusosapuolilta, jotka kampanjassa
ovat mukana — lehdiltä, mainostelevisioilta jne. — vertailutietoja,
että voidaan verrata, pitävätkö tiedot
paikkansa, tai pitäisikö olla kuitit tai kirjanpito?
Mutta ettei jää väärää käsitystä eivätkä tämän jälkeen
jotkut jätä sen takia ilmoitusta oikein, että luulevat,
että kiinnijäämisriski on olematon, niin
kerrottakoon nyt vielä, että laki on tältä osin kuitenkin
entistä huomattavasti parempi, niin että tarkastusvirastolla
on oikeus pyytää lisätietoja ja asettaa
uhkasakko sille ilmoittajalle lisätietojen saannin taakse,
ja uhkasakko voi nousta kerta kerralta — ettei vain nyt
jää sitä väärää käsitystä,
ettei tarkastajalla ole mitään mahdollisuuksia.
Sen sijaan ei ole mahdollista ristiin tarkistaa ja vaatia tietoja
ulkopuoliselta, niin kuin edustaja Ruohonen-Lerner täällä sanoi.
Mitä tulee sitten kuntapäättäjien
sidonnaisuuksiin, niin parhaillaanhan istuu työryhmä myös
parlamentaarisen seurantaryhmänsä kanssa kuntalain
muutosta miettimässä, ja sen työryhmän
jäsenenä voin kertoa, että siellä agendalla
on se, että tulisi lakisääteinen velvollisuus
sidonnaisuuksien ilmoittamisiin, mutta näihin vaaleihin tuo
lakimuutos ei valitettavasti ehdi, joten nyt vain kaikki sitten
vapaaehtoisesti nopeasti äänestäjille
ennen vaaleja ilmoittamaan. Mitään lakia ei tarvitse
välttämättä odottaa, kun kertoo
omista sidonnaisuuksistaan tai niiden olemattomuudesta julkisesti.
Sitten vielä, kun täällä puhuttiin
puolueiden rahoituksesta yhdessä puheenvuorossa, niin se on
sitten toinen mietintö. Yksi niistä on jo tarkastusvaliokunnalta
tullut ja täällä käsitelty.
Siellä tarkastusvaliokunta muun muassa linjasi, toisin kuin
Valtiontalouden tarkastusvirasto oli arvioinut, että puoluemaksut,
mitä esimerkiksi kunnallisvaltuutetut maksavat puolueille,
eivät ole ulkopuolista tukea. Tarkastusvirasto tyytyi sitten tähän
tarkastusvaliokunnan yksimieliseen tulkintakäytäntöön
ja muuttaa nyt tästä eteenpäin omaa tarkastuskäytäntöään.
Eli joissakin asioissa joudumme päätymään
siihen, että lakia on muutettava, mutta joissakin asioissa
myös tarkastusvaliokunnan yksimieliset ja eduskunnan salissakin
hyväksynnän saaneet mietinnöt voivat
myös näihin edustaja Zyskowiczinkin mainitsemiin,
ehkä vähän pienempiin asioihin tai tulkintalinjoihin
löytää ratkaisun, ja näin ei
tarvitse muuttaa koko lakia.
Aivan viimeiseksi sitten vielä tästä koko
työmäärästä nyt kuntavaaleissa:
tarkastusvirasto on hyvin viisaasti — koska saatatte kuvitella,
mikä ruuhka siellä on juuri nyt ja kohta, vuodenvaihteen
ympärillä varsinkin, kun määräajat
umpeutuvat — kouluttanut ja määrännyt
käytännössä koko henkilöstönsä näitten
kuntavaaliasioiden ympärille. Sitten taas, kun kuntavaalit
ovat ohi, henkilöstö palaa normaaleihin, muihin
töihinsä. Tästä joustavasta
ja viisaasta julkisen hallinnon ohjauksesta ja toimenkuvien muutoksesta
he kyllä ansaitsevat erityiskiitoksen. Samankaltaista johtamista
ja ajassa elämistä toivoisi monelta muultakin
julkiselta yhteisöltä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston oikeus
tarkastaa kirjanpito on varmasti paikallaan. Jäin pohtimaan
vain ihan käytännön järjestelyitä ja
sitä, että kuntavaaleissakin ilmoituksia tulee
jumalaton määrä ja siellä taustalla
oleva kirjanpito saattaa olla hyvinkin sekalaista.
Tässä olisi paikallaan pohtia, pitäisikö valtion tarjota
yhdenkertainen kirjanpito-ohjelma verkosta, josta jokainen pystyisi
helposti täyttämään yhdenmukaisesti.
Se olisi vähän samantyyppinen palvelu, kuin meillä jokainen
kotitalous pystyy käyttämään
palkka.fi:tä ja sieltä laskemaan palkat, ja samalla
tavalla tässä olisi paikallaan tehdä verkkoon
yhdenkertainen kirjanpitosovellus vaalirahoituksen ilmoittamista
varten. Sen jälkeen nappia painamalla vain ilmoittaisi, että kaikki
tapahtumat ovat tulleet, muodosta vaalirahoitusilmoitus, ja näin
meillä olisi yhdenmukaisesti tehtyjä ilmoituksia.
Kimmo Sasi /kok:
Herra puhemies! On täysin selvää,
että kun tehdään vaalirahoitusilmoitus,
niin vain se, joka on ehdokkaana, voi tehdä sen ilmoituksen,
tai kuten presidentinvaaleissa, puolue, joka järjestää kampanjan,
tai sitten tukiyhdistys.
Mitä presidentinvaaleihin tulee, niin se järjestelmähän
on toiminut erittäin hyvin viime presidentinvaaleissa.
Jos minä nyt siteeraan vielä näitä huomioita
tästä tarkastusviraston kertomuksesta. "Presidentinvaaleissa
vaalirahoitusilmoituksen oikeellisuuden selvittämiseksi
saatiin kuitenkin kaikilta ilmoitusvelvollisilta kirjanpitoraportit
sekä puolueelta että mahdolliselta tukiyh-distykseltä.
Näiden avulla voitiin arvioida sisältävätkö ilmoitukset
olennaisilta osin oikeat tiedot." Eli voi sanoa, että viime
presidentinvaalien osalta kaikki on mitä ilmeisimmin sujunut
erittäin hyvin, mutta varmaan on syytä vielä tarkastaa.
(Ben Zyskowicz: Myös lopputulos oli hyvä!) — Ja
mitä tulee sitten lopputulokseen, niin kuten edustaja Zyskowicz
täällä sanoi, niin se oli myöskin
erittäin onnistunut, ja oli hyvä, että oli hyvin
kontrolloitua tämä vaalirahoitus.
Kun täällä on puhuttu tästä rahoituksen
suuruudesta, niin kyllähän tilanne on se, että Sauli Niinistö oli
selkeässä johdossa gallupeissa jo etukäteen,
että oikeastaan tämä vaalirahoitus on
tukenut sitä johtavaa ehdokasta haastavia ehdokkaita, että ne
ovat hyötyneet siitä rahoituksesta, ei se, joka
on ollut kilpailussa koko ajan edellä, joten tässä suhteessa
voi sanoa, että edustajat Lipponen ja Haavisto ja muut
hyötyivät varmasti enemmän tästä rahoitusjärjestelmästä ja
siitä, ettei ole rajoituksia.
Sen sijaan on hyvä, että katsottaisiin pistokokein
jatkossa, mutta sanoisin, että ei presidentinvaaleissa
tarvitsisi, mutta kansanedustajavaaleissa esimerkiksi on varmaan
syytä katsoa, että joskus katsottaisiin pistokokeittain,
ovatko nämä ilmoitukset oikein esimerkiksi juuri
lehtimainonnan osalta. Tosin täytyy sanoa, että lehdistö tai media
voisi tässä suhteessa myöskin tehdä jonkin
verran töitä, että jos nähdään,
että nyt ei ole oikein ilmoitus ja mainonta suhteessa,
niin ottaisi muutaman ehdokkaan ja katsoisi, ovatko ne oikein. Ihan
tämmöinen pelote sinänsä toimisi myöskin
erittäin tehokkaasti jo ennakkoon ehkäisevästi.
Sitten haluan vielä todeta sen, että mitä tulee tähän
järjestelmään, niin on hyvä,
että tarkastusvaliokunta arvioi järjestelmän
toimivuuden, ja täytyy sanoa, että mitä edustaja
Zyskowiczin puheenvuoroon ilmoituksista tulee, niin se oli hallituksen
esityksessä ja se oli Tarastin kanta. Perustuslakivaliokunnassa
todettiin, että kun suojataan anonymiteettiä 1 500
euroon asti, niin jos antaa rahoituksen ilmoitukseen, jos se on
alle 1 500, niin silloin ei tarvitse laittaa nimeä siihen ilmoitukseen.
Mutta kaiken kaikkiaan voidaan kysyä, että kun
rahoittajat ilmoitan, täytyykö siinä ilmoituksessa
olla yhtään mitään, ja tältä osin varmasti
neuvontaa tarvittaisiin jatkossa tarkastusvaliokunnalta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt kun ajatellaan näitä viimeisiä tasavallan
presidentin vaaleja, niin on ollut politiikan ammattilaisia, jotka
ovat näitä vaalirahoitusilmoituksia laatineet,
ja kuitenkin tässä kertomuksessa todetaan, että viittä ilmoitusvelvollista pyydettiin
täydentämään tai korjaamaan
tekemäänsä ilmoitusta. Vaikka heitä oli
kaikkia opastettu ihan henkilökohtaisesti etukäteen
Valtiontalouden tarkastusvirastossa tekemään näitä ilmoituksia,
niin nähdään, että jopa korkealla
tasolla ei välttämättä osata
oikealla tavalla näitä ilmoituksia täyttää.
Nyt olen hieman huolissani, kun ovat nämä kuntavaalit
tulossa ja meillä on ehkä liki 20 000 ilmoitusvelvollista
näissä vaaleissa ja Valtiontalouden tarkastusvirasto
tulee saamaan massoittain näitä ilmoituksia, joita
mahdollisesti täytyy sitten täydentää ja
karhutakin uhkasakon uhalla. Nyt tuntuu siltä, että meillä näissä kuntavaaleissa,
joissa kuitenkin on hyvin paljon politiikan amatöörejä mukana,
on ehkä liian järeät keinot käytössä:
kun aikaisemmin kunnallisvaaleissa ehdokkaat jättivät
vaalirahoitusilmoitukset keskusvaalilautakunnalle, niin se oli mielestäni
hieman joustavampi ja parempi systeemi kuin nyt tämä,
että ilmoitus annetaan Valtiontalouden tarkastusvirastolle.
Minusta sinne olisi pitänyt ohjata vain kaikki suuret ja
todella merkittävät kampanjat, joissa on käytetty
rahaa ja joissa näitä rahan alkulähteitä on
syytä tarkemmin selvittää, koska onhan
itsestäänselvyys, että sillä on
merkitystä, kuka lahjoittaa vaalikampanjoihin rahaa. Mitä useammissa
vaaleissa sama henkilö saa samoilta lahjoittajilta kymmeniätuhansia
euroja, niin sen suurempi kiitollisuudenvelka siinä syntyy.
Hyvin todennäköistä on, että myös
kuunnellaan lainsäädäntötyössä ja
budjettityössä sitten näitten rahoittajien
toiveita, koska eihän tämmöistä ilmaista
rahaa ole olemassakaan.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Ruohonen-Lernerille on syytä todeta
ensinnäkin se, että kaikkia ehdokkaita pitää kohdella
yhdenvertaisesti ja silloin tietysti on tarkoituksenmukaista, että se
menee tarkastusvirastolle. Mikäli nyt muistan oikein, niin
perustuslakivaliokunnassa myöskin kuntailmoitusten osalta
muutettiin lakia sillä tavalla, että siellä on
800 euron raja: jos se vaalikampanja on alle 800 euroa, ilmoitusta
ei tarvitse tehdä. Se tehtiin juuri nimenomaan siitä syystä,
ettei tule valtavan paljon niin sanottuja turhia ilmoituksia, joissa
kuitenkaan ei synny mitään sidonnaisuutta, ja
tällä tavalla on putsattu aika suuri osa näistä ehdokkaista,
joilla ei ole merkittävää kampanjaa,
kaiken kaikkiaan pois.
Sitten vielä edustaja Ruohonen-Lernerille täytyy
sanoa, että on täysin selvää,
että kun vaalirahoituslainsäädäntö on
hyvin yksityiskohtaista, jossain määrin tulkinnanvaraistakin,
niin ei ole presidentinvaaleissakaan yllättävää,
että joudutaan käymään dialogia
sekä tarkastusviraston että ehdokkaan kampanjaorganisaation
välillä. Jos pyydetään täydentäviä tietoja,
niin siitä ei pidä antaa semmoista kuvaa, että siinä olisi
jotain hämärää, vaan siinä pyritään
pelkästään selventämään
ja varmistamaan, että tiedot ovat oikeita.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ihmettelen sitä, minkä takia
ei voitaisi toimia niin, olivatpa vaalit mitkä hyvänsä — presidentinvaalit,
eduskuntavaalit tai kuntavaalit — että vaalirahoitusilmoitus
tehtäisiin tositekohtaisen erittelyn mukaan ja tarkastava
organisaatio tarkastaisi siitä sitten, mitä tarkastaisi.
Siinä olisivat tietenkin nämä eurorajat,
niin kuin ovat nyttenkin. Olisi tositekohtaisessa erittelyssä julkinen
osa ja ei-julkinen osa, mutta tarkastajalla olisi aina, olivatpa
vaalit mitkä hyvänsä, tositekohtainen
erittely. Se ainoastaan takaisi sen, että tämän
taloudellisen vallankäytön ja poliittisen vallankäytön
keskinäinen kytkös olisi läpivalaistavissa.
Nythän näkee vaali vaaleilta sen, että kampanjavolyymi
ja tehty vaalirahoitusilmoitus eivät millään
voi kohdata toisiaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kunnallisvaaleissa todella on pieni helpotus
tehty niille, joilla on hyvin alhainen tämä vaalikassa,
alhaiset kustannukset. Muistaakseni kunnallisvaaleissa, kun on kymmeniätuhansia
ehdokkaita, niin ne, jotka tulevat valituiksi valtuustoon tai varalle,
joutuvat tekemään ilmoitukset Valtiontalouden
tarkastusvirastoon, vaikka heiltä ei vaadita yhtä laajaa
ilmoitusta kuin niiltä, joilla on enemmän rahaa
käytössä. Muistaakseni alle 1 000
euron kampanjoita kunnallisvaaleissa on 90 prosenttia.
Kun monet kunnallisvaalien ehdokkaat käyttävät
omaa rahaa kampanjaan nolla euroa, niin näitten nollan
euron kampanjoitten kohdalta minusta tuntuu, että on aika
kova juttu, että joudutaan peräti Valtiontalouden
tarkastusvirastoon toimittamaan ne lomakkeet, koska nyt tässä kuitenkin
viranomaisten työpanosta kohdennetaan pieniin, mitättömiin
ilmoituksiin, joissa kustannukset ovat olleet nollasta eurosta alle
1 000:een euroa. Sitten samanaikaisesti samalla tavalla
hoidetaan ammattimaisten vaalien, (Puhemies: Nyt, arvoisa puhuja,
taitaa vastauspuheenvuoron aika olla jo täynnä!)
eduskuntavaalien, europarlamenttivaalien, kampanjatarkastukset,
elikkä siinä mielessä pitäisi
enemmän viranomaisten resursseja suunnata suurten kampanjoiden
tarkastamiseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt puhujalistaan.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Jos ensiksi otan esille tämän
käsiteltävän asian "vaalirahoituksen
valvonnasta vuoden 2012 presidentinvaaleissa", niin olen täysin
samaa mieltä kuin VTV:n virkamiehet, kun he totesivat,
että selvityspyynnöt olisi saatava myös
ehdokkaan tukiyhdistykseltä. Tätä ei
voimassa oleva vaalirahoituslaki tunne. Tähän
olisi päästävä.
Sitten tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Braxin ja perussuomalaisten
ryhmänjohtaja Ruohonen-Lernerin esityksiin. Minusta ne
olivat erittäin hyviä, ja toivon, että siinä vaiheessa,
kun lähdetään käsittelemään
tätä uutta lakia ja sen muutoksia, nämä puheenvuorot
nostetaan esiin.
Olen joskus sanonut tässä salissa — kun
olen huomannut ainakin omassa maakunnassani, että koko
sivun ilmoitus maksaa saajalleen saman verran kuin minulle joku
kolmasosa—neljäsosa lehdestä — että olisiko
mahdollista, että tarkastavalla viranomaisella olisi oikeus
päästä katsomaan median maksuja. Minäkin
sain tänään laskun maakuntalehdestä tulevista
mainoksista ja meinaan maksaa kerralla pois. Jos kaikilla medioilla,
tv:llä, radiolla ja sanomalehdistöllä ja
vähän muillakin, on tietokoneet, joiden avulla
he laskuttavat meitä, samalla tavalla he voisivat todeta
esimerkiksi, paljonko K. Tuupaisen laskut tulevan syksyn kunnallisvaaleissa
ovat, ja lähettää sen liuskan tarkastavalle
viranomaiselle, jos hän sitä haluaa. Tämä tietysti
tarkoittaa sitä, että pitäisi lakia muuttaa.
Oli uutta tämä edustaja Sasin ilmoitus näistä 1 500
ja 800 euron ilmoituskatoista, joihinka pannaan maksajan nimi. Minäkin
muutaman satasen ilmoituksiin olen laittanut sinne sivuun, että "laskun
maksaja on ehdokas". Olen tehnyt turhaa työtä.
Kiitoksia edustaja Sasille.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä puhui tuossa
edellä rahan vallasta. Sen verran on pakko kommentoida,
että nyt kun tulevat nämä Itä-Suomen
suuret vaalipiirit, niin siellä sitä rahaa vasta
sitten palaa, kun pitää kymmenessä lehdessä mainostaa,
puhumattakaan, että jos tulee suurkuntia, niin silloin
on mainostettava koko maakunnan alueella, ja siinä sitä vasta
rahan valta puhuu ja demokratia etääntyy ja myös
tämä valvonta voi tulla haasteelliseksi. (Ben
Zyskowicz: Käykö näin myös maakuntavaaleissa?)
Mutta itse tarkastusviraston kertomukseen. Monissa vaaleissa
jotkut ehdokkaat ovat ilmoittaneet, että vaalikampanja
on muutaman kymmenentuhannen euron luokkaa, mutta jos laskee niitä mainosmillimetrejä,
niin ei 100 000 riitä joidenkin ehdokkaiden osalta.
Onko kyse ehkä yritysten mainoksia koskevista vuosisopimuksista, joista
irrotetaan vaalimainoksia sopiville ehdokkaille? Tässä mielessä läpinäkyvyys
olisi toivottavaa vaalirahoituksen valvonnassa myös lehti- ja
mediailmoittelun osalta. Toivon, että tarkastusvaliokunta
jatkaa tätä työtään
läpinäkyvyyden teemalla.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on käsittelyssä Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomus eduskunnalle vaalirahoituksen valvonnasta
vuoden 2012 presidentinvaaleissa, ja tämä menee
tarkastusvaliokunnan käsittelyyn.
Presidentinvaaleissa ehdokkaita on vähän, niin
kuin tiedetään, ja huomattavasti enemmän niitä on
nyt tulossa olevissa kunnallisvaaleissa. Kunnallisvaaleissa budjetit
ovat selvästi pienempiä kuin eduskuntavaaleissa
tai presidentinvaaleissa, mutta silti yksittäisen valtuutetun
mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin ei voi suinkaan väheksyä.
Viimeksi julkisuudessa on keskusteltu kuntapäättäjien
sidonnaisuuksista ja myös siitä, mitä sidonnaisuuksia
on rajusti keskittyneen kaupan hallintoelimiin tai kunnan palveluksessa
olevien henkilöiden ammattijärjestöihin.
Toivonkin, että tarkastusvaliokunta pohtiessaan näitä asioita,
sidonnaisuuksia ja vaalirahoitusta, ottaa huomioon sidonnaisuuksien
ja vaalirahoituksen väliset yhteydet.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puutun siihen asiaan, jonka edustaja
Zyskowicz otti esille: onko aina tarpeen ilmoittaa, kuka maksaa?
Mielestäni silloin ei ole tarpeen, jos ehdokas tai hänen
tukiryhmänsä huolehtii tästä maksusta.
Se on itsestään selvä. Eli jos siellä sitten
on joku näiden ulkopuolinen, silloin on, ja ehkä voisi
vielä ajatella radiomainontaa, jossa myös tukiryhmänkin
ilmoittaminen vie sitä mainosaikaa kohtuuttomasti, joten
voisi sanoa, että eiköhän riittäisi,
jos lakia muutettaisiin niin, että jos poikkeavaa käyttäytymistä on,
niin silloin ilmoitetaan, muuten ei.
Siltä osin kuin edustaja Tuupainen pohti, voidaanko
ilmoittavalta ehdokkaalta vaatia tai ilman hänen lupaansa
luovuttaa hänen mainoskampanjansa, niin luulen, että ollaan
sopimusoikeuden kanssa aika monessa asiassa ristissä. En pidä sitä ainakaan
normaalikäytäntönä. Sen sijaan
verotarkastuksessa, sen voin sanoa, verotarkastajat kyllä käyvät
läpi, ettei kukaan ehdokas ole saanut kohtuutonta etua
suhteessa siihen, mitä on mainostanut — koskee
myös omistaja-kustantajia. (Kauko Tuupainen: Kiitos!)
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Vaalirahoituksen valvonnasta on keskusteltu
vähän presidentinvaaleja laajemminkin tässä.
Tuo Tuupaisen ehdotus tukiryhmän maksamista vaalirahoituksista,
että ne pitäisi selvittää, on
mielestäni kannatettava. Suhtaudun vähän
varauksella edustaja Lehden esitykseen, että tukiryhmän
maksuja ei tarvitsisi ilmoittaa, koska eri ehdokkailla on mahdollisuus
hyvin erilaisiin tukiryhmiin ja toisilla voi tukiryhmissä olla
hyvinkin varakasta taustatukea. Tämä kilpailu
näissä vaaleissa menee ihan rahavallan peliksi,
jos niitä ei ilmoiteta, ja sen mukaan, jos näitä yleensä lasketaan,
niin pitäisi laskea tarkkaan. Sitten kun tarkennusta lisätään,
niin voitaisiin myöskin ehdokkaitten omista varoista myöntää verovähennysoikeus, koska
yrityselämässähän aina, jos
kuluttaa omia varoja tulon ansaitsemiseen, saa verovähennysoikeuden.
Tähänkin tietysti pitäisi säätää joku katto,
ettei se rahavalta siinäkään pääse
vallalle.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Totta on, että nyt tämä uusi
lainsäädäntö lisää jonkin
verran avoimuutta ja läpinäkyvyyttä vaalirahoituksessa,
mutta tämä ei ole mikään ihanteellinen
tilanne, koska niin paljon jää kuitenkin vielä pimentoon
tästä vaalirahasta ja sen alkuperästä.
En tunne yhtään sellaista normaalia työssä käyvää ihmistä,
joka olisi lahjoittanut vaalikampanjaan rahaa. Kukaan ei ole koskaan
kertonut, että olisi nettopalkastaan lahjoittanut 100 euroa,
puhumattakaan, että olisi 1 000 euroa lahjoittanut
jonkun ystävänsä kampanjaan, koska Suomessa
lahjat eivät yleensä ole kovin suuria, kun ihmisillä ei
niin paljoa ole sitä ylimääräistä rahaa.
Näin ollen ne harvat ja valitut, jotka kykenevät
rahoittamaan näitä kampanjoita, ovat suuria järjestöjä,
suuria yrityksiä, Suomen rikkaimpia henkilöitä.
He pääsevät vaikuttamaan aivan ratkaisevalla
tavalla monien vaalien tulokseen tällä rahalla,
ja se on minusta valitettavaa. Raha ei koskaan saisi ratkaista minkään
vaalien tulosta.
Mehän yritimme saada Tarastin työryhmässä kampanjakatot
eri vaaleissa ehdokkaille, mutta valitettavasti työryhmän
esitys meni nurin sitten hallituspuolueitten käsittelyssä ja
kampanjakatoista luovuttiin. Näin ollen taivas on kattona näillä kampanjoilla.
Sillä tavalla ehdokkaat ovat kovasti eriarvoisessa asemassa
riippuen siitä, kuinka paljon heillä on tuloja
ja varallisuutta käyttää kampanjointiin.
Sitten näistä kuntapäättäjien
sidonnaisuuksista olen samaa mieltä kuin mitä täällä ovat
eräät edustajat jo todenneet, että niitä pitäisi
saada läpivalaistua, koska on aika kestämätön
tilanne, jos vaikka rakennusalan toimijoita on kaavoitus- ja rakennuslautakunnan
jäsenenä ja sitten he omistavat yrityksiä,
jotka tekevät alan urakoita omalle kaupungilleen. Se on
kestämätöntä, että näitä sidonnaisuuksia
ei tällä hetkellä tiedetä.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kaiken kaikkiaan vaalirahoituksen läpinäkyvyys
ja avoimuus on hyvin tärkeä asia, ja tästä rahan
vallasta minäkin haluaisin muistuttaa siinä mielessä,
että se on hyvin vastenmielinen ilmiö nykyään,
että myös vaalikampanjoita käydään isolla
rahalla. Olen todella pahoillani siitä ja oli todella surullista — kun
viime kaudella, kun tätä vaalirahoituslainsäädäntöä uudistettiin,
sosialidemokraatit vahvasti aloitteellisesti halusivat kampanjakattoa,
Tarastin työryhmässä sitä esitettiin — että se
täällä sitten hallituksen toimesta vesitettiin.
Tämä olisi kyllä nyt sellainen askel, että kun
täällä edustaja Kimmo Sasikin äsken kertoi,
että Niinistö tuskin olisi edes tarvinnut vaalirahaa,
ja siihen kyllä aika paljon sitten sitä rahaa
paloi, niin ehkä kokoomuskin nyt voisi olla sitä mieltä,
että voitaisiin uudestaan miettiä tämä vaalikatto,
kampanjakatto. Se olisi erittäin hyvä ja tervetullut
avaus näinä aikoina, kun aivan liiaksi rahan valta
puhuu tässä yhteiskunnassa, ja siksi kyllä vetoan
melkein tähän eduskuntaan, voisimmeko tähän
asiaan vielä yhteisesti palata ja tehdä aloitteen
sen eteen, että tätä rahan valtaa näillä kampanjakatoilla
kitkettäisiin.
Sen sijaan — en tiedä, kuuntelinko oikein — tätä perussuomalaisten
esitystä siitä, että olisi nyt sitten
vähennysoikeus tulossa tähän omaan rahoitukseen,
en kyllä kannata. Emme me ehdokkaat nyt varmaan kuitenkaan
vähennysoikeuksia tässä suhteessa tarvitse.
Tämä nyt oli perussuomalaisten avaus, mutta se
sitten ainakin tässä salissa minun mielestäni
jääköön toteutumatta.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä ilmaisin itseni epätarkasti.
Silloin kun mainostetaan mediassa ja rahat tulevat ehdokkaalta tai
hänen tukiryhmältään ja kun
sen kuitenkin tarkastus käy lävitse, ei tarvitsisi
ilmoittaa sitä, että se on tukiryhmä.
Se on itsestään selvää. Kun se
poikkeaa tästä linjasta, silloin pitää ilmoittaa, miten
se on rahoitettu.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Varmaankin erityisesti presidentinvaalien ja
myös eduskuntavaalien osalla on useitakin ongelmia vaalirahoituksessa.
Ennakkoilmoitus on yksi sellainen. Voisin kuvitella, että harva
kandidaatti, vaikka täällä salissa istuva
aiempi presidenttiehdokas Haavistokaan, tiesi, kuinka paljon rahaa
on tosiasiallisesti käytettävissä siinä vaiheessa,
kun piti ennakkoilmoitus tehdä. Näinhän siinä käy.
Sama on eduskuntavaaleissa, kunnallisvaaleista puhumattakaan. Kun
budjettia laaditaan, voi olla tulopuoli täysi nolla, siellä voi
joku euro sitten tullakin vaikka. Tässä tavallaan
ehdokas syyllistetään hyvin helposti sanomalla,
että nyt olet tehnyt väärän
ilmoituksen, et ole kertonut etukäteen, että mahdollisesti
voitkin jonkun euron jostakin vaikka tukea saada. Tämä on
eräs sellainen ongelma, joka kannattaa myös huomioida,
kun tässä, arvoisa puhemies, käydään
ikään kuin vähän evästyskeskustelua
eteenkinpäin.
Toinen asia on sitten tämä kuukausi vaalien jälkeen
tehtävä ilmoitus. Enpä muista juuri sellaista
vaalia, että olisi pystynyt näkemään,
että joka ikinen lasku on tullut perille. Niitä voi
pamahtaa jonkun hitaan laskuttajan toimesta vaikkapa kaksi kuukautta
tai vaikka puoli vuotta myöhemmin. Näin ollen
siinäkin ehdokas ikään kuin syyllistetään.
Sen takia toivon kyllä, että tämä vaalirahoituskeskustelu...
Sen läpinäkyvyys ja sen perusideahan on hyvä,
mutta ei saa toimia niin, että ne, jotka kansanvaltaa puolustavat
ja tekevät toivon mukaan rehellistä työtä siinä,
sitten syyllistetään tämän vaalirahoitusilmoituksen
kautta. Siinä on yksityiskohtia. Edustaja Ben Zyskowicz
myös nosti erään hyvän yksityiskohdan
tuossa esille.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi sanon sen, että kun
tästä vaalien rahoituksen läpivalaisusta puhutaan,
niin tietysti olisi mielenkiintoista läpivalaista vaikkapa
niitä ammattiyhdistysliikkeen soppakanuunoita ja katsoa,
mitä siellä on. (Erkki Virtanen: Hernekeittoa! — Pia
Viitanen: Siellä on ihan hernekeittoa!) En tosin halua
myöskään niitä olla estämässä,
koska monta nälkäistä jäisi ruokkimatta
ja monta hauskaa lounasta jäisi ihmisiltä saamatta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy edustaja Viitaselle, joka
käy huomattavasti kalliimpia vaalikampanjoita Pirkanmaan
vaalipiirissä kuin allekirjoittanut, köyhä kokoomuslainen — ja
siitä huolimatta minäkin olen kuitenkin tullut
valituksi, vaikka mainokseni hautautuvat edustaja Viitasen suurten
mainosten alle — tässä suhteessa sanoa,
että ei tuo enimmäiskattoraja kuitenkaan ihan
ratkaiseva valituksi tulemisen kannalta ole.
Mutta, puhemies, ihan täytyy sanoa, että lahjoituskatto
on myöskin siltä kannalta ongelmallinen, siis
kokonaiskampanjakatto, kokonaiskatto, että jos esimerkiksi
Sauli Niinistö saa 1 euron 4 miljoonalta suomalaiselta
kampanjaansa lahjoituksena, 4 miljoonaa euroa, se on valtavan paljon.
No, jos raja on sitten, sanotaan, 500 000 euroa, niin kaikki
nämä eurot pitäisi palauttaa niille yksittäisille
lahjoittajille, joten kyllä se on aika ongelma. Tämä on
ihan mahdollista todellisuutta, ajatellaan Obaman kampanjaa Yhdysvalloissa,
ja täytyy sanoa, että kyllä pitää antaa
kaikille mahdollisuus osallistua politiikkaan, ettei voi sanoa,
että sinä et enää saa lahjoittaa,
kun niin moni on lahjoittanut ennen sinua.
Mikä on oikea tapa, on, että meillä on
yksittäisen lahjoittajan lahjoituskatto ja sillä pidetään huolta
siitä, että näitä sidonnaisuuksia
ei synny, eli annetaan ihmisten osallistua demokraattisessa järjestelmässä,
antaa lahjoitus mutta pidetään huolta siitä,
että summat ovat siinä määrin
pieniä, että sidonnaisuuksia ei synny ja kukaan
ei käytä kohtuutonta vaikutusvaltaa, joka perustuisi
nimenomaan rahaan.
Tietysti presidentinvaaleihin liittyen vielä täytyy
sitten sanoa, että on ihan kohtuullista, ettei ole sitä kattoa.
Esimerkiksi edustaja Haavisto sai hyvin rahaa toista kierrosta varten,
kun nähdään, kuka siellä on
kilpailemassa, ja minun mielestäni täytyy antaa
mahdollisuus sille toisellekin kierrokselle, että se toinen
ehdokas, tai kumpikin ehdokas, voi rahoittaa sitä kampanjaansa
myöskin siinä vaiheessa ja kampanjoida ihan kunnolla.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä varsin liikuttavilta tietenkin
kuulostivat nämä edustaja Sasin perustelut siitä,
miksi edelleenkin pitäisi rahan vallan jyllätä ja
kampanjakattoja ei pitäisi säätää.
Ymmärrän kyllä, että kokoomukselle
on tietenkin tärkeää se, että jatkossa
puoluettanne saavat sitten pankit ja muut tukea. Siinä mielessä tietenkin joillain
sitten ei ole näitä rahoituslähteitä.
(Kimmo Sasin välihuuto)
Edustaja Sasi, jos olisin tiennyt, että tätä keskustelua
varten käymme myös täällä Pirkanmaalla,
niin olisin varmasti kurkistanut myös teidän vaalirahailmoitustanne.
En muista sitä ulkoa. Kiitos, että te ehkä muistatte
minun. Mutta täytyy sanoa, että suuri osa kyllä minulla
ja varmasti monella muullakin ihan omaa rahaa sinne menee, että semmoisia
ulkopuolisia rahoittajia ei niin paljon ole valitettavasti, yritysmaailmasta
ja tällaisesta. Tietenkin toivon rahan vallan hillitsemisessä myös
sitä, että ihan loputtomiin sitten pankit ja muut
eivät osallistuisi näihin vaalikampanjoihin. Ainakin
joidenkin puolueiden osalta näyttää siltä,
että siellä kuitenkin sitä rahaa aika lailla
tulee.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Jos on kysymyksessä eduskunta- tai
nämä presidentinvaalit, niin on todettava, että on
tässä menty avoimempaan suuntaan vaalirahoitusilmoituksissa. Ja
kun täällä lukee, että ulkopuolinen
tuki piti edelleen ryhmitellä, ehdokkaan itsensä ja
tukiryhmänsä, ja ne taas piti ryhmitellä — yksityishenkilöt,
yritykset, puolue, puolueyhdistykset, muut tahot — niin
kyllä tämä aika avonaista on, jos henkilö vain
rehellisesti tämän tekee.
Jokainenhan tekee aina tämmöisen vaalitilin, ja
minulle se ei ainakaan ollut mitenkään vaikeata,
sinne tulivat menot ja tulot, ja jos oli esimerkiksi kyse hernesopasta,
se oli à 600 euroa, se pantiin, että maksoiko
itse vai tuliko se sitten jostain tukiryhmästä.
Mutta sitä minä en ymmärrä, että niitä ei
tarvitsisi ilmoittaa, ne tukiryhmät. Se on niin laaja kysymys,
etten minä ainakaan sitä ymmärrä,
mitä se oikeastaan tarkoittaa. Mutta tästä on
hyvä jatkaa: jos ajatellaan 20 vuotta taaksepäin,
niin onhan tässä menty aimo annos eteenpäin.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kaksi seikkaa vain.
Tarkastusvaliokunta, samoin kun perustuslakivaliokunta, lähtökohtaisesti
pyrkii aina yksimieliseen työskentelyyn, jos se on suinkin
mahdollista, ja toisaalta aina ankkuroimaan kannanottonsa asiantuntijoiden
laajaan näkemykseen. Siltä osin, jos tulee aivan
uusia avauksia, minä epäilen, että kysymys
on semmoisista prosesseista, jotka eivät sitten ole ehkä tarkastusvaliokunnan
käsissä vaan hallituksen oikeusministeriön puolella.
Jos nyt muistelen ja sanon suoraan, kun ei se mitään
salaista tietoa ole: istuin hallitusneuvotteluissa joka ikisen minuutin
oikeuspolitiikkaa koskevassa keskustelussa eikä siellä yhdenkään hallituspuolueen
taholta, ei myöskään toimikunnan puheenjohtajina
toimineilta sosialidemokraateilta, tullut minkäänlaista
esitystä siitä, että tämä hallitus
muuttaisi näitä suuria linjoja. Tarkastusvaliokunta
tulee varmastikin tässäkin asiassa katsomaan,
mitä hienosäätöä muun
muassa tämän tarkastusoikeuden ja monien tämmöisten vaikeatulkintaisten
asioiden osalta on, mutta jos herää tarpeita koko
lain perusteiden muuttamiseen, niin silloin katson, että ihan
näiden vallanjako-oppien ja -logiikan mukaan ovat oikeusministeriö ja
hallitus ne, jotka tuovat ihan kokonaan uuden esityksen. Tarkastusvaliokunnan rooli
on toinen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sasille nyt ehkä pitää todeta,
että tämmöisen henkilökohtaisen
kampanjakaton ensisijainen tarkoitus ei tietenkään
ole rajata sitä kerättävän tuen
määrää vaan rajoittaa sen kampanjan suuruutta
eli sitä, että se mainostaminen pysähtyy
johonkin järjelliseen tasoon, ja jos nyt niin onnellisesti
tai ikävästi sattuisi käymään,
että kaikki suomalaiset päättäisivät
esimerkiksi tukea minun kampanjaani, niin kyllä minä sitten, jos
se katto olisi olemassa, jaksaisin palauttaa.
Edustaja Kalliorinne, joka ei ole täällä,
antoi vaalilupauksen, että jos tulee valituksi, niin hän palauttaa
kaiken saamansa vaalituen. Hän tuli valituksi ja voi sitten
varmaan jossain toisessa yhteydessä kertoa, paljonko hän
on palauttanut. Hän totesi, että häneltä voi
pyytää niitä takaisin, ja hän
on todellakin palauttanut merkittävän osan, niin
että tämä lainsäädäntö antaa
tulkintamahdollisuuksia monenlaisiin tilanteisiin.
Kun edustaja Ruohonen-Lerner täällä sanoi, että hän
ei tunne ketään yksityistä henkilöä,
joka olisi antanut vaalilahjoituksia muille, niin tunnette te minut
kuitenkin. Minä olen jokaisissa kuntavaaleissa antanut
oman puolueeni kilpailevalle nuorelle ehdokkaalle 100 euroa ilmoitteluun. Koska
heillä useimmiten ei ole mahdollisuutta edes siihen tukeen,
niin minusta on kohtuullista, että nuorillakin ehdokkailla
on mahdollisuus tulla valituiksi kuntavaaleissa tai ainakin tehdä itseään
tunnetuksi, koska meidät, ikiajat siellä mukana
olleet, valitettavasti tunnetaan jo välillä liiankin
hyvin.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Vaalirahoituskatto on asia, josta toivoisi,
että jatkossa voisimme käydä keskustelua
ja nimenomaan siihen suuntaan, että tämä katto
Suomessa tulisi, mutta olen ymmärtänyt, että tässä tilanteessa
tämäntyyppisiin muutoksiin ei ole valmiutta.
Edustaja Lehti otti esille tukiryhmien maksamat ilmoitukset,
että niitä ei tarvitsisi näissä mainoksissa
kertoa. Minä olen eri mieltä hänen kanssaan
siitä. Kun on kuitenkin lähdetty liikkeelle, että vaalimainosten
maksajat ilmoitetaan, en näe oikein perusteita siihen,
että tukiryhmä olisi jotenkin erillinen ja ei
tarvitsisi ilmoittaa, mitkä ovat tukiryhmän maksamia.
Käytännössähän se tarkoittaisi
silloin sitä, että jouduttaisiin seuraamaan myös
näitten niin sanottujen tukiryhmän maksamien ilmoitusten
määrää ja kokoa ja niitten hintaa
riippuen sitten siitä, mitä se tukiryhmä ilmoittaa
vaalirahaselvityksessään tapahtuneeksi. Jotenkin
ajattelen, että tässä valvonnassa — vaikka
edustaja Ruohonen-Lerner sanoi, että kohdennettaisiin valvonta
näihin suuriin vaalibudjetteihin — kaikkia ehdokkaita
täytyy kuitenkin kohdella tasavertaisesti ja sen valvonnan
täytyy olla kaikkia koskevaa. Ei voi jotenkin muodostua
semmoinen käsitys, että pienemmillä budjeteilla
jotenkin voisi toimia toisilla periaatteilla ja ei olisi valvonnalle
ikään kuin altistettu, ja siinä mielessä semmoista
yhtenäistä käytäntöä tässä toivon.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Silloin kun tätä vaalirahoituslakia
uudistettiin, läpinäkyvyys oli yksi sellainen
johtava periaate, jota haluttiin edistää, ja se
kyllä on parantunut siitä aiemmasta menettelystä,
ja hyvä niin.
Nyt täällä on keskusteltu paljon
kampanjakatosta, tuotu se keskusteluun uudelleen ja puollettu sitä,
että kampanjakatto olisi hyvä asia. Minä olen
aina vaaleissa asettanut kysymyksen, vaalirahoituksesta kun puhutaan,
mihin ne rahat menevät, mihin vaalirahoitus lopulta päätyy.
Kyllä minä vähän vierastan sitä kampanjakattoajatusta,
koska silloin mennään painokoneen hoitajan tilipussille,
graafikon tai yksinyrittäjän, media-alan yrittäjän
tilipussille tai firman, jolla esimerkiksi teetin tämän
vaalikynän. [Puhuja näytti kynää.] Vaalit
ovat kuitenkin aina myös elinkeinoelämälle
semmoinen piristysruiske, koska kampanjoihin käytetään
rahaa, mutta ne eivät suinkaan päädy
ehdokkaiden pussiin, vaan ne menevät kiertoon ja varsinkin
media-alalle, lehtialalle, joka tällä hetkellä on
suurissa ongelmissa. Minä en kadehdi ollenkaan sitä heidän
työtään ja suon mielelläni heille
vaalirahaa.
Peter Östman /kd:
Arvoisa herra puhemies! Puhuminen kampanjakatosta kuulostaa
hyvältä, ja se on kaunis ajatus, mutta silloin
on hyvä muistaa, kun puhutaan ehdokkaiden tasavertaisuudesta
samaan hengenvetoon, että ehdokkaiden lähtökohdat
vaihtelevat suuresti riippuen paikkakunnasta, puolueen koosta ja
esimerkiksi siitä, mitä kieliryhmää edustaa.
Olen itse pienpuolueen edustajana tullut valituksi Vaasan vaalipiiristä,
joka on maantieteellisesti suhteellisen suuri vaalipiiri. Siellä on
kolme maakuntaa, ja jokaisessa maakunnassa on maakuntakohtaisia
lehtiä sekä suomeksi että ruotsiksi.
Silloin ymmärrätte varmasti, että jos tulisi
tällainen kampanjakatto, se heijastuisi välittömästi
myöskin meikäläisen tyyppisten edustajien
tai ehdokkaiden kampanjointiin. Se voisi toimia rajoittavasti. Kampanjakatto
sinänsä voisi olla ok, mikäli se on kohtuullisella
tasolla ja ottaa huomioon nämä eri lähtökohdat,
mitä eri ehdokkailla on.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi ryhdyn tuomariksi tässä edustaja Viitasen
ja edustaja Sasin pirkanmaalaisottelussa ja totean, että kyllä edustaja
Sasilla on ollut pienemmät kampanjabudjetit ja tätä kautta
kampanjat kuin edustaja Viitasella. (Pia Viitanen: Tuomari on puolueellinen!)
Toisaalta Sasilla on ollut paljon oivallisemmat kampanjat, kun hänellä esimerkiksi
vuoden 1983 vaaleissa oli semmoinen vaali-iskulause kuin "Kimmo
Sasi, mies kuin unelma", joten pienemmälläkin
budjetilla tämä lause muistetaan vielä tänä päivänä vuosikymmeniä myöhemmin.
Mutta sitten vakavammin tästä kampanjakatto
versus lahjuskatto — lahjoituskatto — tässä tuli
freudilainen lipsahdus. (Naurua) Siinä tosiaan on kyse
lahjuskatosta: eli että lahjoituskatolla yksi taho — oli
se nyt sitten tämä paha pankki, minkä edustaja
Viitanen mainitsi, tai joku muu taho — ei voi antaa liian
suurta lahjoitusta kellekään yksittäiselle
ehdokkaalle. Tällä tietysti pyritään
siihen, että kellekään yksittäiselle
ehdokkaalle ei syntyisi tällaista epäsopivaa riippuvuutta
tai sidonnaisuutta tähän lahjoittajaan. Ja sillä, edustaja
Viitanen, tällä lahjoituskatolla, on pyritty juuri
eroon sellaisista ongelmista, että jokin taho — tämä mainitsemanne
paha pankki -taho tai joku muu — voisi liian suurella
lahjoituksella pyrkiä sitomaan poliittisia päättäjiä omiin
näkemyksiinsä.
Sitten tämä kampanjakatto, se on toinen asia. Siinä kysytään
tosiaan näin, että jos joku ehdokas onnistuu pienistä puroista
keräämään valtavan potin ja
käy sillä kampanjaa, niin pitäisikö tämä estää,
että lukuisat pienet summat tulevat yhdessä liian
suuriksi. Sen estämisessä tietysti legitiimi perustelu
olisi se, että ei haluta antaa tällaista etulyöntiasemaa
jollekin ehdokkaalle suhteessa pienemmillä budjeteilla
kampanjoiviin ehdokkaisiin. Mutta silloin pitää todeta,
että ehdokkaat eivät muissakaan suhteissa ole
lähtökohtaisesti yhdenvertaisessa asemassa.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Ihan kiitos edustaja Zyskowiczille tästä tuomaroinnista.
Hyvin mielenkiintoista. Mutta samalla voisin esittää sellaisen
haasteen, että kun nyt ruvettiin näitten henkilöiden,
yksittäisten ehdokkaiden, vaalibudjetteja kaivelemaan,
niin ehkä voimme vertailla sitten vaikka sitä,
kuinka suuri omarahoitusosuus suhteessa ulkopuoliseen rahoitukseen
on minulla tai edustaja Sasilla tai kenellä vain. Nämäkin
ovat kiinnostavia tietoja noin sinänsä vertailla.
Siihen en ota kantaa, jos edustaja Sasilla on mainioita iskulauseita.
Olemme myös yhdessä olleet Pirkanmaalla torvikiertueella,
niin että teemme myös yhteistyötä näissä.
Mutta vakavasti puhuen, puhemies, puhe oli siis rahan vallasta,
ja täällä siitä puhuttiin. Kyllähän
nämä nyt kuitenkin sellaisia asioita ovat, mitä kannattaisi
miettiä, sekä kampanjakattoa että sitten
sitä, minkätyyppisiä todellakin nämä rahoituslähteet
ovat. Esimerkiksi Niinistön kampanjassa oli yli kymmenen
sellaista yritystä, jotka käyvät arvopaperikauppaa
tai eri rahoituspalveluita harjoittavat. Yhteensä lähes
100 000 eurolla tavallaan rahoitettiin tätä Niinistön
kampanjaa, ja osa näistä yrityksistä ei
maksanut penniäkään veroa Suomeen vuonna
2010. Eivätkö nämäkin nyt ole
semmoisia asioita, mistä sitten voisi vähän
käydä sitä keskustelua, onko tämä oikeansuuntaista?
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Virtanen otti edustaja Kalliorinteen
oivana esimerkkinä siitä, kuinka voi sitä kampanjarahoitusta
niille tukijoille palauttaa tässä nyt sitten,
kun on kansanedustajaksi valittu. Täytyy sanoa, että ainakin
henkilökohtaisesti löytyy nyt yhtymäkohtia
vasemmistoliittoon tässä asiassa, nimittäin
joka kuukausi pankille palautan myöskin vaalivelkana maksuja
takaisin siitä, että kampanjointia pystyin käymään.
Herra puhemies! Tästä kampanjoinnista ei pidä tehdä liian
monimutkaista ja näistä ilmoituksista, joita ehdokkaat
joutuvat tekemään. Esimerkiksi kunnallisvaaleissa
tulee paljon uusia ehdokkaita, paljon politiikan ulkopuolelta olevia ihmisiä mukaan,
ja sen ilmoitustavan pitää olla mahdollisimman
yksinkertainen, sen, mitä pitää ilmoittaa
siinä vaalirahoitusilmoituksessa. Se ei saa olla kynnys
siihen, että esimerkiksi ruvettaisiin pelkäämään
ehdokkaaksi lähtöä. Toki sitä valvontaa
tarvitaan, mutta siitä pitää tehdä mahdollisimman
yksinkertaista.
Edustaja Östmania kyllä komppaan siinä asiassa,
että me tulemme erittäin erilaisista lähtökohdista
tänne. Mielestäni tasavertaiset mahdollisuudet
täytyy jokaiselle ehdokkaalle olla siinä, kun
eduskuntavaalikampanjointia käydään.
Jos kampanjakatto tulee ja kampanjointia rajoitetaan jollain lailla,
niin tämä tuo selkeän edun julkkisehdokkaille,
tämä tuo selkeän edun tunnetuille ehdokkaille
ja uusien haastajien on paljon vaikeampi tulla tänne mukaan.
Ainakin henkilökohtaisesti pienistä puroista tuli
kerättyä vaalikampanja silloin, tämän
vaalilainan lisäksi: 100—200 euron ilmoituksista
ja yritystuista, sillä potti kerättiin. Mielestäni
se on hyvä lähtökohta, mikä pitää olla:
pienistä puroista kerätä, ettei jää kiitollisuudenvelkaa
sitten yhdelle tietylle taholle.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten äsken totesin, mielestäni
tämä tehokkaampi valvonta täytyisi kohdentaa
nimenomaan suuriin ja merkittäviin kampanjoihin eikä näihin
kunnallisvaalien tuhansiin ehdokkaisiin, joiden kampanjakustannukset
ovat olleet nollasta eurosta alle 1 000 euroon. Meillähän
on keskeinen ongelma se, että meillä on europarlamenttivaalit,
eduskuntavaalit, joissa on jopa 100 000 euron kampanjoita
edelleen, ja niillä henkilöillä, jotka
ovat vaikka 100 000 euroa keränneet ilmaista lahjarahaa
ilman, että heidän tarvitsee maksaa siitä lahjaveroa,
ei ole minkäänlaista ilmoitusvelvollisuutta, jos
eivät tule valituksi kansanedustajaksi tai varakansanedustajaksi
tai jos eivät tule valituksi europarlamenttiin jäseneksi tai
varajäseneksi.
Yksi esimerkki on Rovaniemeltä siitä, että siellä merkittävällä paikallisella
kuntapäättäjällä oli
valtava kampanja eikä minkäänlaista ilmoitusvelvollisuutta
sen takia, että hän ei tullut valituksi eduskuntavaaleissa.
Näitä vastaavanlaisia jättikampanjoita
on vaikka kuinka paljon juuri europarlamenttivaaleissa ja eduskuntavaaleissa. Kun
henkilöt eivät tule valituksi, niin ei ole mitään
ilmoitusvelvollisuutta. Tätä tarkoitin sillä, että meidän
viranomaisten resursseja pitäisi kohdentaa todellisiin
kampanjoihin eikä näihin muutaman kympin ja satasen
kampanjoihin. Siinä mielessä olen edelleen sillä kannalla,
että viranomaisten kuihtuvia ja väheneviä resursseja
täytyy kohdentaa tehokkaasti sellaiseen työhön,
jolla on oikeaa merkitystä yhteiskunnassa.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä ovat monet
läsnä olevat edustajat tilittäneet elämänsä varrelta
asioita varsinkin liittyen näihin erilaisiin vaaleihin.
Jos sallitaan, niin varhaisessa nuoruudessani olin silloisen Suomen suurimman
puolueen erään puolueosaston päätoiminen
sihteeri. Se oli vuonna 67. Tällöin Rafael Paasion
hallitus ja myöhemmin tietysti eduskunta päätti,
että otetaan käyttöön puoluetuki. Eräs
perustelu oli se, että kaikki puolueet — puhun
nyt lähinnä työväenliikkeeseen
liittyvistä puolueista — eivät saa samanlaisia
ilmoitustuloja yksityisiltä firmoilta ja yhteisöiltä kuin
he saavat.
Nyt me perussuomalaiset, joita tänä päivänä edustan
tässä, olemme viime vuonna tehneet jo esityksen
nykyisestä puoluerahoituksesta, joka on 34 miljoonaa euroa,
että sitä voitaisiin laskea, koska kaikki muutkin
menot ensi vuoden talousarvion mukaan ovat laskusuunnassa, myöskin kulttuuri,
urheilu jnp., ja peruspalveluja vähennetään
jatkuvasti. Meillä on herännyt ajatus eduskuntaryhmänä,
että puoluetukea, 34 miljoonaa, pitää tietyillä prosenteilla,
10:stä 15:een, alentaa jo ensi vuonna.
Sitten mitä näihin ehdokkaiden välisiin
suuruuksiin ja eroihin vaalimainonnassa tulee, niin tässä tämän
päivän otsikkoasiassa puhutaan viime presidentinvaaleista.
Täällä todetaan, että "suurin
vaalikampanja presidentinvaalien vaalirahoitusilmoitusten perusteella
oli euromäärältään
2 033 780,25 euroa ja pienin 80 323,97
euroa". Eli tässä oli lähes parin miljoonan
ero. Samalla tavalla olen huomannut kuntavaaleissa ja viime eduskuntavaaleissa,
että jos meikäläinen pisti perheen rahaa,
josta sovin vaimoni kanssa, 5 020 euroa, niin kyllä siellä muutamat
laittoivat jopa 50 000 euroa mainontaan eivätkä siitä huolimatta
päässeet tähän saliin.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Puhutaan lahjoituskatosta. Se toimii kyllä hyvin, ja
se on oikeutettua, ja näin pitää ollakin.
Mutta edustaja Ruohonen-Lerner haluaa rajoittaa ilmoitusvelvollisuutta
aivan pienimmissä kampanjoissa ja niitten rahoituksessa.
Minä kyllä luotan viranomaisten omaan osaamiseen
ja osaamisen kehittymiseen siten, että ei varmasti panosteta
aivan pienimpiin, kun pikkuhiljaa tätä rahoitusosaamista
ja sen tarkastusta harjoitetaan. (Pirkko Ruohonen-Lerner: Ei ole
tarkastusta!) — Joo.
Tästä ilmoitusvelvollisuudesta: Kun niitä sitten
sen perusteella ruvetaan ruotimaan, niin aivan varmasti tämä viranomaisosaaminen
tulee kehittymään. Politiikan ja vaalirahoituslain
pitää olla kaikkia koskeva siltä osin,
että tämä ilmoitus tulee. Se edistää politiikan
ja poliitikkojen uskottavuutta. On aivan hyvä totutella
siihen, että se on puolueiden ja niiden vaaliorganisaatioiden oma
vastuu kantaa siitä huolta, että jokainen pystyy
ja osaa tehdä tämän ilmoituksen oikein.
Eli pitää puolueilla olla se vastuunkantokyky
siitä, että nämä ilmoitukset
osataan oikein täyttää ja jättää.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lahjoituskatto on hyvä asia,
se nimenomaan lisää ehdokkaiden ja valituksi tulleiden riippumattomuutta
yhdestä lahjoittajasta ja yhdestä rahoituslähteestä.
Se on hyvä asia. Kampanjakatto ei ole hyvä asia.
Se ei lisää tasapuolisuutta. Kampanjakatto on
kateuskatto.
Muistan, kuinka Osmo Soininvaara kerran kertoi, miten hän
tekee kampanjaansa. Hän sanoi, että hän
teki vaalikiertueen kolmosen ratikalla kuukausikortilla ja sen kiertueen
kustannukset eivät olleet kovin korkeat. Sitten, kun verrataan
Lappia tai muuta maata, isoja vaalipiirejä, suuria etäisyyksiä,
niin jo pelkästään tämä fyysinen
liikkuminen paikasta toiseen tuo kustannuksia paljon paljon enemmän
kuin pienissä vaalipiireissä, joissa on mahdollista
toimia toisin. Eli ei ole tasapuolista se, että asetetaan
kampanjakatto.
Edustaja Viitanen täällä toi esille
näkökulman omarahoituksen suhteesta ulkopuoliseen
rahoitukseen ehdokkaan vaalirahoituksessa, ikään kuin
se olisi parempi asia, että oma rahoitus on suurempi kuin
ulkopuolinen. Minä katson asiaa vähän
niin, että hyvän ja uskottavan ehdokkaan, joka
alueelta halutaan saada läpi, taakse asettuu paljon ihmisiä myös
rahoittajina. Siellä saattaa olla satoja ihmisiä antamassa
sen 2 euroa tai 5 euroa tai 10 euroa. Minusta sehän on
demokratian tarkoitus, että häntä, johon
luotetaan, joka halutaan eteenpäin, myös tuetaan.
Siinä mielessä tämä kampanjakattoajatus
ei ollenkaan sovi tähän demokraattiseen ajatteluun.
Ja vielä tuon esille sen, mitä edellisessä puheenvuorossa,
että tämä on aina piristysruiske paikalliselle
medialle. On sanottu, että jopa paikallislehdissä on
noin 20 prosentin ilmoitustuottojen nousu kyseisenä kuukautena,
kun vaalimainoksia on, niin että se kyllä varmasti
on ihan paikallaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! On jopa sellaisia talousrikollisia, jotka ovat
osallistuneet ja osallistuvat edelleen vaaleihin ehdokkaana kunnallisvaaleissa,
sellaisia, joilla on vanhoja tuomioita ja jotka tällä hetkellä istuvat
tuomioita, ja he ovat valtavan isoja kampanjoita voineet vetää sen
takia, että he eivät maksa yhteiskunnalle veroa,
he käyttävät rikollisista toimista saatua
rahaa. Porvoossa esimerkiksi on hyvin näyttäviä kampanjoita
ollut sellaisilla henkilöillä, joilla on talousrikostaustaa.
Siinä mielessä ei ole oikein, että henkilöillä,
jotka toimivat rikollisesti ja käyttävät
sitä helppoa rikollista rahaa kampanjoihin, on taivas kattona
ja tavalliset palkansaajat, työntekijät, eivät
voi koskaan vastaavalla tavalla osallistua tasapuolisesti siihen
kilpailuun, koska heillä ei ole sellaisia rahoja pistää tiskiin.
Siinä mielessä puolustan edelleen kampanjakattoja,
että myös opiskelijat, työttömät,
pienituloiset henkilöt pitäisi saada mukaan osallistumaan
vaaleihin tasapuolisesti, tasavertaisesti. Heidän onnistumismahdollisuutensa ovat
paljon heikommat sen takia, että heillä on vähemmän
rahaa, vähemmän näkyvyyttä verrattuna
vaikka johonkin talousrikolliseen, joka pistää vaikka
kymmeniätuhansia euroja kampanjaan ilman mitään
ongelmia, ilman, että joutuu kiristelemään
vöitä.
Sitten toteaisin, että itsekin olen työskennellyt Verohallinnossa
ja tunnen näitä viranomaisten toimintatapoja.
Viranomaiset katsovat, mitä lakitekstissä lukee,
mitä lukee viranomaisten ohjeissa, ja toimivat sitten sen
mukaisesti, mitä on ylemmältä taholta
säädetty. Siinä mielessä he
eivät voi käyttää siinä paljoakaan
harkintavaltaa, miten soveltavat, vaan he tekevät lakien,
asetusten ja ylempien viranomaisten ohjeitten mukaisesti. Vaikka
he kuinka haluaisivat puuttua joihinkin tiettyihin asioihin, niin
ei heillä ole valtuuksia, vaan täytyy toimia lakien
mukaisesti. Edelleen olen sitä mieltä, että näihin
suurkampanjoihin pitäisi saada suurempi läpivalaisu
kuin nyt tällä hetkellä on. Tällä hetkellä Valtiontalouden
tarkastusvirasto on tavallaan postikonttori, (Puhemies koputtaa)
joka ottaa vastaan ilmoitukset eikä pysty asianmukaisesti
tarkastamaan, kun ei ole valtuuksia siihen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän edustajien huomiota sovittuihin puherajoituksiin.
Paikalta käytetty puheenvuoro on 2 minuuttia.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten käydystä keskustelusta
voi päätellä, tämä presidentinvaali
2012 näyttää olevan vaalirahoitusasioiden
osalta varsin ongelmatonta, koska siinä ei ole ainakaan
tässä vaiheessa noussut mitään
sellaista, johonka juurikaan kiinnitetään huomiota.
Herra puhemies! Kun täällä edustaja
Tuupainen otti esille tuon puoluetukikysymyksen, niin pakko tietysti
ihmetellä sitä moraalista rappiota, mikä Suomen
Maaseudun Puolueen ja perussuomalaisten puolueen piirissä vallitsee.
Te olette vastustaneet puoluetukea kautta aikain, aina, ja nyt sitten,
kun teillä on mahdollisuus eduskuntaryhmän, kansanvallan
kautta nousseen suuren ryhmän, kautta puoluetukea käyttää,
niin kyllä tämä näyttää kelpaavan
ja puolue pyörittää sitä kautta
koneistoa, käy vaaleja tuolla eteenpäin eikä yhtään
valita sitä, että nyt on puoluetukea käytössä.
Eikö tämä ole moraalista rappiota? (Välihuutoja
perussuomalaisten ryhmästä) Te esitätte,
että 10—15 prosenttia leikataan, muutama miljoona,
sillä ei ole todellista merkitystä.
Arvoisa puhemies! Moraalin pitää olla mukana
myös sitten, kun ryhdytään tonkimaan.
(Lea Mäkipää: Moraali on mukana!)
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minä ihan oikeasti
nyt ihmettelen tätä kokoomuksen suunnasta tulevaa
retoriikkaa ja kielenkäyttöä liittyen
tähän kampanjakattoajatukseen. Kyse on siis rahan
vallan rajoittamisesta. Ei ole mitään järkeä siinä,
että mennään tuolla aukeaman ilmoituksilla,
joka päivä eri puolilla liehutaan ja rahan valta
ratkaisee. Te sanotte, että tämän asian
problematisointi olisi niin kuin kateuskatto. Minä en kyllä voi
tätä oikein millään tavalla
ymmärtää. Pyydän muistuttamaan
siitä, että Tarastin työryhmä,
joka oli hyvin asiantunteva työryhmä, yksimielisesti
esitti kampanjakattoa, ja sosialidemokraatit tukivat sitä hyvin
vahvasti, koska halusimme suitsia rahan valtaa. Oli erittäin
harmillista, että lupauksista ja vaateista huolimatta edellisen
hallituksen hallituspuolueet sitten jyräsivät
tämän kampanjakattoajatuksen. Minun mielestäni
se oli suuri sääli, ja siksi tähän
olisi pitänyt ehdottomasti palata.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Viitasen kanssa aika pitkälle
samaa mieltä. Jos kampanjakatto on esimerkiksi 100 000,
niin kyllä sillä nyt pystyy hoitamaan tämmöiset
alueelliset ja erilaiset ongelmat, joihin edustajat Jokinen ja Östman
täällä viittasivat. Jos ei, niin sitten
sitä kannatusta ei vain ole saatavissa. Se on eri asia
sitten, jos sitä kattoa alettaisiin vetää alle
50 000:n, mutta sellaista kukaan nyt ei kai ole halunnutkaan.
Edustaja Tuupainen, kun te nyt todellakin hurskaasti tässä vaaditte
puoluetuen alentamista, niin tämä vanha englantilainen
sananlasku sanoi kansanedustajien palkoista, että niitten
pitää olla niin suuria, ettei tarvitse ottaa lahjuksia.
Kyllä tässä on vähän
samasta asiasta kysymys. Aikanaan puoluetuki perustettiin siksi,
että kaikilla puolueilla, niillä köyhemmilläkin
ja köyhempienkin asioitten ajajilla, joilla ei ole mahdollisuuksia
saada sitä tukea — tai lahjontaakaan — yhtä paljon,
olisi kuitenkin edes jonkinlaiset edellytykset kamppailla rehellisissä,
lahjomattomissa vaaleissa niitten puolueitten kanssa, joilla on
sitä rahaa vähän enemmän erilaisista
syistä johtuen käytettävissään.
Se puoluetuki on demokratian yhdenlaista itsepuolustusta, ja sen
leikkaamisen vaatiminen on demokratian leikkaamisen vaatimista.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän kampanjakattoon
suhtaudutaan hyvin kiihkeästi ja mielestäni vähän
turhan mustavalkoisesti.
Totta kai voi sanoa näin, että kun ei ole
kampanjakattoa, se antaa etusijan vaalitilanteessa henkilöille,
joilla on joko omasta takaa satsata omaan kampanjaansa tuntuvasti
tai joilla on sellainen tuki, laaja tuki niiden piirissä,
jotka ovat valmiita, halukkaita, kyvykkäät hänen
kampanjaansa rahoittamaan, ja niistä lahjoituksista sitten
yhdessä voi tulla hyvin tuntuva vaalibudjetti. Tässä kuitenkin
lahjoituskatto on olemassa, jotta ehdokkaan riippuvuus jostakin
yksittäisestä lahjoittajasta ei olisi liian suuri.
Nyt, kun te vastustatte tämmöistä suurta,
ta-loudellisesti merkittävää kampanjaa
ja sanotte, että se on rahan valtaa, ja haluatte kampanjakaton
tämän epätasa-arvoisuuden ehdokkaiden
väliltä poistamaan, niin pitää rehellisyyden
nimissä tuoda esiin monenlaiset muut epätasa-arvoisuudet
ehdokkaiden välillä, ja näitä "epätasa-arvoisuuksia"
ei voida eikä tule edes yrittää poistaa. Tarkoitan
sitä, että me voimme säätää kampanjakaton,
jos olemme sitä mieltä, että kyky kerätä vaalitukia
ei saa olla merkittävä tekijä, mutta
me emme pysty säätämään
sellaisia säädöksiä, eikä pidä yrittääkään,
joilla esimerkiksi estäisimme ehdokkaita, jotka ovat entuudestaan
julkisuudessa hyvin tunnettuja vaikkapa urheilijoina, misseinä tai
muina, joista olemme saaneet aivan erinomaisia kansanedustajia,
että voisimme estää heidän siitä saamaansa
erityistä hyötyä. Pitää sanoa,
että tämän päivän yhteiskunnassa
jonkun henkilön saama julkisuushyöty jostakin
osallistumisesta tanssikilpailuun tai olemisesta huippu-urheilija
tai huippumissi tai muuta voi olla moninkertainen verrattuna siihen
hyötyyn, mitä millään rahalla
kampanjassa voi saada.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Zyskowicz on tietenkin oikeassa siinä, että julkisuuden
henkilöt tulevat valituksi helpommin eduskuntaan ja kunnanvaltuustoon,
europarlamenttiin sen takia, että ovat saaneet niin paljon
positiivista julkisuutta juuri harrastuksensa tai ammattinsa takia,
ja sillä tavalla ei tietenkään koskaan
saavuteta tasa-arvoa, mutta toteaisin kuitenkin, että nämä julkkikset
politiikassa ovat kuitenkin vain pieni, pieni vähemmistöryhmä.
Suurin osa ei ole julkkiksia täällä eduskunnassa.
(Ben Zyskowicz: Entä rahamiehet? Ovatko ne enemmistö?) — No,
heidän, rahamiesten, lobbareitten kädenjälki
näkyy hyvin paljon lainsäädäntötyössä,
mitä täällä eduskunnassa säädetään.
Myös valtion budjetissa näkyvät rahamiesten
jäljet, että sillä tavalla rahalla pääsee
vaikuttamaan. Vielä jos on omia uskollisia kansanedustajia
tai kunnanvaltuutettuja, joita on vuosikymmenien aikana oppinut
rahalla voitelemaan ja antanut suuria lahjoituksia heidän
kampanjoihinsa, niin sillä tavalla on päässyt
vaikuttamaan.
Vielä haluaisin todeta tästä, että puolustan
sitä, että kaikki viranomaisten resurssit pitäisi
kohdentaa ennen kaikkea suuriin, merkittäviin kampanjoihin,
jotta ei käy sillä tavalla, niin kuin nyt MOT-ohjelmassa
maanantaina oli tästä, oliko se nyt Costa Ricassa
tämä Instrumentariumin lahjusjupakka, jossa oli
sairaalatarvikkeita suomalaisten veronmaksajien kehitysapurahoilla
hankittu niin kutsuttuun banaanitasavaltaan ja ne olivat jääneet
käyttämättä ja oli valtavia
lahjusrahoja maksettu paikallisille toimijoille. Siellä banaanitasavallassa
oli tullut vankilatuomiot näille lahjuksen ottajille, mutta
kuinkas ollakaan, suoma-laiset tekijämiehet ovat edelleen
vapaalla jalalla. Meillä on kyllä merkillisiä ja
huonoja maan tapoja, joihin pitäisi perusteellisesti puuttua,
että päästään niistä eroon,
ja viranomaisten resursseja siksi pitää myös
pyrkiä oikein kohdentamaan.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Puhemiehen suostumuksella näköjään
tästä päivän otsikosta keskustelu
on vähän levinnyt, mutta sallittaneen minullekin.
Edustaja Rossi viittasi tähän äskeiseen
puheenvuorooni tulevan puoluetuen alentamisesta. 10:kin prosentilla
se tekisi 3,4 miljoonaa euroa, ja jos ei rahalle löydy
käyttöä, niin minulla on ainakin yksi
varma paikka, joka varmasti keskustaakin miellyttää,
eli Pohjanmaan sadevesivahinkojen korvaamiseen voitaisiin tämäkin
raha sijoittaa.
Mielellään minä edustan näkemystä — ja
varmaan meidän puolueen ryhmäpuheenjohtaja lähtee
tästä pois — että pikkuhiljaa
voidaan puoluetukeakin vähentää, koska
näitä muitakin rahoja näkyy saatavan.
Vähän samaan tapaan kuin hallitus viisaudessaan
lyö korville nuoria avioituneita perheitä, jotka
ovat ostaneet esimerkiksi asunto-osakkeen — tänä vuonna
tämä asuntolainojen korkojen vähennys
heikkenee 15 prosenttia, kahtena seuraavana vuonna 5 prosenttia,
eli yhteensä 25 prosenttia heikkenee heidän oikeutensa
vähentää näitä korkomenoja
verotuksessa — voitaisiin puoluetukea, joka on se 34 miljoonaa — sanon
kerran vielä — pikkuhiljaa alentaa sille tasolle,
että ollaan kuitenkin tyytyväisiä.
Kysymys on siitä — edustaja Rossikin kuuluu valtiovarainvaliokuntaan
ja edustaja Viitanen ja moni muukin tästä salista — että hallitus
toisaalta oikeaoppisesti haluaa Suomen lainamäärän, joka
on vuoden lopussa muistaakseni 96 miljardia euroa, saada alemmaksi,
ja korkojakin maksetaan lähemmäs pari miljardia.
Se on oikea suunta, mutta jos perusturvasta ja monesta muusta tärkeästä asiasta
vähennetään, niin tässä mielessä meille
perussuomalaisille kelpaa sekin, että myöskin
tähän niin sanottuun puoluetukeen puututaan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rossi tuossa nosti esille tuon puoluetukinäkökulman,
ja mieleeni vain muistui viime kaudelta eräs varsin huvittava
episodi tässä salissa, kun käsiteltiin
talousarvioaloitteita vaalien alla ja tuo pitkään
perussuomalaisten aloitteena ollut esitys puoluetuen leikkaamisesta,
(Markku Rossi: Poistamisesta!) kuinka kummaakaan, jäi siihen
pöydälle pyörimään
ja edustaja Oinonen, joka sen oli tehnyt, ei kuitenkaan sitten suuta avannut,
koska oli nähtävillä, että vaalivoitto
on tulossa (Markku Rossi: Det var på svenska!) ja puoluerahahanat
aukeamassa, niin että kyllä se tosiaan näin
oli, kuten edustaja Rossi tässä toi esille.
Mutta yksi näkökulma vielä tähän
keskusteluun: Minusta ei pidä aliarvioida suomalaisen äänestäjän
kykyä valita ehdokkaansa ja punnita ehdokkaiden kykyä toimia
edustajana. Täällä on tullut esille sellainen
näkemys, että ikään kuin ne,
joilla on suuri kampanjabudjetti, olisivat jotenkin huonompia kansanedustajia
tai huonompia asioiden hoitajia. Me tässä salissa
tiedämme — tämä on julkista
tietoa, kiitos Suomen avoimen vaalirahoituslain — ketkä ovat
tulleet tähänkin saliin isojen kampanjoiden kautta.
Minä monia heistä arvostan ihan suuresti myös
kansanedustajina. Ei pidä ikään kuin
vetää yhtäläisyysmerkkejä,
että isolla budjetilla tullut olisi huono edustaja.
Vielä siihen, että jos kampanjaa tukemassa
on paljon ihmisiä, muitakin kuin sillä omalla
rahapussilla, niin onhan se suuri arvo, että moni muukin
uskoo siihen ehdokkaaseen kuin vain ehdokas itse, eli siitähän
tässä kansanvallassa on pohjimmiltaan kysymys.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Voidaan sanoa, että kampanjointi
ilman kattoa on kuin 3 000 metrin estejuoksu, jossa rahalla
ostetaan kahden kierroksen etumatka ja sovitaan vielä siitä,
että ei tarvitse juosta niitten esteitten ylitse vaan voi
sen vetää sileänä.
Eli kyllä tässä pitää muistaa
se, että vaalit toistavat toisiaan, ja jos yhdessä vaalissa
ollaan tämmöisellä ylisuurella kampanjarahoituksella,
niin käydään jo seuraavien vaalien tunnettuutta.
Eli tämä on silloin ostettua tunnettuutta, kun
tullaan niihin seuraaviin vaaleihin, ja kyllä nyt varmasti europarlamenttivaaleissa
tai nyt eduskuntavaaleissa vahvalla, isolla rahalla ehdolla olevat
ovat etulyöntiasemassa jo kunnallisvaaleissakin. Mutta
se, jos tunnettuutta on jo muutoin, tietysti tuo tähän
sen problematiikan, että no, millä se tunnettuus
sitten voidaan ostaa. Mutta kyllä ihan aidosti demokratiaan
kuuluu, että jos ihminen on tunnettu, hän on tunnettu,
eikä sitä pidä kiistää. Ja
heistä tulee hyviä poliitikkoja, niin kuin täällä on
todettu, aivan yhtä lailla.
Mutta kampanjakatolla kuitenkin pystytään hillitsemään
sitä, että kukaan ei saa kahden kierroksen rataetumatkaa
siihen, joka pienemmällä budjetilla joutuu ponnistelemaan
ehkä sitkeämmin. Ja kun muistetaan se, että kampanja-ajat ovat
lyhentyneet, silloin sillä ylisuurella vaalibudjetilla
on erityisen suuri merkitys siihen nähden, joka pystyy
tekemään sitä pienemmällä rahalla.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
puoluetuesta, ja puoluetuen leikkaaminen on edelleenkin perussuomalaisten agendalla.
Sillä asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä ehdokkaiden
saamien lahjoitusten kanssa. Ne ovat kaksi erillistä asiaa,
ne tulevat eri pussista, vaikka niitä miten päin
pyörittelisi.
Mutta me, jotka olemme täällä, olemme
lainsäätäjiä, meidät
on ensisijaisesti valittu tänne säätämään
lakeja tätä maata ja tämän maan
toimimista varten, ja onhan se nyt aika lailla väärin, jos
joku pystyy hyödyntämään tämän
asian sillä tavalla, että saa esimerkiksi yrityselämästä valtavia
rahoja ja saa näkyvyyttä niin paljon, että pääsee
rahan voimalla säätämään
lakeja. Silloin on myöskin pelättävissä,
että lait ovat sen suuntaisia, että ne edesauttavat
myöskin rahan voiman ja rahan vallan edelleen kehittymistä ja
kasvamista ja juoksuttavat niitä valtionkin rahoja erinäisiin taskuihin,
ei välttämättä aina niin kovin
demokraattisesti.
Sinänsä jos puhutaan kunnallisvaaleista ja Valtiontalouden
tarkastusvirastosta, niin voi tietenkin asettaa kyseenalaiseksi
tai pohtimisen alle sellaisen asian, onko tarkoituksenmukaista,
että tällaisista lillukanvarsista, mitä kunnallisvaaleissa
käytetään rahaa, kun ne ovat kuitenkin
kymmenesosa siitä, mitä käytetään
valtiollisissa vaaleissa, täytyy tehdä kovat selvitykset
ja siihen pitää miestyövuosia panna kiinni,
jotta saadaan selvitettyä, mistä nuo rahat ovat
tulleet. Joskus odottaisi vähän semmoista talonpoikaisjärkeä, jota
muun muassa edustaja Zyskowicz on tässäkin salissa
kuuluttanut, tällaisiinkin asioihin.
Se sinänsä, että jos jollakin on
tunnettuutta, niin sitten on tunnettuutta; kaikille meille tulee tunnettuutta
todellakin sen ensimmäisen kauden jälkeen, ja
on helpompi kampanjoida seuraavissa vaaleissa kuin ensimmäisissä vaaleissa.
Näin toivon ainakin nyt kunnallisvaalienkin kohdalla.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tolppanen ja erityisesti edustaja
Tuupainen, taidatte nyt unohtaa, että hallitus itse asiassa
jo viime vuonna leikkasi puoluetukia, niin että tässä suhteessa
tietenkin totuus menee näin, että Perussuomalaiset
puhuu ja SDP tekee.
Mutta, puhemies, sinänsä kohtuus kaikessa, myös
tässä puoluetukien leikkauksessa: siinäkään
ei tietenkään loputtomiin voi mennä.
Osa kansanvaltaa ja demokratiaa, kansalaisyhteiskuntaa myös
puolueet ovat. Mutta minä nyt kyllä toivon, puhemies,
sitä, että kun täällä Tuupainen näin
innokkaasti nyt on edelleen leikkaamassa tätä puoluetukea,
niin toivottavasti te nyt ilmoitatte sitten, että te perussuomalaiset
tulette vapaaehtoisesti nyt luopumaan siitä osuudesta puoluetukea
ettekä käytä sitä tähän
isoon kampanjointiin, mitä te parhaillaan nyt kunnallisvaaleissa
käytte. Teillä nimittäin kyllä ihan
hyvännäköisiä mainoksia tuolla
tuntuu jo kovasti pyörivän, ja sinänsä tietenkin
ne rahat ovat teillekin tulleet tarpeeseen. Toivottavasti kuulemme
sitten teidän suunnitelmistanne tämän
suhteen, aiotteko luopua nyt siitä osuudesta, minkä esitätte
leikattavaksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jos otetaan tähän edustaja Tuupaisen vastauspuheenvuoro
ja jos sitten katsottaisiin, että puoluetukikeskustelu
olisi päättynyt, koska aiheena on siis vaalirahoituksen
valvonta, ei puoluetuki.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Viitanen, minä en
kuulu meidän puoluehallitukseen enkä eduskuntaryhmän
johtoon, (Pia Viitanen: Ei se ole mikään selitys!)
joten en uskalla luvata. Mutta sen vain sanon, että en
varmaan minä eikä kukaan muukaan perussuomalaisten
ryhmästä tässä salissa rupea
marttyyriksi. Mutta jos kaikki luovuttavat jonkun osan, niin kuin
olen tässä yrittänyt esittää,
vaikka 10 prosenttia, niin siinä me olemme kyllä ihan
varmasti mukana. Minulla ei ole valtuuksia sanoa tämän
enempää.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan ja otsikon mukaiseen asiaan.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Voi liipata hiukan muustakin, mutta on todettava,
että meillä oli kampanjoita esimerkiksi Pirkanmaalla ja
minä olin yksi suurimpia, jotka kampanjoivat suurella rahalla
ja juuri sen tähden, että tulin seudulta, jossa
karhut ja sudet ulvoivat ja piti lähteä sitten
kaupungille tarjoamaan joskus ohrapuuroa ja hernekeittoa, niin että se
vei näitä rahoja.
Enkä voi olla sanomatta niin Rossille kuin Viitaselle
ja myös sitten Jokiselle, että se ei ole meidän
vikamme, että eduskuntavaaleissa me vähemmän
kauniit perussuomalaiset saimme 39 kansanedustajaa tänne,
ja tietysti puoluetuki nousi. Ja jo vuodesta 1983 silloinen SMP
ja nyt perussuomalaiset ovat joka kerta esittäneet puoluetuen
alentamista. (Pia Viitasen välihuuto) Ja se ei ole siitä kiinni,
se 3—4 miljoonaa ei kohenna valtiontaloutta, mutta esimerkiksi
hallitus teki pienen eleen siinä, että he olivat
vähentämässä näitä nostopalkkoja;
eli siinä mielessä. Toivon, että tekin
tulette sitten mukaan, kun esitämme tässä parin
kolmen viikon päästä näitä leikkauksia.
(Pia Viitanen: Ollaan tehty jo! — Välihuutoja
perussuomalaisten ryhmästä)
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan mennä aiheeseen. Mielelläni
kylläkin kannatan edustaja Viitasen ehdotusta siitä, että perussuomalaiset
luopuvat tuosta puoluetuesta, koska moraalista täytyy pitää kiinni.
Uskoisin, että Veikko Vennamokin olisi samaa mieltä.
Mutta, arvoisa puhemies, rahalla ja rahalla tuntuu olevan väliä.
Kun pohdiskellaan, mistä kokoomusporvareiden saama rahatuki
sekin sitten tulee, vaikka yrityksiltä tai, kuten edustaja Zyskowicz
sanoi, pankeilta, tai ammattiyhdistysliikkeen tuki, joka tulee siellä monen
käytännön työn kautta, niin
mikä ero ja väli tällä sitten
loppujen lopuksi on? Tässä suhteessa kyllä tämä koko
keskustelu on tietysti vähän pintapuolista sen
suhteen, että kai loppujen lopuksi tarkoituksena on, että ylläpidetään
suomalaista demokratiaa.
Jos presidentinvaaleista puhutaan, niin onko se nyt järin
suuri ihme, jos valitun tasavallan presidentin taustajoukoissa on
ollut enemmän suomalaisia yrittäjiä ja
yrityksiä, tai mikä se sidonnaisuus sitten on,
tai jos vaikkapa vastakandidaattina olleen edustaja Haaviston tukiryhmissä on
ollut enemmän vaikkapa ympäristöjärjestöjä? Ei
kai tuossa ole mitään ihmeellistä, vaan
päinvastoin: ne edustavat tietyllä lailla kunkin
ehdokkaan arvomaailmaa ja ovat myös tukemassa siellä.
Näin ollen minä en ymmärrä sitä,
jos sanotaan, että rahalla ja rahalla on väliä ja
eroa, kunhan pysytään oikeassa kohtuudessa. Lähtökohta kai
lienee se, että tuemme niitä yhteiskunnallisia tavoitteita
ja henkilöitä, joidenka katsomme parhaiten niitä tavoitteita
vievän eteenpäin. Siinä mielessä kyllä toivon,
että tässä vaalirahakeskustelussa, oli
kysymys sitten tasavallan presidentin vaaleista tai muista vaaleista,
ei sotkeennuta tästä perusasiasta eli kansanvallan
tukemisesta. Olkoon se riittävän avointa, jotta
pystytään näkemään.
Ja kyllä — lainaan vähän erästä vanhaa
sanojaa myös — kansa lopuksi tietää,
millaisilla volyymeilla sitten liikutaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että edustaja
Rossi kertoi juuri äsken sen kaikkein tärkeimmän
ja keskeisimmän asian tässä mainitessaan,
että esimerkiksi presidentinvaaleissa ehdolla ollut edustaja
Haavisto sai ehkä tukea sieltä ympäristöpuolelta,
ympäristöjärjestöiltä.
Näin tietenkin, totta kai, hänet mielletään
ympäristöihmiseksi. Aivan vastaavalla tavalla
tasavallan presidentti miellettiin taas toisentyyppiseksi ihmiseksi.
Hän on hyvä presidentti, sitä en halua
missään nimessä kiistää. Mutta
silloin, jos nämä rahat tuodaan myöskin tänne
muualle, on oletettavissa, että juuri sen suunnan ihmiset
haluavat tukea, jotka haluavat omia asioitaan ajaa eteenpäin,
ja antamalla vaalirahoja ehdokkaille he pyrkivät varmistamaan
tietynlaisen lopputuloksen. Tämä lienee aivan
yksistään selvää.
Sinänsä kun puhutaan — jos tässä vielä voi pari
sanaa sanoa noista kunnallisvaaleista — niin jos ei todellakaan
päästä kampanjakattoihin ylipäätäänkään,
niin toivon kyllä, että sitten näitä vaalirahailmoituksia
ei pelkästään tehdä, vaan tarkastellaan
myöskin hyvin tiukalla silmällä sitä,
mistä sitä rahaa on tullut ja mitä ne
edustajat, jotka ovat sen rahan saaneet, sen jälkeen tekevät, kun
ovat valituksi tulleet. Silloin nähdään,
onko rahalla väliä, haiseeko raha vai ei.
Keskustelu päättyi.