1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rikoslain, pakkokeinolain
10 luvun 7 §:n ja poliisilain 5 luvun 9 §:n
muuttamisesta
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä muun muassa lievennetään
eräitä rangaistussäädöksiä,
jotka liittyvät yhtäältä yksityiselämää loukkaavaan
tiedon levittämiseen ja toisaalta kunnianloukkaukseen.
Kiinnitän nyt erityistä huomiota tähän
kunnianloukkauksesta seuraavien rangaistussäädösten
lieventämiseen.
24 luvun 10 §:ssä on törkeän
kunnianloukkauksen tunnusmerkistö. Aikaisemmin
vanhan eli vielä voimassa olevan lain mukaan tunnusmerkistössä oli
yhtenä kohtana se, että jos rikos tehdään
joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten
toimittamalla tieto tai vihjaus lukuisten ihmisten saataville, ja
sitten erikseen, että kunnianloukkaus on myös
kokonaisuutena arvostellen törkeä, niin silloin
on tuomittava törkeästä kunnianloukkauksesta.
Nyt tätä törkeän kunnianloukkauksen
tunnusmerkistöä lievennetään
siten, että tunnusmerkistössä ei erikseen
mainita sitä, että teko olisi omiaan olemaan törkeä kunnianloukkaus,
jos rikos on tehty mediaa käyttäen.
Jos olen oikein ymmärtänyt, tämä tarkoittaa sitä,
että me muutamme nyt lainsäädäntöä siten, että lähtökohtaisesti
eroa ei ole siinä, haukutaanko jotain ihmistä valheellisesti
vaikkapa vaimonhakkaajaksi, pedofiiliksi ja raiskaajaksi mediassa
vai tehdäänkö tämä haukkuminen
jossakin vaikkapa ravintolan, pubin pöytäseurueen
kesken. Totta kai sitten, kun arvioidaan kaiken kaikkiaan, onko
rikos törkeä, tällä voi olla
merkitystä, mutta kuten sanoin, täältä tunnusmerkistöstä erikseen
poistetaan se peruste, että se on tehty median kautta.
No, minun arvioni mukaan sillä, onko tällainen
valheellinen loukkaus tehty median kautta tuhansien tai satojentuhansien
ihmisten tietoon vai pienessä piirissä, on ihan
ratkaiseva ero tämän loukkauksen kohteen kannalta,
mutta tällaiseen lievennykseen on nyt päädytty.
Miksi? Siksi, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on
todennut, että meidän lainsäädäntömme
tältä osin ei ole riittävän
sananvapausmyönteinen, ja sen vuoksi meidän lainsäädäntömme
on korjattava. Myös nämä muut lievennykset,
joita tässä esitetään yksityiselämää loukkaavan
tiedon levittämiseen ja kunnianloukkausrikoksiin, perustuvat Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen näkemyksiin.
Tiedän, että moni on sitä mieltä ja
ensimmäisen käsittelyn kuluessa muun muassa edustaja Hirvisaari
oli sitä mieltä, että on erittäin
hyvä, että meillä nyt sananvapautta vahvistetaan,
mutta itse henkilökohtaisesti suhtaudun kyllä hyvin kriittisesti
tähän uuteen linjaan, onko meillä todellakin
tarvetta ja aihetta lieventää kunnianloukkauksista
tai yksityiselämää loukkaavan tiedon
levittämisestä seuraavia rangaistuksia. (Matti
Saarinen: Vastuuta vahvistaa!)
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut eräitä muitakin
kannanottoja, joita me joudumme noudattamaan ja joiden, sanoisiko,
oikeellisuutta tai tarkoituksenmukaisuutta voi mielestäni
kyseenalaistaa. Meillä esimerkiksi esitutkinnasta on nyt
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kannanoton vuoksi säädetty,
että erikseen pitää tämä esitutkinta
voida saattaa tuomioistuimen ratkaistavaksi, ja tämän
seurauksena meillä on nyt tuolla tuomioistuimissa aivan tarpeettomia,
turhia juttuja kuormittamassa oikeuslaitosta.
Mutta paljon tunnetumpi ja ajankohtaisempi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
linjaus on tehty meidän veropetossanktiointiin. Suomessahan
on ollut voimassa järjestelmä, jossa veropetoksesta
on voitu antaa hallinnollisena seuraamuksena veronkorotus ja sitten
erikseen rikosoikeudellisena seuraamuksena sakko tai joissain törkeimmissä tilanteissa
jopa vankeutta. Nyt, kiitos Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen linjausten,
me olemme joutumassa tilanteeseen, jossa joko annetaan tämä veronkorotus
tai sitten tämä rikosoikeudellinen sanktio. Toki
ymmärrän tässä taustalla olevan
ajattelun ja teoreettisen lähtökohdan kaksoisrangaistavuuden
kiellosta, joka taitaa tulla jostain roomalaisesta oikeudesta, mutta
käytännön seuraus nyt tässä vaiheessa, tässä tilanteessa
Suomessa on ollut esimerkiksi se, että voit piilottaa 10
miljoonaa euroa tuonne Liechtensteiniin ja siitä ei seuraa
sinulle mitään rikosoikeudellista seuraamusta,
vaikka siinä toteutuisi törkeä veropetos.
Tällä hetkellä tämä lakiesitys,
jolla korjataan tätä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
virheelliseksi näkemää tilannetta, on
eduskunnassa, taitaa olla perustuslakivaliokunnassa ja valtiovarainvaliokunnassa,
ja ainakin itse esitän vielä harkittavaksi — jos
on valittava vain jompikumpi reitti, joko hallinnollinen seuraamus
eli veronkorotus tai rikosoikeudellinen seuraamus eli sakko — tarkoittaako
tämä sitä, että taloudellinen sanktio
tälle veropetoksen tekijälle tulee olemaan paljon
nykyistä lievempi, jos valitaan rikosoikeudellinen tie.
Eli onko niin, että siinä rikosoikeusprosessissa
voidaan määrätä vain sakko tai
vankeus ja sitten kierretyt verot maksettaviksi korkoineen mutta
ei voi olla enää veronkorotusta? Jos tämä on
tilanne, niin me olemme siis lieventämässä veropetoksista
seuraavia sanktioita siten, että jos mennään
rikosprosessiin, jos tilanne sitä vaatii, niin veronkiertäjä tästä eteenpäin
pääsee taloudellisesti paljon helpommalla kuin
vanhan systeemin mukaan. Onko tämä meidän
tarkoituksemme? Onko tämä tarkoituksenmukaista?
Tätäkö me haluamme? Onko näin pakko
tehdä? Ehkä perustuslakivaliokunnan ja valtiovarainvaliokunnan
jäsenet vastaavat.
Herra puhemies! Ihan lopuksi totean, että Suomessa
niin sanotut ihmisoikeusjuristit, jotka varmasti nyt pitävät
juhlabileitä sen kunniaksi, että tässä verorikoslainsäädännössä veronkiertäjät pääsevät
helpommalla kuin ennen, eräät nämä niin
sanotut ihmisoikeusjuristit, etten sanoisi, johtavat ihmisoikeusjuristit,
ovat esittäneet myös sellaisia pöyristyttäviä ajatuksia,
että esimerkiksi kerjäämisen kieltäminen
Suomessa olisi vastoin Euroopan ihmisoikeussopimusta tai että jopa vankiloissa
käytetyt niin sanotut tarkkailuhaalaritkin, joilla estetään
huumeiden kulkeutuminen vankiloihin, saattaisivat olla vastoin Euroopan ihmisoikeussopimusta.
Jos Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tälle linjalle
lähtisi, niin pitää myöntää,
että ymmärtäisin nykyistä paljon
paremmin Britannian pääministeri Cameronia, joka on
väläyttänyt jopa Englannin eroamista
Euroopan ihmisoikeussopimuksesta, koska kokee, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen linjaukset Britanniaakin koskien eräissä tapauksissa ovat
vastoin englantilaisten oikeustajua.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lähtemättä millään
tavalla ennakoimaan sitä pohdiskelua, joka parhaillaan
on valtiovarainvaliokunnassa ja sen verojaostossa, jossa käsitellään
sekä perustuslakivaliokunnan että lakivaliokunnan
että Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen että korkeimman
oikeuden linjauksia, niin lähtökohta
omasta puolestani — ja uskon, että myöskin
koko valtiovarainvaliokunnan ja sen verojaoston puolesta — on
se, että rangaistusten taso ei verorikoksissa saa lieventyä. Täytyy
muistaa tietysti se, mikä on rangaistuksen taso taloudellisissa
rangaistuksissa tai vaikkapa vankeusrangaistuksissa. Jollekin henkilölle nä-mä ovat
vähän eri asioita. Joku voi kestää kovankin
taloudellisen rangaistuksen helpommin kuin joku toinen, ja esimerkiksi
vankeusrangaistuksen osalta tilanne voi olla päinvastoin.
Mutta korostan sitä, että ainakin minun lähtökohtani
verojaoston jäsenenä on se, että rosvot
ja verorahojen piilottajat eivät saa jatkossakaan päästä yhtään
sen helpommalla kuin ovat tähän asti päässeet,
mieluummin tiukempi linja ja kovemmat, konkreettiset sanktiot.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczillä oli jälleen
monta oikeata havaintoa. Tuo Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
ehkä pikkumaisuus joissakin asioissa on johtanut siihen,
että nyt parasta aikaa ollaan hyväksymässä 16:tta
lisäpöytäkirjaa Euroopan ihmisoikeussopimukseen,
jossa sopimuksen johdantoon tulee maininta niin sanotusta margin
of appreciationista, joka tarkoittaa sitä, että meillä on
kansallinen harkintavalta ja pyritään pitämään
huolta siitä, että jos on kansallisia perustuslaki-,
perusoikeustraditioita tai muita kansallisesti merkittäviä tekijöitä,
niin tämän valtion puitteissa voidaan laajemmin
kuin nykyisin harkita sitä, mikä on ihmisoikeuksien
loukkaamista ja mikä ei, ja tämä on askel
eteenpäin.
Mitä sen sijaan tulee kaksoisrangaistavuuteen, niin
ihmisoikeustuomioistuin on ehdottomasti oikeassa siinä,
että ei voi olla kahta prosessia, joissa kummassakin annetaan
rangaistukset, kaksi eri rangaistusta. Mutta sille ei ole sinänsä mitään
estettä, etteikö meillä voi olla rikosprosessi,
jossa annetaan sekä rikosoikeudellinen rangaistus, joka
tarkoittaa sakkoa tai vankeustuomiota, mutta sen lisäksi
myöskin siinä yhteydessä voidaan antaa
taloudellinen rangaistus. Meillähän on konfiskaatio
muun muassa rikostapauksissa, ja kyllä siinä voi
olla (Puhemies koputtaa) tällainen veronkorotuksen kaltainen
lisäelementti, jolla voidaan pitää huolta
siitä, että rangaistus ei kaiken kaikkiaan alene,
ja tämä on mahdollista, ja tämäntyyppistä ratkaisua
Suomessakin on syytä varmasti pohtia.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen hyvin tyytyväinen edustajien
Uotila ja Sasi puheenvuoroista. Edustaja Uotila sanoi, että lähtökohta
on se, että rangaistuksen taso ei saa pienentyä näissä verorikoksissa
ja että verorikollisen ei pidä päästä yhtään
sen helpommalla kuin tähän saakka. Edustaja Sasi
sanoi, että vaikka kahta erilaista prosessia ei voi olla — hallinnollista
prosessia, missä tulee veronkorotus, ja rikosoikeudellista
prosessia, missä tulee sakkoja tai törkeimmissä tapauksissa jopa
vankeutta — niin Sasin mukaan ei ole estettä sille,
että rikosoikeusprosessissa eli yhdessä ja samassa
prosessissa voisi olla yhtenä seuraamuksena myös
veronkorotus.
Nyt yksinkertainen kysymys kuuluu, herra puhemies: onko tässä hallituksen
esityksessä, jota te nyt käsittelette verojaostossa,
mahdollistettu se, että tässä rikosprosessissa
voidaan määrätä veronkorotusta
vastaava taloudellinen sanktio? Minun käsittääkseni
ei ole, mutta en tiedä — siksi kysyn.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti haluan todeta, että hallituksen
esityksessä ei ole tätä mahdollisuutta
ja se johtuu siitä, että tätä asiaa
on selvitetty runsas vuosi sitten, jolloin oikeusministeriöllä oli
epäilyjä siinä suhteessa, tai oikeastaan
valtiosääntöasiantuntijoilla oli epäilyksiä,
missä määrin sitä voidaan soveltaa.
Mutta voidaan todeta, että Ruotsissa on tämäntyyppinen
malli myös valmisteltu. Se ei ole vielä voimassa
olevaa lainsäädäntöä,
mutta siitä syystä varmaan Suomessakin pitäisi
uudestaan miettiä sitä, voitaisiinko tämäntyyppinen
järjestelmä meille rakentaa Suomeen, mutta tietysti
sen täytyy noudattaa sitten niitä ihmisoikeusperiaatteita.
Mutta tämmöisen tietyntyyppisen lisäsanktion,
kun se arvioidaan siinä kokonaisuutena rangaistuksen merkittävyyttä arvioitaessa,
kyllä pitäisi ehdottomasti olla mahdollinen.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Todella mielenkiintoinen keskustelu,
ja olen samaa mieltä näiden edustajien kanssa
tästä asiasta.
Nyt pikkasen palaan takaisin tähän hallituksen
esitykseen, mikä tässä on käsittelyssä,
ja nimenomaan sen vainoamisen osalta. Siinähän
oli kolme osa-aluetta, mutta otetaan vainoaminen esille. Se on ihan
hyvä esitys. Siinä rosvot joutuvat vastuuseen,
niin kuin tässä äsken peräänkuulutettiin
tätä asiaa, niin että siinä mielessä samassa
aihealueessa liikutaan. Nimittäin tuossa aikaisemmin on
ollut tämmöisiä tapauksia, että ei
ole pystytty tehokkaasti puuttumaan tämmöiseen pitkäaikaiseen
vainoamiseen, vaan tilanne on ollut se, että on jouduttu
päästämään ihminen
pois paikalta, kun ei ole mikään rikos täyttynyt.
Otetaan klassinen esimerkki: ex-mies, joka jatkuvasti seuraa
entistä vaimoaan, seisoo hänen ikkunansa ulkopuolella
julkisella katualueella, seuraa häntä sadan metrin
päästä paikasta toiseen. Mikä rikos
nykyisin? Ei mikään, ei mikään rikos,
siihen ei poliisi voi puuttua. Mutta nyt tämän
hallituksen esityksen jälkeen tällainen toiminta
on rikollista, koska onhan se todella kuormittavaa tällaiselle
uhrille, kun hän joutuu tämmöisen vainoamisen
kohteeksi. Sehän on ihan selvä asia.
Toki se ei poissulje, etteikö jotain muita rikoksia
tässä täyty, kuten kotirauhan rikkomista
ja salakatselua ja jopa pahoinpitelyrikoksia. Se ei poissulje sitä,
mutta se on loistavaa, että tällainen pykälä on
saatu, etenkin kun osassa tapauksista nämä vainoajat
ovat hyvin älykkäitä, käyttäisin
jopa ilmausta "narsistisia persoonallisuuksia", jotka tietävät
lain tulkinnan ja lain aukot ja ovat käyttäneet
häikäilemättömästi
niitä hyväkseen juristiensa avustuksella, mutta
nyt tämä pystytään poissulkemaan.
Hyvä juttu.
Ainoa, mistä kannan vähän huolta,
on tämä syytejärjestely kaikilta osin.
Valiokunta katsoo, että tämä on virallisen
syytteen alainen kaikilta osin, mutta perustellusti voidaan kysyä,
oliko se ihan hyvä ratkaisu, koska aikaisemmin jopa työryhmät
ovat esittäneet, että jos se on henkilöön ammatissa
kohdistuva vainoaminen, se olisi silloin asianomistajarikos. Esimerkiksi
jos tai kun tasavallan presidenttiä vainotaan, niin onko
se välttämättä asia, joka pitää käsitellä oikeudessa? Ei
minun mielestäni. Tämmöisissä tapauksissa olisin
toivonut, että tämä olisi ollut asianomistajarikos
ja oltaisiin kysytty kohdehenkilöltä itseltään,
onko hän vainon kohde vai ei.
Mutta kuten sanoin, hallituksen esitys on hyvä ja kannatan
sitä lämpimästi.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on hyvä,
että tässä kunnianloukkauskysymyksessä mennään
tietyllä tavalla paikka- taikka laiteneutraaliuden suuntaan.
Tänä päivänä yhä useammin
nämä kunnianloukkaukset tapahtuvat sosiaalisessa
mediassa, eivät perinteisessä mediassa eivätkä kasvotusten
vaan nimenomaan keskustelupalstoilla tai tekaistuilla kotisivuilla
ja tämäntyyppisissä. Minun mielestäni on
hyvä, että siitä tällainen tietty
laitesidonnaisuus taikka tekosidonnaisuus irrotetaan.
Vuonna 2009 olin itse lakivaliokunnassa käsittelemässä tätä tekstiviestihäirintää,
joka tapahtui tekstiviestejä lähettämällä.
Silloin muistan, että tässä salissa kävimme
kiivaan keskustelun siitä, että on järjetöntä tehdä sellaista
lainsäädäntöä, että se
on häirintää, kotirauhan rikkomista, vasta
siinä vaiheessa, kun tekstiviestin vastaanottaja on kotona,
kun se tekstiviesti tulee, ja vielä lähettäjän
täytyy tietää, että hän
on kotona. Muussa tapauksessa se ei ole häirintää,
eli työaikana, kun toinen on töissä,
tähän asti on voinut lähetellä niitä viestejä vaikka
kuinka paljon ja se ei ole ollut sitten kotirauhan häiritsemistä taikka näin.
Sen takia pidän erittäin myönteisenä sitä, että tämä kotirauhan
piiri -velvoite nyt poistetaan ja tämä vainoaminen
tulee selkeästi lakiin kirjatuksi niin, että jos
joku henkilö säännöllisesti
tai jatkuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai
muuta tällaista vainontaa harrastaa, niin siihen voidaan
puuttua. Kotirauhan häiritseminen voi siis jatkossa tapahtua
myös niin, että näiden viestien vastaanottaja
ei juuri kyseisellä hetkellä ole kotona.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisen kerran tein lakialoitteen
vainoamisen kriminalisoinnista viime vaalikaudella, vuonna 2010.
Tämän kauden alussa tein aloitteen uudestaan,
ja silloin siihen lähti mukaan yli puolet tämän
eduskunnan väestä, ja siitä kiitos jokaiselle
allekirjoittaneelle.
Tänään olemme lyömässä viimeisen
kopautuksen vainoamisen kriminalisoimiseksi Suomessa. Liian monta
perhettä, liian monta surullista ihmiskohtaloa on ehditty
hukata ennen kuin yhteiskuntamme on tiedostanut ongelman laajuuden.
Lakivaliokunta on nyt tehnyt hyvän työn lakialoitteeni
ja vastaavan hallituksen esityksen käsittelyssä,
siitä kiitos myös.
Sekä psyykkisen että fyysisen hyvinvoinnin
ja koskemattomuuden tulee olla jokaisen kansalaisen perusoikeuksia.
Tähän asti vainoaminen eli kansankielellä stalkkaus
on ollut Suomessa käytännössä sallittua.
Vainoamiseen puuttuminen on ollut uhrin aktiivisuuden varassa eli
lähestymiskiellon hakemisessa. Lähestymiskielto
tarkoittaa, ettei vainoaja saa enää jatkossa lähestyä uhria,
mutta se ei ole auttanut jo tapahtuneen vainoamisen tuomitsemiseen.
Tärkeimpänä asiana vainoamisen kriminalisoinnissa
on ehdottomasti se, että nyt uhreilla on mahdollisuus saada
oikeutta. Vainoaminen on uhreille äärimmäisen
vaikea asia, ja se aiheuttaa yleensä huomattavia taloudellisia
kuluja, kuten puhelinliittymän vaihto, asuinpaikan muutos,
lähestymiskiellon hakeminen, turvajärjestelyt
ja niin edelleen. Lisäksi yli puolella vainoamisen kohteeksi
joutuneista henkilöistä kehittyy posttraumaattiseen
stressireaktioon kuuluvia oireita.
Arvoisa puhemies! Vainoamisen kriminalisointi osoittaa myös,
että sitä pidetään yhteiskunnallisesti
moitittavana käytöksenä. Kriminalisointi
osoittaa tekijälle, ettei se ole sallittua. Myös
viranomaisten on puututtava vainoamiseen. Epäilyt pitää tutkia
ja toiminta estää.
Toisin kuin aikaisempi puhuja, lakivaliokunnassa jäsenenä oleva
edustaja, olen tyytyväinen myös siihen, että vainoamisesta
tulee yleisen syytteen alainen rikos, jolloin estetään
se, että eri syistä vainoaminen ei johtaisikaan
oikeusprosessiin. Kuten lakivaliokunta mietinnössään
mainitsee, uhrin kyky olla aktiivinen ja viedä asiaa rikosprosessiin
voi olla alentunut. Myös väkivallan pelko voi
vaikuttaa uhrin halukkuuteen viedä asiaa eteenpäin.
Vainoamisen yleisyydestä voidaan esittää vain
arvioita. Hallituksen esityksen arvion mukaan oikeudenkäyntiin
etenevien täysin uusien rikosjuttujen määrä olisi
noin 150. Lakivaliokunnankin mukaan uusien rikosjuttujen määrän
arvioiminen on hankalaa. Tämän vuoksi on tärkeää, että jatkossa
vainoamisen kriminalisointia ja oikeusjärjestelmän
toimivuutta seurataan tarkasti.
Arvoisa puhemies! Taistelussa häpeällisen korkeana
jatkuvaa perheväkivaltaa vastaan saamme tämän
lain myötä yhden uuden työkalun lisää. Pelkällä lainsäädännöllä ei
massiivista ongelmaa kuitenkaan kitketä, vaan painopisteen
tulee jatkossakin olla ennalta ehkäisevässä perhetyössä. Siitä meidän
kaikkien on pidettävä omissa kunnissamme huolta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vainoamisen kriminalisoiminen on erittäin
hyvä asia tässä maassa, ja siinä on
vielä sellaisia vaikutuksia, mistä ei ole vielä puhuttu.
Se nimittäin myöskin tarttuu aika kovalla kädellä koulukiusaamiseen.
Se tuo nytten selkeästi myöskin yli 15-vuotiaille
tiedoksi sen, että siitäkin saatetaan saada jopa
kouluaikana tuomio. Tämä on erittäin hyvä asia,
koska koulukiusaaminen on sen kaltainen asia, että kun
se alkaa ekaluokalla, niin se kiusaaminen vain tahtoo olla mukana
sitten ihan sinne loppuun saakka ja jopa seurata sitten ihan tuonne
työelämään.
Myös lähestymiskiellon saattaminen tätä kautta
todelliseksi kielloksi on erittäin hyvä ja kannatettava
asia tässä. Täytyy sanoa, että kerrankin tulee
oikein kunnollinen lakiehdotus, mitä voi kannattaa.
Kaiken lisäksi ilolla kuuntelin tuossa edustaja Zyskowiczin
puhetta verorikoksista ja talousrikoksista ja niiden sanktioista.
Nyt toivoisin, että sieltä löytyisi sitä selkärankaa,
millä voitaisiin puuttua myös konserniavustuksiin,
ylikansallisiin konserniavustuksiin, joita meillä maksetaan siten,
että ne menevät Caymansaarille eli veroparatiiseihin.
Tämähän on asia, mihin EY:n tuomioistuin
on ottanut jo aikoinaan kantaa, ja meidän lainsäädäntömme
tältä osin on ajalta ennen pääomien
vapaata liikkuvuutta Euroopassa. Tämä on se kohta,
mihin pitäisi todella kovalla kädellä puuttua,
ja se pitäisi sanktioida. Jos näitten konserniavustusten
osalta saataisiin koko Euroopan tasolla tämä porsaanreikä tukittua,
niin se tarkoittaisi sitä, että Euroopassa ei
olisi minkäänlaista taloudellista hätää,
Eurooppa ei olisi lamassa. Sieltä ne rahat löytyisivät.
Ja ne rahat löytyisivät myöskin Suomen
kunnille, jos me edes kansallisen lainsäädännön
saisimme tältä osin kuntoon.
Keskustelu päättyi.