1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi satovahinkojen korvaamisesta
annetun lain muuttamisesta, satovahinkojen korvaamisesta annetun
lain kumoamisesta ja poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen
korvaamisen hallinnoinnista
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! "Saarijärven salomailla asui / tilallansa hallaisella
Paavo, / perkas, hoiti ahkerasti maataan; / mutta
Jumalalta kasvun toivoi. / Vaimoineen ja lapsineen hän
siinä / niukkaa leipäänsä söi
hiess’ otsan, / ojat kaivoi, kynti, touon kylvi. / Tuli
kevät, hanki suli mailta, / myötänsä vei
puolet orahista; / tuli kesä, raekuuro kulki, / kaatoi maahan
puolet tähkäpäistä; / tuli
syksy, kaikki ryösti halla."
Runo jatkuu: "Pantiin leipään puolet petäjäistä, / kaksin
verroin ojaa kaivoi Paavo. / Lampaat myi ja siement’ osti,
kylvi. / Tuli syksy, kaikki ryösti halla."
Runo jatkuu vielä: "Pantiin toinen verta petäjäistä, / kahta
suuremmat loi ojat Paavo, / karjan myi ja siement’ osti,
kylvi. / Tuli kevät, hanki suli mailta, / mutt’ ei
orahia vesi vienyt; / tuli kesä, raekuuro kulki, / mutt’ ei
kaatunutkaan kaunis olki; / tuli syksy, halla kultaviljan / koskematta
korjaajalle säästi."
Kun luonnonolot tekevät tyhjäksi kaiken sen työn,
mitä on peltojen eteen tehnyt, on viljelijällä nöyrä olo:
kaikki ei ole itsestä kiinni. Suomessa on toiminut vuosikymmeniä satovahinkolaki,
joka
on korvannut osan vahingosta, mikäli tuho on tarpeeksi
suuri. Nyt järjestelmä ollaan purkamassa.
En tullut tänne kuitenkaan kritisoimaan asiaa. Vastuullisena
oppositiopuolueen edustajana pohdin, että jos kuluja on
karsittava, tässä saattaa olla ihan hyvä kohde.
Kun meillä on EU-tukijärjestelmä pohjalla,
sadon arvo ei ole enää ollut sitä, mitä se
oli ennen EU:hun liittymistä. Näin ollen järjestelmä itsessään
ei kannusta aina sadon tuottamiseen. Kun vielä satovahinkojärjestelmä on
korvannut tappion niillekin, jotka eivät Paavon tavoin
ole tehneet viljelyolosuhteita paremmaksi, huolehtineet peruskunnostuksesta
ja toukotöiden ajanmukaisuudesta, on hällä väliä -viljely
saattanut pärjätä yhtä hyvin
tavanomaisen kanssa.
Nyt tosin, aivan oikein, pitkällä viiveellä ollaan
siirtymässä satovahinkojen vakuutuspohjaiseen
järjestelmään. Mielestäni viljelijä voi
kantaa itse vastuuta lisää. Yrittämisessä on
aina yrittämisen riski. Kun tekee töitä ja
yrittää, jossain vaiheessa onnistuu.
Vakuutusjärjestelmällä on tarkoitus
pienentää riskejä. On ministeriön
tehtävä huolehtia, että kaikissa tilanteissa
ja luonnonkatastrofeissa vakuutus on sitten tulevaisuudessa mahdollista
saada. Kun voi itse valita... (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, pyydän pitämään
pientä taukoa, jos sinä aikana salissa voitaisiin
hiljentyä kuuntelemaan puhujan sanomaa. — Ja ennen
kuin jatkatte, niin meillähän on ollut sellainen
tapa, että jos on tarve pitää neuvonpitoa,
niin pidettäisiin ne salin ulkopuolella silloin, kun on
istuntopuhe käynnissä.
Kiitos, arvoisa puhemies. — Kukin voi sitten itse valita
tässä tulevassa järjestelmässä, mitä vakuuttaa.
Täytyy muistaa kuitenkin, että tässä viljelijälle
itselleen tulee maksettavaksi järjestelmä, josta ennen
valtio huolehti. Kun viljelijöillä muutenkin tulot
ovat hallituksen tekojen seurauksena menneet alaspäin,
voitaisiin säästyneitä varoja käyttää toisaalla
maatalouden hyväksi.
Mutta puutun vielä ajankohtaiseen asiaan. Nyt järjestelmän
ollessa tämä, että kun vakuutustuotteita
ei ole, on vanhat tulvavahingot korvattava viipymättä,
on häpeällistä, että esimerkiksi
viime vuoden tulvavahinkojen korvaus on venynyt näinkin
pitkään.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Minä en osaa runoilla, mutta meillä Kihniössä sanotaan,
että niin kauan on toivoa kuin elämää.
Me lähdemme siitä. Mutta asiaan:
Satovahinkojen korvausjärjestelmän muuttaminen
vakuutuspohjaiseksi järjestelmäksi on maanviljelijän
kannalta selkeä heikennys, ja siinä saattaa piillä iso
riski. Vaikka satovahinkojen korvaaminen on vuosien ajan aiheuttanut
polemiikkia, on se valtion omana korvausjärjestelmänä jotenkin
toiminut. Miksi riski?
Vakuutustuotteiden kehittelyaika on lyhyt myös Finanssialan
Keskusliiton mielestä. Vakuutukset maksavat, ja niitä kuluja
ei pystytä siirtämään tuotteiden
hintoihin kiristyneessä kilpailussa. Taas suomalaista maanviljelijää kuritetaan.
Vakuutusyhtiöiden tavoitteena on tuottaa voittoa, suurta
voittoa, vakuuttajan kustannuksella. Vakuutuskorvauksia maksetaan
pitkin hampain. Vakuutusehdot ovat yleensä sellaiset, että vakuutusyhtiö pystyy
niistä luistamaan joko maksamalla nimellisiä korvauksia
tai maksamatta lainkaan. Tätä ei suomalainen maatalous
enää kauan kestä.
Vakuutusyhtiöiden päätöksistä on
eri oikeusasteissa koko ajan suuri valitusrumba. Valituskierre on
vuosien mittainen esimerkiksi potilasvahinkojen ja tapaturmien osalta.
Tähänkö samaan valituskierteeseen hallitus
on ajamassa myös maanviljelijät satokorvausten
osalta?
Kuka valvoo järjestelmää, ja mistä maanviljelijä saa
oikeutta? Jos nykyisiin järjestelmiin verrataan, niin oikeutta
ei saa edes rahalla. Vakuutusyhtiöt osaavat tehdä oman
liiketoimintansa turvalliseksi, maanviljelijä on ystävä vain
vakuutusta ottaessa.
Pohdintaa myös aiheuttaa, mikä on vakuutusmaksujen
verotuskohtelu. Onko tulossa eriasteisia vakuutuksia, joiden verotusvähennysoikeus
on
erilainen? Myös omavastuuosuudet tulevat olemaan ongelma.
Pitää myös pohtia, tulevatko satovahinkovakuutukset
olemaan pakollisia vakuutuksia. Onko siellä myös
vapaaehtoisia, niin sanottuja lisäturvaa teoriassa lupaavia
vakuutuksia?
On aina sanottu, että kauppa se on, joka kannattaa,
ja maanviljelys on onnen kauppaa. Entä jos huono onni ilmojen
herran osalta jatkuu vuosia ja satokorvausvakuutusten kautta tulevat
korvaukset ovat minimaalisia — onko hallitus varautunut
maatalousyritysten mahdolliseen konkurssiaaltoon? Maataloudessa
katteet ja palkka ovat pieniä, jos yrittäjä joutuu
katovuosien takia ahdinkoon. Mitä keinoja hallitus jättää itselleen puuttua
asiaan?
Arvoisa puhemies! Kuten sanottu, vakuutusyhtiöiden
valvonnassa on jo nykyisellään suuria puutteita.
Vakuutusyhtiölääkärit tekevät
omavaltaisesti potilasta näkemättä aiheettomia
hylkypäätöksiä satamäärin
vuosittain. Vakuutusyhtiö voittaa ja valtio siinä häviää,
kun potilaiden kustannukset tulevat yhteiskunnan maksettavaksi. Tätä samaako
satokorvauksien vakuutusjärjestelmällä haetaan — rahasampoa
vakuutusyhtiölle, mutta yrittäjälle epävarmuutta
ja vakuutuskierrettä, joka kysyy hermoja, rahaa ja aikaa? Eikä oikeutta
yleensä tule.
Vaikka sanotaan, että satovahinkojen kor-vauskäytännöt
periaatteiltaan tulisivat olemaan entistä vastaavat, niin
yhteiskunnalle ja yrittäjille tämä järjestelmä on
kallis. Entinen järjestelmä aiheutti kuuden henkilötyövuoden
kulut hallinnossa ja muutaman miljoonan korvausmenot budjetista.
Vakuutuspohjaisena järjestelmänä syntyy
varmasti vakuutuksen ottamisesta ja hoitamisesta kymmenien ihmisten
peruskulut. Siten kun lasketaan muutaman miljoonan tuotto-odotukset,
järjestelmä tulee olemaan yhteiskunnalle kallis — jos
ei yhteiskunnalle niin ainakin yrittäjälle. Onko
varauduttu elintarvikkeiden vastaaviin hintakorotuspaineisiin, vai
onko oikeasti niin, että ylimääräiset
kustannukset maksaa suomalainen maatalousyrittäjä,
kun sillä muutenkin menee niin hyvin täällä EU-Suomessa?
Eli ainakin minulla oli enempi kysymyksiä kuin suoria
vastauksia.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkipää toi
selkeästi esille tähän korvausjärjestelmään
liittyviä puutteita. Mutta toisaalta on hyvä,
että hallitus on päättänyt jatkaa
satovahinkojen korvaamista aina vuoteen 2017 saakka. Aikomuksenahan
lienee ollut satovahinkojen siirtäminen viljelijöiden
vastuulle ja vakuutuspohjalle jo vuoden 2014 alusta. Keväällä,
kun käsittelimme asiaa maa- ja metsätalousvaliokunnassa,
tuli asiantuntijalausunnoista selkeästi ilmi, että vakuutusyhtiöillä ei
ole vakuutustuotteita maa- ja puutarhatilojen eikä kasvihuoneviljelyn
vakuuttamiseksi. Vakuutusyhtiöiden edustajilla ei tuntunut
olevan suurta halukkuutta edes tällaisten vakuutustuotteiden
kehittämiseksi. Kuten kaikki asioita aktiivisesti seuraavat
edustajakollegat tietävät, on maanviljely Suomessa
vapaan maailmankaupan puristuksessa ja EU-päätösten
vuoksi heikosti kannattavassa tilassa. Siksi me perussuomalaiset
emme pidä kohtuullisena lisävastuiden siirtämistä viljelijöille
edes vakuutusmaksujen muodossa.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun meillä on lähetekeskustelussa tämä satovahinkojen
korvaamisesta annetun lain muutos, niin olisi ollut tietenkin paikallaan,
että asiasta vastaava ministeri Koskinen olisi ollut täällä paikalla,
koska jo käytettyjen puheenvuorojen perusteella ilmassa
on aika paljon kysymyksiä.
On hyvä, että tätä nykyistä satovahinkolakia jatketaan,
koska vakuutusyhtiöillä ei ole vielä tuotteita
viljelijöille. Mutta itse en näe sitä, et- tä siirrytään
vakuutuspohjaiseen järjestelmään, ihan
yhtä synkkänä kuin perussuomalaisten edustajat
täällä edellä ovat nähneet.
On syytä ottaa huomioon se, että satovahinkolaissa
on jo tällä hetkellä viljelijöillä 20
prosentin omavastuu ja sen jälkeen muodostuvasta vahingosta
rahojen riittävyyden perusteella korvataan tietty prosenttimäärä.
Näin ollen useimmiten tämä vahinko tulee
korvatuksi vain noin 50-prosenttisesti. Olennaista onkin se, tulevatko
vakuutusyhtiöt näissä omissa tuotteissaan
asettamaan joitakin omavastuuosuuksia. Mikäli ei, niin
se on selkeä parannus. Toinen keskeinen kysymys on sitten
se, millaisiksi nämä vakuutusmaksut muodostuvat. Mutta
mikäli ei tällaista omavastuuosuutta ole, niin
on jo hyvin nopeallakin laskutoimituksella pääteltävissä se,
että vakuutusmaksut ovat kuitenkin omavastuuosuutta huomattavasti
pienemmät ainakin siinä tapauksessa, mikäli
viljelijät hyvin kattavasti tämän vakuutuksen
ottavat.
Se, mikä tulvavahinko- ja
satovahinkokorvausten osalta on tälläkin hetkellä huono
tilanne, on se, että viljelijät joutuvat odottamaan
näitä korvauksia tarpeettoman pitkään.
Nyt esimerkiksi maataloustuotteille aiheutuvat korvaukset vuoden
2012 syksyn vahingoista ovat vielä maksamatta, ja olisikin
paikallaan, että ne pikimmiten maksettaisiin.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Samalla tavalla kuin edustaja Hautala totesi,
olisin minäkin toivonut, että ministeri olisi
ollut paikalla esittelemässä tätä asiaa,
joka on kuitenkin suuri muutos maatalouden tuottajille. Kuten täällä on
tullut esille, on paljon kysymyksiä mutta ei vielä vastauksia,
toki niitä varmasti valiokuntakuulemisessa saamme. Niin
kuin täällä on todettu esityksessä,
omaisuusvahinkoihin varaudutaan yleensä vakuutuksin mutta
tällaista tuotejärjestelmää,
tuotepohjaa, ei ole ollut olemassa, ja mielenkiinnolla jäämme
tietysti odottamaan, mistä tällainen maanviljelijää palveleva
tuotteisto saadaan järjestettyä.
Mutta viime vuodet osoittavat kyllä sen aivan kipeästi,
että satovahinkoihin on varauduttava. Mikään
ei maailmassa indikoi sitä, että luonnonkatastrofeista,
luonnonmullistuksista, aiheutuneet satovahingot olisivat vähenemässä.
Jos ajatellaan vaikkapa viime vuosien tulvia ja sitä, että tulvavahingoilla
on maanviljelijälle monesti monelle vuodelle kertautuva
vaikutus, on se varmasti myös osaltaan haaste tälle
vakuutusjärjestelmälle. Vaikka tämä nyt
koskeekin vahinkojen korvaamista, niin toivon, että meillä myöskin
paneudutaan osaltaan jo tämän lain käsittelyssä siihen,
miten päästään näitten
vahinkojen ehkäisemiseen.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Maatalous on luonnon armoilla, ja sen takia
jonkuntyyppiset korvausjärjestelmät ehdottomasti
sitten tarvitaan. Tässä laissa, niin kuin nyt on
jo esille tullut, on kysymys näköjään
siirtymäkauden järjestelyistä, jotta
päästäisiin sitten ikään
kuin normaaliin vakuutuspohjaiseen korvausjärjestelmään
parin vuoden päästä. Esitys näyttää nyt
aika pitkälle noudattavan satovahinkoneuvottelukunnan esityksiä ja
näkemyksiä, ja senkin vuoksi tuo esitys on pääosin
ihan ok.
Mutta kaksi näkemystä tähän
sisältöön ja tulevaisuuteen:
Täällä on jo muutamassa puheenvuorossa mietitty
sitä, onko löydettävissä riittäviä vakuutuskorvaustuotteita
nyt sitten parin vuoden päästä. Itse
olen siitä samasta asiasta todella huolissani. Minä vähän
epäilen, että valtiovallan on jollakin tavalla
osallistuttava näitten tuotteitten rakentamiseen ja ehkä myös
jollakin tavalla rahoittamiseen.
Toinen näkemys liittyy sitten tämän
lain 5 §:ään. Tämän
mukaan tätä 5 §:ää esitetään
kumottavaksi ja siirryttäväksi budjettipohjaiseen korvausjärjestelmään.
Itse vain mietin, kun tämä järjestelmä nyt
on toiminut kohtuullisen hyvin, se on antanut kohtuullisen turvan
viljelijöille näissä satovahinkotilanteissa,
niin onko nyt sitten järkevää lähteä kahden
vuoden siirtymäajan takia poistamaan tätä 5 §:ää ja
siirtyä budjettipohjaiseen järjestelmään.
Näkisin viisaammaksi, että tuo 5 § säilytetään
entisellään.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puheenjohtaja! Itsekin liityn siihen joukkoon, joka
toivoo, että nyt aletaan tuotteistamaan järjestelmää,
joka mahdollistaa tämän vakuutuspohjaisen järjestelmän ja
johon otettaisiin mukaan huomioon niitä hyviä käytäntöjä,
joita nykyinen järjestelmä voimassa ollessaan
on mahdollistanut — hyvä kasvitautitilanne, hyvä kotieläintautitilanne — ja toivottavasti
myös niin, niin kuin eräät jäsenmaat
eivät ole ottaneet käyttöön
vakuutusmaksuveroa, joka on noin neljännes vakuutusmaksusta,
että synnytettäisiin senkaltainen tuote, joka motivoi
ja innostaa viljelijöitä vakuuttamaan tuotteensa,
koska silloin kannattaa siihen panostaa ja pitää yllä sitä näkökulmaa,
että tuotteet jatkossakin ovat erinomaisia ja laadukkaita
sekä kotieläinten että kasvien osalta.
Toivon, että siirtymäkauden jälkeen
syntyy järjestelmä, joka mahdollistaa sen, että millään alueella yksittäisille viljelijöille
ei synny
ka-tastrofia, vero on kohtuuhintainen. Esimerkiksi valiokunta voisi
jo miettiä ja valmistella sitä, että sillä rahalla,
joka keskimäärin tähän on käytetty, voitaisiin
tätä järjestelmää tukevoittaa
ja edistää, ettei tämä vakuutusmaksu
sinällään muodostuisi kohtuuttomaksi.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Tälle istuvalle hallitukselle tällaiset
esitykset ainakaan minun mielestäni eivät ole
mitään yllätyksiä. Tätä on
voinut jo odottaa. Tämä on taas eräs
asia, jossa siirrytään aina vain tuonne amerikkalaisen markkinatalouden
suuntaan eli yhteiskunnan vastuita siirretään
vakuutusyhtiöille, ja jos joku kuvittelee, että tässäkin
asiassa vakuutusyhtiöt tulevat harjoittamaan jotakin sosiaalista
toimintaa, niin se on väärä arvio. Se
tulee olemaan heille bisnestä, ja he pitävät
huolen siitä, että tästäkin
vakuutustoiminnasta syntyy riittävät tuotot vakuutusyhtiöille.
Se on aivan selkeä asia.
Minä toivon, että valiokuntakäsittelyssä valiokunnassa
perehdytään tähän asiaan perin
pohjin, ja ilmoitan jo nyt, että periaatteesta minä en
hyväksy, kun on kysymyksessä suomalainen peruselintarviketuotanto,
sitä, että se annetaan tältäkin osin
pelimiesten käsittelyyn. Tulen vastustamaan tämän
lakiesityksen läpivientiä.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymys on kuitenkin siitä, että olemassa
oleva järjestelmä ei ole mahdollinen tulevaisuudessa,
ja vastuullisina päätöksentekijöinä kansallisen
elintarvikestrategian toteutumiseksi meidän pitää varautua
myös siihen, että on olemassa joku järjestelmä,
jos tulee kato tai jos tulee joku odottamaton luonnonolosuhde, (Pentti
Kettunen: Minkä takia se ei ole mahdollista?) jolla yksittäistä viljelijää voidaan
auttaa.
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Kysyn edustaja Kallilta: Miksi ei ole tulevaisuudessa
mahdollinen nykyinen järjestelmä? Onko kysymyksessä EU-säädökset?
(Timo Kallin välihuuto) — No niin, siinä se
taas nähdään. — Kaksi suurta
virhettä Suomi on tehnyt viimeisen 20 vuoden aikana. Ensimmäinen
virhe oli, että Suomi vietiin Euroopan unionin jäseneksi,
ja toinen virhe se, että Suomi vietiin rahaliiton jäseneksi.
Nyt me näemme, mihin tämä on johtamassa
jokaisella sektorilla, myöskin maataloussektorilla.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edelleen totean, että vastuullisina
kansanedustajina meidän pitää toimia
niitten säädösten mukaan, joihinka olemme
sitoutuneet, ja yrittää löytää korvaavia
järjestelmiä, joilla voidaan hoitaa käytännön
ongelmia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on lähetekeskustelussa
hallituksen esitys uudeksi laiksi satovahinkojen korvaamisesta ja tulvavahinkojen
korvaamisesta.
Me elämme uudessa maailmassa. Me elämme edelleen
riskipitoisessa maailmassa, ja on selvää, että niin
maanviljelijöille kuin kaikille muillekin tulee voida olla
korvattavissa kohtuuttomat vahingot, ennalta arvaamattomat vahingot.
Esimerkiksi tulvavahinkojen tai vahinkojen, jotka ovat seuranneet
hallan, raesateiden, kaatosateen, rajuilman tai muun viljelijästä riippumattoman syyn
johdosta, aiheuttamien vahinkojen varalta on oltava olemassa järjestelmä.
Nyt ollaan siirtymässä vakuutuspohjaiseen järjestelmään,
ja on varmasti aivan kohtuullista odottaa myös viljelijöiltä omaa
vastuunottoa oman elinkeinonsa suhteen. Sen on oltava kohtuullista,
mutta omaa vastuunottoa kaivataan. Tässä on nyt
siirtymäaika, jonka aikana maa- ja metsätaloustuottajat,
MTK sekä vakuutusala kehittävät tuotteita
vastaisen varalle. Annan itse paljon arvoa tälle kehitystyölle,
ja tulemme varmasti seuraamaan kehitystä markkinoilla,
vakuutusalalla, että meillä jatkossa on olemassa
sellaisia vakuutustuotteita, jotka vastaavat tarvetta.
En ole lainkaan niin pessimistinen kuin edustaja Kettunen tuossa äskeisessä puheenvuorossa
ja
voin hänen toiveeseensa vastata, että maa- ja metsätalousvaliokunnassa
tulemme aivan varmasti perehtymään tähän
asian vaatimalla vakavuudella.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa on erittäin voimakkaasti
painotettu tukien ja koko järjestelmän tarkastelua nuorten
päätoimisten viljelijöiden aseman näkökulmasta,
muun muassa nuorten maidontuottajien aseman näkökulmasta.
Tämän takia SDP on pitänyt erittäin
tärkeänä, että voitaisiin kyseenalaistaa
näennäisviljelyn palkitsemista, virkamiesviljelyn
erityiskohtelua, tällaisten wahlroosien mittavia tukia.
Täytyy sanoa, että edustaja Kettunen oli kyllä vanhalla
kunnon SMP-linjalla, että maatalous pitää sosialisoida
eli kaikki pitää vain maksaa verorahoista. Euroopan
unionin kauttahan tämä teidän unelmanne
on nyt erityisen hyvin sillä tavalla toteutettu, että EU:n
osittaistukipäätöksellä perustellaan
sitä, että miljarditasolla, siis tänä kriisiaikana,
60 prosenttia maksetaan maatalouden tuista, suomalaisten vero- ja
velkarahalla. Siis suomalaisten vero- ja velkarahalla miljardi maksetaan.
Nyt voisi kysyä: ovatko ne tosiaan wahlroosit ynnä muut,
joille meidän pitää tätä velkaa
ottaa, vai voisitteko te olla valmiita lopettamaan sen istumisen
kahdella jakkaralla ja tunnustaa, että siellä on
niitä näennäisviljelijöitä,
jotka saavat tarpeettomasti hintatukia, (Välihuutoja perussuomalaisten
ryhmästä) ja tuettaisiin päätoimisia yleensäkin
maataloudessa enemmän kuin tänä päivänä tehdään?
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kysyisin edustaja Rajamäeltä: voiko
edustaja Rajamäki suurimmissa unelmissaankaan ajatella
niin, että minä voisin asutustilallisen poikana
asettua vastaan viljelijäväestöä, ennen
kaikkea pienviljelijöitä? Se on täysin
mahdottomuus. Aikoinaan jo 80-luvulla täällä eduskunnassa
minä koko ajan puolustin pienviljelijöitä ja
viljelijäväestöä hyökkäyksiä vastaan,
joita tuli muun muassa sosialidemokraattien piiristä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vastauspuheenvuoro, edustaja Hautala. — Heikkilä,
anteeksi.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäki otti esiin vähän
herkän kysymyksen, jos ajatellaan valtiontalouden kokonaisuutta
puhumalla näistä, tukien sosialisoinnista tavallaan.
Kyllä tuommoinen pienempitilallinen ja keskisuuritilallinen
ansaitsevat tänä päivänä tässä teidän
maineikkaassa EU:ssa sen verran vähän, että on
ihan kohtuullista, ettei pakoteta pelaamaan vielä niillä pienillä tuloilla
sitten vakuutusten kanssa vaan valtio ottaa kohtuullisen kor-vausvastuun
satovahingoista. Tosin nyt tämä voimassa oleva
lakikin ehkä on semmoisten suurtilallisten ja EU-elopien
suunnittelema siinä mielessä, että se
jo kylvämättömän sadonkin vahinkoja
korvaa. Se on varmaan keskustan ja kokoomuksen keksintöjä edelliseltä hallituskaudelta,
vai liekö SDP:n? Ymmärtäisin jotenkin
toisella tavalla kuin Rajamäki nämä korvaukset
ja tuet. Nehän ovat pitkälle alentamassa elintarvikkeitten
hintaa, (Puhemies koputtaa) että kuluttajat saavat edullisempia
elintarvikkeita. Tosin kauppaketjut ovat ryöstäneet
tämän edun.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Se on juuri näin, niin kuin edustaja
Laurila sanoi, että jalostuksen ja kaupan voimakas keskittyminen
on todella myrkkyä meidän maatalouden selviytymiselle,
ja sen takia pitäisi laajentaa tätä kaupan
keskittymän keskustelua nimenomaan siihen, miten lähiruokaa,
lähijalostusta, markkinointia voidaan vahvistaa.
Haluaisin varmistaa, herra puhemies, että edustaja
Kettunen ei ole erkaantunut vanhoista Suomen Maaseudun Puolueen
periaatteista. Olen iloinen, jos hän tulee sosialidemokraattien
rinnalle siinä, että nyt oikeasti näennäisviljelystä ja perusteettomista
tuista kohdistetaan ne vähäiset tuet päätoimisille
nuorille muun muassa edullisten lisämaiden hankinnalla
ja tekemällä selviä arvovalintoja myös
maatalouden tukien osalta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tähän keskusteluun taisi vastauspuheenvuorolla
osallistua edustaja Heikkilä. Puhemiehen ja edustaja Rajamäen yhteiset
pahoittelut edustaja Heikkilälle. Eiköhän
tämä nyt tullut selväksi. Tämän
jälkeen puhujalistaan.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän mielenkiintoisen keskustelun
jälkeen palaisin vielä tähän
hallituksen esitykseen. Tosiaan näitä nykymuotoisia
satovahinkokorvauksia voidaan maksaa hallituksen perustellun esityksen mukaan
vielä vuosina 2014 ja 2015.
Olen samaa mieltä, että nyt on tärkeää se,
että kun tällä hetkellä ei olemassa
olevia vakuutustuotteita ole riittävästi, niin
nyt pitää markkinoiden oikealla tavalla toimia.
Meillä on tuossa jollain toisella sektorilla ollut valiokunnan
tiedossa, että tämä markkinamekanismi
ei ole aivan riittävän hyvin lähtenyt
toimimaan. Nyt on tärkeää, että se
viesti lähtee liikkeelle. Tässähän
voi olla niin, että kun markkinat toimivat, niin malli voi
olla viljelijöille hyvinkin edullinen riippuen siitä,
minkälaisia vaihtoehtoja tulee tarjolle. Aikaa tähän
prosessiin on ainakin riittävästi. Uskoisin, että tulosta
syntyy.
Me maa- ja metsätalousvaliokunnassa varmasti nimenomaan
tämän asian tiimoilta tulemme käymään
kyllä perusteellista asiantuntijakeskustelua. Sitten kun
se vuosi 2017 tulee, niin silloin viljelijät eivät
kerta kaikkiaan voi olla tyhjän päällä,
vaan tämän asian tulee olla ratkaistuna.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten edustaja Rajamäki tuossa
totesi, tuilla on toki merkitystä viljelylle, ja kaikella
sillä rahalla, mitä valtiovalta maatalouteen satsaa, pitää panostaa
siihen, että kannustetaan tuottamaan. Olen siitä täysin
samaa mieltä, minkä vuoksi esimerkiksi tämä satovahinkolakikin
on arvioitava myöskin siitä näkökulmasta,
kannustaako se viljelyyn, johon panostetaan, jolla saadaan lisäarvoa.
Se, mitä nostin jo omassa puheenvuorossani ja mikä tässä on
hyvin keskustelussa noussut, on se, että tuotteita tulee
olla riittävästi siinä vaiheessa, kun
lainsäädäntö astuu voimaan.
Se asia täytyy varmistaa ja viime hädässä vaikka
siirtää lainsäädännön
menoa vielä eteenpäin, mikäli näitä tuotteita
ei ole. Tyhjän päälle viljelijää ei
saa jättää.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Oleellisen tärkeää tässä satovahinkojen
esityksessä, jossa satovahinkoja halutaan korvata enemmän
vakuutuspohjalla kuin nykyisellä järjestelmällä,
on se, että meillä aidosti on niitä vakuutustuotteita saatavilla.
Nyt on käynyt selväksi, että toisessa
laissa, joka hyväksyttiin taannoin, kasviterveyslaissa, myöskin
siirrytään samaan tapaan vakuutuspohjaiseen korvausjärjestelmään.
Siellä ei olekaan tuotteita olemassa. Lain pitäisi
tulla voimaan, tai se laki tulee voimaan ensi vuoden alusta, mutta tuotteita
vakuutuksille ei ole. Silloin tätä kasviterveyslakia
käsitellessään valiokunta edellytti, että näitä tuotteita
pitää olla. Nyt kun niitä ei ole, niin
on aivan päivänselvää, että jotakin
pitää tapahtua. Joko niitä tuotteita
tulee markkinoille, tai sitten tälle laille on siirtymäsäädöksiä tarkasteltava
uudelleen. Ei voi olla niin, että viljelijät ja
alan toimijat putoavat tyhjän päälle
tämän asian myötä, jos markkinat
eivät toimi niin kuin niiden on oletettu toimivan. Tämä on
oleellisen tärkeä asia myöskin tätä satovahinkolakia
arvioitaessa ja sitä käsiteltäessä.
On aivan varmaa, että valiokunta tulee tähän
kiinnittämään huomiota, niin kuin moni
edustaja on jo tässä aiemmin sanonut.
Meillä Suomessa oma ruoka merkitsee niin paljon, että meillä ei
ole varaa muuhun kuin omavaraiseen ruuantuotantoon. Talouden, työllisyyden,
hyvinvoinnin, terveyden ja vaihtotaseen ja kauppataseen näkökulmasta
meillä ei ole varaa tuontiruokaan. Siksi meidän
on kaikkemme tehtävä sen eteen, että tämäntyyppiset
asiat, jotka vaikuttavat ruuantuotannon tulevaisuuteen ja pitkäjänteisyyteen,
joita tämä ala aivan erityisesti vaatii, myöskin
huomioidaan. Samaten meidän kasviterveys, eläinterveys:
tilanne on niin hyvä, että sitä ei ole
varaa meidän menettää. Siksi meidän
pitää pitää huoli siitä,
että näitä finanssialan tuotteita on
myöskin aidosti saatavilla ja ne ovat myös tarpeeksi
kattavia.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelussa on
lakiesitys sato- ja tulvavahinkojen korvaamisesta. Mielenkiintoinen keskustelu
on käyty ja monissa puheenvuoroissa on tuotu esille se,
että näitä vakuutustuotteita ei vakuutusyhtiöillä vielä ole.
Muutamissa puheenvuoroissa on pohdiskeltu sitä, että tämä vakuutus
saattaa tulla viljelijöille hyvinkin edulliseksi taikka
edullisemmaksi kuin tämä nykyinen käytäntö.
Tätä taustaa vasten on syytä varmastikin
muistella sitä, että vakuutusyhtiöt,
aivan kuten edustaja Kettunen totesi, eivät ole hyväntekeväisyystoimistoja
vaan voittoja tavoittelevia yrityksiä.
Kokemuksesta voin kertoa, että jos vakuutusyhtiö joutuu
korvaamaan viljelijälle satovahinkoja, niin jollakin tavalla
vakuutusyhtiö kyllä niin sanotusti ottaa omansa
pois elikkä joko korottaa vakuutuksen hintaa taikka muiden
vakuutusten hintaa. En näkisi tätä nyt
niin kovin auvoisena viljelijän kannalta, että vakuutus
tulee ja korvaa kaiken.
Tosin tässäkin asiassa on kolikolla monta puolta.
Hyvänä puolena minä näen tässä sen,
että kun nykyisin vakuutukset saattavat roikkua hyvinkin
pitkässä kantimessa, niin tässä vakuutuspohjaisessa
mallissa viljelijä todennäköisesti saa korvauksen
huomattavasti lyhyemmässä ajassa ja viljelijän
rahat eivät ole kanissa niin pitkän aikaa kuin
tällä hetkellä.
Arvoisa herra puhemies! Suhtaudun kyllä aika kriittisesti
tähän uudistukseen ja vielä senkin takia,
kun todetaan, että valiokunta seuraa, tai me seuraamme,
tätä uudistuksen kehittymistä, kysyn
vain, minkälainen mahdollisuus eduskunnalla tai edustajilla
on puuttua yksityisten vakuutusyhtiöitten vakuutustarjontaan.
Oletan, että he muotoilevat ne omat vakuutuksensa omien
lähtökohtiensa pohjalta, ja se on taloudellinen
etu.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan haluan jatkaa tuosta, että mehän
emme voi pakottaa vakuutusyhtiöitä tekemään
tällaisia tuotteita, mutta me voimme luoda pohjan ja edellytykset
sille, että se olisi mahdollista, ja jotta niitä syntyy,
pitää olla suuri määrä viljelijöitä,
jotka kokevat, että heidän kannattaa lähteä tähän
mukaan. Sen tähden itse tuossa puheenvuorossani korostin,
että pesämunan valtio voisi pistää,
esimerkiksi sen 3,5 miljoonaa euroa, joka budjetissa on ollut. Lisäbudjeteillahan,
jos on tullut tulvavahinkoja tai satovahinkoja, näitä on
aina sitten lisätty. Mutta erityisesti tämä vakuutusmaksuvero:
on Euroopan unionin jäsenmaita, jotka eivät ole
ottaneet käyttöön tätä veroa
tämän vakuutusmaksun yhteydessä, ja sillä voidaan
tätä houkuttelevuutta lisätä.
Edelleen haluan todeta, että meillä on paljon viljelijöitä,
jotka ovat ottaneet valikoimaansa sellaisia tuotteita, joissa nämä suorat
tuet eivät merkitse ollenkaan niin paljon, vaan sen yrittäjän käyttämät
ravinteet, kasvinsuojeluaineet ja oma työ merkitsevät
hyvin paljon. Sen tähden tätä riskiä viljelijän
on pakko turvata tekemällä esimerkiksi vakuutus.
Eli ponnistelkaa nyt tässä talossa sillä tavalla, että meillä olisi
tällaisia tuotteita, että vakuutusyhtiöt
lähtisivät tähän mukaan.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan jatkaa ja kannattaa
erityisesti tätä edustaja Kallin puheenvuoroa.
Nimenomaan vakuutushan silloin kannattaa ottaa, jos viljelijä itse on
siihen työhönsä panostanut.
Mutta oikeastaan syy siihen, minkä takia vielä pyysin
puheenvuoron, on, että unohdin edellisessä puheenvuorossani
korjata asiavirheen, joka täällä oli
erään edustajan taholta, eli viljelijän omavastuu
satovahingosta on 30 prosenttia, ei suinkaan 20 prosenttia, ja itse
asiassa tätä omavastuuosuuttakin sitten varmaan
erityyppisillä vakuutuksilla kukin voi pohtia.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sanoin tuossa aiemmassa omassa puheenvuorossani,
että uusi vakuutustuotekorvausjärjestelmä varmasti
tarvitsee myös valtiovallan näkemyksiä ja
epäilemättä myös osanottoa,
ja sitä taustaa vasten kyllä on syytä lämpimästi
kannattaa edustaja Kallin näkemyksiä siitä,
että niitä panostuksia, joita nyt on tähän
mennessä käytetty näihin satovahinkokorvausjärjestelmiin,
olisi syytä jollakin tavalla hakea pönkittämään
tätä uutta korvausjärjestelmää,
jotta nämä tuotteet olisivat sellaisia, että vakuutusyhtiöitten
niitä kannattaa tehdä ja viljelijöitten
kannattaa niitä sitten turvakseen ottaa. Tähän
samaan liittyy tietysti tuon vakuutusmaksuveron poistamismahdollisuus.
Sitä on syytä vakavasti harkita.
Muutoin vielä tähän muutokseen: Kuten
täällä edustaja Kalli ja muutamat muut
ovat jo todenneet, niin EU:n valtiontukisäädökset
käytännössä tarkoittavat sitä,
että nykyisen kaltaista satovahinkokorvausjärjestelmää ei
pystytä jatkamaan kovinkaan pitkään,
ja siinä mielessä on hyvä, että nyt
haetaan tällaista kahden vuoden siirtymäaikaa,
jonka aikana ehditään nämä vakuutusmallit kaiken
kaikkiaan rakentamaan. On myös syytä kiinnittää huomiota
siihen, että "ala itse" eli satovahinkoneuvottelukunta
itse näkee järkevänä tällaisen
satovahinkovakuutusjärjestelmän aikaansaamisen.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä kun tarkasti kuuntelee,
niin Kallin ja Korhosen puheenvuorot vähän viittaavat
siihen, että vakuutusyhtiötkin tarvitsevat porkkanarahoja
siihen, että ne lähtevät perustamaan
tämmöisiä vakuutuksia, että viljelijöitten
mahdollisesti saamat korvaukset valtiolta menevätkin suoraan
vakuutusyhtiöille tulevaisuudessa. Tietystihän
voi- daan miettiä sitä, että mikä on
suurtilallisen näkemys siitä, käytetäänkö vakuutuksia
vakuutussuunnitteluun: pyritäänkin saamaan vakuutusyhtiöltä korvauksia
sen sijaan, että saataisiin vain korvaus menetetystä sadosta.
Keskustelu päättyi.