2) Hallituksen esitys valtion liikelaitoksia koskevaksi lainsäädännöksi
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Tässä jälleen on
käsiteltävänä lakiesitys, joka
perustuu Euroopan unionin komission linjauksiin valtioitten liikelaitoksista.
Tässä esityksessä pääasiassa käsitellään
vain Senaatti-kiinteistöjä koskevaa kohtelua.
Kaksi muuta liikelaitosta, Luotsausliikelaitos ja Metsähallitus,
jäävät erikseen säädettäväksi
tämän esityksen jälkeen.
Tähän esitykseen meidän mielestämme
sisältyy yksi heikkous, joka kaiken lisäksi on
mielestämme tarpeeton eikä perustu Euroopan unionin eikä komission
ehdotuksiin. Se on ehdotus siitä, että Senaatti-kiinteistöiltä viedään
oikeus myöntää lainaa omille tytäryhtiöilleen.
Tämä tarkoittaa Senaatti-kiinteistöjen
mukaan noin puolen miljoonan euron tulojen pienentymistä.
On todennäköistä ja oletettavaa, että näin
Euroopan unionin komission edellyttämätön
puolen miljoonan lisälasku laitetaan vuokranmaksajien,
Senaatti-kiinteistöjen asiakkaitten kontolle. Tästä syystä sosialidemokraattinen
eduskuntaryhmä tulee esittämään
huomenna yksityiskohtaisessa käsittelyssä muutoksen
lakiin niin, että Senaatti-kiinteistöille tämä lainojen
myöntämisoikeus jatkossakin voidaan turvata.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä valtion liikelaitoksia
käsittävä lakiehdotus koskee todella
pääsääntöisesti vain
Senaatti-kiinteistöjä. Senaatti-kiinteistöillehän
on asetettu hallituksen ja eduskunnan taholta tuottovaatimus. Jotta
tämä tuottovaatimus säilyisi, kun Senaatti-kiinteistöt
oman arvionsa mukaan menettää, kuten ed. Ahde
totesi, noin 500 000 euron tulot, on selvää,
että Senaatti-kiinteistöt tulee siirtämään tämän
menetyksen vuokriin, joita sitten myöskin eräät
valtion laitokset joutuvat maksamaan. Elikkä tässä kierrätetään
rahaa myöskin taskusta toiseen ja se tuntuu siinä mielessä aika
tarpeettomalta.
Lisäksi myöskin epäilen sitä,
onko todella näin, että EU pakottaa Suomen tällaiseen
menettelyyn, että Senaatti-kiinteistöt ei voi
antaa lainoja tytäryhtiöilleen, ja näin
ollen sitten muutetaan tätä lakia näin,
että ei anneta lainoja. Jos voitaisiin antaa lainoja, Senaatti-kiinteistöt
saisi tämän noin 500 000 euron tulon
edelleenkin, ja samalla ei tarvitsisi nostaa näitä vuokria.
Mielestäni voi samalla todeta sen, että tämä Senaatti-kiinteistöille
asetettu tuottovaatimus on tänä päivänä kyllä kohtuuttoman
korkea ja kova. Siihen olisi kyllä myöskin syytä puuttua
muistaen esimerkiksi tämän korkotason, joka tällä hetkellä on
huomattavasti alhaisempi kuin aikaisemmin oli, kun tämä tuottovaatimus
asetettiin.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Minäkin yhdyn edellisiin puhujiin ja
haluan vielä kiinnittää huomiota siihen,
että kysymyksessähän olisi ollut se,
että Senaatti-kiinteistöt olisi saanut lainoittaa
tytäryhtiöitään markkinaehtoisesti,
siis loukkaamatta maan yhtäkään rahalaitosta,
että se ei olisi markkinoita halvemmalla voinut antaa jonkinlaista
piilorahoitustukea tyttärilleen, vaan markkinaehtoisesti.
(Ed. Ahde: Niin kuin se ei ole antanut!) — Niin kuin se
ei ole antanut tähänkään saakka. — Tässä mielessä tällainen
puolen miljoonan lisälasku vuokralaisille tuntuu kerta kaikkiaan
hyvin epäoikeudenmukaiselta. Se ei tunnu taloudelliselta,
ja se ei ole järkevää. Sitä me
vastustamme. Tämä olisi kuitenkin kansallisen
päätöksenteon piirissä. Se on
eduskunnan käsissä, mitä se tämän
asian kanssa haluaa tehdä. Tässä me olemme
vielä itsenäisiä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin on todettu ja myöskin
valtiovarainvaliokunnan mietinnössä todetaan,
Metsähallituksen kohdalla ei nyt tehdä päätöksiä,
ja Metsähallituksen asemasta todetaan, että se
on edelleen auki, mutta aikaa on kuitenkin niukalti Metsähallituksen
organisaation ratkaisemiseksi.
Eilen on valtioneuvoston iltakoulu käsitellyt tietojeni
mukaan tätä asiaa, Metsähallituksen uudelleenorganisointia.
Tänään olisi ehkä voitu kysyä sitä ministeri
Anttilalta, mitä siellä on keskusteltu, jos hän
olisi ystävällisesti voinut sitten vastata. Mutta
kuitenkin näyttää siltä, että Metsähallituksen
päälle ollaan tekemässä jonkunlaista virastomallia,
ja sitten edelleenkin luontopalvelun nykyiset toimet osittain tultaisiin
ehkä myymään pois.
Kaiken kaikkiaan Metsähallituskin on hyvin tärkeä asia,
volyymiltään tietysti vielä Senaatti-kiinteistöjä merkittävämpi.
Sen maanomistus on Suomen oloissa todella merkittävä tekijä,
ja yksi kolmannes Suomen maapinta-alasta on siis Metsähallituksen
hallinnassa. Tämän vuoksi olisi tietysti hyvä,
että eduskunta saisi myös Metsähallituksen
tilanteesta tietoa ennen kuin päätöksiä tehdään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä mietinnössä käsitellään
todella tätä Metsähallituksen liikelaitosroolin
uudenlaista tulevaisuutta asiana, josta todetaan, että se
on auki. Niinhän se on, ja siihen todennäköisesti
sitten tulevissa hallitusneuvotteluissa ne, jotka niihin osallistuvat,
joutuvat ottamaan kantaa. Totean vain jo nyt omana ennakoivana käsityksenäni sen,
että kaikkein olennaisin pointti siinä on se, ettei
ruveta myymään Suomen valtion metsäomaisuutta.
Se on kaikkein olennaisin asia. Ne kaikki muut asiat ovat enemmän
tai vähemmän pilipaliasioita tämän
rinnalla.
Arvoisa puhemies! Nyt oli tarkoitus tähän
Senaatti-kiinteistöihin kiinnittää huomiota.
Minä en ymmärrä tätä valtiovarainministeriön
käyttäytymistä ollenkaan, että aina
pitää Senaatti-kiinteistöjä käyttää sellaisena
välineenä, että vuokralaisille ensin
annettu käyttömääräraha
otetaan sitten takaisin vuokrina ja nimenomaan sillä tavalla, että on
naulattu kiinni erittäin korkea tuottotavoite ja sillä nippaistaan
ne rahat takaisin. Voisi valtionhallintokin käyttää reilun
pelin periaatetta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen, mitä ed. Pulliainen
sanoi valtionhallinnon reilun pelin periaatteesta. Sitä todella Senaatti-kiinteistöjen
vuokrakäytännöissä tarvittaisiin.
Senaatti-kiinteistöjen rakennukset, erityisesti myös
osaltaan maa-alueet, ovat erityistarkoituksia varten valtion toimesta
aikanaan syntyneet. Näin on erityisesti Puolustusvoimien
kiinteistöjen, maa-alueitten osalta. Ne eivät
ole markkinaehtoisia miltään osin. Niitä ei
ole sellaisiksi koskaan rakennettu eikä ole sellaisiksi
tarkoitettu, vaan niillä on omat erityistehtävänsä,
jossa ne ovat välttämättömiä.
Osaltaan se, että Puolustusvoimat joutuu luopumaan tietyistä varikoista,
varastoista, johtuu näistä kohtuuttomista Senaatti-kiinteistöjen
tuottovaatimuksista, jotka toisaalta olisivat siirtoa valtion taskusta
toiseen mutta muun muassa Puolustushallinnon sektorilla tuovat kustannuksia,
jotka ovat kohtuuttomat.
Itse asiassa on paljolti kyse kiinteistöistä,
jotka ovat jo tuottaneet oman tuottonsa ja vielä pienin
korjauksin voisivat jatkaa vuosikymmeniä eteenpäin.
Elikkä haluan kiinnittää tässä vakavan
huomion näihin erityiskohteitten täysin kohtuuttoman
korkeisiin tuottovaatimuksiin. Osaltaan vastaava koskee myöskin
yliopistomaailmaa. Siellä on myös kiinteistöjä,
jotka ovat aikanaan tulleet lahjoituksina yliopistoille, ja nyt
yliopistot joutuvat maksamaan näistä korkeita vuokria.
Osaltaan nämäkin ovat semmoisia, että niitäkään
ei ole mielekästä edes ajatella kaupanteon tai
markkinoinnin kohteeksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun vähän miettii menneisyyttä,
mitä on tapahtunut näissä eri asioissa,
mitä on yksityistetty omaisuutta, siis valtion omaisuutta — Kemera,
myyty kaikki mahdollinen — niin en yhtään
ihmettelisi, vaikka joillakin, ketkä piirtävät
näitä kuvioita, olisi tässä sama
ajatus osin Senaatti-kiinteistöjen osalta, sitten myös
Metsähallituksen osalta. Nimittäin tällä pelillähän
tässä käy niin, jotta Senaatti-kiinteistöjen
vuokrat ovat niin korkeat, jotta sitten voidaan siirtyä toisiin
tiloihin, koska ne ovat edullisempia, tai tehdään
jokin muu järjestely, koska muut pystyvät tarjoamaan
halvemmalla nämä asiat.
Toinen on sitten tämä Metsähallituksen
kiinteistömassa, sehän on valtavan iso. Kyllä minä olen
sitä mieltä, jotta tässäkin
jotkut tahot jo varmaan kuvittelevat, jotta tämä saataisiin
semmoiseen asentoon, jotta se voidaan myydä ennen kaikkea
vielä siinä tilanteessa, kun tiedetään, mikä on
valtion taloustilanne. Sitten on helppo sanoa, että hei,
me tarvitsemme rahaa tässä, ja sitä metsäomaisuutta
tullaan siirtämään. Ei sitä suota
varmasti siirretä, mikä on tuottamaton, mutta
semmoinen tuottava alue äkkiä on porvarihallituksen
ohjelmalistalla ja tullaan myymään. Toivon mukaan
näin ei tapahdu. Sen takia olen samaa mieltä kuin
ed. Pulliainen, jotta tämä pitäisi saada
torpattua, mutta kun nähdään, mihin ollaan
menossa, niin se voi olla tuossa jonkin ajan päässä tapetilla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Se, mitä täällä muun
muassa ed. Tiusanen ja ed. Lahtela ovat tuoneet esille Metsähallituksen
maaomaisuudesta, on aivan totta. Ehkä joku kohde saattaa
olla sellainen, että se saattaisi olla mielekästä myydä,
jos on aktiivi tarve. Esimerkiksi, jos myrskytuhot, kuten tänä kesänä,
ovat tuhonneet metsiä yksityisiltä omistajilta
ja jos lähettyvillä olisi Metsähallituksen
maita, niin tällaisessa tilanteessa voitaisiin tietysti
järkevän metsätalouden kannalta tehdä kauppoja.
Mutta minusta on arvo sinänsä, että meillä Suomessa
valtio, toisin sanoen me suomalaiset itse, omistamme ne maat, mitä Metsähallituksella
on, ja sinne kätkeytyy erityisen paljon myöskin
luontoarvoja. Näissä suhteissa Metsähallitus
on toiminut kiitettävällä tavalla maanomistajana,
että näitä luontoarvoja on haluttu vaalia,
ja pidän tätä hyvin arvokkaana asiana
jatkossakin.
Matti Ahde /sd:
Puhemies! Ihan lyhyesti vielä Senaatti-kiinteistöistä,
että tässähän ei ole tarkoitus
millään tavalla käsitellä Senaatti-kiinteistöjen
varsinaista toimintaa. Siitähän eduskunta on erikseen
säätänyt ja, jos en väärin
muista, asettanut 7 prosentin tuottotavoitteen Senaatti-kiinteistöille,
ja sitä voidaan tässä ajassa, nykyisellä korkotasolla,
pitää tosi korkeana tuottovaatimuksena. Mutta
se on eduskunnan säätämä laki ja
sen pohjalta Senaatti-kiinteistöt omaa työtään tekee.
Syy siihen, miksi tässä halusin kiinnittää huomiota
vain tähän yhteen yksityiskohtaan, on se, että kun
nykyisin Senaatti-kiinteistöillä on oikeus
tytäryhtiöilleen — niin kuin yleensä konsernirakenteissa
yksityisessäkin maailmassa — myöntää lainoja
markkinaehtoisesti, läpinäkyvästi, niin
kuin se on välttämättömyys,
niin tämä oikeus nyt poistetaan. Se on minusta
väärin, koska se lyö lisäpainetta
Senaatti-kiinteistöille tämän 7 prosentin
tuottotavoitteen saavuttamiseksi. Siksi vain tähän
yksityiskohtaan tässä yhteydessä haluttiin
kiinnittää huomiota.
Ed. Lauri Oinoselle sen verran vielä kuitenkin lisäinformaatiota,
että nythän tässä yliopistouudistuksessa
suurin osa yliopistojen kiinteistöistä siirtyi
pois Senaatti-kiinteistöiltä. Sillä tavalla tämä asia
heidän osaltaan on siirtynyt uuteen järjestykseen.
Yleiskeskustelu päättyi.