4) Hallituksen esitys laiksi lääkelain muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on lääkelain
muutos, sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö 22.
Arvoisa puhemies! Lääkejakelussa yleensä on tärkeää,
että voimme turvata lääkkeiden saatavuuden,
niiden turvallisuuden sekä kohtuullisen hinnan. Tämän
esityksen tavoitteena on turvata kaikki nämä,
mutta lisätä myös annosjakelua luomalla
toiminnalle nykyistä selkeämmät lainsäädännölliset
edellytykset, ja lisäksi täytyy mainita erityisesti
se, että tämän lain sisällä toivotaan voitavan
lisätä myös lääkeneuvontaa
enemmän kuin tähän asti on voitu suorittaa,
ja myös tämän annosjakelun yhteydessä erityisesti
painoarvoa tälle asialle on laitettava.
Kuntien vaikutusmahdollisuuksia alueidensa apteekkipalvelujen
kehittämisessä vahvistetaan, kunnan aloiteoikeutta
apteekin, sivuapteekin tai palvelupisteen perustamiseksi tuetaan.
Lääkkeiden koneellista annosjakelua koskevien
perussäännösten mukaan toiminta edellyttää erillistä viranomaislupaa,
ja tätä haluan erityisesti korostaa. Monenlaisia
huhuja on ollut liikkeellä tämän ympärillä,
mutta tämä pätee edelleen entisin säännöin.
Niin ikään lääkehuolto voidaan
turvata nykyistä paremmin alueellisesti ja nimenomaan niin,
että kun kunnilla on mahdollisuus anoa uusia toimintapisteitä,
niin toivomme, että tämä edesauttaisi
sitä, että myös syrjäisemmillä seuduilla
lääkekaapit, jotka ovat nykyisin siellä toimineet,
voidaan muuttaa apteekin palvelupisteiksi. Ehdotukseen sisältyy
myös lääkkeiden sopimusvalmistusta, lääkeaineiden
luovuttamista lääketehtaasta sekä lääkkeitä markkinoivan
tahon yhdistyksille ja potilasjärjestöille antamaa tukea
koskevia säännöksiä.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, kun
puhutaan apteekin verkkopalveluista, että niiden ylläpitäminen
edellyttää voimassa olevaa apteekkilupaa eikä näin
ollen apteekki voi toimia pelkästään verkkopalveluna.
On tärkeää, että me kannamme
huolta ja pidämme yllä toimivat tietojärjestelmät
koko maassa. Tällä viittaan juuri tähän
verkkopalvelun käyttöön. Verkkopalvelua
tarjoavan apteekkarin tulee arvioida, mitä lääkkeitä verkkopalvelun
kautta voidaan toimittaa ottaen huomioon lääkkeiden
kuljetus- ja säilytysolosuhteet. Tässä yhteydessä haluan
myös korostaa sitä, että erityisesti
Diabetesliitto oli huolissaan siitä, että sen
toimittamia lääkkeitä tarvitaan monesti
kylmäolosuhteissa käytettäviksi tai toimitettaviksi.
Totesimme valiokunnassa pitkän ja hartaan keskustelun päätteeksi,
että nämä olosuhdelisät on hyvin
huomioitu tässä laissa eikä näin
ollen pitäisi olla ongelmaa siitä, kuinka lääkkeitä voidaan
käyttää myös diabetespotilaiden
osalta.
Arvoisa puhemies! Tämä laki kokonaisuudessaan
käsiteltiin yksimielisesti mietinnön muodossa
valiokunnassa, mutta haluan tähän loppuun vielä korostaa
sitä, että kun tänä päivänä puhutaan
erityisesti näistä tietojärjestelmistä ja niiden
mukanaan tuomista haasteista, niin on tärkeää,
että oivallamme koko maassa sen, että luomme mahdollisuudet
kattavalle laajakaistajärjestelmälle ja tietoverkoille
niin, ettei millään alueella jäädä katvealueeksi
tämän lääkelain asettamien tavoitteiden
alla.
Mats Nylund /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Det
här är ett mycket bra lagförslag och
det har behandlats bra också här i huset. För
ett antal år sedan drog Läkemedelsverket in tillståndet
för flera medicinskåp, bl.a. i min hemkommun Pedersöre.
Orsaken var skärpta tillståndsvillkor i och med
förändringar av läkemedelslagen 2003,
och att tillstånd för medicinskåp enbart
kunde beviljas för glesbygdsområden. Det här
stod i bjärt kontrast till regeringsprogrammets mål
om att bevara en bebodd, levande landsbygd med tryggad service och
livskraft.
Den 15 februari 2008 ställde jag ett skriftligt spörsmål
till regeringen i frågan. Jag frågade ifall regeringen
tänkte vidta åtgärder för att öka
antalet medicinskåp speciellt på landsbygden och glesbygden
för att trygga tillgången på läkemedel
i hela landet, och ifall regeringen skulle revidera läkemedelslagen,
uttryckligen gällande tillståndsvillkoren för
förbättrad läkemedelsservice för
medborgarna.
Arvoisa puhemies! Helmikuun 15. päivänä 2008
esitin kirjallisen kysymyksen hallitukselle. Minä kysyin,
onko hallitus aikeissa ryhtyä toimenpiteisiin lääkekaappien
lukumäärän lisäämiseksi
erityisesti maaseudulla ja haja-asutusalueilla ja lääkkeiden
saatavuuden turvaamiseksi koko maassa sekä aikooko hallitus
ryhtyä toimenpiteisiin lääkelain uudistamiseksi
lupaehtojen osalta kansalaisten lääkepalveluiden
parantamiseksi. Lääkkeiden saatavuuden turvaaminen
koko maassa on tärkeää, ja olen erittäin
iloinen ja tyytyväinen siihen, että me saamme
sen muutoksen aikaan nyt eduskuntakäsittelyn jälkeen.
Nyt lakiin otetaan säännökset apteekkien
palvelupisteistä ja apteekkien verkkopalvelutoiminnasta,
aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja mainitsi. Tämä on
ajan hengen mukaista toimintaa. Lääkekaapeista
tulee siis apteekkien palvelupisteitä, eikä palvelupisteiden
määrä ole rajoitettu. Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen luvalla apteekkari
saisi perustaa palvelupisteen, ja laki antaa myös mahdollisuuden
luovuttaa reseptilääkkeet palvelupisteiden kautta,
samalla kun lääkeneuvonnan menettelytapoja uudistetaan.
Se, että laki mahdollistaa jatkossa reseptilääkkeiden
toimittamisen apteekin verkkopalvelun kautta, tulee lisäämään
reseptilääkkeiden saatavuutta myös syrjäisemmillä seuduilla.
Lääkehuolto pystyy tämän lakiehdotuksen
myötä huolehtimaan nykyistä paremmin
ihmisten tarpeista asumispaikasta ja väestöpohjasta
riippumatta aivan hallitusohjelman mukaisesti.
Värderade talman! Det är mycket centralt
att tillgången till mediciner tryggas i hela landet, och
jag är glad att vi har fått den här förändringen
av läkemedelslagen till stånd.
När det tas in bestämmelser om serviceställen för
apotek och om apotekens webbtjänstverksamhet är
det alltså helt i enlighet med tidens melodi. Medicinskåpen
blir serviceställen för apotek och antalet serviceställen
kommer att vara obegränsat. Med andra ord, behovet avgör.
Med tillstånd från Säkerhets- och
utvecklingscentret för läkemedelsområdet
får en apotekare grunda ett serviceställe. Lagen
möjliggör också förmedling av
receptbelagda läkemedel via serviceställen samtidigt
som tillvägagångssätten för läkemedelsrådgivningen
revideras.
Det att förslaget i förlängningen
möjliggör expediering av receptbelagda läkemedel
via apotekets webbtjänst, kommer att öka tillgången
på receptbelagda läkemedel även i mer
avlägsna bygder. Läkemedelsförsörjningen
kommer genom detta lagförslag att bättre än
för närvarande sörja för medborgarnas
behov, oavsett boendeort och befolkningsunderlag. Det kommer att
göras tryggt, säkert och sakkunnigt.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Apteekit ovat osa terveydenhuoltojärjestelmää,
ja kunnat ovat vastuussa pääosasta terveyspalveluiden järjestämisestä.
Näin onkin hyvin kannatettavaa, että kunnille
annetaan paremmat mahdollisuudet apteekkipalveluiden kehittämiseen
omalla alueellaan eli kunnalla on aloiteoikeus apteekin, sivuapteekin
tai palvelupisteen perustamiseksi.
Reseptilääkkeiden saatavuuden turvaaminen myös
harvaanasutuilla alueilla on tulevaisuudessa tärkeää.
Polarisaatio kasvukeskusten ja harvaanasuttujen alueiden välillä tulee
entisestään lisääntymään,
ja harvaanasuttujen alueiden lääkehuollon turvaaminen
on yhä haasteellisempaa. Hallituksen esityksessä tähän
pyritään muuttamalla lääkekaapit
apteekin palvelupisteiksi ja lisäämällä niiden
määrää.
Verkkopalvelutoimintaa koskevien säännösten
selkeyttäminen on tervetullutta. Apteekin verkkopalvelun
ylläpitäminen edellyttää voimassa
olevaa apteekkilupaa, eikä apteekki näin ollen voi
toimia pelkästään verkkopalveluna, eli
tämä on erinomaisen hyvä asia. Apteekkien
verkkopalvelutoiminta tulee laajenemaan sähköisen
reseptin tullessa laajamittaiseen käyttöön.
Siten onkin erittäin tärkeää,
että verkkopalvelujen laajentuessakin tulee huolehtia siitä,
että apteekkipalvelut säilyvät alueellisesti
riittävän kattavina maassamme.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä koko esityksessä on
myönteisiä seikkoja aika paljon, niin kuin tässä on
edellä todettu. Tässä kaikessa on niin
kuin tällainen aaltoliike käynnissä,
ja vaikkapa näiden lääkekaappien osalta, niin
joskus aikaisemmin oli aika paljon lääkekaappeja
myös tuolla syrjäseuduilla, mutta sitten jostain
ihmeen syystä nämä säännökset
ovat sen oloisia, että ne jouduttiin lopettamaan. Itsekin olen
kirjallisia kysymyksiä tehnyt näistä.
Vaikkapa tuolla Joensuun Kiihtelysvaaran Heinävaaralla
kaupassa oli tämmöinen lääkekaappi.
Sitten ei annettu lupaa jatkaa sitä, ja se tuntui ihmeeltä, koska
se oli aika hyvin toiminut. Nyt jos toivon mukaan tämän
tyyppinen laki menee läpi, niin tämä levittäytyisi
sillä tavalla, että saataisiin sinne Heinävaaralle
ja moneen muuhun paikkaan lääkekaappi. Mutta se
ilmeisesti vaatii kuitenkin, jotta se apteekki on kanssa aktiivinen
siinä asiassa, ja se voi olla, että siellä kanssa
lasketaan sitten sitä, onko se miten kannattava joku jonnekin
syrjäkylälle viedä. En tiedä,
miten tämä tekniikkana hoituu, mutta myöhemmin
se nähdään.
Toinen on sitten tämä, joka voi tulla esteeksi vanhemmilla
ikäihmisillä, on tämä verkkopalvelutoiminta.
Sitä karsastetaan tai ei ole opittu tai ei halutakaan opetella
näiden tietoverkkojen käyttöä,
mutta nuoremmillehan tämä tulee toimimaan, ja
jos on semmoisia henkilöitä, jotka tekevät
mahdollisesti sen vanhemman puolesta nämä asiat,
silloin se antaa kyllä mahdollisuuden. Siinä mielessä kaikki
nämä ovat myönteiseen suuntaan ja kannatettavia.
Kerrankin pitää olla hallituksen kanssa samaa
mieltä, että ei tarvitse änkyröidä hirveän
paljon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti on ollut kehitystä tässä hallituksen
esityksessä ja sitä on otettu huomioon. Tuo on
tietysti laadullinen eteenpäinmeno, että lääkekaapit muutetaan
apteekkien palvelupisteiksi ja sillä sitten todella haja-asutusalueiden
lääketurvallisuutta voidaan lisätä.
Tavallaan se taso nostetaan, mutta aina tarvitaan se varsinainen
apteekkikin, jonka palvelupisteitä nämä sitten
ovat.
Mitä tulee kunnan aloiteoikeuteen apteekin, sivuapteekin
tai palvelupisteen perustamiseksi, niin kyllä siinä se
apteekkari tai proviisori tarvitaan, joka sen sitten lopulta perustaa.
Tämä kunnan vaikutusmahdollisuus on tietysti tällainen ikään
kuin kannustin. Toivon mukaan kunta ei joudu käyttämään
omia rahojaan tässä missään päin
Suomea.
Tämä verkkopalvelu, joka on ikään
kuin tämä uusi innovaatio tässä asiassa,
todella tulee käyttöön sitten, kun tämä sähköinen
resepti todella toimii. Siinä on ollut ongelmia tämän
toteuttamiseksi.
Aivan hyvin tässä mietinnössä otetaan
huomioon myös lääkkeiden säilytys-
ja kuljetusolosuhteet, ja esimerkiksi kolmiolääkkeissä,
kipulääkkeissä, erilaisissa myöskin
väärinkäytetyissä lääketyypeissä on
tämä kuljetuksen turvallisuus tärkeä tekijä.
On hyvä pitää se asia todella mielessä.
Lopuksi näistä koneellisen annosjakelun ongelmista.
Yksi ongelma on se hinta tälläkin hetkellä.
Se on todella kallis tavalliselle pieneläkeläiselle
ja hänen mahdollisuudelleen sitten tätä käyttää.
Aika kalliiksi se käy, ja sitten se on hidas. Jos siihen
tulee muutos, niin usein se on kaksi viikkoa ennen kuin se sitten
ehtii sinne jakeluun.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Muutoksen vaikutukset ovat erittäin
positiivisia, näin uskoisin, ja näitä lääkekaappeja
eri alueilla on odotettu kyllä hartaasti, varsinkin pitkien
välimatkojen maakunnissa. Mutta se, mikä edelleen
huolettaa, varsinkin kun nämä verkkopalvelut tietysti
jatkossa tulevat mutta tällä hetkellä tämän
sähköisen lääkemääräyksen
osalta järjestelmä ei ole vielä siinä kunnossa,
että pystyttäisiin reseptilääkkeitä toimittamaan
verkkopalvelun avulla kansalaisille, niin myös pienten apteekkien
toiminta haja-asutusalueilla ja syrjäisillä seuduilla
on äärimmäisen tärkeää.
Kyllä sieltä tuleva viesti apteekkien taloudellisesta
tilasta, kun puhutaan todella pienistä apteekeista, on
sellainen, että voidaan sitten jatkossa varmaan miettiä,
millä tavalla pystytään turvaamaan lääkehuolto
pienissä kunnissa ja alueilla, joissa aletaan olla vähäväkisten
seutujen nimityksen alla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaikki puheenvuoron käyttäjät
ovat kehuneet tätä hallituksen esitystä ja
mietinnön mukaista ratkaisua, ja yhdyn näihin
kehuihin, että tämä on ihan myönteinen
ja hyvä asia ja erittäin tarpeellinenkin, mutta
kiinnitän huomiota yhteen pikanttiin yksityiskohtaan. Nimittäin
minua hämmästytti se, että tällaiseen
hallituksen esitykseen annettavassa eduskunnan vastauksessa on kymmenkunta
korjauspykälää. Rupesin oikein lukemaan,
miten ihmeellä tähän on pystytty, sillä tämä vaatii
jo poikkeuksellista lahjakkuutta valmistelijalta, että näin
monta virhettä onnistuu tekemään tänne.
Sitten täältä selviää,
millä tavalla näitä virheitä nykyaikana
valmistelevat virkamiehet tekevät. Täältä yksityiskohtaisista
perusteluista käy selville — Otan vain yhden esimerkin:
"42, 43, 44 ja 50 §. Hallituksen esityksessä ei
ole ollut tarkoitus poistaa säännöksissä tarkoitetuissa
tilanteissa proviisoreilta ja farmaseuteilta nykyisin vaadittua
laillistamista. - - Lisäksi ehdotetaan, että 43 §:ssä apteekkiluvan
myöntämisen edellytyksenä olisi edelleen,
ettei hakijalle ole määrätty edunvalvojaa."
jne. jne. Mitenköhän olisi, jos peruskouluun takaisin
muutamaksi viikoksi nämä valmistelijat?
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajien täällä salissa
on kiittäminen tarkkoja mietinnön tekijöitä ja
tietysti asiantuntijoita, jotka olivat kuultavanamme. Kiinnitimme
huomiota moniin seikkoihin, kuten muun muassa näihin laillistamisiin
ja muihin seikkoihin, jotka valiokunnan ohittaessaan olisivat olleet
aika suuria asioita. Asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi,
että valmistelu oli ollut, sanoisinko, pikaista, nopeaa,
ja tästä varmasti johtuvat nämä monet
lapsukset, jotka tänne olivat pujahtaneet. Mutta onneksi
olemme ainakin suurimman osan niistä toivon mukaan saaneet
korjattua eikä tämä sitten toistuisi
muissa esityksissä.
Mats Nylund /r:
Arvoisa herra puhemies! Tämä tulee todella
tarpeeseen. Minä voin mainita nyt tässä paikassa,
että tänään oli meidän
paikallislehdistössä, että yksi lääkekaappi,
joka suljettiin vuonna 2008, tulee jo nyt takaisin, että on lähetetty
anomus. Matka kaupunkiin ei ole sen enempää kuin
12 kilometriä, mutta se parantaa palvelua huomattavasti
vanhuksille ja erityisesti lapsiperheille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että apteekkipalvelut ovat mahdollisimman monelle lähipalveluita.
Meillä on ollut viime vuosien saatossa valitettava palvelujen
keskittyminen ja palvelujen katoaminen maaseudun kyliltä,
jopa pienistä kunnista ja kaupunkien lähiöistä.
Tämä kielteinen kehitys koskee niin kauppaliikkeitä kuin
monia muitakin erityispalveluita, ja vastaavaa on ollut myöskin lääkehuollon
apteekkipalvelujen sektorilla. On erittäin hyvä,
että nyt käsiteltävänä olevalla
asialla halutaan turvata apteekkien lähipalvelut.
Usein niin sanottu lääkekaappi, niin kuin
näitä alimman asteen apteekkipalveluja on nimitetty,
palvelee asiakkaalle täysin apteekin näköisenä.
Se ei välttämättä ole kaappi
jonkun kaupan nurkassa. Se saattaa olla sitäkin, mutta
useimmat lääkekaapit, joissa itse olen asioinut,
ovat kuin apteekkihuoneet, ja siellä apteekkihenkilökunnaksi
pukeutunut henkilökunta palvelee, ja siellä on
kaikki palvelutaso asiakkaan näkökulmasta aivan
kuten apteekissakin. Tällä lääkekaappijärjestelmällä on
voitu turvata hyvin monen paikkakunnan lääkehuollon
lähipalvelut. Tiedän, että se on ollut
jossakin kauppaliikkeessä sitten todella kaappi, jota on
vastuullisesti vartioitu, ja sieltä on palveluja annettu.
Eli on hyvin monentasoisia lähipalveluja ollut lääkekaapin
nimellä.
Toivon, että näitä lääkekaappipalvelun
nimellä tunnettuja palveluja voitaisiin tarjota yhä useammalle
kylälle, kaupunkilähiöön tai
kuntaliitosten myötä liitettyihin kuntiin, joista
apteekit ovat poistuneet. Sivuapteekkihan on täysin palvelutasoltaan
apteekin veroinen asiakkaalle. On oikein hyvä, että näitä sivuapteekkeja
on ja että apteekkipalvelu on hajautunut. Omassa kotikunnassani
Keuruulla on Keuruun ensimmäinen apteekki keskustaajamassa
ja kakkostaajamassa Haapamäellä on Haapamäen
apteekki, käyttää myöskin nimeä Keuruun
toinen apteekki. Aikoinaan on ollut Elisenvaaran apteekki, joka
on sitten siirtynyt Haapamäelle, ja tällä on
sitten sivuapteekki Keuruun keskustaajamassa. Elikkä kuntayksikön
sisällä on kolme apteekkipalveluja tarjoavaa pistettä.
Sitä vastoin entisen Pihlajaveden kunnan alueella, joka
on aikoinaan liitetty Keuruuseen, palvellut lääkekaappi
on poistunut. Tuossa kauppaliikkeessä palvellut lääkekaappi oli
todellakin kaappi kauppaliikkeessä. Valitettavaa, että sen
palvelut ovat näin loppuneet.
Pidän tärkeänä, että apteekkipalveluja
saadaan lähipalveluiksi, nopeasti saataviksi, mahdollisimman
laajalla aukioloajalla. Pidän tärkeänä,
kuten puheenjohtaja ed. Inkeri Kerola toi esille, myös
turvallisuutta, kohtuullista hintaa ja asiantuntevaa neuvontaa kaikkien
apteekkipalvelujen osalta.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen käytti tuossa hyvän
puheenvuoron edellä, hyvin laaja-alaisesti toi esille näitä apteekkipalveluja
ja niiden tärkeyttä. Haluaisin vielä sanoa
tästä, mitenkä tämä sähköinen
lääkemääräys etenee
tässä meidän Suomenmaassa. Asiantuntijakuulemisessa
tuli esille, että tämä on aloitettu nyt
Turussa muutamassa apteekissa ja tämän vuoden
loppuun mennessä tämä sähköinen
lääkemääräys laajenee
niin, että kaikissa turkulaisissa apteekeissa se toimisi
sitten vuoden loppuun mennessä. Eli tämän
verkkopalvelun kautta ei todella ole mahdollista toimittaa reseptilääkkeitä ennen
kuin tämä sähköinen lääkemääräys
saadaan laajenemaan ja järjestelmät saadaan toimiviksi
ja kattaviksi koko maassa.
Yleiskeskustelu päättyi.