Täysistunnon pöytäkirja 96/2010 vp

PTK 96/2010 vp

96. TORSTAINA 7. LOKAKUUTA 2010 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys laiksi lääkelain muuttamisesta

 

Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on lääkelain muutos, sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö 22.

Arvoisa puhemies! Lääkejakelussa yleensä on tärkeää, että voimme turvata lääkkeiden saatavuuden, niiden turvallisuuden sekä kohtuullisen hinnan. Tämän esityksen tavoitteena on turvata kaikki nämä, mutta lisätä myös annosjakelua luomalla toiminnalle nykyistä selkeämmät lainsäädännölliset edellytykset, ja lisäksi täytyy mainita erityisesti se, että tämän lain sisällä toivotaan voitavan lisätä myös lääkeneuvontaa enemmän kuin tähän asti on voitu suorittaa, ja myös tämän annosjakelun yhteydessä erityisesti painoarvoa tälle asialle on laitettava.

Kuntien vaikutusmahdollisuuksia alueidensa apteekkipalvelujen kehittämisessä vahvistetaan, kunnan aloiteoikeutta apteekin, sivuapteekin tai palvelupisteen perustamiseksi tuetaan. Lääkkeiden koneellista annosjakelua koskevien perussäännösten mukaan toiminta edellyttää erillistä viranomaislupaa, ja tätä haluan erityisesti korostaa. Monenlaisia huhuja on ollut liikkeellä tämän ympärillä, mutta tämä pätee edelleen entisin säännöin. Niin ikään lääkehuolto voidaan turvata nykyistä paremmin alueellisesti ja nimenomaan niin, että kun kunnilla on mahdollisuus anoa uusia toimintapisteitä, niin toivomme, että tämä edesauttaisi sitä, että myös syrjäisemmillä seuduilla lääkekaapit, jotka ovat nykyisin siellä toimineet, voidaan muuttaa apteekin palvelupisteiksi. Ehdotukseen sisältyy myös lääkkeiden sopimusvalmistusta, lääkeaineiden luovuttamista lääketehtaasta sekä lääkkeitä markkinoivan tahon yhdistyksille ja potilasjärjestöille antamaa tukea koskevia säännöksiä.

Arvoisa puhemies! On tärkeää, kun puhutaan apteekin verkkopalveluista, että niiden ylläpitäminen edellyttää voimassa olevaa apteekkilupaa eikä näin ollen apteekki voi toimia pelkästään verkkopalveluna. On tärkeää, että me kannamme huolta ja pidämme yllä toimivat tietojärjestelmät koko maassa. Tällä viittaan juuri tähän verkkopalvelun käyttöön. Verkkopalvelua tarjoavan apteekkarin tulee arvioida, mitä lääkkeitä verkkopalvelun kautta voidaan toimittaa ottaen huomioon lääkkeiden kuljetus- ja säilytysolosuhteet. Tässä yhteydessä haluan myös korostaa sitä, että erityisesti Diabetesliitto oli huolissaan siitä, että sen toimittamia lääkkeitä tarvitaan monesti kylmäolosuhteissa käytettäviksi tai toimitettaviksi. Totesimme valiokunnassa pitkän ja hartaan keskustelun päätteeksi, että nämä olosuhdelisät on hyvin huomioitu tässä laissa eikä näin ollen pitäisi olla ongelmaa siitä, kuinka lääkkeitä voidaan käyttää myös diabetespotilaiden osalta.

Arvoisa puhemies! Tämä laki kokonaisuudessaan käsiteltiin yksimielisesti mietinnön muodossa valiokunnassa, mutta haluan tähän loppuun vielä korostaa sitä, että kun tänä päivänä puhutaan erityisesti näistä tietojärjestelmistä ja niiden mukanaan tuomista haasteista, niin on tärkeää, että oivallamme koko maassa sen, että luomme mahdollisuudet kattavalle laajakaistajärjestelmälle ja tietoverkoille niin, ettei millään alueella jäädä katvealueeksi tämän lääkelain asettamien tavoitteiden alla.

Mats  Nylund /r:

Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Det här är ett mycket bra lagförslag och det har behandlats bra också här i huset. För ett antal år sedan drog Läkemedelsverket in tillståndet för flera medicinskåp, bl.a. i min hemkommun Pedersöre. Orsaken var skärpta tillståndsvillkor i och med förändringar av läkemedelslagen 2003, och att tillstånd för medicinskåp enbart kunde beviljas för glesbygdsområden. Det här stod i bjärt kontrast till regeringsprogrammets mål om att bevara en bebodd, levande landsbygd med tryggad service och livskraft.

Den 15 februari 2008 ställde jag ett skriftligt spörsmål till regeringen i frågan. Jag frågade ifall regeringen tänkte vidta åtgärder för att öka antalet medicinskåp speciellt på landsbygden och glesbygden för att trygga tillgången på läkemedel i hela landet, och ifall regeringen skulle revidera läkemedelslagen, uttryckligen gällande tillståndsvillkoren för förbättrad läkemedelsservice för medborgarna.

Arvoisa puhemies! Helmikuun 15. päivänä 2008 esitin kirjallisen kysymyksen hallitukselle. Minä kysyin, onko hallitus aikeissa ryhtyä toimenpiteisiin lääkekaappien lukumäärän lisäämiseksi erityisesti maaseudulla ja haja-asutusalueilla ja lääkkeiden saatavuuden turvaamiseksi koko maassa sekä aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin lääkelain uudistamiseksi lupaehtojen osalta kansalaisten lääkepalveluiden parantamiseksi. Lääkkeiden saatavuuden turvaaminen koko maassa on tärkeää, ja olen erittäin iloinen ja tyytyväinen siihen, että me saamme sen muutoksen aikaan nyt eduskuntakäsittelyn jälkeen.

Nyt lakiin otetaan säännökset apteekkien palvelupisteistä ja apteekkien verkkopalvelutoiminnasta, aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja mainitsi. Tämä on ajan hengen mukaista toimintaa. Lääkekaapeista tulee siis apteekkien palvelupisteitä, eikä palvelupisteiden määrä ole rajoitettu. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen luvalla apteekkari saisi perustaa palvelupisteen, ja laki antaa myös mahdollisuuden luovuttaa reseptilääkkeet palvelupisteiden kautta, samalla kun lääkeneuvonnan menettelytapoja uudistetaan.

Se, että laki mahdollistaa jatkossa reseptilääkkeiden toimittamisen apteekin verkkopalvelun kautta, tulee lisäämään reseptilääkkeiden saatavuutta myös syrjäisemmillä seuduilla. Lääkehuolto pystyy tämän lakiehdotuksen myötä huolehtimaan nykyistä paremmin ihmisten tarpeista asumispaikasta ja väestöpohjasta riippumatta aivan hallitusohjelman mukaisesti.

Värderade talman! Det är mycket centralt att tillgången till mediciner tryggas i hela landet, och jag är glad att vi har fått den här förändringen av läkemedelslagen till stånd.

När det tas in bestämmelser om serviceställen för apotek och om apotekens webbtjänstverksamhet är det alltså helt i enlighet med tidens melodi. Medicinskåpen blir serviceställen för apotek och antalet serviceställen kommer att vara obegränsat. Med andra ord, behovet avgör.

Med tillstånd från Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet får en apotekare grunda ett serviceställe. Lagen möjliggör också förmedling av receptbelagda läkemedel via serviceställen samtidigt som tillvägagångssätten för läkemedelsrådgivningen revideras.

Det att förslaget i förlängningen möjliggör expediering av receptbelagda läkemedel via apotekets webbtjänst, kommer att öka tillgången på receptbelagda läkemedel även i mer avlägsna bygder. Läkemedelsförsörjningen kommer genom detta lagförslag att bättre än för närvarande sörja för medborgarnas behov, oavsett boendeort och befolkningsunderlag. Det kommer att göras tryggt, säkert och sakkunnigt.

Paula Sihto /kesk:

Arvoisa puhemies! Apteekit ovat osa terveydenhuoltojärjestelmää, ja kunnat ovat vastuussa pääosasta terveyspalveluiden järjestämisestä. Näin onkin hyvin kannatettavaa, että kunnille annetaan paremmat mahdollisuudet apteekkipalveluiden kehittämiseen omalla alueellaan eli kunnalla on aloiteoikeus apteekin, sivuapteekin tai palvelupisteen perustamiseksi.

Reseptilääkkeiden saatavuuden turvaaminen myös harvaanasutuilla alueilla on tulevaisuudessa tärkeää. Polarisaatio kasvukeskusten ja harvaanasuttujen alueiden välillä tulee entisestään lisääntymään, ja harvaanasuttujen alueiden lääkehuollon turvaaminen on yhä haasteellisempaa. Hallituksen esityksessä tähän pyritään muuttamalla lääkekaapit apteekin palvelupisteiksi ja lisäämällä niiden määrää.

Verkkopalvelutoimintaa koskevien säännösten selkeyttäminen on tervetullutta. Apteekin verkkopalvelun ylläpitäminen edellyttää voimassa olevaa apteekkilupaa, eikä apteekki näin ollen voi toimia pelkästään verkkopalveluna, eli tämä on erinomaisen hyvä asia. Apteekkien verkkopalvelutoiminta tulee laajenemaan sähköisen reseptin tullessa laajamittaiseen käyttöön. Siten onkin erittäin tärkeää, että verkkopalvelujen laajentuessakin tulee huolehtia siitä, että apteekkipalvelut säilyvät alueellisesti riittävän kattavina maassamme.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä koko esityksessä on myönteisiä seikkoja aika paljon, niin kuin tässä on edellä todettu. Tässä kaikessa on niin kuin tällainen aaltoliike käynnissä, ja vaikkapa näiden lääkekaappien osalta, niin joskus aikaisemmin oli aika paljon lääkekaappeja myös tuolla syrjäseuduilla, mutta sitten jostain ihmeen syystä nämä säännökset ovat sen oloisia, että ne jouduttiin lopettamaan. Itsekin olen kirjallisia kysymyksiä tehnyt näistä. Vaikkapa tuolla Joensuun Kiihtelysvaaran Heinävaaralla kaupassa oli tämmöinen lääkekaappi. Sitten ei annettu lupaa jatkaa sitä, ja se tuntui ihmeeltä, koska se oli aika hyvin toiminut. Nyt jos toivon mukaan tämän tyyppinen laki menee läpi, niin tämä levittäytyisi sillä tavalla, että saataisiin sinne Heinävaaralle ja moneen muuhun paikkaan lääkekaappi. Mutta se ilmeisesti vaatii kuitenkin, jotta se apteekki on kanssa aktiivinen siinä asiassa, ja se voi olla, että siellä kanssa lasketaan sitten sitä, onko se miten kannattava joku jonnekin syrjäkylälle viedä. En tiedä, miten tämä tekniikkana hoituu, mutta myöhemmin se nähdään.

Toinen on sitten tämä, joka voi tulla esteeksi vanhemmilla ikäihmisillä, on tämä verkkopalvelutoiminta. Sitä karsastetaan tai ei ole opittu tai ei halutakaan opetella näiden tietoverkkojen käyttöä, mutta nuoremmillehan tämä tulee toimimaan, ja jos on semmoisia henkilöitä, jotka tekevät mahdollisesti sen vanhemman puolesta nämä asiat, silloin se antaa kyllä mahdollisuuden. Siinä mielessä kaikki nämä ovat myönteiseen suuntaan ja kannatettavia. Kerrankin pitää olla hallituksen kanssa samaa mieltä, että ei tarvitse änkyröidä hirveän paljon.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Varmasti on ollut kehitystä tässä hallituksen esityksessä ja sitä on otettu huomioon. Tuo on tietysti laadullinen eteenpäinmeno, että lääkekaapit muutetaan apteekkien palvelupisteiksi ja sillä sitten todella haja-asutusalueiden lääketurvallisuutta voidaan lisätä. Tavallaan se taso nostetaan, mutta aina tarvitaan se varsinainen apteekkikin, jonka palvelupisteitä nämä sitten ovat.

Mitä tulee kunnan aloiteoikeuteen apteekin, sivuapteekin tai palvelupisteen perustamiseksi, niin kyllä siinä se apteekkari tai proviisori tarvitaan, joka sen sitten lopulta perustaa. Tämä kunnan vaikutusmahdollisuus on tietysti tällainen ikään kuin kannustin. Toivon mukaan kunta ei joudu käyttämään omia rahojaan tässä missään päin Suomea.

Tämä verkkopalvelu, joka on ikään kuin tämä uusi innovaatio tässä asiassa, todella tulee käyttöön sitten, kun tämä sähköinen resepti todella toimii. Siinä on ollut ongelmia tämän toteuttamiseksi.

Aivan hyvin tässä mietinnössä otetaan huomioon myös lääkkeiden säilytys- ja kuljetusolosuhteet, ja esimerkiksi kolmiolääkkeissä, kipulääkkeissä, erilaisissa myöskin väärinkäytetyissä lääketyypeissä on tämä kuljetuksen turvallisuus tärkeä tekijä. On hyvä pitää se asia todella mielessä.

Lopuksi näistä koneellisen annosjakelun ongelmista. Yksi ongelma on se hinta tälläkin hetkellä. Se on todella kallis tavalliselle pieneläkeläiselle ja hänen mahdollisuudelleen sitten tätä käyttää. Aika kalliiksi se käy, ja sitten se on hidas. Jos siihen tulee muutos, niin usein se on kaksi viikkoa ennen kuin se sitten ehtii sinne jakeluun.

Merja Kyllönen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Muutoksen vaikutukset ovat erittäin positiivisia, näin uskoisin, ja näitä lääkekaappeja eri alueilla on odotettu kyllä hartaasti, varsinkin pitkien välimatkojen maakunnissa. Mutta se, mikä edelleen huolettaa, varsinkin kun nämä verkkopalvelut tietysti jatkossa tulevat mutta tällä hetkellä tämän sähköisen lääkemääräyksen osalta järjestelmä ei ole vielä siinä kunnossa, että pystyttäisiin reseptilääkkeitä toimittamaan verkkopalvelun avulla kansalaisille, niin myös pienten apteekkien toiminta haja-asutusalueilla ja syrjäisillä seuduilla on äärimmäisen tärkeää. Kyllä sieltä tuleva viesti apteekkien taloudellisesta tilasta, kun puhutaan todella pienistä apteekeista, on sellainen, että voidaan sitten jatkossa varmaan miettiä, millä tavalla pystytään turvaamaan lääkehuolto pienissä kunnissa ja alueilla, joissa aletaan olla vähäväkisten seutujen nimityksen alla.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kaikki puheenvuoron käyttäjät ovat kehuneet tätä hallituksen esitystä ja mietinnön mukaista ratkaisua, ja yhdyn näihin kehuihin, että tämä on ihan myönteinen ja hyvä asia ja erittäin tarpeellinenkin, mutta kiinnitän huomiota yhteen pikanttiin yksityiskohtaan. Nimittäin minua hämmästytti se, että tällaiseen hallituksen esitykseen annettavassa eduskunnan vastauksessa on kymmenkunta korjauspykälää. Rupesin oikein lukemaan, miten ihmeellä tähän on pystytty, sillä tämä vaatii jo poikkeuksellista lahjakkuutta valmistelijalta, että näin monta virhettä onnistuu tekemään tänne. Sitten täältä selviää, millä tavalla näitä virheitä nykyaikana valmistelevat virkamiehet tekevät. Täältä yksityiskohtaisista perusteluista käy selville — Otan vain yhden esimerkin: "42, 43, 44 ja 50 §. Hallituksen esityksessä ei ole ollut tarkoitus poistaa säännöksissä tarkoitetuissa tilanteissa proviisoreilta ja farmaseuteilta nykyisin vaadittua laillistamista. - - Lisäksi ehdotetaan, että 43 §:ssä apteekkiluvan myöntämisen edellytyksenä olisi edelleen, ettei hakijalle ole määrätty edunvalvojaa." jne. jne. Mitenköhän olisi, jos peruskouluun takaisin muutamaksi viikoksi nämä valmistelijat?

Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Edustajien täällä salissa on kiittäminen tarkkoja mietinnön tekijöitä ja tietysti asiantuntijoita, jotka olivat kuultavanamme. Kiinnitimme huomiota moniin seikkoihin, kuten muun muassa näihin laillistamisiin ja muihin seikkoihin, jotka valiokunnan ohittaessaan olisivat olleet aika suuria asioita. Asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi, että valmistelu oli ollut, sanoisinko, pikaista, nopeaa, ja tästä varmasti johtuvat nämä monet lapsukset, jotka tänne olivat pujahtaneet. Mutta onneksi olemme ainakin suurimman osan niistä toivon mukaan saaneet korjattua eikä tämä sitten toistuisi muissa esityksissä.

Mats Nylund /r:

Arvoisa herra puhemies! Tämä tulee todella tarpeeseen. Minä voin mainita nyt tässä paikassa, että tänään oli meidän paikallislehdistössä, että yksi lääkekaappi, joka suljettiin vuonna 2008, tulee jo nyt takaisin, että on lähetetty anomus. Matka kaupunkiin ei ole sen enempää kuin 12 kilometriä, mutta se parantaa palvelua huomattavasti vanhuksille ja erityisesti lapsiperheille.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää, että apteekkipalvelut ovat mahdollisimman monelle lähipalveluita. Meillä on ollut viime vuosien saatossa valitettava palvelujen keskittyminen ja palvelujen katoaminen maaseudun kyliltä, jopa pienistä kunnista ja kaupunkien lähiöistä. Tämä kielteinen kehitys koskee niin kauppaliikkeitä kuin monia muitakin erityispalveluita, ja vastaavaa on ollut myöskin lääkehuollon apteekkipalvelujen sektorilla. On erittäin hyvä, että nyt käsiteltävänä olevalla asialla halutaan turvata apteekkien lähipalvelut.

Usein niin sanottu lääkekaappi, niin kuin näitä alimman asteen apteekkipalveluja on nimitetty, palvelee asiakkaalle täysin apteekin näköisenä. Se ei välttämättä ole kaappi jonkun kaupan nurkassa. Se saattaa olla sitäkin, mutta useimmat lääkekaapit, joissa itse olen asioinut, ovat kuin apteekkihuoneet, ja siellä apteekkihenkilökunnaksi pukeutunut henkilökunta palvelee, ja siellä on kaikki palvelutaso asiakkaan näkökulmasta aivan kuten apteekissakin. Tällä lääkekaappijärjestelmällä on voitu turvata hyvin monen paikkakunnan lääkehuollon lähipalvelut. Tiedän, että se on ollut jossakin kauppaliikkeessä sitten todella kaappi, jota on vastuullisesti vartioitu, ja sieltä on palveluja annettu. Eli on hyvin monentasoisia lähipalveluja ollut lääkekaapin nimellä.

Toivon, että näitä lääkekaappipalvelun nimellä tunnettuja palveluja voitaisiin tarjota yhä useammalle kylälle, kaupunkilähiöön tai kuntaliitosten myötä liitettyihin kuntiin, joista apteekit ovat poistuneet. Sivuapteekkihan on täysin palvelutasoltaan apteekin veroinen asiakkaalle. On oikein hyvä, että näitä sivuapteekkeja on ja että apteekkipalvelu on hajautunut. Omassa kotikunnassani Keuruulla on Keuruun ensimmäinen apteekki keskustaajamassa ja kakkostaajamassa Haapamäellä on Haapamäen apteekki, käyttää myöskin nimeä Keuruun toinen apteekki. Aikoinaan on ollut Elisenvaaran apteekki, joka on sitten siirtynyt Haapamäelle, ja tällä on sitten sivuapteekki Keuruun keskustaajamassa. Elikkä kuntayksikön sisällä on kolme apteekkipalveluja tarjoavaa pistettä. Sitä vastoin entisen Pihlajaveden kunnan alueella, joka on aikoinaan liitetty Keuruuseen, palvellut lääkekaappi on poistunut. Tuossa kauppaliikkeessä palvellut lääkekaappi oli todellakin kaappi kauppaliikkeessä. Valitettavaa, että sen palvelut ovat näin loppuneet.

Pidän tärkeänä, että apteekkipalveluja saadaan lähipalveluiksi, nopeasti saataviksi, mahdollisimman laajalla aukioloajalla. Pidän tärkeänä, kuten puheenjohtaja ed. Inkeri Kerola toi esille, myös turvallisuutta, kohtuullista hintaa ja asiantuntevaa neuvontaa kaikkien apteekkipalvelujen osalta.

Paula Sihto /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen käytti tuossa hyvän puheenvuoron edellä, hyvin laaja-alaisesti toi esille näitä apteekkipalveluja ja niiden tärkeyttä. Haluaisin vielä sanoa tästä, mitenkä tämä sähköinen lääkemääräys etenee tässä meidän Suomenmaassa. Asiantuntijakuulemisessa tuli esille, että tämä on aloitettu nyt Turussa muutamassa apteekissa ja tämän vuoden loppuun mennessä tämä sähköinen lääkemääräys laajenee niin, että kaikissa turkulaisissa apteekeissa se toimisi sitten vuoden loppuun mennessä. Eli tämän verkkopalvelun kautta ei todella ole mahdollista toimittaa reseptilääkkeitä ennen kuin tämä sähköinen lääkemääräys saadaan laajenemaan ja järjestelmät saadaan toimiviksi ja kattaviksi koko maassa.

Yleiskeskustelu päättyi.