5) Laki tuloverolain 92 §:n muuttamisesta
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessani on kysymys tuloverolain
92 §:n muuttamisesta, ja aloitteessa esitän
omaishoidon tukea lisättäväksi tuloverolaissa
säädettyjen verovapaiden sosiaalietujen joukkoon.
Thl:n tutkimusten mukaan tiedämme, että Suomessa
on yli 300 000 omaishoitajaa, joista omaishoitolain mukaisen
kunnallisen omaishoidon tuen piirissä on suht pieni joukko
eli noin 30 000. Omaishoitajat tekevät hoitotyötä pääasiallisesti
osin ansiotyön sijasta. Lähes 60 prosenttia omaishoidon
tukea saavista hoitajista on eläkkeellä ja noin
25 prosenttia työssä ja loput joko työttöminä tai
virkavapaalla. Tiedämme, että väestö ikääntyy
ja siitä seuraa hoidon ja hoivan tarpeen kasvu. Hoidettavien
enemmistö on yli 65-vuotiaita. Lähes puolet hoidettavista
tarvitsee apua vanhuuden vuoksi. Kuitenkaan omaishoito sinänsä ei
ole pelkästään vanhuuskysymys, sillä omaishoitotilanteet
ovat hyvin moninaisia käsittäen esimerkiksi työikäisten
ja mielenterveyskuntoutujien omaishoitajia sekä erityislasten
ja -nuorten vanhempia. Esimerkiksi vammaisia lapsia ei
ehkä tänä päivänä niin
herkästi kuin ehkä aikaisemmin sijoiteta laitoksiin,
ja tällöin monille nuorillekin, hyvinkin nuorille
vanhemmille omaishoitajan rooliin siirtyminen on suuri haaste. Omaishoidossa
olevista hoidettavista hyvin monet tarvitsevat runsaasti apua ympäri
vuorokauden.
Kaikista viime vuosien parannuksista huolimatta omaishoidolle
ei tänäkään päivänä vielä anneta
sitä arvostusta tai arvoa, mikä sille kuuluu.
Tiedämme, että kunnat ovat monissakin paikoissa
hyvinkin nihkeästi suhtautuneet omaishoidon tuen kattavaan
maksuun, jossa kaikki, jotka kriteerit täyttävät
ja sitä todella tarvitsevat, saisivat riittävän
omaishoidon tuen. Koko ajan tulee uusia ja uusia huolenaiheita,
kun omaishoitajat viestittävät, että heille
ne tukimuodot ja palvelumuodot, jotka omaishoidon laissakin ovat, eivät
toteudu, ja osin on tietysti kysymys myös kuntien taloudellisesta
tilanteesta.
Omaishoidon tuen hoitopalkkion vähimmäismäärähän
tänä päivänä, ainakin
keväästä lähtien, on ollut noin
350 euroa, ja hoidollisesti raskaan siirtymävaiheen aikana
maksettava hoitopalkkio on ollut vähintään
noin 700 euroa kuukaudessa. Hoitopalkkio on viime vuosina jonkin
verran noussut, mutta korvaukset ovat edelleen pieniä hoidon
sitovuuteen nähden. Omaishoitajille kaiken kaikkiaan on
tärkeää, että mahdollistetaan tietenkin
muutakin kuin omaishoidon tuki. He tarvitsevat vapaapäiviä,
he tarvitsevat tukipalveluita, he tarvitsevat kuntoutusta, jotta
jaksavat tätä tehdä. Mutta erilaisissa
tilaisuuksissa hyvin usein nousee omaishoidon tuki ja sen verotus esille.
Niinpä olen esittämässä tällä lakialoitteella, että tämä omaishoidon
tuki tulisi säädettyjen verovapaiden
sosiaalietuisuuksien joukkoon. Omaishoidon tuki määritellään
edelleen työtuloksi, ja sitä verotetaan kohtuuttomasti.
Tänään viimeksi olen tästä asiasta
omaishoitajien puolelta kuullut. Tämä on epäkohta,
jonka poistamisella autettaisiin omaishoitajien arkea merkittävästi.
Olisi välttämätöntä,
että omaishoidon erityisluonne otettaisiin verotuksessa
huomioon ja omaishoidon tuki olisi siten verovapaa ansio, kuten
esimerkiksi opintotuki on.
Omaishoitajan työ tuottaa sekä kunnalle että valtiolle
huomattavia säästöjä, koska
monetkin omaishoidettavat, jos ei heillä olisi omaishoitajaa,
jouduttaisiin hoitamaan mahdollisesti laitoksessa. Tämä tulisi
hyvinkin kalliiksi yhteiskunnalle. Näin ollen toivoisin,
että tämä verotusasia saataisiin kuntoon.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustajakollega Rauhala on tehnyt erittäin tärkeän
aloitteen, ja ehkä asia on tärkeä senkin vuoksi
henkilökohtaisesti itselleni, että olen ollut
ajamassa samaa asiaa jo aiemmin. Tällä hetkellä huolestuttava
viesti kunnista on se, että omaishoitajien palkkioita leikataan,
omaishoitajat eivät saa pidettyä edes niitä yhteisesti
sovittuja ja säädettyjä vapaapäiviä.
Tämän vapaapäiväjärjestelmän
uudistamiseksi ja kehittämiseksi olisikin syytä pohtia
ajatusta siitä, olisiko meillä Suomessa mahdollisuutta
rakentaa järjestelmä, joka toimii vähän
samalla systeemillä — toivon, että kukaan
ei loukkaannu — kuin maatalouden lomitusjärjestelmä elikkä lomittaja
tulee kotiin, auttaa siinä kotona arjessa, jolloin omaista
ei tarvitse lähteä viemään minnekään
kauemmas. Monta kertaa omaishoidettavat, varsinkin vaikeasti dementoituneet
tai Alzheimerin tautia sairastavat kärsivät äärettömästi siitä,
että heitä liikutellaan ja viedään
paikasta toiseen, jolloin usko siitä, että on
turvallinen elinympäristö, monesti horjuu.
Kyllä suomalainen ikääntyvä väestö tarvitsee toimivan
järjestelmän, joka on myös kustannustehokas,
ja omaishoitojärjestelmä jos mikä on
sitä. Sen vuoksi meillä ei ole varaa olla kehittämättä tätä järjestelmää,
ja verovapaus on yksi askel siihen suuntaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edellisen puhujan ajatuksiin voi yhtyä siinä,
jotta tämmöinen lomitusjärjestelmä pitäisi
luoda, että se tuleekin sinne kotiin tämä lomittaja
eikä siirretä vanhusta johonkin muualle siitä tutusta
ympäristöstä.
Aikanaan muutama vuosi sitten sosiaalineuvos Elli
Aaltonen teki tästä selvitystyön, yhden
henkilön selvitystyön, ja siinä hän
esitti monia asioita, joilla parannettaisiin omaishoidon ja
-hoitajien asemaa ja hoidettavien asemaa. Yksi merkittävä asia
oli, jotta siirretään tämä omaishoidon
maksatus Kelalle. Normitus olisi sitten yhdenmukainen koko maassa,
eikä tulisi nämä kuntien talousvaikeudet
eteen siinä. Kunnat muuten olisivat siinä systeemissä vastanneet
tästä järjestämisestä.
Elli Aaltoselta minä kysyin sitten, satuimme lentokoneessa
istumaan rinnakkain, miksi hän ei esittänyt tätä,
mitä ed. Rauhala tässä esittää,
elikkä verovapautta. Aaltonen sanoi, että hän
keskusteli eri tahojen kanssa ja valtiovarainministeriön
vero-osaston kanssa, ja kun siellä on sellainen henki olemassa,
jotta kaikki tulot pitää saada veronalaisiksi,
tämä on syy, miksi hän ei esittänyt
tätä.
Minä itse olen sitä mieltä, mitä ed.
Rauhala tässä esittää, jotta
kun palkkiot ovat suhteellisen matalia ja se työ on kuitenkin
aika raskasta ja vaativaa sillä tavalla, kun tiedetään,
mitkä normitukset on nyt kunnissa ollut — että ne
on vedetty hirveän tiukalle, sinne ei helposti omaishoitajaksi
edes pääse ja korvaus on matala — niin
siinä tapauksessa tätä voisi luonnehtia
tämmöiseksi yleishyödylliseksi työksi,
jossa, kun ei kerran palkkioita nosteta, saataisiin verovapaana
se koko korvaus, ja silloin tämä olisi kannustava
ja hyvä järjestelmä, joka voisi tuoda
myös lisää näitä omaishoitajia,
jotta ei vietäisi ihmisiä laitoksiin. Sen takia
minä kannatan tätä esitystä,
ja toivon mukaan tämä esitys nyt kantaa hedelmää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että lakialoitteitten
avulla kansanedustajat voivat saada eduskunnan täysistuntoon
asioita, jotka koetaan tärkeiksi. Omaishoito on tärkeä asia,
ja kuten täällä ed. Rauhalan aloitteessa
todetaan, Suomessa on noin 300 000 omaishoitajaa. Tämä on
suuri määrä. Kun ajatellaan perheitä, joita
tämä koskettaa, niin silloin se määrä,
joittenka lähipiirissä on omaishoitaja, on todella suuri.
Ensinnäkin omaishoitaja ja hoidettava, tämä tekee
jo vähintään 600 000 henkilöä,
mutta vielä jos lähipiiri otetaan huomioon, niin
silloin on todella suuresta joukosta kansalaisia kyse, joita tämä tärkeä asia,
omaishoito, hyvin läheltä koskettaa. Minulle oli
yllätys, että kunnallisen omaishoidon tuen piirissä on
300 000:sta vain 30 000. Tämähän
olisi vain noin 10 prosenttia. On todella ihailtavaa, että näin
arvokasta työtä halutaan tehdä ja jaksetaan
tehdä tässä määrin. Todella
toivon, että tämän aloitteen perusajatus omaishoidon
tuen verovapaudesta voisi edetä myönteisellä tavalla.
Tämä tukihan on varsin vähäinen,
jos verrataan mihin tahansa ansiotuloon. Usein, niin kuin täällä todettiin,
omaishoitaja on jo eläkeläinen, mutta kaikki eivät
ole sitä, ja silloin tästä omaishoidon
palkkiosta verotus vie huomattavan osan. Elikkä minä näkisin,
että tämä ajatus omaishoidon tuen vertaamisesta
vaikka opintotukeen voisi olla hyvinkin perusteltu. Omaishoito on
myös sikäli yhteiskunnalle edullista, että yleensä siellä kotona,
missä hoidettava omainen on, on tilat, kaikki tarvittavat
fyysiset valmiudet, ja on suhteellisen edullista tehdä omaan
kotiin ne tarvittavat ratkaisut, joita hoidettavan omaisen hoito vaatii.
Tässä on hyvin edullisesta hoitomuodosta kyse.
Siksi, herra puhemies, toivon, että tämä aloite
synnyttää valiokunnassa asiasta asiallisen ja
vilkkaan keskustelun ja että tätä kautta
vauhditetaan niitä paineita, joita on olemassa omaishoidon
edistämiseksi.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhalan aloite on erittäin ajankohtainen
ja tulevaisuuteen suuntautuva, koska meidän väestömmehän
ikääntyy koko ajan ja varmasti omaishoito, toivottavasti,
pysyy yhtenä vaihtoehtona myös tulevaisuudessa
hoitaa omaisia, eikä ainoastaan tämä kosketa
ikääntyvää väestöä, vaan
niin kuin ed. Rauhala tässä aloitteessaan perustelee,
että on myös hyvin nuoria, esimerkiksi mielenterveyskuntoutujia,
jotka tarvitsevat omaishoitajaa. Eli tämä asia
koskettaa muitakin ikäryhmiä kuin vain ikääntyviä ihmisiä.
Yksi tärkeä asia tässä on
se, mistä tämä omaishoidon tuki maksetaan.
Itse näkisin sen siirron Kelalle erittäin tarpeellisena,
koska nyt voidaan sanoa kyllä sillä lailla, että kunnissa
on erilaisia määrärahoja osoitettu omaishoidon
tukeen, ja sitten toisissa kunnissa vaan sanotaan, että nyt
määräraha on kaikki ja tukia ei enää voi
myöntää. Kuntalaiset ovat siis eriarvoisessa
asemassa eri kunnissa, eli sillä lailla omaishoidon tuen
siirto Kelalle mitä pikimmin olisi erittäin tärkeä asia.
Omaishoidon tuki sinänsä tarvitsee enemmän arvostusta.
Siitä paljon puhutaan, mutta sitten käytännön
teot eivät ole kyllä monta kertaa seuranneet perässä.
Monessa kunnassa esimerkiksi nämä lakisääteiset
vapaapäivät eivät tänä päivänä toimi
sillä lailla kuin niiden pitäisi toimia, eli suoranaisesti
rikotaan lakia vielä monessa kohtaa maata.
Nämä säästöt, mitkä ed.
Rauhala tässä lakialoitteessaan tuo
esille, eli jos 11 600 ihmistä siirrettäisiin
laitokseen, niin se maksaisi 533 miljoonaa, kun vuosittain omaishoidon
tukia maksetaan hoitopalkkioina noin 85 miljoonaa euroa, että kyllähän
me puhutaan yhteiskunnallisesti erittäin isosta ja tärkeästä asiasta.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhalan ajatus tästä verovapaudesta
on erittäin varteenotettava, ja toivon sille suotuisia
tuulia, jos ei nyt, niin sitten ainakin pitemmässä juoksussa.
Tässä on myöskin muita erittäin
hyviä asioita, omaishoidon puutteita nostettu esille, ja
haluankin kannustaa siihen suuntaan, että tämä omaishoito
todellakin siirrettäisiin Kelalle. Kun Keski-Suomenkin
kuntien tilannetta vertailee, niin siellä on hyvin erilaisia,
epäreiluja käytäntöjä,
ja joissakin kunnissa omaishoito koetaan sitten niin tärkeäksi,
että siihen halutaan enemmän panostaa, ettei laitospuolen
paikkoja tarvitsisi niin paljon sitten rasittaa.
Myöskin tämä vapaapäivien
pitämisasia. Oli erittäin hyvä, että ed.
Kyllönen nosti tämän kotona tehtävän
sijaistuksen tai lomituksen esiin. Monet vanhukset kokevat,
että nämä intervallihoidot ovat niin
raskaita, että itse asiassa niiden jälkeen tämä hoidettava
menee monesti niin huonoon kuntoon, että on erittäin
työlästä sitten kotona taas jatkaa. Jos
esimerkiksi palveluasunnoista ei löydy sopivaa
vapaapäivien pitopaikkaa, niin sitten se tarkoittaa ihan
vuodeosastolla makaamista, jossa on sitten lonkkamurtumat riskinä,
tai sitten käytetään kaiteita ja sitomista,
että siellä sairaalassa tämä hoidettava
voisi olla.
Mutta vielä eräs asia, mikä ei tässä esille
noussut, on se, että moni omaishoitaja joutuu jättämään
työpaikkansa siirtyessään hoitamaan esimerkiksi
omia vanhempiaan, ja siksi olisi erittäin tärkeää,
että voisi saada ikään kuin palkatonta
hoitovapaata aivan samoin kuin oman lapsen hoidosta, eli että se
työpaikka pysyisi siellä. Tämä ei
maksa yhteiskunnalle mitään mutta mahdollistaa
sen, että juuri silloin kun vanhemmat tarvitsisivat sitä apua,
sitä voitaisiin sinne kotiin antaa, ja sitten voitaisiin
palata työpaikoille. Monesti nämä ihmiset,
jotka tähän vaiheeseen tulevat, että omat
vanhemmat apua tarvitsisivat, ovat lähellä eläkeikää,
ja on aika riskialtista lähteä omaishoitajaksi,
vaikka tiedetään, että tarve olisi vaikka
vain muutamille kuukausille tai vuosille.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän yhteiskunnassamme
on tietysti tärkeää, että me
saamme verotuloja palvelujen kehittämiseksi ja jotta yleensä pystymme
vastaamaan siihen tämän päivän
palvelutarpeeseen. Mutta tässä yhteydessä,
kun puhutaan omaishoidosta, niin jos ajatellaan sitä omaishoidon
tuen suuruutta, niin sitä ei kuitenkaan voi verrata — kun
ajatellaan sitä työmäärää tai
sitä palvelutehtävän suuruutta — millään
tavalla työtuloon, jos ajatellaan ihan hoitajan palkkaa,
vaikka sekin on pieni. Nämä tuet, se vähimmäismäärä mutta
myös se enimmäismäärä,
euroissa kuukaudessa, ovat todella pieniä. Ja se, minkä vuoksi
tämä on nyt noussut esille ja on sillä lailla
ajankohtainen, on se, että juuri on arvioitu uudelleen
näitä kriteereitä, ja voi sanoa, että niitä on
kiristetty. Joidenkin kohdalla on käynyt niin, että jos
on aikaisemmin saanut enemmän, niin sitä omaishoidon
tuen määrää on jopa vähennetty.
Tämän vuoksi minusta olisi hyvä,
että arvioitaisiin tämä koko kokonaisuus,
että mikä on omaishoidon tuen merkitys koko tässä kokonaisuudessa
sille omaishoitajalle, kun hän ei tee muuta työtä tai
kun eläketulot ovat todella pienet. Se selviytyminen on
joskus vaikeaa tai jopa täysin mahdotonta. Samalla tavalla
kuin täällä on muissa puheenvuoroissa
tullut esille, niin nyt kun ollaan miettimässä tätä Kelalle
siirtoa, niin näkisin, että tässä vaiheessa
erityisesti tämä verotuksen osuus olisi arvioitava
uudelleen ja samoin nämä kaikki muut tuki- ja
palvelumuodot, mitä omaishoitoon tulee liittää,
jotta tämä toiminta, palvelutehtävä,
ei vaarantuisi ja sitä kautta tulisi yhteiskunnalle suurempaa
laskua. Todella näen, että olisi arvioitava näitten
vapaapäivien viettämismahdollisuudet jne.
Mutta kiitokset kaikesta tuesta, ja tiedän, että useammatkin
kansanedustajat ovat tämän nostaneet esille, ja
sen vuoksi toivoisin, että tämä olisi niissä pöydissä,
joissa tätä omaishoidon tuen jatkokehittelyä tehdään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti on perusteltua odottaa, että tämä asia
olisi hallitusneuvotteluissa, että se otettaisiin
todella hallitusohjelmaan, niin että omaishoitajien lukuisat
ongelmat ratkaistaisiin. Yksi on tämä tuen heikkous,
se että se tulo menee pääosin veroihin.
Eli tämä ed. Leena Rauhalan lakialoite tästä verottomuudesta
on aivan perusteltu.
Toisaalta on sitten näitä muita ongelmia.
Suuri ongelma on tietysti se, että melkoinen osa, suuri
enemmistö, omaishoitajista on ilman minkäänlaista
tukea. Sitten vapaapäivän järjestäminen, kolme
kuukaudessa, se ei onnistu. Ja aivan oikein, tämä ed.
Kyllösen täällä nostama ajatus, että se
apu tulisi kotiin, olisi erittäin tärkeä.
Täällä viitattiin jo siihen, että nämä hoidettavat
ovat monesti henkilöitä, joita on vaikea viedä hoitolaitokseen,
esimerkiksi sairaalaan kolmeksi vuorokaudeksi, ja sitten tuoda takaisin.
Muun muassa Alzheimer-potilaiden tila vieraassa ympäristössä oikeastaan
pahenee, ja siihen liittyy ed. Kalmarin mainitsemia vammautumisriskejä.
11 600 ihmistä enemmän olisi tämän
aloitteen ja Stakesin mukaan laitoksissa, jos ei olisi tätä omaishoitojärjestelmää.
Tämä on merkittävä määrä.
Ja 60 000 potilasta olisi sitten vähintään ajoittaisen
laitoshoidon tarpeessa niistä, jotka ovat omaishoidon piirissä.
Arvoisa puhemies! Hyvä esitys, ja tästä on
todella puhuttu paljon. Tämä kuuluu niihin asioihin,
jotka eivät liiku, vaikka kaikki sitä puolustavat
ja kukaan ei vastusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Niin varmasti on, että kaikki kannattavat,
mutta se ratkaisu, joka tarvitaan, on pitkässä kuusessa. Näin
voidaan todella sanoa. Tämän lakialoitteen perusteluissa
käy ilmi, että 11 600 henkilöä olisi laitoshoidossa,
jollei omaishoitajat heitä kotona hoitaisi. Tämä on
varmasti oikean suuruusluokan luku.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota siihen, mistä tässä toisaalta
on kysymys. Kysymys on verotuesta. Verotukien määrä on
ollut rajussa kasvussa: 12 miljardia 2006, nyt sitten parin vuoden
aikana on tullut ainakin miljardi lisää, nyt yli 13
miljardia on verotukien kokonaismäärä.
Se on erinomaisen paljon. Tämän takia pitäisi
kyllä koko tämä verotukijärjestelmä käydä perusteellisesti
läpi, ja tätä tarkastusvaliokunta onkin
jo suunnitellut.
Sitten tähän erityiseen asiaan, omaishoitoon, on
tehtävä kokonaisratkaisu. Kaikilla hyvillä asioilla
yritetään tuupata, ja kaikki johtaa enemmän tai
vähemmän pieleen menevään ratkaisuun, osittaisratkaisuun,
ei mitään pysyväisluontoista, joka olisi
todella merkityksellistä.
Me juuri korotimme omaishoidon tukea. Mitä on tapahtunut?
Kunnat ilmoittavat, että määräraha
oli ja meni ja sori vaan nyt, että täällä on
Oulussakin toistasataa henkilöä jonossa odottamassa,
kun vaan joku keksisi rahaa lähettää tuonne Oulun
kaupungin kassaan. No, mitäs tällä on
sitten merkitystä? Täällä käytetään
hienoja puheita kuin mitäkin, ja sitten lopputulos on tämä.
Kokonaisratkaisua tarvitaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen toi tärkeän
asian esille, laajan kokonaisratkaisun. Ed. Paula Sihto toi täällä äsken esille
näkemyksen siitä, että kun väestö ikääntyy,
niin hoidon tarve tulee voimakkaasti kasvamaan. Tästä me
kaikki olemme nähneet monenlaisia tilastollisia esityksiä,
ja nämä kaikki yhdensuuntaisesti osoittavat, että hoidon
tarve määrällisesti mutta myöskin
vuosilla mitattuna ilmeisesti tulee kasvamaan. Nyt tarkastelen asiaa
tässä kuntapäättäjän
näkökulmasta.
Olisi tavattoman hyvä kunnan kannalta ja kuntapäättäjän
kannalta, jos hoitoa voitaisiin saada omaishoidon puitteissa. Se
olisi kuntapäättäjälle todella
suuri etu ja helpotus. Tällöin olisi hyvin edullisesta,
kustannustehokkaasta, hoidosta kyse. Tällöin tilat
riittäisivät paremmin. On hyvin kallista rakentaa
uusia kiinteistöjä. Ne maksavat, ja kuitenkaan
niissä ei välttämättä kovin
suuria määriä voida antaa hoitoa sitä tarvitseville,
ja tällöin kuntapäättäjän
näkökulmasta korostuu kyllä se, mitenkä saadaan
hoitoa annettua, ja omaishoito on siinä todella tärkeässä asemassa. Se
on paljon tärkeämpi kunnan menotalouden kannalta,
että voimme saada omaishoitoa hoitoa tarvitseville, kuin
se vähäinen veromenetys, mitä tulee,
jos tämä omaishoidon tuki on verovapaata. Osaltaan
on myöskin kyse henkilöistä, joilta ei kovin
paljon veroa mene. Se on tietysti kunnallisvero, joka ennen kaikkea
siinä verovelvollisia kohdistaa, mutta siitä huolimatta
aloite on hyvä, kannatettava. Menestystä aloitteen
taipaleelle.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Omaishoidon tuesta pitäisi tehdä tämmöinen
subjektiivinen oikeus, eikä niin, että tuki on
kytketty siihen määrärahaan, jonka kunta
on budjettiin laittanut, niin kuin tässä ed. Pulliainen
totesi. Se johtaa eriarvoiseen asemaan eri henkilöiden
osalta, ja voi käydä sillä lailla, että keskellä vuottakin loppuu
tämä raha. Ja sen takia kehottaisin niitä, jotka
eivät ole lukeneet tätä Elli Aaltosen
hengentuotetta, selvitystyötä, lukemaan sen. Tästä on
jokunen vuosi aikaa, kun hän sen teki. Siinä oikeastaan
oli semmoinen oikein kokonaisvaltainen ajattelu otettu käyttöön.
Mutta vaikka se raportti on tosi hyvä, niin jostain ihmeen
syystä sitä ei ole haluttu näköjään
viedä kuin pikku hiljaa eteenpäin. Voi olla, että kyse
on siitä, jotta siinä raha on ollut joka hetki
niin tiukalla, ettei ole uskallettu kokonaisena avata. Olen samaa
mieltä kuin ed. Pulliainen siinä, että tämmöinen
kokonaisvaltainen tarkastelu olisi paikallaan. Toivon mukaan ensi
hallitusohjelmaan otetaan semmoinen kanta, että tämä pannaan
nyt kertaheitolla kuntoon. Kysehän on siitä, niin
kuin täällä on todettu, että joka
tapauksessa tämän tyyppinen hoitomuoto on tosi
tarpeellinen ja kun ottaa kuntien talouden huomioon, niin tämä on
kaikkein edullisin vielä siltä osin kuin niitä omaishoitajia
vain löytyy tähän järjestelmään.
Keskustelu päättyi.