7) Laki tuloverolain 43 b §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Aiemmat lakialoitteet ovat olleet osaltaan
henkisiä, inhimillisiä kysymyksiä koskettavia.
Osaltaan tämäkin lakialoitteeni omaa myös
tällaisen ulottuvuuden mutta on ennen kaikkea nyt tällä kertaa
aineellisia arvoja koskettava. Mutta niitten takana on myös
inhimillistä hätää ja pelkoa
ja tuskaa.
Kuluneen vuoden aikana on ollut poikkeuksellisen paljon myrskyjä tunnetulla
tavalla, ja nämä myrskyt ovat kaataneet metsää,
aiheuttaneet vahinkoja. Ellei ole käynyt jollakin myrskytuhoalueella,
en ainakaan minä mutta ei varmasti kukaan toinenkaan oikein
voisi aavistaa, mistä todella on kyse. Keski-Suomessa Konneveden kunnan
alueella on varsin laaja myrskytuhoalue, jolla käynyt henkilö kyllä pystyy
näkemään, mistä on ollut kyse.
Ne vahingot, jotka noilla laajoilla alueilla on kohdattu, ovat olleet
jotain sellaista kuin maisema on nähty viime sotien aikaisissa kuvissa,
joissa metsä on ammuttu poikki, ja ei sitä oikein
metsänä voi enää pitää.
Näitä myrskytuhoalueita on ollut tietyllä alueella,
mistä pahimmat myrskyt menivät: aina Venäjän
rajalta Pohjanlahden rannikolle. Keski-Suomessa pahimmat alueet
ovat menetysten kohdalta olleet Konnevesi, Äänekosken
pohjoisosa, osaltaan Viitasaari, osaltaan Uuraisten Kyynämöisten
kylä, Kannonkoski, läntinen Keuruu, osaltaan niitä alueita,
jotka ovat myös entistä Pihlajaveden kuntaa, ja
täällä nämä vahingot
ovat selkeästi nähtävissä. On
puhdas onni, että henkilövahinkoja ei ole tullut.
Itse kun olin Haapamäellä aistimassa tämän viimeisimmän
myrskyn, joka taisi olla Sylvi-myrskyksi nimetty, siinä tuli
vajaan tunnin ajan ukkosen jylinää, josta yksityistä salaman ääntä ei voinut
erottaa. En ollut koskaan ennen tämmöistä kokenut,
ja saattaa olla, että menee vuosikymmeniä, ennen
kuin seuraavan kerran koen. Sanoin paikallaolijoille, että tuolla
on vaikea selvitä hengissä, missä tämä tapahtuu.
Onneksi nämä olivat hyvin asumattomilla seuduilla.
Metsän eläimet omasivat ihmeellisen viisauden.
Hirvet olivat menneet aukkopaikalle metsässä, äännelleet
ja — silloin, kun vielä oli tyventä — kokoontuneet
laumaksi aukealle paikalle, missä puut eivät sitten
voineet kaatua.
Kun sitten noille paikoille menin muutama päivä tämän
jälkeen maanomistajan kanssa, jonka kanssa myös
tämä käsiteltävänä oleva
lakialoite yhdessä valmisteltiin, niin oli noin
100 hehtaarin metsä, joka oli mennyt poikki kahden kolmen
metrin korkeudelta, ehkä noin 60-vuotiasta, hyvin hoidettua,
lannoitettua männikköä. Jokainen puu
oli sieltä katkennut. Jotkut olivat kaatuneet, mutta pystyssä olevia
puita ei laajalla alueella näkynyt lainkaan. Jos tuommoinen
60-vuotias metsä tällä tavalla tuhoutuu,
niin siinä tulee aineellinen vahinko siten, että se,
mikä jo nyt olisi tietyllä tukkipuuasteella, joudutaan
myymään kuitu- ja energiapuuna — ehkä joitakin pikku
tukkeja voidaan saada — ja tässä on suuri taloudellinen
menetys kyseessä.
Osaltaan vakuutukset korvaavat vahinkoja, mutta on ilmiselvää,
että tuskin koskaan kaikkea, ja kaikilla ei ole vakuutuksia.
Pahimmillaan metsänomistajasta tulee kahdeksi kolmeksi
sukupolveksi metsämaan omistaja. Jos tuhoaluetta, jolla
itse olen käynyt, ajattelee, että siellä nyt
on tuho koettu ja metsä istutetaan tai kylvetään,
niin jotta siellä seuraavan kerran olisi päätehakkuuiässä oleva
90-vuotias metsä, silloin eletään vuotta
2100. Ja noilla paikoilla käydessäni olen sanonut,
että ken elää, hän näkee.
Elikkä menetykset ovat olleet aineellisesti suuria, mutta
tiloilla, joilla itse asiassa koko metsä on mennyt — joillakin
se on ollut turva, jota on ajateltu eläkevuosien ajaksi,
jossakin se on nuoren viljelijäyrittäjän
turva tulevaisuuteen — tämä turva on silloin
kadonnut.
Olen liikkunut noilla alueilla paikallisen pankinjohtajan kanssa,
joka on kulkenut pahimpia tuhoja kokeneitten luona luomassa toivoa,
että tästä voidaan mennä eteenpäin,
katsotaan ratkaisuja, tämän takia ei vielä pakkohuutokauppoihin mennä.
Mutta kysymys on, siellä missä tilan koko metsälö tai
merkittävä osa siitä on tuhoutunut myrskyissä,
hyvin vahvasti henkisestä jaksamisesta ja työn
jatkumisesta.
Elikkä tässä tilanteessa minä näkisin,
että jonkunlaisen kädenojennuksen tulisi tulla
valtion suunnasta avuksi näitä menetyksiä kokeneille. Lakialoitteellani
minä haluan esittää sitä, että näiltä myrskytuhoalueilta
puun myyntiverotusta alennettaisiin 50 prosenttia muutoin myyntihetkellä maksettavasta
verosta, jos puut metsäkeskuksen antaman tiedon mukaan
ovat peräisin myrskytuhoalueelta. Olen tästä asiasta
tehnyt heti kesällä samansisältöisen
kirjallisen kysymyksen. Tähän saamassani vastauksessa
todettiin, että tällä hetkellä on
voimassa metsän puunmyyntiveroissa 25 prosentin huojennus,
mutta minä näkisin, että silloin, kun
on tästä erikoisesta tuhoalueesta kyse, tulisi
olla kädenojennuksena, tulevaisuudenuskon antamisena, konkreettisena
apuna myös, vielä lisähuojennus. Mielestäni
ei olisi ollenkaan kohtuutonta, jos tämä olisi 50
prosentilla tapahtuva vähennys nyt maksettavasta puun myyntiverosta.
On hyvä, että on ilmaistu tahtoa, että uudistettavaksi
joutuville alueille saataisiin ilmaiset taimet. Se on merkki tulevaisuudesta
ja luottamuksesta tulevaisuuteen. Samalla täytyy toki todeta se,
että kun hyvin hoidetut kasvatusmetsät ovat muuttuneet
aloittaviksi taimikoiksi, siinä on pitkä aika,
jolloinka on vain kustannuksia, yhden sukupolven aika vain kustannuksia,
eikä seuraavakaan sukupolvi sieltä kuin ehkä jotain
energiapuuta voi saada tuloiksi. Siksi, arvoisa puhemies, toivon,
että aloitteestani käydään keskustelu,
ja toivon, että se olisi myönteisen suuntainen, jotta
huojennus tuhoalueitten metsänomistajille voitaisiin saada.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen on tässä kuvannut
aika hyvin niitä tuntemuksia ja sitä tilannetta,
mikä kesällä oli niitten ihmisten osalta,
jotka sattuivat semmoiselle alueelle, missä heidän
metsiään on myrskytuho kohdannut. Yksi juottihan
kulki tuolla itäisessä Suomessa. Kuutostien suuntaisena
lähti Imatralta ja jatkoi aina tuonne Lieksaan asti.
Tänä aamuna kun läksin kotoa tuossa
viiden jälkeen ajelemaan Helsinkiin, niin siinä motot olivat
parasta aikaa tekemässä sitä savottaa.
Siinä on jatkunut se työ siitä asti,
ja siellä on aika ikäviä näkymiä.
Joku nuori metsä, mikä on nyt siinä vaiheessa,
että olisi ensiharvennusalue, sen kun myrsky tuhosi, niin
siellä on vain pirstaletta tähellä. Ei
saa välttämättä enää kuitupuutakaan. Se
suurin osa menee jopa polttohakkeeksi, mäntymetsää.
Tapasin tämmöisen yhden omistajan. Hänellä oli
juuri tämmöiset tuntemukset kuin ed. Oinonen tässä kuvaa.
Kaveri sanoi, että hän on istuttanut sen ja hänen
koko elämäntyönsä on tuhoutunut,
lähes 30 hehtaaria sitä metsää olemassa.
Sen takia mietin, miten suhtautua tähän ed. Oinosen
aloitteeseen. Ajattelin sillä tavalla, että jokainen
vastatkoon omistaan, mutta kysehän on kuitenkin laajemmasta
asiasta. Taimien antaminen minusta on tosi hyvä kädenojennus
siinä mielessä, että jos tämmöinen
iso tuho sattuu, niin totta kai siihen pitää jotenkin
yhteisesti myös pyrkiä vastaamaan.
Mutta sitten se veronhuojennusasia. Ajattelin sillä tavalla,
että jos vain osa on tuhoutunut jonkun metsänomistajan
metsästä, niin onko siitä syytä lähteä sen
isompaa tekemään. Mutta jos merkittävä osa
tuhoutuu tai kokonaan, niin kuin tässäkin yhden
metsänomistajan tapauksessa, niin minusta se huojennus
voisi olla 100 prosenttia. Se olisi harkinnanvarainen siinä mielessä, että se
tuhohan tulee jo siitä, kun se hinta laskee, kun suuri
osa (Puhemies: 2 minuuttia! Pyydän edustajaa siirtymään
puhujakorokkeelle!) menee polttoon, ja sen takia en ihan kokonaan
näin olisi hyväksymässä, vaan
katsottaisiin semmoinen harkinnanvarainen huojennus.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen jatkaa tässä rakentavien
metsäveroaloitteittensa sarjaa, ja tällä kertaa
lakialoite näyttää olevan varsin
hyvin valmisteltu ja siihen tuntuu puhalletun jo valmiiksi myös
tuollaista poliittista realismia. Toivoisin, että tämä herättäisi
huomiota tuolla valtiovarainministeriössä ja johtaisi
siihen, että annettaisiin tämän suuntainen
esitys ja otettaisiin huomioon nämä myrskytuhoalueiden
ongelmat.
Haluan tässä vielä kiinnittää myöskin
erääseen toiseen asiaan huomiota. Se liittyy näitten myrskytuhoalueitten
ongelmiin. Nimittäin osalla metsänomistajista
on tuollainen aika kallis metsän täysarvovakuutus
ja sillä perusteella he voivat saada vakuutuskorvauksia
näistä myrskytuhoista. Kuitenkaan nämä vakuutuskorvaukset eivät
ole minkään näköisen veronhuojennuksen piirissä.
Se koskee ainoastaan puun myyntituloa. Eli vaikka ovat ihan samanlaisesta
puusta peräisin olevaa tuloa, eivät saa minkäänlaista,
ei edes tätä 25 prosentin huojennusta, joka tällä hetkellä koskee
myytyä puuta, jos tulo saadaan kassaan ensi vuoden aikana
ja kauppa tapahtuu tänä vuonna.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen kyllä ansaitsee
metsäverotukimestarin korkea-arvoisen arvonimen. Se täytyy
pikaisesti saada kunniamerkkiluetteloon. Hän on niin ansioitunut
tässä puolessa.
Mutta tästä itse asiasta. Tällä on,
niin kuin ed. Kiviranta totesi, semmoinen vähän
laajempikin merkitys. Nimittäin nyt tämä myrskyisyys
taitaa vaan olla lisiimään päin. Tämä meidän
metsänhoidon rakenne vaan suosii sitä, että myrskytuhot
tulevat olemaan yhä merkittävämpiä.
Vielä jos kesät lämpiävät
sillä tavalla kuin nyt näyttää olevan
trendi, niin sitten tällaisten poikkeuksellisten sääilmiöiden,
joita viime kesänä oli useampi kappale, frekvenssi
vaan todennäköisesti lisääntyy.
Silloin tietysti valtiovarainministeriön suunnassakin
pitäisi miettiä samoin kuin yksityisellä vakuutussektorilla,
millä tavalla tätä turvaa etsitään.
Se tarkoittaa silloin kyllä ihan kokonaisvaltaista ratkaisua.
Ei tämmöisillä yksittäisillä verotukiratkaisuilla
tietystikään asiaa voida hoitaa, vaan siinä pitää ajatella
pitemmällä aikavälillä ja sitä,
mikä on metsänomistajan oma osuus ja mikä on
yhteiskunnan taustaturva tässä tilanteessa.
Mutta sympaattinen ele, jolla toivottavasti on asianomainen
vaste ministeriössä, niin kuin jo ed. Kiviranta
totesi.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Vähän epäilen,
että tällaiset ikään kuin poukkoilevat
veropäätökset voisivat enää nykypäivänä tuossa
metsäveropuolella onnistua. Meillä on vähän
karvaita kokemuksia edellisistäkin, sinänsä erittäin
hyvää tarkoittaneista myyntiverohuojennuksista.
Sinänsä on erittäin hyvä, kun
meillä on tämä 25 prosentin huojennus,
että nämä myrskytuhoalueelta tehdyt kaupat,
vaikka niitä puita ei ehdittäisi korjata, ilmeisesti
saadaan tämä huojennuksen piiriin, kunhan ne kaupat
on tehty. Tämä on minun mielestä erittäin
reilua; nimittäin siellä on hakkuukoneet täysillä käynnissä.
Tärkeää olisi myöskin se,
että niillä, joille metsätalouden harjoittaminen
on käynyt mahdottomaksi, olisi mahdollisuus vaihtomaahan
esimerkiksi Metsähallituksen kanssa tai mahdollisuus ostaa
maita. Meillähän nimittäin muutenkin myydään
valtion omaisuutta, niin että en ymmärrä miksi
ei tällaisissa tapauksissa, joissa tiedetään,
että se varmasti menisi hyviin käsiin ihmiselle,
joka haluaa ylisukupolvisesti metsiään hoitaa.
Tästä ylisukupolvisuudesta haluaisin vielä sanoa,
että se on kyllä käsin kosketeltavaa,
miltä tuntuu silloin, kun on tehty työtä metsän
jatkuvuuden turvaamiseksi, nimenomaan esimerkiksi tehty ensiharvennuksia
ja hoidettu metsiä kuntoon, ja sitten kun menee katsomaan
tämän myrskyn jälkeen, se onkin aivan
sellaisena raiskiona. Täytyy sanoa, että oman
isännänkin veti kyllä hiljaiseksi.
Sinänsä mietin tuota metsänhoidon
rakennetta, minkä ed. Pulliainen otti esille. Kyllä siellä meillä päin
ainakin, kun niitä myrskytuhoja oli, ei se oikeastaan ollut
kiinni siitä, minkä tyyppistä metsää.
Siellä oli siemenpuuasentoon jätettyä puustoa,
jonka olisi luullut menevän nurin, mutta jos syöksyvirtaus
ei mennyt siltä kohdalta, niin ne olivat kiltisti pystyssä.
Ja sitten saattoi mennä sellaista hyvää,
täysin kypsää metsää,
josta luulisi, että juuret olisivat syvästi siellä maassa,
mutta puusto oli ihan poikki keskeltä.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinosen tekemä lakialoite
on kyllä ajankohtainen ja kannatettava ja toteutuessaan
kyllä antaa sellaista tulevaisuudenuskoa näille
metsänomistajille, joita tämä myrskytuho
on kohdannut.
Viime kesä oli kyllä monessakin mielessä poikkeuksellinen,
ja juuri nämä myrskytuhot tietyillä alueilla
tulivat meidän jokaisen eteen ainakin televisiota katsoessa
tai sitten, kun liikuttiin tuolla tien päällä.
Ne olivat aika katastrofaalisen näköisiä.
Aivan niin kuin ed. Oinonen sanoi, maasto oli kuin sodan jäljiltä,
kun puut olivat kaatuneet. Itse ainakin ensimmäistä kertaa
sain kuulla tällaisen termin kuin syöksyvirtaus
ja mitä se todella tarkoittaa: että kaikki puut
olivat samansuuntaisesti kaatuneina. Se oli aika vaikuttavan näköistä kyllä olla
paikan päällä ja todeta tällainen
tilanne.
Minun mielestäni tämä on sillä lailla
todella tärkeää, että kyllä yksittäiselle
metsänomistajalle, jota tämä kohdannut,
tällä on vaikutusta, voi sanoa, kaikella lailla
hänen kohdallaan, siis pankkilainoille ym., kun tavallaan
omaisuus katoaa muutamassa silmänräpäyksessä,
niin että olisi hyvin oikeudenmukaista, että verotuksella voitaisiin
vaikuttaa näitten metsäomistajien tulevaisuuteen
ja oikeudenmukaiseen kohteluun. Sillä lailla haluan kanssa
panna toiveeni tuonne valtiovarainministeriön suuntaan,
että siellä ymmärrettäisiin
myös tämän asian merkitys.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä huomaan, että useat
kansanedustajat ovat käyneet näillä tuhoalueilla.
Ellei niillä käy, niin ei kyllä — en
ainakaan minä — pystyisi tietämään,
mistä on kyse. Itse asun muutaman kilometrin päässä pahimmasta
tuhoalueesta. Omassa pihassani ei tapahtunut mitään
muita vahinkoja kuin että sähköt olivat
vain 17 tuntia Haapamäen taajamassa pois, mutta muutaman
kilometrin päässä oli tämä totaalinen
100 hehtaarin metsävahinko yhdellä tilalla. Mutta
sama alue jatkui sitten muilla tiloilla. Joltakin meni se ainut
30 hehtaarin metsä. Sama vyöhyke jatkui Keuruun kaupungin
länsiosissa myös entisen Pihlajaveden kunnan puolelle
ja edelleen Ähtärinkin puolelle. Tämä oli
yksi alue, mutta Konneveden tuhoalueet olivat vielä paljon
laajemmat, jotka todella, niin kuin ed. Lahtela mainitsi, alkoivat sieltä itärajalta
ja jonkunlaisena kiilana ulottuivat aina Pohjanlahdelle asti. Tuhot
ovat olleet myös henkinen järkytys. Se on varmasti
näin.
Aloitteellani näkisin, että kysymys olisi
myös henkisestä jaksamisesta ja työn
jatkumisesta. Henkinen jaksaminen on hyvin tärkeää silloin, kun
katsotaan tulevaisuuteen, ja kun se, mihin on uskottu ja luotettu — metsäähän
pidetään tuommoisena vankkana ja varmana perustekijänä maaseudulla — kun
se sitten katoaa, niin se on, voisi sanoa tulopaloa pahempi menetys,
koska jos tulipalo tapahtuu ja talo on vakuutettu, niin on hyvät
edellytykset, että voidaan rakentaa uusi ja usein entistä parempi,
ehkä lisäpanostuksella kylläkin, ja se
on melko piankin, vuodessa parissa jo valmis, mutta metsän
kohdalla on tilanne täysin toinen.
Kun nyt sitten katsotaan niitä puita, mitä tuolta
tuhoalueelta myydään, niin niistähän
ei saada tuhon jälkeen sitä hintaa, mitä keskenkasvuisesta
metsästä voitaisiin saada, jos se vähän
niin kuin porsaita tappaen — kuvaannollista ilmaisua käyttäen — keskenkasvuisena
hakattaisiin. Silloin sieltä jo saataisiin laatupuuta,
on tukkipuuta, parrua jne., mutta kun puut katkeavat tuosta muutaman
metrin korkeudesta, niin se on semmoista sälää,
että sitä voi mennä lähinnä energia- ja
sellupuuksi.
Se, mitkä nämä korvaukset sitten
ovat, ilmeisesti vaihtelee yhtiöittäin hyvinkin
paljon. Olen keskustellut omistajien kanssa, jotka olivat aivan muutama
päivä ennen tuhoa ehtineet tehdä täysarvovakuutuksen
aivan maksimiinsa. Hekin kokevat, että sieltä ei
pysty saamaan sitä, mitä tämä menetys
odotusarvoineen todellisuudessa on, saatikka sitten, jos metsä on
vajavaisesti vakuutettu tai ei ole vakuutettu ollenkaan.
Ed. Pulliainen toi esille mielenkiintoisen kysymyksen metsänhoidon
periaatteista. Minäkin ensiksi ajattelin, että näillä voisi
olla sijansa. Kun katsoin ensimmäistä metsää,
joka oli tuhoutunut, se oli tosiaan tämä 100 hehtaaria
60-vuotiasta männikköä, lannoitusmetsää,
hoidettu ja harvennettu parhaimmalla mahdollisella tavalla, ajattelin,
että tässä on juuri se, mihinkä tuuli
ottaa kaikkein tuhoisimmin. Tuulen voima tarttuu tuommoisessa metsässä kaikkein
lujimmin, näin minä ajattelin. Mutta sitten kun
minä liikuin Keski-Suomessa Konnevedelle asti, jouduin
toteamaan, mitä täällä ed. Sihto
muun muassa totesi, tai oliko ed. Kalmari, että ei se tuho
riippunut siitä, miten se metsä oli hoidettu vai
oliko se hoitamaton. Kun se myrskyn voima — käytettiinpä siitä mitä ilmaisua
tahansa — oli riittävän suuri, niin se
tuhosi kyllä kaikenlaisen metsän altaan. Tietysti
voi hoitosuosituksella olla sijansa, mutta kaikkinainen metsä tuhoutui,
kun voima oli riittävän suuri.
On ollut onnea, että ihmisiä ei todellakaan
ole kuollut näissä tapahtumissa. Läheltä piti -tilanteita
on ollut, puolen metrin päästä on kaatuva tukkipuu
mennyt. Näitä tiedän muutaman. Konnevedellä yksi
talo paloi johtuen siitä, että sähköjohtoihin
tuli häiriö, joka aiheutti tulipalon. Kysymys
on tulevaisuudenuskosta, ja kuten ed. Pulliainen sanoi, niin voi
olla, että myrskyt lisääntyvät.
Pitää myöskin etsiä kokonaisvaltaisia
ratkaisuja, jotta Suomessa uskalletaan hoitaa metsiä, luottaa
tulevaisuuteen.
Toivoisin, että tämä aloite antaisi
nyt pahimmin vahinkoa kokeneille sitä tulevaisuudenuskoa,
jota tarvitaan. Edelleen toivon, että valiokunnassa tulisi
sitten se hienosäätö, että minkä suuruinen
tämä vahinko saattaisi olla. Jos ajattelen sitä perikunnan
metsää, jossa itse olen osallisena, niin on toki
myrskytuhopuita vaikeasti korjattavissa paikoissa, yksittäisiä puita,
mutta minä näkisin, että sittenkin kun
ollaan alle 100 rungon vahingoissa, niin se nyt ei välttämättä tätä huojennusta
saattaisi tarvita, mutta en mitään rajaa asettanut
tuohon, koska jollekin saattaa olla hyvinkin tärkeä se
100 rungon vahinkokin. Sitten valiokuntavaiheessa tätä voitaisiin
pohtia paremmin.
Ed. Kiviranta toi esille sen, että nämä vakuutuskorvaukset
pitäisi käsitellä myös tämän
nyt voimassa olevan verohuojennuksen puitteissa. Jos oikein muistan
ministerin antamaa vastausta kirjalliseen kysymykseeni, niin siihen
taisi sisältyä lupaus siihen, että näin
juuri tultaisiin menettelemään, koska oikeudenmukaista
on, että nyt saatavat vahinkokorvaukset katsottaisiin metsänmyyntituloksi
ja silloin näihin tulisi kohdistua huojennus.
Mutta näkisin sitten sen, että kun metsänomistaja
vapaassa maassa käy normaalia kauppaa, hän valitsee
itse kaupantekohetken, jossa yksi tekijä on puun hinta,
mutta kun myrsky tulee ja tuhoaa metsän, silloin metsänomistaja
on pakotettu hädänalaisessa tilassa markkinoimaan
voimakkaasti alentuneesta arvosta metsänsä. Näkisin,
että kyllä vahvat perusteet olisi tälle
verohuojennukselle, jota tässä esitän.
Sitten on tuotu esille, pitäisikö tässä käydä jakamaan
metsänomistajia nuoriin metsänomistajiin, jotka
katsovat tulevaisuuteen ja tulevaisuuden investointeihin. Olen kuitenkin
lähtenyt siitä, että kun myrsky on vahingon
aiheuttanut ja Metsäkeskus todistaa sen, että on
sen aiheuttamista metsän puista kyse, niin riippumatta
siitä, olipa metsänomistaja kuka tahansa, minkä ikäinen
tahansa, silloin kaikki olisivat yhtäläisessä asemassa.
Se olisi kuitenkin selkein ratkaisu.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lähtökohtana tietysti suomalaisessa
yrittäjyydessä ja myöskin metsänhoitoasiassa
on se, että metsänomistaja suurimmaksi osaksi
itse vastaa siitä, miten metsää hoidetaan
ja miten se tulevaisuudessa kasvaa. Onneksi kuitenkin tämän
suomalaisen kansallisomaisuuden kasvattamiseen ja hoitoon on kautta
aikain haluttu kuitenkin myöskin tällainen yhteiskunnan
tuki, ettei kaikki vastuu jää sitten yksistään
tuolle metsänomistajalle. Se on koettu kansallisesti niin
tärkeäksi, että myös yhteiskunta
on ottanut osaa muun muassa tällaisilla kannustavilla elementeillä,
vero- ja tukielementeillä, niin että hakkuukypsää tukkia
ja myöskin yhä enemmän nyt sitten energiapuuta
on metsästä saatavissa. Myrskyisyyden on todella
ennustettu olevan nyt sitten lisääntymään
päin, ja siksi ed. Lauri Oinosen esitys on mielestäni
hyvä ja kannatettava. Toivoa sopii, että näihin
muuttuviin luonnonolosuhteisiin kuitenkin suhtaudutaan pidempijännitteisesti
ja myöskin näissä tukielementeissä hyvinkin
suunnitelmallisesti sillä tavalla, että ne todella
sitten tukevat pitkällä tähtäimellä ja
vastaavat niihin mahdollisesti muuttuviin olosuhteisiin oikealla
tavalla. Pitää kuitenkin myös ymmärtää metsätuhojen
dramaattisuus metsänomistajien talouteen, ja siksi toivon,
että lakivalmistelu etenee suotuisasti sitten tuolla valiokunnassa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Pari huomiota ed. Lauri Oinosen erinomaisesta
lakialoitteesta. Todellakin kansanedustaja Lauri Oinonen on ansiokkaasti
pitänyt metsänomistajien puolta näillä lakialoitteilla,
ja tämä lakialoite on siinä sarjassa
ehdottomasti parasta ykkösluokkaa.
Ne myrskyt, jotka Veera- ja Asta-myrskyn nimillä tunnetaan,
ne kahden päivän valtavat syöksyvirtaukset,
kaatoivat metsää, tuhosivat noin 3—4
miljoonaa kuutiota metsää Suomessa, eli se vastaa
metsäteollisuuden ostoissa noin yhden kuukauden ostomäärää.
Kestävän metsätalouden rahoitusvaroistahan
korvataan uudistamiskustannuksista materiaali ja pieni työkustannusavustus.
Muu vahinko jää sitten metsänomistajan omaksi
vahingoksi. Tärkeää olisi tässä tilanteessa
markkinoida kaikille metsänomistajille vakuutusturvan tärkeyttä.
Jokaisen metsänomistajan olisi erittäin huolellisesti
käytävä läpi omat metsävakuutuksensa,
sillä se pelkkä perusmetsävakuutus ei
missään nimessä riitä, se palovakuutus
esimerkiksi, ja täysarvovakuutuksessakin on eri tasoja,
joilla voi sitten suojata omaisuuttaan. Mutta totta vieköön,
näinhän on, että mikään
vakuutus ei korvaa silloin täysimääräisesti,
kun metsä tuhoutuu totaalisesti. Nämä Veera-
ja Asta-myrskyjen tuhot olivat pahimmillaan sitä, että ne
kaatoivat todella taimikotkin, niin etteivät jääneet
kuin ihan pienimmät taimikot pystyyn ja kaikki muu kaatui.
Metsävakuutus korvaa, totta kai, tuhoutuneen puun arvoa,
se korvaa nuoren metsän odotusarvoa, ja se korvaa tietenkin
vaikeutuneita korjuuolosuhteita, mutta sekään
ei koskaan korvaa sitä todellista vahinkoa, mikä sukupolvien
vaalimalle metsäomaisuudelle tapahtuu yhdessä hetkessä.
Sen myrskyn hirvittävän jäljen näin
itse tuolla Simpeleellä, kun sattumoisin ajoin sitä myrskyä seuraavana
päivänä siitä ohi. Kyllä se
oli hirvittävää katseltavaa. Siellä olivat
todella metsät suurilta alueilta ihan pitkällään
ja tuho oli valtava.
Korostan sitä, rouva puhemies, lopuksi, että jokaisen
metsänomistajan vastuulla on mielestäni se, että hän
käy oman vakuutusturvansa huolellisesti läpi.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä kiinnittää huomiota
Kemera-tukeen. Nimittäin jo yksistään
tämä myrskytuho syö Kemera-tukivaroja
useita miljoonia, ja siksi olisi erittäin tärkeää,
että seuraavassa lisätalousarviossa sinne Kemeraan
saataisiin lisää rahaa, kun siellä on
jo tämä krooninen vaje.
Tuohon vakuutusasiaan vielä haluaisin sen verran palata,
että toivoisin, että kaikki läsnäolijatkin
veisivät viestiä siitä, että ainaisvakuutus
ei todellakaan korvaa juuri mitään metsätuhoja. Korvaukset,
mitä sieltä on saatu, ovat aivan muutamia euroja
isonkin vahingon kyseessä ollen. Eli toivoisin, että kaikki
tarkistaisivat vakuutuksensa eivätkä tuudittautuisi
siihen, että isoisä joskus 1950-luvulla on vakuutusasiat
hoitanut kuntoon. Se on kuitenkin edes jonkunlainen lohtu, jos vakuutuksesta
saa 13 euroa ja tuplaten sitten odotusarvolle. Se ei todellakaan
korvaa sitä vahinkoa, mutta on edes vastaantuloa.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Oli kovin ilahduttavaa kuulla ed. Lauri Oinosen kertovan äsken,
että ministeri Katainen olisi luvannut näihin
vakuutuskorvauksiin myöskin sovellettavan veronhuojennusta.
Tämä oli tosi miellyttävää kuulla.
Itse ajattelin, ettei näin paljon lain sanamuodosta poikkeavaan
tulkintaan mentäisi ja että se vaatisi tuloverolain
muutoksen. Mutta jos näin on, ed. Lauri Oinonen on tältäkin
osin tehnyt miehen työn.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ainahan ed. Lauri Oinonen on tehnyt miehen
töitä, koko eduskuntakauden ajan, että sitä ei
voi vähätellä.
Yhteen asiaan vielä tässä. Täällä ed.
Kalmari totesi, että pitää antaa Metsähallituksen
maita korvikkeeksi siitä, jos sattuu tämä tuho
sattumaan. Tuossa aikaisemmin illalla käytiin keskustelua
siitä, mikä on Metsähallituksen kohtalo,
ja sen takia en voi olla sen tyyppistä ajattelua suosittelemassa,
koska kyse on siitä, mitä tässä on ed.
Pulliainen muun muassa todennut: todennäköisesti
tämä ilmastonmuutos ja nämä ilmiöt
tulevat vaan lisääntymään. Tässähän
tulisi sitten käymään sillä tavalla,
että missä sattuu se syöksyvirtaus kohdilleen
joka kesä, ja useampia, niin pikku hiljaa nämä Metsähallituksen
maat olisi sitten jaettu yksityisille. Samanlaista aukkoa siellä olisi
joka paikassa, ja sukupolvien ajan odotettaisiin, mitä se
puita kasvaa. Sen takia joku muu järjestely pitää olla
olemassa, ja pidetään nyt kuitenkin ne Metsähallituksen
maat vielä yhä edelleen valtion omaisuutena ja
siellä yhteisenä kassana ja turvana.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää kollegoita
ansiokkaasta ja hyvästä keskustelusta, jota on
käyty.
Tämä kysymys Metsähallituksen maista
on Keski-Suomessa myöskin tullut esille, mutta siinä on
se ongelma, että jos ajatellaan mielekästä metsätaloutta,
niin Metsähallituksen maat eivät välttämättä ole
lähiseuduillakaan. Ne ovat pääosin Pohjois-Suomessa,
niin kuin me kaikki tiedämme, tai ne ovat erityisiä luontokohteita.
Minulla ei tässä vaiheessa ole tiedossa ainuttakaan semmoista
Metsähallituksen maa-aluetta, joka järkevän
tilusjärjestelyn kannalta metsätuhoalueen lisämaaksi
tai korvausmaaksi voisi soveltua, mutta näkisin, että kun
tuho on ollut tällainen, mistä nyt on kyse, jos
jossakin tämmöinen ratkaisu löytyy, niin
Metsähallituksen maitakin silloin pitäisi voida
tähän tällaisessa tilanteessa harkita. Kysehän
olisi silloin lähinnä sellaisesta Suomesta, joka
on tyypillistä metsätalous-Suomea, ja silloin
välttämättä niillä Metsähallituksen
mailla ei tuommoista luontoarvoa olisi. Jos jossakin on, niin esitän
tämän vakavasti harkintaan, mutta valitettavasti
minun tiedossani ei ole ainakaan Keski-Suomen alueelta sellaisia
kohteita, joita tässä kätevästi
voitaisiin mielekkäällä tavalla tilusjärjestelmien
kannalta hyödyntää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Miksei sitten oteta laajemmin tarkasteluun
tätä näkökulmaa. Ei tästä vielä montaa
vuosikymmentä ole, kun siellä oli Enson maita,
siellä oli Kaukaan maita, ja niitä jaettiin sitten
lisämaiksi. Sehän vaatii vaan pienen lainsäädäntömuutoksen
ja sitten järjestelmän, jos halutaan ehdottomasti,
jotta yksittäisillä metsänomistajilla
on sitten pystymetsää käytössä.
Mutta niin kuin totesin tuossa, se voi olla, että seuraavana
kesänä tämmöinen virtaus iskee
ja kaataa senkin pusikon sieltä. Se voi olla aika lyhytaikainen
ilo, jos ei saada muuttumaan tätä järjestelmää,
ja ilmeisesti ihmisen voimin aika hitaasti tämä muuttuu,
että näitä tämäntyyppisiä myrskyjä voitaisi
estää. Mutta siinäkin voi olla kyllä perää,
jotta mitä suurempia aukkoja tehdään,
sitä herkemmin syntyvät nämä virtaukset
ja lähtevät liikenteeseen, kun on isot lämpötilaerot.
Hirveän kuumaa ja sitten kun tulee viileämpää,
niin siinähän syntyy se pyörre. Paremmin
se syntyy avoimella maaperällä kuin semmoisessa,
missä on kuitenkin vielä kohtuullista metsää olemassa.
Keskustelu päättyi.