Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Tämän budjetin laadinnan
ja erityisesti sen kohdevuoden, ensi vuoden, näkymiä voisi
luonnehtia epävarmoiksi, ellei peräti sameiksi.
Me olemme eläneet sellaista taloudellista aikaa maailmanlaajuisesti,
jossa jo runsaan puolentoista vuoden ajan on hakemalla haettu merkkejä talouskasvun
piristymisestä, koettu tällä välin
epävarmuutta, ja tuo epävarmuus ei ainakaan ole
poistumaan päin. Voisi paremminkin sanoa, että epävarmuus
on viime aikoina lisääntynyt taloudenkin suhteen.
USA:ssa ei ole tapahtunut sitä käännettä,
jota puolivuotiskaudelta — jo neljättä puolivuotiskautta
eletään tässä suhteessa — on
odoteltu. Päinvastoin esimerkiksi Yhdysvaltain pörssistä voitaneen
tehdä se johtopäätös, että tunnelmat ovat
selkeästi vielä vakiintumattomat. Vain sillä tavalla
selittyy jatkuva päivittäinen ja viikoittainen
vaihtelu.
Myöskin toinen perinteinen talousmahti Japani näyttää yhä edelleen
painivan niitten vaikeuksien kanssa, jotka hyvin ovat olleet tuon
saman parivuotiskauden ajan tiedossa. Itse asiassa kuvaa hivenen
samentaa se, että yksikään niistä suurista
talouden riskeistä, jotka havaittiin jo vuoden 2001 alkupuolella,
ei ole lauennut, mutta toisaalta siitä huolimatta ei ole
päästy myöskään positiiviseen
käänteeseen.
Euroopan kohdalta joutuu toteamaan, että ne puheet,
joissa kaipailtiin tai jopa ennusteltiin Eurooppaa uudeksi maailmantalouden
moottoriksi, ovat kauan sitten unohtuneet. Euroopasta ei siihen
rooliin ollut. Jos jonkin positiivisen odotuksen häivän
tähän haluaa lausua, niin onneksi parin viikon
sisällä Euroopan unionin alueella supervaalien
vuosi ja supervaalivuosi on menossa ohitse Saksan vaalien myötä.
Ehkä, tämä on hyvin painotettu ehkä,
vaalien lopputuloksesta riippumatta silloin voisi olla mahdollisuus,
että lähdetään tosissaan Euroopassakin
etsimään uutta taloudellista otetta, vähän
sellaista saman tyyppistä, joka varsin voimakkaana vallitsi
vielä 90-luvun puolivälin jälkeen hiipuakseen
sitten pikkuhiljaa tähän vuosituhannen vaihteen
yllättävän hyväänkin
talouskehitykseen.
Näillä kaikilla näkymillä on
tietysti heijastusta myöskin Suomen talouteen. Valtiovarainministeriö uudistaa
budjetin yhteydessä ennusteensa siitä, että talouskasvu
ensi vuonna tulisi olemaan tuo 2,8 prosenttia, joka merkitsisi itse
asiassa täysin normaalia talouskasvun aikaa. Minä puolestani
joudun tässä yhteydessä toistamaan ensimmäistä kertaa
ennusteen kyseessä ollen sen näkemyksen, että tuo
ennustus sisältää kyllä nyt aikamoisen
määrän toiveikkuutta myöskin.
Minkälaista sitten pitäisi olla valtiontalouden hoidon
ja budjettipolitiikan tällaisissa olosuhteissa? Ministeriön
vastaus on hyvin yksiselitteinen. Budjetin pitää heijastaa
vakautta tällaisena aikana, kun epävarmuus muutoin
on suurta luokkaa. Edes jonkin asian pitäisi olla paikallaan,
ja olkoon se sitten valtiontalous. Minkälainen tempoilu
tahansa elvytyksen tai muun opin nimissä johtaisi tällaisissa
tilanteissa vain epävarmuuden lisääntymiseen
ja mitä todennäköisimmin suurempiin vaikeuksiin
jatkossa.
Kaikesta tästä huolimatta joutuu tunnustamaan,
että menokurin ylläpitäminen budjetin
yhteydessä on ollut äärimmäisen
hankalaa. Meillähän kaikilla on muistissa se juhannuspaketti
vuodelta 2001, jonka hallituspuolueitten eduskuntaryhmät
solmivat. (Ed. Kalliomäki: Eivät kaikki solmineet!)
Sen heijastusvaikutuksia tulee vielä näihin vuoden
2003 budjettipohjiin sillä tavalla, että tasapainoon
yltäminen ei ollut mahdollista. Tosin kovin kauas siitä ei
jääty. Tällä hetkellä näyttää,
että velanotto juokseviin menoihin rajoittuu 155 miljoonaan
euroon. Sen lisäksi joudutaan ottamaan velkaa kyllä 230
miljoonaa euroa, jolla on tarkoitus hoitaa vanhoja velkoja ennenaikaisesti
elikkä harjoittaa sitä niin sanottua konvertointia,
jolla kyllä vastaisuutta tietysti helpotetaan.
Nämä luvut kuitenkin tarkoittavat sitä,
että kun vielä parisen vuotta sitten tavoitteena
oli tehdä ylijäämää joka
ainoa budjettivuosi vuoteen 2010 mennessä, parhaimmillaan
1,5—2 prosentin luokkaa, tästä tavoitteesta
joudutaan nyt sitten ainakin ensi vuoden osalta luopumaan.
Miten se sitten heijastuu? Näkisin kaksi heijastusvaikutusta.
Ensinnäkin ensi vuoden hallitusneuvotteluissa joudutaan
ottamaan huomattavasti vakavampi ote kuin tähän
asti on ajateltu nimenomaan budjettitasapainokysymyksiin, ja toisaalta
sitten ongelma todennäköisesti siirtyy osaksi
sillä tavoin, että seuraavan vuosikymmenenvaihteen
vuodet ovat vielä hivenen hankalampia kuin tähän
asti on osattu ennustaa.
Budjetin tulopuolen ratkaisusta on tietysti jälleen
kerran veroratkaisu herättänyt eniten keskustelua.
Näyttää, että meillekin on pesiytynyt sellainen
teema, että nähdään, että ansiotulon, palkan,
työtulon, verotuksen keventäminen olisi jollain
tavalla ristiriidassa hyvinvointivaltion ajatuksen kanssa. Tämä käsitys
on väärä. Se ei pidä alkuunkaan
paikkaansa, vaan aivan päinvastoin voidaan sanoa, että kaikenlaisen
taloudellisen aktiivisuuden lisääminen nimenomaan
vähänkin pidemmällä tähtäimellä palvelee
hyvinvointivaltion ylläpitämistä erityisesti
meidän olosuhteissamme, joissa näkyy päädytyn
tilanteeseen, jossa jatkuvasti sekä haetaan työvoimaa että työttömyyttä ilmenee.
Matalapalkka-aloilla veronalennuslinjan jatkaminen olisi tuiki tarpeellista.
(Ed. Kuoppa: Rikkaiden veroja on alennettu!)
Nyt on valitettavasti käynyt ehkä ed. Kuopan voimakkaalla
tuellakin niin, että eduskuntavetoisesti voidaan hyvin
nähdä, että kaikkein suosituimmassa asemassa
tämän eduskuntavaalikauden aikana ovat olleet
ne eläkeläiset, joiden eläketulo on kaksinkertainen
tai sitä suurempi verrattuna keskieläkkeeseen.
(Ed. Elo: Se on Niinistön oma tilasto!) Minusta tätä politiikkaa
on erittäin voimakkaasti juuri eduskunnassa ja, yllättävää kyllä,
hallituspuolueiden taholta ajettu, yllättävää siinä mielessä,
että kukaan ei ole vielä kertonut tai uskaltautunut
tunnustamaan, että se olisi ollut jonkun tavoite. Se oli
ilmeisesti lopputulos, joka ei ollut kenenkään
tavoite; kaikkien tavoitteet olivat erilaisia, mutta tähän
sitten päädyttiin, niin kuin sanotaan, poliittisen
realismin nimissä. (Ed. Elo: Ei ole näkynyt sitä tilastoa!)
Näinkin politiikassa saattaa näköjään
käydä. — Luovutan välittömästi
tämän puheen jälkeen hyvin yksityiskohtaisen
tilaston ja kalvon, joka kertoo tästä kyllä karua
kieltä, jos näin voi sanoa. (Ed. Pekkarinen: Ed.
Elo jakakoon sen meille muille! — Ed. Elo: Minä monistan
sen!)
Verotus ei ole tietenkään yksin se asia, jolla parempaa
työllisyyttä ja toimeentuloa kansakunnankin mitassa
voitaisiin hakea. Tämän budjettiesityksen yhteydessä toiminut
niin sanottu kansliapäällikkötyöryhmä esittää myöskin
työmarkkinoiden toimivuuteen lisätehosteita. Niinpä työmarkkinatukea
voidaan jatkossa käyttää aktiiviseen
työllistämistukemiseen, joka on tietysti aivan
uusi päänavaus. Oppisopimuskoulutusta myöskin
lisätään, ja edelleen viisivuotisohjelmalla
on tarkoitus tehostaa ammatillista koulutusta. Kaikkien näiden
toimenpiteiden tarkoituksena on tietysti se, että emme
olisi siinä tilanteessa, jossa osin olisimme päätymässä työvoimapulaan
ja kuitenkin samalla meillä olisi suuren luokan työttömyys.
Jos ajatellaan sitten julkisen sektorin kokonaisuutta, niin
selvästi tehokkuuden vaatimus on kasvamassa myöskin
julkisen sektorin osalta. Kuntasektorilla tämä tarkoittaa
myöskin rakenteellisia uudistuksia, erikoistumista ja jatkuvaa kilpailuttamista
palveluiden hankinnassa. Tämä jälkimmäinen
koskee tietysti myöskin valtiota.
Varsin suosittu keskustelunaihe budjettien yhteydessä ja
ymmärtäisin, että myös tälläkin
kertaa muun muassa tänään teille kaikille
saapuneen kirjeen puitteissa, on valtion ja kuntien keskinäinen
suhde, josta väen väkisin on tehty ongelmaa. Minusta
on aika tarpeetonta panna kahta julkisen sektorin osaa vastakkain.
Kuvailen kuitenkin muutamalla luvulla, mitä budjettiesitys tällä kertaa
tuossa suhteessa tuottaa.
Riidatonta on, että verrattuna tämän
vuoden tilanteeseen ensi vuonna kunnat päätyvät
yhdessä laskettuna edullisempaan asemaan suhteessa valtioon
kuin tänä vuonna. Riippuen vähän
laskutavasta haarukka näyttäisi olevan 40:n ja
vajaan 130 miljoonan euron välillä. Jos haetaan
vähän pidempää tähtäintä ja
erityisesti sieltä huippuvuosilta, valtiolle on käynyt
sillä tavoin huonosti verrattuna vuoteen 2000, että valtion
tasapainotilanne on heikentynyt 3 prosenttiyksiköllä suhteessa
bkt:hen. Samanaikaisesti kuntasektorin asema on heikentynyt myös,
mutta vain 0,6 prosenttiyksikköä eli viidesosan
siitä heikentymisestä, jota valtion kohdalla on
tapahtunut. Minusta tämä seikka pitäisi
ottaa huomioon ja se tulisi kaikkien niiden ottaa huomioon, jotka
vähän tarkoitushakuisestikin kylvävät
sellaista ristiriitatilannetta, että valtio olisi jollain
tavalla kuntiensa vihollinen ja päinvastoin.
Kaikki tämä kertoo tietysti sitä,
että valtio on ottanut huomattavasti suuremman osuuden
siitä riskistä, joka suhdanneherkkyyden myötä myöskin
julkiseen talouteen on tullut, hiipinyt nopeasti ja hiipinyt voimakkaasti.
Tästä eteenpäin on myöskin varauduttava
siihen, että julkisen sektorin talous, niin kuntien kuin
erityisesti valtion, tulee olemaan äärettömän
suhdanneherkkää, ja ei liene ollenkaan tarpeellista
vielä kerran painottaa sitä, että sellaisen
toimijan, joka elää korkeimman suhdanteen mukaan
ja mitoittaa kulunsa sen mukaan, käy kyllä tässä leikissä ennemmin
tai myöhemmin hivenen huonosti.
Jos ajatellaan kuntasektorin kokonaisuutta, niin menojen lisäykset
siellä ovat olleet aivan eri luokkaa kuin valtiolla. Nimenomaan
noitten supervuosien aikana kuntasektorin kokonaismenot kasvoivat
7—8 prosenttia, valtion jää siitä tuntuvasti,
alle puoleenkin. Siinä on paikka paikoin, en ollenkaan
väitä, että joka kunnassa, mutta paikka
paikoin, käynyt sellaista kehitystä, että menot
mitoitettiin huipputulojen mukaan haluamatta nähdä sitä,
että nuo huipputulot eivät välttämättä ole
ikuisia. (Ed. Pekkarinen: Olisikohan tehtäviäkin
lisätty vähäsen?) — Tehtävätkin
ovat lisääntyneet, ja myöskin investointeja
on harrastettu, jotka puolestaan ovat heijastuneet nyt sitten voimakkaina
käyttömenojen kasvuna. Mutta, ed. Pekkarinen,
tekin voisitte olla aika pidättyväinen täällä eduskunnassa
silloin kun tehtäviä lisätään;
en muista teidän kovasti niitä vastustaneenkaan.
(Ed. Pekkarinen: Olen aina aika tiukka!)
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan, vaikka talouden näkymät
eivät ole parhaat mahdolliset, niin sillä edellytyksellä,
että tuo ennuste, jonka valtionvarainministeriö on
antanut ensi vuoden talouskasvusta, siis 2,8 prosenttia, sillä edellytyksellä,
että se todella myöskin toteutuu eli tuo toiveikkuuskin
toteutuu, me elämme kuitenkin täysin normaalia
kasvun aikaa. Pitää vaan kerta kaikkiaan ymmärtää se,
että lottovoittojen aika on toistaiseksi ohi. Saattaa olla,
että vasta seuraava sukupolvi uudelleen täyttää sellaisen
kupongin, mutta kyllä tällaisellakin kasvulla
pärjätään. Se vaan tarkoittaa
sitä, että ymmärretään,
että tässä ei nyt asuteta mitään
upporikasta maata.
Ed. Jari Koskinen merkitään läsnä olevaksi.