Täysistunnon pöytäkirja 97/2007 vp

PTK 97/2007 vp

97. TORSTAINA 13. JOULUKUUTA 2007 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

9) Laki nuorisolain 12 §:n muuttamisesta

 

Pentti  Oinonen  /ps(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Lakialoitteen tavoitteena on muuttaa nuorisolakia siten, että sillä helpotetaan valtakunnallisten nuorisokeskusten taloudellis- ta tilannetta määrittämällä toiminta-avustusten määrä prosentteina kuluista. Nyt valtakunnalliset nuorisokeskukset, joita maassamme on tällä hetkellä kymmenen, saavat toimintaansa varten harkinnanvaraista avustusta valtion budjetista.

Aloitteessani esitetään lisättäväksi nuorisolain 12 §:ään lause, jolla nuorisokeskusten avustusten tasoksi määrätään 65 prosenttia toimintamenoista. Käytännössä tämä tarkoittaisi vuosittain noin 7 miljoonan euron määrärahan varaamista valtion budjetista nuorisokeskusten käyttöön.

Nuorisolaki ja opetusministeriö edellyttävät, että nuorisokeskukset kehittävät toimintansa laatua ja vähintään kaksi kolmasosaa heidän toiminnastaan liittyy nuorisotoimintaan. Nuorisokeskuksissa käyvien nuorten määrä on ollut kovassa kasvussa. Vuonna 2006 nuorisokeskuksien käyttövuorokausia oli 140 000 ja käyttöpäiviä peräti 225 000. Vuotuinen kasvu käyttömäärissä on ollut merkittävää jo useiden vuosien ajan.

Arvoisa puhemies! Nuorisokeskusten toiminnan lähtökohtia ovat muun muassa yhteisöllisyys, kansainvälisyys, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi nuorisokeskukset saavat edellä mainittua harkinnanvaraista avustusta siten, että sillä katetaan käytännössä vain 35 prosenttia niistä menoista, joita tämän kahden kolmasosan käyttövaatimuksen saavuttaminen edellyttää. Tilanne on kestämätön, sillä keskusten on näin ollen katettava puuttuva 65 prosenttia menoistaan muulla tavalla kuin avustuksella, jonka saamisesta ei voi olla aina edes varma.

Lisäksi on huomattava, että nuorisokeskuksille on annettu samanlaiset tehtävät kuin maassamme toimiville liikunnan koulutuskeskuksille, joiden toiminnasta määrätään erikseen laissa vapaasta sivistystyöstä. Vapaan sivistystyön laki määrää kyseisille keskuksille 65 prosentin vuosittaisen avustuksen. Nuorisolaki tai asetus nuorisotyöstä ja -politiikasta ei kuitenkaan huomioi valtakunnallisia nuorisokeskuksia taloudellisessa mielessä, vaan niille annetaan avustusta harkinnanvaraisesti, kuten on tullut jo todettua.

Arvoisa puhemies! Katson, että edellä kerrottu tilanne on ristiriidassa tasapuolisen kohtelun ja moraalin kanssa. Lisäksi olisi mielestäni erittäin tärkeää varmistaa suomalaisen nuorisotyön toimintaedellytykset ja huomioida se arvokas työ, jota valtakunnalliset nuorisokeskukset tekevät, antamalla näille keskuksille varmuuden taloudellisesta tuesta, jota ilman ne eivät kykenisi nuorisotyötä tekemään.

Keskustelu päättyi.