Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Näin joulun alla postiluukuista ja lehdistä, mediasta, pursuaa entistä enemmän mainoksia. Katukuvassa mainostaulut ja näyteikkunat ovat pullollaan tavaroita. Oletteko perehtyneet mainostajien mainoskikkoihin: puolialastomia naisia ja seksikkäästi puettuja lapsia mainostamassa viimeisintä muotia ja tavaroita? Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula nosti taannoin esille iltapäivälehtien lööppien raakuuden ja vetosi niiden poistamiseksi kauppojen, kioskien ja ravintoloiden asiakastiskeiltä. Mitään ei ole oikeastaan tapahtunut. Nuorten itsetunnon ja psyykkisen kasvun kehitystä ei edesauta ikäänsä sopimattoman mainonnan keskellä eläminen. Kysynkin:
Emmekö voi julkiselle, yleiselle mainonnalle mitään? Olenko ainoa, jota alusasumallinuket näyteikkunassa ärsyttävät?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Oikeastaan kaksi eri näkökulmaa tähän kysymykseen. Ensinnäkin, olen kyllä katsellut sekä vaivihkaa (Naurua) että ihan avoimestikin. Hivenen vakavammin sanottuna minusta kauppa itse omassa keskuudessaan ylläpitää jo sinänsä aika korkeata normistoa, ja tämmöisiin ylilyönteihin ei ole kaupan pelisäännöissä tai kauppaa koskevassa lainsäädännössä sellaisia normeja, jotka sieltä tulisivat ja sanoisivat, että tuossa menee raja. Meillä on tämmöinen tavallaan kirjoittamaton oma normisto, joka pyrkii tätä ylläpitämään.
Mitä tulee taas sitten kilpailulainsäädäntöön ja siihen, mitä sieltä tulee sellaisia kilpailun keinoja, joiden voidaan katsoa olevan moraalittomia tai epäsiveellisiä tai epäsovinnaisia, niitä tietyllä tavalla kyllä kontrolloidaan, ja voi olla, että tässä on tällaisen, lähinnä tästä näkövinkkelistä, arvion paikka. En ole nyt kilpailuviranomaisten kanssa asiasta keskustellut, (Puhemies: Minuutti on täyttynyt!) mutta tämän kysymyksen innoittamana tulen paitsi katselemaan noita kuvia, myöskin keskustelemaan kilpailuviranomaisten kanssa.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.
Kyselytunti on päättynyt.