5) Laki kansaneläkelain 19 §:n muuttamisesta
Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Tänään eräs
pankkimies totesi valtiovarainvaliokunnassa, että ahneelle
rahalle tehdään vääristä sijoituksista
nopeita ratkaisuja. Tätä aikaa ehkä tällä hetkellä kuvaakin
se, että nopeat ja kalliit ratkaisut löytyvät
hyvinkin nopealla aikataululla myös hallituksen työkalupakista
silloin, kun kyseessä on ahnaan rahan liikkeet. Valitettavan
usein näihin nopeisiin ja kalliisiin ratkaisuihin maksumiehiksi
ovat löytyneet ne pienituloisimmat suomalaiset, jotka itse
eivät talleta eivätkä pysty säästämään
pankkeihin suunnattomia summia, jotka eivät sijoita, eivätkä myöskään
keinottele.
Haluttomuus kestävien ratkaisujen tekemiseen sen sijaan
juuri näitten ihmisten kohdalla on ollut leimallista hyvin
pitkään. Tilapäiset ratkaisut, joilla
on pikkuhiljaa hivutettu kaikista pienituloisimpien elämänlaatua
ehkä muutaman euron kerrallaan eteenpäin, ovat
valitettavasti osoittautuneet riittämättömiksi,
koska useimmiten se euro eteenpäin on jo syöty
kolme euroa taaksepäin. Eli valitettavasti tällä hetkellä tilanne
on se, että Stakesin kohtuullisen tuoreen tutkimuksen mukaan
kaikki tulonsiirtojen varassa olevat ovat selkeästi jääneet
miinukselle tulokehityksestä jo useampien vuosien ajan,
jopa useampien kymmenien vuosien ajan.
Erityisen vaikea asema, jopa miinusmerkkinen tulokehitys, on
ollut kahdella erityisryhmällä tulonsiirron saajien
kohdalla. Toinen niistä on selkeästi syrjäytyneet
nuoret miehet ja toinen on yksinäiset, pelkällä kansaneläkkeellä elävät
naiset, joitten toimeentuloa, toisin kuin syrjäytyneiden
miesten, ei todennäköisesti ole edes minkäänlaista
mahdollisuutta tulevaisuudessa parantaa. Olen ymmärtänyt,
että tarkoitus ei ole luoda kansaeläkeläisille
jotakin uutta bonusjärjestelmää, jolla
kansaneläkkeen rinnalle taattaisiin toimeentulon takaava
järjestelmä. Kansaneläkeläiset
ovat myös iso ryhmä, jolla ei ole mahdollisuutta
jonkin ekstratyön tai muun tulon kautta parantaa toimeentuloansa.
Itse asiassa näiden ihmisten puolesta puhuminen on
keskeistä juuri nyt, koska olemme ilmiselvästi
kansainvälisen taantuman kynnyksellä. Itse toivon
totisesti, että meidän viime lamassa käyttämämme,
näin jälkikäteen ajatellen täysin vääräoppiset
keinot leikata menoista laman alla, eivät toteutuisi tulevaisuudessa
niin, että jälleen kerran leikkauslistalla ovat
pitkäaikaissairaat, työttömät,
kansaneläkeläiset tai lapset.
Valitettava tosiasia nimittäin on, että näitten kyseisten
ryhmien kohdalla lama jatkuu edelleenkin. Heillä ei koskaan
ole ollut niitä hyviä aikoja. Valitettavaa myös
on, että nämä kyseiset leikkaukset ihmisten
perusturvasta ja lapsista näkyvät tällä hetkellä kustannuksina
meidän sairaanhoidossamme, mutta ennen kaikkea ehkä myös
henkisinä kustannuksina mielenterveyskuntoutujien puolella.
Ja jos rehellisiä ollaan, otaksun, että aika moni
suomalainen on joutunut päättämään
päivänsä pelkästään
siitä ahdingosta, että ei tule toimeen.
Nyt käsillä oleva aloite on osa vasemmistoliiton
huomattavasti laajempaa pakettia, jossa eduskuntaryhmämme
ehdottaa toimeentuloturvan vähimmäisetuuksien
yhtenäistämistä ja tu- loköyhyyden
vähentämistä. Vähimmäisturvan osalta
vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on ottanut linjakseen sen,
että kaikki perusturva nostettaisiin nykyisen kansaneläkkeen
tasolle ja verottomana. Tähän liittyvä lakipaketti
on osina tullut jo tänne eduskuntaan käsittelyyn
ja osa on vielä tulossa.
Tämän lisäksi erityisesti tässä laissa
ehdotamme sitä, että kansaneläkettä myös
nostetaan 100 eurolla 1.7. lukien. Tämän kyseisen
kansaneläkkeen 19 §:n muuttamista koskevan esityksen
tarkoituksena on siis, että vuoden 2009 alusta kaikki vähimmäisetuudet
nostetaan yksinäisen henkilön täyden
kansaneläkkeen kuukausitasolle, ja sitten 1.7. eteenpäin
tähän tulisi 100 euron tarkistus. Kaiken kaikkiaan
siis kansaneläkkeisiin olisi tulossa ensi vuoden aikana
vasemmistoliiton esityksestä yhteensä 124,40 euron
korotus kuukaudessa.
Lisäksi vasemmistoliitto uskoo ihmisen itsemääräämisoikeuteen
ja siihen, että jokaisella ihmisellä pitäisi
olla oikeus päättää omista tuloistaan
riippumatta siitä, mitkä hänen puolisonsa
tai asuinkumppaninsa tulot ovat. Niinpä vasemmistoliitto
tässä esityksessään myös
esittää, että kansaneläkkeeseen
liittyvä puolisoharkinta, puolisosyrjintä, jätetään
historiaan, ja puolisot riippumatta toisen tulon muodostuksesta
saavat täyden kansaneläkkeen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Sirnön
aloitteessa on kaksi hyvää asiaa. Tässä on se
ajatus, että tässä jatketaan loogisesti
sitä, mitä hallitus esitti opintotuen osalta,
jotta puolison tulot eivät vaikuttaisi opintotukeen. Tässä tapauksessa
jokaiselle annetaan oikeus omaan eläkkeeseen. Myös
työmarkkinatukipuolella pitäisi tämä tehdä,
niin silloin me pääsemme semmoiseen linjakkaaseen
ratkaisuun näissä. Odotan, että sitten vakavasti
myös otetaan tämä esitys. (Ed. Zyskowicz:
Jokainen välittäköön vain itsestään,
ei puolisostaan!)
Toinen asia, mikä tässä on merkittävä,
on, että nostetaan tätä vähimmäistasoa
satasella. Sehän tarkoittaa, että näillä ihmisillä se
menisi kulutukseen, ei sillä tavalla, niin kun nyt hallitus
tekee, jotta keventää veroja isotuloisilta. Niistä osa
hukkautuu varmasti muualle kuin kulutukseen, no ei hukkaudu, sanotaan,
että ne laitetaan joihinkin sijoituksiin, koska nyt ovat
osakkeet kohtuullisen halpoja, ja tietysti talletetaan pankkiin,
jos ei laiteta osakkeisiin. Mutta nämä ihmiset
käyttäisivät ne todennäköisesti
kulutukseen, mikä lisäisi sitten sitä.
Meillä tulee olemaan ostovoimasta kyse, ja ihmiset käyvät
jemmaamaan sukan varteen, mutta nämä pienituloiset
kyllä käyttäisivät kaikki sitten
siihen, jotta rattaat pyörisivät Suomessa.
Sen takia tämä aloite on hyvä ja
odotan kyllä, että tämä vakavasti
otettaisiin. Ihmettelen, kun tähän ei ole kerätty
muita kuin vasemmistoliiton kansanedustajien nimiä, koska
uskon, että ainakin demareista osa olisi laittanut tähän
nimensä.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun muistan vuoden 2003 vaalit, niin
silloin keskustan vaaliteemana oli kansaneläkkeen pohjaosan
palautus. Tällä hetkellä, tänä vuonna, jos
tämä pohjaosa olisi olemassa, niin eläkeläiset saisivat
650 miljoonaa euroa enemmän rahaa, 650 miljoonaa euroa
enemmän rahaa. Kansaneläkkeen pohjaosan leikkaus
koskettaa tänä vuonna 600 000:ta eläkeläistä,
ja tämä kumuloituu niiden vuosien aikana, joina
tätä leikkausta on tehty. Tämä aloite
on erinomaisen hyvä. Tämä on hyvin pieni
kustannus verrattuna siihen, minkä verran näitä leikkauksia
on tehty. Keskusta nimenomaan tuli voittoon vaaleissa lupaamalla pohjaosaa
takaisin. Tämä oli yksi tämmöinen
jippo.
Sitten sanoisin toisen asian, mikä oli esillä, kun
tehtiin suurta eläkeuudistusta vuonna 2005. Silloin oli
esillä se, että kun on olemassa pienelle työeläkkeelle
jääviä ihmisiä — ja
se raja on 1 154 euroa tällä hetkellä,
kun sinä saat kansaneläkkeen lisäosaa,
sen jälkeen sitä lisäosaa ei saa — niin
kansaneläkelakiin pitäisi tehdä muutos, että ihmiset
saisivat 63-vuotiaana kansaneläkkeen, jotta kaikki voisivat
käyttää sitä joustavaa eläkeikärajaa,
mikä tällä hetkellä on. Sitä ei
ole myöskään tänne saliin koskaan
tuotu, ja siitä on valiokunta tehnyt jopa lausuman aikoinaan.
Sitten se, mikä tässä on hyvää,
on, että tässä on tämä puolisoharkinnan
poisto. Siinä on hallitus ottanut askeleita. Olen hyvin
tyytyväinen siihen, että hallitus on tehnyt esityksen
siitä, että kunnallisveron eläketulovähennyksessä ensi
vuonna ei ole puolisokytköstä, vaan se on sama,
onko yksinäinen tai onko puoliso tai perhe. Se on erinomaisen
hyvä asia, ja hallitus on tehnyt siinä kohtaa
hyvää politiikkaa. Mutta se, mikä on
suurin ongelma näille pienille kansaneläkeläisille, on
edelleen se, että kansaneläkeindeksi tulee antamaan
vuonna 2009 noin 4,6 prosenttia ja kansaneläkeindeksiin
on sidottu työmarkkinatuki, toimeentulotuki, kansaneläke,
ja inflaatio jyllää 5 prosentin luokkaa, eli nämä ihmiset
köyhtyvät koko ajan, heidän taloutensa
heikkenee. Eli on monta asiaa, mitä pitäisi tehdä.
Ihmettelen keskustan politiikkaa, että on näin
suuren potin annettu mennä, ja tämä oli
vielä vaalilupaus.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Marjaana Koskisen puheenvuorossa
oli monta ansiokasta kohtaa, mutta siinä vaan unohtui se,
että sosialidemokraatit itse olivat leikkaamassa juuri
tämän kansaneläkkeen pohjaosan ja viemässä juuri
sitä, mistä te puhuitte, että se pitäisi
palauttaa sitten takaisin. Nyt on kuitenkin pystytty myös
nostamaan kansaneläkettä tämän
vuoden alussa, kuntakalleusluokkakysymys toi siihen toisen lisän. On
toteutettu indeksikorotukset, ja samalla lailla nyt sitten tulevan
vuoden alussa vastaavasti indeksikorotukset tuovat lisää myös
kansaneläkeläisille. On pakko todeta, että kokoomuksen kanssa
hallituksessa olemme saaneet tämän aikaan. Teidän
kanssanne, kun yritettiin vastaavia kansaneläkkeen tasokorotuksia,
se ei onnistunut millään, ei onnistunut ollenkaan.
Ed. Koskinen, miksi näin?
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä myös siihen aikaan
tehtiin kansaneläkkeeseen tasokorotus. Se oli 12 euroa
kuukaudessa eli se oli pienempi, jos muistatte, ed. Rossi. Mutta
sanoisin sen, että keskustan vaalilupaus vuonna 2003, jotta
tultiin hallitukseen, oli se, että kansaneläkkeen
pohjaosa palautetaan. Se oli jopa hallitusohjelmaan kirjattu, sen
asian selvittäminen, vuoden 2003 hallitusohjelmaan. Mitä keskusta
on tehnyt sen asian eteen? Kaiken kaikkiaan leikkaus tälle
vuodelle on 650 miljoonaa euroa, kumulatiivinen leikkaus on yli
2 miljardia euroa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Rossi toi esille, tämän
hallituksen aikana on tehty kansaneläkkeisiin korotus.
Kuntakalleusluokkamuutos lisäsi entisen toisen kalleusluokan
alueen jäädessä pois myös kansaneläkkeitä ja
indeksikorotus tulee. Nämä ovat kyllä tietysti
siihen perusongelmaan nähden, että kansaneläkkeet
ovat pieniä, suhteessa pieniä, mutta suunta on
ollut oikea ja on kuitenkin merkittävää,
että tähän suuntaan on haluttu lähteä.
On hyvä, että kansaneläkkeistä voidaan
tässä nyt puhua. Katson asiaa nimenomaan niin,
että jos nuori ihminen menettää työkykynsä syystä tai toisesta
ja joutuu jäämään lähes
kansaneläk- keen varaan tai pelkästään
kansaneläkkeen varaan, niin on aivan totta se, että hänen
taloudellinen tilanteensa tulee olemaan hyvin surkea, koska kansaneläke
ei valitettavasti indeksikehityksen vuoksi seuraa palkkatasoa. Tässä on
semmoinen ongelma, jolla luodaan nuorelle ihmiselle kansaneläkkeen
varassa hyvin ikävä tulevaisuus. Minä toivon,
että näihin kysymyksiin jatkossa voitaisiin kiinnittää huomiota.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä vasemmistoliiton aloite
sisältää oikeastaan kaikki ne ongelmat,
jotka meillä tämän päivän
kansaneläkkeeseen sisältyvät. Niitä on valtavan
paljon, valitettavasti. Jos menneisyydestä puhutaan, niin
kyllä kaikki puolueet näyttävät
olevan vastuussa näistä. Vasemmistoliitto oli hallituksessa
silloin, kun kansaneläkkeen pohjaosan leikkaus pantiin
liikkeelle, ja siitä lähtien. No, me emme ole
olleet, mutta kaikki nämä vanhat luutuneet puolueet
ovat olleet.
Mitä sitten tulee tähän esityksen
sisältöön, niin tämä on
oikea ja kannatettava. Kansaneläkkeisiin tulee nyt ensi
vuonna 4,6 prosentin indeksitarkistus, mutta jos ajatellaan normaalin
kansaneläkeläisen kuluja, niin hän maksaa
ruuasta ja asumisesta suhteellisesti eniten, eli hänen
tuloistaan menee suuri osuus niihin, ja ne ovat nousseet paljon
enemmän kuin 4,6 prosenttia. Eli todellisuudessa tältä vuodelta
siirtyy aikamoinen reaalinen leikkaus kansaneläkkeisiin
ensi vuodelle ja eteenpäin siitä, ja se jää sinne
pohjaan aina, niin kuin ovat jääneet ne vanhat
leikkauksetkin ja jälkeenjäämiset.
Kun nyt indeksiin vaikuttavat muun muassa autot ja kodin tekniikka,
niin ei niitä vanhempi väki joka vuosi osta vaan
ajaa sillä vanhalla Ladalla ehkä. Näin
ollen tämä pitäisi ottaa tässä indeksissä huomioon
eli kansaneläkeindeksi pitäisi korjata vastaamaan
kansaneläkeläisen kulutusta eikä olla
sellainen kuin se tänä päivänä on. Mutta
tämä aloite ansaitsee kyllä ihan kiitoksen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Indeksikorotukset tehdään
jälkikäteen. Sehän tarkoittaa, että sitä ennen
eläkeläinen on tehnyt vyöhön
useamman reiän, kun se on joutunut kiristämään vyötä,
ja sitten saa jälkikäteen sen pienen korjauksen,
josta on todettu, että se on pienempi kuin kustannusten
nousu.
Sitten tässä kun puhutaan, jotta puolueet
ovat jotain tehneet, minusta puolueissa on yksilöitä, ihmisiä.
Ja kyllä minä ihmettelen tässä salissa, miten
on semmoista laumasieluisuutta olemassa. Jos tuntee jonkun asian
vääräksi, niin miksi tekee niin kuin
laumasielu ja painaa semmoista nappia, mistä kokee, että se
on väärin? Sen takia jokainen menköön
itseensä, eikä sanota, jotta nyt tuo tai tuo puolue
on jotain tehnyt.
Ed. Rossille sen verran voisi todeta, jotta kysehän
on siitä, pidetäänkö lupaukset
vai ei. Ei voi mennä minkään taakse,
vaan jos on luvattu jotain, se pidetään. Silloin
ei voi sanoa, jotta nuo ovat tehneet ja nuo ovat tehneet, vaan silloin
kun on luvattu jotain, sitten ryhdikkäästi seisotaan sen
takana. Muistan, että ministeri Hyssälä lupasi
300 euroa kansaneläkkeisiin korotusta, ja ei sitä ole
näkynyt. Ainakin silloin jaettiin semmoisia brosyyrejä,
joissa oli ministerin kuva ja 300 euroa luvattiin. Odottaisin kyllä,
jotta nyt joku senkin lupauksen sitten lunastaisi.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelu ei
nyt varmaan hirveän pitkään johda parempaan
suuntaan, mutta silti uskallan sen sanoa, että jos kansaneläkkeistä puhutaan
ja mietitään eduskunnassa, mitkä ovat
kansaneläkepuolueita, niin kyllä keskusta on ollut
aina se, joka on pitänyt huolta ja pyrkinyt tekemään
kaikkensa kansaneläkkeiden korottamiseksi. Ehkä jos
toinen puolue pitää nimetä isoista puolueista,
se on vasemmistoliitto. Mutta sosialidemokraateilta ei ole niinkään
tullut tähän apua. Teillä on ollut ihan
muut tavoitteet. Siinä mielessä on turha syyttää kyllä keskustaa
siitä, että me emme olisi tehneet kansaneläkeasioiden
puolesta kaikkea mahdollista. Aina kun hallitusohjelmaa kasataan,
se on myös yhteinen ratkaisu, jonka perusteella sitten
toteutetaan ohjelmaa, ja nyt eletään niillä eväillä,
mitkä tällä hetkellä on. Joka
tapauksessa nyt on toteutettu kansaneläkkeisiin korotuksia
ja tällä linjalla jatketaan eteenpäin.
Toivottavasti sosialidemokraatit, te olette mukana myös — ette
te, edustajat Koskinen ja Lahtela yksistään vaan koko
teidän ryhmänne, koska sehän tämän
asian ratkaisee — tukemassa myös pienten eläkkeiden korottamista.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On aika mielenkiintoista kuulla, kun
edustajat täällä syyttävät
toisiaan ja muita puolueita vaalilupausten pettämisestä.
Kyllä minä muistan vaalit 1999. Silloin kyllä puolueet
kilpailivat siitä, kuka antaa parhaan tarjouksen eläkeläisille. Sama
oli vielä vuonna 2003, ja siitähän on
tullut ministeri Hyssälä tunnetuksi, kun hän
lupasi 300 euroa. Vaaleissa 2007 ei tullut enää niin
paljon lupauksia, mutta tällä vaalikaudella pääministeri Vanhanen
on ilmoittanut, että vuonna 2011 tai 2012 nostetaan 100
eurolla. Kyllä näitä lupauksia annetaan
hirveän paljon. Ymmärrän, että eläkeläisten
luottamus poliitikkoihin on mennyt, kun vaalilupaukset toisensa
jälkeen petetään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on mielenkiintoisia
puheenvuoroja noin tieteellisesti. Ensinnäkin viimeksi
mainitussa puheenvuorossa tuli hyvin selväksi, että me
tarvitsemme lupausindeksin, jolla seurata, millä tavalla
lupausindeksi ennakoi sitä, mitä tulee tapahtumaan.
Sehän on yksi keskeinen osa markkinataloudessa.
Erikoisesti minua kiinnosti ja viehätti suorastaan
ed. Lauri Oinosen — joka nyt purjehtikin paikalle — äskeinen
puheenvuoro, koska hän ei nyt sanonut, niin kuin käsikirjoituksessa
on aina lukenut "tämä on loistava, hyvä aloite,
ja minä toivon, että siitä tulee lainsäädäntöä".
Se keskeinen sanoma puuttui ed. Lauri Oinosen puheenvuorosta täydellisesti.
Te olette taantumassa, arvoisa ed. Lauri Oinonen, ei teistä ole
enää juuri mihinkään.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Paineita tulee tässä sitten,
kun ed. Pulliainen viittasi näitten puheenvuorojen edustavuuteen
ja erinomaisuuteen, mutta allekirjoittaneella ei ollut mahdollisuutta
kuulla aiempia puheenvuoroja, mitkä liittyivät
tähän lakialoitteeseen. Toki lämpimästi
tätä kannatan. Tuon tässä esille
toki monen muun ryhmän ohella juuri ne henkilöt, jotka
kansaneläkkeellä elävät tai
joilla on kansaneläke ja pieni työeläke.
Kyllä viimeisen vuoden aikana heidän tilanteensa
on, voi sanoa, yleisesti erittäin paljon heikentynyt. Me
jokainen tiedämme, mitenkä energian hinta vaikuttaa
jokapäiväiseen elämään,
liikkumiseen. Monella on myös asunto, omakotitalo, ja myös
lämmityskustannukset ovat voimakkaasti lisääntyneet.
Toki sitten, mistä myös paljon tässä talossa
on puhuttu ja tänäänkin, ruoka on kallistunut,
eli kaiken kaikkiaan elämiseen liittyvät menot
ovat voimakkaasti kasvaneet, mihin ei välttämättä voi vaikuttaa.
Eikä tämä 100 euroakaan tietysti mikään
iso summa ole, mutta kun me tiedämme, millä summilla
eläkkeitä on korotettu, niin toki tämä siinä mielessä on
merkittävä. Todella lämpimästi
kannatan, että tässä asiassa voitaisiin liikkua
eteenpäin. Nyt on muistettava, että kun veronalennuksista
puhutaan, tuloveronkevennyksistä, niin toki tätä ryhmää muun
muassa ne eivät koske ollenkaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Pulliaisen innoittamana haluan
todeta, että varmasti tämä aloite tulee
saamaan asianomaisessa valiokunnassa sen perusteellisen käsittelyn,
minkä valiokunta asiassa hyväksi näkee.
On hyvä, että kansaneläkkeistä käytämme täällä puheenvuoroja.
Tämä on tärkeä asia. (Naurua)
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinosen puheenvuoroon olisi varmaan ollut
ihan hyvä lopettaa tämä keskustelu tällä erää.
Mutta pakko on kuitenkin todeta, arvoisa puhemies, kun tuossa
todettiin keskustan kannanotoista eräitä tekijöitä,
että pääministeri Vanhanen on todennut
sen ja se on keskustan kanta, että meillä on pyrkimyksenä saada
sellainen takuueläkejärjestelmä, jossa
meidän pienimmät eläkkeemme pystytään
niin nostamaan, että ne kattavat toimeentulon. Tätä varten
myös tämä Sata-komitea työskentelee,
jotta me voimme tämän suomalaisen sosiaaliturvauudistuksen
pystyä tekemään. Se on iso kysymys, ja
siihen tarvitaan kaikkia eduskuntapuolueita yhteensäkin.
Se on tavoite, joka meidän pitää saada
aikaan. Se on inhimillinen tavoite, ja se on myös niiden
pienten eläkkeiden saajien näkövinkkelistä ainoa
oikea ratkaisu. Keskusta tekee tässä työtään,
ja uskon, että tällä hallituskaudella
saamme ihan oikeita ratkaisuja aikaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Äsken oli erinomaisen arvokas puheenvuoro
poliittisen tavoitteen kannalta, mutta siihen pitäisi mielestäni
kytkeä se, mihin ed. Kankaanniemi äsken kiinnitti
huomiota, että sitten kun ollaan indeksin kanssa tekemisissä,
niin se indeksikori, jota seurataan, vastaa sitä kulutusrakennetta,
joka tällä viiteryhmällä on.
Muuten sillä teidän hienolla hankkeellanne, josta
muuten luin juuri pääministerin ja puolueenne
puheenjohtajan puheenvuorot, ei ole niin kuin sitä vaikuttavuutta, jollei
siihen kytketä sitä, mitä ed. Kankaanniemi äsken
juuri totesi.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitän ed. Pulliaista
siitä, että hän kantaa huolta siitä,
kuinka huonolta minusta tuntuu, kun minua ei ylistetty, ja väittäisin,
että ed. Lauri Oinonen ei vieläkään
ylistänyt minua eikä aloitettani, hän
totesi vaan, että aloitteeni saa ansaitsemansa kohtalon.
Ed. Oinonen on oikeassa siinä, että hän
nosti esiin ensimmäisessä puheenvuorossaan myös nämä nuoret
pitkäaikaiseläkkeelle käytännössä joutuneet,
joilla ei todellakaan ole minkäänlaista tulonnousukehitystä edessänsä.
Samalla kuitenkin muistuttaisin, että elinikäodote
keskuudessamme pitenee, että ne ihmiset, jotka elävät
kansaneläkkeellä, elävät sillä huomattavasti
pitempään kuin nyt, usein jopa pitempään
kuin heidän potentiaalinen työuransa on koskaan
ollut. Kyse on siis pitkäaikaisesta toimeentulon takaamisesta
tänä aikana, jolloin kaikki elinkustannukset ovat
nousseet rajusti. Ruuan hinta on noussut, asumisen hinta on noussut,
kansaneläkeläisiä erityisesti koskevat
lääkkeiden hinnat ovat nousseet, jopa niitten
korvausperusteet ovat muuttuneet kansaneläkeläisille
epäedullisemmaksi ja muut kustannukset ovat nousseet, ja
samanaikaisesti jokaisessa kunnassa tehdään erilaisia
toimenpiteitä, jolloin ne kotiin tuotavat palvelut muuttuvat
yhä kalliimmiksi ja kalliimmiksi. Valitettavasti Vanhasen
kakkoshallitus on omalta osaltansa tukenut tätä kehitystä,
että juuri näille kansaneläkeläisille
sinne kotiin tuotavat palvelut kallistuivat 1.8. pääosin
kaikissa kunnissa siksi, että hallitus pakotti keräämään
lisää maksuja tämän tyyppisistä palveluista,
ja valitettavan useassa kunnassa ei muuten vaan ollut varaa maksaa sitä sakkomaksua,
mikä oli kytkettynä valtionosuuksien leikkauksena
tältä osin.
Eli tässä korotuksessa ei enää ole
kyse muutamista euroista, mikä tarve kansaneläkkeessä on. Kukaan
ei kiistä, ed. Rossi, etteivätkö Vanhasen ykkönen
ja kakkonen olisi tehneet jonkin sortin eurokorotuksia, mutta ne
korotukset oli syöty ennen kuin ne tulivat. (Puhemies:
2 minuuttia on täyttynyt!) Eli tarve on huomattavasti suuremmalle,
ja siksi olemme tehneet kokonaispaketin, josta tämä kansaneläkkeen
osuus on tänään täällä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Muun muassa näitten henkilöitten
eli kansaneläkkeellä tai kansaneläkkeellä ja
pienellä työeläkkeellä elävien
aseman helpottamiseksi yksi erittäin käyttökelpoinen
instrumentti on perusvähennyksen korottaminen, ja sen kaksinkertaistamista
muun muassa esitetään sosialidemokraattien varjobudjetissa
ensi vuodelle, ja tänään käsittääkseni
on ed. Bjarne Kalliksen esitys ja koko kristillisdemokraattien ryhmän
esitys samasta asiasta.
Tässä on sellainen työkalu, jolla
voidaan merkittävästi kuitenkin tavallaan sitä käteenjäävää tuloa
kasvattaa. Myönnän sen kyllä, että jos
tulotaso liikkuu näissä summissa, mihin tässä tavallaan
viittasin, niin joka tapauksessa näistäkin helpotuksista
huolimatta — joista tietysti toivoisin, että hallitus
tähän puuttuisi ja nopeuttaisi tätä perusvähennyksen
korottamista ja kaksinkertaistaisi sen — eläminen
on varsin haasteellista, koska energian hinta näillä näkymin
on nousemassa jatkossakin hyvin voimakkaasti ja toisaalta myöskään
ei ole näkyvissä, että ruuankaan hinta
lähtisi laskemaan.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rossille vaan tästä takuueläkkeestä sanoisin
sen, että siinä on hyvin suuria ongelmia. Jos
ajatellaan, että 650 euroa on riittävä summa rahaa,
ja jos verrataan sitä toimeentulotukilaskelmaan, niin se
tarkoittaa sitä, että vuokra ei saa olla kuin
250 euroa kuukaudessa. Missä Suomessa on semmoisia kaupunkeja,
joissa olisi pelkästään 250 euron asuntoja,
asumiskustannukset olisivat sen verran? Täytyy pikkasen
miettiä sitä, jos tekee tämmöisiä summarajoja.
Meidän toimeentulotukemme on tällä hetkellä yksilökohtainen,
ja siinä tehdään aina jokaisen henkilön
normilaskelma, eikä se köyhyysraja ole 650:tä euroa
siinä kohtaa. Se yksinäisen toimeentulotukinormi
on 397 euroa. Jos puhutaan 650 eurosta, se tarkoittaa, että se
on 253 euroa, mitä vuokraosuuteen tai asumiseen sen jälkeen
jää.
Mutta sitten sanoisin sen, että vuodesta 1995 lähtien
on ollut se tilanne, että perusturva on jäänyt
jälkeen 2 miljardia euroa, eli se tarkoittaa toimeentulotukea,
työmarkkinatukea, peruspäivärahaa, kaikkia
näitä etuuksia, joita kaikkein pienempituloiset
ihmiset saavat.
Nyt edelleen tänään on keskusteltu
siitä, että kun kansaneläkeindeksiksi
on tulossa nyt 4,4 prosenttia, joka on vähemmän
kuin inflaatioaste, niin tämä indeksi ei turvaa
sitä, että ihmiset saisivat käyttöönsä sen
rahan, että he pärjäisivät sen kanssa.
Sen takia sosialidemokraatit ovat ehdottaneet, että indeksitarkistus
olisi kaksi kertaa vuodessa, ja ovat myös liputtaneet sitä,
että tätä ruokakoria katsottaisiin kokonaan
uudestaan. Nythän on se tilanne, että kuluttajahintaindeksin sisällä ruuan
hinnan osuus on alle 20 prosenttia, ja se on kyllä monta
kertaa paljon suurempi perheessä kuin se alle 20 prosenttia.
Ja se on aivan totta, että eläkeläiset
eivät elektroniikkaan käytä niin paljon
kuin siellä hintakorin sisällä on.
Mutta hallitus ei ole tuonut esitystä indeksin korin
muutoksista, vaikka se on hallitusohjelmaan kirjattu. (Ed. Kankaanniemi:
Se on viinan ja tupakan osuus!) — Näin on. 6 prosenttia
on minun mielestäni tupakan osuus ja viina siihen päälle,
se on paljon. Sieltä ei ole tullut hallituksen esitystä eikä muutosta.
Hallitus voisi tehdä sen. Koko ajan se vastaus, kun me
olemme kysyneet sitä, on se, että se on työmarkkinapoliittinen kysymys,
ja sitä ei ole tuotu. Tämä on suuren
luokan kysymys kansalaisten talouden kannalta. Tänään
puhuttiin, että valtion tulojen ja menojen pitää olla
tasapainossa, mutta tavallisten kansalaisten kohdalla ei ole näin
eikä ole haluttu tuoda tätä indeksitarkistusta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä salaseurakomitea,
mikä onkin, niin on hyvä, että sieltä tulee
tuommoisia juttuja esille, kun muuten ei tule näköjään.
Jos se 650 euroa olisi kansaneläke, niin se on se, josta
ed. Rossi totesi, että sillä ihminen tulee toimeen.
Sehän tarkoittaa myös sitä, jotta silloinhan
toimeentulotukea täytyy nostaa 650:een euroon vähintään.
Tietysti vielä tässä jo siihen mennessä,
ennen kuin tämä tapahtuu, indeksitarkistuksia
pitää katsoa, koska hinnat tulevat nousemaan näköjään
aika vilkkaasti.
Siinä tapauksessa odottaisi, että tämä salaseurakomitea
tekisi sitten esityksen kanssa siitä, jotta myös
toimeentulotukea nostetaan, koska eihän siinä ole
muuten mitään logiikkaa. Jos puhutaan siitä,
jotta maksetaan ihmisille semmoista etuutta, jotta he tulevat sillä toimeen,
niin minkä takia sitten kyykyttää ihmisiä ja
luukuttaa sillä tavalla, jotta pitää mennä kerjäämään
rahaa, kun senhän pitäisi tulla luonnostaan, jos
ei ole muita tuloja. Se on viimesijainen toimeentulo sieltä, niin
että toimeentuloluukulta saa luonnostaan sen 650 tässä hintatasossa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! On aika mielenkiintoista seurata, milloin
nämä eläkelait ovat tulleet voimaan,
milloin ne on säädetty. Heti sodan jälkeen
tuli kansaneläkelaki, vuonna 1962 tulivat työeläkelait,
vuonna 1970 tuli yleinen perhe-eläkelaki, ja aina 1990-luvulle saakka
parannettiin näitä eläke-etuja, voi sanoa, ihan
roimasti. Me olemme seuranneet sosiaalilainsäädännössä aika
pitkälle Ruotsia. Pienellä viiveellä se,
mitä on Ruotsissa tehty, on tullut Suomeen, ja 1990-luvulla
alkoi myöskin Ruotsissa eläkkeiden leikkaus. Se
tuli Suomeen, mekin leikkasimme.
Nyt kun pääministeri Vanhanen puhuu siitä takuueläkkeestä,
niin takuueläke tuli Ruotsiin vuosi pari sitten, mutta
samanaikaisesti poistettiin erittäin paljon merkittäviä etuja
eläkelaista. Minä pelkään, että me
tulemme seuraamaan Ruotsin mallia, ja se tarkoittaa sitä,
että on ainakin yksi ryhmä, joka jo on jonkin
verran menettänyt etujaan ja tulee menettämään
yhä enemmän, ja se on lesket. Leskellä ei
ole enää Ruotsissa minkäänlaista
oikeutta eläkkeeseen eli leskeneläke on kokonaan
poistettu. Jos katsomme, minkälainen on leskeneläke
tänä päivänä Suomessa,
niin se on paljon paljon huonompi kuin mitä se oli vielä 1990-luvun
alkupuolella. Kysynkin, onko tämä kehitys hyvä vai
huono. Minun mielestäni se on huono, koska edelleen me
puhumme paljon lapsista ja leskistä ja yhteiskunnassa ovat
juuri nämä ryhmät monesti suurissa vaikeuksissa
silloin, kun pääelättäjä kuolee.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Perusongelmahan on, että se, joka
on kansaneläkkeen tai pienten työ- tai yrittäjäeläkkeitten varassa,
saa liian vähän eläkettä. Eivät
ne riitä takaamaan toimeentuloa. Tämän
vuoksi tarvitaan kyllä toimia, millä nämä epäkohdat
voitaisiin korjata. On hyvä, että tämä aloite
on synnyttänyt täällä tämmöisen
keskustelun.
Eräs ratkaisuehdotus tässä on, niin
kuin mainittiin täällä, tämä keskustan
taholta esille tuotu takuueläke. Se saattaisi olla yksi
malli ratkaista asioita. Samalla näitä moninaisia,
monimutkaisia ja vaikeasti ehkä eläkettä saavien
käytössä olevia eri keinoja toimeentulon
saamiseksi tulisi voida yksinkertaistaa siten, että olisi
yksi raha, eläke, joka olisi riittävä.
On aivan totta, mitä ed. Sirnö sanoi, kun
hän viittasi puheenvuorooni siitä nuoren eläkkeelle jäävän
kohtalosta. Meillä ei enää kyllä tämmöistä näköalaa,
mitä tällä hetkellä on, saisi
olla. Siinä asiassa pitäisi saada oikeusvaltiossa
ja hyvinvointivaltiossa kyllä parempi tulevaisuus henkilölle,
joka pysyvästi jää jo nuorena eläkkeen
varaan.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä vuosien saatossa
olen kyllä paljon ihmetellyt sitä, että eduskunnassa
käydään pääsääntöisesti
keskustelua siitä, kuinka me voimme jakaa. Enemmän
pitäisi kiinnittää aina huomiota siihen,
kuinka me voimme tuottaa, jotta me voimme sitten jakaa. Tämä on
se eräs asia, joka kaipaa kyllä meiltä jotain
kohentamista. Samoin, kun täällä sanottiin,
että hallitus on pakottanut keräämään
maksuja, asiakasmaksulain myötä halutaan turvata
tämän järjestelmän toimivuus
jatkossakin. Naapurimaassamme aikoinaan yritettiin pitää leivän
hintaa 50 vuotta paikallaan jäädytettynä ja
siinä meinasi käydä niin, että koko leipä meinasi
loppua. Siinä mielessä kyllä myös näiden
kustannusten kattamisen täytyy ehdottomasti kulkea mukana.
Mikä on sitten oikea eläketaso, se on sellainen eläketaso,
millä ihmiset tulevat toimeen. Minun mielestäni
meidän pitää pystyä eduskunnassakin aidosti
miettimään sitä, mikä on se
järjestelmä ja kuinka se saadaan toimimaan — ne
eurot kyllä löytävät sitten
myös paikkansa — eikä myöskään
etukäteen miettiä heti niitä asioita
niin, miksi joku asia ei voisi toimia. Sanon vähän
samalla lailla kuin ed. Tennilä kyselytunnin aikana, että älkää nipottako.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä ed. Rossin
kanssa siitä, mistä itse asiassa valtiovarainministerikin
taisi kyselytunnilla puhua kovaankin ääneen, että tulojen
ja menojen pitää olla tasapainossa. Mutta itse
asiassa väittäisin, että aika suuri ideologinen
kysymys on, kumpi on ensin, kana vai muna. Vasemmistoliitolle ovat
yleensä olleet painavampia ne tarpeet, mitä on
ollut yhteiskunnan kehittämiseen ja ihmisten hyvinvoinnin
lisäämiseen, eli ne menot, ja sitten on mietitty
vasta, mistä ne tulot otetaan.
Valitettavasti näyttää siltä,
että Vanhasen hallituksen viimeaikaiset veroratkaisut ovat
puhuneet juuri toiseen suuntaan tai asiakaspalvelumaksuratkaisu,
joka ei todellakaan paranna kotiin tuotavia palveluita, ei paranna
kuntien taloutta vaan valtion taloutta, koska valtio perii käytännössä sen
toista kautta pois. Nämä kaikki ovat olleet osoituksia
siitä, että on tärkeämpää ollut ensiksi
miettiä, kuinka paljon valtio haluaa tuloja, ja sitten
miettiä, jääkö meille enää sitä hyvinvointia
jaettavaksi niille ihmisille, jotka sitä tarvitsevat.
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää tähän
mennessä käydystä keskustelusta ja kuitenkin
muistuttaa arvoisia kansanedustajia, että tämä minun aloitteeni
on siis vain osa meidän ryhmäaloitteistamme, joita
on koko joukko, perusturvaan liittyviä aloitteita, joista
osa on jo tuotu ja osa on tulossa keskusteluun. Lisäksi
meidän paketissamme on oleellisena osana ensi vuoden talousarvioon
liittyvä budjetti. Siihen keskusteluun viitaten, mikä täällä käytiin
kansaneläkkeen tasosta, tämä meidän
esityksemme kokonaisuudessaan pitää sisällään
idean siitä, että kaikki perusturva, kaikki syyperusteinen
perusturva, nousee kansaneläkkeen tasolle, joka esityksemme
mukaan 1.7. lähtien olisi se 682 euroa noin suunnilleen. Mutta
se, mikä meillä on vielä bonusta tähän,
on se, että samaan aikaan omana veroratkaisunamme esitämme,
että tämän tyyppiset tulot ovat verovapaita
eli käytännössä siis nykyisille
kansaneläkeläisille ja muille jää koko
joukko enemmän euroja käytettäväksi
arkensa parantamiseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
yksi mielenkiintoinen piirre, koska yksikään puheenvuoro,
jonka olen kuullut, ei ole sisältänyt sellaista
ajatusrakennelmaa, joka oli täällä vielä esillä reilu
kymmenen vuotta sitten, että kansanvakuutusjärjestelmä kerta
kaikkiaan romutettaisiin aikansa eläneenä. Nyt
meidän joukossammekaan ei ole yhtään
sen vaihtoehdon puolustajaa. Sen vaihtoehdon puolustajat ovat jääneet
tästä pois, varmaan katsoneet, ettei heidän
ajatuksillaan ole kantavuutta, tai minkähän takia
lie häippäisseet täältä.
Mutta nyt kysytään laadun perään,
kysytään oikeudenmukaisuuden perään
ja ajassa elämisen perään. Tämä on
aika hyvä asia, että keskustelu on siirtynyt tälle
tasolle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen toi esille ajatuksen, joka
on minulla ollut mielessäni. Juuri näin: kukaan
ei ole täällä halunnut ajaa alas kansaneläkejärjestelmää. Aikoinaan,
kun tulin eduskuntatyöhön, olin Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen varajäsen, ja kyllä silloin vielä kerrottiin,
että oli esiintynyt ajatusta, että kansaneläkejärjestelmää pitäisi
ajaa pois poissiirtyvänä järjestelmänä.
Nyt tämmöistä ajatusta ei enää ole
olemassakaan, elikkä me haluamme kehittää tätä järjestelmää.
Tämä on erittäin myönteistä,
ja tämä keskustelu on ollut myönteistä.
Mutta palaan vielä tuohon nuoren ihmisen kohtaloon.
Jos vaikkapa opiskelija vaikka opintojen loppuvaiheessa tai tutkinnon
suorittanut, akateemisen tutkinnon tai minkä tahansa tutkinnon
suorittanut, nuori ihminen liikennekolarissa tai missä tahansa
onnettomuudessa vammautuu, niin että ei ole ehtinyt työeläkettä muodostua,
ei ainakaan paljon, tilanne on kyllä erittäin
surkea tämän lähimmäisen kohdalla.
Toivon, että tähän asiaan voidaan kiinnittää huomiota.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossille vielä. Hän
totesi, että täällä halutaan
jakaa, ei puhuta siitä, kuinka tuotetaan. Minusta nämä ovat
kaksi eri asiaa, ja sitten pitää miettiä ja
muistaa se kanssa, jotta näillä henkilöillä,
jotka ovat joutuneet tahtomattaan mahdollisesti siihen tilanteeseen,
että ovat pelkästään kansaneläkkeellä tai
toimeentulotuella, ei ole sitä tuottamisen ajatusta. He
eivät pysty hirveästi tuottamaan, ja sen takia
meidän velvollisuutemme on hoitaa se, jotta nämä ihmiset
jollakin tavalla elävät, siis inhimillistä elämää.
Siihen Raamatun ajatukseen en yhdy sillä tavalla, kun
siellä sanotaan, että köyhät
teillä on aina keskuudessanne. Me voimme jotain vaikuttaa
niihin köyhiin, että heitä ei ole niin
paljon ainakaan. Sitten on se toinen ajatus siitä, että jos sattuu
olemaan kaksi ihokasta, niin toinen pitää antaa.
Tämä hallitus ei kyllä anna sitä toista,
elikkä se ottaa siltä köyhältä näköjään
sen viimeisenkin ihokkaan pois. Näinpäin tässä vaan
tapahtuu.
Sitten sanotaan täällä, että nyt
on annettu jonnekin lisää. Kun katsoo ensi vuodelle
niitä henkilömääriä,
ketkä hyötyvät, ne ovat tosi pieniä, mutta
näitä pidetään niin kuin kulisseina
siinä, että kyllä annetaan. Mutta suurin
osa jää paitsi yhtään mitään,
kun katsoo veronalennuksia. Esimerkiksi työmarkkinatuella
olevat eivät hyödy euroakaan. Sitten on paljon
ihmisiä, jotka ovat pienillä tuloilla, he eivät
hyödy yhtään tästä valtionveron
alennuksesta. Päinvastoin tapahtuu siten, jotta kunnat
nostavat veroja. Kun katsoo, miten moni kunta joutuu nostamaan veroja
tai palvelumaksuja, niin sehän tarkoittaa, että niiden köyhien
ihmisten asema tulee kurjistumaan.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Itse edustan kantaa, että jokainen
ihminen on tuottava. Kaikkien tuottavuutta vaan ei ehkä voida
mitata perinteiseen tapaan valtiovarainministeri-kamreerimaisesti
rahalla. Katson, että hyvinvoiva kansaneläkeläinen
on monellakin tapaa tuottava jäsen yhteiskunnassamme. Paitsi
että hän tuottaa inhimillistä iloa läheisilleen
ja tuttavilleen, hän todennäköisesti
myös sillä, että hän pärjää,
säästää kansantaloudelta paljon
euroja.
Ed. Pulliainen nosti hyvän kysymyksen esille. Tosin
itse pelkään tätä susi, susi
-efektiä, että jos täällä aletaan
huhuilla kansaneläkkeen lakkauttajien puolestapuhujia,
niin joku vielä tänne ryntää hetken
päästä. Mutta uskon todennäköisesti
samalla lailla kuin ed. Pulliainen, että kansaneläke ei
järjestelmänä todellakaan ole tiensä päässä. Ajat
ovat sellaisia, että yhä enemmän näyttää olevan
paineita niillä, joilla on, synnyttää tätä omalla
rahalla ostettavaa eläkejärjestelmää,
mutta niillä, joilla ei tällaista mahdollisuutta
ole nyt eikä tulevaisuudessakaan, on varmasti tarve yhteiskunnallisesti
yhdessä ja yhteisvastuulla taata eläke.
Toinen, mikä on todellisuutta oman sukupolveni ja nuorempien
kohdalla: meillä kenelläkään ei
ole sitä iloa, että olisimme saaneet 40 vuoden yhtenäisen
työuran ja sitä kautta päässeet
ansio-sidonnalla eläkkeitten makuun tai ylipäätänsä ansiosidonnaisen
sosiaaliturvan makuun täysipainoisesti. Itse en ehkä edusta
parasta esimerkkiä omasta sukupolvestani. Väittäisin,
että tämänhetkinen työni eduskunnassa,
joka on siis pisin työsuhteeni aikuisiällä,
on ehkä hyvinkin tuottoisa, mutta kohtalotoverini, jotka
tekevät puolen vuoden, kolmen kuukauden työpätkiä neljän
vuoden välein, eivät missään
tapauksessa ole sitä ryhmää, jolta muun
muassa kansaneläkkeen kaltaiset kultaiset pelastusrenkaat
oltaisiin poistamassa.
Keskustelu päättyi.