Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta
pitää sisällään Euroopan
unionin maatalouspolitiikan terveystarkastuksen täytäntöönpanon
Suomessa. Terveystarkastuksistahan Euroopan unionin maatalousministerit
sopivat 27. päivänä marraskuuta viime
vuonna.
Terveystarkastuksessa perustavoitteena oli tarkastella Euroopan
unionin yhteistä maatalouspolitiikkaa vastaamaan paremmin
tulevaisuuden haasteisiin. Keskeisenä tavoitteena on se,
että entistä enemmän tuotannon ja tukien
yhteys katkaistaan tässä terveystarkastusratkaisussa.
Ihan vertailuna vaan totean, että esimerkiksi Ranskassa,
jossa oli ja on vieläkin tällä hetkellä 25
prosenttia kasvinviljelyn tuista tuotantoon sidottuja, niin kaikki
nämä tuet joudutaan tämän terveystarkastuksen
seurauksena tuotannon ja tuen yhteyden osalta katkaisemaan. Kysymys
oli muistaakseni yli 2 miljardin euron tukipotista.
Suomessa tässä yhteydessä täytyy
todeta, että me säilytimme edelleen niin 141-
kuin 142-neuvotteluissakin maidon ja naudanlihan tuotannossa Suomessa
tuotantoon sidotun tuen, ja tässä laajuudessa
Euroopan unionissa tällä tavalla tuotantoon sidottua
tukea ei ole missään muussa jäsenmaassa
kuin Suomessa. Tämä on syytä pitää mielessä,
ja tässä yhteydessä, joka liittyy terveystarkastukseen,
me saimme oikeuden 10 prosentin määrällä maksaa
tuotantoon sidottua tukea siitä määrästä laskettuna,
joka on Euroopan unionin kokonaan rahoittamaa järjestelmää,
ja se summa on kaiken kaikkiaan 57 miljoonaa euroa vuodessa.
Tähän erityistukeen käytetään
45 miljoonaa euroa vuonna 2010 eli ensi vuonna ja 54 miljoonaa euroa
vuonna 2011 ja sitten vuosina 2012 ja 2013, jotka tämä terveystarkastus
myöskin kattaa, tuki on sitten täysimääräiset
57 miljoonaa euroa.
Tässä otetaan käyttöön
lypsylehmäpalkkio, ja tämän tavoitteena
on pehmentää vaikutusta, joka tulee siitä,
että unionissa on tehty päätös
maitokiintiöiden poistamisesta vuodesta 2015 alkaen. Suomihan
vastusti aikoinaan maitokiintiöiden poistamista, mutta
jäimme siinä keskustelussa suureen vähemmistöön.
Ainoastaan Puola ja Malta olivat Suomen lisäksi valmiita
maitokiintiön säilyttämään.
Toisaalta tällä hetkellä ollaan unionin
maatalouspolitiikassa tietyllä tavalla erityisesti maitokriisin
johdosta uudessa tilanteessa. Siellä on nyt niin sanottu
korkean tason työryhmä, high level group, joka
miettii sitten ratkaisuja, millä tavalla jatkossa voidaan
toimia tilanteessa, jos meillä ei ole maitokiintiötä,
koska tarvitaan jonkinasteista tuotannon ohjausta, tuotannon ja
kulutuksen yhteensovittamista, koska nyt olemme nähneet, mitä siitä seuraa,
kun täysin vapaa markkinatalous ylijäämineen,
ylituotantoineen, todella vie sitten tuottajahinnat niin pohjaan,
että koko elinkeinolta menee kohta pohja pois.
Eli tässä on täytäntöönpantuna
nyt sitten terveystarkastuksessa neuvoteltujen 10 prosentin tuotantoon
sidottujen tukien järjestelmä ja muutenkin terveystarkastukseen
liittyvät ratkaisut.
Lopuksi haluan sanoa vain sen, että tässä ratkaisussa
kirjattiin Euroopan unionin asetukseen selkeä viittaus
siitä, että sellaisessa jäsenmaassa, jossa
leveysasteen 62 pohjoispuolella maidon- ja naudanlihantuotannon
osuus maataloustuotannosta on yli 60 prosenttia, saadaan maksaa
10 prosenttia tuotantoon sidottua tukea. Tämä on unionin
asetuksen teksti, ja väitän, että tämä on aika
hyvä kahva seuraavalle maatalousministerille, joka vuoden
2013 jälkeen vääntää näitä ratkaisuja.
Halusin tämän ihan eduskunnan pöytäkirjaan
kirjauttaa juuri siitä syystä, että tämä ratkaisu
löydettiin tavalla, jossa ei mainita jäsenmaan
nimeä, mutta käytetään leveysastetta
ja käytetään maidon- ja maataloustuotannon
määrää, ja näin meidän
kilpailijamme eivät siinä keskustelussa heränneet,
koska tämä ratkaisu piti unionin neuvostossa tehdä yksimielisesti.
Keskustelu päättyi.