5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi julkisesta työvoima-
ja yrityspalvelusta sekä eräiden siihen liittyvien
lakien muuttamisesta
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! On erinomaisen tervetullutta, että nyt
käsittelyyn tulevalla lailla työvoima- ja yrityspalveluista
selkeytetään asiaa koskevaa lainsäädäntöä.
Tämä palvelujen sisällöllinen
uudistaminen on tarpeen, sillä meneillään
oleva suomalaisen yhteiskunnan rakennemuutos aiheuttaa toki sen,
että kansalaiset tarvitsevat entistä tehokkaampia
palveluita työvoimaviranomaisilta pysyäkseen työmarkkinoilla
tai päästäkseen sinne.
Massairtisanomisten ohella käynnissä on hiipivä rakennemuutos.
Joka päivä Suomessa syntyy ja loppuu keskimäärin
400 työpaikkaa. On selvää, että tällaiseen
hitaaseen muutokseen tarvitaan uudenlaisia työvoimapalveluita,
joita voidaan räätälöidä sekä työntekijöiden
että työnantajien tarpeiden mukaan.
Erityisesti ilahduttaa se, että tällä uudistuksella
pystytään vaikuttamaan myös nuorten yhteiskuntatakuun
edistämiseen. Työttömyyspäivärahaa
saavien nuorten mahdollisuutta päästä enimmäisajan
täyttymisen jälkeen uudelleen työkokeiluun
nopeutetaan. Myös työkokeilujen enimmäiskestoa
pidennetään 6 kuukaudesta 12 kuukauteen.
Arvoisa puhemies! Ei voi oikeastaan kuin ihailla sitä tarmoa,
millä ministeri Ihalaisen johdolla on tartuttu näihin
työvoimapoliittisiin kysymyksiin. Haluan lisäksi
kiinnittää huomiota myös siihen, että työnantajien
mahdollisuuksia työntekijöiden palkkaamiseen parannetaan
palkkatukijärjestelmää kehittämällä.
Nyt on työnantajilla mahdollisuus näyttää halukkuus
suomalaisen yhteiskunnan elinvoimaisuuden kehittämiseen.
Lakiesityksessä puututaan myöskin te- eli
työ- ja elinkeinotoimikuntien rooliin, ei oikeastaan tehtäviin
vaan rooliin ja toimintatapaan, eli lakiesitys lähtee siitä,
että toimikunnat muodostetaan neuvottelukunniksi. Tämä nykyinen
toimikuntamalli on ollut käytössä neljä vuotta,
ja se ei toimi. Työ- ja elinkeinoministeriö on
tehnyt kaksi kyselyä siitä, ja sen lisäksi
tulevat tietenkin muun muassa allekirjoittaneen omakohtaiset kokemukset
siitä, millä tavalla nämä toimikunnat toimivat,
ja sanalla sanoen: ne eivät toimi. Tämä on
ihan valtakunnallinen ilmiö, valitettavasti.
Nyt tätä neuvottelukuntajärjestelmää lakiesityksen
mukaan esitetään muutettavaksi niin, että siellä ei
muun muassa enää työ- ja elinkeinotoimiston
johtaja olisi se puheenjohtaja, vaan tämä puheenjohtajuus
kiertäisi tässä uudessa mallissa vuosittain
eri toimijoiden välillä. Siellä ovat työnantajat,
työntekijät, erilaiset järjestöt
matkassa mukana, ja koska he katsovat tehtävälistan mukaan
niitä alueellisia työmarkkinoita, tekevät esityksiä siitä,
miten työllisyyttä voidaan edistää,
niin kyllä minä toivoisin, että näille
toimikunnille tätä kautta nyt syntyisi ihan uusi
draivi ja ne pääsisivät kunnolla toimimaan
ja myöskin sitten sitä kautta tulisi niitä kipeästi
kaivattuja neuvoja, ohjeita ja opastusta siihen, millä tavalla työpaikkoja
pystytään synnyttämään.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tässä työvoimapalvelulain
uudistamisessa ja siihen liittyvässä koko paketissa
on aika isoista asioista kysymys. Jos laskin oikein, tässä on
tämä päälaki ja siihen liittyvät
27 muuta lakia, joita muutetaan. Tässä aivan perinteen
mukaisesti mennään niin, että muutos
tehdään ylhäältä alas, ei
alhaalta ylös. Tässä kyllä näkyy
vahvasti sitten työmarkkinajärjestöjen
tiukka ote kaikissa työelämää koskevissa
kysymyksissä, olivatpa ne sitten palvelujärjestelmään
tai työttömyysturvaan liittyviä kysymyksiä,
ja kuitenkin niissä pöydissä esimerkiksi
pienyrittäjien ja työttömien edustus
on aika lailla heikko, jos ei sitten olematon.
Näissä hallituksen esityksen perusteluissa
ilmoitetaan, että tavoitteena on selkeyttää ja
yksinkertaistaa työ- ja elinkeinoviranomaisten tarjoamia
julkisia palveluja ja lainsäädäntöjä.
No, se on tietenkin hyvä tavoite, mutta sitten kun sanotaan,
että lain keskeinen sisältö muodostuisi
palvelujen sisällön määrittelystä,
niin silloin pitää kysyä, muodostuuko
se palvelun sisältö lainsäädännön
kautta vai siinä tilanteessa, kun virkailija kohtaa asiakkaan,
olipa hän sitten työnantaja- tai työnhakija-asiakas.
Ja minun mielestäni, kun puhutaan hyvästä palvelusta,
lainsäädännön pitää olla
väljä ja joustava, sen pitää taata
tietyt perusoikeudet ja määritellä tietyt
velvoitteet, mutta sitten se asiakasprosessi sanelee, kuinka paljon
siitä hyvää syntyy.
Edelleen kiinnitin huomiota siihen, että me niin mielellämme
puhumme siitä, että työttömällä työnhakijalla
pitää olla selviä velvoitteita, ja niitähän
varmasti on, mutta vieläkään viranomaisen
velvoitteita noudattaa työllistymissuunnitelmassa määriteltyjä toimenpiteitä,
esimerkiksi tiettyyn koulutukseen valintaan, ei ole muotoiltu niin,
että se muuttuisi konkreettiseksi toiminnaksi.
Kun oletetaan, että tällä aika laajalla
lakipaketilla, hallituksen esityksellä, pystytään
nyt oleellisesti muuttamaan, tehostamaan, selkeyttämään työhallinnon
palveluita, niin se syntyy tilanteessa, jossa esimerkiksi Lapissa
on vain yksi työvoimatoimisto, hyvin erilaiset kunnat,
hyvin erilaiset seutukunnat, jopa naapuriseutukunnat, kolmasosa
Suomen pinta-alasta. Elinkeinoelämä, toimintaympäristö vaihtelee
hyvin paljon, yksilöllisiä tarpeita on niin pohjoisessa
kuin etelässäkin; eteläisessä Suomessa
ongelmat ovat hyvin paljon erityyppisiä mutta yhtä lailla
haastavia. Kun siinä tilanteessa pitäisi sitten
uusi lainsäädäntö ajaa sisään
ja pystyä entistä parempaan palveluun, niin en
oikein usko, että tällä konseptilla onnistutaan,
varsinkaan kun muistaa ne työhallinnon pelimerkit sieltä pitkältä momentilta: kun
vertaa kahden vuoden takaiseen lähtötasoon, niin
siinä on ihan selvä alenema, ja olen huomannut,
että työministeri Ihalainen on jo kiinnittänyt
huomiota siihen, että ehkäpä on niin, että nämä rahat
eivät riitä läheskään
siihen kaikkeen, mitä on haluttu.
Mutta, arvoisa puhemies, muutama yksityiskohta täältä hallituksen
esityksen sisällöstä.
Ensinnäkin työnhakijan informointi. On äärimmäisen
tärkeä tapahtuma, kun ensimmäisen kerran
tavataan viranomainen. Viranomaisen pitää muistaa
ja osata kertoa kaikki keskeiset oikeudet ja velvollisuudet ja mitä seuraa
siitä, jos, tarkoituksellisesti tai tietämättömänä,
ei noudata näitä velvollisuuksia, kuinka pahat
sanktiot sieltä voi tulla. Voi käydä esimerkiksi
niin, että työttömyysturva, ihmisen perusturva,
evätään määräämättömäksi
ajaksi ja pelkästään siitä syystä, että työnhakija,
työtön, ei ole tiennyt omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan.
Sitten täällä määritellään
työttömän työnhakijan yleiset
velvollisuudet, ja toivottavasti ainakin työttömyydenaikaisen
turvan suhteen puheet siitä, että työttömyysturva
on jotenkin vastikkeetonta, loppuisivat. Se ei ole vastikkeetonta
missään tilanteessa. Oletetaan aina kaikissa tilanteissa,
että työttömän työnhakijan
ensisijainen työ on työn hakeminen, ja sitä edellytetään,
ja jos tätä velvoitetta ei noudateta, niin aivan
varmasti tulee ensin määräaikainen sanktio
ja sen jälkeen evätään työttömyysturva
kokonaan.
Täällä oli muitakin kohtia, jotka
herättivät mielenkiintoa. Ei ole pitkä aika
siitä, kun puhuttiin rajaesteistä, ja esimerkiksi
pohjoisessa Tornionjoen kahden puolen on totuttu siihen, että olipa
valtakunnanraja siinä välissä, niin kuitenkin
on yhteinen työmarkkina-alue, työssäkäyntialue,
ja on aivan yhtä luonnollista käydä Suomen puolelta
Ruotsissa esimerkiksi työpaikkahaastattelussa, mutta sitä ei
korvata, vaikka se työllistyminen voisi rajan toisella
puolella olla todennäköisempää kuin
Suomen puolella: korvauksen maksaminen loppuu sitten valtakunnanrajalle.
Ja vaikka sanotaan, että korvattavista matkoista ja matkakustannusten
korvausperusteista säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella, niin kyllähän
tuokin asia, ja äärimmäisen tärkeä asia, jää tuolla
muotoilulla auki.
Sitten vielä työllistämis- ja aluevelvoitteista. Alueellisista
näkökohdistahan on lainsäädännössä vanhassa
työvoimapalvelulaissa ja tässä uudessa
esityksessä, ja joka vuosi ainakin 15—16 vuoden
ajan, mitä minä olen valtion budjettikirjaa lukenut,
siellä on ollut selvät rajat sen suhteen, että minkään
työmarkkina-alueen keskimääräinen
työttömyys ei saa oleellisesti poiketa maan keskimääräisestä tasosta,
ja kuitenkin on kuntia, joissa on tuon rajan väärällä puolella
oltu vuosia, jos ei vuosikymmeniä. Esimerkiksi Itä-Lapista
Sallan kunta on tällainen, Tunturi-Lapista Enontekiö,
ja myöskin Pohjois-Karjalasta löytyy kuntia, joissa
tästä aluevelvoitteesta ei ole välitetty
tuon taivaallista.
Arvoisa puhemies! Vielä viimeiseksi toimikunnista.
Toimikuntien rooliahan on aivan systemaattisesti heikennetty. Aikoinaan
mentiin siihen, että näistä toimikunnistahan
poistettiin sekä työntekijä- että työnantajapuolen
edustus, jolloinka niiltä tosiasiallinen päätösvalta
meni sen saman tien. Toimikunnat olivat hyviä paikallisia toimijoita.
He pystyivät tuomaan lainsäädäntöön ja
työttömyysturvalakien soveltamiseen tervettä maalaisjärkeä ja
päätöksellään kumoamaan
virkamiehen esittelyn, jos he kokivat sen oikeudenmukaiseksi. Nyt
tätä mahdollisuutta ei ole, ja se tietää sitä,
että työttömyysturvatulkinnoista tulee entistä rankempia
ja kaavamaisempia eivätkä ne tulkinnat ota huomioon
henkilön senhetkistä tilannetta tai toimintaympäristöä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä nyt käsillä oleva
esitys on todellakin tuhti paketti asiaa, jonka lähtökohta
on selkeys ja yksinkertaisuus. Tämän lain myötä pyritään
selkeyttämään julkisia työvoima-
ja yrityspalveluita ja luomaan niistä mahdollisimman vähän
byrokraattinen kokonaisuus. Nykyäänhän
tuo järjestelmä on melkoinen viidakko, ja onkin
tärkeää, että tämän
lain myötä saadaan selkeyttä ja palvelunkäyttäjille esimerkiksi
yrityspalveluiden puolella syntyy toimiva ketju, jossa voidaan antaa
tukea aina starttirahasta neuvontaan saakka.
Mielestäni tämä esitys on varsin
hyvä, ja tietysti edustaja Mustajärvi nosti erilaisia
näkökohtia, joita on syytä varmasti valiokuntavaiheessa tarkastella,
mutta mitä tulee tuohon edustaja Mustajärven mainitsemaan
seikkaan, että täällä on alueellisia
eroja, niin varmasti tämän esityksen yksi tarkoitus
on, että näitä alueellisia eroja pystytään
kaventamaan ja että ihmiset tulevat tasapuolisesti kohdelluiksi
ympäri maata eri puolilla, erilaisilla paikkakunnilla.
Uskon itse, että tämä uudistus tulee
kehittämään palveluita nimenomaan palvelunkäyttäjien kannalta
positiiviseen suuntaan. Itse mietin sitä, kun työttömän
työnhakijan määritelmä tullaan muuttamaan
ja laventamaan, niin se on varmasti semmoinen seikka, josta jatkossa
sitten tilastoinnissa on syytä huomioida, miten tämä muutos
on vaikuttanut.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä on puhuttu,
kyse on varsin tuhdista paketista, jossa sinänsä muotoillaan
hieman uudella tavalla niitä toimintoja, jotka tähänkin
asti on järjestetty, eivätkä nämä muutokset
ole mitään valtavia.
Oikeastaan pyysin puheenvuoron sen vuoksi, että edustaja
Mustajärvi omassa puheenvuorossaan korosti te-toimistojen
paikallisen osaamisen merkitystä ja paikallisen yhteistyön
merkitystä, ja olen siitä asiasta kyllä täysin
samaa mieltä. Riippumatta siitä, onko maakunnassa
yksi tai useampia te-toimistoja, on kyllä välttämätöntä, että niitä palveluita
on laajalti tarjolla, koska jos nämä te-toimiston
palvelut sijaitsevat kaukana, niillä ei ole kiinteää yhteistyötä alueellisen
yrityselämän kanssa ja niiden toiminta myöskin työpaikkojen
järjestämisessä ja työpaikkaan
tähtäävän koulutuksen järjestämisessä huomattavasti
vaikeutuu. Tiedän omalta kotiseudultani Sastamalasta, missä te-toimiston
ja paikallisten yritysten välinen yhteistyö ja
myöskin koulutussektorin välinen yhteistyö on
erinomaisesti toiminut jo vuosia, että tulokset ovat myöskin
olleet erinomaisia. Säännöllisesti työttömyysprosentti
on ollut maakunnan alhaisimpia tai kaikkein alhaisin. Väitän,
että aika pitkälle se johtuu juuri siitä,
että on yhteisesti toimittu sen eteen, että mahdollisimman
moni työtön työnhakija voidaan työllistää tai
ohjata hänet sellaiseen koulutukseen, josta hän
työllistyy. Silloin, jos nämä yksiköt
menevät liian isoiksi ja jos tämä palvelu menee
liian kauas, vaarana on, että sellainen ihan välttämätön
paikallinen tuntemus, joka auttaa käytännössä työllistymään,
heikkenee, eli tämä vaara on kyllä pidettävä mielessä ja
estettävä sen toteutuminen.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Pariin asiaan haluaisin tässä kiinnittää huomiota. Jos
todellakin puhutaan yhdenvertaisuudesta, näihin asioihin
myöskin saataisiin yhdenvertaisuutta.
Ensimmäinen asia on puhelut työvoimatoimistoihin — tai
te-keskuksiin, millä nimellä niitä kutsutaankin.
Tällä hetkellä siellä on kolmen eri
hinnan puheluluokkia, kun sinne soitetaan, ja valitettavasti se
työtön työnhakija, joka soittaa, maksaa
kaikkein kalleimmalla puhelunhinnalla viranomaiselle. Tämä pitäisi
ehdottomasti saada muutettua.
Toinen on matkakustannukset silloin, kun on kysymyksessä työtön
tai työttömyysuhan alla oleva henkilö.
Jos hän menee työhaastatteluun, pääsee
työhaastatteluun, käy tsägä,
niin ellei hän ennen, kuin lähtee sinne haastatteluun,
saakaan aikaa työvoimatoimistoon eikä pääse
sopimaan siitä, että työvoimatoimisto
maksaa nämä maksakustannukset, niin hänen
ainoa vaihtoehtonsa tänä päivänä on
ottaa pikavippi ja matkustaa sillä sinne mahdolliseen tulevaan
työpaikkaan ja tulla sieltä sitten takaisin ja
sen jälkeen ruveta maksamaan tätä pikavippiä takaisin
sen takia, että tätä matkakustannusta
ei voi jälkikäteen hakea takaisin.
Vähän semmoista ihmistä ajattelevaa
inhimillisyyttä kaipaisin silloin, kun uudistetaan työvoimapoliittisia
työvoima- ja yrityspalveluiden erilaisia tukia tai niistä tehdään
yhdenvertaisia koko maassa. Tehtäköön
niistä sitten yhdenvertaisia myöskin sen työttömän
kohdalta, joka hakee itsellensä uutta paikkaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täytyy yhtyä edustajien
Satonen ja Mustajärvi täällä sanomaan
työvoimatoimistoista. Valtion tuottavuusohjelma ja kaikki
ne ohjelmat, jotka sitä ovat seuranneetkin erilaisilla
hienoilla nimillä — tosin yksihän niitä taitaa
vain olla, mutta kuitenkin — ovat ehkä joiltain
osin perustellustikin ajaneet siihen, että te-toimistojen
määrä on laskenut. Voi olla, että yhdessä te-toimistossa asiat
muodollisesti pystytään hoitamaan hyvin ja ehkä tehokkaastikin,
mutta se on aivan varmaa, että alueellinen tuntemus heikkenee.
Voi olla, että Kampin työvoimatoimistossa ehkä tunnetaan
ne ihmiset, jotka asuvat 5—10 kilometrin päässä,
mutta tuolla, missä etäisyydet alkavat olla satoja
kilometrejä, se on tietysti aivan turhaa kuvittelua.
Toinen asia, mikä siihen liittyy, on se työ,
joka te-toimistojen ja samoin myöskin työ- ja
elinkeinokeskusten työntekijöitten olisi pitänyt
pystyä tekemään, kun tehtävien
määrä on koko ajan lisääntynyt.
Yhtenä esimerkkinä otan nyt vaikkapa työllistämissuunnitelmat,
jotka pitäisi siis tehdä kunnolla, että ne
olisivat aidosti vaikuttavia, ja tekijöitten määrä on
vähentynyt, tehtävien määrä on
lisääntynyt. On olemassa aika suuri pelko, että se
varsinaisen tekemisen kohde eli työttömät työnhakijat
siinä kuitenkin sen laskun sitten lopulta maksavat. Tekee
mieli sanoa, että kyllä tässä maassa
muutamakin työtön on jäänyt
työllistymättä vain siksi, että te-toimistoilla
ei ole ollut riittävästi voimavaroja paneutua
sen asian hoitamiseen.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä viitattiin
siihen, että tässä uudistuksessa työmarkkinajärjestöjen
kädenjälki näkyy. Minä en sitä nyt osaa pahana pitää, koska kyllähän esimerkiksi
Elinkeinoelämän keskusliitolla, STTK:lla, Akavalla,
SAK:lla, jotka siellä alueella toimivat, kokemusta on,
ja sanansa pitää pystyä myöskin
sanomaan.
Minä en myöskään mitään
suuruutta rakasta pelkästään sen suuruuden
vuoksi, mutta olen ymmärtänyt, että suuremmilla
te-toimistoalueilla haetaan myöskin yhtenäisiä käytäntöjä.
Muistan oikein hyvin ajan, kun oli pieniä alueita, ja nyt niitä ollaan
viemässä yhden päällikön
alle — kyllä tällä varmasti
myöskin haetaan sitä, että tulkinnat
ovat myöskin sitten yhdenmukaisia, eli kohtelunhan pitää olla
kaikille sama kaiken kaikkiaan.
Tässä olen samaa mieltä Satosen ja
Virtasen kanssa ja myöskin Mustajärven kanssa,
että se palvelu ei saa olla liian kaukana, koska se paikallinen
tuntemus siitä häviää, ja ymmärrykseni
mukaan tämä lakiesitys lähteekin siitä,
että vaikka te-toimistoalue on suurempi, niin sillä alueella voi
ja pitää olla useita toimipisteitä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kun viittasin korporaatioitten vahvaan asemaan, niin
tunnustan sen, että suomalainen työmarkkinoitten
sopimusjärjestelmä, tämä kolmikantainen
menettely, on tuonut vakautta ja ennustettavuutta ja tietyllä tapaa
turvaa myöskin työntekijäpuolelle, mutta
samalla se on tuonut kankeutta ja sitä, että sektorikohtaiset
toimijat ovat sitten vieneet sitä valtaa, joka kuuluisi
aina poliittisissa elimissä toimiville, vaaleissa valituille
päättäjille.
Isompi ongelma kuin se, ketkä ovat edustettuina näissä neuvotteluissa
ja valmistelutyössä — ei ongelma ole
se, ketkä siellä ovat mukana — on se,
ketkä sieltä puuttuvat. Nostin esimerkiksi pienyrittäjät,
heidän näkemyksensä, kokemuksensa ja
toisena osapuolena työttömät, joiden
asioista tässäkin päätetään.
Mutta oikeastaan kysymyksen voi asettaa niinkin päin,
että jos henkilöitten elämäntilanteet vaihtelevat
hyvin paljon ja toimintaympäristö vaihtuu, esimerkiksi
työmarkkinat ovat aivan ainutlaatuisia jossain pohjoisen
seutukunnalla verrattuna johonkin etelän keskukseen, niin
pitääkö tulkintojen olla sitten yhdenmukaisia,
kaavamaisia, jos henkilön elämäntilanne
ja toimintaympäristö poikkeavat aivan eri tavalla
jonkun toisen tilanteesta.
Työvoimatoimikunnilla, niin kuin itsenäisillä työvoimatoimistoilla,
pystyttiin nimenomaan hakemaan käytännönläheisiä,
oikeudenmukaisia ratkaisuja, jotka ottivat huomioon paikalliset
olosuhteet, ja siinä kohtaa tehtiin iso virhe, kun työvoimatoimikunnista
siivottiin työnantaja- ja työntekijäpuolten
edustus pois ja heiltä vietiin tosiasiallinen päätäntävalta.
Näistä toimikunnista ei oikeastaan jäänyt
jäljelle mitään muuta kuin tietyt jäsenet
ja se, että he kokoontuivat keskustelemaan ympäripyöreitä työmarkkinakysymyksistä
kahvikupin ääressä ilman
minkäänlaista todellista päätäntävaltaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jokainen teatterissa käynyt taitaa
tietää, että olen kohtuullisen innokkaasti
puolustanut kolmikantaisen menettelyn siunauksellisuutta Suomelle, ja
teen sitä kyllä jatkossakin, vaikka aina välillä täällä toki
törmää juuri siihen, mitä edustaja Mustajärvi
tässä kuvaili, kaikennäköistä kankeutta,
kun pitää yhteensovittaa vähän
erilaisia näkemyksiä.
Mutta edustaja Kärnän puheenvuoroon tästä, sanoisiko,
niin kuin samanlaisista päätöksistä: En
voi mitään sille, että mieleeni tulee
väistämättä hieman tästä poikkeava
asia eli alueellisten sosiaalivakuutustoimikuntien lakkauttaminen.
Viitisen vuotta sittenhän sitä puolusteltiin erityisesti sillä,
että saadaan yhtenäisiä ja tasavertaisia
päätöksiä eri puolilla valtakuntaa.
Voi olla, että saatiinkin sen jälkeen, kun niitä alettiin
tehdä pelkästään Helsingissä,
mutta niitä alettiin saada kahden vuoden odotuksen jälkeen,
kun niitä aikaisemmin oli sentään saatu
merkittävästi nopeammin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt alkaa huolestuttavasti tuntua siltä,
että olen yllättävänkin monessa
asiassa jo samaa mieltä kuin edustaja Mustajärvi,
(Erkki Virtanen: Ryhdistäytykää!) mutta
siitä huolimatta yhdyn kyllä siihen huoleen, että pienyrittäjien ääni
ei riittävästi näissä päätöksentekopöydissä kyllä kuulu.
Se alkaa olla mielestäni entistäkin vakavampi
asia. Kun viimeaikaista kehitystä, sanotaan viimeisen kymmenen
vuoden ajalta, katsotaan, niin me tiedämme, että suurissa
yrityksissä, vaikka ne ovatkin Suomen talouden selkäranka,
ei Suomessa työntekijöiden määrä ole
lisääntynyt, pikemminkin on pysynyt samalla tasolla
tai vähentynyt. Sen sijaan uudet työpaikat syntyvät
näihin pieniin yrityksiin. Silloin pitäisi kyllä näiden
pienten yritysten ääntä työllisyyden
nimissä nykyistä enemmän kuunnella.
Myöskin kansainväliset esimerkit osoittavat, että tässä vaikeassa
taloudellisessa tilanteessa, mikä Euroopassa tällä hetkellä on,
niissä maissa, joissa on enemmän luotettu siihen,
että paikallisella tasolla osataan tehdä oikeita
ratkaisuja näissä työelämäkysymyksissä,
ja jätetään sinne enemmän sitä päätäntävaltaa,
Saksassa, Ruotsissa, on kyllä saavutettu hyviä tuloksia.
Eli kyllä esimerkiksi Suomen Yrittäjien esille
tuoma joustoturva-TES-malli, sen tyyppinen ratkaisu — silloin
kun se on sekä työnantajan että työntekijöiden
yhteinen tahto, että voidaan työehtosopimuksista
poiketa — olisi hyvin järkevä tapa hyödyntää niitä työllisyysmahdollisuuksia,
mitä on olemassa.
Tilanteet ovat pienissä yrityksissä ihan erilaisia
kuin isoissa, ja sellainen ajattelu, että meillä on
samat pelisäännöt kaikille, alkaa kyllä tässä tilanteessa
muodostua työllisyyden kannalta kynnykseksi. Enkä tarkoita
sitä, että meidän täytyisi lähteä romuttamaan
koko kolmikantajärjestelmää, vaan ottaa
tätä ulottuvuutta enemmän sinne mukaan,
koska se varmasti edesauttaisi työllisyyttä ja
sitä kautta koko Suomen hyvinvointia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan arvoisalle puhujalle, että käsittelyssä on
hallituksen esitys laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Jos työvoimatoimistojen lakkautuksia — tai
yhdistämisiä, miten sitä nyt halutaankin
sanoa — perustellaan sillä, että saadaan
tasavertaisia päätöksiä, niin
on kyllä muistettava sellainen asia, että mitä kauempana
päätökset tehdään,
sitä kauempana ne yleensä ovat myöskin
siitä ihmisestä tai yrityksestä, joita
tämä tehty päätös koskee. Se,
mikä tässä asiassa on erittäin
ikävää, on se, jos nyt joudutaan siihen
tilanteeseen, kun nämä toimipisteet karkaavat
kauas, että joudutaan hoitamaan netin välityksellä näitä asioita.
Oletteko muuten käyneet MOLin sivuilla? Minä olen. Olen
aika näppärä tyttö käyttämään
tietokonetta, mutta MOLin sivuja en osaa käyttää.
Sieltä en löydä kyllä niitä asioita,
mitä siellä pitäisi olla. Se on yksi
asia, mihin pitäisi puuttua myöskin, että sinne
saataisiin sellaiset sivut, joita myöskin asiakkaat osaisivat
käyttää ihan tasavertaisesti ja siten,
että tulisivat kuulluksi omissa asioissaan.
Tässä kun parannetaan nyt näitä asioita,
että saadaan yhdenvertaisuutta aikaiseksi ja yksinkertaistetaan
toimistojen tekemisiä, niin kovasti pelkään
sitä, että tässä käy
niin, että näitä töitä yksinkertaistetaan
niin paljon, ainakin työttömien osalta, että siirretään
kaikenkarvainen työnvälitystoiminta vuokrafirmoille,
joihin jo tänä päivänä on
hyvin pitkälle siirrytty. Silloin kun mennään
vuokrayritysten puolelle — kaikki tietävät sen — sen
jälkeen se kyllä on aika lailla tyyristä toimintaa
ja sen lisäksi työntekijöiden etuja ei enää valvo
oikeastaan kukaan. Tämä on kuuma peruna, josta
ei vielä kovin paljon ole puhuttu, mutta sekin on nostettava
ylös, silloin kun puhumme työvoimapalveluista
tässä maassa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Olen saanut paljon palautetta siitä,
että nuorilla, jotka ovat lähteneet opiskelemaan,
siinä vaiheessa, kun opiskeluissa on näyttötutkinnon
antaminen, saattaa olla niin, että he eivät saa
sitä näyttötutkintoa suoritettua ensimmäisellä kerralla,
ja sitten onkin niin, että voi mennä vuosi tai
puoli vuotta ennen kuin on mahdollisuus seuraavan kerran suorittaa
tämä näyttötutkinto. Nyt hämmästyksekseni
luin tästä lakiesityksestä: "Päätoimisesti
opiskelleen henkilön opiskelua pidetään päätoimisena
siihen saakka, kun hän on todisteellisesti päättänyt
opintonsa. Käytännössä opinnot päättyvät
yleensä tutkinnon tai muun opintokokonaisuuden suorittamiseen
tai oppilaitoksesta eroamiseen. Jos henkilö osallistuu
näyttökokeeseen suoritettuaan valmentavan koulutuksen, häntä pidetään
päätoimisena opiskelijana näyttökokeeseen
asti." Eli tämä tarkoittaa sitä, että nämä nuoret,
jotka eivät ole saaneet sitä näyttötutkintoa
suoritettua ja joutuvat odottamaan vaikka puoli vuotta, ovat päätoimisia
opiskelijoita eikä työttömyysturvalain
mukaan heillä ole oikeutta työttömyysetuuteen.
Minä toivoisin, kun täällä on
työ- ja tasa-arvovaliokunnan jäseniä, että ottaisitte
tämän sitten siellä valiokunnassa esiin
ja tekisitte tähän kohtaan muutoksen.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana neuvottelukunnista ja niitten
kokoonpanosta. Minä toivon, että valiokuntatyöskentelyssä puututaan
tähän asiaan, keitä näissä tulevissa
neuvottelukunnissa istuu, vaikka näitten pienyrittäjien
osalta. Totta on, muun muassa edustaja Satonen totesi äsken,
että työpaikat syntyvät pieniin ja keskisuuriin
yrityksiin. Totta kai sieltä alueilta on tähänkin
asti ollut mahdollisuus hakea näitä toimijoita
tähän — mikä se nyt onkaan, toimikuntahan
se tällä hetkellä vielä nimeltään on.
En tiedä sitten, mistä johtuu, että tällaisia puutteita
on.
Arvoisa puhemies! Koetan pitäytyä asiassa enkä sano
yhtään mitään yleis- tai normaalisitovien
työehtosopimuksien alittamisesta.
Keskustelu päättyi.