8) Hallituksen esitys eduskunnalle pohjoiseurooppalaisen toiminnallisen
ilmatilan lohkon perustamisesta Viron, Suomen, Latvian ja Norjan
välillä tehdyn sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on kyse siitä,
että eduskunta hyväksyisi Viron, Suomen, Latvian
ja Norjan välillä tehdyn sopimuksen pohjoiseurooppalaisen
toiminnallisen ilmatilan lohkon perustamisesta sekä lain
sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta. Tämän
esityksen tavoitteena on muodostaa yhteinen ilmatilalohko, joka
parantaa lentoturvallisuutta, lyhentää lentoreittejä ja
sitä kautta vähentää haitallisia
ympäristövaikutuksia, sujuvoittaa lentoliikennettä ja
alentaa kustannuksia. Lisäksi uudistetaan ilmatilahallinnan
rakenteita, luodaan edellytykset uusien teknisten ratkaisujen käyttöönotolle
ja mahdollistetaan ilmatilan käytön nykyistä parempi
yhteensovittaminen sopimusvaltioiden välillä.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on käsitellyt tätä asiaa,
ja sen yhteydessä on käynyt ilmi muun muassa se,
edellä mainittujen asioiden lisäksi, että NEFAB-alueella
ennustetaan liikenteen kasvavan nykyisestä 1,2 miljoonasta
1,7 miljoonaan vuoteen 2020 mennessä, joten toiminnalliset
perusteet tälle ilmatilalohkon perustamiselle ovat. Se
myöskin vastaa eurooppalaisia tavoitteita perustaa isompia
ilmatilalohkoja. Valiokunta kiinnitti huomiota siihen, että olisi
tärkeää tehdä yhteistyötä lähialueiden
muiden ilmatilalohkojen, kuten Ruotsin ja Tanskan toiminnallisen
ilmatilalohkon, kanssa.
Arvoisa puhemies! Voisi lyhyesti siis todeta, että tällä järjestelyllä saavutetaan
monia hyviä ja kannatettavia asioita. On syytä tuoda
esille ainoastaan yksi seikka, johon liittyy riskejä, ja
sen asian on puolustusvaliokunta omassa lausunnossaan tuonut esille.
Puolustusvaliokunta totesi seuraavaa: se "pitää välttämättömänä,
että erityisesti ilmaliikenne- ja sääpalvelujen
tuottajia valittaessa maanpuolustukselliset näkökohdat
ja puolustusvoimien erityistarpeet varsinkin kriisi- ja poikkeusoloissa
otetaan painotetusti huomioon lisäkustannusten ja rinnakkaisten
järjestelmien luomisen välttämiseksi".
Liikenne- ja viestintävaliokunnan saaman selvityksen
mukaan palvelujen rinnakkaiset toteutukset voisivat aiheuttaa joidenkin
arvioiden mukaan lennonvarmistuspalvelujen osalta jopa noin 50 miljoonan
euron vuosittaiset lisäkustannukset ja vastaavasti sääpalvelujen
osalta noin 2 miljoonaa euroa vuositasolla. Liikenne- ja viestintävaliokunta
kuitenkin toteaa, että ilmatilalohkon ja tarvittavien palvelujen
käytännön toteutus tulee määrittymään
vasta jatkossa sopimuksen voimaantulon jälkeen tehtävillä kansallisilla
ratkaisuilla. Valiokunta ei pidä kaksinkertaisten toimintojen
tarvetta ainakaan lähitulevaisuudessa todennäköisenä mutta
katsoo, että tämä näkökohta
on tärkeää ottaa jatkossa huomioon palvelujen
järjestämistä koskevia ratkaisuja tehtäessä. Valiokunta
pitää keskeisenä, että ilmatilan
hallinta järjestetään kokonaisarvion
pohjalta myös jatkossa siten, ettei siviili- tai sotilasilmailulle
aiheudu palvelujen toteutuksesta kohtuuttomia lisäkustannuksia.
Valiokunta siis esittää tämän
sopimuksen hyväksymistä ja lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Tästä asiasta on myöskin jätetty
perussuomalaisten taholta hylkäysesitys.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunnan käsittelyssä edustaja
Yrttiaho jätti hyvin perustellun eriävän
mielipiteen, johon perussuomalaisten edustajat tulivat mukaan, ja
liikenne- ja viestintävaliokunnassa sitten perussuomalaiset
jättivät vastalauseen ja hylkäysesityksen.
Molemmat, sekä eriävä että vastalause,
ovat sisällöltään aika lailla
samanlaisia ja hyvin pohdittuja ja perusteltuja. Tässähän
on kyse Viron, Suomen, Latvian ja Norjan yhteisestä suunnitelmasta,
blokista, ja edustaja Yrttiahon eriävässä mielipiteessä lainataan
puolustushallinnon näkemystä, jonka mukaan täytäntöönpanolla
on laajoja vaikutuksia maanpuolustukseen.
No, tämä on mielenkiintoinen tilanne. Pitää aina
miettiä, mihin isoon linjaan, mihin isoihin kokonaisuuksiin
tämä asia voi liittyä, ja pitää sanoa
näin, että "voi liittyä", koska nämä perustelut,
minkä takia näin on edetty, ovat aika lailla löysiä.
Ja täytyy muistaa myöskin nämä kaksi ohjushankintaa,
JASSM-ohjukset Horneteihin, tykistöohjukset, ja sitten
vielä tuoreimpana asiana tämä Islannin
ilmatilan valvonta, johon Suomi lähtee mukaan, mikä on
poliittisesti äärimmäisen iso askel:
lähteä valvomaan Nato-maan ilmatilaa. Eikä kyse
ole siitä, laitetaanko valmiuteen yksi vai kaksi konetta,
se on poliittisesti aivan yhtä iso asia. Ja myöskin
tässä asiassa, mikä on hallituksen esitys,
pitää toistaa se sama huomautus, jonka olen sanonut
tovereille vasemmalla laidalla — oikealla laidalla näitä tovereita
on vähemmän, kavereita voi olla — ja
olen muistuttanut siitä, että naivismi ei ole
aate.
Suomessahan siviili- ja sotilasilmailu on integroitu yhteen,
ja se sitten asettaa omia paineitaan sille, mitä tapahtuu
jatkossa, kun tietää, että järjestelmät
muissa maissa ovat erilaisia. Huomionarvoista on se, että Ruotsi
ja Tanska ovat irtaantuneet tästä, samoin kuin
Islanti, osin eri perustein, mutta joka tapauksessa ovat niin tehneet. Ja
sopii olettaa, niin kuin edustaja Yrttiaho viittaa sopimuksen 16 artiklan
ykkös- ja kolmoskohtiin, että sopimusvaltioiden
on sallittava ilmapuolustusorganisaatioitten ja taistelujohto-organisaatioitten
johtamistoiminta toisen sopimusvaltion alueella, että kyllähän
tämä lisää sitten paineita yhteensovittaa
ja integroida kaikkia toimintoja.
On aivan perusteltua, kun kerran on todettu se, että voi
aiheutua paineita lainsäädännön
laajempaankin rukkaamiseen, ja koska tässä on
kyse myöskin ulkopolitiikasta, turvallisuuspolitiikasta
eikä pelkästään liikenne- ja
viestintäministeriön sektoriin kuuluvasta asiasta,
että tämä olisi käsitelty tuvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selonteon yhteydessä. Silloin tämä käsittely
olisi ollut huomattavasti monipuolisempaa ja avoimempaa, ja nyt
tulee kyllä se maku, että tämä haluttiin
viedä syystä tai toisesta läpi mahdollisimman
pienin äänin.
Arvoisa puhemies! Puolustusministeriön lausunnossa
todetaan, että sopimuksella ei puututa sopimusvaltioitten
omaa ilmatilaansa koskevaan itsemääräämisoikeuteen.
Sopimuksella ei myöskään rajoiteta sopimusvaltioitten
toimivaltaa yleiseen järjestykseen, yleiseen turvallisuuteen
ja puolustukseen liittyvissä asioissa, mutta todetaan samaan
hengenvetoon, että puolustushallinnon näkemyksen
mukaan sopimuksen täytäntöönpanolla
on laajoja vaikutuksia maanpuolustukselle. Ja muistutetaan myöskin
siitä, että tämä saattaa jatkossa
johtaa siihen, että on tarve tarkistaa ilmailu-, aluevalvonta-
tai valmiuslainsäädäntöjä,
ja tämä on siis todettu puolustusministeriön
virallisessa lausunnossa. On todettu, että voi olla laajoja
vaikutuksia, mutta sitten asiantuntijat eivät kuitenkaan
ole tuoneet esille, mitä ne ovat. Liikenne- ja viestintäministeriön
lausunnossa todetaan, että tarkempia NEFAB:n perustamiseen
liittyviä vaikutuksia ei ole ollut mahdollista täysimääräisesti
arvioida, koska toiminnallisen ilmatilan lohkon perustaminen on
ensimmäinen laatuaan. Jos kerran sanotaan, että tällaisia
vaikutusten arviointeja eivät ole tehneet edes ne virkamiehet
tai organisaatiot, joille se viran puolesta kuuluu, niin mikä valmius
sitten kansanedustajilla tällaisen näin yksipuolisen
ja lyhyen keskustelun jälkeen on arvioida tätä asiaa tasapuolisesti
ja monipuolisesti? Tässähän ei ole kyse
mistään poliittisesti neutraalista asiasta.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva Viron,
Suomen, Latvian ja Norjan välisen pohjoiseurooppalaisen
toiminnallisen ilmatilan lohkon perustamista koskeva sopimus eli
NEFAB-sopimus on periaatteessa hyvä asia siviili-ilmailun
kannalta. Sopimuksella on saavutettavissa lentoturvallisuutta, sillä voitaneen
vähentää haitallisia ympäristövaikutuksia
ja sillä voitaneen parantaa lentoliikenteen sujuvuutta
ja mahdollisesti alentaa kustannuksia, kuten edustaja Satonen esittelypuheenvuorossa
totesi.
Sopimuksessa piilee kuitenkin Suomen kannalta katsottuna ongelmia,
kuten ylipäätään voidaan sanoa
kaikesta, mikä on Euroopan unionista lähtöisin.
Nimittäin toteutuessaan tällä hallituksen
esityksellä voi olla "laajoja vaikutuksia maanpuolustukselle",
kuten puolustusministeriön asiantuntijat puolustusvaliokunnalle
antamassaan lausunnossaan totesivat. Niitä toiminnallisia
ja taloudellisia vaikutuksia, joita hallituksen esitys maanpuolustukselle
voi aiheuttaa, on kuitenkin jopa puolustushallinnon asiantuntijoiden vaikea
täsmällisesti arvioida. Vaikeaa se on kansanedustajillekin,
kuten edustaja Mustajärvi osuvasti totesi.
Maanpuolustuksen näkökulmasta keskeisiä tarkasteltavia
seikkoja ovat Suomen alueen valvonta ja alueellisen koskemattomuuden
turvaaminen sekä Puolustusvoimien operatiivisen ja harjoitustoiminnan
turvaaminen ja poikkeusoloihin varautuminen. Kuten hyvin tiedetään,
Viro, Latvia ja Norja ovat Nato-maita ja Suomi ei. Suomi poikkeaa
näistä NEFAB-sopimuskumppaneistaan myös
siinä suhteessa, että meillä siviili-
ja sotilasilmailu toimivat integroidun lennonvarmistusjärjestelmän
puitteissa, eli on yhteisiä lennonjohtorakenteita, on yhteistoimintalentoasemia,
tietojärjestelmiä ja henkilöstöä.
Suomalainen malli on ollut kustannustehokas ja toimiva ratkaisu.
Mikäli kuitenkin tämä hallituksen
esitys hyväksytään, on mahdollista, että Suomen
ilmatilaan valitaan jatkossa ilmaliikennepalvelun tarjoajaksi ulkomainen
palveluntarjoaja, joka ei välttämättä kykene
tuottamaan Suomen puolustushallinnon tarvitsemia palveluita. Puolustusministeriö toteaakin
lausunnossaan aivan oikein, että "puolustukseen sekä yleiseen
järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvistä syistä on
ilmatilan hallinta pystyttävä toteuttamaan kansallisesti
kaikissa olosuhteissa". Hallituksen esityksessä on siis riskinä,
että Puolustusvoimien olisi tulevaisuudessa turvallisuussyistä hankittava
tarvitsemansa ilmaliikenne- ja sääpalvelut muualta.
Hallituksen esityksessä ja puolustusministeriön
lausunnossa ollaan yksimielisiä siitä, että tällöin
taloudelliset vaikutukset olisivat arviolta noin 50 miljoonaa euroa
vuodessa lennonvarmistuspalvelujen osalta ja 2 miljoonaa euroa vuodessa sääpalvelujen
osalta. Tämä olisi silkkaa veronmaksajien rahojen
haaskausta, mikä ei sinällään tänä EU-tukipakettien
luvattuna aikana yllätä, mutta enemmän
todellakin toivoisi vastuullisuutta hallitukselta.
Arvoisa puhemies! Naivismi ei ole aate. Näin taisi
edustaja Mustajärvi edellisessä puheenvuorossa
todeta. Hallituksen esityksen valmistelu ja käsittely on
ollut monilta osin valitettavan puutteellista. Perussuomalaiset
ja vasenryhmä esittivät puolustusvaliokunnassa,
että liikenne- ja viestintävaliokunta keskeyttää esityksen
käsittelyn ja siirtää sen turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selonteon käsittelyn yhteyteen,
mutta tämä ei saanut kannatusta edes mainittujen
valiokuntien vasemmistopuolueissa, vaikka sopimuksen hyväksymisellä voi
hyvinkin olla vaikutusta Suomen sotilaallisen liittoutumattomuuden
politiikkaan. NEFAB-sopimuksessa on vaarana, että Suomi
jää Nato-maiden intressien jalkoihin. Vai tätäkö itse
asiassa halutaan?
Lisäksi on huomattava, että NEFAB-sopimuksen
soveltaminen saattaa puolustusministeriön lausunnon mukaan
aiheuttaa myöhemmin tarvetta tarkistaa ilmailu-, aluevalvonta-
tai valmiuslainsäädäntöä.
Tällaisia lainsäädännön muutostarpeita
ei hallituksen esityksessä juuri käsitellä.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Pohjoiseurooppalaisen toiminnallisen ilmatilan lohkon
perustaminen Viron, Suomen, Latvian ja Norjan välillä tehdyn
sopimuksen hyväksymisestä.
Hallituksen esityksessä esitetään
perusteluja hankkeelle, kuten: "Sopimuksella toimeenpannaan asetuksella
määritellyt tavoitteet lentoturvallisuuden parantamiseksi,
haitallisten ympäristövaikutusten vähentämiseksi,
lentoliikenteen sujuvoittamiseksi ja kustannusten alentamiseksi. Lisäksi
uudistetaan ilmatilanhallinnan rakenteita, luodaan edellytykset
uusien teknisten ratkaisujen käyttöönotolle
ja mahdollistetaan ilmatilan käytön nykyistä parempi
yhteensovittaminen sopimusvaltioiden välillä.
- - Yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan tarkoituksena
on parantaa ilmaliikenteen nykyisiä turvallisuusstandardeja,
edistää lentoliikennejärjestelmän
kestävää kehitystä ja parantaa
ilmaliikenteen hallinnan ja lennonvarmistuspalveluiden järjestelmän
suorituskykyä Euroopan yleisessä ilmaliikenteessä siten, että voidaan
täyttää kaikkien ilmatilan käyttäjien vaatimukset.
Puiteasetuksen mukaan yhtenäiseen eurooppalaiseen ilmatilaan
sisältyvät yhteinen yleiseurooppalainen reittiverkko,
verkon hallinta sekä ilmaliikenteen hallintajärjestelmät, jotka
perustuvat turvallisuuteen, tehokkuuteen ja teknisiin näkökohtiin
kaikkien ilmatilan käyttäjien hyväksi."
Arvoisa puhemies! Erittäin hyviä perusteluja, periaatteessa
kaikki. Esityksen johdannossa mainitaan myös vaikutukset
sotilaalliselle maanpuolustukselle. Siinä todetaan,
että "SES I ja SES II -asetukset ovat olleet
eduskunnan käsiteltävinä. - -
Vaikka asetukset koskevat siviili-ilmailua, niin tässä yhteydessä pidettiin
tärkeänä ottaa huomioon sotilaallisen
maanpuolustuksen tarpeet, koska asetuksella on suoria vaikutuksia myös
sotilasilmailuun. Puiteasetuksen mukaan SES-asetukset eivät
vaikuta jäsenvaltioiden omaa ilmatilaa koskevaan suvereniteettiin.
Ne eivät myöskään estä ryhtymästä toimenpiteisiin, jotka
ovat tarpeen keskeisten turvallisuus- tai puolustusetujen suojaamiseksi.
Asetukset eivät koske sotilasoperaatioita tai -koulutusta.
SES-asetukset eivät myöskään
vaikuta Chicagon yleissopimuksesta johtuviin jäsenvaltioiden
oikeuksiin ja velvoitteisiin. Vaikka EU-lainsäädäntö koskee
vain siviili-ilmailun järjestämistä, vaikuttavat
asetukset myös sotilasilmailuun ilmatilan rajallisuudesta
johtuen. Jäsenvaltiot arvioivat kansallisella tasolla siviili-
ja sotilasilmailun tarpeet ilmatilan käytöstä päätettäessä".
Otaksun, että edellisessä lausumassa tarkoitetaan
siviili- ja sotilasilmailun lisäksi tieteellistä tutkimusta,
kuten sääpalveluita, ilmatilan ja atmosfäärin
muutoksia. Lisäksi kuvaan sopivat tietoliikenne, sääkartoitus,
navigointi, tiedustelu ja muut sotilaallisiakin tarpeita palvelevat
satelliitit ja niiden laukaisut. Kysymykseen voivat tulla myös
jopa tiedustelulennot. Tämä on askel Naton suuntaan.
Vaikka sitten koristelemalla hanke yleishyödyllisin ja
ekologisin perustein se varmaan otetaan huomioon myös suuren
itäisen naapurimme suunnalla. Mitä tällainen
ilmatilasopimus, joka liittäisi Suomen yhä tiiviimmin
Natoon, saisi aikaan Venäjän suunnalla vaikkapa Venäjän-kaupalle,
kun tiedetään, miten herkkä naapurimme
näissä asioissa on?
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Minulla ei ole lisättävää siihen
konkretiaan, joka tuli täällä esille
edustaja Mustajärven ja edustaja Niinistön puheenvuoroissa.
Totesin puolustusvaliokunnan lausuntoon liitetyssä eriävässä mielipiteessä seuraavasti:
"- - pohjoiseurooppalaisen ilmatilan toiminnallisen lohkon
perustamisella on siinä määrin sotilasilmailuun
ja maanpuolustukseen ulottuvia vaikutuksia, että sen käsittely on
syytä liittää turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon käsittelyn yhteyteen ja erityisesti pohjoismaisten
ilmavoimien yhteistyö- ja verkostokehysten kokonaistarkasteluun
- -."
Puhemies! Tunnetuista syistä Suomen Nato-jäsenyyden
toteuttamisen kaskessa on ollut sitkeitä tervaskantoja.
Poliittinen prosessi on ollut pakostakin varovaista ja väistelevää.
Siksi Suomen puolustusvoimien integroituminen yhteiskäyttöiseksi
Naton järjestelmien kanssa on hoidettu sotilashallinnon,
puolustusministeriön sisäpiirin, Nato-vaihto-oppilaiden
toimesta.
Pitkässä prosessissa on otettu useita merkittäviä askelia
alkaen ilmatilannekuvan vaihdosta yhteistoimintakykyjen kehittämiseen
Naton ilmapuolustuksen kanssa. Norjalaislähteiden mukaan
Suomen, Ruotsin ja Norjan hävittäjät
ovat harjoitelleet pohjoisen ilmatilassa jopa viikoittain. Pohjoismaista
yhteistyötä on muunnettu tehokkaasti Naton rauhankumppanuussopimuksen
lähes 60 erilaisen aktiviteetin kautta.
Baltian maiden kutsuminen mukaan pohjoismaiseen verkostoyhteistyöhön
on vetänyt Suomea yhä lähemmäs
velvoitetta osallistua Baltian ilmatilarotaatioon yhdessä Nato-maiden
kanssa. Suomen ja Ruotsin roolista käytiin Naton piirissä keskustelua
jokin aika sitten, kun Nato-maat sopivat Baltian ilmatilan valvonnan
jatkamisesta ilman määräaikaa. Merkittävä liikahdus
tähän suuntaan tapahtui, kun Ruotsi meni vuonna
2011 talvella mukaan Baltian ilmavalvonnan harjoituksiin ja Suomi
seurasi mukana vuotta myöhemmin viime keväänä.
Suomessa asiaa ei edes vaivauduttu kertomaan eduskunnan puolustusvaliokunnalle.
Kuitenkin kaikki liikahdukset on kansainvälisessä mediassa
osattu liittää osaksi tätä Nato-lähentymisen
pohjoista prosessia. Meillä Suomessa totaalinen vaikeneminen
ja yleisen mielipiteen harhauttaminen hallitsevat kotimaista keskustelua. Kotimainen
harhautus näyttää jatkuvan tämän sopimuksen
voimaantulolain käsittelyssä ja jonkin ajan kuluttua
käsittelyyn tulevan Islannin ilmavalvontaoperaation yhteydessä.
Nyt käsittelyssä oleva sopimus pohjoiseurooppalaisen
ilmatilan toiminnallisen lohkon perustamisesta on jälleen
yksi askel tuon verkottumisen tiellä. Se on Nato-integraation
pohjoismais-balttilaisen yhteistyön ilmentymä,
erityisesti sopimuksen 16 artiklan 1 kohdassa annettu sitoumus sallia
jäsenmaille ja Natolle sotilaskoulutus, joka ei rajoitu
sopimusvaltioiden maantieteellisiin ja ilmatilan rakenteellisiin
rajoihin. Saman artiklan 3 kohdan mukaan sopimusvaltioiden on sallittava
sopimusvaltioiden ilmavoimien operointi ja ilmavoimien johtokeskusten
johtamistoiminta toisen sopimusvaltion alueella.
Puhemies! Turhaan ei Yhdysvaltojen puolustusministeri Panetta
kiittänyt ministeri Wallinia 10.5. Wallinin vieraillessa
Washingtonissa. Valtioneuvoston tiedotteen mukaan ministeri Panetta
kiitti Suomea sen johtavasta roolista pohjoismais-balttilaisessa
puolustusyhteistyössä ja keskusteli siitä,
miten soveltaa pohjoismais-balttilaista mallia Naton älykkään
puolustuksen pyrkimyksiin. Ministeri Panetta teki selväksi
halunsa lisätä Yhdysvaltojen ja Suomen puolustusyhteistyötä ja
odotti voivansa toivottaa Wallinin tervetulleeksi Naton huippukokoukseen
seuraavalla viikolla.
Puhemies! Tähän Panettan lausuntoon liitettynä tulee
kyllä hyvin selväksi, millä tiellä olemme.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pohjoiseurooppalaisen toiminnallisen
ilmatilan lohkon perustaminen Viron, Suomen, Latvian ja Norjan välillä tavoittelee
sitä, että parannetaan lentoturvallisuutta, vähennetään
haitallisia ympäristövaikutuksia, sujuvoitetaan
lentoliikennettä ja alennetaan lentoliikenteen kustannuksia.
Tämä sopimus mahdollistaa muun muassa lyhyemmät
lentomatkat, ja silloin luonnollisesti nuo edelliset tavoitteet
ovat helpommin saavutettavissa. Tällä mahdollistetaan
ilmatilan käytön yhteensovittaminen jäsenvaltioiden kesken
aikaisempaa paremmalla tavalla, mutta ei kuitenkaan puututa sopimusvaltioiden
omaa ilmatilaa koskevaan itsemääräämisoikeuteen, vaikka
täällä muutamissa puheenvuoroissa on vähän
sen suuntaistakin henkeä ollut.
Tavoitteena on vähentää jäsenvaltioiden
välistä ilmatilan ruuhkautumista, joka on nähtävissä tulevina
vuosina. Kun tätä asiaa käsiteltiin liikennevaliokunnassa,
niin selvityksen mukaan vuosittainen lentojen määrä tällä NEFAB-alueella tulee
kasvamaan nykyisestä 1,2 miljoonasta lennosta 1,7 miljoonaan
lentoon vuoteen 2020 mennessä, ja tähän
ei todellakaan ole laskettu niitä täällä joidenkin
epäilemiä Nato-lentoja mukaan.
Valiokunta sai selvityksen siitä, että tällä ilmatilan
lohkon perustamisella on vaikutuksia sekä siviili-ilmailuun
että sotilaalliseen maanpuolustukseen, ja se johtuu siitä,
että molemmat käyttävät yhteistä ilmatilaa
ja hyödyntävät samoja lennonvarmistus-
ja sääpalveluja. Suuri osa näistä lennonvarmistusjärjestelmän
johtorakenteista on yhteisiä, ja tietojärjestelmätkin
ovat yhteisiä.
Tämä sopimus ei kuitenkaan estä ryhtymästä toimenpiteisiin,
jotka ovat tarpeen keskeisten kansallisten turvallisuus- ja puolustusnäkökohtien
varmistamiseksi. Puolustusvaliokunnan lausunto on otettava tosissaan.
Puolustusvaliokunta pitää välttämättömänä,
että ilmaliikenne- ja sääpalvelujen tuottajia
valittaessa maanpuolustukselliset näkökohdat ja
Puolustusvoimien erityistarpeet varsinkin kriisi- ja poikkeusoloissa
otetaan painotetusti huomioon, ja tämä puolustusvaliokunnan
lausunto on tosissaan otettava vakavasti huomioon.
Sen sijaan ihmettelen tätä vahvaa Nato-epäilyä,
että ikään kuin tällä sopimuksella
nyt vietäisiin Suomea Natoon. En näe tässä kyllä sellaista yhteyttä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten on kuultu, tässä ilmatila-alueessa
on myös hyviä puolia, ja ne käsiteltiin
ihan hyvin meidän valiokunnassa. Mutta sitten tuli meidän
asiantuntijavaliokunnan lausunto. Puolustusvaliokunta sanoi sanottavansa,
ja siellä kiinnitin huomion eriävään
mielipiteeseen, jossa oli varsin perusteellisesti käsitelty
Puolustusvoimiin liittyvää kantaa tämän
asian yhteydessä. Ja jos mietitään Suomen
puolustuksen asiantuntijoita, niin mikä nyt sitten on parempi
asiantuntija kuin Puolustusvoimat itse tai puolustusministeriö?
Puolustusministeriön lausunnossa on lausuttu muun muassa
seuraavaa: "Puolustushallinnon näkemyksen mukaan sopimuksen
täytäntöönpanolla on laajoja vaikutuksia
maanpuolustukselle." Se oli suora lainaus.
Todettakoon tässä kohtaa, että tämän
ilmatilan osapuolista Viron ja Latvian ilmatilaa käyttävät
ja valvovat Naton jäsenvaltiot. Eli Nato-koneet ovat suoraan
tekemisissä saman ilmatilan kanssa, mihin me nyt sitten
tämän jälkeen kuuluisimme.
Samassa vastalauseessa todetaan myös se, että tällä on
suoria vaikutuksia ja se saattaa vahingoittaa Suomen sotilaallista
liittoutumattomuutta. Eli se on suoraan sanottu vastalauseessa.
(Arto Satonen: Vastalauseessa!) — Nimenomaan siellä vastalauseessa
tuotu esille; muut eivät ole siellä halunneet
tämän enempää asiaa painottaa. — Vastalauseessa
on esitetty, että tämä vietäisiin
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon yhteyteen käsiteltäväksi.
Kuitenkin tiesimme, että asia on suhteellisen kiireinen.
Sen johdosta halusimme mahdollistaa tämän ulkopoliittisen
asian käsittelyn ja tämän näkökannan
käsittelyn kunnolla ja niin, että se hidastaisi
mahdollisimman vähän asian etenemistä,
jos sillä olisi jotain vaikutusta meidän liittoutumattomuuteemme.
Me esitimme, että pyytäisimme ulkoasiainvaliokunnalta
lausunnon tähän asiaan. Seurauksena oli se, että asiasta äänestettiin.
Tämän asian tarkistamisen kannalla — nimenomaan
tarkistamisen ulkopoliittisten asioitten kannalta — olivat
ainoastaan perussuoma-laiset. Yksikään muu käsi
ei noussut ylös siinä vaiheessa, kun kysyttiin,
kuka haluaa tästä ulkoasiainvaliokunnan lausunnon.
Eli muut eivät nähneet tätä mahdollisuutta
edes olemassa olevan, että siinä olisi mitään
isompaa taustalla. Ei haluttu edes tutkia.
Ne puolueet, jotka ennen ovat olleet niin sanotusti Nato-kriittisiä ja
jotka pitävät itseään Nato-kriittisinä,
ovat nyt kulkemassa kokoomuksen talutusnuorassa kohti Natoa, ilman
että asiasta on mitään kunnollista faktaa.
Eteenpäin mennään. Pienin askelin on
menty eteenpäin myös esimerkiksi EU:n liittovaltiossa,
ja tämä sama meininki tuntuu olevan tässäkin
kohtaa.
Islannin ilmatilan valvonta on yksi iso asia, ja se liittyy
myös suoraan tähän. Eli mitä sitten
tehdään, jos tulee rajaloukkauksia, ilmatilaloukkauksia?
Siinä vaiheessa meidän koneemme ovat puolustamassa
Nato-tilaa ja käsittääkseni suoraan Naton
käskyvallan alla. Toisaalta tässä on herännyt
epäilyjä, että Nato-koneet tulevat harjoittelemaan
meidän ilmatilaamme, jolloin mahdollisen rajaselkkauksen
kohdalla, ilmatilaloukkauksen kohdalla, Nato-koneet ovat ensimmäisinä vastassa
niitä, jotka loukkaavat ilmatilaa. Huhun mukaan on myös
suunnitelmissa isompia siirtoja, joilla Nato-koneiden sotilasharjoittelu siirretään
pois ruuhkaisesta Manner-Euroopan ilmatilasta tänne, missä on
ilmatilaa vähän enemmän vielä.
Eli tämä ei ole mikään pikku
juttu. Ja kun mietimme, mitkä näiden mahdolliset
seuraukset ovat, niin nyt muut puolueet eivät halua edes
selvittää tätä. Sen takia meillä ei
ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin esittää tämän
koko asian hylkäämistä ja sen käsittelemistä sitten
laajemmissa piireissä nimenomaan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon yhteydessä.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Tämä asia ei ollut myöskään
lausuntoa antavassa puolustusvaliokunnassa mikään
läpihuutojuttu. Vaikka käsittely olikin suhteellisen
lyhyt käsittely, se ei ollut kuitenkaan mikään
läpihuutojuttu, koska asiaa tarkasteltiin nimenomaan maanpuolustuksen
näkökulmasta ja Puolustusvoimien erityistarpeitten
näkökulmasta.
Tämä "laajoja vaikutuksia", johon tässä viitataan:
Sehän on totta, taikka se voi olla totta, mutta mitä se
tarkoittaa käytännössä, sehän
selviää vasta sitten, jos tai kun tämä sopimus
astuu voimaan ja ruvetaan elämään tämän
käytännön mukaan. Sen jälkeen
vasta nähdään, mitkä ne vaikutukset
ovat — olletikin, kun puolustushallinnon edustajat eivät
voineet antaa tähän sen kummempaa vastausta, vaikka
sitä tivattiin moneen otteeseen.
Tämä ei ole siis läpihuutojuttu,
ja täytyy todeta, että puolustushallinto ja puolustusministeriö, Puolustusvoimat
ovat olleet tämän lohkoasian valmistelussa käytännössä mukana.
Panin merkille, että ne eivät ole kriittisestä sävystä huolimatta
asettuneet poikkiteloin tämän asian eteenpäinviemistä kohtaan — ei
asetuttu myöskään silloin, kun tästä asiasta
keskusteltiin valiokunnassa. Olennaista on myös se, että puolustushallinnon
edustajat tulevat jatkossa osallistumaan tämän
ilmatilalohkon käytännön toteuttamiseen työryhmätyössä,
jolloin sitten nähdään, mitä vaikutuksia
tällä tosiasiassa tulee olemaan.
Pidän tärkeänä sitä,
että mietinnön laatinut valiokunta on todennut
hyvin selvästi puolustusvaliokunnan kannanoton, joka viittaa
tähän maanpuolustukselliseen näkökohtaan
ja Puolustusvoimien erityistarpeisiin.
Ihan loppuun totean sen, että olisi ollut alun perin
erittäin hyvä, että myös nämä kaksi
muuta Pohjoismaata, Ruotsi ja Tanska, olisivat tätä yhteistä ilmatilalohkoa
valmistellessaan voineet liittyä tähän
samaan järjestelyyn.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Jos ihan lyhyesti vielä siitä,
mitä asioita tuli esille liikenne- ja viestintävaliokunnan
kuulemisessa.
Tämä, jonka edustaja Kääriäinen
sanoi viimeksi, tuli hyvin painokkaasti esille: alkuperäisenä tavoitteena
oli, että myös Ruotsi ja Tanska olisivat olleet
tässä lohkossa mukana.
Tuli myöskin esille se, että itse asiassa
eurooppalainen tavoite on se, että Euroopassa ehkä 10—15
vuoden tai 20 vuoden päästä on vain muutama
ilmatilalohko eli suunta on vielä isompia kokonaisuuksia
kohden.
Sen sijaan mitä näihin puolustuspoliittisiin ulottuvuuksiin
tulee, niin valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuli esille ainoastaan
tämä ei-todennäköinen, kuten
valiokunta sanoo, mutta mahdollinen tarve rinnakkaisten järjestelmien luomisille
ja siihen liittyvät kustannukset, jotka on tässä valiokunnan
mietinnössä mainittu.
Sen sijaan tämä Nato-kytkentä, mahdollinen Nato-kytkentä,
ei tullut meidän asiantuntijakuulemisessa lainkaan esille.
Ehkä voisi sanoa vähän keventäen
näin, että tämä on erittäin
hyvä asia, mutta en usko, että tämä kuitenkaan
niin hyvä on, että tässä kyytipoikana
saisi vielä Nato-jäsenyydenkin.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on puheenvuoroissa
viitattu useaan otteeseen tähän Nato-kytkentään.
Tietysti aina pitää olla varpaisillaan, mutta
en usko, että tämän asian tiimoilta nyt
tarvitsee erityisen huolestuneita olla tästä Nato-kytkennästä tämän
asian osalta. Tällä hetkellähän
tilanne on se, että sotilasilmailu käyttää Suomessa
kaikkia siviili-ilmailun sääpalveluja, ja sen
lisäksi sotilasilmailulle tuotetaan erityisesti sen tarpeisiin
suunniteltuja palveluja.
Ehkä tuolla puolustusvaliokunnassa jäi semmoisia
monia kysymysmerkkejä, joihin ei välttämättä saatu
perusteellisia vastauksia, ja minä luulen, että kukaan
meistä täällä salissa ei ole
ihan varma, miten tämä asia sitten menee maaliin, koska
nythän on kysymys siitä, että me emme tiedä,
me olemme hieman tyhjän päällä siinä, kuka
tämä tuottaja on, onko se suomalainen vai ulkomaalainen
yritys vai kuka se on. Sen takia tässä on paljon
kysymysmerkkejä, mutta uskon, että eduskunnalla
on kuitenkin mahdollisuus seurata sen kilpailun jälkeen,
minnekä tämä asia on menossa, ja puuttua
tarvittaessa tähän tilanteeseen.
Pitää muistaa kuitenkin, että tällä hetkellä tämä siviili-
ja sotilasilmailu on integroitu keskenään Suomessa
kaiken kaikkiaan hyvin tiiviisti, ja se toimii erittäin
hyvin. Täällä puolustusvaliokunnan lausunnossa
on erityisesti nostettu esiin tämä puolustuksellinen
näkökulma, niin kuin meidän tehtävämme
valiokunnassa luonnollisesti on nostaa. Kun täällä on
tekstinä, että pitäisi varautua poikkeusolojen
osalta tähän tehokkaaseen järjestämiseen,
niin miten se sitten tässä sopimuksessa kirjoitetaan
auki, se on iso kysymys. Miten nämä poikkeusolot
sitten otetaan huomioon, jos se toimija onkin ulkomaalainen yhtiö,
se on varmasti ehkä se suurin ongelma. Mutta kuten täällä on
viitattu, äärettömän tärkeätä olisi
ollut se, että tässä olisi päästy
Pohjoismaitten kanssa yhteiseen ilmatilalohkoon. Se olisi tukenut myös
sitä pohjoismaista yhteistyötä, jota
täällä on aikaisemmin korostettu myös
tästä puolustusnäkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan monta kysymystä on
auki ja tulevaisuus näyttää, minne tässä ollaan
sitten menossa. Seuraamme mielenkiinnolla sitten lopputulosta, ja
tarvittaessa varmaan eduskunta puuttuu, jos hakoteille ollaan menossa.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! "Kotimainen harhautus jatkuu", totesi puolustusvaliokunnan
jäsen, edustaja Yrttiaho tästä hallituksen esityksestä,
NEFAB-sopimuksesta, ja viittasi myös Islannin ilmavalvontaan,
johon osallistuminen pian Suomen osalta muodollisesti ratkaistaan.
Islanti-asia lienee itse asiassa jo päätetty kulisseissa,
rohkenen näin, muun muassa puolustusministeri Haglundin
lausunnoista, päätellä. Nyt käsittelyssä oleva
NEFAB-sopimus tuotiin eduskuntaan, mutta vaatimattomasti valmisteltuna.
Onko kyse harhautuksesta, sen voi kukin itse päättää,
mutta tämä Nato-maa Islannin ilmavalvontaan osallistuminen — mahtaako
se edes tulla tänne eduskuntaan? Jos Islanti-operaatio
tulkitaan kansainväliseksi harjoitukseksi, se vaatinee vain
ministeri Haglundin allekirjoituksen. Se on siis läpihuutojuttu,
vaikka päätöksellä on merkitystä Suomen
sotilaallisen liittoutumattomuuden politiikalle. Siksi näitä molempia
asioita olisi pitänyt käsitellä turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selonteon yhteydessä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnassa
kuultavana oli puolustusministeriön edustaja, ja tässä minä tarkastelen
hänen lausuntoaan. Siellä on esitetty lennonvarmistuspalvelun
tuottamisesta erillispalveluna lisäkustannuksia aiheutuvan
noin 50 miljoonan euron edestä ja sitten sääpalvelun osalta
noin 2 miljoonaa. Suora lainaus nyt sitten puolustusministeriön
lausunnosta: "Puolustukseen sekä yleiseen järjestykseen
ja turvallisuuteen liittyvistä syistä on ilmatilan
hallinta pystyttävä toteuttamaan kansallisesti
kaikissa olosuhteissa, jotta ilmatila saadaan tarvittaessa toimivaltaisten
viranomaisten käyttöön. Tämän
vuoksi on säilytettävä kansallinen kyky
järjestää ja yhteensovittaa ilmatila
nopeasti uudelleen ja rajoittaa viiveettä ilmailua rajatulla
alueella esimerkiksi aluevalvontatehtävän suorittamiseksi tai
yleisen järjestyksen ja turvallisuuden takaamiseksi. Tämä tarkoittaa
myös kykyä tuottaa ilmaliikennepalveluja sotilasilmailulle
esimerkiksi tilanteessa, jossa sopimuksen soveltaminen keskeytyy
jonkun sopimusvaltion kansalliseen turvallisuuteen tai puolustukseen
liittyvien syiden vaatiessa." Lopuksi he esittävät:
"Edellä olevasta aiheutuvat toiminnalliset ja taloudelliset vaikutukset
tulisi tarkastella tarkemmin kansallisten viranomaisten toimesta,
ja yhteinen näkemys vaihtoehdoista olisi muodostettava
tulevaisuudessa esimerkiksi lentoliikennestrategiatyöhön
liittyen."
Arvoisa puheenjohtaja! He esittävät lentoliikennestrategiaa.
Tämähän on käsittääkseni
tulossa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Kannattaa tämän sopimuksen
käsittelyn ja voimaantulon käsittelyn yhteydessä huomata
se, että me olemme tämän laajemman eurooppalaisen velvoitteen
toteuttamisen sivutuotteena solmimassa sopimuksen, jolla luovutamme
ilmatilam-me käytön näille mainituille
Nato-maille ja käytännössä Natolle.
Ellei tätä olisi ympätty tähän laajempaan,
sekä siviili- että sotilasilmailua koskevaan sopimukseen,
meillä olisi jouduttu tuomaan tänne käsittelyyn
pelkästään sotilasilmailua koskeva sopimus
Nato-maiden kanssa. Sellainen sopimushan meillä on liittoutumattoman Ruotsin
kanssa, ja se on asianmukaisesti käsitelty.
Todella tässä on vahva hämäyksen
maku, ja sitä kuvastaa myös tämä eduskuntakäsittely. Tämä oli
todella mahdollisimman lyhyt käsittely ja antoi varsin
vähän myös asiantuntijakuulemisten osalta.
Yleiskeskustelu päättyi.